PDA

View Full Version : de kachel... een moeilijke beslissing


Astenblieft mensen
16 september 2004, 09:43
het is weer zover. Medio september, de blaadjes gaan vallen, ik word weer een jaartje ouder, de paddestoelen schieten uit de grond en als ik 's morgens de achterdeur openzet komen er wolkjes uit mijn mond.
(ik zou schrijver moeten worden, amai! :-))

Rond deze tijd komt ook altijd de beslissing: zet ik de kachel al aan, ja of nee?
Niet meer dan enkel de waakvlam aanwakkeren en wachten tot het warm wordt, zul je denken, maar ik pieker erover omdat ik het moment van kachel zo lang mogelijk wil uitstellen. Niet vanwege mijn energierekening, maar omwille van het feit dat ik dan echt de herfst in ben gestapt.

Nu begin ik het koud te krijgen in mijn huis. Zelfs met trui en koffie zijn mijn handen koud. Buiten schijnt de zon. Als ik nu de kachel aanzet, is de zon niet meer gewoon de zon van de zomer, maar eentje van de beginnende winter.

Tzuvar Raemborr
16 september 2004, 09:53
De Herfst blaast op den horen,
en 't wierookt in het hout;
de vruchten gloren.

De stilten weven gobelijnen
van gouddraad over 't woud,
met reeën, die verbaasd verschijnen

uit varens en frambozenhout,
en sierlijk weer verdwijnen...

De schoonheid droomt van boom tot boom,
doch alle schoonheid zal verdwijnen,
want alle schoonheid is slechts droom,
maar Gij zijt d' Eeuwigheid!

Heb dank dat Gij mijn weemoed wijdt
en zegen ook zijn vruchten.
Een ganzendriehoek in de luchten;
nu komt de wintertijd.
Ik hoor U door mijn hart en door de rieten zuchten.
Ik ben bereid.

~ Felix Timmermans

oriana
16 september 2004, 09:54
het is weer zover. Medio september, de blaadjes gaan vallen, ik word weer een jaartje ouder, de paddestoelen schieten uit de grond en als ik 's morgens de achterdeur openzet komen er wolkjes uit mijn mond.
(ik zou schrijver moeten worden, amai! :-))

Rond deze tijd komt ook altijd de beslissing: zet ik de kachel al aan, ja of nee?
Niet meer dan enkel de waakvlam aanwakkeren en wachten tot het warm wordt, zul je denken, maar ik pieker erover omdat ik het moment van kachel zo lang mogelijk wil uitstellen. Niet vanwege mijn energierekening, maar omwille van het feit dat ik dan echt de herfst in ben gestapt.

Nu begin ik het koud te krijgen in mijn huis. Zelfs met trui en koffie zijn mijn handen koud. Buiten schijnt de zon. Als ik nu de kachel aanzet, is de zon niet meer gewoon de zon van de zomer, maar eentje van de beginnende winter.
Kachel aansteken, in short en topje zitten met hawaiiaanse alohaheeee muziek op de achtergrond zou toch nog wat nazomergevoel moeten geven m.i.
Anders nog een cocktail maken met een parapluutje en met een rietje leegdrinken. Na een stuk of 4 waan je je wel op een of ander exotisch strand.
Dan kan je je insmeren met factor 5 zonnecrème maar wel oppassen dat je je niet te dicht bij de kachel begeeft.
8)

Tzuvar Raemborr
16 september 2004, 09:54
In mijn kamertje is het nog lekker warm dankzij 2 computers die altijd aan staan, een tv, een video en een PS2 :)

In de zomer daarentegen is het soms moeilijk te harden!

Tzuvar Raemborr
16 september 2004, 09:55
Kachel aansteken, in short en topje zitten met hawaiiaanse alohaheeee muziek op de achtergrond zou toch nog wat nazomergevoel moeten geven m.i.
Anders nog een cocktail maken met een parapluutje en met een rietje leegdrinken. Na een stuk of 4 waan je je wel op een of ander exotisch strand.
Dan kan je je insmeren met factor 5 zonnecrème maar wel oppassen dat je je niet te dicht bij de kachel begeeft.
8)
Doen!

... en vakantiefoto's maken voor ons he! :p

dejohan
16 september 2004, 12:51
het is weer zover. Medio september, de blaadjes gaan vallen, ik word weer een jaartje ouder, de paddestoelen schieten uit de grond en als ik 's morgens de achterdeur openzet komen er wolkjes uit mijn mond.
(ik zou schrijver moeten worden, amai! :-))

Rond deze tijd komt ook altijd de beslissing: zet ik de kachel al aan, ja of nee?
Niet meer dan enkel de waakvlam aanwakkeren en wachten tot het warm wordt, zul je denken, maar ik pieker erover omdat ik het moment van kachel zo lang mogelijk wil uitstellen. Niet vanwege mijn energierekening, maar omwille van het feit dat ik dan echt de herfst in ben gestapt.

Nu begin ik het koud te krijgen in mijn huis. Zelfs met trui en koffie zijn mijn handen koud. Buiten schijnt de zon. Als ik nu de kachel aanzet, is de zon niet meer gewoon de zon van de zomer, maar eentje van de beginnende winter.

Gij woont duidelijk op den buiten.

Astenblieft mensen
16 september 2004, 12:54
Gij woont duidelijk op den buiten.
nee hoor ik woon midden in de stad gent.

parcifal
16 september 2004, 13:24
nee hoor ik woon midden in de stad gent.

Nee maar, ik ook.
Gezellig!

Jan V.
16 september 2004, 13:33
Andere optie is om uw huis beter te isoleren zodat ge tot eind oktober zonder kachel kunt blijven leven zonder om te komen van de kou.

Mitgard
16 september 2004, 13:34
Winter

Geen licht ontvlamt
het zicht op de eeuwigheid
en de grauwte van de dag
breekt amper door de duisternis
oude gedachten
vermoeden de toekomst
en sterven onder de stille bomen
de dood is maar zo tragisch
als de noodzaak te leven
die enkel vormt krijgt
in de leegte van mensen
en mijn bloedloze hand omklemt de troost
mijn laatste, door u gegeven:
slechts wat sterven zou
mocht leven


-Mitgard

oriana
16 september 2004, 13:58
en ik heb net mazout besteld, vanaf morgen kan ik mijn kachel weer netjes laten branden, gezellig warm, sfeerlichtjes aan en onder mijn tv-dekentje met een warme choco, knus en gezellig :-)

Die koudere periodes hebben ook hun charme, sowieso gezelliger.

Tzuvar Raemborr
16 september 2004, 14:03
Ey Mitgard, we zitten op u te wachten in de gangbang thread, toon de vrouwtjes eens uw kunnen :p

Jan V.
16 september 2004, 20:49
Ey Mitgard, we zitten op u te wachten in de gangbang thread, toon de vrouwtjes eens uw kunnen :p Gelieve alleen vrouwen uit te nodigen voor die thread, anders eindigt het weer met alleen maar wat trekken en duwen. :twisted:

Supe®Staaf
16 september 2004, 21:04
Pfffffffffffff.........
Ge doet me allemaal de cafard krijgen met uw voorbarige herfstbespiegelingen.
http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/cry001.gif

TomB
16 september 2004, 21:10
Rijke stinkerds, Ik heb helemaal geen chauffage in mijn huis, geen kachel of andere verwarming ook niet.

oriana
16 september 2004, 21:13
Rijke stinkerds, Ik heb helemaal geen chauffage in mijn huis, geen kachel of andere verwarming ook niet.maar wel airco zeker? ;-)

Tjolder
16 september 2004, 21:30
Zet gewoon de bbq in het midden van de living.
Dan denk je dat het nog zomer is.

Warmte en eten wat moet een mens nog meer hebben?

FT
16 september 2004, 22:07
Ik heb eigenlijk ook herfstklachten. Tijdens de week slaap ik met het rolluik open zodat ik 's morgens bij het afgaan van de wekker reeds licht heb in mijn kamer. Maar nu is het 's morgens nog donker wanneer ik moet opstaan en dat zorgt ervoor dat het een hardere noot is om te kraken, dat opstaan. (het went maar niet)

Rijke stinkerds, Ik heb helemaal geen chauffage in mijn huis, geen kachel of andere verwarming ook niet.Da moet ook gene zever zijn. Ik heb zo ooit eens een winter rond gereden met een auto zonder verwarming. Dat was 's morgens eerst de buitenkant krabben en daarna nog eens de binnenkant ook.

Pietje
16 september 2004, 22:10
Rijke stinkerds, Ik heb helemaal geen chauffage in mijn huis, geen kachel of andere verwarming ook niet.
Is in Florida, ook niet echt nodig eh 8)

TomB
16 september 2004, 22:20
maar wel airco zeker? ;-)

Niet in den hangar zelle, veul te duur. Die mannen kunnen daar tegen. Ge wordt dat rap gewoon om aan 45 graden te werken.

oriana
16 september 2004, 22:35
Ik heb eigenlijk ook herfstklachten. Tijdens de week slaap ik met het rolluik open zodat ik 's morgens bij het afgaan van de wekker reeds licht heb in mijn kamer. Maar nu is het 's morgens nog donker wanneer ik moet opstaan en dat zorgt ervoor dat het een hardere noot is om te kraken, dat opstaan. (het went maar niet)

Da moet ook gene zever zijn. Ik heb zo ooit eens een winter rond gereden met een auto zonder verwarming. Dat was 's morgens eerst de buitenkant krabben en daarna nog eens de binnenkant ook.verdekke, dat doet mij eraan denken dat mijn verwarming het niet doet in mijn auto, afin, de blazerkes doen 't niet, dat moet ik nog laten maken want is idd niet te doen hee? Als je dan een stukje moet rijden dan dampen ook de ramen nog eens aan en dan kan je met dat koude weer ook nog eens met opengedraaide raampjes rijden.
tedju.. lap.. weeral kosten ;-)

oriana
16 september 2004, 22:37
Niet in den hangar zelle, veul te duur. Die mannen kunnen daar tegen. Ge wordt dat rap gewoon om aan 45 graden te werken.Je sprak dan ook over je huis ;-)
en tja, misschien dat die mannen nog een pakske productiever zouden zijn als ze in een beetje koelte kunnen werken ;-)

Tjolder
16 september 2004, 22:50
Je sprak dan ook over je huis ;-)
en tja, misschien dat die mannen nog een pakske productiever zouden zijn als ze in een beetje koelte kunnen werken ;-)Ze moeten de propellors maar langer laten draaien.

ingenious
17 september 2004, 02:01
Nu begin ik het koud te krijgen in mijn huis. Zelfs met trui en koffie zijn mijn handen koud. Buiten schijnt de zon. Als ik nu de kachel aanzet, is de zon niet meer gewoon de zon van de zomer, maar eentje van de beginnende winter.
8O ik zit hier in antwerpen nog met de raam open! de chauffage komt de eerste weken nog ni op hoor! is het in gent zo koud, of ligt het aan jou? :?

oriana
17 september 2004, 02:04
8O ik zit hier in antwerpen nog met de raam open! de chauffage komt de eerste weken nog ni op hoor! is het in gent zo koud, of ligt het aan jou? :?voil�* zie, de global heating, 't is begonnen in Antwerpen, the center of the world!

Ik heb net mijn honden uitgelaten hier in de Kempen en ik blies toch wolkjes door de koude lucht hoor. 't Is hier serieus koud zenne!

ingenious
17 september 2004, 02:34
voil�* zie, de global heating, 't is begonnen in Antwerpen, the center of the world!

Ik heb net mijn honden uitgelaten hier in de Kempen en ik blies toch wolkjes door de koude lucht hoor. 't Is hier serieus koud zenne!
hier is het 's nachts wel zeer vochtig, waardoor het koud aanvoelt. maar tis nog geen weer om de winterjas boven te halen hoor. laat staan de chauffage aan te zetten!

Tzuvar Raemborr
17 september 2004, 07:01
Wie slaapt er trouwens al met donsdeken?

Mijn verwarming staat nog altijd niet aan maar de donsdeken is toch al sinds drie nachten uit de kast gehaald!

KempensBoerke
17 september 2004, 07:51
....Ik heb zo ooit eens een winter rond gereden met een auto zonder verwarming. Dat was 's morgens eerst de buitenkant krabben en daarna nog eens de binnenkant ook.Hier van 't zelfde. 't Is geen avance om de hele rit wolkjes te blazen.

Tegen april, a't de lente in aantocht is en het eigenlijk nie meer nodig was, kreeg ik goesting om het te laten maken.....de thermostaat. :?

circe
17 september 2004, 08:04
Gewoon 's morgens een half uurtje de verwarming opzetten en nadat de kilte verdreven is gewoon terug afzetten! 's avonds knus voor tv zonder verwarming maar met dekentje over je lekker tv-zappen!
Dit heet "tussenseizoen" ;-)

Griffin
17 september 2004, 08:42
Een heet tussenseizoen? Beetje blijven hangen bij de geile gangbangs zeker? :P

circe
17 september 2004, 09:19
Een heet tussenseizoen? Beetje blijven hangen bij de geile gangbangs zeker? :P
nee! net terug uit Carcassonne!

ingenious
18 september 2004, 02:41
Wie slaapt er trouwens al met donsdeken?

Mijn verwarming staat nog altijd niet aan maar de donsdeken is toch al sinds drie nachten uit de kast gehaald!
mijn donsdeken ligt altijd op. in de zomer een dunne dons, in de winter een dikke. een laken vind ik maar niks :?

Jan V.
18 september 2004, 07:39
mijn donsdeken ligt altijd op. in de zomer een dunne dons, in de winter een dikke. een laken vind ik maar niks :?
En je wil per sé altijd ergens onder liggen? :twisted:

Griffin
18 september 2004, 08:16
nee! net terug uit Carcassonne!
Prachtige stad! Ik heb mijn reis beperkt tot La Rochelle, de Dordogne, Vézère, Isle, Dronne -valleien.

Supe®Staaf
18 september 2004, 10:00
Wie slaapt er trouwens al met donsdeken? Al?
Altijd!

Pietje
18 september 2004, 10:33
nee! net terug uit Carcassonne!
Met dank aan Ryanair ?? 8)

Mitgard
18 september 2004, 10:36
mijn donsdeken ligt altijd op. in de zomer een dunne dons, in de winter een dikke. een laken vind ik maar niks :?
dikke dons, dunne dons, ja wij amuseren ons.

Tzuvar Raemborr
18 september 2004, 10:51
Tsja, in de zomer met temperaturen 's nachts tot 30 graden (denk aan al die apparatuur) vind ik een laken alleen méér dan genoeg :p

oriana
18 september 2004, 12:58
Tsja, in de zomer met temperaturen 's nachts tot 30 graden (denk aan al die apparatuur) vind ik een laken alleen méér dan genoeg :pJa, vorige zomer ik ook maar deze zomer dat toch weinig nodig gevonden hoor...
Afin, gisterenavond kachel aangestoken en dat heeft inderdaad toch wel iets gezelligs, ik prefereer wel een kachel boven CV - die vlammekes hebben een charme ;-)

Jan V.
18 september 2004, 13:14
Tsja, in de zomer met temperaturen 's nachts tot 30 graden (denk aan al die apparatuur) vind ik een laken alleen méér dan genoeg :p
Idem! (En dat laken dient dan eigenlijk alleen maar om mijn lijf te beschermen tegen bloeddorstige muggen).

Astenblieft mensen
21 september 2004, 14:24
Awel mensen, het is zover. vanaf heden is mijn kachel aan. De bekende stoffige lucht van een nazomerse kachel die voor het eerst weer gaat branden hangen al in mijn woonkamer. Het is gebeurd.

Jan V.
21 september 2004, 14:56
Hier brandt het ook al. Lekker aangenaam.

oriana
21 september 2004, 18:22
Awel mensen, het is zover. vanaf heden is mijn kachel aan. De bekende stoffige lucht van een nazomerse kachel die voor het eerst weer gaat branden hangen al in mijn woonkamer. Het is gebeurd.Gezellig!
Ik moest daarstraks aan deze topic denken tijdens het winkelen.
Er liggen potverdorie al chocolade Sinterklaaspoppetjes in de winkels.
DAT is pas de zomer met een shock-effect afsluiten en de winter met overslaan van de herft inluiden!
De school is nog maar net begonnen en daar zijn ze al... dat vond ik een veel erger teken dan het feit dat ik mijn kachel moest aansteken hoor!

Distel
21 september 2004, 18:36
Gewoon die kachel aansteken en genieten. Elk seizoen heeft zijn charmes. Het is heerlijk om in je T-Shirt een eind te kunnen gaan fietsen, maar ik hoop elk jaar even hard op een dik pak sneeuw (het bos ligt er dan prachtig bij). Uiteindelijk is de zomer ook maar die genietbare zomer omdat je er elk jaar eerst een hele winter lang op moet wachten. Ik kijk nu uit naar de eerste sneeuvlokjes (hoewel dat wel eens pas januari kan worden, en dan is het nog niet altijd ne vette), en in maart begin ik uit te kijken naar de eerste korte rokjes op de Oude Markt. Bring it on.

circe
21 september 2004, 19:13
Met dank aan Ryanair ?? 8)
of course! wel iets te vroeg (of te laat) geboekt: nog 60 euro per vlucht heen. de week nadien: 10 euro verdomme!

Weet iemand 'den grooten truuk' hoe je het moet aanpakken bij ryanair? Vroeg boeken? laat boeken? enkel boeken op de free-rides?
ik zag verleden week dat je op 16/10 en terug op 18/10 (ongeveer) gewoon voor 0.01 euro naar Dublin kon vliegen! (wel nog die stomme tax + visaboete bijrekenen natuurlijk)

Griffin
21 september 2004, 20:14
visaboete?

Astenblieft mensen
21 september 2004, 22:22
of course! wel iets te vroeg (of te laat) geboekt: nog 60 euro per vlucht heen. de week nadien: 10 euro verdomme!

Weet iemand 'den grooten truuk' hoe je het moet aanpakken bij ryanair? Vroeg boeken? laat boeken? enkel boeken op de free-rides?
ik zag verleden week dat je op 16/10 en terug op 18/10 (ongeveer) gewoon voor 0.01 euro naar Dublin kon vliegen! (wel nog die stomme tax + visaboete bijrekenen natuurlijk)
zeg, 60 euro vliegen is ook wel geen kont geld meer tegenwoordig. Ik ben er wel blij mee dat vliegen betaalbaar wordt. Dus die 'stomme' tax en 'visaboete' kan me geen hol schelen, het wordt nooit gratis.
Gaan we niet daar ook al ons beklag over doen!

ingenious
22 september 2004, 01:33
of course! wel iets te vroeg (of te laat) geboekt: nog 60 euro per vlucht heen. de week nadien: 10 euro verdomme!

Weet iemand 'den grooten truuk' ho...e je het moet aanpakken bij ryanair? Vroeg boeken? laat boeken? enkel boeken op d...e free-rides?
ik zag verleden week dat je op 16/10 en terug op 18/10 (ongeveer) gewoon voor 0.01 euro naar Dublin kon vliegen! (wel nog die stomme tax + visaboete bijrekenen natuurlijk)


de truc is een paar maaden op voorhand boeken, en dan de goedkoopste dag uitkiezen. met geluk vind je inderdaad een ticket voor 0,01 euro. hetzelfde geldt voor virgin. de nieuwe slogan van virgin is iets met 'first minute', ze willen van de late boekingen af. hoe vroeger je boekt, hoe beter. zo ben ik met 130 euro naar madrid gevlogen, en terug. als ik 3 weken eerder had geboekt, was het nog geen 90 euro geweest.

circe
22 september 2004, 03:38
het maanden op voorhand boeken klopt niet helemaal. Eind juli was heenvlucht 40 euro en terugvlucht 10 dagen later 60 euro. Enkele weken nad�*t ik al geboekt had was terugvucht ineens slechts 20 euro!
Die stomme tax was wel 34 euro!!! (krijg je pas te zien nadat je geboekt hebt)
De visakost is 5 euro per persoon.
Voor een vlucht van 0.01 euro is het dus al minstens 39 euro per persoon aan extra kosten. (voor Carcassonne; de taksen voor Dublin of andere bestemmingen weet ik natuurlijk niet).

Griffin
22 september 2004, 11:00
De afzetters! Ze zouden u gvd geld moeten toesteken om u naar Carcassonne of elders te vervoeren! *g* :p

Astenblieft mensen
22 september 2004, 11:04
De afzetters! Ze zouden u gvd geld moeten toesteken om u naar Carcassonne of elders te vervoeren! *g* :p
:lol:

Jan V.
22 september 2004, 11:41
Een opruimingspremie? :twisted:

Ke Nan
22 september 2004, 18:52
Jullie zijn softies.:-D
Nu al de kachel aan?! Ik ben een diehard. Ik hou het nog zeker vol tot midden oktober.
Een dikke trui, sloten koffie en thee helpen ook wel. Mijn buurman heeft een open haard. Als die begint te stoken, profiteer ik ook.:twisted:
En op tijd gaan slapen natuurlijk.
Eigenlijk heb ik geen zin om die kachel zuiver te maken. Dat is altijd een merde.

Distel
22 september 2004, 18:58
Jullie zijn softies.:-D

Eigenlijk heb ik geen zin om die kachel zuiver te maken. Dat is altijd een merde.

Softie! ;)

Ke Nan
22 september 2004, 19:15
Softie! ;)
Touché! :-D