PDA

View Full Version : Zijn de thuisblijvers en ongeldige stemmen al meegeteld?


Doge
25 mei 2014, 22:05
Zijn de ongeldige stemmen en thuisblijvers al meegeteld in de zetelverdelingen die we zien op TV?

Die verloren stemmen tellen niet mee maar de overgebleven zetels moeten wel nog verdeeld worden volgens systeem d'hondt waarbij er nog enkele zetels van plaats kunnen wisselen.

fbpolitics
25 mei 2014, 22:48
De kiesdrempel ligt op 5% om 1 zetel te kunnen halen.
Blanco + ongeldig liggen meestal onder 5%, en is dus marginaal.

.

Doge
26 mei 2014, 00:11
De kiesdrempel ligt op 5% om 1 zetel te kunnen halen.
Blanco + ongeldig liggen meestal onder 5%, en is dus marginaal.

.

Toch meer dan dat hoor, normaal is 4% ongeldig en 8% die thuis blijft. Dat is dus in totaal 12% van de zetels die herverdeeld moeten worden, toch een zeteltje die zal verschuiven denk ik.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/2.17375/1.1458105

fbpolitics
26 mei 2014, 00:36
8% thuis?
Heb hiervan nog geen officieel cijfer gezien dit jaar, maar dit ligt me iets te hoog naar mijn gevoel.


Soit, voor vandaag: ongeldig = 5,6% (op het moment van posting, 01:36hr met update website +-8min voordien)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/uitslagen

Ja, is dus inderdaad 1 zetel, die men volgens het logisch democratisch systeem in BE kan laten "verdwijnen".

Logischer zou zijn dat men de ongeldige/niet-stemmers worden beschouwd als onbestaande, en dus de zetels verdeelt op het totaal uitgebracht aantal geldige stemmen, niet op het potentieel totaal aantal mogelijke stemmen.

.

Nebur
26 mei 2014, 00:54
Zijn de ongeldige stemmen en thuisblijvers al meegeteld in de zetelverdelingen die we zien op TV?

Die verloren stemmen tellen niet mee maar de overgebleven zetels moeten wel nog verdeeld worden volgens systeem d'hondt waarbij er nog enkele zetels van plaats kunnen wisselen.

Die zetels worden nooit toegekend aan de blanco's (of ongeldige of thuisblijvers). De zetels worden verdeeld over de partijen die de kiesdrempel haalden. Uw vraag is dus compleet verkeerd, maar als u per se een antwoord wilt: ja. Dat zou u ook merken als u de zetels optelt: dan komt u tot 150 (Kamer) of 124 (Vlaams).

Doge
26 mei 2014, 06:30
De overblijvende zetels worden verdeeld volgens systeem d'hondt dus kan er nog een zetel bij NVA komen en ergens anders weg, zoals ik het nu zie zijn die cijfers nog niet bekend.

Niet enkel blanco en thuisblijvers trouwens, ook de zetels van partijen onder de kiesdrempel moeten ook herverdeeld worden volgens dat systeem die grote partijen iets bevoordeeld.

reservespeler
26 mei 2014, 06:33
8% thuis?
Heb hiervan nog geen officieel cijfer gezien dit jaar, maar dit ligt me iets te hoog naar mijn gevoel.


Soit, voor vandaag: ongeldig = 5,6% (op het moment van posting, 01:36hr met update website +-8min voordien)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/uitslagen

Ja, is dus inderdaad 1 zetel, die men volgens het logisch democratisch systeem in BE kan laten "verdwijnen".

Logischer zou zijn dat men de ongeldige/niet-stemmers worden beschouwd als onbestaande, en dus de zetels verdeelt op het totaal uitgebracht aantal geldige stemmen, niet op het potentieel totaal aantal mogelijke stemmen.

.


Wat doe je dan met de stemmen van de kleine partijkes? Samen hebben ze soms meer dan één zetel.

Voor Limburg ligt de kiesdrempel op 8,3 %

Doge
26 mei 2014, 09:58
Wat doe je dan met de stemmen van de kleine partijkes? Samen hebben ze soms meer dan één zetel.

Voor Limburg ligt de kiesdrempel op 8,3 %

Inderdaad, er is meer dan 20% van de zetels die herverdeeld moeten worden en dat geeft een klein voordeel voor de NVA maar kan een andere partij wel eentje doen verliezen.

Systeem d'hondt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methode-D'Hondt

plǝɹǝʍ ǝp
26 mei 2014, 10:34
Zijn de ongeldige stemmen en thuisblijvers al meegeteld in de zetelverdelingen die we zien op TV?

Die verloren stemmen tellen niet mee maar de overgebleven zetels moeten wel nog verdeeld worden volgens systeem d'hondt waarbij er nog enkele zetels van plaats kunnen wisselen.

Die stemmen worden altijd direct apart gelegd, de blanco's en ongeldig tellen NOOIT mee, onthou dat maar. Je kan beter in je bed blijven liggen als je onnozel wil doen of geen stem wil uitbrengen, dan bespaar je de tellers weer een beetje werk (toch 6% blanco/ongeldig in ons telbureau).

Ik weet niet waarom, maar er blijven altijd hardnekkige misverstanden bestaan over de rol van ongeldige/blanco stemmen: dat ze naar de grootste partij zouden gaan etc etc.

Onthou: ze tellen niet mee. Het is alsof de stemmers niet bestaan.

Doge
26 mei 2014, 11:23
Die stemmen worden altijd direct apart gelegd, de blanco's en ongeldig tellen NOOIT mee, onthou dat maar. Je kan beter in je bed blijven liggen als je onnozel wil doen of geen stem wil uitbrengen, dan bespaar je de tellers weer een beetje werk (toch 6% blanco/ongeldig in ons telbureau).

Ik weet niet waarom, maar er blijven altijd hardnekkige misverstanden bestaan over de rol van ongeldige/blanco stemmen: dat ze naar de grootste partij zouden gaan etc etc.

Onthou: ze tellen niet mee. Het is alsof de stemmers niet bestaan.

Voor de zoveelste keer, de stemmen tellen niet mee maar de overgebleven zetels worden wel verdeeld volgens het systeem d'hondt die een klein voordeel geeft aan de grote partijen. Dat is 20% die zo herverdeeld wordt, er gaan zo 1 of 2 zetels nog verschuiven hierdoor.

rub1615
26 mei 2014, 11:36
^^Die zullen ze wel van in het begin in rekening gebracht hebben. De resultaten zijn compleet, ze gaan niet enkele dagen na de verkiezingen nog zetels verschuiven

Doge
26 mei 2014, 17:09
^^Die zullen ze wel van in het begin in rekening gebracht hebben. De resultaten zijn compleet, ze gaan niet enkele dagen na de verkiezingen nog zetels verschuiven

Volgens mij dus wel, het aantal thuisblijvers is nog niet gekend.

Pericles
26 mei 2014, 17:17
Volgens mij dus wel, het aantal thuisblijvers is nog niet gekend.

Wat maakt het uit voor de zetelverdeling tellen alleen maar de geldige stemmen.

rub1615
26 mei 2014, 17:17
Volgens mij dus wel, het aantal thuisblijvers is nog niet gekend.

Men volgt de methode D'Hondt. Ik heb dat voor een ander topic eens berekend voor kieskring Oost-Vlaanderen. Het komt er op neer dat de totalen van de partijen eerst op volgorde worden gezet en dan gedeeld door 1, 2, 3, 4, 5, 6, .... Vervolgens wordt gekeken naar de grootte van die quotiënten. Het grootste getal krijgt de eerste zetel, het tweede grootste getal de tweede zetel tot het aantal zetels op is. In bv Oost-Vlaanderen waren er 20 zetels te verdelen. Hieruit kan je dus ook zien dat de laatste zetel tussen de N-VA en SPA ging (had de N-VA 777 stemmen meer gehad dan had de N-VA in Oost-Vlaanderen 7 zetels gehad en de SPA maar 2).

http://www.majhost.com/gallery/Alfa5566/Afb/2014/05/excel_zetels.png

Thuisblijvers hebben dus geen invloed op de zetelverdelingen. En maar goed ook.

ViveLaBelgique
26 mei 2014, 17:57
Tegen mijn verwachting in zijn er in 2014 een ietspietsie meer geldige stemmen geregistreerd dan in 2014. Dit zowel relatief aan het aantal stemplichtigen en het aantal stemgerechtigden.

Doge
26 mei 2014, 18:51
Men volgt de methode D'Hondt. Ik heb dat voor een ander topic eens berekend voor kieskring Oost-Vlaanderen. Het komt er op neer dat de totalen van de partijen eerst op volgorde worden gezet en dan gedeeld door 1, 2, 3, 4, 5, 6, .... Vervolgens wordt gekeken naar de grootte van die quotiënten. Het grootste getal krijgt de eerste zetel, het tweede grootste getal de tweede zetel tot het aantal zetels op is. In bv Oost-Vlaanderen waren er 20 zetels te verdelen. Hieruit kan je dus ook zien dat de laatste zetel tussen de N-VA en SPA ging (had de N-VA 777 stemmen meer gehad dan had de N-VA in Oost-Vlaanderen 7 zetels gehad en de SPA maar 2).

Thuisblijvers hebben dus geen invloed op de zetelverdelingen. En maar goed ook.

Aha, worden alle zetels volgens die methode verdeeld of alleen de restzetels?

Ik had begrepen dat die methode d'hondt een licht voordeel gaf aan grote partijen.

Doge
26 mei 2014, 18:52
Tegen mijn verwachting in zijn er in 2014 een ietspietsie meer geldige stemmen geregistreerd dan in 2014. Dit zowel relatief aan het aantal stemplichtigen en het aantal stemgerechtigden.

Dat verwonderd me ook, iedereen wou er blijkbaar bij zijn deze keer.