PDA

View Full Version : Justitie en politie: "kleine" criminaliteit ?


De schoofzak
11 mei 2014, 21:30
Als men van mij iets pikt dat 500 euro waard is, dan noem ik dat geen kleine criminaliteit.
De wijkagent moet dan niet langs komen om een babbelke te doen over een vuilbak of over wat hondenpoep ... als ge verstaat wat ik bedoel.

Maar hou jij met zo'n dingen als justitie en rechtvaardigheid rekening bij je stemrecht ?

En vraag jij je wel eens af: welke is de markt van afname van al die gestolen gsm's ?

titel: Dagelijks 130 gsm's gepikt
link: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1582221/dagelijks-130-gsm-s-gepikt.aspx

10/05 Binnenland In ons ons land worden er dagelijks 130 gsm's gestolen. Vaak gaat het om duurdere smartphones die op de zwarte markt tot 100 euro kunnen opbrengen. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Dat cijfer betreft de aangiftes die de politie ontvangt. In werkelijkheid zijn het er veel meer, wellicht het drievoudige. Dieven hebben het vooral gemunt op de topmodellen onder de smartphones, met een aankoopwaarde van wel 700 euro. In 2009 kreeg de politie 39.000 aangiftes voor diefstallen van gsm's. Voor dit jaar wordt dat op zo'n 47.000 geschat.
Diefstaltrucs

De politie is op de hoogte van de populairste trucen die gsm-dieven bovenhalen. Sommigen doen zich voor als toerist, om dan een kaart uit te vouwen, waaronder ze naar het gsm-toestel grijpen. Wie op een terrasje zijn toestel op tafel legt, let ook maar beter op. Dieven grissen die graag mee en camoufleren dat door er 'achteloos' een tijdschrift of krant op te leggen. En dan zijn er nog de klassieke zakkenrollers.