PDA

View Full Version : Eén stem.... per nationaliteit.


circe
25 mei 2014, 08:47
Hoeveel nationaliteiten heeft U?

Giga-stemfraude verwacht bij Europese verkiezingen
/Politiek 16 mei 2014 door Frank Verhoef 9
UTRECHT-DUBBEL PASPOORT-ILLUSTRATIE
De Europese verkiezingen zijn nog een kleine week van ons verwijderd. Welke partijen de verkiezingen winnen, weten we nog niet. Wat we wél weten, is dat gigantische stemfraude onvermijdelijk lijkt.

Schrik niet, maar als je enkel de Nederlandse nationaliteit hebt, is je stem eigenlijk niet zoveel waard. Wie een dubbele nationaliteit heeft is spekkoper tijdens de Europese verkiezingen van 22 tot 25 mei. Die mag namelijk twee keer naar de stembus.

Nee, het is geen verlate 1-aprilgrap. Iedereen die twee nationaliteiten heeft in twee verschillende EU-landen krijgt twee stembiljetten thuisgestuurd: één voor het land waar ze op dat moment wonen en één voor het land waar ze vandaan komen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad. De cijfers zijn schrikbarend: alleen al in Nederland wonen 157.000 mensen met een nationaliteit uit een ander EU-land. Voor één Nederlandse zetel in het Europees parlement zijn – toevallig – ongeveer 160.000 stemmen nodig (de kiesdeler is variabel: de opkomst wordt gedeeld door het aantal te verdelen zetels).

In totaal kunnen honderdduizenden Europeanen twee keer stemmen. Ja, officieel mag het allemaal niet, maar er is niemand die er toezicht op houdt. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken is dubbel stemmen strafbaar. ‘Nederland heeft in Europa aan de orde gesteld of het niet helemaal voorkomen kan worden maar dat heeft nog geen effect gehad,’ aldus de woordvoerder tegen het AD.

Tja. Hoe democratisch zijn de Europese verkiezingen dan eigenlijk nog, als er zo makkelijk kan worden gefraudeerd?http://www.hpdetijd.nl/2014-05-16/giga-stemfraude-verwacht-bij-europese-verkiezingen/

Miauw!
25 mei 2014, 11:57
"Iedereen die twee nationaliteiten heeft in twee verschillende EU-landen krijgt twee stembiljetten thuisgestuurd: één voor het land waar ze op dat moment wonen en één voor het land waar ze vandaan komen."
Maar als dubbel stemmen verboden is, waarom stuurt men dan in vredesnaam TWEE stembiljetten?
Nu vraag ik me wel af wie de moeite gaat doen om twee maal langs te gaan, zeker als je bedenkt dat het veiliger is om er dan enige tijd tussen te laten, om niet herkend te worden.

circe
25 mei 2014, 11:59
"Iedereen die twee nationaliteiten heeft in twee verschillende EU-landen krijgt twee stembiljetten thuisgestuurd: één voor het land waar ze op dat moment wonen en één voor het land waar ze vandaan komen."
Maar als dubbel stemmen verboden is, waarom stuurt men dan in vredesnaam TWEE stembiljetten?
Nu vraag ik me wel af wie de moeite gaat doen om twee maal langs te gaan, zeker als je bedenkt dat het veiliger is om er dan enige tijd tussen te laten, om niet herkend te worden.

Belgie stuurt de dubbelpaspoortigen een stembrief als "Belg"
Bulgarije stuurt de dubbelpaspoortigen een stembrief als "Bulgaar".

Hij kan stemmen in België en in Bulgarije.

Miauw!
25 mei 2014, 12:02
Belgie stuurt de dubbelpaspoortigen een stembrief als "Belg"
Bulgarije stuurt de dubbelpaspoortigen een stembrief als "Bulgaar".

Hij kan stemmen in België en in Bulgarije.

Ah, op die manier! Maar dan maakt dat in de praktijk toch niets uit? Want dan zou zo een dubbelpaspoortige heen en weer moeten pendelen tussen de twee landen om twee keer te kunnen stemmen?

Knuppel
25 mei 2014, 12:13
Ah, op die manier! Maar dan maakt dat in de praktijk toch niets uit? Want dan zou zo een dubbelpaspoortige heen en weer moeten pendelen tussen de twee landen om twee keer te kunnen stemmen?

Ik kende een Turkse "Belg" die speciaal naar Turkije vloog om op de islamitische "welvaartspartij" te kunnen stemmen.

Een dubbelpaspoortige Nederlander had trouwens dagenlang tijd om van de ene naar de andere plaats te kunnen gaan.

Bovendien zijn er andere manieren voor de "Belgen" in het buitenland om geldig te stemmen zonder daarvoor naar hier te moeten komen.

Miauw!
25 mei 2014, 12:48
Ja, dat is ook waar. Ik had er niet bij stilgestaan dat men niet overal op dezelfde dag stemt. Desalniettemin denk ik dat "dubbelstemmes" eerder uitzondering dan regel zullen zijn.

porpo
25 mei 2014, 12:53
Hoeveel nationaliteiten heeft U?
3 maar ik stem 1.

porpo
25 mei 2014, 12:55
Wie heeft dat Irakees meisje (voor VB-ers: die hoofddoek-kop) op VRT gezien? 3 nationaliteiten en 3 keer stemmen. LOL! :D

Knuppel
25 mei 2014, 12:59
Ja, dat is ook waar. Ik had er niet bij stilgestaan dat men niet overal op dezelfde dag stemt. Desalniettemin denk ik dat "dubbelstemmes" eerder uitzondering dan regel zullen zijn.

De kern van de zaak is dat de partijen die gelijkheid voor alle Belgen beweren voor te staan, nog maar eens, het produceren van ongelijkheid op hun geweten hebben.

Probeer JIJ er in Marokko of Turkije maar eens een dubbele nationaliteit op na te houden....

Hoe je het ook draait of keert: een dubbelpaspoortige "Belg" kan twee keer op een Europese lijst stemmen als hij dat wil.

En last but not least....

Voor Vlamingen zoals jij en ik is er stemplicht. Nationaliteitsweigeraars echter (mensen van buiten Europa die géén Belg zijn en het ook niet willen worden) hebben hier stemrecht.

circe
25 mei 2014, 13:02
Wie heeft dat Irakees meisje (voor VB-ers: die hoofddoek-kop) op VRT gezien? 3 nationaliteiten en 3 keer stemmen. LOL! :D

yeps. ik moest er ook aan denken.

Maar ze heeft hier gewoon een verblijfsvergunning, dus ze stemt voor Europa enkel als Nederlandse.

De Bulgaar uit mijn voorbeeld heeft tweemaal de kans om zijn visie over het Europees parlement door te drukken. Tweemaal EVP bijvoorbeeld!

Avsjo Roger
25 mei 2014, 13:32
Dit is een prachtig pleidooi om de "EU-nationaliteit" in te stellen ; dan kan iedereen slechts éénmaal als EU burger voor het EP stemmen....

porpo
25 mei 2014, 13:33
De Bulgaar uit mijn voorbeeld heeft tweemaal de kans om zijn visie over het Europees parlement door te drukken. Tweemaal EVP bijvoorbeeld!
Dat zou niet mogen !

porpo
25 mei 2014, 13:34
Dit is een prachtig pleidooi om de "EU-nationaliteit" in te stellen ; dan kan iedereen slechts éénmaal als EU burger voor het EP stemmen....
:thumbsup: