PDA

View Full Version : Taks bedrijfswagens; pingpong Geens; N-VA heeft het gedaan


De schoofzak
24 mei 2014, 06:59
Samengevat:
- de belastingen willen de taks op bedrijfswagens ineens fors verhogen, dank zij "een interpretatie"
- N-VA stelt een vraag aan de minister: klopt dit ?
- Geens bevestigt: dit is de interpretatie van de fiscus
- de N-VA klaagt dit aan: alweer een belasting op de rug van iemand die werkt èn zo goed werkt dat de baas zegt: hier, een auto, gij verdient dat.
- Geens zwijgt ...
- Geens zegt nu plots: "how how, die interpretatie is niet juist ... en ... dus de nva verspreidt leugens ..."

Zo kan zelfs een varken met een hoed op de kiezer trachten te misleiden.

titel: Verkiezingen nekken nieuwe taks op bedrijfswagens
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140523_01117404




Vandaag om 06:00 door Pascal Dendooven
Mail Print
Verkiezingen nekken nieuwe taks op bedrijfswagens Aangezien in België ongeveer een half miljoen bedrijfswagens rondrijden, had de taks zich stevig laten voelen bij de ondernemingen. Foto: Mélanie Wenger/photo news
Minister van Financiën Koen Geens houdt op de valreep een omstreden nieuwe belasting op bedrijfswagens tegen. ‘De verkiezingen hebben hier niets mee te maken’, luidt het op zijn kabinet.

Minister van Financiën Koen Geens (CD&V) kondigde op 25 april de komst van de nieuwe belasting op bedrijfswagens af. Hij zei toen in een antwoord op een parlementaire vraag dat de fiscale administratie hem had laten weten dat ze van plan was bedrijfswagens méér te belasten, en dat ze de nieuwe interpretatie van de regelgeving ging toepassen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012.

Concreet zouden bedrijven niet langer de bijdrage van de werknemer voor de auto (het voordeel in natura) mogen aftrekken van hun (verworpen) uitgaven.

De redenering van de fiscus was in het verleden dat belastingen geen twee keer betaald moesten worden. Wat het personeel betaalde, moest de werkgever niet ook nog eens betalen.

Maar de fiscale administratie vond dat de nieuwe regeling voor de bedrijfswagens die van kracht werd op 1 januari 2012, dat principe niet meer toeliet. Geens meldde dat op 25 april in de parlementaire commissie naar aanleiding van een parlementaire vraag.

Volgens Mathieu Isenbaert, fiscalist bij Ernst & Young (EY), zou de nieuwe regeling een aardige duit kosten. ‘Voor een gemiddelde wagen als een Toyota Avensis zou de kostprijs voor de jaren 2012, 2013 en 2014 kunnen oplopen tot 500 euro per wagen. Dat loopt op voor duurdere auto’s’, zei hij gisteren aan De Standaard. In België zijn er ongeveer een half miljoen bedrijfswagens, wat betekende dat het bedrijfsleven aankeek tegen extra kosten.

Non-issue

Op het kabinet-Geens luidde het dat de minister voor die nieuwe belasting is gaan liggen. ‘We hebben de fiscale administratie laten weten dat we hun (belasting)interpretatie niet delen, en schorten de maatregel op.’ Volgens het kabinet is de interpretatie van de fiscus niet verzoenbaar met de principes van rechtszekerheid. ‘Er is al heel wat heisa geweest over de bedrijfswagentaks en nu nog eens retroactief extra kosten aanrekenen zou indruisen tegen de rechtszekerheid. De nieuwe taks komt er niet. Het is een non-issue’, zei een kabinetsmedewerker.

Een non-issue dat gisteren tot heel wat commotie leidde. Temeer omdat Geens op 25 april op geen enkel moment had gezegd dat hij de interpretatie van de administratie betwistte.

Het kabinet-Geens stuurde gisteravond dan plots een persbericht uit waarin het uithaalde naar de N-VA, die ‘twee dagen voor de verkiezingen foute berichtgeving verspreidde’. Geens zelf blijkt nog maar deze week (volgens sommigen twee dagen geleden) de fiscale administratie instructies te hebben gegeven dat de bijkomende taks opgeschort wordt.

Een woordvoerder van Financiën zei daar gisteravond over: ‘De kwestie werd vorige week al mondeling besproken, maar deze week is er een schriftelijk dossier ingediend door het kabinet’. Een meer verfijnde timing had hij niet.

Het voordeel van de verkiezingen van deze zondag lijkt in elk geval dat de standpunten over de nieuwe taks nu open en bloot op tafel liggen. Binden ze een volgende regering? ‘Er kan altijd een bredere fiscale hervorming komen, maar deze taks gaat niet door’, luidt het op het kabinet.