PDA

View Full Version : Belgen in het buitenland en stemmen.


patrickve
7 mei 2014, 08:17
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik niet kan stemmen voor 2014. Hiervoor zijn twee redenen: ten eerste heb ik mij niet ingeschreven, maar ik heb geen enkele herinnering aan een schriftelijke uitnodiging om dat te doen ; ten tweede moet ik nu, in tegenstelling tot vorige keer in 2010, mij (indien ik mij had ingeschreven) aanbieden aan de ambassade van Parijs, 500 km van waar ik woon, om gaan te stemmen, ipv dat via briefwisseling te doen.

Is dat een poging om mensen in het buitenland te ontmoedigen van te stemmen ?

pajoske
7 mei 2014, 08:23
Een gepersonaliseerd formulier voor inschrijving als kiezer voor de federale wetgevende kamers zal binnenkort opgestuurd worden naar alle Belgen die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters die bijgehouden worden in de diplomatieke of consulaire beroepsposten [= ambassade of consulaat(-generaal)].

Indien u dit formulier “inschrijving als kiezer voor de verkiezing van de federale wetgevende kamers” niet ontvangen zou hebben op uw thuisadres, kunt u uw bevoegde ambassade of consulaat (-generaal) contacteren. Men kijkt daar uw kiesvoorwaarden na en indien u effectief als kiezer beschouwd mag worden, kunt u het formulier (PDF, 41.92 Kb) invullen en handtekenen en naar de bevoegde ambassade of consulaat (-generaal) versturen.
bron: http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Diensten_in_het_buitenland/Deelname_aan_verkiezingen/
Het lijkt er toch op dat gij een brief had moeten krijgen.

Jay-P.
7 mei 2014, 08:29
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik niet kan stemmen voor 2014. Hiervoor zijn twee redenen: ten eerste heb ik mij niet ingeschreven, maar ik heb geen enkele herinnering aan een schriftelijke uitnodiging om dat te doen ; ten tweede moet ik nu, in tegenstelling tot vorige keer in 2010, mij (indien ik mij had ingeschreven) aanbieden aan de ambassade van Parijs, 500 km van waar ik woon, om gaan te stemmen, ipv dat via briefwisseling te doen.

Is dat een poging om mensen in het buitenland te ontmoedigen van te stemmen ? Kort antwoord: neen.

Uw interesse is/was blijkbaar onbestaande (om het "politiek korrekt" te zeggen), dus klagen nu zou uit den boze zijn.
Meer geluk voor volgende keer.

Jay-P.
7 mei 2014, 08:31
bron: http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Diensten_in_het_buitenland/Deelname_aan_verkiezingen/
Het lijkt er toch op dat gij een brief had moeten krijgen. Korrekt. Ik heb er ook een gekregen maar: niet "aangetekend". Zodoende kan ik het altijd ontkennen indien ik dat wil.

patrickve
7 mei 2014, 08:44
Korrekt. Ik heb er ook een gekregen maar: niet "aangetekend". Zodoende kan ik het altijd ontkennen indien ik dat wil.

Ik heb er gewoon geen herinnering aan zoiets gekregen te hebben. Kan te maken hebben met het feit dat ik 3 jaar geleden verhuisd ben ook.

Nu, in elk geval zou ik geen reis naar Parijs maken daarvoor. Is trouwens gek: voor 't zelfde geld ben ik in Belgie !

patrickve
7 mei 2014, 08:45
Uw interesse is/was blijkbaar onbestaande (om het "politiek korrekt" te zeggen), dus klagen nu zou uit den boze zijn.
Meer geluk voor volgende keer.

Mijn interesse is verre van onbestaande, maar ik verwachtte niet van dat maanden op voorhand moeten te regelen als 't initiatief van mijn kant moest komen. Vorige keer ging dat veel vloeiender, bijna automatisch.

Jay-P.
7 mei 2014, 08:52
Wel, sorry dat te horen.
Mijn lokaal consulaat heeft me een brief gezonden per post en later via email een herinnering. En, alhoewel ik NIET WENS te kiezen, ben ik toch goed op de hoogte van de mogelijkheden, zelfs indien niet echt van alle details op de hoogte, zoals het verbod om te stemmen ivm met de regionale B. parlementen (als niet EU resident).

pajoske
7 mei 2014, 09:02
Kan te maken hebben met het feit dat ik 3 jaar geleden verhuisd ben ook.

Nieuw adres vergeten door te geven aan ambassade?

Dutch_Strawberry
7 mei 2014, 09:07
Pfft, wees blij dat je in 't buitenland woont. Als ik het was geweest, was de Belgische politiek wel mijn laatste zorg geweest.

Jay-P.
7 mei 2014, 09:41
Pfft, wees blij dat je in 't buitenland woont. Als ik het was geweest, was de Belgische politiek wel mijn laatste zorg geweest.Grin, in elk geval, the O.P. is een winnaar van deze verkiezingen nu al! Omdat hij niet zal stemmen.
WANT al de rest is politiek gelul:
Na de verkiezingen zullen alle partijen gewonnen hebben, volgens hun Eigen gebrabbel dat zal starten tijdens de de "Groote VerkiezingsShow" van 't Vadderke en ons Martine op de 'Ve-eiR-Te':

PRIMO: Zij die mathematisch winnen: bekijk hun ludieke $_$ ogen, terwijl ze zich zullen gedragen als de dorpsnotarissen in 'Les Bourgeois' van Brel.
DEUZIO: De anderen zeggen ook te hebben gewonnen: bewonder hun Botox lippen-glimlach en luister naar hun uitleg zoals:
"ZE' zeiden dat we met meer dan 20% zouden verliezen en het is slechts 19,1 %!
We houden dus meer stand dan ZE zeiden! Joepie !!!

Et cetera...

Surrealisme, ce n'est ni Flamendt (?), ni Wallon, ni Brussels; cela est une attitude Politique Belge.

Di Pupo needs a pipe... Sisto Presto, ...le pauvre.

Bad Attila
7 mei 2014, 09:50
Ik heb er gewoon geen herinnering aan zoiets gekregen te hebben. Kan te maken hebben met het feit dat ik 3 jaar geleden verhuisd ben ook.

Nu, in elk geval zou ik geen reis naar Parijs maken daarvoor. Is trouwens gek: voor 't zelfde geld ben ik in Belgie !

Als ik mij niet vergis kan je ook per brief stemmen. ;-)

Jay-P.
7 mei 2014, 09:55
Als ik mij niet vergis kan je ook per brief stemmen. ;-) Kon, niet kan. Voor "kon" (met een k*) is het te laat.

*DISCLAIMER : een (1) grapje.

patrickve
7 mei 2014, 12:00
Pfft, wees blij dat je in 't buitenland woont. Als ik het was geweest, was de Belgische politiek wel mijn laatste zorg geweest.

Ge hebt gelijk eigenlijk :-)

Jay-P.
7 mei 2014, 12:04
Ge hebt gelijk eigenlijk :-)
Goed zo.
Gefeliciteerd.