PDA

View Full Version : Nieuwe peiling VRT


Zeus
16 mei 2014, 16:32
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK14/140516-VK14-peiling

N-VA daalt lichtjes op Vlaams en federaal niveau (maar blijft comfortabel boven de 30 procent), mokerslag op Europees niveau.


CD&V heeft wind in de zeilen

Zeus
16 mei 2014, 16:34
Met deze uitslag lijkt een klassieke tripartite op Vlaams niveau een reële mogelijkheid.

fredo2008
16 mei 2014, 16:35
En daarin zit Dehaene-effect nog niet ingecalculeerd.

Zoals Bart Maddens zei: niet De Rode Duivels maar JL Dehaene komt als 'duivel uit een doosje' roet in het NVA eten gooien...

De schoofzak
16 mei 2014, 16:36
Die peilingen zijn al even wispelturig als de politici zelf ...

.

Nebur
16 mei 2014, 16:38
Ik zou het straf vinden dat N-VA plots (in drie weken tijd) een kwart van zijn Europese kiezers zou verliezen, zonder noemenswaardige incidenten omtrent die verkiezingen.

Als peilingen allemaal dezelfde trend aangeven, dan zijn ze relatief relevant. Uit één afwijkende peiling zou ik geen conclusies trekken.

abramis brama
16 mei 2014, 16:38
1 op 3 respondenten wist nog niet op wie hij/zij zou kiezen. Da's bijzonder veel, dus de werkelijke resultaten kunnen nog voor grote verrassingen zorgen. Ten goede of ten kwade.

Voor mij mag deze peiling alleszins werkelijkheid worden, want ze maakt een snel gevormde tweepartijenregering CD&V-NVA op Vlaams niveau mogelijk.

abramis brama
16 mei 2014, 16:40
En daarin zit Dehaene-effect nog niet ingecalculeerd.

Zoals Bart Maddens zei: niet De Rode Duivels maar JL Dehaene komt als 'duivel uit een doosje' roet in het NVA eten gooien...

Dehaene-effect ? Die stond toch op geen enkele lijst meer? Of denk jij dat mensen op CD&V gaan stemmen uit compassie, omdat ze zonet weer een van hun oude glorieën verloren zijn ? :-?

Eduard Khil
16 mei 2014, 16:42
vreemde zaken daar europees. Ik zou niet weten hoe dat plotse verschil te verklaren. Voor de rest verandert er weinig.

fredo2008
16 mei 2014, 16:45
Dehaene-effect ? Die stond toch op geen enkele lijst meer? Of denk jij dat mensen op CD&V gaan stemmen uit compassie, omdat ze zonet weer een van hun oude glorieën verloren zijn ? :-?

CD&V staat de komende dagen in de kijker, zeker tot en met de (staats)begrafenis van volgende vrijdag. Kan toch tellen als gratis campagne? Ja, er is een Dehaene-effect op komst.

Eduard Khil
16 mei 2014, 16:47
CD&V staat de komende dagen in de kijker, zeker tot en met de (staats)begrafenis van volgende vrijdag. Kan toch tellen als gratis campagne? Ja, er is een Dehaene-effect op komst.

denk ik eerlijk gezegd niet. De politieke uitzendingen gaan weer gewoon door, behalve een geannuleerd debat.

Vooral gisteren was het dehaene dag.

De begrafenis is op een weekdag, dus zoveel invloed zal dat niet hebben. Bovendien weten ze bij cd&v als ze teveel reclame maken met j-l, dat n-va hen snel kan gelijk geven en zeggen "ja, hij heeft goed beleid gevoerd en wij willen dezelfde maatregelen nemen"

zodus, ik denk niet dat er veel invloed zal zijn.

Nebur
16 mei 2014, 16:51
denk ik eerlijk gezegd niet. De politieke uitzendingen gaan weer gewoon door, behalve een geannuleerd debat.

Twee. Op VTM (zaterdag) en dat van VRT op zondag (Zijn er nog vragen?) wordt doorgeschoven naar volgende week vrijdag (daar stond Het Grote Debat gepland, dat afgelast wordt).

Belachelijk.

Eduard Khil
16 mei 2014, 16:53
Twee. Op VTM (zaterdag) en dat van VRT op zondag (Zijn er nog vragen?) wordt doorgeschoven naar volgende week vrijdag (daar stond Het Grote Debat gepland, dat afgelast wordt).

Belachelijk.

belange niet, ideaal :lol:

als er al mensen zijn die zich door de dehaenezaken laten beinvloeden (volgens mij minimaal, maar kom), dan worden die vrijdag terug met de neus op de feiten gedrukt :lol:

Den Duisteren Duikboot
16 mei 2014, 16:54
Met deze uitslag lijkt een klassieke tripartite op Vlaams niveau een reële mogelijkheid.

Mogelijk, maar weinig waarschijnlijk. Nu ook de N-VA het communautaire op een waakvlammetje laat branden is de voornaamste splijtzwam tussen N-VA en de "klassieke" partijen onschadelijk gemaakt. Ik zie geen noemenswaardige obstakels voor een coalitie van N-VA met CD&V.

Federaal is het andere koek.

mauste
16 mei 2014, 17:55
N-VA zou bij de federale verkiezingen een score van 31,9 procent optekenen, bijna vier procentpunt meer dan bij de vorige federale verkiezingen in 2010. De CD&V volgt met 19,7 procent op ruime afstand maar doet het wel beter dan in 2010, toen de partij 17,6 procent haalde.

SP.A (14,9 pct) en Open VLD (13,7 pct) halen in de peiling geen 15 procent, Groen (9,2 pct) en Vlaams Belang (7,7 pct) geen 10 procent. PVDA+ en LDD halen de kiesdrempel niet.
(Knack 18:30)

Eduard Khil
16 mei 2014, 17:59
N-VA zou bij de federale verkiezingen een score van 31,9 procent optekenen, bijna vier procentpunt meer dan bij de vorige federale verkiezingen in 2010. De CD&V volgt met 19,7 procent op ruime afstand maar doet het wel beter dan in 2010, toen de partij 17,6 procent haalde.

SP.A (14,9 pct) en Open VLD (13,7 pct) halen in de peiling geen 15 procent, Groen (9,2 pct) en Vlaams Belang (7,7 pct) geen 10 procent. PVDA+ en LDD halen de kiesdrempel niet.
(Knack 18:30)

hé, dat is iets nieuws. Dat hadden we in dit topic nog niet gezien....

Miauw!
16 mei 2014, 19:10
Mogelijk, maar weinig waarschijnlijk. Nu ook de N-VA het communautaire op een waakvlammetje laat branden is de voornaamste splijtzwam tussen N-VA en de "klassieke" partijen onschadelijk gemaakt. Ik zie geen noemenswaardige obstakels voor een coalitie van N-VA met CD&V.

Federaal is het andere koek.

Behalve het eventuele gekissebis over wie MP mag worden.

Pandareus
16 mei 2014, 19:29
Mogelijk, maar weinig waarschijnlijk. Nu ook de N-VA het communautaire op een waakvlammetje laat branden is de voornaamste splijtzwam tussen N-VA en de "klassieke" partijen onschadelijk gemaakt. Ik zie geen noemenswaardige obstakels voor een coalitie van N-VA met CD&V.

Federaal is het andere koek.

dat denk ik ook. Als bart de wever die shit inderdaad wegstopt dan is er veel mogelijk. We zien dat wel vanaf 26 mei. 8-)

vlijmscherp
16 mei 2014, 19:38
Dehaene-effect ? Die stond toch op geen enkele lijst meer? Of denk jij dat mensen op CD&V gaan stemmen uit compassie, omdat ze zonet weer een van hun oude glorieën verloren zijn ? :-?

Dat zal idd 2-3% schelen.

patrickve
16 mei 2014, 19:42
dat denk ik ook. Als bart de wever die shit inderdaad wegstopt dan is er veel mogelijk. We zien dat wel vanaf 26 mei. 8-)

Vlaams doen, dat is enkel voor na de verkiezingen :-)

Another Jack
16 mei 2014, 20:04
Twee. Op VTM (zaterdag) en dat van VRT op zondag (Zijn er nog vragen?) wordt doorgeschoven naar volgende week vrijdag (daar stond Het Grote Debat gepland, dat afgelast wordt).

Belachelijk.

Ik snap niet hoe dat iemand die beweert niet te gaan stemmen kan boeien...

abramis brama
16 mei 2014, 20:13
CD&V staat de komende dagen in de kijker, zeker tot en met de (staats)begrafenis van volgende vrijdag. Kan toch tellen als gratis campagne? Ja, er is een Dehaene-effect op komst.

Dat zou dan een zeer spijtige zaak zijn. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

Anderzijds, liever een sterker dan voorziene CD&V dan een sterker dan voorziene bLD, SPA of Groen. Een vanzelfsprekende en snel gevormde Vlaamse tweepartijenregering vind ik een zeer gunstig vooruitzicht, en met een sterke CD&V (zoals in deze peiling) is dat makkelijker realiseerbaar.

Laat ons dus maar allemaal hopen dat de oude Tobback morgen niet doodvalt, want een Tobback-effect wil ik écht niet meemaken. :mrgreen:

abramis brama
16 mei 2014, 20:15
De begrafenis is op een weekdag, dus zoveel invloed zal dat niet hebben. Bovendien weten ze bij cd&v als ze teveel reclame maken met j-l, dat n-va hen snel kan gelijk geven en zeggen "ja, hij heeft goed beleid gevoerd en wij willen dezelfde maatregelen nemen"


't Is inderdaad wel een feit dat het beleid van Dehaene als premier destijds eigenlijk beter bij de huidige N-VA paste dan bij de huidige CD&V. Laat ze hem dus maar uitgebreid bejubelen als de Grote Redder. :-D

Miauw!
16 mei 2014, 20:15
In de poll van De Morgen haalde de CD&V in de grootste Vlaamse kieskring... 14% :-)

Dat is dan ook de kieskring waar de dweil Verherstraeten het moet opnemen tegen De Wever. In de andere kieskringen is geen enkele NVA-lijsttrekker van het kaliber De Wever, maar vindt men daarentegen wel enkele grote kanonnen van CD&V.

BWarrior
16 mei 2014, 20:18
In vergelijking met 2010 wint de N-VA op federaal niveau volgens deze peiling 3,7%. Maar de drie traditionele partijen gaan er ook op vooruit, met 2,3%. Groen wint 2,1%, het VB verliest 4,9%.

Kortom, de Vlaams-nationalistische partijen verliezen federaal 1,2%, de traditionele partijen groenen winnen 4,4% ... Is dat nu die grote doorbraak?

HRobin
16 mei 2014, 20:29
In vergelijking met 2010 wint de N-VA op federaal niveau volgens deze peiling 3,7%. Maar de drie traditionele partijen gaan er ook op vooruit, met 2,3%. Groen wint 2,1%, het VB verliest 4,9%.

Kortom, de Vlaams-nationalistische partijen verliezen federaal 1,2%, de traditionele partijen groenen winnen 4,4% ... Is dat nu die grote doorbraak?

Klopt niet, je maakt een rekenfoutje: de Vlaams-nationalistische partijen verliezen federaal 4.9%, de traditionele partijen winnen 8.1%

Herr Oberst
16 mei 2014, 20:59
't Is inderdaad wel een feit dat het beleid van Dehaene als premier destijds eigenlijk beter bij de huidige N-VA paste dan bij de huidige CD&V. Laat ze hem dus maar uitgebreid bejubelen als de Grote Redder. :-D

Dehaene, de ACW-man die met zijn loodgieterij en bricolage België bij elkaar hield, past dus beter bij de N-VA als bij de CD&V... Indien een N-VA'er dit een paar jaar geleden zou verklaren zou iedereen hem gek verklaren, vandaag is het blijkbaar normaal om zoiets te beweren.

Triestig om te moeten horen dat de N-VA zich enkel en alleen nog maar focust op het economisch liberalisme en geen moer meer lijkt te geven om Vlaamse onafhankelijkheid. Een reden te meer voor elke Vlaams-nationalist om het Vlaams Belang overeind te houden en het politieke Vlaams-nationalisme dus niet helemaal te doen verdwijnen.

DucDEnghien
16 mei 2014, 21:59
De anti-EU sukkels kunnen het schudden. Ze halen nog geen 8 percent.

dominatrix
16 mei 2014, 22:03
Ik zou het straf vinden dat N-VA plots (in drie weken tijd) een kwart van zijn Europese kiezers zou verliezen, zonder noemenswaardige incidenten omtrent die verkiezingen.

Als peilingen allemaal dezelfde trend aangeven, dan zijn ze relatief relevant. Uit één afwijkende peiling zou ik geen conclusies trekken.

Ik zou dat ook straf vinden, maar als het zo zou zijn zou het ook terecht zijn. De Nva verdient eigenlijk net zomin als enige andere traditionele partij een stem voor het Europees parlement. Als de Vlaming zelfrespect, eigenwaarde, heeft dan beseft hij zeer goed wat die pappenheimers allemaal uitgespookt hebben en stemt hij er niet op.

dominatrix
16 mei 2014, 22:05
Dehaene, de ACW-man die met zijn loodgieterij en bricolage België bij elkaar hield, past dus beter bij de N-VA als bij de CD&V... Indien een N-VA'er dit een paar jaar geleden zou verklaren zou iedereen hem gek verklaren, vandaag is het blijkbaar normaal om zoiets te beweren.

Triestig om te moeten horen dat de N-VA zich enkel en alleen nog maar focust op het economisch liberalisme en geen moer meer lijkt te geven om Vlaamse onafhankelijkheid. Een reden te meer voor elke Vlaams-nationalist om het Vlaams Belang overeind te houden en het politieke Vlaams-nationalisme dus niet helemaal te doen verdwijnen.

Spijkers met koppen! Zo is het!

dominatrix
16 mei 2014, 22:07
De anti-EU sukkels kunnen het schudden. Ze halen nog geen 8 percent.

Die anti-eu sukkels halen veel meer, let maar op. En niet alleen in Vlaanderen. Er komt eindelijk eens een sterke eurokritische fractie! En dat is hoooooooooooog tijd! Nog een week om de Vlaming er van te overtuigen dat in naam van zijn eigen vrijheid hij alleen maar deze fractie kan steunen door zijn/haar stem aan het Vlaams Belang te geven.

abramis brama
16 mei 2014, 22:14
Dehaene, de ACW-man die met zijn loodgieterij en bricolage België bij elkaar hield, past dus beter bij de N-VA als bij de CD&V... Indien een N-VA'er dit een paar jaar geleden zou verklaren zou iedereen hem gek verklaren, vandaag is het blijkbaar normaal om zoiets te beweren.

Ik heb het uiteraard over de concrete beleidsmaatregelen die Dehaene toen, en de N-VA nu, voorstel(l)(d)en : besparingen, staatsschuld afbouwen, indexsprong, economie terug gezond maken, enz...
Maar je had zelf ook wel door dat ik het niet over het institutionele had bij die vergelijking.

Miauw!
16 mei 2014, 22:16
De anti-EU sukkels kunnen het schudden. Ze halen nog geen 8 percent.

14 % als je PVDA meerekent.

speurneus
16 mei 2014, 22:56
Die peilingen zijn al even wispelturig als de politici zelf ...

.

Met als koplopers de bochtennemers van NVA:lol:

speurneus
16 mei 2014, 22:59
Ik zou het straf vinden dat N-VA plots (in drie weken tijd) een kwart van zijn Europese kiezers zou verliezen, zonder noemenswaardige incidenten omtrent die verkiezingen.

Als peilingen allemaal dezelfde trend aangeven, dan zijn ze relatief relevant. Uit één afwijkende peiling zou ik geen conclusies trekken.

Hoe kun je nu op een partij stemmen die op europees vlak nog niet eens weet tot welke politieke fractie ze gaat toetreden?

speurneus
16 mei 2014, 23:01
1 op 3 respondenten wist nog niet op wie hij/zij zou kiezen. Da's bijzonder veel, dus de werkelijke resultaten kunnen nog voor grote verrassingen zorgen. Ten goede of ten kwade.

Voor mij mag deze peiling alleszins werkelijkheid worden, want ze maakt een snel gevormde tweepartijenregering CD&V-NVA op Vlaams niveau mogelijk.

Een regering met een nipte meerderheid van 52% is om moeilijkheden vragen.

Den Duisteren Duikboot
16 mei 2014, 23:07
Een regering met een nipte meerderheid van 52% is om moeilijkheden vragen.

In zetels uitgedrukt is de marge sowieso iets groter.

speurneus
16 mei 2014, 23:08
belange niet, ideaal :lol:

als er al mensen zijn die zich door de dehaenezaken laten beinvloeden (volgens mij minimaal, maar kom), dan worden die vrijdag terug met de neus op de feiten gedrukt :lol:

Zij die de politieke debatten volgen weten waarschijnlijk al lang op wie ze gaan stemmen en van die 30% onbeslisten zullen er maar weinigen zijn de moed kunnen opbrengen om daar naar te luisteren.
Ik denk eerlijk gezegd dat minder dan 20% van de bevolking het politieke reilen en zeilen echt volgt.

hollande
16 mei 2014, 23:09
Met als koplopers de bochtennemers van NVA:lol:

*proest*

die zit diep.

speurneus
16 mei 2014, 23:14
In zetels uitgedrukt is de marge sowieso iets groter.

Goed maar stabiel kun je dit niet noemen.
Je mag ook niet vergeten dat er op Vlaams niveau belangrijke knopen moeten worden doorgehakt en de oppositie ,die bijna even groot is als de regeringspartijen, alles in het werk zal stellen om roet in het eten te gooien.

BWarrior
16 mei 2014, 23:18
Klopt niet, je maakt een rekenfoutje: de Vlaams-nationalistische partijen verliezen federaal 4.9%, de traditionele partijen winnen 8.1%

In 2010 had CD&V voor de Kamer 17,3%, de sp.a 14,6% en OPEN VLD 13,6% = 45,5%.

Volgens deze peiling zou CD&V 19,7% halen, de sp.a 14,9% en OPEN VLD 13,7% = 48,3%

Groen gaat van 7,1% naar 9,2%

Dat is een winst van 4,9% (als je Groen als traditionele partij meerekent)

Den Duisteren Duikboot
16 mei 2014, 23:23
Hoe kun je nu op een partij stemmen die op europees vlak nog niet eens weet tot welke politieke fractie ze gaat toetreden?

Alsof dat nu zo doorslaggevend is...

dominatrix
16 mei 2014, 23:36
Zij die de politieke debatten volgen weten waarschijnlijk al lang op wie ze gaan stemmen en van die 30% onbeslisten zullen er maar weinigen zijn de moed kunnen opbrengen om daar naar te luisteren.
Ik denk eerlijk gezegd dat minder dan 20% van de bevolking het politieke reilen en zeilen echt volgt.

'minder minder minder dan 20% ;-)

dominatrix
16 mei 2014, 23:40
Alsof dat nu zo doorslaggevend is...

Doorslaggevend misschien niet, interessant des te meer. Gaan ze nu echt uit de extreem linkse EVA fractie? Fractie die ze nota bene zelf mee vorm gegeven hebben? Ze gaan hun kind dus achterlaten? Niet simpel... En waar gaan ze dan heen? Naar de eurokritische fractie willen ze niet want daar zit het VB en eurokritisch zijn ze zelf allesbehalve. Naar Farage dan? Bij de tsjeven in de fractie? Geloof ik niet... wat ik wel geloof is dat de nva met een enorm probleem zit inzake de EU. Namelijk dat het steeds moeilijker te rijmen valt met wat de kiezer wil. De nva heeft oorspronkelijk hard de mensen proberen wijs te maken dat de EU een verdampingsmachine was. Je stak Belgique er in en er kwam Vlaanderen uit. Maar dat heeft de burger ondertussen ook wel al in de mot. Als Belgique in de EU machine steekt komt niets er meer uit.

Wie de nva volgt weet dat die partij haar geloofwaardigheid al lang kwijt is.

Den Duisteren Duikboot
16 mei 2014, 23:54
Doorslaggevend misschien niet, interessant des te meer. Gaan ze nu echt uit de extreem linkse EVA fractie? Fractie die ze nota bene zelf mee vorm gegeven hebben? Ze gaan hun kind dus achterlaten? Niet simpel... En waar gaan ze dan heen? Naar de eurokritische fractie willen ze niet want daar zit het VB en eurokritisch zijn ze zelf allesbehalve. Naar Farage dan? Bij de tsjeven in de fractie? Geloof ik niet...

Wat maakt het uit? Die fracties zijn niet meer dan verstandshuwelijken zonder noemenswaardige inhoudelijke betekenis. De EVA is overigens geen fractie op zich, maar zit als partij in één fractie met de Groene EGP.

wat ik wel geloof is dat de nva met een enorm probleem zit inzake de EU. Namelijk dat het steeds moeilijker te rijmen valt met wat de kiezer wil. De nva heeft oorspronkelijk hard de mensen proberen wijs te maken dat de EU een verdampingsmachine was. Je stak Belgique er in en er kwam Vlaanderen uit. Maar dat heeft de burger ondertussen ook wel al in de mot. Als Belgique in de EU machine steekt komt niets er meer uit.

Ik denk ook dat een groot deel van het N-VA-publiek, zeker dat deel dat bij het VB is vertrokken, de pro-Europese koers van de N-VA er met een lang gezicht bij neemt.

Nu moet ook gezegd dat het VB dat verschil eigenlijk amper uitspeelt. Het anti-Europese denken van het VB blijft erg passief. In hun campagne speelt het nauwelijks een rol.

abramis brama
17 mei 2014, 00:02
*proest*

die zit diep.

Euh...

Volgens mij zat niemand hier te wachten op gore details uit uw sexleven. :?

Miauw!
17 mei 2014, 01:23
In 2010 had CD&V voor de Kamer 17,3%, de sp.a 14,6% en OPEN VLD 13,6% = 45,5%.

Volgens deze peiling zou CD&V 19,7% halen, de sp.a 14,9% en OPEN VLD 13,7% = 48,3%

Groen gaat van 7,1% naar 9,2%

Dat is een winst van 4,9% (als je Groen als traditionele partij meerekent)

Misschien had HRobin de PVDA er ook bij gerekend?

BWarrior
17 mei 2014, 02:26
Misschien had HRobin de PVDA er ook bij gerekend?

Dat lijkt me niet echt een traditionele partij ;-)

subocaj
17 mei 2014, 04:20
vreemde zaken daar europees. Ik zou niet weten hoe dat plotse verschil te verklaren. Voor de rest verandert er weinig.

Redelijk eenvoudig, dat Europa enkel geld kost en werkplaatsen verschuift naar lager betaalden beseffen zelfs N-VA kiezers.
Veel overgelopen VB-ers zullen Europees zeker niet N-VA stemmen, die rigoureus alle Europese maatregelen goedkeuren.

DeProf_eet
17 mei 2014, 05:18
Die anti-eu sukkels halen veel meer, let maar op. En niet alleen in Vlaanderen. Er komt eindelijk eens een sterke eurokritische fractie! En dat is hoooooooooooog tijd! Nog een week om de Vlaming er van te overtuigen dat in naam van zijn eigen vrijheid hij alleen maar deze fractie kan steunen door zijn/haar stem aan het Vlaams Belang te geven.2

Pericles
17 mei 2014, 05:41
Die peiling is compleet ongeloofwaardig.
Zelfs de PVDA+ zou zakken en als er nu één zaak is dat zeker niet zal gebeuren is het dat.

graaf de bethune
17 mei 2014, 06:03
Peilingen of geen peilingen, federaal steven we af op Di Rupo II, PS/SPA, CDH/CDV, MR/VLD, GROEN/ECOLO. Proficiat aan alle linkiewinkies. Proficiat aan Wouter Vanbesien met je aanstelling tot staatssecretaris van asiel en migratie.

subocaj
17 mei 2014, 06:04
Die peiling is compleet ongeloofwaardig.
Zelfs de PVDA+ zou zakken en als er nu één zaak is dat zeker niet zal gebeuren is het dat.

Volgende week zondag heb je de echte "peiling".

Eduard Khil
17 mei 2014, 06:13
Redelijk eenvoudig, dat Europa enkel geld kost en werkplaatsen verschuift naar lager betaalden beseffen zelfs N-VA kiezers.
Veel overgelopen VB-ers zullen Europees zeker niet N-VA stemmen, die rigoureus alle Europese maatregelen goedkeuren.

kan best allemaal zijn, maar wees eerlijk, welke partij heeft in een maand tijd ooit een kwart van zijn kiezers verloren in een peiling, zonder dat er iets noemenswaardig is gebeurd in de campagne voor dat niveau?

En dan gaan ze nog naar Marianne Thijssen! Das nog het vreemdste van allemaal. Ging het nu nog naar iemand die wel in de kijker liep, ala verhofstadt of zo, dat zou nog ergens een verklaring kunnen zijn.

Neen neen, dit is vreemd.


Ook dat ze beweren dat de forse uithalen van Peeters versus N-VA zijn vruchten afwerpen, maar het is wel die andere lijst voor de kamer waar er effect zou zijn voor CD&V, ook dat vind ik maar vreemd. En dat ze hun winst helemaal niet bij N-VA halen, dus de redenering klopt niet

plakker
17 mei 2014, 06:31
Ik zie vooral het grote verschil op federaal en Europees vlak, het verlies van de NVA gaat Europees naar het VB.
Wat mij niet verbaasd, NVA is veel te pro-Europees

Doge
17 mei 2014, 06:41
Die peiling is compleet ongeloofwaardig.
Zelfs de PVDA+ zou zakken en als er nu één zaak is dat zeker niet zal gebeuren is het dat.

Niet vergeten dat moslims nauwelijks gaan stemmen, vorige keer ging 7% van Vlaanderen niet gaan stemmen, in Antwerpen was dit 17% en nu waarschijnlijk boven de 20%. Groen profiteert het meest van de moslims, want groen is de kleur van de islam en ze zijn niet communistisch zoals de PvdA, zelfs CDnV krijgt stemmen want ze stemmen het liefst op een godsdienstige partij.

Volgens mij heeft PvdA op de verkeerde kameel gewed.

Doge
17 mei 2014, 06:45
Ik zie vooral het grote verschil op federaal en Europees vlak, het verlies van de NVA gaat Europees naar het VB.
Wat mij niet verbaasd, NVA is veel te pro-Europees

Zelfs ik overweeg om Europees op het VB te stemmen, het is de enige eurosceptische partij. Niet dat ik tegen Europa ben maar dan moet het beter en met iets meer weerwerk.

plakker
17 mei 2014, 06:52
Zelfs ik overweeg om Europees op het VB te stemmen, het is de enige eurosceptische partij. Niet dat ik tegen Europa ben maar dan moet het beter en met iets meer weerwerk.

Ik stem Europees sowieso VB, net omdat het de enige partij is die Europa wil afremmen

quercus
17 mei 2014, 11:01
De meer dan 30 % onbesliste kiezers kunnen op 25 Mei nog voor serieuze verrassingen zorgen. Onbeslisten hebben in hun onzekerheid dikwijls de neiging te kiezen voor diegenen die bij anderen het meest succes hebben. Dat ziet er dus voor N-VA wel degelijk goed uit.

Henri1
17 mei 2014, 11:02
Ik zie vooral het grote verschil op federaal en Europees vlak, het verlies van de NVA gaat Europees naar het VB.
Wat mij niet verbaasd, NVA is veel te pro-Europees

Wat een analyse is dat nu weer ?

Nebur
17 mei 2014, 11:15
Ik snap niet hoe dat iemand die beweert niet te gaan stemmen kan boeien...

Er zijn wel meer dingen die ge niet snapt. En het is niet enkel beweren, ik ga effectief niet stemmen.

SMI94
17 mei 2014, 11:17
Wat een analyse is dat nu weer ?

Eén met een loeier van een dt-fout.

Nebur
17 mei 2014, 11:19
Hoe kun je nu op een partij stemmen die op europees vlak nog niet eens weet tot welke politieke fractie ze gaat toetreden?

Ik veronderstel dat het een onpersoonlijke je is, want ik stem niet op N-VA.

Ik zie wel het probleem niet. Who cares tot welke fractie ze gaan behoren? Zolang dat een fractie is waarbinnen ze dezelfde standpunten kunnen innemen als voor de verkiezingen, zie ik geen probleem.

De fracties in het Europees parlement zijn ook niet zo bindend als in de Belgische parlementen. Kijk naar de EVP: Berlusconi's poppetjes en Theyssen zitten daar in dezelfde fractie. VVD'ers en D66'ers (die de strekking-Verhofstadt volgen) zitten er ook in dezelfde fractie. Maar ze hebben toch een andere kijk op Europa.

Den Duisteren Duikboot
17 mei 2014, 11:22
Niet vergeten dat moslims nauwelijks gaan stemmen, vorige keer ging 7% van Vlaanderen niet gaan stemmen, in Antwerpen was dit 17% en nu waarschijnlijk boven de 20%.

Ik lees hier de jongste tijd veel onzin, maar het einde schijnt nog niet in zicht.

Ik zat in 2006 in een kiesbureau op het Antwerpse Kiel, een wijk met veel allochtonen. Zo'n 10% van de stemgerechtigden kwam niet opdagen. Het ging bijna uitsluitend om ouderlingen, zowel autochtoon als allochtoon.

Groen profiteert het meest van de moslims, want groen is de kleur van de islam

Grapjas.

...en ze zijn niet communistisch zoals de PvdA, zelfs CDnV krijgt stemmen want ze stemmen het liefst op een godsdienstige partij.

Volgens mij heeft PvdA op de verkeerde kameel gewed.

Nochtans heeft de PvdA in Antwerpen aardig wat allochtone kiezers naar zich toegetrokken vanwege het hoofddoekenverbod aan de stadsloketten.

nabat54
17 mei 2014, 11:36
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK14/140516-VK14-peiling

N-VA daalt lichtjes op Vlaams en federaal niveau (maar blijft comfortabel boven de 30 procent), mokerslag op Europees niveau.


CD&V heeft wind in de zeilen

In 2009 haalde N-VA 6,13 % van de stemmen voor de Europese verkiezingen.
Bij deze peiling halen ze nu iets van 20 %, dat noem ik pas een mokerslag.

Maar ja , het valt me op dat je analyse van deze peiling zicht toespitst op 1 bepaald gegeven en het vermelden dat CD&V aan het zeilen is ....:roll:

nabat54
17 mei 2014, 11:39
Met deze uitslag lijkt een klassieke tripartite op Vlaams niveau een reële mogelijkheid.

Grapjas....

nabat54
17 mei 2014, 11:41
Ik zou het straf vinden dat N-VA plots (in drie weken tijd) een kwart van zijn Europese kiezers zou verliezen, zonder noemenswaardige incidenten omtrent die verkiezingen.

Als peilingen allemaal dezelfde trend aangeven, dan zijn ze relatief relevant. Uit één afwijkende peiling zou ik geen conclusies trekken.

Inderdaad , dat noemt men statiestiek, je haalt de 2 uiterste resultaten uit je "meting" en daar haal je dan het gemiddelde uit.
Zijn Godheid "Zeus" ........is nogal "verblind" vrees ik....

Nebur
17 mei 2014, 11:42
In 2009 haalde N-VA 6,13 % van de stemmen voor de Europese verkiezingen.
Bij deze peiling halen ze nu iets van 20 %, dat noem ik pas een mokerslag.

Is dit nu niet willen correct zijn, of cijfers echt niet kunnen interpreteren?

In 2009 haalde N-VA 6,13% van de stemmen in België, ofwel 9,88% van de stemmen in de Nederlandse kieskring (aka Vlaanderen). Het is die 9,88% die ge moet vergelijken met deze 20% (wat nog steeds een verdubbeling is natuurlijk).

Wat zijt ge met cijfers als ge ze niet correct kunt vergelijken?

robert t
17 mei 2014, 11:57
Doorslaggevend misschien niet, interessant des te meer. Gaan ze nu echt uit de extreem linkse EVA fractie? Fractie die ze nota bene zelf mee vorm gegeven hebben? Ze gaan hun kind dus achterlaten? Niet simpel... En waar gaan ze dan heen? Naar de eurokritische fractie willen ze niet want daar zit het VB en eurokritisch zijn ze zelf allesbehalve. Naar Farage dan? Bij de tsjeven in de fractie? Geloof ik niet... wat ik wel geloof is dat de nva met een enorm probleem zit inzake de EU. Namelijk dat het steeds moeilijker te rijmen valt met wat de kiezer wil. De nva heeft oorspronkelijk hard de mensen proberen wijs te maken dat de EU een verdampingsmachine was. Je stak Belgique er in en er kwam Vlaanderen uit. Maar dat heeft de burger ondertussen ook wel al in de mot. Als Belgique in de EU machine steekt komt niets er meer uit.

Wie de nva volgt weet dat die partij haar geloofwaardigheid al lang kwijt is.Meer dan 1,5 miljoen kiezers zullen op zondag 25 mei Vlaams en federaal op de N-VA stemmen. Europees minder maar ook hier meer dan 1 miljoen. zijn dat allemaal onnozelaars? Voor jullie zal dat een pak minder zijn. Wie mij een beetje kent weet dat ik mij allesbehalve verheug over deze situatie.

Dat de belgicisten op dit forum en daarbuiten niks anders doen dan de N-VA demoniseren kan ik nog begrijpen. Met jullie houding heb ik het moeilijk. Ik weet dat langs beide kanten de bruggen opgeblazen zijn, maar ik weiger te geloven dat de breuk totaal en definitief is. De toekomst zal het uitwijzen, ik heb dus nog een sprankeltje hoop.

nabat54
17 mei 2014, 12:00
De meer dan 30 % onbesliste kiezers kunnen op 25 Mei nog voor serieuze verrassingen zorgen. Onbeslisten hebben in hun onzekerheid dikwijls de neiging te kiezen voor diegenen die bij anderen het meest succes hebben. Dat ziet er dus voor N-VA wel degelijk goed uit.

Inderdaad,vroeger waren de peilingen voor het VB ook altijd minder dan de "echte" uitslag.
Op dat vlak zitten het VB en N-VA in hetzelfde bootje.
Constant erop kakken door de traditionele partijen en Groen, de media etc.
dus bij een peiling zeggen de mensen dat ze nog niet beslist hebben en dan volgt de uitslag van de echte peiling en die is dan altijd iets dat men niet verwacht had....

nabat54
17 mei 2014, 12:05
Is dit nu niet willen correct zijn, of cijfers echt niet kunnen interpreteren?

In 2009 haalde N-VA 6,13% van de stemmen in België, ofwel 9,88% van de stemmen in de Nederlandse kieskring (aka Vlaanderen). Het is die 9,88% die ge moet vergelijken met deze 20% (wat nog steeds een verdubbeling is natuurlijk).

Wat zijt ge met cijfers als ge ze niet correct kunt vergelijken?

Mijn fout , u heeft gelijk, de 6,13 % is voor Belgie, en de peiling refereert naar de nederlandstalige kieskring.
Mijn exuses voor de verwarring :-(

SMI94
17 mei 2014, 12:06
In 2009 haalde N-VA 6,13 % van de stemmen voor de Europese verkiezingen.
Bij deze peiling halen ze nu iets van 20 %, dat noem ik pas een mokerslag.

Maar ja , het valt me op dat je analyse van deze peiling zicht toespitst op 1 bepaald gegeven en het vermelden dat CD&V aan het zeilen is ....:roll:

Dus een kwart van je kiezers Europees verliezen tussen twee peilingen, noem jij géén mokerslag? En als je federaal bij elke peiling telkens 32 �* 33% van de stemmen haalt, vind jij 'slechts' 20% bij de Europese verkiezingen geen abnormale waarde?

Uiteraard is die 20% héél veel in vergelijking met de vorige Europese verkiezingen, dat zal niemand ontkennen. Maar een verschil van ongeveer 13% tussen federaal en Europees scoren, vind ik persoonlijk een héél groot verschil (Voor zover je kan voortgaan op peilingen uiteraard!)

RubberBullet
17 mei 2014, 12:14
Dus een kwart van je kiezers Europees verliezen tussen twee peilingen, noem jij géén mokerslag? En als je federaal bij elke peiling telkens 32 �* 33% van de stemmen haalt, vind jij 'slechts' 20% bij de Europese verkiezingen geen abnormale waarde?

Uiteraard is die 20% héél veel in vergelijking met de vorige Europese verkiezingen, dat zal niemand ontkennen. Maar een verschil van ongeveer 13% tussen federaal en Europees scoren, vind ik persoonlijk een héél groot verschil (Voor zover je kan voortgaan op peilingen uiteraard!)

Niet abnormaal dat ze voor de Europese verkiezingen lager scoren. Ze halen hun stemmen voornamelijk op 1 binnenlands thema. Het feit dat ze nog aan 20% zitten in de peilingen, getuigt alleen maar van het feit dat nog een groot deel geen onderscheid kan maken tussen de 3 verkiezingen die gelijktijdig plaatsvinden.

BWarrior
17 mei 2014, 12:39
De meer dan 30 % onbesliste kiezers kunnen op 25 Mei nog voor serieuze verrassingen zorgen. Onbeslisten hebben in hun onzekerheid dikwijls de neiging te kiezen voor diegenen die bij anderen het meest succes hebben. Dat ziet er dus voor N-VA wel degelijk goed uit.

Zijn er studies die dit aantonen?

Nebur
17 mei 2014, 13:06
Mijn fout , u heeft gelijk, de 6,13 % is voor Belgie, en de peiling refereert naar de nederlandstalige kieskring.
Mijn exuses voor de verwarring :-(

Geen probleem, ik krijg gewoon het vliegend schijt van een foute interpretatie van cijfers ;-)

quercus
17 mei 2014, 13:15
Zijn er studies die dit aantonen?

Kiezers gedragen zich dikwijls zoals minder ervaren beleggers op de beurs. Zelfs wanneer een bepaald aandeel reeds aanzienlijk (en daardoor gevaarlijk) gestegen is gaan ze het toch kopen omdat het "zo lekker stijgt".

Boduo
17 mei 2014, 13:22
Kiezers gedragen zich dikwijls zoals minder ervaren beleggers op de beurs. Zelfs wanneer een bepaald aandeel reeds aanzienlijk (en daardoor gevaarlijk) gestegen is gaan ze het toch kopen omdat het "zo lekker stijgt".

Het aandeel van de MR daalt: de PP van Modrikamen haalt dit keer waarschijnlijk 2 zetels die hij dus afsnoept v.d. MR.
Goed nieuws !

Cheminot
17 mei 2014, 13:29
Het aandeel van de MR daalt: de PP van Modrikamen haalt dit keer waarschijnlijk 2 zetels die hij dus afsnoept v.d. MR.
Goed nieuws !

Was de PP nu een centrum-rechtse partij zoals de NVA dan zou ze de MR herleiden tot een kleine partij. Maar het is duidelijke dat de extremisten de grote winnaars worden in Wallonië: de PTB, de PP en de extreem-linkse flank van de Ps...

WetIsWet
17 mei 2014, 13:31
Er zijn wel meer dingen die ge niet snapt. En het is niet enkel beweren, ik ga effectief niet stemmen.

Burgerrechten kwijt? :|

Nebur
17 mei 2014, 13:43
Burgerrechten kwijt? :|

Neen. Er komt geen liberale partij op.

Het Oosten
17 mei 2014, 13:48
De VRT en De Standaard hebben hun werk goed en voor de meesten geloofwaardig gedaan.

Mensen die het "spel" kennen wisten op voorhand dat de CD&V in deze peiling (de laatste die toegelaten is) 20% zou halen.
Ze hadden immers, samen met Kris Peeters, op voorhand de bevolking duidelijk gemaakt dat de CD&V met 20% aan zet is. Zelfs als de N-VA meer dan 30% zou halen.

De enige partij die de N-VA van de macht kan houden is immers de CD&V. Daarom is het logisch dat zelfs de VRT de tsjeven kaart speelt.

Voor kenners, zo voorspelbaar!

****************

In de poll van De Morgen haalde de CD&V in de grootste Vlaamse kieskring... 14% :-)

Hahaha. Nu dat de NVA stagneert volgens deze peiling, deugen de Standaard en de VRT plots niet meer. Maar als de NVA vroeger steeg volgens diezelfde media, dan kon de vreugde niet op. Beseft u wel hoe belachelijk u zichzelf maakt?

Nu, let wel, ik heb altijd gezegd dat de NVA al lang ter plaatse trappelde in de recente peilingen. En dat blijkt nu weer eens bevestigd. U hebt één geluk: het zijn maar peilingen en heel wat mensen twijfelen nog.

marie daenen
17 mei 2014, 13:53
Het is toch eigenaardig dat velen niet inzien dat dit waarschijnlijk een gemanipuleerde (en dus voorspelbare) peiling is en niet inzien dat de VRT en De Standaard het van de macht houden van de N-VA tot streefdoel hebben.

20% voor de CD&V en deze partij bepaalt in Vlaanderen immers wie aan de macht komt (de traditionele partijen) en welke Vlaamse partijen dus ook federaal mee zullen regeren.
En dat de PS in dit geval dus de lakens blijft uitdelen. Ook in Vlaanderen.
Dus het is in Vlaanderen kiezen tussen de PS en de N-VA.

---******---

Met 9 �* 20% zal de CD&V door de Vlaamse media uitgeroepen worden als grote winnaar (zelfs als de N-VA meer dan 50% groter is), men moet het maar kunnen.

Inderdaad, en wat indien die partijen als ze er niet in slagen om een meerderheid in Vlaanderen te hebben zonder de NVa, zelfs al moeten ze daarvoor allen samen in de zelfde mand kruipen, er alles aan doen om te voorkomen dat in Vlaanderen een regering gevormd zou kunnen worden voordat er een federale regering zou zijn?
De Waalse en Brusselse regering gaan onmiddelijk van start kunnen gaan, zij hebben geen federale regering nodig, want het Vlaamse geld hebben ze; maar zonder federale regering en zonder Vlaamse regering; wie gaat er weer in de tang zitten?
En onze klassiek partijen kloppen zich al op de borst dat ze voor EDRII gaan, zelfs daar waar ze geen enkel punt kunnen inbrengen om te zeggen dat EDRI Vlaanderen vooruitgeholpen heeft.

Henri1
17 mei 2014, 13:55
Hahaha. Nu dat de NVA stagneert volgens deze peiling, deugen de Standaard en de VRT plots niet meer. Maar als de NVA vroeger steeg volgens diezelfde media, dan kon de vreugde niet op. Beseft u wel hoe belachelijk u zichzelf maakt?

Nu, let wel, ik heb altijd gezegd dat de NVA al lang ter plaatse trappelde in de recente peilingen. En dat blijkt nu weer eens bevestigd. U hebt één geluk: het zijn maar peilingen en heel wat mensen twijfelen nog.

Als deze stagnatie zich doorzet in het stemhokje gaat men wellicht de "tellers" bekladden.

Het Oosten
17 mei 2014, 13:59
Als deze stagnatie zich doorzet in het stemhokje gaat men wellicht de "tellers" bekladden.


Wat mij ook opgevallen is in die VRT-peiling, is iets nieuws. De NVA zit op een status quo-min tegenover de vorige peiling, en toch scoort het VB historisch laag. Een interessant gegeven.

Cheminot
17 mei 2014, 14:01
Wat mij ook opgevallen is in die VRT-peiling, is iets nieuws. De NVA zit op een status quo-min tegenover de vorige peiling, en toch scoort het VB historisch laag. Een interessant gegeven.

De belangrijkste peiling is volgende week. Gewoon KP het minister-presidentschap aanbieden en de Vlaamse regering met NVA programma staat op poten...

Henri1
17 mei 2014, 14:02
Wat mij ook opgevallen is in die VRT-peiling, is iets nieuws. De NVA zit op een status quo-min tegenover de vorige peiling, en toch scoort het VB historisch laag. Een interessant gegeven.

Zelfs notoire hardcore n-va'ers weten dat het maar één kant uitkan.
U mag 2 keer raden welke kant.

Henri1
17 mei 2014, 14:04
De belangrijkste peiling is volgende week. Gewoon KP het minister-presidentschap aanbieden en de Vlaamse regering met NVA programma staat op poten...

De verkiezingen van 25 mei zullen het tijdperk van Elio II inluiden.

Binnen 5 jaar is n-va zelfs geen thema meer. Ze gaan de geschiedenis is als een hoofdstuk van niet kunnen/mogen/durven .....

Cheminot
17 mei 2014, 14:04
Zelfs notoire hardcore n-va'ers weten dat het maar één kant uitkan.
U mag 2 keer raden welke kant.

Het kan twee kanten uit tot en met volgende week zondag, voor iedereen.

Cheminot
17 mei 2014, 14:05
De verkiezingen van 25 mei zullen het tijdperk van Elio II inluiden.

Binnen 5 jaar is n-va zelfs geen thema meer. Ze gaan de geschiedenis is als een hoofdstuk van niet kunnen/mogen/durven .....

De kans is groter dat België binnen vijf jaar geen thema meer is: mislukt/geflopt/nachtmerrie voorbij.

Henri1
17 mei 2014, 14:07
Apothekers gaan goede zaken doen deze zomer. ;-)

Het Oosten
17 mei 2014, 14:07
De belangrijkste peiling is volgende week. Gewoon KP het minister-presidentschap aanbieden en de Vlaamse regering met NVA programma staat op poten...

Pas maar op dat men geen meerderheid vindt zonder de NVA. Want de Groenen zijn nu uiterst gemotiveerd om te besturen, zo lijkt het. In ieder geval, indien de NVA niet meer stemmen haalt dan wat de laatste VRT-peiling laat zien, is alles mogelijk.

Het Oosten
17 mei 2014, 14:09
De kans is groter dat België binnen vijf jaar geen thema meer is: mislukt/geflopt/nachtmerrie voorbij.

België zal blijven bestaan. Maar de hype die de NVA nu is, die zal voorbij gaan.

Cheminot
17 mei 2014, 14:11
Pas maar op dat men geen meerderheid vindt zonder de NVA. Want de Groenen zijn nu uiterst gemotiveerd om te besturen, zo lijkt het. In ieder geval, indien de NVA niet meer stemmen haalt dan wat de laatste VRT-peiling laat zien, is alles mogelijk.

Een regering NVA-CD&V-VLD kan heel snel op poten staan. Programma's die dicht tegen elkaar leunen die resulteren in een centrum-rechts beleid. Vlaanderen kan snel bestuurd worden en trek in die combinatie naar de federale onderhandelingen.

Cheminot
17 mei 2014, 14:14
België zal blijven bestaan. Maar de hype die de NVA nu is, die zal voorbij gaan.

Ja, België zou ook altijd een unitaire staat blijven, Frans zou altijd de enige officiële taal blijven,... Nihil aeternum est.

marie daenen
17 mei 2014, 14:16
Een regering NVA-CD&V-VLD kan heel snel op poten staan. Programma's die dicht tegen elkaar leunen die resulteren in een centrum-rechts beleid. Vlaanderen kan snel bestuurd worden en trek in die combinatie naar de federale onderhandelingen.

Maar twee van de drie hebben al hun onderhorigheid aan EDR uitgeschreeuwd en EDR wil dat scenario niet, dus?

Is de mogelijkheid dat de klassieke partijen de vorming van een Vlaamse regering gaan blokkeren, zelfs indien dat totaal katastrofaal voor Vlaanderen zou zijn en hebben de mensen die nu op die partijen willen stemmen niet het recht om dat te weten?

quercus
17 mei 2014, 14:21
Denk jij dat als de N-VA buiten spel gezet wordt, die kiezers het deze keer zo maar zullen slikken?
Zou de kans niet bestaan dat er marsen op Brussel zullen georganiseerd worden (als het daar bij blijft)?

Het is inderdaad op die typisch Vlaamse sulligheid dat de traditio's, in al hun arrogantie en lef, blijven rekenen. "Het zal wel overgaan" weet je... Een felle reactie op de traditio-verwaandheid zou een schokeffect, een catharsis met zich kunnen meebrengen.

Het Oosten
17 mei 2014, 14:23
Ja, België zou ook altijd een unitaire staat blijven, Frans zou altijd de enige officiële taal blijven,... Nihil aeternum est.

U vertelt onzin. En dat is niet de eerste keer.

Het Oosten
17 mei 2014, 14:25
Het is inderdaad op die typisch Vlaamse sulligheid dat de traditio's, in al hun arrogantie en lef, blijven rekenen. "Het zal wel overgaan" weet je... Een felle reactie op de traditio-verwaandheid zou een schokeffect, een catharsis met zich kunnen meebrengen.

Helemaal niet. Als er iemand hier verwaand is de laatste maanden dan is het vooral de (zeer) kleine leider van de NVA. Die denkt al in naam van gans Vlaanderen te kunnen spreken. Wat een pretentie!!

HRobin
17 mei 2014, 14:43
Misschien had HRobin de PVDA er ook bij gerekend?

Neen hoor, ik reken - en ik ondertussen niet alleen - de N-VA bij de traditionele partijen en zeker niet Vlaams-Nationalistisch ;-)

Cheminot
17 mei 2014, 14:50
U vertelt onzin. En dat is niet de eerste keer.

Nihil aeternum est.

Is volgens u België dan nog altijd een unitaire staat? Is er volgens u dan geen andere officiële taal in België dan het Frans?

Cheminot
17 mei 2014, 14:51
Helemaal niet. Als er iemand hier verwaand is de laatste maanden dan is het vooral de (zeer) kleine leider van de NVA. Die denkt al in naam van gans Vlaanderen te kunnen spreken. Wat een pretentie!!

De Wever heeft nog nooit voor Vlaanderen gesproken. Hij heeft wel de vlijmscherpe analyse gemaakt dat Vlaanderen rechts stemt, dat is een heel verschil, maar inderdaad niet gemakkelijk te bevatten voor een verzuurd en haatdragend iemand als u.

Het Oosten
17 mei 2014, 14:52
Een regering NVA-CD&V-VLD kan heel snel op poten staan. Programma's die dicht tegen elkaar leunen die resulteren in een centrum-rechts beleid. Vlaanderen kan snel bestuurd worden en trek in die combinatie naar de federale onderhandelingen.

Dat is inderdaad mogelijk. Maar of dat nu zo goed is voor de burgers in Vlaanderen, is maar de vraag. Ik vind dat het sociale luik in de Federale regering belangrijk is geweest voor de burgers in dit land. We hebben de crisis goed overleefd zonder al te veel te moeten bloeden. En nochtans zijn er degelijke besparingen doorgevoerd. Bovendien verwacht men een economische groei voor België in tegenstelling tot Nederland.

We zouden daar een voorbeeld moeten aannemen op Vlaams vlak: CD&V, OVLD, Groen en SPa. Een soort regenboog-regering. Dat zou Vlaanderen het meest vooruit helpen, denk ik. Maar ik geef het toe, het zijn wat veel partijen. CD&V, OVLD, Groenen en/of Sp.a zal denkelijk niet mogelijk zijn (een soort paarse regering). Het zou nochtans een aardig alternatief geweest zijn.

Cheminot
17 mei 2014, 14:55
Dat is inderdaad mogelijk. Maar of dat nu zo goed is voor de burgers in Vlaanderen, is maar de vraag. Ik vind dat het sociale luik in de Federale regering belangrijk is geweest voor de burgers in dit land. We hebben de crisis overleefd zonder al te veel te moeten bloeden. En nochtans zijn er degelijke besparingen doorgevoerd.

We zouden daar een voorbeeld moeten aannemen op Vlaams vlak: CD&V, OVLD, Groen en SPa. Een soort regenboog-regering. Dat zou Vlaanderen het meest vooruit helpen, denk ik. Maar ik geef het toe, het zijn wat veel partijen. CD&V, OVLD, Groenen en/of Sp.a zal denkelijk niet mogelijk zijn (een soort paarse regering). Het zou nochtans een aardig alternatief geweest zijn.

Bent u dat, meneer de Uil van de Fabeltjeskrant?

De factuur is doorgeschoven, er is niet tot nauwelijks bespaard, de sociale zekerheid staat op instorten, de pensioenen zijn bijna onbetaalbaar,... Het zou goed voor Vlaanderen zijn dat er een rechtse herstelregering komt die in navolging van de andere Noord-Europese landen orde op zaken stelt voor we kunnen aansluiten bij de zuiderse landen als Frankrijk, Spanje,... Ofwel vermijden we het bloedbad ofwel gaan we in de toekomst de echte klap nog krijgen.

Het Oosten
17 mei 2014, 15:32
Gepubliceerd:
Laatste update:

15 mei 2014 09:32
15 mei 2014 13:08

.
Nederlandse economie krimpt met 1,4 procent

De Nederlandse economie is in het eerste kwartaal van 2014 met 1,4 procent gekrompen ten opzichte van een kwartaal eerder.



(Nu, zaterdag 17 mei)

Cheminot
17 mei 2014, 15:37
Gepubliceerd:
Laatste update:

15 mei 2014 09:32
15 mei 2014 13:08

.


(Nu, zaterdag 17 mei)

Het feit dat ze het eerste kwartaal zijn gekrompen is te wijten aan de extreem warme winter (en dus veel minder opbrengsten van de gasverkoop). Buiten dat, zitten ze met een sterkere groei dan hier.

Nog iets?

Het Oosten
17 mei 2014, 15:57
Het feit dat ze het eerste kwartaal zijn gekrompen is te wijten aan de extreem warme winter (en dus veel minder opbrengsten van de gasverkoop). Buiten dat, zitten ze met een sterkere groei dan hier.

Nog iets?

Jaja, dat zal wel. Er zal wel altijd een reden zijn waarom de economie van een land krimpt. Wat zou het dan wel geweest zijn moest Nederland helemaal geen gasvoorraden hebben gehad...


Alleen, ook tijdens de recente zware financiële crisis boerde België veel beter dan Nederland. Nederland zat de hele tijd met een negatief saldo. België zo goed als nooit.

Cheminot
17 mei 2014, 16:12
Jaja, dat zal wel. Er zal wel altijd een reden zijn waarom de economie van een land krimpt. Wat zou het dan wel geweest zijn moest Nederland helemaal geen gasvoorraden hebben gehad...


Alleen, ook tijdens de recente zware financiële crisis boerde België ook veel beter dan Nederland. Nederland zat de hele tijd met een negatief saldo. België zo goed als nooit.

Maar er werd niet echt bespaard, het overheidstekort zit boven de 100%,... Dat integenstelling tot Nederland en daar zijn de vooruitzichten naar de toekomst toe veel beter als België.

Wat als het VK geen olievoorraden had, wat als België vroeger geen steenkool had gehad, wat als mijn tante enz... Vergeet niet het aardgas ongeveer 10% uitmaakt van de Nederlandse inkomsten, in 2013 om en bij de 15 miljard €...

Miauw!
17 mei 2014, 16:14
2

Of aan PVDA. Velen lijken niet te beseffen dat er niet één, maar twee opties zijn als men "eurosceptisch" wil stemmen.

DucDEnghien
17 mei 2014, 16:17
14 % als je PVDA meerekent.

Ik zie PVDA en VB al samen in een Europese fractie zitten. Niet dus. De burgers gaan dus geconfronteerd worden met euro-sceptici die elkaar bijna op alle vlakken tegenspreken ...

Miauw!
17 mei 2014, 16:20
Zelfs ik overweeg om Europees op het VB te stemmen, het is de enige eurosceptische partij. Niet dat ik tegen Europa ben maar dan moet het beter en met iets meer weerwerk.

Niet dus.

Het Oosten
17 mei 2014, 16:23
Maar er werd niet echt bespaard, het overheidstekort zit boven de 100%,... Dat integenstelling tot Nederland en daar zijn de vooruitzichten naar de toekomst toe veel beter als België.

Wat als het VK geen olievoorraden had, wat als België vroeger geen steenkool had gehad, wat als mijn tante enz... Vergeet niet het aardgas ongeveer 10% uitmaakt van de Nederlandse inkomsten, in 2013 om en bij de 15 miljard €...

Dat moeten we nog maar afwachten. Want dat liedje hoor ik al zo lang.
Wat er ook van zij, tijdens deze crisis werd de mythe van 'Nederland is gidsland', definitief naar het rijk de fabelen verwezen.

DucDEnghien
17 mei 2014, 16:23
Die anti-eu sukkels halen veel meer, let maar op. En niet alleen in Vlaanderen. Er komt eindelijk eens een sterke eurokritische fractie! En dat is hoooooooooooog tijd! Nog een week om de Vlaming er van te overtuigen dat in naam van zijn eigen vrijheid hij alleen maar deze fractie kan steunen door zijn/haar stem aan het Vlaams Belang te geven.

De kiescampagne is al minstens twee maanden bezig, er is amper over Europa gepraat geweest, en dat ga je inhalen op één week tijd??? Bullshit. De laatste peiling geeft aan dat het VB helemaal geen uitschieter scoort op Europees vlak. Nada, nul de botten. Ze zullen blij mogen zijn met één zetel. Kan Annemans de gatlikker spelen voor Marine Le Pen.

Miauw!
17 mei 2014, 16:26
Was de PP nu een centrum-rechtse partij zoals de NVA dan zou ze de MR herleiden tot een kleine partij. Maar het is duidelijke dat de extremisten de grote winnaars worden in Wallonië: de PTB, de PP en de extreem-linkse flank van de Ps...

Wat is de PP dan volgens jou? Ik zou ze zelfs niet "centrum-rechts" noemen, maar echt wel "rechts".

Cheminot
17 mei 2014, 16:33
Dat moeten we nog maar afwachten. Want dat liedje hoor ik al zo lang.
Wat er ook van zij, tijdens deze crisis werd de mythe van 'Nederland is gidsland', definitief naar het rijk de fabelen verwezen.

Daar ken jij wel wat van, het rijk der fabelen. Maar laten we over een langere periode maar afwachten welke richting Nederland uitgaat. In Nederland is in ieder geval een basis gelegd voor de toekomst, in België wordt de factuur alleen maar verder doorgeschoven naar de toekomst. Dat zie je niet op één of twee jaar, die periode duurt wat langer, maar het zwaard van Damocles hangt niet boven Nederland, wel boven België.

Miauw!
17 mei 2014, 16:34
Pas maar op dat men geen meerderheid vindt zonder de NVA. Want de Groenen zijn nu uiterst gemotiveerd om te besturen, zo lijkt het. In ieder geval, indien de NVA niet meer stemmen haalt dan wat de laatste VRT-peiling laat zien, is alles mogelijk.

NVA-CD&V zal nét niet of nét wel een meerderheid zijn. Maar sowieso een krappe meerderheid. CD&V kan misschien gepaaid worden met het MP-schap voor Peeters, maar een derde partij zal waarschijnlijk haar vel duur verkopen. En dan wordt een klassieke tripartite (eventueel met Groen) helemaal niet denkbeeldig.

Cheminot
17 mei 2014, 16:36
Wat is de PP dan volgens jou? Ik zou ze zelfs niet "centrum-rechts" noemen, maar echt wel "rechts".

Een partij die praat over "assimilatie" is meer dan "rechts".

Miauw!
17 mei 2014, 16:41
Een partij die praat over "assimilatie" is meer dan "rechts".

Ah, op die manier, ja, sorry! Ik had je verkeerd begrepen, maar blijkbaar dachten we er toch min of meer hetzelfde over!

Het Oosten
17 mei 2014, 17:10
Daar ken jij wel wat van, het rijk der fabelen. Maar laten we over een langere periode maar afwachten welke richting Nederland uitgaat. In Nederland is in ieder geval een basis gelegd voor de toekomst, in België wordt de factuur alleen maar verder doorgeschoven naar de toekomst. Dat zie je niet op één of twee jaar, die periode duurt wat langer, maar het zwaard van Damocles hangt niet boven Nederland, wel boven België.

Maar mens toch.

Iedereen die dacht dat Nederland zijn zaakjes op orde had, kwam goed bedrogen uit. Nederland had zo de gewoonte de anderen en vooral de zuiderse Europese arme landen de huid vol te schelden en hen te verwijten op de Europese top in Brussel dat ze boven hun stand leefden.

Totdat... ja totdat het bleek dat het vermeende gidsland met het opgestoken vingertje zelf met een diepe financiële put zat. Put waar ze nog altijd niet uit zijn. En dus, Nederland heeft aan niemand lessen te geven! Ik denk dat ze dit nu ook tot hun scha en schande (eindelijk...) begrepen hebben.

Nebur
17 mei 2014, 17:11
Dat moeten we nog maar afwachten. Want dat liedje hoor ik al zo lang.
Wat er ook van zij, tijdens deze crisis werd de mythe van 'Nederland is gidsland', definitief naar het rijk de fabelen verwezen.

Enige economische kennis van uwentwege zal sneller naar het rijk der fabelen verwezen worden. Op een termijn van 6 jaar kunt ge dat niet bepalen.

En ja, iedere econoom met verstand van zaken zal zeggen dat Nederland er pakken beter voorstaat dan België. Lagere belastingdruk, lagere overheidsschuld, beter voorbereid op de vergrijzing, hogere overheidsefficiëntie, ... Dit zijn de eigenschappen van Nederland, niet van België.

Wie stelt dat België economisch sterker staat dan Nederland, is een economische negationist.

Het Oosten
17 mei 2014, 17:15
NVA-CD&V zal nét niet of nét wel een meerderheid zijn. Maar sowieso een krappe meerderheid. CD&V kan misschien gepaaid worden met het MP-schap voor Peeters, maar een derde partij zal waarschijnlijk haar vel duur verkopen. En dan wordt een klassieke tripartite (eventueel met Groen) helemaal niet denkbeeldig.

Peeters laat zich niet met een halve zak kersen in de luren leggen. Daar heeft hij groot gelijk in. En hij laat zich zeker niet doen door een arrogante partner zoals de NVA die bovendien onbetrouwbaar is (zie onderwijsdossier...). Het zal boter bij de vis zijn met Peeters, duidelijke afspraken, en anders zal het niet zijn. En Peeters heeft gelijk. Wie denkt de NVA wel dat ze is?

Cheminot
17 mei 2014, 17:16
Maar mens toch.

Iedereen die dacht dat Nederland zijn zaakjes op orde had, kwam goed bedrogen uit. Nederland had zo de gewoonte de anderen en vooral de zuiderse Europese arme landen de huid vol te schelden en hen te verwijten op de Europese top in Brussel dat ze boven hun stand leefden.

Totdat... ja totdat het bleek dat het vermeende gidsland met het opgestoken vingertje zelf met een diepe financiële put zat. Put waar ze nog altijd niet uit zijn. En dus, Nederland heeft aan niemand lessen te geven! Ik denk dat ze dit nu ook tot hun scha en schande (eindelijk...) begrepen hebben.

Hoeveel bedraagt die financiële put van Nederland dan?

In Nederland is er al lang concensus dat hun manier beter was dan de Belgische, economen zijn het erover eens dat de Nederlandse manier op termijn de beste was. Diezelfde economen voorspellen ook nog donkere jaren voor België aangezien de molensteen steeds zwaarder wordt en dat de nek van de volgende generaties alleen maar fragieler wordt. Maar goed, nu weten we ook alweer dat Utopia in het oosten ligt.

Cheminot
17 mei 2014, 17:19
Peeters laat zich niet met een halve zak kersen in de luren leggen. Daar heeft hij groot gelijk in. En hij laat zich zeker niet doen door een arrogante partner zoals de NVA die bovendien onbetrouwbaar is (zie onderwijsdossier...). Het zal boter bij de vis zijn met Peeters, duidelijke afspraken, en anders zal het niet zijn. En Peeters heeft gelijk. Wie denkt de NVA wel dat ze is?

Veruit de grootste partij van Vlaanderen...

Raar dat je leugen na leugen moet blijven bovenhalen, nu ook weer in het onderwijsdebat. Je hebt hier keer na keer zwart op wit de overeenkomst rond je oren gekregen. Er is de bevestiging van de andere regeringspartijen dat een brede eerste graad NIET in die overeenkomst staat. Toch moet je de waarheid weer verdraaien... Held! -)

Het Oosten
17 mei 2014, 17:22
Hoeveel bedraagt die financiële put van Nederland dan?

In Nederland is er al lang concensus dat hun manier beter was dan de Belgische, economen zijn het erover eens dat de Nederlandse manier op termijn de beste was. Diezelfde economen voorspellen ook nog donkere jaren voor België aangezien de molensteen steeds zwaarder wordt en dat de nek van de volgende generaties alleen maar fragieler wordt. Maar goed, nu weten we ook alweer dat Utopia in het oosten ligt.

De Nederlandse staatsschuld stijgt fluks naar de 500 miljard € in 2015.

Het Oosten
17 mei 2014, 17:33
Veruit de grootste partij van Vlaanderen...

Raar dat je leugen na leugen moet blijven bovenhalen, nu ook weer in het onderwijsdebat. Je hebt hier keer na keer zwart op wit de overeenkomst rond je oren gekregen. Er is de bevestiging van de andere regeringspartijen dat een brede eerste graad NIET in die overeenkomst staat. Toch moet je de waarheid weer verdraaien... Held! -)

Ik helemaal niets om mijn oren gekregen. En dat weet u maar al te best.

Wanneer de minister-president (waarmee de NVA in de Vlaamse regering zat, weet u nog...?) zelf zegt dat hij zijn oren niet kon geloven toen hij hoorde wat De Wever zei over het onderwijs op het verkiezingscongres van de NVA, dat ben ik blijkbaar toch niet de enige zijn geweest die verkeerd gehoord heeft.

Cheminot
17 mei 2014, 17:34
Ik helemaal niets om mijn oren gekregen. En dat weet u maar al te best.

Wanneer de minister-president (waarmee de NVA in de Vlaamse regering zat, weet u nog...?) zelf zegt dat hij zijn ogen niet kon geloven toen hij hoorde wat De Wever zei over het onderwijs op het verkiezingscongres van de NVA, dat zal ik toch niet de enige zijn die verkeerd gehoord heeft.

Nochtans blijkt in andere debatten, oa met de Sp.a dat er niks is beslist over een brede eerste graad. Er staat ook geen letter in het akkoord of kan u mij die passage laten zien?

Het Oosten
17 mei 2014, 17:37
Nochtans blijkt in andere debatten, oa met de Sp.a dat er niks is beslist over een brede eerste graad. Er staat ook geen letter in het akkoord of kan u mij die passage laten zien?

Wanneer u nu denkt dat ik heel die onderwijsdiscussie terug ga openen, dan bent u abuis. Feit is dat De Wever om electorale redenen door zijn uitspraken deed voorkomen dat hij niets wilde veranderen. Onbetrouwbaar ventje dienen De Wever. En dat is niet de eerste keer.

Cheminot
17 mei 2014, 17:45
De Nederlandse staatsschuld stijgt fluks naar de 500 miljard € in 2015.

De Nederlandse overheidsschuld bedroeg eind 2013 rond de 75% van het BBP, dat is een héél groot verschil met België.

We zullen over een paar jaar zien wie gelijk had, maar ik zet mijn geld niet op België.

Cheminot
17 mei 2014, 17:46
Wanneer u nu denkt dat ik heel die onderwijsdiscussie terug ga openen, dan bent u abuis. Feit is dat De Wever om electorale redenen door zijn uitspraken deed voorkomen dat hij niets wilde veranderen. Onbetrouwbaar ventje dienen De Wever. En dat is niet de eerste keer.

Haha, lolbroek, gewoon die passage, meer heb ik niet gevraagd.

De Wever wilt wel degelijk een hervorming van het onderwijs, waaronder een opwaardering van het Tso en Bso. Maar De Wever, de NVA én het merendeel van de leerkrachten willen geen nivellering naar onder zoals de socialisten.

Het Oosten
17 mei 2014, 18:07
Haha, lolbroek, gewoon die passage, meer heb ik niet gevraagd.

De Wever wilt wel degelijk een hervorming van het onderwijs, waaronder een opwaardering van het Tso en Bso. Maar De Wever, de NVA én het merendeel van de leerkrachten willen geen nivellering naar onder zoals de socialisten.

Nivellering? Er is helemaal geen nivellering bij de hervorming. Dat is alweer zo'n cliché dat u hanteert. U papegaait zo maar wat na. Bovendien het HSO, waarbij De Wever zweert, is al lang niet meer wat het is geweest. U zou eens moeten praten met de universiteitsprofessoren of de docenten aan de hoge scholen. Die klagen steen en been over de leerlingen uit het secundair onderwijs die van toeten of blazen weten. D�*t is de realiteit. Alleen, mag men het niet hardop zeggen.

robert t
17 mei 2014, 18:31
Zelfs notoire hardcore n-va'ers weten dat het maar één kant uitkan.
U mag 2 keer raden welke kant.Zoals in Wallonië waar de PS een gevoelige rammeling gaat krijgen? Ik denk het niet. En had Reynders geen domme uitspraak gedaan, was het nog veel erger geweest.

Veeg voor eigen deur, maffiameeloper.

Supe®Staaf
17 mei 2014, 18:42
Denk jij dat als de N-VA buiten spel gezet wordt, die kiezers het deze keer zo maar zullen slikken?Als +/-30% het vier jaar terug slikten, waarom zou diezelfde +/- 30% het nu plots niet meer slikken?
De oppositie is meestal heel wat groter dan 30% en die slikken het toch ook?

Zou de kans niet bestaan dat er marsen op Brussel zullen georganiseerd worden (als het daar bij blijft)?
Je weet wat de witte mars uithaalde: nogabollen.
Waarom zou een bruine mars plots iets uithalen?

Cheminot
17 mei 2014, 18:43
Nivellering? Er is helemaal geen nivellering bij de hervorming. Dat is alweer zo'n cliché dat u hanteert. U papegaait zo maar wat na. Bovendien het HSO, waarbij De Wever zweert, is al lang niet meer wat het is geweest. U zou eens moeten praten met de universiteitsprofessoren of de docenten aan de hoge scholen. Die klagen steen en been over de leerlingen uit het secundair onderwijs die van toeten of blazen weten. D�*t is de realiteit. Alleen, mag men het niet hardop zeggen.

Toen ik jaren geleden aan de KUL begon was dat ook al zo. Studenten die op een blinde kaart Egypte of Mesopotamië niet konden aanduiden. Met een brede eerste graad ga je het niveau van het ASO niet naarboven helpen, integendeel.

Graag verwijs ik naar De Tocqueville die al in de 19de eeuw waarschuwde voor de nivellering naar onder. Het is niet de hogere klasse die zich moet aanpassen aan de lagere, het is de lagere klasse die juist naarboven moet getrokken worden. Met een brede eerste graad doe je net het eerste.

abramis brama
17 mei 2014, 18:47
De Nederlandse staatsschuld stijgt fluks naar de 500 miljard € in 2015.

Huidige stand :

"belgië" :
- Staatsschuld : 380 412 000 000 euro ; stijgt 507 euro per seconde
- Inwoners : ongeveer 11 miljoen
- Staatsschuld per capita : ca. 34 583 euro

Nederland :
- Staatsschuld : 452 674 000 000 euro ; stijgt 480 euro per seconde
- Inwoners : bijna 17 miljoen
- Staatsschuld per capita : ca. 26 627 euro

De onze is veel hoger per kop, én stijgt sneller. Wie is er dan beter aan toe, zeg je ?

Als de N-VA zoals in 2010 opnieuw buitengesloten wordt door collaboratie van de Vlaamse trado's met onredelijke PS-eisen, dan denderen we recht op de afgrond af.

andev
17 mei 2014, 19:13
Helemaal niet. Als er iemand hier verwaand is de laatste maanden dan is het vooral de (zeer) kleine leider van de NVA. Die denkt al in naam van gans Vlaanderen te kunnen spreken. Wat een pretentie!!
BDW spreekt in naam van de grootste partij van Vlaanderen.
Vergelijk het met de rest van de prutspartijtjes, in wiens naam spreken die?
Die opmerking kwam van Magnette, dat BDW dacht dat hij de keizer van Vlaanderen was! Wat is hij dan: de keizer van een economisch kerkhof en een verzameling vreemdelingen en werklozen?
Magnette kwam arrogant en zenuwachtig over tov een beheerste BDW.
Op heel wat opmerkingen kon hij niet het minste tegenwoord bieden.
Reclame maken voor zijn status quo en het geld gaat hij halen bij "de rijken" en met het creëeren van jobs? De rijken en de bedrijven zullen het verder aftrappen, en zijn jobs waar gaat hij die halen? Bij de bakker?

Het Oosten
17 mei 2014, 19:14
Huidige stand :

"belgië" :
- Staatsschuld : 380 412 000 000 euro ; stijgt 507 euro per seconde
- Inwoners : ongeveer 11 miljoen
- Staatsschuld per capita : ca. 34 583 euro

Nederland :
- Staatsschuld : 452 674 000 000 euro ; stijgt 480 euro per seconde
- Inwoners : bijna 17 miljoen
- Staatsschuld per capita : ca. 26 627 euro

De onze is veel hoger per kop, én stijgt sneller. Wie is er dan beter aan toe, zeg je ?

Als de N-VA zoals in 2010 opnieuw buitengesloten wordt door collaboratie van de Vlaamse trado's met onredelijke PS-eisen, dan denderen we recht op de afgrond af.

België heeft altijd een grote staatsschuld gehad. Wij zijn nu eenmaal niet zo zuinig als onze noorderburen. Een staatsschuld die vaak schommelde ronde de 100%. Soms daalde die wat en dan weer steeg ze weer een beetje. De Belgische staatsschuld blijft hoog, maar is enigszins stabiel. Dat is dus niets nieuws.

Eilaas, niettegenstaande hun zogenaamde ‘zuinigheid’ hebben de Nederlanders zwaar moeten inleveren. En nog blijkt dit niet voldoende. Het feit is bovendien dat vele Nederlanders met een hoge hypotheekschuld zitten. Daarbij komt dat de Nederlandse staatsschuld de hele tijd stijgt. Ze kruipt nu naar de 75-80% van het BNP. Dus Nederland is zeker niet het land waar we naar moeten opkijken. Nederland doet het echt niet zoveel beter. Meer nog, uiteindelijk zijn de mensen in Nederland er slechter aan toe dan in België.

Het Oosten
17 mei 2014, 19:20
Toen ik jaren geleden aan de KUL begon was dat ook al zo. Studenten die op een blinde kaart Egypte of Mesopotamië niet konden aanduiden. Met een brede eerste graad ga je het niveau van het ASO niet naarboven helpen, integendeel.

Graag verwijs ik naar De Tocqueville die al in de 19de eeuw waarschuwde voor de nivellering naar onder. Het is niet de hogere klasse die zich moet aanpassen aan de lagere, het is de lagere klasse die juist naarboven moet getrokken worden. Met een brede eerste graad doe je net het eerste.

Helemaal niet. Iemand die in de eerste graad oog heeft voor talen, voor Grieks of Latijn, of wiskunde komt ook aan zijn trekken. En iemand die technisch aangelegd is, komt tevens aan zijn trekken. Trouwens wat is een 'lagere' klasse? Is iemand die oog heeft voor techniek iemand van een 'lagere' klasse? Is iemand die belangstelling heeft voor houtbewerking van lagere klasse? Zo werd het vaak voorgesteld vroeger. Ten onrechte!

En waarom werd het vroeger zo voorgesteld? Omdat een heer van stand niet 'met zijn handen werkte'. En waarom niet? Omdat dat eigenlijk nog veel vroeger het werk van de slaven was. En dat idee van een 'minderwaardige handenarbeid' lijkt bij u nog altijd te bestaan.

andev
17 mei 2014, 19:28
Nivellering? Er is helemaal geen nivellering bij de hervorming. Dat is alweer zo'n cliché dat u hanteert. U papegaait zo maar wat na. Bovendien het HSO, waarbij De Wever zweert, is al lang niet meer wat het is geweest. U zou eens moeten praten met de universiteitsprofessoren of de docenten aan de hoge scholen. Die klagen steen en been over de leerlingen uit het secundair onderwijs die van toeten of blazen weten. D�*t is de realiteit. Alleen, mag men het niet hardop zeggen.
Nu ga je toch te ver...
Er is al lang nivellering en kwaliteitsverlies in ons onderwijs! Wat de sossen en anderen willen is het niveau op de hoogte van de verrijkers halen omdat het nu niet om aan te zien is!
Studiekeuze nog maar eens uitstellen? Alsof die gasten meer zullen weten een paar jaar later wat ze willen en aankunnen...
Een "brede eerste graad"? Georganiseerd tijdverlies en kinderopvang ipv onderwijs die naam waardig!
Waarom denk je dat madame Onckeldinges haar zoontje naar een "hoogstaand" college stuurt ipv een school uit de buurt waar ze met de verrijking kunnen kennismaken?

Otherwise
17 mei 2014, 19:28
Het Oosten,

Het is natuurlijk een socialist die de nivellering naar beneden toe voorstelt en voorstaat.
Het enige geode dat er nog is in het onderwijs, namelijk een goed ASO moet nu nog weg, omdat het beroepsonderwijs niet deugt. Iemand die beroepsonderwijs volgt en voor lasser studeert die moet in belgie 3 -4 talen leren spreken etc, etc, met als gevolg dat, na van zijn 12e tot zijn 18e voor lasser gestudeerd te hebben hij over het algemeen geen las kan leggen bij zijn afstuderen, noch een tekst kan schrijven in zijn moedertaal. In China plukt men een rijstboer van zijn veld, duwt hem een laselectrode in zijn handen en na 6 weken last deze domme boer al beter dan de 6 jaar tot lasser opgeleide belgische beroepslasser....

Cheminot
17 mei 2014, 19:29
Helemaal niet. Iemand die in de eerste graad oog heeft voor talen, voor Grieks of Latijn, of wiskunde komt ook aan zijn trekken. En iemand die technisch aangelegd is, komt tevens aan zijn trekken. Trouwens wat is een 'lagere' klasse? Is iemand die oog heeft voor techniek iemand van een 'lagere' klasse? Is iemand die belangstelling heeft voor houtbewerking van lagere klasse?. Zo werd het vaak voorgesteld vroeger. Ten onrechte!

En waarom werd het vroeger zo voorgesteld? Omdat een heer van stand niet 'met zijn handen werkte'. En waarom niet? Omdat dat eigenlijk nog veel vroeger het werk van de slaven was. En dat idee van een 'minderwaardige handenarbeid' lijkt bij u nog altijd te bestaan.

Nee, want er gaat minder tijd zijn voor uitdaging bij de sterkere leerlingen. Dus ga je hun niveau naar beneden halen. Je moet evenveel tijd investeren in je cognitief sterke leerlingen als in je technisch sterke leerlingen.

Mijn verwijzing naar De Tocqueville is zoals hij het heeft geanalyseerd in de 19de eeuw. Maar die analyse, net zoals die op de democratie, staat bijna 200 jaar later nog altijd stevig overeind. Om die analyse volledig te extrapoleren moet je het niveau van het Tso en Bso naar boven halen. Je moet de als "lagere" richtingen ingeschatte onderwijsvormen verbeteren en dat doe je niet door het ASO naar onder te nivilleren.

Zelf ben ik ook afgestudeerd in het Tso en dat was op mijn school van een hoog niveau. Van die klas heeft meer dan de helft een diploma hoger onderwijs behaald. Dat hebben wij te danken aan de goede omkadering van de school én goede leerkrachten.

Svennies
17 mei 2014, 19:29
België heeft altijd een grote staatsschuld gehad. Wij zijn nu eenmaal niet zo zuinig als onze noorderburen. Een staatsschuld die vaak schommelde ronde de 100%. Soms daalde die wat en dan weer steeg ze weer een beetje. De Belgische staatsschuld blijft hoog, maar is enigszins stabiel. Dat is dus niets nieuws.

Eilaas, niettegenstaande hun zogenaamde ‘zuinigheid’ hebben de Nederlanders zwaar moeten inleveren. En nog blijkt dit niet voldoende. Het feit is bovendien dat vele Nederlanders met een hoge hypotheekschuld zitten. Daarbij komt dat de Nederlandse staatsschuld de hele tijd stijgt. Ze kruipt nu naar de 75-80% van het BNP. Dus Nederland is zeker niet het land waar we naar moeten opkijken. Nederland doet het echt niet zoveel beter. Meer nog, uiteindelijk zijn de mensen in Nederland er slechter aan toe dan in België.

Een dikke leugen he venteke....:roll:

Cheminot
17 mei 2014, 19:29
Nu ga je toch te ver...
Er is al lang nivellering en kwaliteitsverlies in ons onderwijs! Wat de sossen en anderen willen is het niveau op de hoogte van de verrijkers halen omdat het nu niet om aan te zien is!
Studiekeuze nog maar eens uitstellen? Alsof die gasten meer zullen weten een paar jaar later wat ze willen en aankunnen...
Een "brede eerste graad"? Georganiseerd tijdverlies en kinderopvang ipv onderwijs die naam waardig!
Waarom denk je dat madame Onckeldinges haar zoontje naar een "hoogstaand" college stuurt ipv een school uit de buurt waar ze met de verrijking kunnen kennismaken?

Dan hadden ze voor mij de studiekeuze moeten uitstellen tot ik 18 jaar was. -)

Het Oosten
17 mei 2014, 19:36
Het Oosten,

Het is natuurlijk een socialist die de nivellering naar beneden toe voorstelt en voorstaat.
Het enige geode dat er nog is in het onderwijs, namelijk een goed ASO moet nu nog weg, omdat het beroepsonderwijs niet deugt. Iemand die beroepsonderwijs volgt en voor lasser studeert die moet in belgie 3 -4 talen leren spreken etc, etc, met als gevolg dat, na van zijn 12e tot zijn 18e voor lasser gestudeerd te hebben hij over het algemeen geen las kan leggen bij zijn afstuderen, noch een tekst kan schrijven in zijn moedertaal. In China plukt men een rijstboer van zijn veld, duwt hem een laselectrode in zijn handen en na 6 weken last deze domme boer al beter dan de 6 jaar tot lasser opgeleide belgische beroepslasser....

U droomt, wanneer u denkt dat het ASO 'goed' is. Het ASO is verworden tot een weinig navolgbare studierichting in vele gevallen.

Mijn buurman die al jaren les gaf aan het hoger middelbaar ASO (leraar in een college) werd op een dag bij de directeur geroepen om te horen dat hij was 'soepelder' moest zijn bij de examens. "U moet uw lesgeven aanpassen aan het peil van de hedendaagse leerling" was de wijsheid van de directeur. Mijn buurman weigerde zijn standaard te verlagen en werd uiteindelijk zo gepest (slechte uurroosters, grote klassen, enz) dat hij de eer aan zichzelf hield en vervroegd pensioen aanvroeg. D�*t is de realiteit met uw o zo verheven ASO.

Cheminot
17 mei 2014, 19:40
U droomt, wanneer u denkt dat het ASO 'goed' is. Het ASO is verworden tot een weinig navolgbare studierichting in vele gevallen.

Mijn buurman die al jaren les gaf aan het hoger middelbaar ASO (leraar in een college) werd op een dag bij de directeur geroepen om te horen dat hij was 'soepelder' moest zijn bij de examens. "U moet uw lesgeven aanpassen aan het peil van de hedendaagse leerling" was de wijsheid van de directeur. Mijn buurman weigerde zijn standaard te verlagen en werd uiteindelijk zo gepest (slechte uurroosters, grote klassen, enz) dat hij de eer aan zichzelf hield en vervroegd pensioen aanvroeg. D�*t is de realiteit met uw o zo verheven ASO.

Nee, dat is net wat je krijgt door de socialistische visie op het onderwijs.

Het Oosten
17 mei 2014, 20:01
Nee, dat is net wat je krijgt door de socialistische visie op het onderwijs.


Helemaal niet. Het ASO is een richting waar dikwijls kinderen naartoe worden gestuurd omdat het de ambitie is van de ouders. Niet omdat het kind het wil. Met als gevolg dat men al vlug en vaak aso-klassen krijgt waar bepaalde leerlingen niet thuishoren. Niet alleen of zozeer omdat ze niet bekwaam zouden zijn, maar omdat ze iets anders willen dan theoretische lessen te volgen. Dat zijn dus 'doe-leerlingen'. Waar onze maatschappij meer dan ooit nood aan heeft. En dat heeft dus niets te maken met eender welke visie op het onderwijs. U gebruikt weer eens slogantaal.

Cheminot
17 mei 2014, 20:11
Helemaal niet. Het ASO is een richting waar dikwijls kinderen naartoe worden gestuurd omdat het de ambitie is van de ouders. Niet omdat het kind het wil. Met als gevolg dat men al vlug en vaak aso-klassen krijgt waar bepaalde leerlingen niet thuishoren. Niet alleen of zozeer omdat ze niet bekwaam zouden zijn, maar omdat ze iets anders willen dan theoretische lessen te volgen. Dat zijn dus 'doe-leerlingen'. Waar onze maatschappij meer dan ooit nood aan heeft. En dat heeft dus niets te maken met eender welke visie op het onderwijs. U gebruikt weer eens slogantaal.

Die leerlingen kunnen nog altijd overstappen naar het Tso. Zorg dan dat je inzet op het begeleiden van die leerlingen die later de overstap maken. Want ook op 14 jaar zijn er nog leerlingen die de "verkeerde" keuze maken.

Dat probleem of de druk van ouders ga je niet ongedaan maken door een brede eerste graad. Het verhogen van het niveau van het Tso en Bso gaat op termijn de foute perceptie laten verdwijnen. Wat de socialisten voorstaan is een brede eerste graad waarbij we iedereen op één hoop gooien en vooral tijd gaan maken voor de Tso en Bso leerlingen. Je gaat dus het niveau van het Aso naar beneden halen.

Steek het geld en de tijd in het verbeteren van het Tso en Bso en zorg dat het algemene niveau van het onderwijs stijgt.

Het Oosten
17 mei 2014, 20:33
Die leerlingen kunnen nog altijd overstappen naar het Tso. Zorg dan dat je inzet op het begeleiden van die leerlingen die later de overstap maken. Want ook op 14 jaar zijn er nog leerlingen die de "verkeerde" keuze maken.

Dat probleem of de druk van ouders ga je niet ongedaan maken door een brede eerste graad. Het verhogen van het niveau van het Tso en Bso gaat op termijn de foute perceptie laten verdwijnen. Wat de socialisten voorstaan is een brede eerste graad waarbij we iedereen op één hoop gooien en vooral tijd gaan maken voor de Tso en Bso leerlingen. Je gaat dus het niveau van het Aso naar beneden halen.

Steek het geld en de tijd in het verbeteren van het Tso en Bso en zorg dat het algemene niveau van het onderwijs stijgt.

U bent alweer elitair bezig. En zeker bevooroordeeld. U moet het ook omdraaien. Er zijn ook leerlingen die in het tso zitten die eigenlijk op het aso zouden moeten gezeten hebben. Zelfs in de bso is dit soms zo.

fonne
17 mei 2014, 20:41
De Nederlandse staatsschuld stijgt fluks naar de 500 miljard € in 2015.

Die van België stijgt fluks naar de 400 miljard € in 2015. Klein detailke: Nederland telt wel 50% meer inwoners dan België. Wat betekent dat de schuld per hoofd van de bevolking er een stuk lager ligt.

Het Oosten
17 mei 2014, 20:47
Die van België stijgt fluks naar de 400 miljard € in 2015. Klein detailke: Nederland telt wel 50% meer inwoners dan België. Wat betekent dat de schuld per hoofd van de bevolking er een stuk lager ligt.

Dat is een open deur instampen. De Belgische staatsschuld schommelt al jaren rond de 100%. Maar de Nederlandse staatsschuld is al jaren in stijgende lijn. Dat is het verschil.

fonne
17 mei 2014, 21:01
België heeft altijd een grote staatsschuld gehad. Wij zijn nu eenmaal niet zo zuinig als onze noorderburen. Een staatsschuld die vaak schommelde ronde de 100%. Soms daalde die wat en dan weer steeg ze weer een beetje. De Belgische staatsschuld blijft hoog, maar is enigszins stabiel. Dat is dus niets nieuws.

In 1960 bedroeg de staatsschuld 60%. In 1975 onder Tindemans bedroeg ze al 61%. En zelfs in 1980 onder Martens nog maar 82%. En toen kwam Mark Eyskens. Het is sinds die tijd dat we met een geëxplodeerde staatsschuld zitten die we niet meer onder controle kregen. Zelfs ten tijde van sterke groei, bleef de staatsschuld in nominale termen stijgen.

Eilaas, niettegenstaande hun zogenaamde ‘zuinigheid’ hebben de Nederlanders zwaar moeten inleveren. En nog blijkt dit niet voldoende. Het feit is bovendien dat vele Nederlanders met een hoge hypotheekschuld zitten. Daarbij komt dat de Nederlandse staatsschuld de hele tijd stijgt. Ze kruipt nu naar de 75-80% van het BNP. Dus Nederland is zeker niet het land waar we naar moeten opkijken. Nederland doet het echt niet zoveel beter. Meer nog, uiteindelijk zijn de mensen in Nederland er slechter aan toe dan in België.
Nederland heeft orde op zaken gesteld. Hier moet het nog gebeuren.
Het netto beschikbaar inkomen per hoofd van de bevolking heeft in Nederland altijd al wat lager gelegen dan in België, hun inhaalbeweging is nu wel eventjes gestopt.

Het Oosten
17 mei 2014, 21:02
De Wever heeft nog nooit voor Vlaanderen gesproken. Hij heeft wel de vlijmscherpe analyse gemaakt dat Vlaanderen rechts stemt,dat is een heel verschil, maar inderdaad niet gemakkelijk te bevatten voor een verzuurd en haatdragend iemand als u.

Vlijmscherpe analyse?

Is de CD&V rechts? Is de OVLD rechts? Is Groen rechts? Is de PVDA rechts? Is de Sp.a rechts?

Een weinig wetenschappelijke analyse van De Wever ja! Een analyse van iemand met een wat beperkt verstand op dit vlak zo te zien. Iemand die zijn dromen voor werkelijkheid neemt en die meent te praten in naam van Vlaanderen. Maar hij praat helemaal niet de naam van gans Vlaanderen. Alles behalve!

fonne
17 mei 2014, 21:10
Dat is een open deur instampen. De Belgische staatsschuld schommelt al jaren rond de 100%. Maar de Nederlandse staatsschuld is al jaren in stijgende lijn. Dat is het verschil.
En even de echte cijfertjes er bij halen. Aiaiaiaiaiai...
Belgie

94133


Nederland

94132

Het Oosten
17 mei 2014, 21:17
En even de echte cijfertjes er bij halen. Aiaiaiaiaiai...
Belgie

94133


Nederland

94132

Niks te aiaiai. Als men de cijfers bekijkt vanaf 2005 jaar dan schommelt België rond de 100% staatschuld . Soms er onder, dan weer kruipt de schuld naar de honderd %. Maar voor Nederland is er geen schommeling van de staatsschuld. Die blijft constant stijgen in diezelfde periode. Eerder een aiaiai voor Nederland, beste vriend.

fonne
17 mei 2014, 21:19
Niks te aiaiai. Als men de cijfers bekijkt vanaf 2005 jaar dan schommelt België rond de 100% staatschuld . Soms er onder, dan weer kruipt de schuld naar de honderd. Maar voor Nederland is er geen schommeling van de staatsschuld. Die blijft constant stijgen. Eerder een aiaiai voor Nederland, beste vriend.
Hilarisch:lol:

Het Oosten
17 mei 2014, 21:20
Hilarisch:lol:
En toch is het zo. Ook al zint het u niet.

hamac
17 mei 2014, 21:23
Helemaal niet. Iemand die in de eerste graad oog heeft voor talen, voor Grieks of Latijn, of wiskunde komt ook aan zijn trekken. En iemand die technisch aangelegd is, komt tevens aan zijn trekken.


Reden temeer om die niet samen te zetten.


Trouwens wat is een 'lagere' klasse? Is iemand die oog heeft voor techniek iemand van een 'lagere' klasse? Is iemand die belangstelling heeft voor houtbewerking van lagere klasse? Zo werd het vaak voorgesteld vroeger. Ten onrechte!

En waarom werd het vroeger zo voorgesteld? Omdat een heer van stand niet 'met zijn handen werkte'. En waarom niet? Omdat dat eigenlijk nog veel vroeger het werk van de slaven was. En dat idee van een 'minderwaardige handenarbeid' lijkt bij u nog altijd te bestaan.

En los je dat op door een brede eerste graad?
Het valt toch niet te ontkennen dat niet iedereen hetzelfde stel hersenen heeft meegekregen, noch de motivatie of andere factoren?

Daarom moet het TSO en BSO net opgewaardeerd worden!

Het Oosten
17 mei 2014, 21:29
Reden temeer om die niet samen te zetten.



En los je dat op door een brede eerste graad?
Het valt toch niet te ontkennen dat niet iedereen hetzelfde stel hersenen heeft meegekregen, noch de motivatie of andere factoren?

Daarom moet het TSO en BSO net opgewaardeerd worden!

Ik denk dat door een brede eerste graad het watervalsysteem in hoge mate zal worden voorkomen. En daarom ben ik voorstander van zulke brede eerste graad.

TV-verslaafde
17 mei 2014, 21:40
Sommigen hebben er gewoon helemaal geen zin meer in. Indoctrinatie van de kinderwieg tot het graf.....

Cheminot
17 mei 2014, 22:07
Ik denk dat door een brede eerste graad het watervalsysteem in hoge mate zal worden voorkomen. En daarom ben ik voorstander van zulke brede eerste graad.

Je denkwijze is elitair, want je blijft praten over een watervalsysteem. Om dat eruit te krijgen moet je het Tso en Bso opwaarderen. Goh, wat ben jij toch een elitaire mens.

Cheminot
17 mei 2014, 22:09
U bent alweer elitair bezig. En zeker bevooroordeeld. U moet het ook omdraaien. Er zijn ook leerlingen die in het tso zitten die eigenlijk op het aso zouden moeten gezeten hebben. Zelfs in de bso is dit soms zo.

Ja en dat ga je niet oplossen met een brede eerste graad. Een brede eerste graad is eenheidskoek, niveau naar onder, verzwakking van ons onderwijs.

Svennies
17 mei 2014, 22:19
Niks te aiaiai. Als men de cijfers bekijkt vanaf 2005 jaar dan schommelt België rond de 100% staatschuld . Soms er onder, dan weer kruipt de schuld naar de honderd %. Maar voor Nederland is er geen schommeling van de staatsschuld. Die blijft constant stijgen in diezelfde periode. Eerder een aiaiai voor Nederland, beste vriend.

Juist ja,heel erg hilarisch wat u betreft....

het feit wordt hier bevestigd dat voor het socialisme du belge er écht ezels nodig zijn...:roll::roll:

Svennies
17 mei 2014, 22:20
Ja en dat ga je niet oplossen met een brede eerste graad. Een brede eerste graad is eenheidskoek, niveau naar onder, verzwakking van ons onderwijs.

Dat klopt,en de betere leerlingen worden hoe dan ook afgeremd...

Nebur
17 mei 2014, 23:02
De Nederlandse staatsschuld stijgt fluks naar de 500 miljard € in 2015.

Nog een economische les voor u: als iemand de staatsschuld niet in een procent van het BBP uitdrukt, dan heeft die persoon iets te verbergen. De Nederlanders doen een stuk beter dan België inzake staatsschuld.

fbpolitics
18 mei 2014, 00:25
Ik hoop dat de SPA onder de kiesdrempel komt. Wat heeft deze partij voor zaken gedaan:
- de ongebreidelde instroom van kiesvee waarvoor de kleine man mag betalen + de problemen heeft;
- de nobelprijs om de zon niet meer gratis te laten schijnen;
- Hasselt;
- Oostende;
- de haatcampagne tegen de NVA;
- de kaviaarsocialisten;
- ...

Er is voor de linkse zijde een positief alternatief: PVDA.
Deze partij staat tussen de kleine man, verzorgt hen, en is een modern geheel die de kern van socialisme begrijpt en uitvoert. Zoals ze zelf zeggen: socialisme 2.0 die een positieve en constructieve oppositie zal voeren.

En ik stem niet links !

.

djimi
18 mei 2014, 06:07
...

Mijn buurman die al jaren les gaf aan het hoger middelbaar ASO (leraar in een college) werd op een dag bij de directeur geroepen om te horen dat hij was 'soepelder' moest zijn bij de examens. "U moet uw lesgeven aanpassen aan het peil van de hedendaagse leerling" was de wijsheid van de directeur...


Heeft uw buurman u toevallig niets verteld over de politieke voorkeur van die directeur?

:?

djimi
18 mei 2014, 06:17
... Trouwens wat is een 'lagere' klasse? Is iemand die oog heeft voor techniek iemand van een 'lagere' klasse? Is iemand die belangstelling heeft voor houtbewerking van lagere klasse? Zo werd het vaak voorgesteld vroeger. Ten onrechte!

En waarom werd het vroeger zo voorgesteld? Omdat een heer van stand niet 'met zijn handen werkte'. En waarom niet? Omdat dat eigenlijk nog veel vroeger het werk van de slaven was...


Acht u het dan werkelijk onmogelijk dat een systematische en volgehouden OPWAARDERING van TSO en BSO 'ons' kan helpen om net van dát 'vroeger' af te geraken?

:?

Het Oosten
18 mei 2014, 08:02
Acht u het dan werkelijk onmogelijk dat een systematische en volgehouden OPWAARDERING van TSO en BSO 'ons' kan helpen om net van dát 'vroeger' af te geraken?

:?

Veel mensen van uw gezindheid vinden het TSO nog altijd minderwaardig. En zeker het BSO. Zij denken nog altijd zoals 'vroeger'. Typisch ook voor rechtse rakkers die permanent dromen over de tijd van vroeger 'toen alles beter was'.

Cheminot
18 mei 2014, 08:20
Veel mensen van uw gezindheid vinden het TSO nog altijd minderwaardig. En zeker het BSO. Zij denken nog altijd zoals 'vroeger'. Typisch ook voor rechtse rakkers die permanent dromen over de tijd van vroeger 'toen alles beter was'.

Nochtans rakel jij graag het verleden op.

Nogmaals, met een brede eerste graad ga je die perceptie niet veranderen.

hamac
18 mei 2014, 08:49
Veel mensen van uw gezindheid vinden het TSO nog altijd minderwaardig. En zeker het BSO. Zij denken nog altijd zoals 'vroeger'. Typisch ook voor rechtse rakkers die permanent dromen over de tijd van vroeger 'toen alles beter was'.

Techniek is niet minderwaardig.
Maar ook in techniek zijn er verschillende abstractieniveaus.

Je hebt iemand op het meest abstracte niveau die bv een verwarmingsketel ontwerpt (ingenieur), één die de plaatsing en afregeling voor zich neemt (TSO) en iemand die de leidingen legt en last (BSO).
Heeft het zin om zelfs deze mensen (om louter binnen techniek te blijven) bijeen te plaatsen?

Een indeling op basis van behaalde punten, motivatie, IQ lijkt mij beter zodat elk niveau de beste vorming krijgt.

En als we het ASO erbij betrekken, denk je dat wat spelen met een lampje en een batterij, soda en azijn, ... de bepalende factor gaat zijn om de juiste keuze te maken?

patrickve
18 mei 2014, 08:49
Heeft uw buurman u toevallig niets verteld over de politieke voorkeur van die directeur?

:?

Toen ik les gaf aan de Hogeschool Gent moest ik dat al horen van de directeur daar. Ik heb toen voor mijn examens een klasgemiddelde van iets van 17/20 gehaald, en toen dacht hij ook dat ik met zijn dingskes aan 't rammelen was (wat juist gezien was :-) ).

patrickve
18 mei 2014, 08:50
Techniek is niet minderwaardig.
Maar ook in techniek zijn er verschillende abstractieniveaus.


Dat is inderdaad de essentie van het onderscheid tussen "niveaus van onderwijs": abstractievermogen.

Het Oosten
18 mei 2014, 08:50
Heeft uw buurman u toevallig niets verteld over de politieke voorkeur van die directeur?

:?

In het college was het in ieder geval geen socialist.

Pericles
18 mei 2014, 08:57
Toen ik les gaf aan de Hogeschool Gent moest ik dat al horen van de directeur daar. Ik heb toen voor mijn examens een klasgemiddelde van iets van 17/20 gehaald, en toen dacht hij ook dat ik met zijn dingskes aan 't rammelen was (wat juist gezien was :-) ).

Het niveau van het onderwijs gaat gestaag achteruit, de verkleutering is totaal. Examens die ik 30 jaar geleden kreeg durven ze nu niet meer presenteren of heel de klas blijft zitten .
djimi zal dat wel bevestigen.

quercus
18 mei 2014, 08:58
In het college was het in ieder geval geen socialist.

Het hoeft geen sos te zijn. Soms de "middenvelders" van het ACW vergeten?
Dan zal het wellicht een pol & soccer, een pedagoog, agoog, psycholoog, socioloog of andere oog geweest zijn.

Jay-P.
18 mei 2014, 09:04
Het niveau van het onderwijs gaat gestaag achteruit, de verkleutering is totaal. Examens die ik 30 jaar geleden kreeg durven ze nu niet meer presenteren of heel de klas blijft zitten .
djimi zal dat wel bevestigen.
My name is not djimi, maar ik bevestig ook. Ten minst als 35 jaar geleden ook goed genoeg is.

Het Oosten
18 mei 2014, 09:11
Het hoeft geen sos te zijn. Soms de "middenvelders" van het ACW vergeten?
Dan zal het wellicht een pol & soccer, een pedagoog, agoog, psycholoog, socioloog of andere oog geweest zijn.

Ik denk dat de kwaal elders ligt.

Namelijk dat kinderen misschien wel méér weten dan wij op hun leeftijd, maar dat alles oppervlakkiger is. Het moet -bij manier van spreken- 'wikipedia-weten' zijn. Snel, weinig genuanceerd, en vooral niet te moeilijk. Bovendien weten vele leerlingen niet meer hoe ze moeten studeren, kunnen ze grote stukken niet meer memoriseren, weten ze vaak niet meer de hoofdzaak van de bijzaak te onderscheiden en slagen ze steeds moeilijker in om verbanden te leggen. En dat is allemaal het gevolg van een veranderende maatschappij die een ander soort van kennisoverdracht voorstaat. Ook over de 'kennis' zelf die overgedragen wordt, kan men zich vragen stellen.

Pericles
18 mei 2014, 09:12
My name is not djimi, maar ik bevestig ook. Ten minst als 35 jaar geleden ook goed genoeg is.

Nog beter , toen was het niveau nog hoger.

Pericles
18 mei 2014, 09:19
Ik denk dat de kwaal elders ligt.

Namelijk dat kinderen misschien wel méér weten dan wij op hun leeftijd, maar dat alles oppervlakkiger is. Het moet -bij manier van spreken- 'wikipedia-weten' zijn. Snel, weinig genuanceerd, en vooral niet te moeilijk. Bovendien weten vele leerlingen niet meer hoe ze moeten studeren, kunnen ze grote stukken niet meer memoriseren, weten ze vaak niet meer de hoofdzaak van de bijzaak te onderscheiden en slagen ze steeds moeilijker in om verbanden te leggen. En dat is allemaal het gevolg van een veranderende maatschappij die een ander soort van kennisoverdracht voorstaat. Ook over de 'kennis' zelf die overgedragen wordt, kan men zich vragen stellen.

Voor een stuk is dat natuurlijk waar en ik begrijp wel dat er tijd moet worden vrijgemaakt voor de wereld van de informatica en dat daarvoor iets anders moet sneuvelen , maar toch.

Eduard Khil
18 mei 2014, 09:21
onderwijs is een departement waar, op een paar jaar vanderpoorten na, bijna altijd een sos heeft gezeten. De resultaten zijn er weer naar: het trekt op de kloten en ze willen het nog erger maken.

We kunnen maar hopen dat we er in slagen om de sossen overal van de macht te houden, zodat ze gestopt worden in hun destructieve politiek.

djimi
18 mei 2014, 09:22
Veel mensen van uw gezindheid vinden het TSO nog altijd minderwaardig. En zeker het BSO. Zij denken nog altijd zoals 'vroeger'. Typisch ook voor rechtse rakkers die permanent dromen over de tijd van vroeger 'toen alles beter was'.

Wat weet u (of meent u te weten) over mijn 'gezindheid'?

:?

Waarom zou ik TSO of BSO 'nog altijd' 'minderwaardig' vinden?

:?

Waar en wanneer heb ik ooit gedroomd dat 'vroeger' 'alles' 'beter' was?

:?

Het Oosten
18 mei 2014, 09:25
onderwijs is een departement waar, op een paar jaar vanderpoorten na, bijna altijd een sos heeft gezeten. De resultaten zijn er weer naar: het trekt op de kloten en ze willen het nog erger maken.

We kunnen maar hopen dat we er in slagen om de sossen overal van de macht te houden, zodat ze gestopt worden in hun destructieve politiek.

Primitief dogmatisch denken is u niet vreemd. Het zij zo.

djimi
18 mei 2014, 09:37
Het niveau van het onderwijs gaat gestaag achteruit, de verkleutering is totaal. Examens die ik 30 jaar geleden kreeg durven ze nu niet meer presenteren of heel de klas blijft zitten .
djimi zal dat wel bevestigen.

"djimi" geeft nog maar een goeie tien jaar les, in een school van de "Fédération Wallonie-Bruxelles" (vroeger beter gekend als de "Communauté française de Belgique").

In die goeie tien jaar heeft "djimi" al ettelijke malen van collega's te horen gekregen dat het niveau van de leerlingen zo goed als élk jaar zakt, en zakt, en blijft zakken.

Vooral in het eerste en tweede jaar van het "Enseignement Secondaire Général" blijkt het huilen met de pet op, en dweilen met álle kranen open.

Dat wil nog lang niet zeggen dat het in de daaropvolgende jaren zo véél beter gaat.


Ook "djimi" heeft al vaker te verstaan gekregen dat hij wat 'meer zin voor de realiteit' dient te ontwikkelen: hij mag het die arme bloedjes van brave kindertjes zeker niet te moeilijk maken om aan een herexamen Nederlands of Duits te ontsnappen.

Ook de ongeïnteresseerden en/of luilakken hebben immers recht op vakantie!
En geef toe: een goede kennis van het Nederlands dient tot niks.
Immers: 'de' Vlamingen kennen toch Frans?

djimi
18 mei 2014, 09:50
Ik denk dat de kwaal elders ligt.

Namelijk dat kinderen misschien wel méér weten dan wij op hun leeftijd, maar dat alles oppervlakkiger is. Het moet -bij manier van spreken- 'wikipedia-weten' zijn. Snel, weinig genuanceerd, en vooral niet te moeilijk. Bovendien weten vele leerlingen niet meer hoe ze moeten studeren, kunnen ze grote stukken niet meer memoriseren, weten ze vaak niet meer de hoofdzaak van de bijzaak te onderscheiden en slagen ze steeds moeilijker in om verbanden te leggen. En dat is allemaal het gevolg van een veranderende maatschappij die een ander soort van kennisoverdracht voorstaat. Ook over de 'kennis' zelf die overgedragen wordt, kan men zich vragen stellen.

De meeste van mijn leerlingen weten vooral véél méér over games, TV-series, filmsterren en popzanger(es)s(en).

Er zijn er ook een aantal die de Bijbel of de Koran zo goed als van buiten kennen.

Slechts héél af & toe heb ik een leerling in de klas van wie ik zou durven te zeggen dat hij/zij 'klaar' is voor de confrontatie met een maatschappij die op het eerste gezicht liever helemaal géén 'kennis' overdraagt.

Wellicht bega ik nu de fout ervan uit te gaan dat die maatschappij tot 'kennisoverdracht' in staat zou (willen) zijn.

Met 'die maatschappij' bedoel ik uiteraard in de eerste plaats de "Fédération Wallonie-Bruxelles".

Dat is nu eenmaal het zwarte gat waardoor ik opgeslorpt word :-(

Het Oosten
18 mei 2014, 09:53
De meeste van mijn leerlingen weten vooral véél méér over games, TV-series, filmsterren en popzanger(es)s(en).

Er zijn er ook een aantal die de Bijbel of de Koran zo goed als van buiten kennen.

Slechts héél af & toe heb ik een leerling in de klas van wie ik zou durven te zeggen dat hij/zij 'klaar' is voor de confrontatie met een maatschappij die op het eerste gezicht liever helemaal géén 'kennis' overdraagt.

Wellicht bega ik nu de fout ervan uit te gaan dat die maatschappij tot 'kennisoverdracht' in staat zou (willen) zijn.

Met 'die maatschappij' bedoel ik uiteraard in de eerste plaats de "Fédération Wallonie-Bruxelles".

Dat is nu eenmaal het zwarte gat waardoor ik opgeslorpt word :-(

Troost u. U hebt de NVA nog om u aan op te trekken.

Ik geeft toe dat dit nu ook niet hét van hét is, maar ja, een mens moet zich soms met weinig tevreden stellen.

Vrijheideerst
18 mei 2014, 09:58
Het werkt duidelijk op je systeem zie ik.

Everytime
18 mei 2014, 10:14
"djimi" geeft nog maar een goeie tien jaar les, in een school van de "Fédération Wallonie-Bruxelles" (vroeger beter gekend als de "Communauté française de Belgique").

In die goeie tien jaar heeft "djimi" al ettelijke malen van collega's te horen gekregen dat het niveau van de leerlingen zo goed als élk jaar zakt, en zakt, en blijft zakken.

Vooral in het eerste en tweede jaar van het "Enseignement Secondaire Général" blijkt het huilen met de pet op, en dweilen met álle kranen open.

Dat wil nog lang niet zeggen dat het in de daaropvolgende jaren zo véél beter gaat.


Ook "djimi" heeft al vaker te verstaan gekregen dat hij wat 'meer zin voor de realiteit' dient te ontwikkelen: hij mag het die arme bloedjes van brave kindertjes zeker niet te moeilijk maken om aan een herexamen Nederlands of Duits te ontsnappen.

Ook de ongeïnteresseerden en/of luilakken hebben immers recht op vakantie!
En geef toe: een goede kennis van het Nederlands dient tot niks.
Immers: 'de' Vlamingen kennen toch Frans?

Als Franstalig werk ik in Vlaanderen en heb ik elke dag Nederlands nodig. Bovendien is uw schoolsituatie niet de schoolsituatie van anderen. Wat maakt u van de jonge Franstalige Brusselaars die naar Vlaamse scholen gaan, wat maakt u van de jonge Franstaligen die in Vlaanderen leven en die naar Vlaamse scholen van hun stad/gemeente/dorp gaan?

djimi
18 mei 2014, 10:14
Troost u. U hebt de NVA nog om u aan op te trekken...

Maakt u zich maar geen zorgen: ik heb meer dan genoeg andere dingen om mij aan op te trekken.

In het beste geval - en met véél zin voor overdrijving - zie ik de N-VA als 'kers op de taart'.

djimi
18 mei 2014, 10:18
... Wat maakt u van de jonge Franstalige Brusselaars die naar Vlaamse scholen gaan, wat maakt u van de jonge Franstaligen die in Vlaanderen leven en die naar Vlaamse scholen van hun stad/gemeente/dorp gaan?

Ikke? Niks.

Ik kan me - gelukkig? helaas? - niet met álle al dan niet jonge en/of al dan niet Brusselse Franstaligen bezig houden, hé.

Het Oosten
18 mei 2014, 10:20
Maakt u zich maar geen zorgen: ik heb meer dan genoeg andere dingen om mij aan op te trekken.

In het beste geval - en met véél zin voor overdrijving - zie ik de N-VA als 'kers op de taart'.



Het zal eerder een bosbes zijn.

http://thumbs.dreamstime.com/x/enige-bosbes-6438891.jpg

subocaj
18 mei 2014, 10:22
Als Franstalig werk ik in Vlaanderen en heb ik elke dag Nederlands nodig. Bovendien is uw schoolsituatie niet de schoolsituatie van anderen. Wat maakt u van de jonge Franstalige Brusselaars die naar Vlaamse scholen gaan, wat maakt u van de jonge Franstaligen die in Vlaanderen leven en die naar Vlaamse scholen van hun stad/gemeente/dorp gaan?

Die bestaan niet, jij weet het zelf nog niet maar Franstalig of niet, werken of niet, je bent een Waalse profiteur.;-)

djimi
18 mei 2014, 10:27
Het zal eerder een bosbes zijn...



Een bosbes is zelfs nog béter (lekkerder én gezonder) :-)

Brakelaar
18 mei 2014, 13:23
Troost u. U hebt de NVA nog om u aan op te trekken.

Ik geeft toe dat dit nu ook niet hét van hét is, maar ja, een mens moet zich soms met weinig tevreden stellen.

ik ben benieuwd wat jou dagdagelijks tevreden stelt, opstaan en azijn drinken en weer zeiken op de N-VA, uw plaat geraakt grijsgedraaid, ik zou jouw leven niet willen, steeds maar weer dat zure dagdagelijkse ritueel!!:roll:

Knuppel
18 mei 2014, 16:58
Troost u. U hebt de NVA nog om u aan op te trekken.

Ik geeft toe dat dit nu ook niet hét van hét is, maar ja, een mens moet zich soms met weinig tevreden stellen.

Je hebt gelijk. Als ik het gele kleurtje zie vergeleken met alle andere dan is er idd weinig om zich aan op te trekken. De andere partijen hebben meer reden om dik tevreden te zijn.

http://static0.hln.be/static/photo/2014/16/7/5/20140516161908/media_xxl_6746270.jpg

BWarrior
18 mei 2014, 17:21
Je hebt gelijk. Als ik het gele kleurtje zie vergeleken met alle andere dan is er idd weinig om zich aan op te trekken. De andere partijen hebben meer reden om dik tevreden te zijn.

http://static0.hln.be/static/photo/2014/16/7/5/20140516161908/media_xxl_6746270.jpg

De N-VA haalde in 2010 ook al 31% in Antwerpen, het VB 16% ...

Het Oosten
18 mei 2014, 17:43
Je hebt gelijk. Als ik het gele kleurtje zie vergeleken met alle andere dan is er idd weinig om zich aan op te trekken. De andere partijen hebben meer reden om dik tevreden te zijn.

http://static0.hln.be/static/photo/2014/16/7/5/20140516161908/media_xxl_6746270.jpg







Echt weten doe ik het niet, maar ik denk dat dit federaal een meer realistische inschatting is:

http://www.deredactie.be/static/2014/img/140516_peiling_federaal.png

Miauw!
18 mei 2014, 17:50
Echt weten doe ik het niet, maar ik denk dat dit federaal een meer realistische inschatting is:

http://www.deredactie.be/static/2014/img/140516_peiling_federaal.png

Dat wordt dus weer een tripartite (eventueel aangevuld met Groen) onder Di Rupo II.

Het Oosten
18 mei 2014, 17:57
ik ben benieuwd wat jou dagdagelijks tevreden stelt, opstaan en azijn drinken en weer zeiken op de N-VA, uw plaat geraakt grijsgedraaid, ik zou jouw leven niet willen, steeds maar weer dat zure dagdagelijkse ritueel!!:roll:

Pikt het?

Gut. Sehr gut.

De gemuilkorfde
18 mei 2014, 18:01
Troost u. U hebt de NVA nog om u aan op te trekken.
Jij toch ook ?
Het doel van jouw leven is toch om te strijden tegen de N-VA ?

djimi
18 mei 2014, 18:04
Dat wordt dus weer een tripartite (eventueel aangevuld met Groen) onder Di Rupo II.

Hopelijk wel, ja.

Misschien blijven de vakbonden dan braaf totdat de EU en het IMF orde op zaken komen stellen :twisted:

Het Oosten
18 mei 2014, 18:06
Jij toch ook ?
Het doel van jouw leven is toch om te strijden tegen de N-VA ?

Het is hier toch een politiek forum? Jawel.
En bijgevolg vallen we de politieke vijand aan.

Hoort u me janken zoals u omdat u permanent de traditionele partijen aanvalt?
Neen, dat behoort tot het spel.

En dus, hou eens op met uw kindergeschrei.

RubberBullet
18 mei 2014, 18:11
Dat wordt dus weer een tripartite (eventueel aangevuld met Groen) onder Di Rupo II.

Iets anders is niet mogelijk, want NVA wordt gegijzeld door de overlopers van het Vlaams Belang. Die keren terug naar de stal zodra de NVA in een federale regering stapt en dat weten De Wever en co maar al te goed.
Uit angst om die stemmen te verliezen, zullen ze nooit in een federale regering stappen.

Het Oosten
18 mei 2014, 18:13
dubbel

Het Oosten
18 mei 2014, 18:14
Iets anders is niet mogelijk, want NVA wordt gegijzeld door de overlopers van het Vlaams Belang. Die keren terug naar de stal zodra de NVA in een federale regering stapt en dat weten De Wever en co maar al te goed.
Uit angst om die stemmen te verliezen, zullen ze nooit in een federale regering stappen.

Zo is dat. De nagel op de kop. Bij de NVA zijn ze het debacle van de VU na haar regeringsdeelname nog belange niet vergeten.

djimi
18 mei 2014, 18:21
Iets anders is niet mogelijk, want NVA wordt gegijzeld door de overlopers van het Vlaams Belang. Die keren terug naar de stal zodra de NVA in een federale regering stapt en dat weten De Wever en co maar al te goed.
Uit angst om die stemmen te verliezen, zullen ze nooit in een federale regering stappen.

Nochtans heeft De Heer Burgemeester Van Antwerpen De Wever Bart al herhaaldelijk laten weten dat hij zo snel mogelijk in een 'herstelregering' wil stappen.

Dat hebben uw overlopers van het Vlaams Belang ondertussen ook wel al vernomen, me dunkt.

Uw 'theorie' snijdt dus maar weinig hout.


Dat neemt niet weg dat ik vurig blijf hopen dat de P$ er alles - ALLES - aan zal doen om te vermijden dat de N-VA in de federale regering geraakt.

De N-VA heeft daar immers niks verloren, en IEMAND moet De Heer De Wever tegen zichzelf beschermen, nietwaar?

:mrgreen:

Xenophon
18 mei 2014, 18:23
Nochtans heeft De Heer Burgemeester Van Antwerpen De Wever Bart al herhaaldelijk laten weten dat hij zo snel mogelijk in een 'herstelregering' wil stappen.

Dat weten de overlopers van het Vlaams Belang ondertussen ook wel, me dunkt.

Uw 'theorie' snijdt dus maar weinig hout.


Dat neemt niet weg dat ik vurig blijf hopen dat de P$ er alles - ALLES - aan zal doen om te vermijden dat de N-VA in de federale regering geraakt.

De N-VA heeft daar immers niks verloren, en IEMAND moet De Heer De Wever tegen zichzelf beschermen, nietwaar?

:mrgreen:

Daar, het is er uit.

De gemuilkorfde
18 mei 2014, 19:23
Het is hier toch een politiek forum? Jawel.
En bijgevolg vallen we de politieke vijand aan.
Tuurlijk, maar dat wil nog niet zeggen dat dat mijn leven uitmaakt.

Hoort u me janken zoals u omdat u permanent de traditionele partijen aanvalt?
Ik hoop voor jou dat het Vlaams-nationalisme altijd sterk blijft.
Ik zou niet willen dat u zich op een dag ophangt omdat u uw levensdoel verloren heeft. :P

stropdrager
18 mei 2014, 19:27
Ik zou het straf vinden dat N-VA plots (in drie weken tijd) een kwart van zijn Europese kiezers zou verliezen, zonder noemenswaardige incidenten omtrent die verkiezingen.

Als peilingen allemaal dezelfde trend aangeven, dan zijn ze relatief relevant. Uit één afwijkende peiling zou ik geen conclusies trekken.

Die 20% voor de N-VA in deze peiling lijkt me ook straf. Bij de peiling van De Morgen/VTM haalt de N-VA voor het Europees Parlement 28% in Antwerpen en 24% in W-VL, lijkt me al een stuk realistischer.

k9
18 mei 2014, 20:15
Iets anders is niet mogelijk, want NVA wordt gegijzeld door de overlopers van het Vlaams Belang. Die keren terug naar de stal zodra de NVA in een federale regering stapt en dat weten De Wever en co maar al te goed.
Uit angst om die stemmen te verliezen, zullen ze nooit in een federale regering stappen.

Onzin, niks mee te maken.

NVA wil gewoon een regering die een aanzienlijk deel van hun programma uitvoert. EEn programma waar ze grote delen gemeenschappelijk hebben met andere .

Zolang dat niet gebeurt stappen ze niet in een regering, ze worden dus gegijzeld door hun eigen pragmatisme.

Anders had dewever in 2010 al premier geweest .

Het Oosten
18 mei 2014, 20:19
Onzin, niks mee te maken.

NVA wil gewoon een regering die een aanzienlijk deel van hun programma uitvoert. EEn programma waar ze grote delen gemeenschappelijk hebben met andere .

Zolang dat niet gebeurt stappen ze niet in een regering, ze worden dus gegijzeld door hun eigen pragmatisme.

Anders had dewever in 2010 al premier geweest .

Helemaal geen onzin!

De Wever weet heel goed dat als hij ooit in een federale regering stapt, hij 1/3 van zijn kiezers kwijt is bij een volgende verkiezing. En bijgevolg zal hij nooit (ik zeg dus : nooit) in een federale regering stappen. Zo simpel is het.

TV-verslaafde
18 mei 2014, 20:25
Mja als wat jij zegt waar is; heeft Dewever geen ballen aan zijn lijf. Ne pussy, een wat, .... :D EDR heeft meer ballen aan zijn lijf.

Brakelaar
18 mei 2014, 20:32
Helemaal geen onzin!

De Wever weet heel goed dat als hij ooit in een federale regering stapt, hij 1/3 van zijn kiezers kwijt is bij een volgende verkiezing. En bijgevolg zal hij nooit (ik zeg dus : nooit) in een federale regering stappen. Zo simpel is het.

Weet jij toch nog wat je allemaal brabbelt?

Het Oosten
18 mei 2014, 20:40
Weet jij toch nog wat je allemaal brabbelt?

Wait and see.

TV-verslaafde
18 mei 2014, 20:41
Ja gast is DeWever een strijder voor de Vlaamse zaak of is het zo'n broekschijter die iedereen een beetje te vriend wil houden? Dat is de grote vraag....

Brakelaar
18 mei 2014, 20:41
Wait and see.

geloof je dromen toch niet...

Het Oosten
18 mei 2014, 20:45
geloof je dromen toch niet...

Iedereen die een beetje nadenkt weet dit ook. Zoals ik trouwens reeds stelde vroeger: ziet u nu -bijvoorbeeld- een Jan Jambon Minister zijn van Buitenlandse Zaken en België vertegenwoordigen in het buitenland? België dat hij wil afschaffen??

Toch een beetje ernstig blijven.

k9
18 mei 2014, 20:46
Helemaal geen onzin!

De Wever weet heel goed dat als hij ooit in een federale regering stapt, hij 1/3 van zijn kiezers kwijt is bij een volgende verkiezing. En bijgevolg zal hij nooit (ik zeg dus : nooit) in een federale regering stappen. Zo simpel is het.

Ja en? oVLD weet dat ook en die stappen keer op keer vrolijk in regeringen.

Ze zijn ondertussen al gehalveerd in enkele verkiezingen .

Zeker is dat NVA tot nu toe niet voor de postjes gegaan is .


En daarbij als de wever ene goed akkoord zie verkrijgen zie ik die gerust in een federale regering stappen . NVA wil meeregeren .

Het Oosten
18 mei 2014, 20:47
Ja en? oVLD weet dat ook en die stappen keer op keer vrolijk in regeringen.

Ze zijn ondertussen al gehalveerd in enkele verkiezingen .

Zeker is dat NVA tot nu toe niet voor de postjes gegaan is .


En daarbij als de wever ene goed akkoord zie verkrijgen zie ik die gerust in een federale regering stappen . NVA wil meeregeren .

Het zal nog niet zijn!

k9
18 mei 2014, 20:47
Iedereen die een beetje nadenkt weet dit ook. Zoals ik trouwens reeds stelde vroeger: ziet u nu -bijvoorbeeld- een Jan Jambon Minister zijn van Buitenlandse Zaken en België vertegenwoordigen in het buitenland? België dat hij wil afschaffen??

Toch een beetje ernstig blijven.

NVA is niet voor de onmiddelijke splitsing van belgie , dus geen enkel probleem dat jambon dat doet .

k9
18 mei 2014, 20:48
Het zal nog niet zijn!

Dan spreek je jezelf tegen.

Brakelaar
18 mei 2014, 20:48
Iedereen die een beetje nadenkt weet dit ook. Zoals ik trouwens reeds stelde vroeger: ziet u nu -bijvoorbeeld- een Jan Jambon Minister zijn van Buitenlandse Zaken en België vertegenwoordigen in het buitenland? België dat hij wil afschaffen??

Toch een beetje ernstig blijven.

ik ben ernstig, maar jij niet denk ik!!

Het Oosten
18 mei 2014, 20:51
NVA is niet voor de onmiddelijke splitsing van belgie , dus geen enkel probleem dat jambon dat doet .


Hij zal België moeten verdedigen in het buitenland, opkomen voor België, de lof spreken over België als Minister van Buitenlandse Zaken. Zo gaat dit nu eenmaal. En hij zou zich dus moeten gedragen als een volbloed en vurige Belg. Jan Jambon?? Kom nu.

Het Oosten
18 mei 2014, 20:53
Dan spreek je jezelf tegen.

Er is ook nog de Vlaamse regering.

Witte Kaproen
18 mei 2014, 20:58
Helemaal geen onzin!

De Wever weet heel goed dat als hij ooit in een federale regering stapt, hij 1/3 van zijn kiezers kwijt is bij een volgende verkiezing. En bijgevolg zal hij nooit (ik zeg dus : nooit) in een federale regering stappen. Zo simpel is het.

Je kan moeilijk in een federale regering stappen als er geen federale regering meer komt.

Jan Meuleman
18 mei 2014, 20:59
Hij zal België moeten verdedigen in het buitenland, opkomen voor België, de lof spreken over België als Minister van Buitenlandse Zaken. Zo gaat dit nu eenmaal. En hij zou zich dus moeten gedragen als een volbloed en vurige Belg. Jan Jambon?? Kom nu.

Waarom zou Jambon zich als een volbloed en vurige Belg moeten gedragen?
Noem eens één Waals minister die zich als Belg gedraagt? Recentelijk hebben we nog Wathelet bezig gezien

k9
18 mei 2014, 21:00
Hij zal België moeten verdedigen in het buitenland, opkomen voor België, de lof spreken over België als Minister van Buitenlandse Zaken. Zo gaat dit nu eenmaal. En hij zou zich dus moeten gedragen als een volbloed en vurige Belg. Jan Jambon?? Kom nu.


Onzin,NVA kan dat perfect invullen immers gaan de volgende 5 jaar een herstelregering zijn.


Tuurlijk zal buitenlandse zaken laag op hun lijstje staan. Liever pensioenen/financien/economie/sociale zaken

Denk je nu echt dat NVA daar allemaal hun beleid niet kunnen voeren?


Er is ook nog de Vlaamse regering.

Weer de belangrijkste bevoegdheden niet zitten. NVA wil federaal.

quercus
18 mei 2014, 21:04
Helemaal geen onzin!

De Wever weet heel goed dat als hij ooit in een federale regering stapt, hij 1/3 van zijn kiezers kwijt is bij een volgende verkiezing. En bijgevolg zal hij nooit (ik zeg dus : nooit) in een federale regering stappen. Zo simpel is het.

De Wever wil in de eerste plaats zo vlug mogelijk een stevige Vlaamse regering vormen. Dat is prioritair. Voor het federale niveau is er minder haast bij. Eenmaal die Vlaamse regering gevormd zal die Vlaamse regering met de WalloBrux-regeringen praten over het federaal niveau.

k9
18 mei 2014, 21:12
De Wever wil in de eerste plaats zo vlug mogelijk een stevige Vlaamse regering vormen. Dat is prioritair. Voor het federale niveau is er minder haast bij. Eenmaal die Vlaamse regering gevormd zal die Vlaamse regering met de WalloBrux-regeringen praten over het federaal niveau.

Zie ik niet gebeuren, frantaligen zullen zoals steeds als qausi 1 blok onderhandelen, vlaamse afzonderlijk .

Knuppel
18 mei 2014, 21:13
Hij zal België moeten verdedigen in het buitenland, opkomen voor België, de lof spreken over België als Minister van Buitenlandse Zaken. Zo gaat dit nu eenmaal. En hij zou zich dus moeten gedragen als een volbloed en vurige Belg. Jan Jambon?? Kom nu.

Zo kennen we u dan weer.

Zo, en dat was het dan.

Zo simpel is het.

Punt uit!

:rofl:

Witte Kaproen
18 mei 2014, 21:13
De Wever wil in de eerste plaats zo vlug mogelijk een stevige Vlaamse regering vormen. Dat is prioritair. Voor het federale niveau is er minder haast bij. Eenmaal die Vlaamse regering gevormd zal die Vlaamse regering met de WalloBrux-regeringen praten over het federaal niveau.

Inderdaad het ziet er goed uit voor de Vlaamse regering.
als CD&V niet meewil met N-VA,
dan kan de Open VLD nog altijd aan boord gehesen worden.
De Tjeven zullen nogal springen om mee te mogen doen met de N-VA