PDA

View Full Version : Ik stem eerst voor zwarten dan pas voor blanken


circe
23 mei 2014, 09:06
Dat is helemaal niet racistisch naar het schijnt.
Prem "Zwarte Piet moet weg" zei dit gisteren zonder schroom op Reyers Laat.

Ik stem eerst voor een zwarte vrouw, dan een zwarte man, dan een witte vrouw, dan een witte man.

Kwam in het kader van de campagne: stem op een vrouw.

Blijkbaar doet de huidskleur er voor Prem Radakishun (http://nl.wikipedia.org/wiki/Prem_Radhakishunt) weldegelijk toe!

http://www.canvas.be/video_overzicht/270321 minuut 25.00

D�*t zou Filip De Winter eens moeten zeggen.

Beeldmooie vrouw Assita Kanko, perfect tweetalige kandidaat voor MR is wel van een heel ander kaliber dan.

De schoofzak
23 mei 2014, 09:09
Ach het racisme kan die linkse kloten geen bal schelen.

Het gaat alleen om de winsten van de poco er uit te puren.

.

Maikel Joosten
23 mei 2014, 09:11
Zijn er dan nog mensen die Prem Radakishun serieus nemen na zijn zwarte pieten stunt?

Het was een eikel toen en dat is ie nog steeds.

circe
23 mei 2014, 09:13
Zijn er dan nog mensen die Prem Radakishun serieus nemen na zijn zwarte pieten stunt?

Het was een eikel toen en dat is ie nog steeds.

dat vind ik ook. Maar wij mogen niet bij Reyers Laat aan de tafel komen zitten hé.

Miauw!
23 mei 2014, 09:35
Inderdaad heel flauw van Prem. Ik vond hem leuk in "De slimste mens", maar kon hem achteraf al veel minder waarderen.

Distel
23 mei 2014, 09:39
We hebben racisten als Prem nodig om de hypocrisie van onze politiek correcte "sociale" en "democratische" hoeders nog duidelijker te maken dan het al is. Meer Prem dus, meer idioot gezaag over zwarte piet, en meer politek correct racisme dat onder het goedkeurend oog van de linkse staatszender wereldkundig wordt gemaakt.

Edina
23 mei 2014, 09:55
Je hebt ofwel slecht geluisterd, ofwel maak je er bewust je eigen versie van omdat het beter uitkomt. Gelukkig zet je de link erbij, maar blijkbaar heeft nog niemand de moeite gedaan om te gaan kijken of wat je schrijft klopt. Het was idd in het kader van "stem vrouw" en hij zei dus: de volgorde is zwarte vrouw, witte vrouw, zwarte man, witte man. Hij kiest dus in eerste instantie bewust voor een vrouw en in tweede instantie bewust voor een zwarte (want hij zou nog eerder voor een witte vrouw stemmen dan voor een zwarte man). En zegt er trouwens ineens bij dat hij daar zelfs niet consequent in is. En de reden waarom hij dat doet (of probeert te doen), is omdat vrouwen en zwarten nog steeds ondervertegenwoordigd zijn. En dus niet omdat geslacht of huidskleur voor hem belangrijk zijn zoals je probeert te suggereren.

Je kan dat dom of onnodig vinden, maar dat betekent nog niet dat het seksistisch is om op een vrouw te stemmen, net zoals het niet racistisch is om op een zwarte te stemmen. Ik kies meestal ook bewust op een vrouw, maar enkel wanneer er op de lijst waarop ik wil stemmen een in mijn ogen bekwame vrouw staat natuurlijk (iets wat vandaag gelukkig bijna altijd het geval is ondertussen). Het is gewoon een feit dat ondanks de quota, vrouwen gemiddeld nog steeds op minder verkiesbare plaatsen staan. En voor zwarten - of bij uitbreiding allochtonen - geldt overigens hetzelfde.

WetIsWet
23 mei 2014, 10:26
Inderdaad heel flauw van Prem. Ik vond hem leuk in "De slimste mens", maar kon hem achteraf al veel minder waarderen.

:-o

WetIsWet
23 mei 2014, 10:27
Je hebt ofwel slecht geluisterd, ofwel maak je er bewust je eigen versie van omdat het beter uitkomt. Gelukkig zet je de link erbij, maar blijkbaar heeft nog niemand de moeite gedaan om te gaan kijken of wat je schrijft klopt. Het was idd in het kader van "stem vrouw" en hij zei dus: de volgorde is zwarte vrouw, witte vrouw, zwarte man, witte man. Hij kiest dus in eerste instantie bewust voor een vrouw en in tweede instantie bewust voor een zwarte (want hij zou nog eerder voor een witte vrouw stemmen dan voor een zwarte man). En zegt er trouwens ineens bij dat hij daar zelfs niet consequent in is. En de reden waarom hij dat doet (of probeert te doen), is omdat vrouwen en zwarten nog steeds ondervertegenwoordigd zijn. En dus niet omdat geslacht of huidskleur voor hem belangrijk zijn zoals je probeert te suggereren.

Je kan dat dom of onnodig vinden, maar dat betekent nog niet dat het seksistisch is om op een vrouw te stemmen, net zoals het niet racistisch is om op een zwarte te stemmen. Ik kies meestal ook bewust op een vrouw, maar enkel wanneer er op de lijst waarop ik wil stemmen een in mijn ogen bekwame vrouw staat natuurlijk (iets wat vandaag gelukkig bijna altijd het geval is ondertussen). Het is gewoon een feit dat ondanks de quota, vrouwen gemiddeld nog steeds op minder verkiesbare plaatsen staan. En voor zwarten - of bij uitbreiding allochtonen - geldt overigens hetzelfde.

Stel je voor dat een interimkantoor bij een solicitatiegesprek zegt "de volgorde is zwarte vrouw, witte vrouw, zwarte man, witte man" ... wedden dat het een headline wordt van het middagnieuws? Eens proberen?

mvd
23 mei 2014, 10:30
Je hebt ofwel slecht geluisterd, ofwel maak je er bewust je eigen versie van omdat het beter uitkomt. Gelukkig zet je de link erbij, maar blijkbaar heeft nog niemand de moeite gedaan om te gaan kijken of wat je schrijft klopt. Het was idd in het kader van "stem vrouw" en hij zei dus: de volgorde is zwarte vrouw, witte vrouw, zwarte man, witte man. Hij kiest dus in eerste instantie bewust voor een vrouw en in tweede instantie bewust voor een zwarte (want hij zou nog eerder voor een witte vrouw stemmen dan voor een zwarte man). En zegt er trouwens ineens bij dat hij daar zelfs niet consequent in is. En de reden waarom hij dat doet (of probeert te doen), is omdat vrouwen en zwarten nog steeds ondervertegenwoordigd zijn. En dus niet omdat geslacht of huidskleur voor hem belangrijk zijn zoals je probeert te suggereren.

Je kan dat dom of onnodig vinden, maar dat betekent nog niet dat het seksistisch is om op een vrouw te stemmen, net zoals het niet racistisch is om op een zwarte te stemmen. Ik kies meestal ook bewust op een vrouw, maar enkel wanneer er op de lijst waarop ik wil stemmen een in mijn ogen bekwame vrouw staat natuurlijk (iets wat vandaag gelukkig bijna altijd het geval is ondertussen). Het is gewoon een feit dat ondanks de quota, vrouwen gemiddeld nog steeds op minder verkiesbare plaatsen staan. En voor zwarten - of bij uitbreiding allochtonen - geldt overigens hetzelfde.

Hij zegt duidelijk dat hij op een 'zwarte jongen' gestemd heeft, en dat hij altijd stemt op een zwarte man, een zwarte vrouw of een vrouw.

Nummer 1 en 3 op de lijst van D66 waren blanke vrouwen, dus blijkbaar staat 'zwarte man' toch hoger in de rangorde dan 'blanke vrouw'.

Prem hanteert duidelijk het 'eigen volk eerst'-principe.

Pericles
23 mei 2014, 10:35
Hij zegt duidelijk dat hij op een 'zwarte jongen' gestemd heeft, en dat hij altijd stemt op een zwarte man, een zwarte vrouw of een vrouw.

Nummer 1 en 3 op de lijst van D66 waren blanke vrouwen, dus blijkbaar staat 'zwarte man' toch hoger in de rangorde dan 'blanke vrouw'.

Prem hanteert duidelijk het 'eigen volk eerst'-principe.

Gelijk heeft hij. Dat zouden wij ook moeten doen.

Nietzsche
23 mei 2014, 10:41
http://www.youtube.com/watch?v=vyMqwXzRoVg

circe
23 mei 2014, 11:08
Het was idd in het kader van "stem vrouw" en hij zei dus: de volgorde is zwarte vrouw, witte vrouw, zwarte man, witte man. Hij kiest dus in eerste instantie bewust voor een vrouw en in tweede instantie bewust voor een zwarte (want hij zou nog eerder voor een witte vrouw stemmen dan voor een zwarte man).

andersom zou dat dan zijn: ik kies eerst voor een witte man, dan een zwarte man, dan een witte vrouw en dan een zwarte vrouw..... oef! gelukkig is dat niet racistisch.

(en och ja Edinaatje: ik stem reeds op vrouwen vanaf het ogenblik dat er vrouwen op de lijsten staan, d.i. van voordat jij zelfs maar geconcipieerd werd).

Edina
23 mei 2014, 11:16
Hij zegt duidelijk dat hij op een 'zwarte jongen' gestemd heeft, en dat hij altijd stemt op een zwarte man, een zwarte vrouw of een vrouw.

Nummer 1 en 3 op de lijst van D66 waren blanke vrouwen, dus blijkbaar staat 'zwarte man' toch hoger in de rangorde dan 'blanke vrouw'.

Prem hanteert duidelijk het 'eigen volk eerst'-principe.

Je moet blijkbaar dringend een hoorapparaatje kopen. Dit waren zijn woorden:

De volgorde is zwarte vrouw, witte vrouw, zwarte man en helemaal onderaan witte man. En toch heb ik laatst op mijn vriendje Eric van der Burg van de vvd gestemd omdat ik hem dat ooi had beloofd en belofte maakt schuld. Maar ik weet in het begin zijn het altijd de vrouwen.

En raad eens welke kleur die Eric van der Burg heeft? Hij wijkt dus zoals hij meteen aangeeft ook af van zijn voorkeurvolgorde. Deze keer dus ook voor de Europese verkiezingen. En dan?

Ik vrees dat je de "stem vrouw"-campagne niet helemaal begrijpt. Je stemt niet zomaar op een vrouw omdat het een vrouw is, maar wel op een vrouw die je bekwaam acht. Als die niet op de lijst staat waarvoor je wil stemmen, dan wordt het dus geen vrouw.

Edina
23 mei 2014, 11:19
andersom zou dat dan zijn: ik kies eerst voor een witte man, dan een zwarte man, dan een witte vrouw en dan een zwarte vrouw..... oef! gelukkig is dat niet racistisch.

(en och ja Edinaatje: ik stem reeds op vrouwen vanaf het ogenblik dat er vrouwen op de lijsten staan, d.i. van voordat jij zelfs maar geconcipieerd werd).

Bij mijn weten zijn noch blanken, noch mannen ondervertegenwoordigd in de politiek. Als je dus bewust kiest voor hetzij een blanke, hetzij een man (of beiden), dan is dat dus omdat je wil dat die oververtegenwoordigd blijven en ja, dan kan je dus idd racisme of seksisme vermoeden.

Aangezien je op vrouwen stemt, begrijp je de noodzaak om op vrouwen te stemmen. Wel, hetzelfde geldt voor allochtonen.

circe
23 mei 2014, 11:28
J
Ik vrees dat je de "stem vrouw"-campagne niet helemaal begrijpt. Je stemt niet zomaar op een vrouw omdat het een vrouw is, maar wel op een vrouw die je bekwaam acht. Als die niet op de lijst staat waarvoor je wil stemmen, dan wordt het dus geen vrouw.
Dus Prem vindt per definitie die ZWARTE vrouwen meer bekwaam zijn dan WITTE vrouwen? Ruikt dat niet naar racisme?

Stel je maar even voor dat ik WITTE mannen meer bekwaam vind dan ZWARTE mannen....

circe
23 mei 2014, 11:31
Aangezien je op vrouwen stemt, begrijp je de noodzaak om op vrouwen te stemmen. Wel, hetzelfde geldt voor allochtonen.

En tot welke sexe behoren allochtonen? ik weet dat er ongeveer 50% mannen en 50% vrouwen zijn, hoeveel % van de allochtoonse sexe heb jij dan nog over?

En dan nog iets: is de allochtoonse sexe per definitie zwart (zie de woorden van prem, die gebruikte niet het woord allochtoon, maar zwart).

Deze is dus niét goed? wel vrouw, niet zwart, wel allochtoon

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/ZUHAL_DEMIR_675.jpg

mvd
23 mei 2014, 11:33
Je moet blijkbaar dringend een hoorapparaatje kopen. Dit waren zijn woorden:



En raad eens welke kleur die Eric van der Burg heeft? Hij wijkt dus zoals hij meteen aangeeft ook af van zijn voorkeurvolgorde. Deze keer dus ook voor de Europese verkiezingen. En dan?

Ik vrees dat je de "stem vrouw"-campagne niet helemaal begrijpt. Je stemt niet zomaar op een vrouw omdat het een vrouw is, maar wel op een vrouw die je bekwaam acht. Als die niet op de lijst staat waarvoor je wil stemmen, dan wordt het dus geen vrouw.

Waar zegt hij dat misschien? In die uitzending van reyers laat (waar deze draad over gaat) zegt hij duidelijk, letterlijk 'ik stem altijd voor een zwarte vrouw, zwarte man of vrouw'. Hij zegt ook dat hij op nr. 5 van de lijst van D66 heeft gestemd, op een 'zwarte jongen', nochtans waren nr 1 en 3 van die lijst blanke vrouwen. Prem is dus duidelijk een racist.

koppijn
23 mei 2014, 11:37
En de reden waarom hij dat doet (of probeert te doen), is omdat vrouwen en zwarten nog steeds ondervertegenwoordigd zijn. En dus niet omdat geslacht of huidskleur voor hem belangrijk zijn zoals je probeert te suggereren.

Blijkbaar is ras of sekse wel belangrijk omdat hij een bepaalde sekse of huidskleur meer vertegenwoordigt wil zien.
Je kan dat dom of onnodig vinden, maar dat betekent nog niet dat het seksistisch is om op een vrouw te stemmen, net zoals het niet racistisch is om op een zwarte te stemmen.
Het is niet seksistisch om op een vrouw te stemmen, maar het is wel seksistisch als dat uw enigste motivatie is, idem dito als het om een huidskleur gaat. Weet je wat er ondervertegenwoordigd is in de politiek als op dit forum: GEZOND VERSTAND!

CLAESSENS Joris
23 mei 2014, 11:39
Je hebt ofwel slecht geluisterd, ofwel maak je er bewust je eigen versie van omdat het beter uitkomt. Gelukkig zet je de link erbij, maar blijkbaar heeft nog niemand de moeite gedaan om te gaan kijken of wat je schrijft klopt. Het was idd in het kader van "stem vrouw" en hij zei dus: de volgorde is zwarte vrouw, witte vrouw, zwarte man, witte man. Hij kiest dus in eerste instantie bewust voor een vrouw en in tweede instantie bewust voor een zwarte (want hij zou nog eerder voor een witte vrouw stemmen dan voor een zwarte man). En zegt er trouwens ineens bij dat hij daar zelfs niet consequent in is. En de reden waarom hij dat doet (of probeert te doen), is omdat vrouwen en zwarten nog steeds ondervertegenwoordigd zijn. En dus niet omdat geslacht of huidskleur voor hem belangrijk zijn zoals je probeert te suggereren.

Je kan dat dom of onnodig vinden, maar dat betekent nog niet dat het seksistisch is om op een vrouw te stemmen, net zoals het niet racistisch is om op een zwarte te stemmen. Ik kies meestal ook bewust op een vrouw, maar enkel wanneer er op de lijst waarop ik wil stemmen een in mijn ogen bekwame vrouw staat natuurlijk (iets wat vandaag gelukkig bijna altijd het geval is ondertussen). Het is gewoon een feit dat ondanks de quota, vrouwen gemiddeld nog steeds op minder verkiesbare plaatsen staan. En voor zwarten - of bij uitbreiding allochtonen - geldt overigens hetzelfde.
Natuurlijk is het seksistisch om op die manier eerst voor een vrouw te kiezen. Net zoals het racistisch is om op die manier voor een kleurling te kiezen.

Positieve discriminatie bestaat enkel als keerzijde van negatieve discriminatie.
Als vrouw verkozen worden omdat je tieten en geen lul hebt is waarschijnlijk best leuk maar als meer capabele man opzijgezet te worden omdat je geen tieten en wel een lul hebt is dat al heel wat minder.

Welke politiek correcte term je ook voor discriminatie gebruikt, positief, quota... het is en blijft discriminatie.:oops:

8-)

circe
23 mei 2014, 11:40
Edina heeft blijkbaar wel gemist dat het vooral de beeldmooie assita kankohttp://static.wix.com/media/33c00c_5641e19ca33079e22fe99c8e41443466.jpgwas die erop hamerde dat het niet zozeer over "vrouw" moest gaan, maar wel over "talent". Het onderwerp "ik ben bruiner dan gij" heeft ze gelukkig kunnen omzeilen. Daarvoor heeft ze teveel klasse.

zie daarvoor de ondertussen gekende video:
https://www.youtube.com/watch?v=Sw0epZu5KoQ

Edina
23 mei 2014, 12:02
Dus Prem vindt per definitie die ZWARTE vrouwen meer bekwaam zijn dan WITTE vrouwen? Ruikt dat niet naar racisme?

Stel je maar even voor dat ik WITTE mannen meer bekwaam vind dan ZWARTE mannen....

Nee, hij zegt expliciet dat dit zijn "voorkeurvolgorde" is, maar dat hij daar dus van afwijkt. Wanneer er geen bekwame zwarte vrouw is, zal het dus een witte vrouw zijn en wanneer er geen bekwame witte vrouw is, zal het dus een zwarte man zijn en pas wanneer er geen bekwame zwarte man is, dan wordt het het witte man. Dat is wat hij zegt. En dat is ook wat de stem vrouw campagne (voor vrouwen dan) zegt. Je stemt niet op een vrouw omdat die bekwamer is dan een man, maar als je de keuze hebt tussen een bekwame man en een bekwame vrouw, dan kies je voor de laatste. Maar dat weet je natuurlijk goed genoeg. Je bent veel, maar dom ben je niet.

Edina
23 mei 2014, 12:05
En tot welke sexe behoren allochtonen? ik weet dat er ongeveer 50% mannen en 50% vrouwen zijn, hoeveel % van de allochtoonse sexe heb jij dan nog over?

Aangezien je je blijkbaar graag van de domme houdt, zal ik het nog eens in kleutertaal uitleggen:

vrouwen zijn ondervertegenwoordigd ---> stem bij voorkeur op een bekwame vrouw en bij gebrek daaraan op een bekwame man

allochtonen zijn ondervertegenwoordigd ---> stem bij voorkeur op een bekwame allochtoon en bij het gebrek daaraan op een autochtoon

En van de moment dat vrouwen of allochtonen niet meer ondervertegenwoordigd zijn, is dat dus niet meer nodig.

Edina
23 mei 2014, 12:07
Edina heeft blijkbaar wel gemist dat het vooral de beeldmooie assita kankohttp://static.wix.com/media/33c00c_5641e19ca33079e22fe99c8e41443466.jpgwas die erop hamerde dat het niet zozeer over "vrouw" moest gaan, maar wel over "talent".

Nee, dat heeft ze helemaal niet gemist. Dat is wat ik al de hele tijd zit uit te leggen. Je stemt niet op een vrouw omdat ze vrouw is, maar omdat ze talent heeft. En als er geen vrouw met talent op de lijst staat waarop je wil stemmen, dan stem je natuurlijk op een man met talent.

Circe, leg jij dan anders even uit waarom "je al - sinds voor ik geconcipieerd was - op vrouwen stemt?" Misschien snappen de anderen het dan wel, als het uit jouw mond komt.

mvd
23 mei 2014, 12:07
Nee, hij zegt expliciet dat dit zijn "voorkeurvolgorde" is, maar dat hij daar dus van afwijkt. Wanneer er geen bekwame zwarte vrouw is, zal het dus een witte vrouw zijn en wanneer er geen bekwame witte vrouw is, zal het dus een zwarte man zijn en pas wanneer er geen bekwame zwarte man is, dan wordt het het witte man. Dat is wat hij zegt. En dat is ook wat de stem vrouw campagne (voor vrouwen dan) zegt. Je stemt niet op een vrouw omdat die bekwamer is dan een man, maar als je de keuze hebt tussen een bekwame man en een bekwame vrouw, dan kies je voor de laatste. Maar dat weet je natuurlijk goed genoeg. Je bent veel, maar dom ben je niet.

Gisteren in Reyers laat zei hij letterlijk: 'Ik stem altijd op, of op een zwarte vrouw, of een vrouw, of een zwarte man'

Hij zei ook gisteren op een zwarte man te hebben gestemd = de nr. 5 op de lijst van D66. Nochtans waren de lijsttrekker en de nr. 3 op de lijst van D66 blanke vrouwen.

Duidelijk racisme.

mvd
23 mei 2014, 12:11
Nee, dat heeft ze helemaal niet gemist. Dat is wat ik al de hele tijd zit uit te leggen. Je stemt niet op een vrouw omdat ze vrouw is, maar omdat ze talent heeft. En als er geen vrouw met talent op de lijst staat waarop je wil stemmen, dan stem je natuurlijk op een man met talent.



Dus dan stem je op diegene met het meeste talent. Man-vrouw zou daarbij geen enkele rol spelen. Dat is iets helemaal anders dan zeggen 'ik stem altijd op een vrouw ...'

Edina
23 mei 2014, 12:12
Positieve discriminatie bestaat enkel als keerzijde van negatieve discriminatie.

Dát heb je nu eens voor één keer goed begrepen. Als de negatieve discriminatie verdwijnt, is positieve discriminatie idd niet meer nodig.

Vlaanderen Boven
23 mei 2014, 12:13
Ik begrijp niet goed waarom het nodig is om vrouw te stemmen wanneer de wet nu al het aantal vrouwen in de politiek naar omhoog vertekent.

Edina
23 mei 2014, 12:13
Dus dan stem je op diegene met het meeste talent. Man-vrouw zou daarbij geen enkele rol spelen. Dat is iets helemaal anders dan zeggen 'ik stem altijd op een vrouw ...'

Er is dan ook niemand die zegt ik stem altijd op een vrouw, maar wel ik stem op een bekwame vrouw als die er is. En dat is dus ook wat Prem zei. Want hij stemde dus ook al eens op een blanke man zoals Eric van der Brug van vvd. Maar ik begrijp dat jullie dat liever negeren.

Edina
23 mei 2014, 12:14
Ik begrijp niet goed waarom het nodig is om vrouw te stemmen wanneer de wet nu al het aantal vrouwen in de politiek naar omhoog vertekent.

Dat gebeurt helemaal niet. En ondanks de quota, belanden vrouwen nog steeds op minder verkiesbare plaatsen.

circe
23 mei 2014, 12:14
Aangezien je je blijkbaar graag van de domme houdt, zal ik het nog eens in kleutertaal uitleggen:

vrouwen zijn ondervertegenwoordigd ---> stem bij voorkeur op een bekwame vrouw en bij gebrek daaraan op een bekwame man

allochtonen zijn ondervertegenwoordigd ---> stem bij voorkeur op een bekwame allochtoon en bij het gebrek daaraan op een autochtoon

En van de moment dat vrouwen of allochtonen niet meer ondervertegenwoordigd zijn, is dat dus niet meer nodig.

allochtonen maken zo'n 10 procent uit van de belgische bevolking.

Hoeveel wil jij er hebben voordat je vindt dat ze voldoende vertegenwoordigd zijn? Bij de PS heb je al Onkelinx dus daar is de 10% al bereikt.

circe
23 mei 2014, 12:15
Er is dan ook niemand die zegt ik stem altijd op een vrouw, maar wel ik stem op een bekwame vrouw als die er is. En dat is dus ook wat Prem zei. Want hij stemde dus ook al eens op een blanke man zoals Eric van der Brug van vvd. Maar ik begrijp dat jullie dat liever negeren.

negeren? Prem is niet zo achterlijk dat hij niet besefte dat hij zijn racistische lapsus even moest rechtzetten. Vandaar de excuus-witte die hij er in allerijl bij kon betrekken onder het mom "hij is mijn vriend".

mvd
23 mei 2014, 12:16
Aangezien je je blijkbaar graag van de domme houdt, zal ik het nog eens in kleutertaal uitleggen:

vrouwen zijn ondervertegenwoordigd ---> stem bij voorkeur op een bekwame vrouw en bij gebrek daaraan op een bekwame man

allochtonen zijn ondervertegenwoordigd ---> stem bij voorkeur op een bekwame allochtoon en bij het gebrek daaraan op een autochtoon

En van de moment dat vrouwen of allochtonen niet meer ondervertegenwoordigd zijn, is dat dus niet meer nodig.

En hoe meet je precies die bekwaamheid? Jij doet alsof het een exact rekensommetje is. Alsof er lijsten over zijn waarop geen bekwame mannen staan, maar wel bekwame vrouwen.

Heel dat 'stem op een vrouw of allochtoon'-gedoe gaat er juist over om op basis van geslacht of huidskleur op iemand te stemmen.

Edina
23 mei 2014, 12:16
allochtonen maken zo'n 10 procent uit van de belgische bevolking.

Hoeveel wil jij er hebben voordat je vindt dat ze voldoende vertegenwoordigd zijn? Bij de PS heb je al Onkelinx dus daar is de 10% al bereikt.

Ik wist niet dat de PS maar 10 kamerleden had? Overigens is die ondervertegenwoordiging vooral merkbaar in de rechtse partijen.

circe
23 mei 2014, 12:17
Ik wist niet dat de PS maar 10 kamerleden had? Overigens is die ondervertegenwoordiging vooral merkbaar in de rechtse partijen.

1 minister op 10 zal dus wel voldoende zijn zeker? En daarom zijn ze niet allemaal van de PS dacht ik.

mvd
23 mei 2014, 12:18
Er is dan ook niemand die zegt ik stem altijd op een vrouw, maar wel ik stem op een bekwame vrouw als die er is. En dat is dus ook wat Prem zei. Want hij stemde dus ook al eens op een blanke man zoals Eric van der Brug van vvd. Maar ik begrijp dat jullie dat liever negeren.

Nee, dat is NIET wat hij zei.

vanaf 09.10
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/reyerslaat

Edina
23 mei 2014, 12:18
En hoe meet je precies die bekwaamheid? Jij doet alsof het een exact rekensommetje is. Alsof er lijsten over zijn waarop geen bekwame mannen staan, maar wel bekwame vrouwen.

Heel dat 'stem op een vrouw of allochtoon'-gedoe gaat er juist over om op basis van geslacht of huidskleur op iemand te stemmen.

Ik heb nergens gesproken over het meten van bekwaamheid. Dat doe je ook niet bij de mannen hé. Je stemt voor iemand die je bekwaam acht en als er een vrouwelijke of allochtone bekwame kandidaat is, dan stem je daar bij voorkeur op. Je stemt dus niet op basis van geslacht of afkomst als er niemand bekwaam is hé.

Edina
23 mei 2014, 12:19
Nee, dat is NIET wat hij zei.

vanaf 09.10
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/reyerslaat


Vanaf 25:00 gaat het daar opnieuw over. Luister dan ook maar even.

Edina
23 mei 2014, 12:19
1 minister op 10 zal dus wel voldoende zijn zeker? En daarom zijn ze niet allemaal van de PS dacht ik.

Het gaat niet alleen over ministers hé. Maar over politieke mandatarissen in het algemeen.

Supe®Staaf
23 mei 2014, 12:19
En hoe meet je precies die bekwaamheid? Ik vermoed in pigmenten.

CLAESSENS Joris
23 mei 2014, 12:19
Nee, dat heeft ze helemaal niet gemist. Dat is wat ik al de hele tijd zit uit te leggen. Je stemt niet op een vrouw omdat ze vrouw is, maar omdat ze talent heeft. En als er geen vrouw met talent op de lijst staat waarop je wil stemmen, dan stem je natuurlijk op een man met talent.

Circe, leg jij dan anders even uit waarom "je al - sinds voor ik geconcipieerd was - op vrouwen stemt?" Misschien snappen de anderen het dan wel, als het uit jouw mond komt.

Met andere woorden, wanneer er twee gelijkwaardige kandidaten zijn, man en vrouw, gaat je voorkeur toch naar de vrouw... omdat zij de vrouw is en hij niet.
Dat kan je toch niet anders dan seksisme en discriminatie noemen?

Vlaanderen Boven
23 mei 2014, 12:19
Dat gebeurt helemaal niet. En ondanks de quota, belanden vrouwen nog steeds op minder verkiesbare plaatsen.

Zonder de quota zouden er nog veel minder vrouwen een politiek mandaat krijgen. En dat is niet in de eerste plaats omwille van discriminatie, maar wel omdat zij over het algemeen minder interesse hebben in de politiek. Dat is de realiteit.

Nu heb ik geen probleem met die quota op zich (hoewel ik ze te strikt vind), maar om daarbovenop nog eens uitsluitend vrouw te stemmen vind ik wel verregaand. Voor mij is het het één of het ander. Mensen moeten niet in de politiek geduwd worden gewoon op basis van de demografische categorie waar ze toe behoren.

eno2
23 mei 2014, 12:19
En hoe meet je precies die bekwaamheid? Jij doet alsof het een exact rekensommetje is. Alsof er lijsten over zijn waarop geen bekwame mannen staan, maar wel bekwame vrouwen. Mijn persoonlijke evaluatie volstaat in deze

Heel dat 'stem op een vrouw of allochtoon'-gedoe gaat er juist over om op basis van geslacht of huidskleur op iemand te stemmen.
Ja.
Probleem mee?

Edina
23 mei 2014, 12:20
Zou nu toch wel eens graag een uitleg willen van circe over waarom zij vrouw stemt zoals ze eerder beweerde en waar het verschil dan precies zit met allochtoon of zwarte stemmen.

Supe®Staaf
23 mei 2014, 12:21
En ondanks de quota, belanden vrouwen nog steeds op minder verkiesbare plaatsen.Tsja, dat heb je met die zelfbenoemde demokratische partijen, nietwaar...:|:|:|

Supe®Staaf
23 mei 2014, 12:21
Zou nu toch wel eens graag een uitleg willen van circe over waarom zij vrouw stemt zoals ze eerder beweerde en waar het verschil dan precies zit met allochtoon of zwarte stemmen.Circe's stemgedrag (op vrouwen stemmen) is sexistisch.
Op kleurlingen stemmen is racistisch.

eno2
23 mei 2014, 12:24
Met andere woorden, wanneer er twee gelijkwaardige kandidaten zijn, man en vrouw, gaat je voorkeur toch naar de vrouw... omdat zij de vrouw is en hij niet.
Dat kan je toch niet anders dan seksisme en discriminatie noemen?
O jawel, je kan dat heel goed anti machismo en positieve discriminatie noemen.

mvd
23 mei 2014, 12:24
Vanaf 25:00 gaat het daar opnieuw over. Luister dan ook maar even.

En dan??

Hij maakt het nog erger: hij noemt een 'volgorde' waarbij 'zwarte vrouw' bovenaan staat, 'blanke man' onderaan. Dat hij toegeeft van dat principe af te hebben geweken, doet niks af aan het principe dat hij hier naar voorschuift.

WetIsWet
23 mei 2014, 12:26
Ik wist niet dat de PS maar 10 kamerleden had? Overigens is die ondervertegenwoordiging vooral merkbaar in de rechtse partijen.

lachkramp!

mvd
23 mei 2014, 12:27
Je stemt voor iemand die je bekwaam acht en als er een vrouwelijke of allochtone bekwame kandidaat is, dan stem je daar bij voorkeur op.

Ofwel laat je je leiden door de bekwaamheid, ofwel door het geslacht/de afkomst. Als je twee kandidaten bekwaam acht, een blanke en een zwarte, en je kiest uit die twee de zwarte, omdat hij zwart is, dan heb je je finale beslissing gemaakt op basis van huidskleur/afkomst, niet op basis van bekwaamheid.

mvd
23 mei 2014, 12:28
Ja.
Probleem mee?

Zou je er een probleem mee hebben als iemand zegt: 'als er twee bekwame kandidaten zijn, een zwarte en een blanke, stem ik op de blanke omdat hij blank is' ?

eno2
23 mei 2014, 12:31
seksisme
Het discrimineren op grond van geslacht, meestal gericht tegen vrouwen. Het `VN-verdrag voor de uitbanning van discriminatie van vrouwen` roept op tot uitbanning van alle vooroordelen, gewoonten en praktijken gebaseerd op superioriteit van een van beide geslachten of stereotiepe rollen voor man en vrouw. Seksisme komt bijv. tot uiting in pornografi
Gevonden op http://www.amnesty.nl/encyclopedie_lemma/1576
Seksisme is gericht tegen vrouwen. Als positieve discriminatie kan je het geen seksisme noemen dacht ik. Maw woorden het wegwerken van discriminatie tegen vrouwen door positieve discriminatie lijkt me geen seksisme. Ik kan verkeerd zijn natuurlijk.

Nog een:
sexism
discrimination against women in job opportunities, education, military, etc.
Found on http://www.ircpolitics.org/glossary.html

Er wordt in deze draad dus blijkbaar een loopje genomen met de betekenis en inhoud van het woord seksisme. Het wordt ook verkeerd geschreven. Door Superstaaf.

Superstaaf, nu we het toch over hem hebben, is overigens een erg brutale voorstander van racisme

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7146799&postcount=4

Wat komt die hier dan broebelen dat stemmen op een zwarte racisme is? In dat geval zou hij ook dat soort racisme brutaal moeten sponsoren.

Supe®Staaf
23 mei 2014, 12:38
Seksisme is gericht tegen vrouwen. Als positieve discriminatie kan je het geen seksisme noemen dacht ik. Maw woorden het wegwerken van discriminatie tegen vrouwen door positieve discriminatie lijkt me geen seksisme. Ik kan verkeerd zijn natuurlijk.

Superstaaf is overigens een erg brutale voorstander van racisme

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7146799&postcount=4

Wat komt die hier dan broebelen dat stemmen op een zwarte racisme is? In dat geval zou hij het moeten sponsoren.
Je persoonlijke afkeer sleept je weer mee en verleidt je tot debiel gezever overgoten met een sausje van vermeende morele superioriteit.

Sexisme = onderscheid op basis van sexe.
Racisme = onderscheid op basis van ras.
Al de onzin die jij er aan vastknoopt slaat op geen hol.

En ja, ik ben een grote voorstander van het (mensen)recht op discriminatie door privee-personen.
Daarin volg ik zelfs iemand die behoort tot de partij van mijn allergrootste vijanden:
"De fundamenteelste vrijheid: de vrijheid om te discrimineren". (https://www.law.kuleuven.be/personal/mstorme/vrijheidsprijs.html)

circe
23 mei 2014, 12:41
Het gaat niet alleen over ministers hé. Maar over politieke mandatarissen in het algemeen.

Dus U vindt het nodig om zelf op allochtone (liefst vrouwelijke en zwarte) kandidaten te stemmen omdat je denkt dat de 10% allochtonen in dit land dit zelf niet kunnen?

eno2
23 mei 2014, 12:47
Niettegenstaande het ultraliberalen waren had ik voor sommige forumleden jaren bewondering voor hun wat de Engelsen noemen "way with words" tot ze zich ontpopten tot onfrisse zelfuitgeroepen racisten en zelfuitgeroepen seriële cyberbully's. Wat er van overblijft is dat ik tenminste vijanden heb van het kaliber dat ik verdien.

circe
23 mei 2014, 12:47
Circe's stemgedrag (op vrouwen stemmen) is sexistisch.
Op kleurlingen stemmen is racistisch.
Laten we zeggen dat het sexistisch was toen ik twintig of zo was. Toen kwam er een enkel-vrouwen partij op (slechts éénmalig) : daarop heb ik gestemd enkel en alleen om vrouwen meer inspraak te geven;

Sindsdien stem ik wel nog steeds op minstens één vrouw op de lijst van mijn keuze,uit principe. Maar ik stem daar ook op mannen. Beetje Miet Smetachtig.

Ik heb zelfs al op vrouwelijke allochtonen gestemd (Fauzaya Talhouie indertijd bij Agalev). Als ik dan nu zie dat diezelfde Fauzaya nu samen met islamofiel Bertje (waar ik ook al op heb gestemd) kritiek op islam wil strafbaar stellen, dan vrees ik dat ik een paar verkiezingen andersom ga stemmen om tegengewicht aan zulke sujetten te bieden.

CLAESSENS Joris
23 mei 2014, 12:52
O jawel, je kan dat heel goed anti machismo en positieve discriminatie noemen.

Ik hoop dat dat cynisme is... ;-)

Natuurlijk is het seksistisch om op die manier eerst voor een vrouw te kiezen. Net zoals het racistisch is om op die manier voor een kleurling te kiezen.

Positieve discriminatie bestaat enkel als keerzijde van negatieve discriminatie.
Als vrouw verkozen worden omdat je tieten en geen lul hebt is waarschijnlijk best leuk maar als meer capabele man opzijgezet te worden omdat je geen tieten en wel een lul hebt is dat al heel wat minder.

Welke politiek correcte term je ook voor discriminatie gebruikt, positief, quota... het is en blijft discriminatie.:oops:

8-)

mvd
23 mei 2014, 12:54
Prem noemt Sinterklaas trouwens ook een Turk, de lolbroek toch... 'Nederland houdt van Turken haha'. Nikolaas van Myra was natuurlijk wel een Griek....

djimi
23 mei 2014, 12:56
Ik kijk uit naar de dag waarop wij allemaal samen (u, uw bomma, uw buurman, uw buurvrouw, uw zatte nonkel, uw geile tante, ikzelf, mijn bomma, mijn buurman, mijn buurvrouw, mijn zatte nonkel, mijn geile tante, ... ) zullen kunnen & mogen

1) stemmen vóór of tégen een wetsvoorstel en/of
2) "ja"/"neen"/"geen mening" antwoorden op een referendum-vraag (uiteraard een referendum dat wijzélf en niémand ánders op poten hebben gezet).


In afwachting van die dag kan & mag ik me tevreden (proberen te) stellen met een stem op een 'democratische partij' en/of een stem op een 'volksvertegenwoordiger'.

Ik vind dat de niet te onderschatten intellectuele arbeid die aan een verantwoorde keuze voorafgaat - het bestuderen van de propaganda en de programma's, het decoderen en deconstrueren van het gehanteerde jargon en de gebruikelijke abracadabra, het doorprikken van de leugens, het vechten tegen de slaap bij het verwerken van de overbodige informatie, het afwegen van de diverse pro's en contra's, het nadenken over de mogelijke gevolgen van de keuze, het uitwerken van de alternatieve scenario's, ... - best wel betaald zou mogen worden; € 25,- per uur lijkt me een absoluut minimum om van een schappelijke beloning te kunnen spreken.

Daar de politiekers het risico niet kunnen lopen dat de kiezer zich alwéér en voor de zovéélste keer vergist, doen ze er m.i. goed aan eens héél diep in de eigen geldbuidel te tasten om het de kiezer mogelijk te maken zich degelijk voor te bereiden op de 'hoogdag onzer democratie' :twisted:

circe
23 mei 2014, 13:03
Prem noemt Sinterklaas trouwens ook een Turk, de lolbroek toch... 'Nederland houdt van Turken haha'. Nikolaas van Myra was natuurlijk wel een Griek....

ik ga het mailadres van Prem opzoeken en hem dat even duidelijk maken! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

CLAESSENS Joris
23 mei 2014, 13:04
Prem noemt Sinterklaas trouwens ook een Turk, de lolbroek toch... 'Nederland houdt van Turken haha'. Nikolaas van Myra was natuurlijk wel een Griek....

OH GOD! NEEEEEHHH!!!

Bij Prem ging het er om dat men kinderen racisme bijbracht.
Moest hij inderdaad beter ingelicht zijn dan zou hij weten dat wij onze kinderen vertellen dat onze allerliefste Piet zwart is als roet. Dat is, vooralsnog, geen huidskleur. Ook niet bij Piet...

Naar mijn ervaring ligt racisme meestal meer in de perceptie van de beschouwer dan wel in die van de dader.
Tip aan de zuurpruimen; nee, niet alle vrouwen en mannen die hun kindje aaien en knuffelen zijn pedofiel.
En als u dat begrijpt, waarom zou je dan echt op zoek gaan naar alles wat je ook maar op één of andere manier zou kunnen uitleggen als racisme?
Juist, omdat dat racisme van jou komt en niet van de vermeende daders...
8-)

eno2
23 mei 2014, 13:11
Ik kijk uit naar de dag waarop wij allemaal samen (u, uw bomma, uw buurman, uw buurvrouw, uw zatte nonkel, uw geile tante, ikzelf, mijn bomma, mijn buurman, mijn buurvrouw, mijn zatte nonkel, mijn geile tante, ... ) zullen kunnen & mogen

1) stemmen vóór of tégen een wetsvoorstel en/of
2) "ja"/"neen"/"geen mening" antwoorden op een referendum-vraag (uiteraard een referendum dat wijzélf en niémand ánders op poten hebben gezet).


In afwachting van die dag kan & mag ik me tevreden (proberen te) stellen met een stem op een 'democratische partij' en/of een stem op een 'volksvertegenwoordiger'.
:thumbsup:
Ik vind dat de niet te onderschatten intellectuele arbeid die aan een verantwoorde keuze voorafgaat - het bestuderen van de propaganda en de programma's, het decoderen en deconstrueren van het gehanteerde jargon en de gebruikelijke abracadabra, het doorprikken van de leugens, het vechten tegen de slaap bij het verwerken van de overbodige informatie, het afwegen van de diverse pro's en contra's, het nadenken over de mogelijke gevolgen van de keuze, het uitwerken van de alternatieve scenario's, ... - best wel betaald zou mogen worden; € 25,- per uur lijkt me een absoluut minimum om van een schappelijke beloning te kunnen spreken.

Daar de politiekers het risico niet kunnen lopen dat de kiezer zich alwéér en voor de zovéélste keer vergist, doen ze er m.i. goed aan eens héél diep in de eigen geldbuidel te tasten om het de kiezer mogelijk te maken zich degelijk voor te bereiden op de 'hoogdag onzer democratie' :twisted:

25€/uur om te forummen op Politics.be, is dat niet wat veel?

djimi
23 mei 2014, 13:22
:thumbsup:

25€/uur om te forummen op Politics.be, is dat niet wat veel?

Veel te weinig zult u bedoelen? ;-)

Miauw!
23 mei 2014, 15:47
allochtonen maken zo'n 10 procent uit van de belgische bevolking.

Hoeveel wil jij er hebben voordat je vindt dat ze voldoende vertegenwoordigd zijn? Bij de PS heb je al Onkelinx dus daar is de 10% al bereikt.

Onkelinx? Die is hier geboren uit een Belgische vader en Franse moeder (van Algerijnse afkomst). Maken de roots van haar moeder haar tot allochtoon? Dan is Di Rupo dus helem�*�*l een allochtoon? En Calvo ook?

Miauw!
23 mei 2014, 15:49
Met andere woorden, wanneer er twee gelijkwaardige kandidaten zijn, man en vrouw, gaat je voorkeur toch naar de vrouw... omdat zij de vrouw is en hij niet.
Dat kan je toch niet anders dan seksisme en discriminatie noemen?

Omgekeerd toch ook, als ze gelijkwaardig zijn en je kiest voor de man?
Oplossing in dergelijk geval: iene-miene-mutte doen?

Klein Licht
23 mei 2014, 15:55
edit: ik was een dood paard aan het meppen

Miauw!
23 mei 2014, 15:55
Niettegenstaande het ultraliberalen waren had ik voor sommige forumleden jaren bewondering voor hun wat de Engelsen noemen "way with words" tot ze zich ontpopten tot onfrisse zelfuitgeroepen racisten en zelfuitgeroepen seriële cyberbully's. Wat er van overblijft is dat ik tenminste vijanden heb van het kaliber dat ik verdien.

:lol:
Over "a way with words" gesproken! :-)

Miauw!
23 mei 2014, 16:03
Prem noemt Sinterklaas trouwens ook een Turk, de lolbroek toch... 'Nederland houdt van Turken haha'. Nikolaas van Myra was natuurlijk wel een Griek....

Bij mijn weten was Nikolaas een Lykiër, geen Griek.

Miauw!
23 mei 2014, 16:07
OH GOD! NEEEEEHHH!!!

Bij Prem ging het er om dat men kinderen racisme bijbracht.
Moest hij inderdaad beter ingelicht zijn dan zou hij weten dat wij onze kinderen vertellen dat onze allerliefste Piet zwart is als roet. Dat is, vooralsnog, geen huidskleur. Ook niet bij Piet...


Blijkbaar verschilt dit erg van streek tot streek. Ons werd altijd verteld dat Zwarte Piet een Moor was (zoals in "Moriaantje, zo zwart als roet"), een slaaf die door St. Nikolaas was vrijgekocht en in dienst bleef bij St. Nikolaas. Een tijd later begon inderdaad in sommige streken dat "schoorsteen"-verhaal op te duiken, en nu lijkt het evenveel, zo niet meer, aanvaard als het Moor-verhaal. Wat volgens mij historisch correcter is. In elk geval correcter dan een man die door de schoorsteen kruipt en daarom zwart ziet. En de kleding van Piet (page-uniformpje, oorbel) kan ook alleen maar vanuit die oorsprong verklaard worden.

Klein Licht
23 mei 2014, 16:35
Omgekeerd toch ook, als ze gelijkwaardig zijn en je kiest voor de man?
Oplossing in dergelijk geval: iene-miene-mutte doen?

Als zijn mannelijkheid niet meeweegt in de keuze, is het geen seksisme he. Wie komt er eerst in het alfabet.


Dat zou alfabetisme zijn

mvd
23 mei 2014, 17:38
Bij mijn weten was Nikolaas een Lykiër, geen Griek.

Nee hoor, het was een Griek.

"The original Santa Claus, Saint Nicholas, was a Greek born in Asia Minor (now modern Turkey) in the fourth century.

http://books.google.be/books?id=vtHdQxUXsYwC&printsec=frontcover&dq=greek+immigrants&hl=nl&sa=X&ei=Znp_U9msFuTY7Aay84D4BQ&ved=0CDIQ6AEwAA#v=onepage&q=nicholas%20&f=false

Vlaanderen Boven
23 mei 2014, 17:43
Hij was in ieder geval geen Turk, zoveel is duidelijk.