PDA

View Full Version : N-VA geen onafhankelijkheidspartij(meer)


ilfalco
23 mei 2014, 20:53
Het moge duidelijk zijn dat de n-va schrik heeft van haar eigen bestaansreden en eerst het onafhankelijkheidsstreven schrapte en nu zelfs het autonomiestreven in de koelkast plaatst.

Vreemd want naast de massale mediasteun die Dewever kreeg als anti-VB wapen is net dat onafhankelijkheidsstreven dat de n-va naar electorale hoogtes bracht.

De n-va campagne die ik gezien heb moet zowat de zwakste ooit zijn...

Een vlaams nationale partij moet zich niet begeven op het terrein van de tegenstander en ultra-liberaler proberen te zijn dan de liberalen of de spreekbuis te zijn van de ceos of voka. Een vlaams nationale partij moet als doelstelling hebben zoveel mogelijk mensen te scharen rond de onafhankelijkheidsgedachte. De n-va daarentegen maakt hiervan een taboe. Dewever durft zelfs niet meer antwoorden op de onafhankelijkheidsvraag.

Een n-va stem is geen signaal voor meer vlaamse autonomie meer maar het gaat over wlke post Dewever krijgt en waar men gaat snijden en dan is dit bij de n-va met zeer veel PC exclusieven.

Als men aan de n-va vraagt of autonomie nog hoeft ...dan zeggen ze later...

Waar wacht de n-va op tot er 80 procent moslims in onze steden wonen. Gaan die voor VL onafhankelijkheid zorgen?

Een politicus moet proberen zoveel mogelijk mensen achter zijn overtuiging te scharen ook al heeft die overtuiging momenteel nog geen meerderheid. Maar ik denk steeds meer dat Dewever geen overtuiging heeft.

nochtans was er nog niet zolang geleden in de peilingen een meerderheid voor V partijen. Ik zie het ook in mijn omgeving met het transformeren van zijn partij van naar de VOKA TGV heeft hij veel krediet verloren . Mensen die hem verdedigden tegen de kritiek qua eurofilie en islamisering die ik eerst op Dewever had verdedigen hem niet meer en maken grapjes over gouden tanden en huis verkopen....

Dewever kom de vlaamse Vaclav Havel zijn maar heeft blijkbaar meer ambitie om de Belgische tatcher te zijn.

Eduard Khil
23 mei 2014, 20:56
kruip terug onder uw bruine steen jong

manta
23 mei 2014, 21:02
Eerst minstens tien jaar premier zijn, en dan zien ze wel...:?

De meeste aanhangers van een onafhankelijk Vlaanderen zullen ook niet meer op de nva stemmen, net als de dokwerkers , werklozen en beroepschauffeurs...

RubberBullet
23 mei 2014, 21:03
Het VB is een verzwakking van de Vlaamse eis geweest. Dat weet (bijna) iedereen.

Na een kleine tweehonderd jaar werd het wel tijd een betere strategie te bepalen dan wat het VB beoogt.

Onafhankelijkheid moet geen doel zijn. Een goed bestuur moet dat zijn en de welvaart van de burger, in ons geval de Vlaming.

Goed bestuur, ja, welvaart, ja, maar wel voor iedereen en niet alleen voor de Vlaming.

BWarrior
23 mei 2014, 21:06
kruip terug onder uw bruine steen jong

Hij heeft nochtans gelijk. Zelfs Bart De Wever en Peter De Roover hebben gesteld dat confederalisme geen prioriteit is. 'iets voor na 2019'. En zeggen dat De Wever dat eerst als voorwaarde voor regeringsdeelname zag.

RubberBullet
23 mei 2014, 22:40
Hij heeft nochtans gelijk. Zelfs Bart De Wever en Peter De Roover hebben gesteld dat confederalisme geen prioriteit is. 'iets voor na 2019'. En zeggen dat De Wever dat eerst als voorwaarde voor regeringsdeelname zag.

Er vallen niet genoeg stemmen mee te winnen zeker...

abramis brama
23 mei 2014, 22:48
De meeste aanhangers van een onafhankelijk Vlaanderen zullen ook niet meer op de nva stemmen, net als de dokwerkers , werklozen en beroepschauffeurs...

Vreemde kronkels. Voor mij is Vlaamse onafhankelijkheid de Heilige Graal, het absolute streefdoel en de finale oplossing voor alle symptomen van de belgische ziekte.

Maar wie een minimum aan realisme aan de dag kan leggen, beseft dat de praktische haalbaarheid van een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring met het huidige zootje Vlaamse mosselpartijen... nihil is.

Zolang de trado's en de groenen braaf langs het been van de PS blijven rijden, en voldoende electoraal gewicht hebben om met zijn vieren een meerderheid te vormen (en zelfs dat streven ze federaal al niet meer na), kan een Vlaamsnationalistische partij zichzelf alleen maar hopeloos belachelijk maken door van de splitsing een breekpunt te maken.

De Wever en co zijn de slimsten geweest. Zij zagen in dat de enige manier om er te geraken, erin bestaat het langzaam en zachtjes in te masseren in het electoraat. Niet te bruusk, want dan worden ze bang en lopen ze weg. Da's iets wat de trado's óók zeer goed beseffen, getuige de voorbije campagne.

Laat De Wever maar doen. Als er iemand is die deze on-staat definitief tot ontbinding kan brengen, dan is hij het wel. Maar hij moet er de kans en - belangrijker nog - de tijd voor krijgen.

RubberBullet
23 mei 2014, 23:00
Vreemde kronkels. Voor mij is Vlaamse onafhankelijkheid de Heilige Graal, het absolute streefdoel en de finale oplossing voor alle symptomen van de belgische ziekte.

Maar wie een minimum aan realisme aan de dag kan leggen, beseft dat de praktische haalbaarheid van een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring met het huidige zootje Vlaamse mosselpartijen... nihil is.

Zolang de trado's en de groenen braaf langs het been van de PS blijven rijden, en voldoende electoraal gewicht hebben om met zijn vieren een meerderheid te vormen (en zelfs dat streven ze federaal al niet meer na), kan een Vlaamsnationalistische partij zichzelf alleen maar hopeloos belachelijk maken door van de splitsing een breekpunt te maken.

De Wever en co zijn de slimsten geweest. Zij zagen in dat de enige manier om er te geraken, erin bestaat het langzaam en zachtjes in te masseren in het electoraat. Niet te bruusk, want dan worden ze bang en lopen ze weg. Da's iets wat de trado's óók zeer goed beseffen, getuige de voorbije campagne.

Laat De Wever maar doen. Als er iemand is die deze on-staat definitief tot ontbinding kan brengen, dan is hij het wel. Maar hij moet er de kans en - belangrijker nog - de tijd voor krijgen.

Idd da's wat een separatist doet, de juiste strategie zoeken om het land op te blazen. Dat is veel belangrijker dan de problemen die zich stellen in de maatschappij (waar de mensen ook mee bezig zijn) aan te pakken...

manta
23 mei 2014, 23:08
Vreemde kronkels. Voor mij is Vlaamse onafhankelijkheid de Heilige Graal, het absolute streefdoel en de finale oplossing voor alle symptomen van de belgische ziekte.

Maar wie een minimum aan realisme aan de dag kan leggen, beseft dat de praktische haalbaarheid van een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring met het huidige zootje Vlaamse mosselpartijen... nihil is.

Zolang de trado's en de groenen braaf langs het been van de PS blijven rijden, en voldoende electoraal gewicht hebben om met zijn vieren een meerderheid te vormen (en zelfs dat streven ze federaal al niet meer na), kan een Vlaamsnationalistische partij zichzelf alleen maar hopeloos belachelijk maken door van de splitsing een breekpunt te maken.

De Wever en co zijn de slimsten geweest. Zij zagen in dat de enige manier om er te geraken, erin bestaat het langzaam en zachtjes in te masseren in het electoraat. Niet te bruusk, want dan worden ze bang en lopen ze weg. Da's iets wat de trado's óók zeer goed beseffen, getuige de voorbije campagne.

Laat De Wever maar doen. Als er iemand is die deze on-staat definitief tot ontbinding kan brengen, dan is hij het wel. Maar hij moet er de kans en - belangrijker nog - de tijd voor krijgen.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/2.33638/MV_140523_ZENV_vragenrondeDeWever
Ik geloof het niet echt...

armando
24 mei 2014, 07:56
Helemaal mee eens met IL FALCO. Dat antwoord van De Wever, echt een tsjeevenantwoord.

Another Jack
24 mei 2014, 07:58
Het moge duidelijk zijn dat de n-va schrik heeft van haar eigen bestaansreden en eerst het onafhankelijkheidsstreven schrapte en nu zelfs het autonomiestreven in de koelkast plaatst.

Vreemd want naast de massale mediasteun die Dewever kreeg als anti-VB wapen is net dat onafhankelijkheidsstreven dat de n-va naar electorale hoogtes bracht.

De n-va campagne die ik gezien heb moet zowat de zwakste ooit zijn...

Een vlaams nationale partij moet zich niet begeven op het terrein van de tegenstander en ultra-liberaler proberen te zijn dan de liberalen of de spreekbuis te zijn van de ceos of voka. Een vlaams nationale partij moet als doelstelling hebben zoveel mogelijk mensen te scharen rond de onafhankelijkheidsgedachte. De n-va daarentegen maakt hiervan een taboe. Dewever durft zelfs niet meer antwoorden op de onafhankelijkheidsvraag.

Een n-va stem is geen signaal voor meer vlaamse autonomie meer maar het gaat over wlke post Dewever krijgt en waar men gaat snijden en dan is dit bij de n-va met zeer veel PC exclusieven.

Als men aan de n-va vraagt of autonomie nog hoeft ...dan zeggen ze later...

Waar wacht de n-va op tot er 80 procent moslims in onze steden wonen. Gaan die voor VL onafhankelijkheid zorgen?

Een politicus moet proberen zoveel mogelijk mensen achter zijn overtuiging te scharen ook al heeft die overtuiging momenteel nog geen meerderheid. Maar ik denk steeds meer dat Dewever geen overtuiging heeft.

nochtans was er nog niet zolang geleden in de peilingen een meerderheid voor V partijen. Ik zie het ook in mijn omgeving met het transformeren van zijn partij van naar de VOKA TGV heeft hij veel krediet verloren . Mensen die hem verdedigden tegen de kritiek qua eurofilie en islamisering die ik eerst op Dewever had verdedigen hem niet meer en maken grapjes over gouden tanden en huis verkopen....

Dewever kom de vlaamse Vaclav Havel zijn maar heeft blijkbaar meer ambitie om de Belgische tatcher te zijn.

Ik vind dat niet erg...
België zal zeker tot in 2019 overeind blijven.

AnarchoChristophe
24 mei 2014, 08:20
Neoliberale EU-fielen staan zo ver van nationalisme en onafhankelijkheidstreven als het maar kan.

abramis brama
24 mei 2014, 08:50
Idd da's wat een separatist doet, de juiste strategie zoeken om het land op te blazen. Dat is veel belangrijker dan de problemen die zich stellen in de maatschappij (waar de mensen ook mee bezig zijn) aan te pakken...

Bijna juist. Dat is niet "veel belangrijker dan" maar "krek hetzelfde als". Heel veel problemen in onze maatschappij zijn symptomen van de belgische ziekte. Twee diametraal tegengestelde democratieën kan je onmogelijk efficiënt besturen door één homogeen beleid. We hebben teveel regeringen, teveel administratie, teveel versnippering van bevoegdheden, te weinig responsabilisering van de deelstaten, teveel problemen die niet of maar halfslachtig opgelost raken door communautaire blokkeringen, enz...

Genees de belgische ziekte door de terminale patiënt "belgië" te euthanaseren, en geef de regio's zelfbeschikking met een beleid op maat van de eigen noden en behoeften, en je zal al heel wat van die problemen in de maatschappij kunnen lenigen.

Wat belgicisten niet snappen is dat institutionele hervormingen en sociaal-economisch herstel hand in hand gaan. Inefficiënter dan het belgisch gedrocht kan een staatsstructuur immers niet zijn.

P.S. : wat stelt Il Falco voor als alternatieve werkwijze om Vlaanderen en Wallonië zelfbeschikking te geven ? (Graag ook praktisch haalbaar, ergo : een werkwijze die gedragen wordt door minstens 50 % van de Vlamingen)

armando
24 mei 2014, 08:54
Welke Vlaams nationalist kan nog op de NVA stemmen : toch even naar filmpje kijken.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/2.33638/MV_140523_ZENV_vragenrondeDeWever

abramis brama
24 mei 2014, 09:16
Welke Vlaams nationalist kan nog op de NVA stemmen : toch even naar filmpje kijken.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/2.33638/MV_140523_ZENV_vragenrondeDeWever

Daar zit toch niets nieuws in ?

BDW heeft altijd gesproken over een evolutie in plaats van een revolutie. Vroeger had hij het over een belgië dat zou verdampen naarmate er meer en meer bevoegdheden zouden verkast worden naar Vlaanderen en Europa.

Jullie verwarren "streven naar een onafhankelijk Vlaanderen" met "belgië splitsen". Het eerste hoef je niet noodzakelijk te bereiken via het tweede. Maak belgië overbodig en Vlaanderen verwerft de facto zelfbeschikking.

En nogmaals : hoe zien jullie het dan wel gebeuren, praktisch ?

Natuurlijk zou ik - net zoals vele anderen - niets liever hebben dan dit onland van vandaag op morgen te zien uiteenvallen. Maar it ain't gonna happen.
Ik heb dan liever mijn doel op een trage manier wél te bereiken, dan dat doel op de snelle manier na te streven, maar het nooit te bereiken. Dat laatste is de VB-aanpak. Die werkt niet. Vlamingen zijn daarvoor niet revolutionair genoeg.

Pericles
24 mei 2014, 09:23
kruip terug onder uw bruine steen jong

Ik moet altijd wel een beetje lachen met de "New born" N-VA-ers .
Afgeven op het VB , terwijl statistisch gezien minstens de helft ervan ooit en sommigen zelfs jarenlang op het VB hebben gestemd. :lol:
Ik heb ooit mijn lidkaart van de VU ingeleverd en er eentje van het VB in de plaats voor genomen in de periode toen Bertje vreemd begon te doen.
Waar is de tijd toen we in het verbodskot van het NSV in Leuven broederlijk naast elkaar zaten.

manta
24 mei 2014, 09:26
Ik moet altijd wel een beetje lachen met de "New born" N-VA-ers .
Afgeven op het VB , terwijl statistisch gezien minstens de helft ervan ooit en sommigen zelfs jarenlang op het VB hebben gestemd. :lol:
Ik heb ooit mijn lidkaart van de VU ingeleverd en er eentje van het VB in de plaats voor genomen in de periode toen Bertje vreemd begon te doen.
Waar is de tijd toen we in het verbodskot van het NSV in Leuven broederlijk naast elkaar zaten.

't Worden stap voor stap politiek correcte belgen...
En ze zien het niet in...

Pericles
24 mei 2014, 09:32
't Worden stap voor stap politiek correcte belgen...
En ze zien het niet in...

Ik dacht voor Annemans te stemmen , voor het Vlaams Parlement voor Joris van Hauthem en voor de kamer voor Theo Francken.
Maar dat laatste heb ik geschrapt.
Het wordt een clean sweep voor het VB.
De N-VA mag alleen maar meedoen op voorwaarde dat ze al hun principes afzweren.

abramis brama
24 mei 2014, 09:34
Ik moet altijd wel een beetje lachen met de "New born" N-VA-ers .
Afgeven op het VB , terwijl statistisch gezien minstens de helft ervan ooit en sommigen zelfs jarenlang op het VB hebben gestemd. :lol:


Ik ben er dan zo ene. Ik heb nooit anders gestemd dan VB, tot de dag dat ik het beu was dat FDW het Vlaamsnationalisme onophoudelijk verenigde en verontreinigde met zijn islam-aversie.
Ik heb ook nooit onder stoelen of banken gestoken wat me ergerde aan het VB. Ik heb nog twee verkiezingen aanzien hoe FDW het communautaire ondergeschikt maakte aan het anti-islam-discours, en dan heb ik er - samen met vele anderen - de brui aan gegeven. Het VB heeft de kaas van haar brood laten pikken door de N-VA door niet prioritair op die communautaire nagel te kloppen terwijl BHV en aanverwanten DE hete hangijzers waren. Zoveel domheid blijf je toch niet achterna lopen ?

Ik heb enorm veel sympathie voor Annemans, maar zelfs hij kan die trieste historie niet omkeren. FDW heeft van het VB de anti-islampartij gemaakt, en van de N-VA de Vlaamsgezinde partij. Blame the ones who are to blame.

Pericles
24 mei 2014, 09:37
Ik ben er dan zo ene. Ik heb nooit anders gestemd dan VB, tot de dag dat ik het beu was dat FDW het Vlaamsnationalisme onophoudelijk verenigde en verontreinigde met zijn islam-aversie.
Ik heb ook nooit onder stoelen of banken gestoken wat me ergerde aan het VB. Ik heb nog twee verkiezingen aanzien hoe FDW het communautaire ondergeschikt maakte aan het anti-islam-discours, en dan heb ik er - samen met vele anderen - de brui aan gegeven. Het VB heeft de kaas van haar brood laten pikken door de N-VA door niet prioritair op die communautaire nagel te kloppen terwijl BHV en aanverwanten DE hete hangijzers waren. Zoveel domheid blijf je toch niet achterna lopen ?

Ik heb enorm veel sympathie voor Annemans, maar zelfs hij kan die trieste historie niet omkeren. FDW heeft van het VB de anti-islampartij gemaakt, en van de N-VA de Vlaamsgezinde partij. Blame the ones who are to blame.

Ik zei het al net hierboven.
De N-VA mag alleen maar meedoen op voorwaarde dat ze al haar principes afzweert.

Henri1
24 mei 2014, 09:37
Ik ben er dan zo ene. Ik heb nooit anders gestemd dan VB, tot de dag dat ik het beu was dat FDW het Vlaamsnationalisme onophoudelijk verenigde en verontreinigde met zijn islam-aversie.
Ik heb ook nooit onder stoelen of banken gestoken wat me ergerde aan het VB. Ik heb nog twee verkiezingen aanzien hoe FDW het communautaire ondergeschikt maakte aan het anti-islam-discours, en dan heb ik er - samen met vele anderen - de brui aan gegeven. Het VB heeft de kaas van haar brood laten pikken door de N-VA door niet prioritair op die communautaire nagel te kloppen terwijl BHV en aanverwanten DE hete hangijzers waren. Zoveel domheid blijf je toch niet achterna lopen ?

Ik heb enorm veel sympathie voor Annemans, maar zelfs hij kan die trieste historie niet omkeren. FDW heeft van het VB de anti-islampartij gemaakt, en van de N-VA de Vlaamsgezinde partij. Blame the ones who are to blame.

Kiezen tussen het VB en N-VA is kiezen voor het minst slechte.

Nu nog aan de weet zien te komen wie of wat nu het minst slechte is.

Het Oosten
24 mei 2014, 09:37
kruip terug onder uw bruine steen jong

De poster heeft gelijk. Gisteren tijdens het laatste debat op TV1 vroeg de journaliste:
"En mijnheer De Wever, bent u nu voor of tegen de splitsing van het land?"


De Wever wrong zich in alle bochten om toch maar niet ja of neen te moeten zeggen. Een echte afgang voor De Wever was het. Het spartelen van een duiveltje in een wijwatervat.

Dat komt ervan wanneer men met dubbele tong begint te spreken!

holigan-brugge
24 mei 2014, 09:40
dromen zijn bedrog...

Minister van staat Herman De Croo (Open VLD) heeft een tweetalig boekje geschreven onder de titel "België barst? Vragen aan de separatisten".

Volgens De Croo zal België blijven bestaan. "Wie denkt dat we beter af zijn met een republiek Vlaanderen en een republiek Wallonië maakt zich illusies. België barst nooit, ik geloof daar niet in. De federale overheid heeft bijna geen middelen meer. Als de Franstaligen en de Vlamingen de federale staat geen middelen geven, komt de staat in moeilijkheden. Maar dat zal niet gebeuren. Ook de Franstaligen hebben daar geen belang bij", aldus De Croo.
Half uur

Het boekje van De Croo is een zogenaamde tweetalige kop-staartpublicatie, op de achterkant prijkt de Franstalige titel ("Que la Belgique crève? Questions aux séparatistes"). Het boekje is volgens De Croo uit te lezen in een half uur. Het bevat een heleboel cijfers die de discussie over een kosten-batenanalyse van een boedelscheiding moeten openen en staven. De pleidooien voor een onafhankelijk Vlaanderen overleven volgens de Open VLD-politicus geen enkele grondige kosten-batenanalyse.

Pericles
24 mei 2014, 09:45
dromen zijn bedrog...

Minister van staat Herman De Croo (Open VLD) heeft een tweetalig boekje geschreven onder de titel "België barst? Vragen aan de separatisten".

Volgens De Croo zal België blijven bestaan. "Wie denkt dat we beter af zijn met een republiek Vlaanderen en een republiek Wallonië maakt zich illusies. België barst nooit, ik geloof daar niet in. De federale overheid heeft bijna geen middelen meer. Als de Franstaligen en de Vlamingen de federale staat geen middelen geven, komt de staat in moeilijkheden. Maar dat zal niet gebeuren. Ook de Franstaligen hebben daar geen belang bij", aldus De Croo.
Half uur

Het boekje van De Croo is een zogenaamde tweetalige kop-staartpublicatie, op de achterkant prijkt de Franstalige titel ("Que la Belgique crève? Questions aux séparatistes"). Het boekje is volgens De Croo uit te lezen in een half uur. Het bevat een heleboel cijfers die de discussie over een kosten-batenanalyse van een boedelscheiding moeten openen en staven. De pleidooien voor een onafhankelijk Vlaanderen overleven volgens de Open VLD-politicus geen enkele grondige kosten-batenanalyse.

Had u dan een ander schrijfsel van De Croo verwacht ?
Hij zou het gat van de koning schoonlikken op eenvoudig verzoek. :lol:

abramis brama
24 mei 2014, 09:48
't Worden stap voor stap politiek correcte belgen...
En ze zien het niet in...

Met politiek correct heeft dat weinig uitstaans.

Ik heb vroeger net zoals vele anderen op het VB gestemd, hoofdzakelijk omdat het de enige partij was die streefde naar Vlaamse zelfbeschikking. Op zich kon ik me inhoudelijk ook vinden in het migrantenstandpunt van de partij : aanpassen of opkrassen.

Ik ben - net zoals zovelen - afgehaakt toen de klemtoon werd verschoven naar het anti-islam-discours van FDW, dat uiteindelijk bijzonder destructief gekoppeld werd aan het Vlaamsnationale standpunt. De koppeling "Flaminganten zijn racisten" was geboren.

De N-VA heeft die twee thema's losgekoppeld en herleid tot hun ware proporties : een realistisch en praktisch realiseerbaar streven naar zelfbeschikking, gekoppeld aan een discours van actieve migratie en een streng inburgeringsbeleid.
Het VB houdt enkel nog over wat hen klein heeft gemaakt : de aversie ten opzichte van de islam, dat ze nog koppelen aan het volstrekt onrealiseerbaar scenario van eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring in een Vlaanderen dat daar niet rijp voor is.

Het grote probleem in een notedop : vroeger voelde het VB als geen ander aan met welke thema's ze konden scoren, wat er lééfde bij de bevolking, en d�*t is exact wat ze nu kwijt zijn. Ze hadden bij het migratieprobleem moeten blijven, zonder de religieuze dimensie daaraan te koppelen. En ze hadden 100 % op communautaire thema's moeten inzetten toen die gloeiend heet waren.

abramis brama
24 mei 2014, 09:52
Ik zei het al net hierboven.
De N-VA mag alleen maar meedoen op voorwaarde dat ze al haar principes afzweert.

De N-VA kan numeriek groot genoeg worden om op Vlaams niveau onmisbaar te worden én (in tegenstelling tot de vorige Vlaamse regering) zwaar te wegen op het beleid op dat niveau.
En de N-VA heeft bij de vorige federale verkiezingen (het wereldrecord, weet je wel) dit onland dichter dan ooit tevoren bij de euthanasie gebracht. Er werd aan beide zijden van de taalgrens al actief gesproken over 'plan B'. Ware het niet dat de Vlaamse trado's een dolk in de rug van De Wever hebben gejast, dan was het TOEN AL afgelopen met dit kunstmatig staatje want de impasse was tot op het moment van dat verraad compleet.

Pericles
24 mei 2014, 09:53
Met politiek correct heeft dat weinig uitstaans.

Ik heb vroeger net zoals vele anderen op het VB gestemd, hoofdzakelijk omdat het de enige partij was die streefde naar Vlaamse zelfbeschikking. Op zich kon ik me inhoudelijk ook vinden in het migrantenstandpunt van de partij : aanpassen of opkrassen.

Ik ben - net zoals zovelen - afgehaakt toen de klemtoon werd verschoven naar het anti-islam-discours van FDW, dat uiteindelijk bijzonder destructief gekoppeld werd aan het Vlaamsnationale standpunt. De koppeling "Flaminganten zijn racisten" was geboren.

De N-VA heeft die twee thema's losgekoppeld en herleid tot hun ware proporties : een realistisch en praktisch realiseerbaar streven naar zelfbeschikking, gekoppeld aan een discours van actieve migratie en een streng inburgeringsbeleid.
Het VB houdt enkel nog over wat hen klein heeft gemaakt : de aversie ten opzichte van de islam, dat ze nog koppelen aan het volstrekt onrealiseerbaar scenario van eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring in een Vlaanderen dat daar niet rijp voor is.

Het grote probleem in een notedop : vroeger voelde het VB als geen ander aan met welke thema's ze konden scoren, wat er lééfde bij de bevolking, en d�*t is exact wat ze nu kwijt zijn. Ze hadden bij het migratieprobleem moeten blijven, zonder de religieuze dimensie daaraan te koppelen. En ze hadden 100 % op communautaire thema's moeten inzetten toen die gloeiend heet waren.

Pas op, ik begrijp je wel.
Je wil iets gerealiseerd zien en gezien het cordon kon het VB dat niet.
Daarom heb je je strategie aangepast.
Maar in het glas van de N-VA zit nu echt wel bijzonder weinig wijn.
Bovendien staat of valt de partij met de figuur van Dewever.
Valt hij op één of andere manier weg is het gedaan met de partij.
Ik hou mijn hart vast vanaf het moment dat hij de voorzitter niet meer is.

Pericles
24 mei 2014, 09:56
De N-VA kan numeriek groot genoeg worden om op Vlaams niveau onmisbaar te worden én (in tegenstelling tot de vorige Vlaamse regering) zwaar te wegen op het beleid op dat niveau.
En de N-VA heeft bij de vorige federale verkiezingen (het wereldrecord, weet je wel) dit onland dichter dan ooit tevoren bij de euthanasie gebracht. Er werd aan beide zijden van de taalgrens al actief gesproken over 'plan B'. Ware het niet dat de Vlaamse trado's een dolk in de rug van De Wever hebben gejast, dan was het TOEN AL afgelopen met dit kunstmatig staatje want de impasse was tot op het moment van dat verraad compleet.

Dat Vlaams niveau stelt weinig voor .
Alles wat belangrijk is , zit federaal en blijft daar zitten.
Ik moet Dedecker gelijk geven als hij zegt dat het Vlaams Parlement de veredelde gemeenteraad van Antwerpen is.

ViveLaBelgique
24 mei 2014, 09:57
Ik dacht voor Annemans te stemmen , voor het Vlaams Parlement voor Joris van Hauthem en voor de kamer voor Theo Francken.
Maar dat laatste heb ik geschrapt.
Het wordt een clean sweep voor het VB.
De N-VA mag alleen maar meedoen op voorwaarde dat ze al hun principes afzweren.

Datzelfde geldt voor het Vlaams Belang. Moeilijk is het niet om principes af te zweren. Dat doen beleidspolitici al eeuwenlang.

Lukkas
24 mei 2014, 10:02
kruip terug onder uw bruine steen jong

Wat een argument!!!

ViveLaBelgique
24 mei 2014, 10:05
Met politiek correct heeft dat weinig uitstaans.

Ik heb vroeger net zoals vele anderen op het VB gestemd, hoofdzakelijk omdat het de enige partij was die streefde naar Vlaamse zelfbeschikking. Op zich kon ik me inhoudelijk ook vinden in het migrantenstandpunt van de partij : aanpassen of opkrassen.

Ik ben - net zoals zovelen - afgehaakt toen de klemtoon werd verschoven naar het anti-islam-discours van FDW, dat uiteindelijk bijzonder destructief gekoppeld werd aan het Vlaamsnationale standpunt. De koppeling "Flaminganten zijn racisten" was geboren.

De N-VA heeft die twee thema's losgekoppeld en herleid tot hun ware proporties : een realistisch en praktisch realiseerbaar streven naar zelfbeschikking, gekoppeld aan een discours van actieve migratie en een streng inburgeringsbeleid.
Het VB houdt enkel nog over wat hen klein heeft gemaakt : de aversie ten opzichte van de islam, dat ze nog koppelen aan het volstrekt onrealiseerbaar scenario van eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring in een Vlaanderen dat daar niet rijp voor is.

Het grote probleem in een notedop : vroeger voelde het VB als geen ander aan met welke thema's ze konden scoren, wat er lééfde bij de bevolking, en d�*t is exact wat ze nu kwijt zijn. Ze hadden bij het migratieprobleem moeten blijven, zonder de religieuze dimensie daaraan te koppelen. En ze hadden 100 % op communautaire thema's moeten inzetten toen die gloeiend heet waren.

Je kan dan nu het beste op Maggie De Block stemmen. Je stemt dan voor een haalbaar asielbeleid en streng naturalisatiebeleid en een zelfbeschikking voor de Vlamingen door een federale kieskring. Een stem voor het Vlaams Belang of een stem voor N-VA is een stem voor Elio Di Rupo II.

AnarchoChristophe
24 mei 2014, 10:06
Daar zit toch niets nieuws in ?
BDW heeft altijd gesproken over een evolutie in plaats van een revolutie. Vroeger had hij het over een belgië dat zou verdampen naarmate er meer en meer bevoegdheden zouden verkast worden naar Vlaanderen en Europa.
Ah, het is zowat de marxist van het separatisme? :roll:
Jullie verwarren "streven naar een onafhankelijk Vlaanderen" met "belgië splitsen". Het eerste hoef je niet noodzakelijk te bereiken via het tweede. Maak belgië overbodig en Vlaanderen verwerft de facto zelfbeschikking.
In de EU smelt zelfbeschikking van natie-staten als sneeuw voor de zon, maar dat schijnen N-VA'ers niet te zien. Daarom dat jullie nep-nationalisten zijn en een echte nationalist nooit of te nimmer voor N-VA zal stemmen. N-VA staat voor supranationale controle, niet voor zelfbeschikking van volkeren.

abramis brama
24 mei 2014, 10:07
Pas op, ik begrijp je wel.
Je wil iets gerealiseerd zien en gezien het cordon kon het VB dat niet.
Daarom heb je je strategie aangepast.
Maar in het glas van de N-VA zit nu echt wel bijzonder weinig wijn.
Bovendien staat of valt de partij met de figuur van Dewever.
Valt hij op één of andere manier weg is het gedaan met de partij.
Ik hou mijn hart vast vanaf het moment dat hij de voorzitter niet meer is.

Wat die wijn betreft ben ik het niet eens met je, maar voor de rest kan ik me helemaal vinden in wat je schrijft. Er zijn wat opkomende talenten, maar voorlopig is N-VA inderdaad zo sterk als haar voorzitter. Valt die weg, dan is het gedaan met de torenhoge scores.

Even terugkomen op die wijn : bij de vorige federale verkiezingen was hetgeen jij "weinig wijn" noemt, voldoende om het land nét niet op te blazen. Enkel het verraad van Beke en De Croo hebben het vel van deze onstaat toen kunnen redden. Die twee paljassen dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.

ViveLaBelgique
24 mei 2014, 10:07
Wat een argument!!!

Het is voor Eduard Khil moeilijk te verwerken dat Bart De Wever zijn separatisme niet op overtuigende wijze afgezweerd krijgt. Dit vormt nog altijd geen excuus voor zijn ongepaste aanval.

abramis brama
24 mei 2014, 10:09
Je kan dan nu het beste op Maggie De Block stemmen. Je stemt dan voor een haalbaar asielbeleid en streng naturalisatiebeleid en een zelfbeschikking voor de Vlamingen door een federale kieskring. Een stem voor het Vlaams Belang of een stem voor N-VA is een stem voor Elio Di Rupo II.

Maggie De Block behoort tot een partij die bij de vorige federale verkiezingen de dolk in de rug van De Wever heeft geduwd. Zonder haar toenmalige voorzitter was Di Rupo I er nooit gekomen. Dat vergeef ik die partij dus nooit.

Pericles
24 mei 2014, 10:09
Je kan dan nu het beste op Maggie De Block stemmen. Je stemt dan voor een haalbaar asielbeleid en streng naturalisatiebeleid en een zelfbeschikking voor de Vlamingen door een federale kieskring. Een stem voor het Vlaams Belang of een stem voor N-VA is een stem voor Elio Di Rupo II.

Ik denk dat mocht op een gegeven moment het VB zo zwak worden dat het nog nauwelijks parlementairen heeft en het niet meer als "stok achter de deur" kan dienen , de N-VA snel zou verworden tot een nieuwe CVP.

abramis brama
24 mei 2014, 10:11
Ik denk dat mocht op een gegeven moment het VB zo zwak worden dat het nog nauwelijks parlementairen heeft en het niet meer als "stok achter de deur" kan dienen , de N-VA snel zou verworden tot een nieuwe CVP.

Niet onder BDW. Eenmaal hij weg is, zou je wel eens gelijk kunnen krijgen.

Pericles
24 mei 2014, 10:11
Wat die wijn betreft ben ik het niet eens met je, maar voor de rest kan ik me helemaal vinden in wat je schrijft. Er zijn wat opkomende talenten, maar voorlopig is N-VA inderdaad zo sterk als haar voorzitter. Valt die weg, dan is het gedaan met de torenhoge scores.

Even terugkomen op die wijn : bij de vorige federale verkiezingen was hetgeen jij "weinig wijn" noemt, voldoende om het land nét niet op te blazen. Enkel het verraad van Beke en De Croo hebben het vel van deze onstaat toen kunnen redden. Die twee paljassen dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.

Een korte vraag: denk jij dat het nu anders gaat zijn ?

Nebur
24 mei 2014, 10:13
Idd da's wat een separatist doet, de juiste strategie zoeken om het land op te blazen. Dat is veel belangrijker dan de problemen die zich stellen in de maatschappij (waar de mensen ook mee bezig zijn) aan te pakken...

Het punt is dat het VB in ieder geval niet de juiste strategie heeft om België te ontmantelen. Ze proberen het al dertig jaar, en ze zijn nooit ook maar in de buurt gekomen. 'Het land opblazen', dat kunt ge enkel doen door ofwel een revolutie, ofwel door rechts beleid te voeren.

Pericles
24 mei 2014, 10:21
Het punt is dat het VB in ieder geval niet de juiste strategie heeft om België te ontmantelen. Ze proberen het al dertig jaar, en ze zijn nooit ook maar in de buurt gekomen. 'Het land opblazen', dat kunt ge enkel doen door ofwel een revolutie, ofwel door rechts beleid te voeren.

Je bent toch verstandiger dan dat.
Heel die constructie van het "cordon" is een uitvinding van het regime.
Verdeel de nationalisten , zo krijgen we ze klein.

abramis brama
24 mei 2014, 10:23
Een korte vraag: denk jij dat het nu anders gaat zijn ?

Dat zal van de cijfers afhangen.

In het (toegegeven, zo goed als utopisch) beste geval halen cd&V, bLD, SPA en Groen geen meerderheid. Dan heeft Di Rupo een héél groot probleem. Maar goed, dat is onrealistisch na zo'n vuile campagne en met een veel te klein VB.

Maar een N-VA die vlot over de 30 % gaat zal men niet nog eens met zoveel gemak aan de kant kunnen schuiven, zeker niet indien er al een partnerschap bestaat met CD&V (en evt. bLD) in een snel gevormde Vlaamse regering. Temeer doordat de PS op een verlies van 7,5 �* 10 % afstevent in vergelijking met de vorige verkiezingen, en dus minder almachtig zal zijn.

Ik weet het niet, joh. Het zou inderdaad best wel eens krek hetzelfde kunnen verlopen als vorige keer. Ze zijn ertoe in staat, da's zeker. Maar er is geen zinnig alternatief. Het VB is een anti-islampartij geworden. Dat is voor mij geen prioritair thema. De bLD en CD&V zijn de verraders van vorige keer, en zullen nooit een stem van me krijgen. SPA, Groen en PVDA zijn linkse partijen, en staan voor zowat alles wat ik niet wil. Blanco of ongeldig is voor mij geen optie. Dus is er maar één alternatief beschikbaar. Niet geschoten is altijd gemist. Dus wordt het N-VA, in de hoop dat de kaap van de 30 % vlot gerond kan worden. Wat in 2010 nipt mislukte, kan anno 2014 misschien wel lukken, of een dermate onstabiele regering opleveren dat we binnen afzienbare tijd opnieuw bollekes mogen gaan kleuren en dan de rekening presenteren.

abramis brama
24 mei 2014, 10:24
Het punt is dat het VB in ieder geval niet de juiste strategie heeft om België te ontmantelen. Ze proberen het al dertig jaar, en ze zijn nooit ook maar in de buurt gekomen. 'Het land opblazen', dat kunt ge enkel doen door ofwel een revolutie, ofwel door rechts beleid te voeren.
Vwalla. 8-)

abramis brama
24 mei 2014, 10:26
Je bent toch verstandiger dan dat.
Heel die constructie van het "cordon" is een uitvinding van het regime.
Verdeel de nationalisten , zo krijgen we ze klein.

Dus jij denkt dat een stem op het VB wel tot het einde van dit land kan leiden ?

Hoe dan ?

Vrijheideerst
24 mei 2014, 10:27
Daar zit toch niets nieuws in ?

BDW heeft altijd gesproken over een evolutie in plaats van een revolutie. Vroeger had hij het over een belgië dat zou verdampen naarmate er meer en meer bevoegdheden zouden verkast worden naar Vlaanderen en Europa.

Jullie verwarren "streven naar een onafhankelijk Vlaanderen" met "belgië splitsen". Het eerste hoef je niet noodzakelijk te bereiken via het tweede. Maak belgië overbodig en Vlaanderen verwerft de facto zelfbeschikking.

En nogmaals : hoe zien jullie het dan wel gebeuren, praktisch ?

Natuurlijk zou ik - net zoals vele anderen - niets liever hebben dan dit onland van vandaag op morgen te zien uiteenvallen. Maar it ain't gonna happen.
Ik heb dan liever mijn doel op een trage manier wél te bereiken, dan dat doel op de snelle manier na te streven, maar het nooit te bereiken. Dat laatste is de VB-aanpak. Die werkt niet. Vlamingen zijn daarvoor niet revolutionair genoeg.

Alleen blijft hij te pro-europees voor mij. Europa waar nodig, jazeker, maar zomaar wat bevoegdheden afstaan? nee dank u, de draairichting van de toiletten volstaat.

Voor de rest: niks aan toe te voegen. Misschien kan Il Partijslavo zijn standpunt nader toelichten?

eno2
24 mei 2014, 10:27
In de EU smelt zelfbeschikking van natie-staten als sneeuw voor de zon, maar dat schijnen N-VA'ers niet te zien. Daarom dat jullie nep-nationalisten zijn en een echte nationalist nooit of te nimmer voor N-VA zal stemmen. N-VA staat voor supranationale controle, niet voor zelfbeschikking van volkeren.

:cheer: :clapping:

Nog meer versnippering onder de nationalisten. Waardoor België nog trager gaat "verdampen":evil::twisted::roll:

Retrograad nationalisme dat de EU afwijst:lol:

Maar ik stem als anterograde nationalist ook nooit ofte nimmer voor N.VA.

Ik wil niet dat de rechtse nationalisten de welvaartsstaat opblazen.

Vigilant
24 mei 2014, 10:29
Het punt is dat het VB in ieder geval niet de juiste strategie heeft om België te ontmantelen. Ze proberen het al dertig jaar, en ze zijn nooit ook maar in de buurt gekomen. 'Het land opblazen', dat kunt ge enkel doen door ofwel een revolutie, ofwel door rechts beleid te voeren.

Ofwel stap voor stap. Het is een evolutionair gegeven. We gaan naar een Europa van de regio's. De PS en la francophonie weet dat die evolutie niet te stoppen is. Hun strategie is nu rekken om nog zoveel mogelijk uit de brand te slepen : miljardne voor Brussel, verfransing van de Rand, Zaventem ontmantelen en activiteit verhuizen naar Liège en Charleroi.

Vanaf het moment dat de vergrijzingsgolf werkelijk uitbarst in 2019, vragen ze zelf de ontmanteling van de SZ. Je denkt toch niet dat de PS de pensioenen van de Vlamingen gaat betalen? De pensioenmaterie zal als eerste geregionaliseerd worden. De uitkeringen zullen nog federaal blijven : de Vlamingen zullen nog een tijd mogen opdraaien voor de uitkeringen van het socialistisch importkiesvee.

Vigilant
24 mei 2014, 10:30
Het moge duidelijk zijn dat de n-va schrik heeft van haar eigen bestaansreden en eerst het onafhankelijkheidsstreven schrapte en nu zelfs het autonomiestreven in de koelkast plaatst.

Vreemd want naast de massale mediasteun die Dewever kreeg als anti-VB wapen is net dat onafhankelijkheidsstreven dat de n-va naar electorale hoogtes bracht.

De n-va campagne die ik gezien heb moet zowat de zwakste ooit zijn...

Een vlaams nationale partij moet zich niet begeven op het terrein van de tegenstander en ultra-liberaler proberen te zijn dan de liberalen of de spreekbuis te zijn van de ceos of voka. Een vlaams nationale partij moet als doelstelling hebben zoveel mogelijk mensen te scharen rond de onafhankelijkheidsgedachte. De n-va daarentegen maakt hiervan een taboe. Dewever durft zelfs niet meer antwoorden op de onafhankelijkheidsvraag.

Een n-va stem is geen signaal voor meer vlaamse autonomie meer maar het gaat over wlke post Dewever krijgt en waar men gaat snijden en dan is dit bij de n-va met zeer veel PC exclusieven.

Als men aan de n-va vraagt of autonomie nog hoeft ...dan zeggen ze later...

Waar wacht de n-va op tot er 80 procent moslims in onze steden wonen. Gaan die voor VL onafhankelijkheid zorgen?

Een politicus moet proberen zoveel mogelijk mensen achter zijn overtuiging te scharen ook al heeft die overtuiging momenteel nog geen meerderheid. Maar ik denk steeds meer dat Dewever geen overtuiging heeft.

nochtans was er nog niet zolang geleden in de peilingen een meerderheid voor V partijen. Ik zie het ook in mijn omgeving met het transformeren van zijn partij van naar de VOKA TGV heeft hij veel krediet verloren . Mensen die hem verdedigden tegen de kritiek qua eurofilie en islamisering die ik eerst op Dewever had verdedigen hem niet meer en maken grapjes over gouden tanden en huis verkopen....

Dewever kom de vlaamse Vaclav Havel zijn maar heeft blijkbaar meer ambitie om de Belgische tatcher te zijn.

Wat heeft het VB al kunnen realiseren op vlak van onafhankelijkheid of meer zelfbeschikking? Niets, absoluut niets.

Pericles
24 mei 2014, 10:31
Dat zal van de cijfers afhangen.

In het (toegegeven, zo goed als utopisch) beste geval halen cd&V, bLD, SPA en Groen geen meerderheid. Dan heeft Di Rupo een héél groot probleem. Maar goed, dat is onrealistisch na zo'n vuile campagne en met een veel te klein VB.

Maar een N-VA die vlot over de 30 % gaat zal men niet nog eens met zoveel gemak aan de kant kunnen schuiven, zeker niet indien er al een partnerschap bestaat met CD&V (en evt. bLD) in een snel gevormde Vlaamse regering. Temeer doordat de PS op een verlies van 7,5 �* 10 % afstevent in vergelijking met de vorige verkiezingen, en dus minder almachtig zal zijn.

Ik weet het niet, joh. Het zou inderdaad best wel eens krek hetzelfde kunnen verlopen als vorige keer. Ze zijn ertoe in staat, da's zeker. Maar er is geen zinnig alternatief. Het VB is een anti-islampartij geworden. Dat is voor mij geen prioritair thema. De bLD en CD&V zijn de verraders van vorige keer, en zullen nooit een stem van me krijgen. SPA, Groen en PVDA zijn linkse partijen, en staan voor zowat alles wat ik niet wil. Blanco of ongeldig is voor mij geen optie. Dus is er maar één alternatief beschikbaar. Niet geschoten is altijd gemist. Dus wordt het N-VA, in de hoop dat de kaap van de 30 % vlot gerond kan worden. Wat in 2010 nipt mislukte, kan anno 2014 misschien wel lukken, of een dermate onstabiele regering opleveren dat we binnen afzienbare tijd opnieuw bollekes mogen gaan kleuren en dan de rekening presenteren.

Bon , we zijn het dan toch redelijk eens over het feit dat een min of meer significant VB toch nog zijn nut kan hebben.

abramis brama
24 mei 2014, 10:31
Alleen blijft hij te pro-europees voor mij. Europa waar nodig, jazeker, maar zomaar wat bevoegdheden afstaan? nee dank u, de draairichting van de toiletten volstaat.

Voor de rest: niks aan toe te voegen. Misschien kan Il Partijslavo zijn standpunt nader toelichten?

Te pro-Europees : volmondig akkoord.

In dat opzicht kan ik mij ook veel beter vinden in het Europa-standpunt van VB dat zich centert op samenwerking.

Maar Europa is in mijn visie a means to an end. Als Vlaanderen langs de ene kant een aantal bevoegdheden afneemt van belgië, en Europa langs de andere kant, dan wordt belgië op de duur vanzelf overbodig.

Alles wat het belgische niveau verzwakt kan nuttig zijn.

Vrijheideerst
24 mei 2014, 10:32
Bon , we zijn het dan toch redelijk eens over het feit dat een min of meer significant VB toch nog zijn nut kan hebben.

Niet in de huidige status. Trouwens, ze hebben vrolijk meegedaan met het N-VA gebash (zie twitter) en blijven dezelfde eentonige campagnes voeren.

En welke Vlaams nationalist er op de N-VA nog kan stemmen? ik.

Pericles
24 mei 2014, 10:32
Wat heeft het VB al kunnen realiseren op vlak van onafhankelijkheid of meer zelfbeschikking? Niets, absoluut niets.

Vigilant. Laat het zijn , wij zijn je vijanden niet.
Hier zijn N-VA stemmers actief die nog een grotere afkeer van de islam hebben dan ik .

Pericles
24 mei 2014, 10:35
Niet in de huidige status. Trouwens, ze hebben vrolijk meegedaan met het N-VA gebash (zie twitter) en blijven dezelfde eentonige campagnes voeren.

En welke Vlaams nationalist er op de N-VA nog kan stemmen? ik.

Ik begrijp je strategie.
Maar dat over en weer "gebash" is precies datgene wat het regime wil.

eno2
24 mei 2014, 10:47
Dus jij denkt dat een stem op het VB wel tot het einde van dit land kan leiden ?

Hoe dan ?

Hoe dan? Omdat ze voor onafhankelijkheid zijn.

eno2
24 mei 2014, 10:49
Bon , we zijn het dan toch redelijk eens over het feit dat een min of meer significant VB toch nog zijn nut kan hebben.

Hoe? Ze komen nergens bij te pas.

eno2
24 mei 2014, 10:51
Je bent toch verstandiger dan dat.
Heel die constructie van het "cordon" is een uitvinding van het regime.
Verdeel de nationalisten , zo krijgen we ze klein.

Het VB had maar zo stom niet moeten zijn zich zo racistisch op te stellen. Daar heeft "het regime" ze op gepakt.

Witte Kaproen
24 mei 2014, 10:54
Ik vind dat niet erg...
België zal zeker tot in 2019 overeind blijven.

Eens een Vlaamse regering gevormd is

en het blijkt dat er geen federale regering meer kan gevormd worden,

zal België wel vanzelf uitdoven. :-)

AnarchoChristophe
24 mei 2014, 10:55
:cheer: :clapping:

Nog meer versnippering onder de nationalisten. Waardoor België nog trager gaat "verdampen":evil::twisted::roll:

Ten eerste wilt de N-VA België niet opblazen. Ten tweede is er geen nood aan zogenaamde 'nationalisten' die gewoon een leeuwenvlag willen zien hangen in Brussel, weliswaar met het EU-gedrocht erboven. Nu heb ik genoeg problemen met de Vlaamse Beweging, en nationalisme moet voor mij eigenlijk niet Vlaams zijn, maar dat er mensen zijn die durven beweren nationalist te zijn, en dan voorstander zijn het Vlaamse volk te laten commanderen door bijv. een Duitser of Fransman in Brussel, die mede 'verkozen' is door Polen en Bulgaren (disclaimer: ik heb niets tegen Polen en Bulgaren), die dienen enkel als komiek.

De EU is volstrekt niet compatibel met het zelfbeschikkingsrecht van volkeren en is dus fundamenteel anti-nationalistisch.
Daar kan je niet omheen. Je bent ofwel voor localisme en zelfbeschikkingsrecht ofwel voor supranationale centralisatie en controle. Punt.

hamac
24 mei 2014, 10:56
Zij die in de overtuiging zijn dat rechtlijnigheid tot een bepaald doel het allerbelangrijkste is, zijn vaak blind voor de steeds veranderlijke context in een onzekere toekomst die zeer moeilijk te voorspellen is.

Voorbeeld:
Als bij een volgende Europese crisis de boel echt zou ontploffen is de kans groot dat er een samenwerking komt tussen de noordelijke landen.
Vlaanderen kan dan niet anders om haar kar daar aan te koppelen. Met of zonder de walen.

Juist, in dat geval zal een mogelijke splitsing gedicteerd worden door de context zelf ongeacht het bestaan van N-VA of het VB.
Maar zonder N-VA is de kans wel groter dat er tot dan een linkse koers gevaren wordt.

AnarchoChristophe
24 mei 2014, 10:58
Niet in de huidige status. Trouwens, ze hebben vrolijk meegedaan met het N-VA gebash (zie twitter) en blijven dezelfde eentonige campagnes voeren.

En welke Vlaams nationalist er op de N-VA nog kan stemmen? ik.

Jij bent een flamingant, en misschien Vlaams, maar geen nationalist.

Pericles
24 mei 2014, 11:00
Dus jij denkt dat een stem op het VB wel tot het einde van dit land kan leiden ?

Hoe dan ?

In eerste instantie om te beletten dat de N-VA de nieuwe CVP wordt.
En voor de ultieme stemming in het Vlaams parlement zullen we wel aan de kant van de N-VA gaan staan.
Maar daarvoor zullen we ooit samen meer dan 50 procent van de zetels moeten halen.
Ik heb zelfs ooit eens gelezen dat de internationale norm zelfs 55 procent van de stemmen is .

Henri1
24 mei 2014, 11:08
Eens een Vlaamse regering gevormd is

en het blijkt dat er geen federale regering meer kan gevormd worden,

zal België wel vanzelf uitdoven. :-)

Daarom zal er eerst een Federale regering gevormd worden, daarna pas een vlaamse.

Pericles
24 mei 2014, 11:15
Het VB had maar zo stom niet moeten zijn zich zo racistisch op te stellen. Daar heeft "het regime" ze op gepakt.

Hoe is het daal op het eiland en krijg jij daar een Belgisch pensioen ? ;-)

abramis brama
24 mei 2014, 11:16
Daarom zal er eerst een Federale regering gevormd worden, daarna pas een vlaamse.

Even quoten en een bookmark maken om je hier heel binnenkort nog eens mee om de oren te slaan. :mrgreen:

abramis brama
24 mei 2014, 11:20
Hoe dan? Omdat ze voor onafhankelijkheid zijn.

????

- Hoe ga je een taart bakken ?
- Omdat ze lekker is.

Rare manier van vragen beantwoorden is dat.

Vrijheideerst
24 mei 2014, 11:27
????

- Hoe ga je een taart bakken ?
- Omdat ze lekker is.

Rare manier van vragen beantwoorden is dat.

Ja, graag een chocoladetaart voor mij :magniet:

manta
24 mei 2014, 13:48
Met politiek correct heeft dat weinig uitstaans.

Ik heb vroeger net zoals vele anderen op het VB gestemd, hoofdzakelijk omdat het de enige partij was die streefde naar Vlaamse zelfbeschikking. Op zich kon ik me inhoudelijk ook vinden in het migrantenstandpunt van de partij : aanpassen of opkrassen.

Ik ben - net zoals zovelen - afgehaakt toen de klemtoon werd verschoven naar het anti-islam-discours van FDW, dat uiteindelijk bijzonder destructief gekoppeld werd aan het Vlaamsnationale standpunt. De koppeling "Flaminganten zijn racisten" was geboren.

De N-VA heeft die twee thema's losgekoppeld en herleid tot hun ware proporties : een realistisch en praktisch realiseerbaar streven naar zelfbeschikking, gekoppeld aan een discours van actieve migratie en een streng inburgeringsbeleid.
Het VB houdt enkel nog over wat hen klein heeft gemaakt : de aversie ten opzichte van de islam, dat ze nog koppelen aan het volstrekt onrealiseerbaar scenario van eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring in een Vlaanderen dat daar niet rijp voor is.

Het grote probleem in een notedop : vroeger voelde het VB als geen ander aan met welke thema's ze konden scoren, wat er lééfde bij de bevolking, en d�*t is exact wat ze nu kwijt zijn. Ze hadden bij het migratieprobleem moeten blijven, zonder de religieuze dimensie daaraan te koppelen. En ze hadden 100 % op communautaire thema's moeten inzetten toen die gloeiend heet waren.
Maar ze zijn nog steeds de enige partij die Vlaanderen als een onafhankelijke staat willen zien.
De confederale constructie met als mogelijk toekomstbeeld een Vlaams gewest dat een minimum aan eigen beslissingen kan nemen en voor de rest afhangt van wat Europa er mee doet is niet 't gene ik wil zien.
Ook de manier waarom de nva het migrantenthema bekijkt is totaal fout, verdergaan met de immigratie toelaten is nefast voor Vlaanderen. Zelfs al zijn het enkel "migranten die willen werken", dat heeft een land met 500.000 en meer werklozen niet nodig. De Europese open grenzen doen al genoeg kapot...
Dat het VB te vaak in de media komt met de anti-islamtoestanden is ook jammer, ze zouden beter Vlaanderen promoten, een Vlaanderen dat sociaal is voor de Vlamingen en zorgt voor de inwoners van de Vlaamse staat.
Toch is het niet onbelangrijk dat ze de islam aanklagen, me dunkt dat er voorbeelden genoeg zijn dat die religie een gevaar is...

Nebur
24 mei 2014, 14:06
Je bent toch verstandiger dan dat.
Heel die constructie van het "cordon" is een uitvinding van het regime.
Verdeel de nationalisten , zo krijgen we ze klein.

Het cordon heeft het Blok stemmen opgeleverd. Zelfs indien het cordon er niet was, en ze haalden dezelfde score, gingen ze de Vlaamse onafhankelijkheid ook niet gerealiseerd hebben. Daarvoor hebt ge een meerderheid in Vlaanderen nodig. Die politieke meerderheid is er nooit geweest. Niet in de hoogdagen van het Blok/Belang, niet nu.

Het Oosten
24 mei 2014, 15:05
Het cordon heeft het Blok stemmen opgeleverd. Zelfs indien het cordon er niet was, en ze haalden dezelfde score, gingen ze de Vlaamse onafhankelijkheid ook niet gerealiseerd hebben. Daarvoor hebt ge een meerderheid in Vlaanderen nodig. Die politieke meerderheid is er nooit geweest. Niet in de hoogdagen van het Blok/Belang, niet nu.

Het VB gaat stilletjes de weg op van de LDD.

Vrijheideerst
24 mei 2014, 15:47
Het VB gaat stilletjes de weg op van de LDD.

Ja, en toch komt er ooit weer zo'n partij, die er tegen 2018-2019 stillekes aan weer zal staan.

Ook als N-VA uiteenvalt, zal er een nieuwe partij uit die assen ontstaan.

Het Oosten
24 mei 2014, 15:54
Ja, en toch komt er ooit weer zo'n partij, die er tegen 2018-2019 stillekes aan weer zal staan.

Ook als N-VA uiteenvalt, zal er een nieuwe partij uit die assen ontstaan.
Juist ja. Alleen zal er geen fenix uit de assen ontstaan.

Vrijheideerst
24 mei 2014, 16:06
Juist ja. Alleen zal er geen fenix uit de assen ontstaan.

Wel een nieuw land. Met een eerlijker Systeem.

eno2
24 mei 2014, 17:10
Ten eerste wilt de N-VA België niet opblazen. Ten tweede is er geen nood aan zogenaamde 'nationalisten' die gewoon een leeuwenvlag willen zien hangen in Brussel, weliswaar met het EU-gedrocht erboven. Nu heb ik genoeg problemen met de Vlaamse Beweging, en nationalisme moet voor mij eigenlijk niet Vlaams zijn, maar dat er mensen zijn die durven beweren nationalist te zijn, en dan voorstander zijn het Vlaamse volk te laten commanderen door bijv. een Duitser of Fransman in Brussel, die mede 'verkozen' is door Polen en Bulgaren (disclaimer: ik heb niets tegen Polen en Bulgaren), die dienen enkel als komiek.

De EU is volstrekt niet compatibel met het zelfbeschikkingsrecht van volkeren en is dus fundamenteel anti-nationalistisch.
Daar kan je niet omheen. Je bent ofwel voor localisme en zelfbeschikkingsrecht ofwel voor supranationale centralisatie en controle. Punt.
Punt ja, maar wel een bizar punt, extreem nationalisme dat de natie isoleert.
Ik ken er nog zo een. Bolleke Wol. Feit is, dat de nieuw ontstane naties in Europa niet rap genoeg bij de EU kunnen terug aansluiten. En dat zal de volgende ook doen.

eno2
24 mei 2014, 17:13
Hoe is het daal op het eiland en krijg jij daar een Belgisch pensioen ? ;-)
IDEAAL. ik hoop dat ik van mijn Belgisch pensioen nog lang kan genieten.

BWarrior
24 mei 2014, 18:01
Daar zit toch niets nieuws in ?

BDW heeft altijd gesproken over een evolutie in plaats van een revolutie. Vroeger had hij het over een belgië dat zou verdampen naarmate er meer en meer bevoegdheden zouden verkast worden naar Vlaanderen en Europa.

Jullie verwarren "streven naar een onafhankelijk Vlaanderen" met "belgië splitsen". Het eerste hoef je niet noodzakelijk te bereiken via het tweede. Maak belgië overbodig en Vlaanderen verwerft de facto zelfbeschikking.


En dus wordt België gesplitst.

AnarchoChristophe
24 mei 2014, 18:09
Punt ja, maar wel een bizar punt, extreem nationalisme dat de natie isoleert.
Het Vlaamse volk niet laten commanderen door een door Polen en Bulgaren verkozen Duitser of Fransman, dat vind jij extreem nationalisme?
Dat lijk me de basis!
Als dat te extreem is, wat mag nationalism in godsnaam dan wel betekenen voor jou?
Ik ken er nog zo een. Bolleke Wol. .
Bolleke Wol is één van de weinige consequente en niet-racistische nationalisten op dit forum.
Feit is, dat de nieuw ontstane naties in Europa niet rap genoeg bij de EU kunnen terug aansluiten. En dat zal de volgende ook doen.
Welke nieuwe ontstane naties mogen dat dan wel zijn?

België gaat nooit splitsten met N-VA'ers en VB'ers. Die eersten zijn niet geïnteresseerd in splitsing, en de laatsten zitten terecht in een cordon wegens te vulgair en achterlijk om mee te doen.

AnarchoChristophe
24 mei 2014, 18:09
dubbel

Het Oosten
24 mei 2014, 18:14
Ik ben er dan zo ene. Ik heb nooit anders gestemd dan VB, tot de dag dat ik het beu was dat FDW het Vlaamsnationalisme onophoudelijk verenigde en verontreinigde met zijn islam-aversie.
Ik heb ook nooit onder stoelen of banken gestoken wat me ergerde aan het VB. Ik heb nog twee verkiezingen aanzien hoe FDW het communautaire ondergeschikt maakte aan het anti-islam-discours, en dan heb ik er - samen met vele anderen - de brui aan gegeven. Het VB heeft de kaas van haar brood laten pikken door de N-VA door niet prioritair op die communautaire nagel te kloppen terwijl BHV en aanverwanten DE hete hangijzers waren. Zoveel domheid blijf je toch niet achterna lopen ?

Ik heb enorm veel sympathie voor Annemans, maar zelfs hij kan die trieste historie niet omkeren. FDW heeft van het VB de anti-islampartij gemaakt, en van de N-VA de Vlaamsgezinde partij. Blame the ones who are to blame.

En dus maar overlopen. U bent geen haar beter dan het wicht en overloopster Annick Deridder. Dan apprecieer ik Pericles, ook al heeft hij pech gehad in het zaken doen.

abramis brama
24 mei 2014, 19:11
En dus maar overlopen. U bent geen haar beter dan het wicht en overloopster Annick Deridder. Dan apprecieer ik Pericles, ook al heeft hij pech gehad in het zaken doen.

Als de partij van mijn voorkeur de klemtonen die ze legt verandert, en die verandering is niet ten goede, en ondertussen staat een andere partij op die wél biedt wat ik belangrijk vind... zou het dan niet compleet achterlijk zijn om NIET "over te lopen", zoals jij dat noemt ?

Van zodra de N-VA in de fout gaat, of van zodra er een nóg beter alternatief opstaat, verkas ik weer. Zeker weten.

Da's nu net de dynamiek van politiek. Ik ben geen partijsoldaat. Ik ben een kiezer. Ik ben geen enkele partij loyauteit verschuldigd. Als ik een partij trouw ben en blijf, dan is het omdat ze dat in mijn ogen verdient. Verdient ze het niet meer, dan is het ook gedaan met de loyauteit.

eno2
24 mei 2014, 19:33
En dus maar overlopen. U bent geen haar beter dan het wicht en overloopster Annick Deridder. Dan apprecieer ik Pericles, ook al heeft hij pech gehad in het zaken doen.Pech?8O

eno2
24 mei 2014, 19:36
In eerste instantie om te beletten dat de N-VA de nieuwe CVP wordt.
En voor de ultieme stemming in het Vlaams parlement zullen we wel aan de kant van de N-VA gaan staan.
Maar daarvoor zullen we ooit samen meer dan 50 procent van de zetels moeten halen.
Ik heb zelfs ooit eens gelezen dat de internationale norm zelfs 55 procent van de stemmen is .

Eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring...:-P

dominatrix
24 mei 2014, 22:54
Vreemde kronkels. Voor mij is Vlaamse onafhankelijkheid de Heilige Graal, het absolute streefdoel en de finale oplossing voor alle symptomen van de belgische ziekte.

Maar wie een minimum aan realisme aan de dag kan leggen, beseft dat de praktische haalbaarheid van een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring met het huidige zootje Vlaamse mosselpartijen... nihil is.

Zolang de trado's en de groenen braaf langs het been van de PS blijven rijden, en voldoende electoraal gewicht hebben om met zijn vieren een meerderheid te vormen (en zelfs dat streven ze federaal al niet meer na), kan een Vlaamsnationalistische partij zichzelf alleen maar hopeloos belachelijk maken door van de splitsing een breekpunt te maken.

De Wever en co zijn de slimsten geweest. Zij zagen in dat de enige manier om er te geraken, erin bestaat het langzaam en zachtjes in te masseren in het electoraat. Niet te bruusk, want dan worden ze bang en lopen ze weg. Da's iets wat de trado's óók zeer goed beseffen, getuige de voorbije campagne.

Laat De Wever maar doen. Als er iemand is die deze on-staat definitief tot ontbinding kan brengen, dan is hij het wel. Maar hij moet er de kans en - belangrijker nog - de tijd voor krijgen.

Van rare kronkels gesproken: Als onafhankelijkheid de heilige graal is, dan vecht je daar voor! Dan sta je daar voor recht en probeert net voor die idee mensen te overtuigen! In 2010 voelde je gewoon aan alles dat het einde van het geval B nabij was. Het is Bart De Wever, en BART DE WEVER ALLEEN geweest die dat alles kapot gemaakt heeft! Hij, ja HIJ, heeft in plaats van de focus op Vlaanderen's vrijheid te richten en de mensen daarvoor warm te maken, de focus op andere dingen proberen te leggen. Sterker, vandaag de dag is hij TE LAF om op te komen voor wat hij zou moeten nastreven. Hij is niet de slimste, hij is sluw, omdat mensen zoals u duidelijk niet doorhebben dat de nieuwe Schiltz erger is dan de eerste.

abramis brama
24 mei 2014, 23:36
Larie. Hadden De Croo en Beke enige ruggegraat gehad, dan was het in 2010 over en uit voor NV belgië. Dankzij De Wever, die op een paar jaar tijd op dat punt kwam, daar waar andere partijen al decennia probeerden aan te modderen in die richting, maar zelfs nooit in de buurt kwamen van succes.

Face it. De N-VA slaagt waar het VB eerder faalde. In die optiek waren de twee burgemeesterduels in Antwerpen typerend. Waar Dewinter schromelijk faalde en de teloorgang van zijn partij inluidde, veegde De Wever de vloer aan met Onderlijfke. Tot tranen toe. Hij zet nu de lijnen uit op 't Schoon Verdiep.

Na Antwerpen zal nu Vlaanderen gedomineerd worden door de N-VA als de uitslag morgen gunstig is. Met de hefbomen die dat met zich meebrengt kan vervolgens de verdere afbouw van belgië ingezet worden. Liever vroeg dan laat, maar alles op zijn tijd.

CLAESSENS Joris
24 mei 2014, 23:47
Het moge duidelijk zijn dat de n-va schrik heeft van haar eigen bestaansreden en eerst het onafhankelijkheidsstreven schrapte en nu zelfs het autonomiestreven in de koelkast plaatst.

Vreemd want naast de massale mediasteun die Dewever kreeg als anti-VB wapen is net dat onafhankelijkheidsstreven dat de n-va naar electorale hoogtes bracht.

De n-va campagne die ik gezien heb moet zowat de zwakste ooit zijn...

Een vlaams nationale partij moet zich niet begeven op het terrein van de tegenstander en ultra-liberaler proberen te zijn dan de liberalen of de spreekbuis te zijn van de ceos of voka. Een vlaams nationale partij moet als doelstelling hebben zoveel mogelijk mensen te scharen rond de onafhankelijkheidsgedachte. De n-va daarentegen maakt hiervan een taboe. Dewever durft zelfs niet meer antwoorden op de onafhankelijkheidsvraag.

Een n-va stem is geen signaal voor meer vlaamse autonomie meer maar het gaat over wlke post Dewever krijgt en waar men gaat snijden en dan is dit bij de n-va met zeer veel PC exclusieven.

Als men aan de n-va vraagt of autonomie nog hoeft ...dan zeggen ze later...

Waar wacht de n-va op tot er 80 procent moslims in onze steden wonen. Gaan die voor VL onafhankelijkheid zorgen?

Een politicus moet proberen zoveel mogelijk mensen achter zijn overtuiging te scharen ook al heeft die overtuiging momenteel nog geen meerderheid. Maar ik denk steeds meer dat Dewever geen overtuiging heeft.

nochtans was er nog niet zolang geleden in de peilingen een meerderheid voor V partijen. Ik zie het ook in mijn omgeving met het transformeren van zijn partij van naar de VOKA TGV heeft hij veel krediet verloren . Mensen die hem verdedigden tegen de kritiek qua eurofilie en islamisering die ik eerst op Dewever had verdedigen hem niet meer en maken grapjes over gouden tanden en huis verkopen....

Dewever kom de vlaamse Vaclav Havel zijn maar heeft blijkbaar meer ambitie om de Belgische tatcher te zijn.

NVA mag dan wel van in den beginne de kaart van een onafhankelijk/zelfstandig Vlaanderen getrokken hebben als wervingsmiddel, de NVA-leiding heeft (als het er op aankwam) nooit die kaart getrokken.
Integendeel, de enige keer dat ze daadwerkelijk voorstellen in die richting voorstelden stemden ze uiteindelijk tegen hun eigen voorstel...

Moest de NVA-leiding staan voor wat er in hun achterban leeft zou van een feitelijk cordon tegen het VB al lang geen sprake meer zijn...
8-)

hamac
25 mei 2014, 03:42
8<
Moest de NVA-leiding staan voor wat er in hun achterban leeft zou van een feitelijk cordon tegen het VB al lang geen sprake meer zijn...
8-)

Is een kartel achter het cordon dan de droom van het VB?
Dan stond je daar met een hoog momentum, doch ontoereikend en dat meteen terug naar beneden duikelt.