PDA

View Full Version : Hoe stemt u Europees?


poekieJ
10 mei 2014, 12:07
Iedereen schijnt hier gefixeerd te zijn op de Vlaamse en federale verkiezingen, maar volgens de definitie van dit subforum gaat het hier evengoed over de Europese verkiezingen. Hoe plant u daarvoor te stemmen? Er zijn immers redenen genoeg te bedenken waarom dat stemgedrag zou afwijken van dat van het Vlaamse of federale niveau.

armando
10 mei 2014, 14:52
Europese verkiezingen zijn in mijn ogen veel belangrijker dan al de rest.

djimi
10 mei 2014, 16:00
Als ik al 'Europees' ga stemmen, zal ik voor de "Piraten" stemmen (als ze opkomen). En anders krijgt Bart Staes (Groen!) mijn stem. Dat heeft hij te danken aan zijn optreden in Doel (al zou hij wat vaker zijn tanden mogen tonen).


Voor het Brussels parlement weet ik het nog niet.

Op de kieslijst van Groen! staat een sympathiek meisje dat ik nog van vroeger ken, maar ze staat op een plaats die gegarandeerd géén zetel zal opleveren.

Ook BUB komt op, maar dan wel als Franstalige partij. Van strategie hebben die jongens en meisjes ook al niet veel begrepen :lol:

ProBruxsel daarentegen heeft zowel een Nederlandstalige als een Franstalige lijst. Maar hun programma trekt mij niet aan.

N-VA is een mogelijkheid. Als Brusselaar zie ik de "Brusselkeuze" echt wel zitten.




Voor de Kamer wordt het misschien de lijstduwer van N-VA (Godfroid Olivier).


Voor het Vlaams Parlement is er een kans dat ik voor de lijstduwer van Groen! (Luckas Vandertaelen) opteer.

Mocht ik alhier voor Barbara Pas van het VB kunnen stemmen, dan zou ik het moeilijker hebben. Haar optreden ten gunste van Doel heeft mij aangenaam verrast.



Mochten de 'toonaangevende' Franstalige politiekers niet telkens weer zo dik content zijn dat het percentage Vlaamse kiezers/stemmen in Brussel BLIJFT afnemen, dan bleef ik wellicht gewoon thuis.

Ik kan die racistische klootzakken echter hun pleziertje niet gunnen :-(

ilfalco
10 mei 2014, 16:41
Sinds ik in 2000 voor het eerst mocht gaan stemmen heb ik altijd en overal VB gestemd. Mocht Frank Vanhecke met een partij beginnen die mijn standpunten verkondigd zou ik daar op stemmen.

Er komt een rechts-nationale eurokritische golf af op de EUSSR graaiers....

DucDEnghien
10 mei 2014, 17:44
Ik stem nooit. Puur tijdverlies.

ilfalco
10 mei 2014, 18:40
[foutje:oops:

Robinus V
10 mei 2014, 19:09
Sanne Doms, sp.a. Zij zorgde ervoor dat legalisering van cannabis een partijstandpunt werd. Daarmee wil ik het signaal geven dat de sp.a onbevreesd progressieve thema's op de agenda moet blijven plaatsen.

Lukkas
10 mei 2014, 19:33
Europa bepaalt het beleid in België. Daarom is het stemgedrag in Europa veel belangrijker. De paarse bende kan alleen aan de kant worden geschoven door een rechtser Europa.

ilfalco
10 mei 2014, 19:47
Triest dat onze beslissingsmacht al verwaterd is met paar 100 miljoen ....

Max van Dietschland
10 mei 2014, 20:23
Gerolf Annemans

Doge
10 mei 2014, 20:24
Kun je europees niet stemmen voor de piratenpartij?

vlijmscherp
10 mei 2014, 20:26
Bart Staes

ViveLaBelgique
10 mei 2014, 20:40
http://deredactie.be/polopoly_fs/1.1963200!image/1198864359.jpg_gen/derivatives/landscape670/1198864359.jpg

België is bevoorrecht in Europa. In België kan je kiezen voor Guy Verhofstadt ( Open VLD). Andere EU lidstaten benijden ons dit voorrecht.

Another Jack
10 mei 2014, 20:45
Voor Verhofstadt natuurlijk.

koe de poing
10 mei 2014, 20:46
Bart Staes

Een verstandige keuze

MORPHEUS
10 mei 2014, 21:31
Iedereen schijnt hier gefixeerd te zijn op de Vlaamse en federale verkiezingen, maar volgens de definitie van dit subforum gaat het hier evengoed over de Europese verkiezingen. Hoe plant u daarvoor te stemmen? Er zijn immers redenen genoeg te bedenken waarom dat stemgedrag zou afwijken van dat van het Vlaamse of federale niveau.

Belgie krijgt als kleine gemeenschap meer stemmen in Europa dan een groot land.

een beetje vergelijkbaar met wat in Belgie is. Een Waalse stem ( kleine gemeenschap ) is meer waard dan een Vlaamse stem ( grotere gemeenschap ).

Een Vlaming heeft dus meer stemkracht in Europa dan bijvoorbeeld een Duitser.

ik besluit,hoe kleiner het land hoe sterker de stem

dus, Belgie splitsen zodat we kleiner worden en onze stem sterker.

Maar ook, hoe kleiner het land , hoe meer kans op een "compromis politieker" die de hoogste positie mag bekleden.
zie Vanrompay en wellicht na hem een Luxemburger ( klein landje ).

mvd
10 mei 2014, 21:33
Een Vlaming heeft dus meer stemkracht in Europa dan bijvoorbeeld een Duitser.



Lachwekkend

mvd
10 mei 2014, 21:35
Voor Verhofstadt natuurlijk.

Die schreeuwende gek die daar op een podium in Oekraïne mensen zat op te hitsen?

MORPHEUS
10 mei 2014, 21:37
Lachwekkend

graag uw cijfers

Another Jack
11 mei 2014, 09:58
Die schreeuwende gek die daar op een podium in Oekraïne mensen zat op te hitsen?

Nee, die daar naast.

cookie monster
11 mei 2014, 10:10
Ik dacht dat er meer partijen waren ??

ViveLaBelgique
11 mei 2014, 10:38
Ik dacht dat er meer partijen waren ??

Alle partijen waar je in België in het Nederlands kiescollege voor kan stemmen voor Europa staan in de enquête.

In het Frans kiescollege kan je in België stemmen voor:

1 MR
6 FDF
9 Ecolo
10 PS
14 cdH
16 Parti Populaire
18 PTB-GO!
20 Stand Up USE
22 MG
24 VEGA
26 LA DROITE
28 DEBOUT LES BELGES

In het Duitstalig kiescollege:

1 PFF
4 PRO DG
5 Vivant
9 Ecolo
10 SP
14 CSP

Bron: http://www.verkiezingen.fgov.be/index.php?id=3276&L=1

In Nederland kan je op veel meer partijen stemmen dan hier in België:

http://forum.politics.be/showthread.php?p=7120678
Op wie stem jij 25 Mei voor Europa in kieslijst Nederland ?

armando
11 mei 2014, 10:40
Opvallend dat het Vlaams Belang het opmerkelijk beter doet dan vlaams en federaal parlement.

ilfalco
11 mei 2014, 10:43
Dat zijn dan ex Vb ers die met hun hart stemmen.... Mar het abeltje van de nuttige stem slikken in VL. Maar nu is duidelijk als je daar voor de mediapandastemt dat je royalisten en belgicisten en xenofielen van cdenv en open riool er bij krijgt.

ViveLaBelgique
11 mei 2014, 10:45
Opvallend dat het Vlaams Belang het opmerkelijk beter doet dan vlaams en federaal parlement.

De Nederlandse kieskring in België is één van de weinige in Europa die geen anti-EU partij heeft. Het Vlaams Belang komt hier het dicht in de buurt van een EU-kritische partij.

Ulrik
11 mei 2014, 10:47
Opvallend dat het Vlaams Belang het opmerkelijk beter doet dan vlaams en federaal parlement.

Logisch eigenlijk, op zoek naar een euro kritische stem heb je weinig andere opties en Annemans is Dewinter niet.

TheFourHorsemen
11 mei 2014, 10:56
Logisch eigenlijk, op zoek naar een euro kritische stem heb je weinig andere opties en Annemans is Dewinter niet.

Dit is inderdaad de reden waarom ik overweeg om Europees op het VB te stemmen. Puur bij gebrek aan andere eurokritische partijen.

armando
11 mei 2014, 11:12
Ik voorspel een grote doorbraak van de eurokritische partijen in Europa, waaronder PVV, FN, UKIP, FPO, VB etc... Ze gaan heel raar opkijken denk ik op 25 mei.

Doge
11 mei 2014, 11:53
Ik ben wel te vinden voor een europa maar deze keer wil ik anti-europees stemmen als signaal, kan ik dan enkel op het Blok stemmen?

Bolleke Wol
11 mei 2014, 12:06
PvdA, wellicht.

Al zou ik 't liefst op CUP, Bildu of Sinn Féin stemmen maar die komen hier niet op :(

ilfalco
11 mei 2014, 12:08
Europees is de keuze quasi dezelfde als federaal....

Europees Eurokritisch ( VB) vs Eurofiel( al de rest)

Federaal Vlaanderen en Vlamingen eerst ( VB) vs Xenofielen( al de rest)

Boduo
11 mei 2014, 13:52
http://deredactie.be/polopoly_fs/1.1963200!image/1198864359.jpg_gen/derivatives/landscape670/1198864359.jpg

België is bevoorrecht in Europa. In België kan je kiezen voor Guy Verhofstadt ( Open VLD). Andere EU lidstaten benijden ons dit voorrecht.

Is dit nu galgenhumor ???

djimi
11 mei 2014, 14:47
...

België is bevoorrecht in Europa. In België kan je kiezen voor Guy Verhofstadt ( Open VLD). Andere EU lidstaten benijden ons dit voorrecht.

Hopelijk komt iemand uit zo'n afgunstige EU-lidstaat hem ontvoeren :twisted:

Johan Bollen
11 mei 2014, 14:53
Waarom is er geen 'piratenpartij' om op te stemmen in Vlaanderen. Europees zou dat toch zinvol zijn zo'n partij?

ViveLaBelgique
11 mei 2014, 14:53
Hopelijk komt iemand uit zo'n afgunstige EU-lidstaat hem ontvoeren :twisted:

Het voornaamste export product van België zijn politici. Eerder heeft ons land al succesvolle krachten afgeleverd aan Europa. Guy Verhofsadt volgt het pad dat Herman Van Rompuy, Karel De Gucht, Louis Michel en anderen hem zijn voorgegaan.

Als het van Guy Verhofstadt afhangt komt er een Europese kieskring. Zo zal zijn electorale visvijver zich niet beperken tot ons kleine landje.

ViveLaBelgique
11 mei 2014, 14:57
Europees is de keuze quasi dezelfde als federaal....

Europees Eurokritisch ( VB) vs Eurofiel( al de rest)

Federaal Vlaanderen en Vlamingen eerst ( VB) vs Xenofielen( al de rest)

Ik verwacht toch dat Maggie De Block en haar Open VLD veel stemmen zal opvissen uit de xenofobe visvijver.

djimi
11 mei 2014, 15:00
...

Als het van Guy Verhofstadt afhangt komt er een Europese kieskring...

Zou hij daar dan ook een kiesdrempel ingevoerd willen zien?
En een cordon sanitaire rond élke partij die zijn 'visie' - of liever: het gebrek daaraan - niet genegen is?

:?

fonne
11 mei 2014, 15:07
Waarom is er geen 'piratenpartij' om op te stemmen in Vlaanderen. Europees zou dat toch zinvol zijn zo'n partij?

Dat moet je aan de PiratenPartij vragen. Ze komen in vier van de vijf Vlaamse provincies op, en in Brussel, maar hebben besloten geen lijst in te dienen voor het Europees parlement.

gertc
11 mei 2014, 15:31
Dat moet je aan de PiratenPartij vragen. Ze komen in vier van de vijf Vlaamse provincies op, en in Brussel, maar hebben besloten geen lijst in te dienen voor het Europees parlement.
Ik gok dat dat niets te maken heeft met 'beslissingen' van de Piratenpartij, maar wel met het ontbreken van de nodige handtekeningen om op te mogen komen.

Robinus V
11 mei 2014, 18:31
Ik gok dat dat niets te maken heeft met 'beslissingen' van de Piratenpartij, maar wel met het ontbreken van de nodige handtekeningen om op te mogen komen.

Of omdat de effectieve kiesdrempel van de Vlaamse kieskring voor Europa erg hoog ligt* en ze verstandig genoeg zijn om eerst te proberen doorbreken waar dat beter doenbaar is, in plaats van met zekerheid een deel van de bevolking volledig monddood te maken onder de kiesdrempel.

*: In 2009 lag de drempel op 6,6% met zelfs één zetel meer te verdelen dan nu.

Nietzsche
11 mei 2014, 18:37
Als ik ga stemmen dan stem ik PVV.

armando
11 mei 2014, 19:05
Als ik ga stemmen dan stem ik PVV.
Eurokritisch dus.

Nietzsche
11 mei 2014, 19:15
Eurokritisch dus.

Inderdaad.

Zipper
11 mei 2014, 19:17
Eurokritisch dus.

er is geen enkele reden om "pro" deze EU te stemmen.

Boduo
11 mei 2014, 19:18
Of omdat de effectieve kiesdrempel van de Vlaamse kieskring voor Europa erg hoog ligt* en ze verstandig genoeg zijn om eerst te proberen doorbreken waar dat beter doenbaar is, in plaats van met zekerheid een deel van de bevolking volledig monddood te maken onder de kiesdrempel.

*: In 2009 lag de drempel op 6,6% met zelfs één zetel meer te verdelen dan nu.

"Europa" is a-sociaal.
Ik denk dat ik m'n stembrief ga scheuren.

Nietzsche
11 mei 2014, 19:20
er is geen enkele reden om "pro" deze EU te stemmen.

Jawel, Een Sub/Dom relatie, moneyslavery.

ilfalco
11 mei 2014, 19:27
FDW zou met zijn eigenlijst meer stemmen halen dan bij het VB.... Als hij net als wilders unleashed gaat...

Hij heeft zijn verdienste voor het VB en vlaanderen. Maar ik heb toch liever een Vanhecke . Al is volgens mij FDW ( en ook volgens vanderkeln en anderen) het grootste politieke talent van een generatie. En het is niet door hem dat het VB in eene cordon zit . Elke consequente rechtse identitaire onafhankelijheidspartij zal in een cordon zitten. De n-va is geen onafhankelijheidspartij ( meer).

Maar FDW zijn tijd is gekomen.

Hij heeft ook veel blunders begaan.... Valkeniers voorzitter, forza flandria en geen antwoord op media push voor n-va , DD( zelfde fout als bij dewever ipv uitgaan van eigen kracht ) , opportunistisch pluimgewicht Verstrepen....

Het VB staat er overigens niet slecht voor qua opvolging. Van Grieken, Pas , Janssens....
Zoals iemand op hln.be zei na Dewever is het bij de n-va uitgewrongen dweilen...

Met bracke, van overtveldt , bourgois, muyters , homans. , Peumans , brepoels... daar haal je de kiesdrempel niet mee. Misschien volg ik de n-va niet genoeg maar zie geen enkele charismatische figuur na Dewever. Mssh Francken.

Boduo
11 mei 2014, 19:32
...
...
Met bracke, van overtveldt , bourgois, muyters , homans. , Peumans , brepoels... daar haal je de kiesdrempel niet mee. Misschien volg ik de n-va niet genoeg maar zie geen enkele charismatische figuur na Dewever. Mssh Francken.


Inderdaad: je volgt de NVA niet genoeg.
Je kan misschien beter kijken naar de zéér goede Deense tv-reeks "Borgen" op DVD.
Leerzaam.

Johan Bollen
11 mei 2014, 19:39
Ook BUB komt op, maar dan wel als Franstalige partij. Van strategie hebben die jongens en meisjes ook al niet veel begrepen :lol:Laat ze toch kleur bekennen.

Zipper
11 mei 2014, 19:40
FDW zou met zijn eigenlijst meer stemmen halen dan bij het VB.... Als hij net als wilders unleashed gaat...

Hij heeft zijn verdienste voor het VB en vlaanderen. Maar ik heb toch liever een Vanhecke . Al is volgens mij FDW ( en ook volgens vanderkeln en anderen) het grootste politieke talent van een generatie. En het is niet door hem dat het VB in eene cordon zit . Elke consequente rechtse identitaire onafhankelijheidspartij zal in een cordon zitten. De n-va is geen onafhankelijheidspartij ( meer).

Maar FDW zijn tijd is gekomen.

Hij heeft ook veel blunders begaan.... Valkeniers voorzitter, forza flandria en geen antwoord op media push voor n-va , DD( zelfde fout als bij dewever ipv uitgaan van eigen kracht ) , opportunistisch pluimgewicht Verstrepen....

Het VB staat er overigens niet slecht voor qua opvolging. Van Grieken, Pas , Janssens....
Zoals iemand op hln.be zei na Dewever is het bij de n-va uitgewrongen dweilen...

Met bracke, van overtveldt , bourgois, muyters , homans. , Peumans , brepoels... daar haal je de kiesdrempel niet mee. Misschien volg ik de n-va niet genoeg maar zie geen enkele charismatische figuur na Dewever. Mssh Francken .

Francken charismatisch ?? Da's toch dieje met zijn waterhoofd 8O

RubberBullet
11 mei 2014, 20:50
Aan de resultaten van de enquete te zien is er hier op het forum toch een serieuze oververtegenwoordiging van het Belang en een ondervertegenwoordiging van de CD&V.
Of hoe harde roepers en mensen die niks te vertellen hebben hun gedrag laten doorsijpelen op dit forum.

Johan Bollen
11 mei 2014, 22:18
Aan de resultaten van de enquete te zien is er hier op het forum toch een serieuze oververtegenwoordiging van het Belang en een ondervertegenwoordiging van de CD&V.
Of hoe harde roepers en mensen die niks te vertellen hebben hun gedrag laten doorsijpelen op dit forum.Of misschien is het wel een reflectie van wat er zou gebeuren moest er geen stemplicht zijn.

djimi
11 mei 2014, 22:27
Aan de resultaten van de enquete te zien is er hier op het forum toch een serieuze oververtegenwoordiging van het Belang en een ondervertegenwoordiging van de CD&V.
Of hoe harde roepers en mensen die niks te vertellen hebben hun gedrag laten doorsijpelen op dit forum.


Wie kan & mag bepalen wie 'iets te vertellen' heeft?


"RubberBullet"?


Op grond waarvan dan wel?


:?

djimi
11 mei 2014, 22:33
Francken charismatisch ?? Da's toch dieje met zijn waterhoofd 8O

Bent u een adept/leerling/volgeling van Cesare Lombroso?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cesare_Lombroso

:?

djimi
11 mei 2014, 22:35
Laat ze toch kleur bekennen.

Graag ;-)

Maikel Joosten
11 mei 2014, 22:44
Europees ben ik nog aan het kijken op wie ik ga stemmen maar ik vermoed dat het ook hier N-VA zal worden.

Pandareus
11 mei 2014, 22:45
Ik ga stemmen op Nick Mouton, eerste opvolger op de sp.a lijst.
Omwille van zijn uitgesproken sociale visie, iets wat op europees niveau nog teveel ontbreekt.

van op zijn blog :

Het model van N-VA vs. het sp.a-model

Dit opiniestuk verscheen op www.doorbraak.be

In een vorig leven was Nick Mouton bestuurslid van N-VA. In december 2013 maakte hij de verrassende overstap naar de sp.a. De N-VA was niet langer sociaal, stelde hij. Maar wat is nu het verschil tussen het sp.a-model en het N-VA-model voor Europa? Een opiniestuk.
SP.A en N-VA hebben een fundamenteel andere visie op Europa. Dat heeft Nick Mouton als voormalig lid van de congrescommissie van de N-VA aan den lijve mogen ondervinden. Waar sp.a via sociale minima de welvaart in Europa wil opkrikken, is de N-VA tegenstander van dergelijke sociale minima. Waar sp.a er voor pleit dat lidstaten elkaar niet beconcurreren, is de N-VA tegenstander van fiscale harmonisatie. Waarin verschilt het model van de N-VA van het model van de sp.a? Lees meer ...

- 'De EU mag geen louter economische orde - een 'marktmaatschappij'- zijn of opleggen aan haar lidstaten. Europa moet ook sociale en ecologische minimumnormen bepalen.'
- 'De EU blijft al te zeer beperkt tot een louter economisch-financiële en juridisch-politionele éénmaking, het sociale en ecologische Europa blijft ver achterop. Gezien het hogere juridische statuut van de Europese regels tegenover de nationale wetgeving van bvb. België of Vlaanderen, dreigt de 'economische orde' van Europa een pletwals te worden over de sociale, ecologische en culturele verworvenheden die 'slechts' op het niveau van de lidstaten (of deelstaten daarvan) zijn verankerd.'
- 'De globalisering gaat gepaard met het doordringen van een zuiver economische logica op alle terreinen van de samenleving. Op sociaal-economisch vlak komt dit tot uiting in het feit dat nationale staten steeds minder corrigerende impact hebben op de wetten van vraag en aanbod. Het wordt immers steeds moeilijker regels of beperkingen op te leggen aan almaar groter wordende bedrijven en concentraties van kapitaal. Daardoor hebben staten minder mogelijkheden om de welvaart te herverdelen in functie van het algemeen welzijn van hun bevolking. Een gevolg daarvan is de dualisering van de maatschappij, dit is een steeds scherper onderscheid tussen wie mee kan en wie niet.'
- 'Wij zijn ook vragende partij voor meer democratische controle op internationale financiële instellingen als de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds.'
- 'Verder willen we werk maken van een sociale en ecologische globalisering om de onvermijdelijke uitwassen van een ongebreideld kapitalisme te vermijden.'
Neen, dit zijn geen fragmenten uit de congresteksten van de sp.a. Dit zijn fragmenten uit de congresteksten van de N-VA. Maar pas op, het betreft hier wel de congresteksten van het eerste N-VA-congres te Leuven in 2002! Twaalf jaar later zijn het nog steeds dezelfde uitdagingen waar we voor staan in Europa. Alleen is de N-VA 180 graden van koers gedraaid en staat nu lijnrecht tegenover de sp.a. Op Europees vlak blijkt dit onder meer uit hoe de sp.a en de N-VA van visie verschillen over het belang van sociale minimumnormen en het belang om fiscale concurrentie tussen de lidstaten tegen te gaan. Deze beide, de sociale en fiscale harmonisatie, bespreek ik hieronder.
Mag Europa sociaal zijn? Europa heeft een belangrijke economische meerwaarde. Weinig partijen zullen dat betwijfelen. Europa biedt voordelen dankzij haar omvang, zorgde voor een grote interne markt zonder heffingen en grenzen, versterkt ons in onderhandelingen met andere economische machtsblokken, is belangrijk voor onze economische positie op wereldvlak ... Zowat alle partijen,van links naar rechts, zien deze voordelen in, of toch minstens de mogelijkheden. Maar hoe kijken politieke partijen naar het sociaal potentieel van Europa?
Sociale harmonisatie via sociale minimumnormen
Volwaardige jobs
Het hebben van werk is de belangrijkste bescherming tegen armoede. Dat wordt keer op keer herhaald. Maar als de arbeidsvoorwaarden en het loon ondermaats zijn, dan klopt dat niet langer. Dan creëren we een klasse van werkende armen. Ondanks dat zij soms zelfs meerdere jobs combineren, kunnen zij het hoofd niet of amper boven water houden. Het lijkt dus een evidentie dat politieke partijen voorstander zijn van sociale minimumnormen, zo blijven onze jobs volwaardige jobs. Juist toch?
Concurrentie
Bovendien hebben landen met hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden (zoals België) er alle belang bij dat de arbeidsvoorwaarden in andere Europese landen niet ondermaats zijn. De politiek kan er wel aan werken dat wij aantrekkelijk worden en blijven in vergelijking met onze buurlanden, maar wij zullen zeker de duimen moeten leggen tegen Europese lidstaten waar werknemers amper loon naar werk krijgen en de arbeidsomstandigheden slecht zijn.
Sociale opbouw of afbraak?
Het is beter dat die landen verplicht worden hun voorwaarden op te trekken dan dat wij nog harder een 'race to the bottom' moeten inzetten: onze lonen en arbeidsvoorwaarden afbouwen om met die landen te kunnen concurreren. Sociale minimumstandaarden op Europees niveau zijn dus niet alleen een evidentie vanuit sociaal en menselijk oogpunt. Ze zijn zelfs in het belang van de eigen economische positie van welvarender Europese lidstaten en hun burgers.
Wat zegt de N-VA?
Twaalf jaar geleden pleitte de N-VA nog voor sociale minimumnormen. In de nieuwe congresteksten luidt het bij die partij als volgt:
'Daarnaast is het niet aangewezen het klassieke recept van Europese harmonisering toe te passen op de sociale zekerheid om een sociaal Europa tot stand te brengen. Een Europees minimumloon of een uniforme pensioenleeftijd zullen ons Europese welvaartsmodel niet ondersteunen. Ze passen niet in de sterk verschillende tradities van de Europese welvaartsstaten. Dwingende, uniforme sociale standaarden opleggen zou het economische weefsel in de Centraal- en Oost-Europese lidstaten ontwrichten.'
Klinkt logisch dat hetzelfde minimumloon van bijvoorbeeld 1000 euro invoeren in heel Europa niet opportuun is. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om de sociale normen te verhogen (in plaats van te verlagen). Toen ik nog lid was van de congrescommissie van de N-VA werd mijn amendement om sociale minima in de congresteksten in te voegen (geen absolute minimumnormen maar normen die afhankelijk zijn van de sociaal-economische realiteit van elk land op zich) echter niet aanvaard. Tegen minimumnormen pleiten op Europees vlak, zegt ook iets over hoe men kijkt naar de eigen arbeidsmarkt. De N-VA pleit niet alleen voor het afschaffen van de automatische indexering en het nationaal loonoverleg. Zij hecht ook veel belang aan soepele ontslagregels, goedkope en flexibele jobs, mini-jobs, flexi-jobs, ... Maar een behoorlijk inkomen haal je niet uit dergelijke job, en dat is uiteindelijk toch de bedoeling? Als arbeid een grondwettelijk recht is, dan is dat toch niet om er enkel van te kunnen overleven ... of zelfs dat niet. De trend van de N-VA is duidelijk: arbeidskrachten moeten goedkoper en flexibeler. Op diezelfde tekst over Europa werd trouwens ook het volgende amendement niet weerhouden wegens 'onvoldoende relevant': 'Europa moet dus tegengaan dat we evolueren naar een situatie zoals in de Verenigde Staten met een grote groep 'working poor' (circa 11% van gezinnen in de V.S. zijn working poor op een totaal van 17% arme gezinnen; in België gaat het over 2% op een totaal van 8%).'
Wat zegt de sp.a?
Bij de sp.a luidt het in de congresteksten 'het Vlaanderen van morgen' als volgt:
'Daarnaast willen wij dat elke lidstaat verplicht een minimumloon garandeert van minstens 60-70% van het mediaaninkomen van die lidstaat en dus in elk geval boven de armoedegrens. Het Europees minimumloon garandeert niet enkel eerlijkere concurrentie, maar maakt ook komaf met het fenomeen van 'werkende armen' en zal bovendien de tewerkstelling en de sociale samenhang bevorderen. Europese wetgeving moet daarnaast garanderen dat elke burger een minimumpensioen heeft afhankelijk van het mediaan nationaal inkomen en boven de armoedegrens.'
De sp.a bestreed bijvoorbeeld ook de Duitse wantoestanden met sectoren zonder minimumlonen (wat nu uit de wereld zal geholpen worden doordat de Duitse sociaal-democraten na de laatste verkiezingen toegetreden zijn tot de nieuwe Duitse regering). Zoals gezegd, niet alleen is dit sociaal niet aanvaardbaar, het betekent ook oneerlijke concurrentie en mogelijk zelfs de doodsteek voor de bedrijven in Vlaanderen die wel aan normen gebonden zijn. De sp.a strijdt ook tegen de praktijken van sociale dumping waarbij arbeiders uit vooral voormalige Oostbloklanden via achterpoortjes of fraude tegen veel te lage lonen ingezet worden in ons land en daardoor ook de bedrijven die wel correct werken kapot concurreren. Het verlies van jobs, het faillissement van eerlijke bedrijven en de vernietiging van onze sociale bescherming is daarvan het gevolg. De sp.a verwacht dan ook terecht dat Europa niet lijdzaam toeziet en pleit voor meer gecoördineerde controleacties waar de problemen het grootst zijn en waarbij verschillende opsporingsdiensten samenwerken. Hierdoor krijgen controles pas echt een impact.
Concurrentie tussen lidstaten tegengaan door fiscale harmonisatie
Om aantrekkelijker te zijn voor bedrijven en multinationals voelen overheden zich gedwongen om maatregelen de lasten op lonen te verlagen, de vennootschapsbelastingen te verlagen, ... Maar wie wordt beter van die fiscale concurrentie tussen lidstaten? Het zijn vooral de multinationals die hun activiteiten daar situeren waar er interessante regimes bestaan en zo belastingen ontwijken. Denken we bijvoorbeeld maar aan de notionele interestaftrek. Fiscale concurrentie betekent echter steeds minder inkomsten voor de overheden die nochtans broodnodig zijn voor de herverdeling van welvaart, sociale zekerheid, sociale en andere dienstverlening, ... voor de burgers. U en ik dus. Fiscale en sociale concurrentie tussen lidstaten bouwt de welvaartsstaat af en laat de burgers de prijs van de crisis betalen. Het is een race to the bottom ... and the bottom is deep.
Wat zegt de N-VA?
Bij de N-VA is men kort en duidelijk in de congresteksten: 'Fiscaal beleid moet een exclusief instrument van de lidstaten blijven om hun economisch beleid te voeren.' De N-VA is dus niet alleen tegen sociale harmonisatie maar ook tegen fiscale harmonisatie.
Wat zegt de sp.a?
De sp.a wil dat de Europese lidstaten elkaar niet kapot gaan concurreren met lagere tarieven in de vennootschapsbelasting. Een eerste stap is de invoering van een Europees minimumtarief zodat geen enkel bedrijf nog belastingen kan ontwijken. Ook door een minimumloon in te voeren vermindert de oneerlijke concurrentie tussen de verschillende lidstaten. De sp.a pleit dus zowel voor sociale als fiscale harmonisatie. Daarnaast wil de sp.a trouwens nog allerlei andere maatregelen op Europees niveau zoals de aanpak van belastingparadijzen, het afschaffen van het bankgeheim, Europese anti-misbruik regels en de invoering van een financiële transactietaks op Europees niveau. Dit alles voor een eerlijk en sociaal Europa.
Zowel op het vlak van sociale harmonisatie als fiscale harmonisatie zijn het sociaal model van de sp.a en het 'anders-sociaal' model van de N-VA elkaars tegenpolen. Ik weet voor welk model ik kies.
Nick Mouton is eerste opvolger op de Europese lijst van sp.a.

cookie monster
11 mei 2014, 23:35
Alle partijen waar je in België in het Nederlands kiescollege voor kan stemmen voor Europa staan in de enquête.

In het Frans kiescollege kan je in België stemmen voor:

1 MR
6 FDF
9 Ecolo
10 PS
14 cdH
16 Parti Populaire
18 PTB-GO!
20 Stand Up USE
22 MG
24 VEGA
26 LA DROITE
28 DEBOUT LES BELGES

In het Duitstalig kiescollege:

1 PFF
4 PRO DG
5 Vivant
9 Ecolo
10 SP
14 CSP

Bron: http://www.verkiezingen.fgov.be/index.php?id=3276&L=1

In Nederland kan je op veel meer partijen stemmen dan hier in België:

http://forum.politics.be/showthread.php?p=7120678
Op wie stem jij 25 Mei voor Europa in kieslijst Nederland ?
Potverdorie , TE weinig keuze helaas !!

Johan Bollen
11 mei 2014, 23:47
Of omdat de effectieve kiesdrempel van de Vlaamse kieskring voor Europa erg hoog ligt* en ze verstandig genoeg zijn om eerst te proberen doorbreken waar dat beter doenbaar is, in plaats van met zekerheid een deel van de bevolking volledig monddood te maken onder de kiesdrempel.

*: In 2009 lag de drempel op 6,6% met zelfs één zetel meer te verdelen dan nu.Ik begrijp die beslissing niet. Zelfs met een hogere kiesdrempel maakt zo'n partij meer kans een verkozene te krijgen op Europees niveau.

fcal
12 mei 2014, 00:49
Het voornaamste export product van België zijn politici. Eerder heeft ons land al succesvolle krachten afgeleverd aan Europa. Guy Verhofsadt volgt het pad dat Herman Van Rompuy, Karel De Gucht, Louis Michel en anderen hem zijn voorgegaan.
Als het van Guy Verhofstadt afhangt komt er een Europese kieskring. Zo zal zijn electorale visvijver zich niet beperken tot ons kleine landje.
Als men er van uitgaat dat een politicus in een democratisch bestel zijn burgers-kiezers dient te vertegenwoordigen dan is men met degene, die u oplijst en de andere, die u vergeet (Busquin, Wathelet ...) aan het verkeerde adres. Dit zijn geen echte politici maar regenten of mandarijnen, die veelal krom staan van heilloze oneerlijke compromissen en een niet te stillen graailust. Ze hebben slechts een bedoeling van Europa een groot ondoorzichtig en ondemocratisch België te maken.

Guy Verhofstadt heeft qua steenkolenengels met de in België (of is dat alleen Vlaanderen) weer de hoofdvogel van arrogantie geschoten. De vrouwelijke kiezers zijn van geen belang, anders ge-aarden ook niet. "(A) Guy for president" is nu de slogan. Hij luistert zelfs niet naar zijn PR-adviseurs, waarom zou hij zijn oor te luisteren leggen bij de gewone burger?

ilfalco
12 mei 2014, 06:37
herinner je nog dat reality filmpje in zijn hoogdagen toen hij moets afdalen tussen het gepeupel op de markt.... je zag en vernam zo dat hij op hen neerkeek en hij die taak afgrijselijk vond...

Skobelev
12 mei 2014, 06:38
VB 45%.....niet slecht voor een, door sommigen verklaarde, bijna dode partij.

ilfalco
12 mei 2014, 06:51
Het betekend ook dat de n-va steun zeer soft is en tactisch.... Wat ik eerder al zei neem Dewever weg of hij valt uit de gratie en er gaapt een grote leegte en de VBers keren weer naar de vertrouwde stal. Maar het VB moet( ondanks zijn verdienste en moed) FDW op de achtergrond plaatsen en een andere manier vinden om zijn boodschap tot bij de mensen te brengen. Maar dit fora dat zijn geïnteresseerde kiezers waarvoor de inhoud telt bij de massa tellen vooral de panda en laatste show farces. Hoe meer op TV ...hoe meer stemmen.

het afschaffen door de correcten incl n-va van de politieke vrije tribunes op TV en radio was dan ook doeltreffend.... de rest heeft daar geen last van , het VB gezien boycot wel.

Het bewijst ook dat het VB eindelijk de boodschap door heeft kunnen brengen dat de EUSSR nu schade toebrengt ipv ons welvaart brengt . Het ontneemt ons de kans een eigen migratiebeleid te voeren. terug baas over eigen grenzen!!!

Als je ziet welke rechts-nationale golf op Europa afkomt in NED, UK, AT , IT, FR , HON , ZWE ... Dan zal er in VL ook wel een rimpeling zijn.

Je moet al goed gek zijn om europees als rechtse kiezer n-va te stemmen het kan maar zo dat je ofwel de tsjeven ofwel cohn bendit tot zelfs verhofstadt steunt....

speurneus
12 mei 2014, 07:12
Als ik al 'Europees' ga stemmen, zal ik voor de "Piraten" stemmen (als ze opkomen). En anders krijgt Bart Staes (Groen!) mijn stem. Dat heeft hij te danken aan zijn optreden in Doel (al zou hij wat vaker zijn tanden mogen tonen).


Voor het Brussels parlement weet ik het nog niet.

Op de kieslijst van Groen! staat een sympathiek meisje dat ik nog van vroeger ken, maar ze staat op een plaats die gegarandeerd géén zetel zal opleveren.

Ook BUB komt op, maar dan wel als Franstalige partij. Van strategie hebben die jongens en meisjes ook al niet veel begrepen :lol:

ProBruxsel daarentegen heeft zowel een Nederlandstalige als een Franstalige lijst. Maar hun programma trekt mij niet aan.

N-VA is een mogelijkheid. Als Brusselaar zie ik de "Brusselkeuze" echt wel zitten.




Voor de Kamer wordt het misschien de lijstduwer van N-VA (Godfroid Olivier).


Voor het Vlaams Parlement is er een kans dat ik voor de lijstduwer van Groen! (Luckas Vandertaelen) opteer.

Mocht ik alhier voor Barbara Pas van het VB kunnen stemmen, dan zou ik het moeilijker hebben. Haar optreden ten gunste van Doel heeft mij aangenaam verrast.



Mochten de 'toonaangevende' Franstalige politiekers niet telkens weer zo dik content zijn dat het percentage Vlaamse kiezers/stemmen in Brussel BLIJFT afnemen, dan bleef ik wellicht gewoon thuis.

Ik kan die racistische klootzakken echter hun pleziertje niet gunnen :-(
Voor de kamer is een Vlaamse stem een weggegooide stem dus zie ik niet in waarom je op een Vlaamse partij kiest.

speurneus
12 mei 2014, 07:21
VB 45%.....niet slecht voor een, door sommigen verklaarde, bijna dode partij.

Het is niet omdat op dit forum het blok 45% haalt dat die partij niet zo goed als dood is.

Boduo
12 mei 2014, 07:56
Ik ga stemmen op Nick Mouton, eerste opvolger op de sp.a lijst.
Omwille van zijn uitgesproken sociale visie, iets wat op europees niveau nog teveel ontbreekt.

van op zijn blog :

Hoeveel forummers zouden dit epistel lezen ???

;-)

Skobelev
12 mei 2014, 10:46
Het is niet omdat op dit forum het blok 45% haalt dat die partij niet zo goed als dood is.

en dat op een maandagmorgen :rofl:

Zodra het tv-gepeupel merkt dat NVA er voor hun standpunten niets van bakt komt het gros met hangende pootjes terug naar het eigen warme nest.

ilfalco
12 mei 2014, 13:37
het erge is dat de n-va er niet enkel niets van bakt .... maar qua migratie en eussr als een pyromaan de zaken enkel erger maakt.

djimi
12 mei 2014, 16:52
Voor de kamer is een Vlaamse stem een weggegooide stem dus zie ik niet in waarom je op een Vlaamse partij kiest.

Dat heb ik al geschreven in de bijdrage waar u op reageert:

<... Mochten de 'toonaangevende' Franstalige politiekers niet telkens weer zo dik content zijn dat het percentage Vlaamse kiezers/stemmen in Brussel BLIJFT afnemen, dan bleef ik wellicht gewoon thuis...>


Begrijpt u dat niet?

Mochten de 'toonaangevende' Franstalige politiekers van de "région �* part entière" geen zo'n verdomd achterbakse schijnheilige racistische zeikerds zijn, zou ik het ooit misschien wel eens over mijn hart kunnen krijgen één van hen met mijn stemgedrag aan te moedigen.

Op hun volstrekt achterhaalde doch hardnekkig volgehouden 'repli sur soi' kan ik haast niet anders meer dan reageren met een stem op de méést radicale flaminganten van 'onze' hoofdstad.


I can't join them, therefore I'll fuck them.

Keer op keer wéér, daar ze tot inzicht - grâce �* leur 'grandeur', leur 'culture supérieure' et leur 'ouverture d'esprit' - toch niet in staat zijn.


Eddet naa verstoën?


:twisted:

Pericles
12 mei 2014, 16:58
Dat heb ik al geschreven in de bijdrage waar u op reageert:

<... Mochten de 'toonaangevende' Franstalige politiekers niet telkens weer zo dik content zijn dat het percentage Vlaamse kiezers/stemmen in Brussel BLIJFT afnemen, dan bleef ik wellicht gewoon thuis...>


Begrijpt u dat niet?

Mochten de 'toonaangevende' Franstalige politiekers van de "région �* part entière" geen zo'n verdomd achterbakse schijnheilige racistische zeikerds zijn, zou ik het ooit misschien wel eens over mijn hart kunnen krijgen één van hen met mijn stemgedrag aan te moedigen.

Op hun volstrekt achterhaalde doch hardnekkig volgehouden 'repli sur soi' kan ik haast niet anders meer dan reageren met een stem op de méést radicale flaminganten van 'onze' hoofdstad.


I can't join them, therefore I'll fuck them.

Keer op keer wéér, daar ze tot inzicht - grâce �* leur 'grandeur', leur 'culture supérieure' et leur 'ouverture d'esprit' - toch niet in staat zijn.


Eddet naa verstoën?


:twisted:

Op de ware Vlamingen, de mannen van het VB dus. ;-)

mvd
12 mei 2014, 17:10
Europees is N-VA een ramp: geen Europees minimumloon, maar tegelijkertijd uiteraard géén Europese binnengrenzen. Roemenen en Bulgaren kunnen dus massaal naar hier komen werken (N-VA stemde voor het wegnemen van de barrières) voor het minimumloon. In hun land is geen minimumloon of het is lager dan hier. Waarom zouden ze daar blijven, als ze zich zonder probleem in West-Europa kunnen vestigen? Er zal dus minder werk zijn voor laagopgeleide (en minder laagopgeleide) Vlamingen.

djimi
12 mei 2014, 17:44
Op de ware Vlamingen, de mannen van het VB dus. ;-)

Ge wilt niet weten hoe gráág ik op iemand van het VB zou willen kunnen stemmen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen stond een oud-leerlinge van mij op de plaatselijke VB-lijst.

Als die nu terug op een of andere lijst zou staan, kreeg ze mijn steun.

Helaas, blijkbaar heeft ze afgehaakt, of is ze niet langer 'welkom'.


Ik vraag me af waarom.

Henri1
12 mei 2014, 17:45
Als ik de keus zou hebben Guy Verhofstadt.

Niet dat ik Liberaal ben, maar dat lijkt me gewoon de verstandigste keuze.

ilfalco
12 mei 2014, 19:28
Europees is N-VA een ramp: geen Europees minimumloon, maar tegelijkertijd uiteraard géén Europese binnengrenzen. Roemenen en Bulgaren kunnen dus massaal naar hier komen werken (N-VA stemde voor het wegnemen van de barrières) voor het minimumloon. In hun land is geen minimumloon of het is lager dan hier. Waarom zouden ze daar blijven, als ze zich zonder probleem in West-Europa kunnen vestigen? Er zal dus minder werk zijn voor laagopgeleide (en minder laagopgeleide) Vlamingen

De n-va is gewoon dus ook overal een ramp aangezien de zaken die jij opsomt in VL ook spelen. Bovendien wil de n-va snijden bij de zwakste Vlamingen maar niet bij bvb 30 procent overbetaalde kleuterleidsters, ambtenarenkorps , migratieprofitariaat , EUSSR , transfers naar WL , massale subsidies aan journalisten en zelfs pvda mantelorganisaties , ontwikkelingssamenwerking , elitaire kunst....

ilfalco
12 mei 2014, 19:39
Wie europess voor de n-va stemt geeft eigenlijk een blanco cheque aan de massamigratie en de eurofielen om hun greep op onze souveriniteit nog te vergroten...

In welke fractie gaat de n-va nu zetelen? Krijgt de n-va kiezer groen en cohn bendit door de maag gespiesd zoals de afgelopen 10 jaar? verhofstadt en zijn liberale megalomane ein reich fractie? Of de tsjeven van Belet en Juncker ?

Mooie vooruitzichten moet ik stemmen....

ilfalco
12 mei 2014, 19:41
federaal is een VB stem nog nuttiger dan Europees... want elke VB stem maakt de n-va meer noodzakelijk en heeft het voordeel dat het de n-va minder ruimte voor toegeving geeft. De walen hebben doodsangst van het VB. Met de n-va daar vegen ze de vloer mee. Met de gedroomde kartelpartners van de n-va als franstalige bondgenoten....

armando
13 mei 2014, 19:44
Voor Europa is er mijn inziens maar 1 enkele keuze in Vlaanderen en dat is het Vlaams Belang. Verwacht een ware zondvloed van de eurokritische partijen op 25 Mei.

armando
13 mei 2014, 19:48
Kijk wat deze man van Europa denkt, U hoeft geen italiaans te begrijpen...


https://www.youtube.com/watch?v=lvj4gUyA33Y&feature=youtu.be

DucDEnghien
13 mei 2014, 19:50
Voor Europa is er mijn inziens maar 1 enkele keuze in Vlaanderen en dat is het Vlaams Belang. Verwacht een ware zondvloed van de eurokritische partijen op 25 Mei.

Ik zie absoluut geen zondvloed in Duitsland, noch in Polen, noch in tal van andere landen van de Unie. De Eurosceptische partijen zullen opgang maken maar finaal weinig macht hebben in de cenakels van Europa. Het zal dan ook een allegaartje zijn van partijen die nooit één werkzame fractie zullen kunnen vormen omwille van te grote interne verschillen.

Jan Meuleman
13 mei 2014, 20:01
Als ik de keus zou hebben Guy Verhofstadt.

Niet dat ik Liberaal ben, maar dat lijkt me gewoon de verstandigste keuze.
Walen aanzien een graaier als een verstandige. Daarom kiest Wallonië voor de PS

ilfalco
14 mei 2014, 08:37
Bij N-VA kent men de prioriteiten.Eu-lijsttrekker Van Overtveldt vindt het in HNB "belangrijk dat het euroscepticisme wordt bestreden"

Bart laeremans op twitter.....


De n-va schaft vlaanderen af met haar eurofiele houding. Hoe kan men als vl nationalist nu pro EUSSR zijn en VL doen verdampen....

Pericles
14 mei 2014, 10:14
Ge wilt niet weten hoe gráág ik op iemand van het VB zou willen kunnen stemmen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen stond een oud-leerlinge van mij op de plaatselijke VB-lijst.

Als die nu terug op een of andere lijst zou staan, kreeg ze mijn steun.

Helaas, blijkbaar heeft ze afgehaakt, of is ze niet langer 'welkom'.


Ik vraag me af waarom.

Je mag niet op een VB lijst staan hé djimi, dat betekend de burgerlijke dood en verlies van werk.

Pericles
14 mei 2014, 10:17
Ik zie absoluut geen zondvloed in Duitsland, noch in Polen, noch in tal van andere landen van de Unie. De Eurosceptische partijen zullen opgang maken maar finaal weinig macht hebben in de cenakels van Europa. Het zal dan ook een allegaartje zijn van partijen die nooit één werkzame fractie zullen kunnen vormen omwille van te grote interne verschillen.

Alsof er in andere fracties geen grote verschillen zijn. Berlusconi zit naast Marianne Thijsen. :lol:

Pandareus
14 mei 2014, 10:38
federaal is een VB stem nog nuttiger dan Europees... want elke VB stem maakt de n-va meer noodzakelijk en heeft het voordeel dat het de n-va minder ruimte voor toegeving geeft. De walen hebben doodsangst van het VB. Met de n-va daar vegen ze de vloer mee. Met de gedroomde kartelpartners van de n-va als franstalige bondgenoten....

Zever. Niemand heeft 'doodsangst' van het blok. Vlaams noch waals.
Die zijn even relevant als ROSSEM of de PP en Laurent Louis.

Jij die het blok toch zo goed kent en verdedigt : is er al duidelijkheid of de verjongde voorzitter Annemans nu al dan niet zijn uittredingsvergoeding van de kamer gaat opstrijken en dan verkast naar Europa voor daar nog meer poen te scheppen ?

ilfalco
14 mei 2014, 12:57
van het huidige VB misschien niet van een VB met 25 procent zeer zeker...waarom denk je anders dat er hele ministerraden gewijd werden aan een illegale strijd tegen nationaal rechts...dat journalisten bevelen kregen hoe ze VB ers in beeld moesten brengen, dat er politieke processen gevoerd werden, dat men trachtte partijfinanciering af te nemen ... dat verhoftstadt op zoek ging naar de juiste francofiele rechter.

Allemaal pomdat men niet wakker lag van het VB? men heeft met n-va steun zelfs de politieke tribunes afgeschaft uit schrik voor het VB.

men heeft in antwerpen in de districten en in brussel de spelregels veranderd zodat het VB in deurne met 46 procent geen meerderheid had ook weer met collaboratie van de excuustruuzen van de n-va.

djimi
14 mei 2014, 13:27
Je mag niet op een VB lijst staan hé djimi, dat betekent de burgerlijke dood en verlies van werk.

Toen ik het met een collega over het politieke engagement van die oud-leerlinge had, vroeg hij zich vertwijfeld af 'hoe het in godsnaam mogelijk was dat uitgerekend iemand die bij ons op school had gezeten dergelijke keuze had kunnen maken'.

Toen ik antwoordde dat het misschien kwam net omdát zij ooit 'bij ons' op school zat, viel de stilte te snijden.

Het heeft toch wel een aantal weken geduurd voordat die collega weer met mij wilde praten :-)

Xenophon
14 mei 2014, 16:52
Vb.

RubberBullet
14 mei 2014, 17:12
Voor Europa lijkt mij de beste keuze Bart Staes. Inhoudelijke en integere vent.

ilfalco
14 mei 2014, 20:39
durft de tsjeef zich outen?