PDA

View Full Version : Stemmen in ander stembureau


GoudRadium
21 mei 2014, 14:08
Dag allemaal,
Ik ben kotstudent in Wilrijk en zit in mijn blok-/examenperiode. Ik zou graag gaan stemmen, maar het stembureau waar ik mijn stem moet gaan uitbrengen ligt in Antwerpen. Ik kan mijn volmacht geven, maar ik zou gewoon graag zelf gaan stemmen. Ik heb al een aantal keer gehoord dat het mogelijk is om mij aan te melden in een ander stembureau en dat ze mij dan niet mogen weigeren, klopt dit?
Alvast bedankt.

Eduard Khil
21 mei 2014, 14:20
Dag allemaal,
Ik ben kotstudent in Wilrijk en zit in mijn blok-/examenperiode. Ik zou graag gaan stemmen, maar het stembureau waar ik mijn stem moet gaan uitbrengen ligt in Antwerpen. Ik kan mijn volmacht geven, maar ik zou gewoon graag zelf gaan stemmen. Ik heb al een aantal keer gehoord dat het mogelijk is om mij aan te melden in een ander stembureau en dat ze mij dan niet mogen weigeren, klopt dit?
Alvast bedankt.

ik denk niet dat dit kan. Je kan wel gratis met de trein op en af dacht ik

Eduard Khil
21 mei 2014, 14:24
Dat klopt.
Het volstaat om je identiteitskaart, samen met je oproepbrief voor te leggen aan het loket van het station.
Je ontvangt dan een gratis ticket heen en terug.

dankuwel voor de bevestiging, consigliere

Meuh
21 mei 2014, 15:22
Dit kan inderdaad niet, pas nog op de informatievergadering gehoord.

Als voorzitter of secretaris kan het wel, maar voor al de rest mag het niet en moet je in je eigen bureau gaan.

Meuh
21 mei 2014, 15:29
De ene is inderdaad iets gelijker dan de andere; zo kennen we de Belgische politiek.

Euhm, dat heeft niets met gelijkheid te maken, maar met pure noodzaak. Als voorzitter moet je om 6u30 in je stembureau zijn tot na 16u. Je kan daar niet weg: dus waar moet je gaan stemmen?

Meuh
21 mei 2014, 15:36
Men zou kunnen beginnen; met het aanduiden van voorzitters die woonachtig zijn in de zone waar ze zelf ook hun stem moeten uitbrengen ...

Tja, zo simpel is het allemaal niet denk ik. Als dat zo uitkomt zullen ze het grotendeels wel zo doen, maar soms hebben ze voor sommige stembureaus geen voorzitters in dat "gebied" en in andere hebben ze er meerdere...
Plus, de voorzitter kiest zijn secretaris zelf.

Ik zie ook het probleem niet eigenlijk.

Meuh
21 mei 2014, 15:45
Begrijp mij niet verkeerd; ik maak er helemaal geen probleem van, dat iemand gaat stemmen in een ander bureau. Waarom ook niet? De enige reden waarom dat vandaag niet 'zomaar' kan, is een combinatie van kieslijsten met een gebrek aan technisch vernuft.

Het valt mij wel op, dat een voorzitter/secretaris, dat wel kan. Aldus, de mogelijkheid bestaat. (Ik neem aan dat dit wel vooraf moet worden aangevraagd). Waarom zou dit dan niet voor iedereen tot de mogelijkheid mogen behoren; in acht genomen dat dit vooraf wordt aangevraagd?

De voorzitters/secretarissen moeten uiteraard wel uit hetzelfde kiesdistrict (klopt dit? kom niet direct op het juiste woord :) ) komen.
In principe kan dit dus voor anderen ook, maar er komt dan een hoop werk bij aangezien je dat manueel op extra lijsten moet noteren. Als je dat gaat toelaten voor sommigen en voor anderen niet dan krijg je miserie. En als je het voor iedereen toelaat, tja dan gebeuren er ofwel veel fouten ofwel duurt een verkiezingsdag nog langer :)

Meuh
21 mei 2014, 16:12
... in een vorige post, schreef ik dit toe aan "een gebrek aan technisch vernuft" ...

Het zou vooral een warboel zijn hoor; als er iemand in een ander bureau zou gaan stemmen betekent dit uiteraard ook dat hij/zij in zijn eigen bureau geregistreerd staat als afwezig. Als ze ooit zo ver geraken dat het allemaal elektronisch kan doorgegeven worden kunnen ze net zo goed iedereen thuis vanaf zijn pc laten stemmen.

cookie monster
21 mei 2014, 22:15
Als ze ooit zo ver geraken dat het allemaal elektronisch kan doorgegeven worden kunnen ze net zo goed iedereen thuis vanaf zijn pc laten stemmen.
Maar wat als je geen computer hebt , of er niet mee overweg kan ,
sommige mensen vertrouwen zelfs andere mensen niet !!

Meuh
21 mei 2014, 22:23
Maar wat als je geen computer hebt , of er niet mee overweg kan ,
sommige mensen vertrouwen zelfs andere mensen niet !!

Thuis of in een centraal stemlokaal ofzo. Is inderdaad waarschijnlijk een utopie om het veilig te krijgen, maar wie weet ooit :)

Ik denk wel dat de manier van nu veilig en betrouwbaar is en voor mij mag het ook op deze manier blijven hoor. Al zou stemmen via thuispc of gsm oid mij zeker een mogelijkheid voor de toekomst lijken.

Pandareus
21 mei 2014, 22:30
De ene is inderdaad iets gelijker dan de andere; zo kennen we de Belgische politiek.

Even je verstand gebruiken : de voorzitter en zijn bijzitters openen hun eigen bureau om 8 uur en zijn dus in de praktijk al vanaf 7u daar aanwezig om alles voor te bereiden. Hoe wil je dat die in een ander bureau gaan stemmen ? :?

cookie monster
21 mei 2014, 22:30
Al zou stemmen via thuispc of gsm oid mij zeker een mogelijkheid voor de toekomst lijken.
Mocht men kunnen kiezen om te stemmen via pc :thumbsup: ,
en wie liever naar stemlokaal trekt , ook prima :)

HRobin
22 mei 2014, 06:46
Dag allemaal,
Ik ben kotstudent in Wilrijk en zit in mijn blok-/examenperiode. Ik zou graag gaan stemmen, maar het stembureau waar ik mijn stem moet gaan uitbrengen ligt in Antwerpen. Ik kan mijn volmacht geven, maar ik zou gewoon graag zelf gaan stemmen. Ik heb al een aantal keer gehoord dat het mogelijk is om mij aan te melden in een ander stembureau en dat ze mij dan niet mogen weigeren, klopt dit?
Alvast bedankt.

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar de afstand Wilrijk - Antwerpen lijkt me nu niet zo onoverkomelijk

Miauw!
22 mei 2014, 09:37
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar de afstand Wilrijk - Antwerpen lijkt me nu niet zo onoverkomelijk

Mijn gedacht. En een uurtje pauzeren moet je sowieso.