PDA

View Full Version : Bamboe in de tuin


circe
23 juni 2014, 14:45
Vraagje aan mensen met wat serieuze kennis over funderingen en toestanden;

Mijn buurman heeft een bamboestruik vlak tegen mijn buitenmuur geplant en nu (na een jaar of vijf) blijken die wortelstokken zich op verschillende plaatsen tot onder mijn muur te hebben gewurmd.

Ik zie dit enkel omdat er op drie plaatsen een bamboestok vanonder mijn muur groeit.

Na mijn vraag (en na burenruzie) heeft de buurman de bamboe afgesneden tot op 30 cm hoogte, er geen roundup in gekieperd en zo laten staan.

Hoe kan ik nu zorgen dat die rizoomen niet verder onder mijn muur groeien?
en weet iemand of dit op dit ogenblik al schade aan de fundering heeft aangebracht?

Universalia
23 juni 2014, 14:55
Tjah, geen alleenstaand geval dacht ik.

Ik dacht dat ik ooit en ergens ten velde op het Juridisch Forum zo een 'gelijkaardig probleem' gelezen heb, maar ik kan het op huidig ogenblik even niet terugvinden. :oops:

Juridisch Forum (http://www.juridischforum.be/forum/)

Misschien ook leuk om er even op na te lezen ...

Burenruzie 'aanplanting' (http://forum.belgiumdigital.com/f16/burenruzie-door-beplanting-121757.html)

En deze misschien?

Alles wat (niet) mag in uw tuin. (http://plusmagazine.knack.be/nl/011-2434-Alles-wat-niet-mag-in-uw-tuin.html)

Nog maar ééntje ...

Afstand hoogstammige bomen en erfdienstbaarheid (http://www.elfri.be/afstand-hoogstammige-bomen-en-erfdienstbaarheid)

vlijmscherp
23 juni 2014, 15:05
een dikke miserie die bamboe. Dat krijg je niet klein.

Universalia
23 juni 2014, 15:23
een dikke miserie die bamboe. Dat krijg je niet klein.

Vrij fanatiek ding idd :-D

Klojo eerste klas
23 juni 2014, 15:28
Vraagje aan mensen met wat serieuze kennis over funderingen en toestanden;

Mijn buurman heeft een bamboestruik vlak tegen mijn buitenmuur geplant en nu (na een jaar of vijf) blijken die wortelstokken zich op verschillende plaatsen tot onder mijn muur te hebben gewurmd.

Ik zie dit enkel omdat er op drie plaatsen een bamboestok vanonder mijn muur groeit.

Na mijn vraag (en na burenruzie) heeft de buurman de bamboe afgesneden tot op 30 cm hoogte, er geen roundup in gekieperd en zo laten staan.

Hoe kan ik nu zorgen dat die rizoomen niet verder onder mijn muur groeien?
en weet iemand of dit op dit ogenblik al schade aan de fundering heeft aangebracht?
Die bamboe zal wel degelijk verder uitgroeien/woekeren. Als er ook maar 1 'knoop' ondergronds overblijft schiet die terug uit. De enige manieren om van bamboe af te geraken is ofwel elke 'stok' die bovenkomt af te knippen; ofwel alle wortels en uitlopers uit de grond halen; ofwel er onkruidverdelger die tot in de wortels werkzaam is, opkieperen. In de twee erste gevallen moet de buurman dat ook doen, maar zo te lezen...., in het laatste geval kan je buurman jou natuurlijk voor de één of andere rechtbank dagen wegens beschadigen van zijn eigendom......

Johan Bollen
23 juni 2014, 15:30
Bamboe is een gras. Het kan niet tegen regelmatig maaien of begrazing. Als je het voor eens en altijd weg wil...uitgraven of vergiftigen.

Het hangt ook af van de soort. Japanse (pijl)bamboe woekert, maar is toch niet zo moeilijk onder controle te houden. De moeilijkste soorten om onder controle te houden zijn de kleinere bodembedekkende phyllostachys als ik me goed herinner.

Een meer open mentaliteit tgo beplantingen zou de Belg wel kunnen gebruiken. Hoe vaak hoor ik planten niet 'een pest' noemen door de gemiddelde Belg/Vlaming? Een overhangende tak en het is al een probleem, dikwijls gewoon omdat het over 'mijn eigendom' gaat. Een beetje zielig als je het mij vraagt. Zo heb ik al verschillende mooie bomen weten sneuvelen.

hamac
23 juni 2014, 15:36
8<
Een meer open mentaliteit tgo beplantingen wou de Belg wel kunnen gebruiken. Hoe vaak hoor ik planten niet 'een pest' noemen door de gemiddelde Belg/Vlaming. Een overhangende tak en het is al een probleem. Een beetje zielig als je het mij vraagt.

Een overhangende tak of een haag die wat door de omheining schiet is een kwestie van een beetje snoeien.
Maar zo'n woekerende bamboe is toch een heel ander verhaal.

maddox
23 juni 2014, 15:37
Het feit dat er bamboe binnen groeit is het bewijs dat er al schade is.

Advies ik geef, contacteer uw verzekering (bandpolis en rechtsbijstand) en laat die dat uitvechten.

Xenophon
23 juni 2014, 15:38
Vraagje aan mensen met wat serieuze kennis over funderingen en toestanden;

Mijn buurman heeft een bamboestruik vlak tegen mijn buitenmuur geplant en nu (na een jaar of vijf) blijken die wortelstokken zich op verschillende plaatsen tot onder mijn muur te hebben gewurmd.

Ik zie dit enkel omdat er op drie plaatsen een bamboestok vanonder mijn muur groeit.

Na mijn vraag (en na burenruzie) heeft de buurman de bamboe afgesneden tot op 30 cm hoogte, er geen roundup in gekieperd en zo laten staan.

Hoe kan ik nu zorgen dat die rizoomen niet verder onder mijn muur groeien?
en weet iemand of dit op dit ogenblik al schade aan de fundering heeft aangebracht?

Bamboe verspreidt zich langs de wortels, ik denk niet dat de wortels door onder uw muur te groeien schade aanbrengen.

Geduld is een mooie zaak, ik denk dat alle 48 jaar die bamboe afsterft.

Eduard Khil
23 juni 2014, 15:38
uw naam met carbonilium in zijn gazon gaan schrijven. Probleem zal wel opgelost geraken denk ik :lol:

En indien dat niet zou werken:zaad van distels en brandnetels over den draad gooien

Xenophon
23 juni 2014, 15:39
uw naam met carbonilium in zijn gazon gaan schrijven. Probleem zal wel opgelost geraken denk ik :lol:

En indien dat niet zou werken:zaad van distels en brandnetels over den draad gooien

Groeien ook verder langs hun wortels, op termijn geen goede strategie.

Johan Bollen
23 juni 2014, 15:42
Een grachtje van een 30 cm rond de bamboe is een goede manier om hem tegen te houden. De wortels schieten in eerste instantie rechtdoor en kunnen dan afgestoken worden.

maddox
23 juni 2014, 16:21
Een grachtje van een 30 cm rond de bamboe is een goede manier om hem tegen te houden. De wortels schieten in eerste instantie rechtdoor en kunnen dan afgestoken worden.

Wel moeilijk als dat grachtje in de tuin van de buurman zou liggen in die geval.

Derk de Tweede
23 juni 2014, 16:24
Koop een


http://www.hallaminternet.com/assets/Pandas.jpg

dol op bamboe!

Nietzsche
23 juni 2014, 16:32
Geen islam?

The Paulus Experience
23 juni 2014, 16:52
voor bamboe bestaan er wortelbegrenzers, meestal in plastic.

https://www.google.be/search?q=wortelbegrenzer&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vUyoU5DME4rR4QTepICYAQ&sqi=2&ved=0CCYQsAQ&biw=1668&bih=911

Ik denk niet dat bamboe zo diep gaat en zodanig zware wortels ontwikkelt dat er schade aan uw fundering kan optreden.
Waar er reeds spleten zijn sullen wortels van eender welke plant doorgroeien, die plantjes zelf zijn niet sterk genoeg om zelf die spleten te maken.

kelt
23 juni 2014, 16:54
Groeien ook verder langs hun wortels, op termijn geen goede strategie.

Maar horen hier kompleet thuis....in tegenstelling tot bamboe. ;-)

maddox
23 juni 2014, 17:03
Ik denk niet dat bamboe zo diep gaat en zodanig zware wortels ontwikkelt dat er schade aan uw fundering kan optreden.
Waar er reeds spleten zijn sullen wortels van eender welke plant doorgroeien, die plantjes zelf zijn niet sterk genoeg om zelf die spleten te maken.

Dat is een misverstand. Bamboe slaagt er zelfs in door asfalt te groeien.
En uw spleetjes, die moeten maar een haarworteltje toelaten, en het gaat rustig aan verder kapot.

manta
23 juni 2014, 17:13
Geen islam?
Allee vooruit, omdat gij het zijt...
Kippen blijken hallal te zijn se...


En als ze nu eens wat hallalafvalkippen op dat stukje tuin zet?

The Paulus Experience
23 juni 2014, 18:34
Dat is een misverstand. Bamboe slaagt er zelfs in door asfalt te groeien.
En uw spleetjes, die moeten maar een haarworteltje toelaten, en het gaat rustig aan verder kapot.

Een fundering zit minimum 80 cm diep, meestal 40 �* 50 cm breed, massief, soms gewapend beton en draagt een woning.
Succes met uw bamboe!
Chinese hutjes funderingen misschien.

hamac
23 juni 2014, 18:40
Een fundering zit minimum 80 cm diep, meestal 40 �* 50 cm breed, massief, soms gewapend beton en draagt een woning.
Succes met uw bamboe!
Chinese hutjes funderingen misschien.

Bij huizen met (kruip)kelder ligt de betonfundering dieper hé.

circe
23 juni 2014, 19:18
Bamboe is een gras. Het kan niet tegen regelmatig maaien of begrazing. Als je het voor eens en altijd weg wil...uitgraven of vergiftigen.

Het hangt ook af van de soort. Japanse (pijl)bamboe woekert, maar is toch niet zo moeilijk onder controle te houden. De moeilijkste soorten om onder controle te houden zijn de kleinere bodembedekkende phyllostachys als ik me goed herinner.

Een meer open mentaliteit tgo beplantingen zou de Belg wel kunnen gebruiken. Hoe vaak hoor ik planten niet 'een pest' noemen door de gemiddelde Belg/Vlaming? Een overhangende tak en het is al een probleem, dikwijls gewoon omdat het over 'mijn eigendom' gaat. Een beetje zielig als je het mij vraagt. Zo heb ik al verschillende mooie bomen weten sneuvelen.

het gaat niet over de plant, die ik heel mooi vind. Het gaat hem erom dat de WORTELS mijn fundering beschadigen. Dus door gewoon de stokken af te snijden (wat de buurman heeft gedaan met veel tegenzin) zonder verdelgingsmiddel (dat 20 euro kost) is het gewoon wachten tot de nieuwe scheuten (en verder groeiende wortels) mijn fundering verder beschadigen;

Ik ga de stoppels gewoon opvullen met zelf gekocht roundup zodat alvast die wortels die onder mijn fundering lopen zullen afsterven.
Dat hij daarvoor maar klacht neerlegt!

circe
23 juni 2014, 19:21
Het feit dat er bamboe binnen groeit is het bewijs dat er al schade is.

Advies ik geef, contacteer uw verzekering (bandpolis en rechtsbijstand) en laat die dat uitvechten.

nee, gelukkig groeit hij nog niet binnen.
Hij groeit ONDER de muur. Kan ook zijn dat hij slechts onder de gevelsteen groeit en daaronderuit kruipt.
De wortelstok is ongeveer een mannenduim dik en ik durf hem er niet onderuit trekken om geen verdere schade te veroorzaken. Ik ga hem wel met roundup besproeien.

circe
23 juni 2014, 19:24
Bamboe verspreidt zich langs de wortels, ik denk niet dat de wortels door onder uw muur te groeien schade aanbrengen.

Geduld is een mooie zaak, ik denk dat alle 48 jaar die bamboe afsterft.

de vorige keer dat de bamboe stierf is ongeveer een twintig jaar geleden. Ik herinner het me levendig omdat een collega van me een paar jaar voordien de achterkant van hun tuin volledig had aangeplant met bamboe.

Misschien dat ze daar nu wel heel gelukkig mee zijn.

Het is dus niet dat bamboe van 48 jaar sterft, het is gewoon dat ze effektief om de zoveel jaar ALLEMAAL afsterven. Rare bedoening, beetje creepy zelfs.

Maar de wortels brengen effectief schade aan de funderingen. (om van terrassen nog maar niet te spreken).

circe
23 juni 2014, 19:25
Een grachtje van een 30 cm rond de bamboe is een goede manier om hem tegen te houden. De wortels schieten in eerste instantie rechtdoor en kunnen dan afgestoken worden.

ze groeien PAL tegen mijn garagemuur. waar ga ik een grachtje van 30cm graven?

De wet zegt effektief dat ze op minstens 50 cm van de grens moeten geplaatst worden. dan kan je dus dat grachtje mooit graven.

circe
23 juni 2014, 19:26
Wel moeilijk als dat grachtje in de tuin van de buurman zou liggen in die geval.

de bamboe staat in de tuin van de buurman. de bamboe groeit tot pal tegen en onder de fundering van MIJN EIGENDOM.

Xenophon
23 juni 2014, 19:26
Dat is een misverstand. Bamboe slaagt er zelfs in door asfalt te groeien.
En uw spleetjes, die moeten maar een haarworteltje toelaten, en het gaat rustig aan verder kapot.

Ja, maar het gedeelte dat door de asfalt groeit is niet de wortels. Die maken een omweg bij obstakels.

Zoals ze ook, als ze de pot raken, in het rond beginnen groeien, in plaats van door de pot te groeien.

circe
23 juni 2014, 19:26
Geen islam?

is Hollander....

circe
23 juni 2014, 19:29
voor bamboe bestaan er wortelbegrenzers, meestal in plastic.

https://www.google.be/search?q=wortelbegrenzer&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vUyoU5DME4rR4QTepICYAQ&sqi=2&ved=0CCYQsAQ&biw=1668&bih=911

Ik denk niet dat bamboe zo diep gaat en zodanig zware wortels ontwikkelt dat er schade aan uw fundering kan optreden.
Waar er reeds spleten zijn sullen wortels van eender welke plant doorgroeien, die plantjes zelf zijn niet sterk genoeg om zelf die spleten te maken.

zoals maddox zei: voor bamboe geldt: waar ik tussenkan kan ik alles ook opzijduwen. één gaatje en de ganse wortels gaat erdoor.

Vandaar dat ik actie neem.

Uiteraard bestaan er wortelbegrenzers die de rizomen van de bamboe tegenhouden, maar dan moet je die wel aanbrengen als je zo'n plant in je tuin zet.

Ik heb die plant niet gezet, het is mijn buurman die deze zonder begrenzer, pal tegen mijn muur heeft geplaatst (dus ook niet op de verplichte 50 cm afstand), vandaar dat die wortels nu ONDER mijn muur groeien. Ze groeien tot op 75 cm diepte. Hoe diep gaat de fundering?

Eduard Khil
23 juni 2014, 19:30
http://x1.fjcdn.com/comments/The+ONLY+way+to+be+sure+_d71edbcb43f82a0c50cd2cf79 b54c9a9.jpg

Xenophon
23 juni 2014, 19:38
de vorige keer dat de bamboe stierf is ongeveer een twintig jaar geleden. Ik herinner het me levendig omdat een collega van me een paar jaar voordien de achterkant van hun tuin volledig had aangeplant met bamboe.

Misschien dat ze daar nu wel heel gelukkig mee zijn.

Het is dus niet dat bamboe van 48 jaar sterft, het is gewoon dat ze effektief om de zoveel jaar ALLEMAAL afsterven. Rare bedoening, beetje creepy zelfs.

Maar de wortels brengen effectief schade aan de funderingen. (om van terrassen nog maar niet te spreken).

Dat ze allemaal afsterven is het gevolg dat het allemaal van hetzelfde stekmateriaal komt, van dezelfde moederplanten en dus hetzelfde genetisch materiaal hebben.

circe
23 juni 2014, 19:40
Een fundering zit minimum 80 cm diep, meestal 40 �* 50 cm breed, massief, soms gewapend beton en draagt een woning.
Succes met uw bamboe!
Chinese hutjes funderingen misschien.

het is niet de fundering van mijn woning, wel die van de losstaande garage. Ik heb geen idee of ze daar de fundering even rigoureus hebben aangebracht. Gezien het over een verkaveling gaat, vrees ik ervoor dat ze die éénsteense muur van de garage op 80cm gewapend beton hebben gezet.

circe
23 juni 2014, 19:41
Dat ze allemaal afsterven is het gevolg dat het allemaal van hetzelfde stekmateriaal komt, van dezelfde moederplanten en dus hetzelfde genetisch materiaal hebben.

dat moet je me verder verklaren. Mijn druivelaar is een stek van een plant van een voorvader van mijn ooit-echtgenoot. waarom zou die druivelaar dan op hetzelfde moment als de moederplant moeten afsterven?

Xenophon
23 juni 2014, 19:48
dat moet je me verder verklaren. Mijn druivelaar is een stek van een plant van een voorvader van mijn ooit-echtgenoot. waarom zou die druivelaar dan op hetzelfde moment als de moederplant moeten afsterven?

Je druivelaar heeft er niets mee te maken, op bamboe staat een einddatum, om de zoveel jaar sterft die af.

Als je nu een stek neemt, dan heeft die stek dezelfde genen als de moederplant vermits hij dezelfde plant is.
Dus, alle stekken - de wereld rond - van een bepaalde moederplant sterven op dezelfde tijd als de moederplant.

circe
23 juni 2014, 19:51
Je druivelaar heeft er niets mee te maken, op bamboe staat een einddatum, om de zoveel jaar sterft die af.

Als je nu een stek neemt, dan heeft die stek dezelfde genen als de moederplant vermits hij dezelfde plant is.
Dus, alle stekken - de wereld rond - van een bepaalde moederplant sterven op dezelfde tijd als de moederplant.

OK bedankt! als ik nu die collega nog eens terugvind (vb. op facebook) kan ik het hem vertellen.

Dus even samengevat: een bamboe leeft 48 jaar. ook alle stekken van die bamboe hebben dezelfde genen en zullen samen sterven, gelijk wanneer die stekken werden genomen. andere bamboes leven ook 48 jaar, maar hebben eventueel andere moederstokken die op een andere datum zullen sterven.

Zie ik het goed zo ?

Bestaat er een mogelijkheid om te weten wanneer "uw" bamboe gaat sterven? ik bedoel maar: die collega had zijn plantjes net voor een serieuze som aangekocht, terwijl hij dus in feite "gepensioneerde" scheuten had. Enig idee of dit te bepalen is? Niet dat ik ooit nog bamboe ga zetten, maar ik kan dan anderen overtuigen om het evenmin te doen zie je.

(ps. ik ben ernstig hoor, vond dit altijd al een raar verschijnsel (dat van die sudden death), dat blijkbaar weinigen weten).

quercus
23 juni 2014, 19:52
Vraagje aan mensen met wat serieuze kennis over funderingen en toestanden;

Mijn buurman heeft een bamboestruik vlak tegen mijn buitenmuur geplant en nu (na een jaar of vijf) blijken die wortelstokken zich op verschillende plaatsen tot onder mijn muur te hebben gewurmd.

Ik zie dit enkel omdat er op drie plaatsen een bamboestok vanonder mijn muur groeit.

Na mijn vraag (en na burenruzie) heeft de buurman de bamboe afgesneden tot op 30 cm hoogte, er geen roundup in gekieperd en zo laten staan.

Hoe kan ik nu zorgen dat die rizoomen niet verder onder mijn muur groeien?
en weet iemand of dit op dit ogenblik al schade aan de fundering heeft aangebracht?

Uw buurman heeft blijkbaar een woekerende soort bamboe in zijn tuin. Dat is miserie. Nochtans er bestaan mooie bamboevariëteiten die een "klomp vormend", niet-woekerend wortelgestel hebben, zoals de soorten Fargesia" en "Thamnocalamus". Mocht hij wat Engels kennen, dan moet hij op internet maar eens kijken op bepaalde sites zoals: http://rhs.org.uk/advice/profile?pid=79
http://bamboeplant.com/index.php/bamboeplanten/12-assortiment/bamboe-niet-woekerend/31-fargesia-murieliae-jumbo

circe
23 juni 2014, 19:57
Uw buurman heeft blijkbaar een woekerende soort bamboe in zijn tuin. Dat is miserie. Nochtans er bestaan mooie bamboevariëteiten die een "klomp vormend", niet-woekerend wortelgestel hebben, zoals de soorten Fargesia" en "Thamnocalamus". Mocht hij wat Engels kennen, dan moet hij op internet maar eens kijken op bepaalde sites zoals: http://rhs.org.uk/advice/profile?pid=79
http://bamboeplant.com/index.php/bamboeplanten/12-assortiment/bamboe-niet-woekerend/31-fargesia-murieliae-jumbo

pfff.... mensen die me niet meer bekijken of me uitschelden met "gij wilt ons hier weg hebben zeker" omdat ik deftig en bewust schriftelijk vraag om het wetboek te volgen, ga ik zelf geen informatie geven. Mijnheer kent NIKS van tuinieren en heeft ook geen interesse.
Ge moet al zot zijn om in een voortuintje van 60 m2 met één raam van de buren, twee struiken pal onder die raam te zetten die +2 meter hoog worden en waarvan de andere dus met wortelstokken de fundering beschadigen. De laatste scheuten die ik zag waren ook 2m hoog. De rest van de tuin werd LEEGgelaten en wordt nu als parking gebruikt, alhoewel expliciet verboden door het verkavelingsplan.
Ik denk niet dat iemand met zoveel talent voor tuinaanleg en zoveel respect voor wetten en regels even een kijkje gaat nemen om niet woekerende bamboe aan te kopen;
Een potje Roundup van 20 euro is voor hem al teveel.

Xenophon
23 juni 2014, 20:04
OK bedankt! als ik nu die collega nog eens terugvind (vb. op facebook) kan ik het hem vertellen.

Dus even samengevat: een bamboe leeft 48 jaar. ook alle stekken van die bamboe hebben dezelfde genen en zullen samen sterven, gelijk wanneer die stekken werden genomen. andere bamboes leven ook 48 jaar, maar hebben eventueel andere moederstokken die op een andere datum zullen sterven.

Zie ik het goed zo ?

Bestaat er een mogelijkheid om te weten wanneer "uw" bamboe gaat sterven? ik bedoel maar: die collega had zijn plantjes net voor een serieuze som aangekocht, terwijl hij dus in feite "gepensioneerde" scheuten had. Enig idee of dit te bepalen is? Niet dat ik ooit nog bamboe ga zetten, maar ik kan dan anderen overtuigen om het evenmin te doen zie je.

(ps. ik ben ernstig hoor, vond dit altijd al een raar verschijnsel (dat van die sudden death), dat blijkbaar weinigen weten).

Ja.

Bepalen is moeilijk vermits de stekken uit China of Japan of iets dergelijks ingevoerd zijn, de kwekers hier beginnen daar dan van te stekken en te verkopen. Ik betwijfel of dat er iemand of een instantie dat allemaal bijhoudt.

quercus
23 juni 2014, 20:09
pfff.... mensen die me niet meer bekijken of me uitschelden met "gij wilt ons hier weg hebben zeker" omdat ik deftig en bewust schriftelijk vraag om het wetboek te volgen, ga ik zelf geen informatie geven. Mijnheer kent NIKS van tuinieren en heeft ook geen interesse.
Ge moet al zot zijn om in een voortuintje van 60 m2 met één raam van de buren, twee struiken pal onder die raam te zetten die +2 meter hoog worden en waarvan de andere dus met wortelstokken de fundering beschadigen. De laatste scheuten die ik zag waren ook 2m hoog. De rest van de tuin werd LEEGgelaten en wordt nu als parking gebruikt, alhoewel expliciet verboden door het verkavelingsplan.
Ik denk niet dat iemand met zoveel talent voor tuinaanleg en zoveel respect voor wetten en regels even een kijkje gaat nemen om niet woekerende bamboe aan te kopen;
Een potje Roundup van 20 euro is voor hem al teveel.

Typisch. Het zou me in 't geheel niet verbazen mocht hij ook één van die brullende, schreeuwlelijke Rode Duivel fanaten zijn.

circe
23 juni 2014, 20:09
Ja.

Bepalen is moeilijk vermits de stekken uit China of Japan of iets dergelijks ingevoerd zijn, de kwekers hier beginnen daar dan van te stekken en te verkopen. Ik betwijfel of dat er iemand of een instantie dat allemaal bijhoudt.

OK.
Indertijd had hij me dus overtuigd van het feit dat ALLE bamboes wereldwijd potdood zouden zijn. Wat dus niet het geval was.

Maar bon, mijn vraag was dus hoe ik mijn fundering kon beschermen tegen de bamboe van mijn wetovertredende buurman;

Door in het geniep (als ze beiden gaan werken zijn) in de scheuten die van onder mijn eigendom komen, kwistig roundup te injecteren, zodat dié scheuten alvast niet meer verder zullen woekeren.
Ik héb hem toestemming gevraagd, maar geen antwoord gekregen.

Als ik ooit nog iets nodig heb ga ik erbij voegen: als ik geen antwoord ontvang, neem ik aan dat je bevestigend antwoordt.
Stom dat ik daar niet eerder heb aan gedacht.

Xenophon
23 juni 2014, 21:03
OK.
Indertijd had hij me dus overtuigd van het feit dat ALLE bamboes wereldwijd potdood zouden zijn. Wat dus niet het geval was.

Maar bon, mijn vraag was dus hoe ik mijn fundering kon beschermen tegen de bamboe van mijn wetovertredende buurman;

Door in het geniep (als ze beiden gaan werken zijn) in de scheuten die van onder mijn eigendom komen, kwistig roundup te injecteren, zodat dié scheuten alvast niet meer verder zullen woekeren.
Ik héb hem toestemming gevraagd, maar geen antwoord gekregen.

Als ik ooit nog iets nodig heb ga ik erbij voegen: als ik geen antwoord ontvang, neem ik aan dat je bevestigend antwoordt.
Stom dat ik daar niet eerder heb aan gedacht.

Knip dat gewoon weg met een snoeischaar, zoveel moeite is dat niet.

Ik vind het trouwens wel mooi, ik heb in het midden van de tuin een plek bamboe staan van zo'n anderhalve meter breed.

manta
23 juni 2014, 21:58
Koop ne panda...

Another Jack
23 juni 2014, 22:02
Zijn er beesten die frambozenstruiken lusten?
Die miserie hangt mijn keel uit, overwoekert als de pest...
Alleen omdat mevrouw Jack perse verse framboosjes bij haar ijsje wil...

manta
23 juni 2014, 22:06
Zijn er beesten die frambozenstruiken lusten?
Die miserie hangt mijn keel uit, overwoekert als de pest...
Alleen omdat mevrouw Jack perse verse framboosjes bij haar ijsje wil...

:-D

Da's al miserie gelijk bramen... Je hebt nog wel wat werk voor de boeg...;-)

Another Jack
23 juni 2014, 22:07
:-D

Da's al miserie gelijk bramen... Je hebt nog wel wat werk voor de boeg...;-)

Ik heb al overwogen om er stiekem roudup op te doen...
Maar de gedachte van de trieste blik van mevrouw Jack...

manta
23 juni 2014, 22:10
Ik heb al overwogen om er stiekem roudup op te doen...
Maar de gedachte van de trieste blik van mevrouw Jack...

Of de gedachte aan de mogelijke uitspraak van de rechter nadat madam Jack een half kilootje roundupframbozen at....

manta
23 juni 2014, 22:11
Of de gedachte aan de mogelijke uitspraak van de rechter nadat madam Jack een half kilootje roundupframbozen at....

Anderzijds toch een goeie tip voor de liefhebbers van de "perfecte moord"-draad. Dood door overbemesting/onkruidbestrijding... 8-)

Another Jack
23 juni 2014, 22:17
Of de gedachte aan de mogelijke uitspraak van de rechter nadat madam Jack een half kilootje roundupframbozen at....

Ik ben de frambozenstruik beu, niet mijn vrouw hè...

The Paulus Experience
23 juni 2014, 22:21
Zijn er beesten die frambozenstruiken lusten?
Die miserie hangt mijn keel uit, overwoekert als de pest...
Alleen omdat mevrouw Jack perse verse framboosjes bij haar ijsje wil...

schapen denk ik.

Another Jack
23 juni 2014, 22:25
schapen denk ik.

Dat blaat, kakt en stinkt de hele dag, loopt in de weg...

manta
23 juni 2014, 22:28
Dat blaat, kakt en stinkt de hele dag, loopt in de weg...

Pampertje aandoen en een tutter in dien teut steken... Met een busje deo zal zo'n schaap al wel wat frisser ruiken. Of probeer lavendelfris, dan denken ze allemaal dat het een Frans schaap is...

Another Jack
23 juni 2014, 22:37
Pampertje aandoen en een tutter in dien teut steken... Met een busje deo zal zo'n schaap al wel wat frisser ruiken. Of probeer lavendelfris, dan denken ze allemaal dat het een Frans schaap is...

Wat een gedoe allemaal...
Ik zal de frambozenstruik maar verdragen zeker?

The Paulus Experience
23 juni 2014, 22:39
ieder huisje heeft zijn kruisje.

Pandareus
23 juni 2014, 23:21
pfff.... mensen die me niet meer bekijken of me uitschelden met "gij wilt ons hier weg hebben zeker" omdat ik deftig en bewust schriftelijk vraag om het wetboek te volgen, ga ik zelf geen informatie geven. Mijnheer kent NIKS van tuinieren en heeft ook geen interesse.
Ge moet al zot zijn om in een voortuintje van 60 m2 met één raam van de buren, twee struiken pal onder die raam te zetten die +2 meter hoog worden en waarvan de andere dus met wortelstokken de fundering beschadigen. De laatste scheuten die ik zag waren ook 2m hoog. De rest van de tuin werd LEEGgelaten en wordt nu als parking gebruikt, alhoewel expliciet verboden door het verkavelingsplan.
Ik denk niet dat iemand met zoveel talent voor tuinaanleg en zoveel respect voor wetten en regels even een kijkje gaat nemen om niet woekerende bamboe aan te kopen;
Een potje Roundup van 20 euro is voor hem al teveel.

Roundup is niet slecht, maar er is beter. Neem Weedol-Super. Enorm efficiënt en belet dat de wortels later terug gaan groeien. Goed opletten dat niemand je ziet als je zijn bamboe daarmee sproeit. Na twee weken is alles kapot. Sproeien bij temperaturen vanaf 15 graden .

Xenophon
23 juni 2014, 23:54
Wat een gedoe allemaal...
Ik zal de frambozenstruik maar verdragen zeker?

Dat denk ik ook, het is tenslotte niet alsof je ooit nog eens zulke vrouw zou kunnen krijgen.

Miauw!
24 juni 2014, 00:06
Wat een gedoe allemaal...
Ik zal de frambozenstruik maar verdragen zeker?

Toch als je niet wil dat we je als onverdraagzaam gaan beschouwen!:lol:

circe
24 juni 2014, 03:13
Roundup is niet slecht, maar er is beter. Neem Weedol-Super. Enorm efficiënt en belet dat de wortels later terug gaan groeien. Goed opletten dat niemand je ziet als je zijn bamboe daarmee sproeit. Na twee weken is alles kapot. Sproeien bij temperaturen vanaf 15 graden .

dank voor de tip.
Het is in de voortuin.... dus geheel onzichtbaar kan ik het niet doen, ik wacht gewoon tot ze niet thuis zijn.
hij heeft alles al afgeknipt dus is het ook zijn bedoeling dat het kapot gaat, alleen is hij niet slim genoeg om zich te informeren over bamboe en weet hij dus niet dat gewoon afkappen niet genoeg is.

(Xenophon weet dat blijkbaar ook niet, binnen een aantal jaar heeft die een bosje van 5 meter doormeter, hij zal dan wel anders piepen).

Ik heb nu al roundup gekocht (20 euro) om de wildgroei van mijn buur tegen te gaan, ga eerst dat gebruiken hoor.

Miauw!
24 juni 2014, 10:09
Ik heb nu al roundup gekocht (20 euro) om de wildgroei van mijn buur tegen te gaan, ga eerst dat gebruiken hoor.

We weten dat je iets tegen baarden hebt, maar ZO'n drastische maatregelen? 8O ;)

Johan Bollen
24 juni 2014, 10:21
Spuiten is een slecht idee, en verspillend. Afsnijden. Wachten op de nieuwe scheuten. Eens die uitgekomen zijn afsnijden boven een knoop en dan gif in het kelkje doen. (Meen ik me te herinneren gelezen te hebben)

Maar die bamboe is waarschijnlijk minder problematisch voor fundamenten als de fijne wortels van Buxus. En daar zou niemand over klagen. Men is bamboe niet gewend en heeft er vooroordelen over.

Anna List
24 juni 2014, 10:21
Je druivelaar heeft er niets mee te maken, op bamboe staat een einddatum, om de zoveel jaar sterft die af.

Als je nu een stek neemt, dan heeft die stek dezelfde genen als de moederplant vermits hij dezelfde plant is.
Dus, alle stekken - de wereld rond - van een bepaalde moederplant sterven op dezelfde tijd als de moederplant.

ik dacht ooit zelfs een jaar of 7 gehoord te hebben ...

Anna List
24 juni 2014, 10:23
OK.
Indertijd had hij me dus overtuigd van het feit dat ALLE bamboes wereldwijd potdood zouden zijn. Wat dus niet het geval was.

Maar bon, mijn vraag was dus hoe ik mijn fundering kon beschermen tegen de bamboe van mijn wetovertredende buurman;

Door in het geniep (als ze beiden gaan werken zijn) in de scheuten die van onder mijn eigendom komen, kwistig roundup te injecteren, zodat dié scheuten alvast niet meer verder zullen woekeren.
Ik héb hem toestemming gevraagd, maar geen antwoord gekregen.

Als ik ooit nog iets nodig heb ga ik erbij voegen: als ik geen antwoord ontvang, neem ik aan dat je bevestigend antwoordt.
Stom dat ik daar niet eerder heb aan gedacht.

roundup werkt via de bladeren. roundup op wortelscheuten gieten zal dus weinig zin hebben.

circe
24 juni 2014, 10:26
Spuiten is een slecht idee, en verspillend. Afsnijden. Wachten op de nieuwe scheuten. Eens die uitgekomen zijn afsnijden boven een knoop en dan gif in het kelkje doen. (Meen ik me te herinneren gelezen te hebben)

Maar die bamboe is waarschijnlijk minder problematisch voor fundamenten als de fijne wortels van Buxus. En daar zou niemand over klagen. Men is bamboe niet gewend en heeft er vooroordelen over.

vooroordelen kan ik het niet noemen. Heel het internet staat vol met klachten over bamboe die zich ongebreideld verder uitstrekken.

ik zal idd wel wachten op de nieuwe scheuten (die vanonder/tegen mijn muur uitkomen - ik ga zijn tuin niet onderhouden).

circe
24 juni 2014, 10:27
ik dacht ooit zelfs een jaar of 7 gehoord te hebben ...

dat zal dan een moederplant van 41 jaar geweest zijn zeker?

Anna List
24 juni 2014, 10:27
dank voor de tip.
Het is in de voortuin.... dus geheel onzichtbaar kan ik het niet doen, ik wacht gewoon tot ze niet thuis zijn.
hij heeft alles al afgeknipt dus is het ook zijn bedoeling dat het kapot gaat, alleen is hij niet slim genoeg om zich te informeren over bamboe en weet hij dus niet dat gewoon afkappen niet genoeg is.

(Xenophon weet dat blijkbaar ook niet, binnen een aantal jaar heeft die een bosje van 5 meter doormeter, hij zal dan wel anders piepen).

Ik heb nu al roundup gekocht (20 euro) om de wildgroei van mijn buur tegen te gaan, ga eerst dat gebruiken hoor.


ik meen begrepen te hebben dat je toch al in onmin leeft met je buurman ...

1 buurman aanspreken en het probleem uitleggen en de oplossing suggereren
2 buurman aangetekend schrijven met zelfde uitleg+oplossing
3 buurman dagvaarden bij vrederechter (dagvaarden, begin niet met onnozelheden als bemiddelingspoging etc)

Anna List
24 juni 2014, 10:27
dat zal dan een moederplant van 41 jaar geweest zijn zeker?

zou kunnen

circe
24 juni 2014, 10:36
roundup werkt via de bladeren. roundup op wortelscheuten gieten zal dus weinig zin hebben.

het gaat over pure roundup inspuiten in de afgeknipte bamboestokken zodat die langzaam kunnen doorsijpelen naar de wortels.
Ik zal wel zien of het helpt. Als er nieuwe scheuten gevormd worden, dan heeft het dus niet geholpen.

Xenophon
24 juni 2014, 11:41
dank voor de tip.
Het is in de voortuin.... dus geheel onzichtbaar kan ik het niet doen, ik wacht gewoon tot ze niet thuis zijn.
hij heeft alles al afgeknipt dus is het ook zijn bedoeling dat het kapot gaat, alleen is hij niet slim genoeg om zich te informeren over bamboe en weet hij dus niet dat gewoon afkappen niet genoeg is.

(Xenophon weet dat blijkbaar ook niet, binnen een aantal jaar heeft die een bosje van 5 meter doormeter, hij zal dan wel anders piepen).

Ik heb nu al roundup gekocht (20 euro) om de wildgroei van mijn buur tegen te gaan, ga eerst dat gebruiken hoor.

Xenophon weet dat wel, maar hij neemt drie maal per jaar voor tien minuten zijn snoeischaar vast en snoeit wat er teveel staat weg.

Ook, in het voorjaar, steekt hij wat wortelkluiten uit die hij dan in potten zet. Het is daarin, een grote bloempot die zo vol staat met bamboe dat hij bijna barst, dat bamboe in mijn opzicht het mooiste staat.

circe
24 juni 2014, 11:46
Xenophon weet dat wel, maar hij neemt drie maal per jaar voor tien minuten zijn snoeischaar vast en snoeit wat er teveel staat weg.

Ook, in het voorjaar, steekt hij wat wortelkluiten uit die hij dan in potten zet. Het is daarin, een grote bloempot die zo vol staat met bamboe dat hij bijna barst, dat bamboe in mijn opzicht het mooiste staat.

ik heb zelf ook een paar potten met bamboe gehad: prachtige plant, geeft mooi rustgevend ruisend gevoel en is ook leuk om naar te kijken;

Minder leuk is het als die voor een niet-meer te openen raam groeien en daarbij met de wortels de fundering van mijn garage beschadigen.

Ik heb aan buurman voorgesteld om een rizoombegrenzer te gebruiken, maar ik denk niet dat hij een spade heeft zie je.

Another Jack
24 juni 2014, 12:07
Dat denk ik ook, het is tenslotte niet alsof je ooit nog eens zulke vrouw zou kunnen krijgen.

Daar ga ik nu eens niet op reageren zie...

Anna List
24 juni 2014, 12:13
Daar ga ik nu eens niet op reageren zie...

bijna gelukt !

Anna List
24 juni 2014, 12:14
Xenophon weet dat wel, maar hij neemt drie maal per jaar voor tien minuten zijn snoeischaar vast en snoeit wat er teveel staat weg.

Ook, in het voorjaar, steekt hij wat wortelkluiten uit die hij dan in potten zet. Het is daarin, een grote bloempot die zo vol staat met bamboe dat hij bijna barst, dat bamboe in mijn opzicht het mooiste staat.

die pot gaat kapot :-)

Pandareus
24 juni 2014, 12:20
ik meen begrepen te hebben dat je toch al in onmin leeft met je buurman ...

1 buurman aanspreken en het probleem uitleggen en de oplossing suggereren
2 buurman aangetekend schrijven met zelfde uitleg+oplossing
3 buurman dagvaarden bij vrederechter (dagvaarden, begin niet met onnozelheden als bemiddelingspoging etc)

4 buurman zijn hinderlijke struik, boom of bamboe een flinke dosis vergif toedienen.Kostprijs : 20 tot 25 euro, geen gezaag, geen eeuwigdurende vete, en het plezier dat je die gast finaal toch te kakken hebt gezet plus dat je van de hinder af bent en beschadiging van je huis kunt vermijden.

Oplossing 4 zou ik bovenhalen als 1 niet werkt.

Anna List
24 juni 2014, 12:32
4 buurman zijn hinderlijke struik, boom of bamboe een flinke dosis vergif toedienen.Kostprijs : 20 tot 25 euro, geen gezaag, geen eeuwigdurende vete, en het plezier dat je die gast finaal toch te kakken hebt gezet plus dat je van de hinder af bent en beschadiging van je huis kunt vermijden.

Oplossing 4 zou ik bovenhalen als 1 niet werkt.

die buurman zal al wel een webcam op die muur hebben staan zeker ?

circe
24 juni 2014, 12:39
ik meen begrepen te hebben dat je toch al in onmin leeft met je buurman ...

1 buurman aanspreken en het probleem uitleggen en de oplossing suggereren
2 buurman aangetekend schrijven met zelfde uitleg+oplossing
3 buurman dagvaarden bij vrederechter (dagvaarden, begin niet met onnozelheden als bemiddelingspoging etc)

1. is gebeurd, mijn neus werd afgebeten.
2. is niet gebeurd, maar ik heb wel mail gestuurd met nogmaals de vraag om iets aan de wortelstokken te doen omdat ik bij beschadiging hem en/of de eigenaar zou verantwoordelijk stellen. Eigenaar heeft kopij gekregen.
3. Was met iemand aan het praten waarbij ik mijn voornemen kenbaar maakte om de situatie door de politie te laten vaststellen en aangetekend schrijven zou sturen met vrederechter als gevolg. Dit werd overhoord door de buurvrouw blijkbaar.
4. Toen ik ging vragen of ze mailtje hadden gekregen (er werd geen antwoord gestuurd) werd neus afgebeten met vermelding "ik heb alles gehoord"... kon geen kwaad, was geen geheim.
5. Eigenaar is vrijdag op bezoek geweest.
6. Zaterdagmorgen heeft buur de struik afgeknipt.... wat dus niks doet aan de wortels.
7. Het zondag terug een mailtje gestuurd met dankbetuigingen voor zijn noeste werk, en gezegd dat ik als tegemoetkoming zèlf met roundup zou spuiten, na een seintje van hem.
8. Niks gehoord.
9. Ben zelf dan maar stiekem gewapend met roundup + injectiespuit roundup gaan inspuiten.
10. dikste scheut is echter niet te behandelen omdat die vlak boven een plaatje werd afgeknipt, dus zal ik dat nog eens moeten herhalen.

ik ben echter nu van plan om eerst te wachten en te zien of er nog nieuwe scheuten ontstaan tegen mijn muur, zodat ik die direct kan afknippen (stiekem) en behandelen.

Ben geduld een beetje kwijt. Dit is niet de enige ergernis. Diezelfde mensen houden met niemand in de buurt rekening, de wet dient voor iemand anders, het verkavelingsreglement dient niet voor hen en van een gemeentelijk parkeerverbod voor kamions +3.5 ton hebben ze nog nooit gehoord.... aangenaam is anders.

Anna List
24 juni 2014, 12:40
1. is gebeurd, mijn neus werd afgebeten.
2. is niet gebeurd, maar ik heb wel mail gestuurd met nogmaals de vraag om iets aan de wortelstokken te doen omdat ik bij beschadiging hem en/of de eigenaar zou verantwoordelijk stellen. Eigenaar heeft kopij gekregen.
3. Was met iemand aan het praten waarbij ik mijn voornemen kenbaar maakte om de situatie door de politie te laten vaststellen en aangetekend schrijven zou sturen met vrederechter als gevolg. Dit werd overhoord door de buurvrouw blijkbaar.
4. Toen ik ging vragen of ze mailtje hadden gekregen werd neus afgebeten met vermelding "ik heb alles gehoord"... kon geen kwaad, was geen geheim.
5. Eigenaar is op bezoek geweest.
6. Zaterdagmorgen heeft buur de struik afgeknipt.... wat dus niks doet aan de wortels.
7. Het zondag terug een mailtje gestuurd met dankbetuigingen voor zijn noeste werk, en gezegd dat ik als tegemoetkoming zèlf met roundup zou spuiten, na een seintje van hem.
8. Niks gehoord.
9. Ben zelf dan maar stiekem gewapend met roundup + injectiespuit roundup gaan inspuiten.
10. dikste scheut is echter niet te behandelen omdat die vlak boven een plaatje werd afgeknipt, dus zal ik dat nog eens moeten herhalen.

ik ben echter nu van plan om eerst te wachten en te zien of er nog nieuwe scheuten ontstaan tegen mijn muur, zodat ik die direct kan afknippen (stiekem) en behandelen.

Ben geduld een beetje kwijt. Dit is niet de enige ergernis. Diezelfde mensen houden met niemand in de buurt rekening, de wet dient voor iemand anders, het verkavelingsreglement die niet voor hen en van een parkeerverbod hebben ze nog nooit gehoord.... aangenaam is anders.

probeer eens gewoon telkens blaadjes te bespuiten, mochten die er terug aankomen...

circe
24 juni 2014, 12:44
probeer eens gewoon telkens blaadjes te bespuiten, mochten die er terug aankomen...

dat helpt ook niet echt. Mijn broer doet dat en die blijft scheuten krijgen en blaadjes bespuiten.
Heb wel tip gekregen om in zo'n geval roundup te mixen met yoghourt omdat dit mengsel meer aan de bladeren kleeft.

maar ik kan het proberen natuurlijk.

Anna List
24 juni 2014, 12:51
dat helpt ook niet echt. Mijn broer doet dat en die blijft scheuten krijgen en blaadjes bespuiten.
Heb wel tip gekregen om in zo'n geval roundup te mixen met yoghourt omdat dit mengsel meer aan de bladeren kleeft.

maar ik kan het proberen natuurlijk.

als niks anders helpt : rechtstreeks buurman bespuiten met roundup ;-)

Anna List
24 juni 2014, 12:51
.

manta
24 juni 2014, 12:52
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=9976



http://www.tuinadvies.be/woekerende_bamboe_verwijderen.htm


:-)

manta
24 juni 2014, 12:54
als niks anders helpt : rechtstreeks buurman bespuiten met roundup ;-)


Da's al meer iets voor Demper... 8O

Anna List
24 juni 2014, 13:15
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=9976



http://www.tuinadvies.be/woekerende_bamboe_verwijderen.htm


:-)

Da's al meer iets voor Demper... 8O

bijsturing van mijn werkplan na uw deskundig advies :


buurman uitfrezen met stronkenfrees.

manta
24 juni 2014, 13:20
bijsturing van mijn werkplan na uw deskundig advies :


buurman uitfrezen met stronkenfrees.

'k Durf het niet goed zeggen hoor... Maar is dat ook niet lichtjes dempie?

Anna List
24 juni 2014, 13:23
'k Durf het niet goed zeggen hoor... Maar is dat ook niet lichtjes dempie?

Circe is zo'n braaf mens, als zij t met hem gehad heeft, is dit buurmans verdiende loon !

circe
24 juni 2014, 13:28
geloof me, mijn wraak zal zoet zijn. Ze kopen vb. ook geen stickers om aan de vuilbak te hangen, maar zetten een blikje cola op de bak. is niet éénmalig wegens gebrek aan stickers, maar ondertussen standaard.
Ik denk dat ik het ook eens ga doen (alleen, voor mij komt het duurder uit want ik heb maar een kleine bak en moet dus minder betalen voor de sticker).

manta
24 juni 2014, 13:32
geloof me, mijn wraak zal zoet zijn. Ze kopen vb. ook geen stickers om aan de vuilbak te hangen, maar zetten een blikje cola op de bak. is niet éénmalig wegens gebrek aan stickers, maar ondertussen standaard.
Ik denk dat ik het ook eens ga doen (alleen, voor mij komt het duurder uit want ik heb maar een kleine bak en moet dus minder betalen voor de sticker).

Euh, wat?

Anna List
24 juni 2014, 13:32
geloof me, mijn wraak zal zoet zijn. Ze kopen vb. ook geen stickers om aan de vuilbak te hangen, maar zetten een blikje cola op de bak. is niet éénmalig wegens gebrek aan stickers, maar ondertussen standaard.
Ik denk dat ik het ook eens ga doen (alleen, voor mij komt het duurder uit want ik heb maar een kleine bak en moet dus minder betalen voor de sticker).

buurman van mijn ouders doet dat ook, ttz blikje Jupiler ... da's wel net buiten antwerpen

circe
24 juni 2014, 13:39
Euh, wat?

yeps. en dat lukt blijkbaar.

blikje cola, blikje tonic, ingepakte koek.....

manta
24 juni 2014, 15:15
Circe is zo'n braaf mens, als zij t met hem gehad heeft, is dit buurmans verdiende loon !

Gooi wat kempzaad in z'n tuin en bel een paar weken later de flikken...;-)

manta
24 juni 2014, 15:17
yeps. en dat lukt blijkbaar.

blikje cola, blikje tonic, ingepakte koek.....

Als ze die pakken gaan ze er niet goed van zijn, afval is dikke poen tegenwoordig...

circe
24 juni 2014, 15:33
Chapeau voor de buurman. Nu hopelijk vochtschade en binnendringende schimmels.

Dan moet ik nog kunnen bewijzen dat het van die bamboe komt. Kan ik dan ook ineens een hele nieuwe keuken plaatsen? lijkt me wel leuk.

manta
24 juni 2014, 15:38
Dan moet ik nog kunnen bewijzen dat het van die bamboe komt. Kan ik dan ook ineens een hele nieuwe keuken plaatsen? lijkt me wel leuk.

Voor de emotionele schade zal er wel wat meer afkunnen, vraag gewoon een stuk van zijnen tuin... ;-)

circe
24 juni 2014, 15:39
Voor de emotionele schade zal er wel wat meer afkunnen, vraag gewoon een stuk van zijnen tuin... ;-)

hij huurt!

manta
24 juni 2014, 15:50
hij huurt!

Dan zal 't een héél mooie keuken worden... :-D

circe
24 juni 2014, 16:00
Hihi, da's makkelijk 10.000. En zelfs al klaag je hem aan, kan zoiets jaren duren. Expertise rond zulke zaken is zeer vaag. In mijn straat vroeger hebben ze door op een achterlijke manier de straatstenen uit te kloppen een mini-aardbeving veroorzaakt waarbij gevels begonnen in te zakken. Het was duidelijk waar het vandaan kwam maar aansprakelijkheid bleef uit.
Het waterschadedossier tegen de gemeente loopt nu al 14 jaar.

Dus ja, jij zit dik in de shit. En er is helemaal niks wat jij eraan kunt doen.

ik heb dus gelukkig goed op tijd actie ondernomen en ik denk niet dat er op dit moment al ernstige schade is. Laat ik die struik nog vijf jaar staan, dan kon je er je hoofd op verwedden dat ik inderdaad in de shit zat.

Vandaar mijn actie nu. En ik ben vooral blij dat de eigenaar mede achter het verwijderen aanzat, die heeft namelijk zelf bamboes aangeplant in zijn eigen woonst, en die zal ondertussen het klappen van de zweep wel al kennen.

The Paulus Experience
24 juni 2014, 16:42
Is iedereen al afgemaakt en alles verdelgd?
Circe, redster der funderingen ;-)

circe
24 juni 2014, 18:59
Is iedereen al afgemaakt en alles verdelgd?
Circe, redster der funderingen ;-)

ik heb niks afgeknipt en ik red enkel mijn eigen eigendom hoor. Wat er met de rest gebeurt zal me een worst wezen;

Als de huurder die struik tegen zijn eigen (gehuurde) fundering had gezet, had ik zachtjes toegekeken hoe hij die fundering vermassacreerde.

jogo
24 juni 2014, 20:22
het gaat over pure roundup inspuiten in de afgeknipte bamboestokken zodat die langzaam kunnen doorsijpelen naar de wortels.
Ik zal wel zien of het helpt. Als er nieuwe scheuten gevormd worden, dan heeft het dus niet geholpen.
Dit product moet opgenomen worden in de sapstroom om actief te zijn (om de wortel te doden)
Dus moet het hoge concentraat op vers afgesneden stengels (snijvlak) of via de porieen van groene bladeren.
Op de bodem rond de plant of op een oud snijvlak heeft geen enkel effect.

bembem
24 juni 2014, 20:31
dit is de eerste keer dat ik over roundup enz. hoor .. interesting :-)

Klojo eerste klas
24 juni 2014, 21:03
dit is de eerste keer dat ik over roundup enz. hoor .. interesting :-)
Meer informatie te verkrijgen bij deze lieden :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1927661/2014/06/24/Natuurpunt-Verbied-het-gebruik-van-systemische-pesticiden.dhtml

bembem
24 juni 2014, 21:07
Meer informatie te verkrijgen bij deze lieden :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1927661/2014/06/24/Natuurpunt-Verbied-het-gebruik-van-systemische-pesticiden.dhtml


:lol: thx ^^

manta
24 juni 2014, 21:32
dit is de eerste keer dat ik over roundup enz. hoor .. interesting :-)

Ga je vertegenwoordiger worden? Van deur tot deur met een flesje roundup en enkele dode netels? :-D

The Paulus Experience
24 juni 2014, 22:40
http://infonews.co.nz/photos/600-bamboo%20trunk1.jpg

Uw buur liet weten een betere bamboesoort gevonden te hebben.

Mambo
24 juni 2014, 23:14
Als de bamboe blijft komen dan een panda beertje in de tuin steken.

hamac
25 juni 2014, 03:21
dit is de eerste keer dat ik over roundup enz. hoor .. interesting :-)

Ola, plannen? :-)

Je hebt ook nog Weedol, Zapper, ....

manta
25 juni 2014, 10:12
Ola, plannen? :-)

Je hebt ook nog Weedol, Zapper, ....

Heet water of er met een brander overheen gaan lukt ook...

Anna List
25 juni 2014, 10:18
dit is de eerste keer dat ik over roundup enz. hoor .. interesting :-)

vergis u niet hé

in Roundup kan je geen lijken doen verdwijnen !

circe
25 juni 2014, 10:36
Heet water of er met een brander overheen gaan lukt ook...

met een brander er over gaat ervoor zorgen dat de rhizomen (wortelstokken) vernietigd wordt? dream on

Lof der Zotheid
25 juni 2014, 10:59
ik heb niks afgeknipt en ik red enkel mijn eigen eigendom hoor. Wat er met de rest gebeurt zal me een worst wezen;

Als de huurder die struik tegen zijn eigen (gehuurde) fundering had gezet, had ik zachtjes toegekeken hoe hij die fundering vermassacreerde.

Typisch veebee, die eigen-volk-eerst mentaliteit. U moet blij zijn dat andermans onkruid bij u komt woekeren, dat is multiculturaliteit van de beste soort!

jogo
25 juni 2014, 11:08
met een brander er over gaat ervoor zorgen dat de rhizomen (wortelstokken) vernietigd wordt? dream on
De hoeveelheid product dat ge kunt toedienen (aan uw kant) zal wsl. onvoldoende zijn om de gehele plant te doden, maar wel voldoende om de wortels die de grens oversteken te doden.(dan zit ge wel met een periodiek werkje,5jaarlijks?)
De meest werkzame periode van toediening is net voor nieuwe scheuten willen uitlopen (voorjaar) (dan heeft de plant zelf zijn reserves moeten aanspreken)

circe
25 juni 2014, 11:24
De hoeveelheid product dat ge kunt toedienen (aan uw kant) zal wsl. onvoldoende zijn om de gehele plant te doden, maar wel voldoende om de wortels die de grens oversteken te doden.(dan zit ge wel met een periodiek werkje,5jaarlijks?)
De meest werkzame periode van toediening is net voor nieuwe scheuten willen uitlopen (voorjaar) (dan heeft de plant zelf zijn reserves moeten aanspreken)

je hebt het niet goed voor ogen.

De struik groeit PAL TEGEN mijn muur en de wortels groeien steeds verder tegen en onder mijn fundering.

we zullen zien of het voldoende was dat ik alle afgesneden bamboestokken (+/- 1 duim dik) heb geïnjecteerd met pure roundup zodat dit goedje dan verder naar de wortels kon gaan. Probleem is dat hij ze slechts op 30cm hoogte heeft afgedaan.... beter ware het geweest dat hij ze tot op de grond had afgeknipt zodat het product sneller ter plaatse was.

we zullen wel zien.

manta
25 juni 2014, 11:36
met een brander er over gaat ervoor zorgen dat de rhizomen (wortelstokken) vernietigd wordt? dream on

Geen idee van hoeveel dat stuk maakt, maar het lukt wel...

Ik weet dat als je een boomwortel sneller weg wil en je hem niet kan uitgraven je een gaatje (boren)maakt waar je de boom afzaagde en er dan wat in giet.
Maar of't nu zout, azijn of petrol was weet ik niet meer...

Wat je eventueel wel kan uitzoeken is of bamboe een bepaalde zuurtegraad in de grond nodig heeft. Met wat geluk is 't opgelost met wat andere grond en mest er bij te kwakken...

BigF
25 juni 2014, 11:56
Ik dacht dat een vriend van me ooit last had van groeiende buurmanbamboe dus zocht ik even op 'schade bamboewortels' en op dit forum (http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=&tid=3726) kwam ik volgende tekst tegen:

Beste forum leden ik ga u een paar foto,s laten zien ,
van een bamboe of riet dat op een speciale plaats komt kyken, is by myn zus, de afstand van de moeder plant en de doorbraak is +-9meter moet onder een gesloten veranda door dan onder de fudering om dan uiteindelyk langs de spau muur naar het plafond in de living te komen , maar moet dan eerst noch de afkasting van het raam passerren dit is al de tweede maal op twee jaar tyd, wat moet er gebeuren en hoe krygt ge dat ding weg , huis kan niet afgebroken worden is daar een middel voor die plant dood te doen ge moet maar eens te goei naar de foto,s kyken is niet te geloven WIE KAN ER HELPEN MVG SYLVAIN

Dit gaat dan wel niet over wortels maar blijkbaar is zo'n bamboe toch niet simpel tegen te houden.

circe
25 juni 2014, 12:00
Geen idee van hoeveel dat stuk maakt, maar het lukt wel...

Ik weet dat als je een boomwortel sneller weg wil en je hem niet kan uitgraven je een gaatje (boren)maakt waar je de boom afzaagde en er dan wat in giet.
Maar of't nu zout, azijn of petrol was weet ik niet meer...

Wat je eventueel wel kan uitzoeken is of bamboe een bepaalde zuurtegraad in de grond nodig heeft. Met wat geluk is 't opgelost met wat andere grond en mest er bij te kwakken...

nogmaals, en ten treure toe: bamboe is een grassoort. Zoals dat wild gras dat je amper wegkrijgt in de tuin. de enige manier is om het wortelgestel rigoureus te vernietigen, of te verwijderen (tot op het laatste minuscule stukje).

Ik houd jullie wel op de hoogte van de vorderingen: telkens een nieuwe scheut opschiet ga ik die te lijf met schaar en bamboe. Dan moet hij me maar aanklagen bij de vrederechter!

jogo
25 juni 2014, 12:01
je hebt het niet goed voor ogen.

De struik groeit PAL TEGEN mijn muur en de wortels groeien steeds verder tegen en onder mijn fundering.

we zullen zien of het voldoende was dat ik alle afgesneden bamboestokken (+/- 1 duim dik) heb geïnjecteerd met pure roundup zodat dit goedje dan verder naar de wortels kon gaan. Probleem is dat hij ze slechts op 30cm hoogte heeft afgedaan.... beter ware het geweest dat hij ze tot op de grond had afgeknipt zodat het product sneller ter plaatse was.

we zullen wel zien.

Die hoogte is idd. minder werkzaam,
ook belangrijk dat meteen na het afsnijden (afzagen) het product is toegedient.
(na enkele uren sluiten de cellen zich en verminderd de werkzaamheid)
(niet insmeren in de volle zon noch regen, verdamping-verdunning)
Koel en zuiver bewaren (bodembakteriën breken glyfosaat af)
Wees zuinig met het product voor milieu en portemonee.

manta
25 juni 2014, 12:02
Ik dacht dat een vriend van me ooit last had van groeiende buurmanbamboe dus zocht ik even op 'schade bamboewortels' en op dit forum (http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=&tid=3726) kwam ik volgende tekst tegen:



Dit gaat dan wel niet over wortels maar blijkbaar is zo'n bamboe toch niet simpel tegen te houden.
Die site zal Circe moed geven... :-D

Koen; ik denk dat het inderdaad de beste manier is om met een graafmachine de hele "haag" eruit te halen. Dan moeten wij nog maar afwachten waar alle wortels naartoe zijn gegroeid onder de grond, dat weet je nooit. Hoop dat wij ze allemaal kunnen vinden want wortels van bamboe kunnen vele meters onder de grond zitten en op een veel verdere plaats weer naar boven komen.

circe
25 juni 2014, 12:08
Ik dacht dat een vriend van me ooit last had van groeiende buurmanbamboe dus zocht ik even op 'schade bamboewortels' en op dit forum (http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=&tid=3726) kwam ik volgende tekst tegen:



Dit gaat dan wel niet over wortels maar blijkbaar is zo'n bamboe toch niet simpel tegen te houden.

Maar jawel! daar hebben die rhizomen zich via de spauwmuur zelfs een weg gezocht tot op de eerste verdieping!!!!!
zie de foto een beetje verder in dat item.

En ik me maar schuldig voelen en vrezen dat ik overdreef. Bedankt voor de link. Die kan ik goed gebruiken moesten er sneren van "hysterisch wijf" aan de orde komen!

Xenophon
25 juni 2014, 12:12
je hebt het niet goed voor ogen.

De struik groeit PAL TEGEN mijn muur en de wortels groeien steeds verder tegen en onder mijn fundering.

we zullen zien of het voldoende was dat ik alle afgesneden bamboestokken (+/- 1 duim dik) heb geïnjecteerd met pure roundup zodat dit goedje dan verder naar de wortels kon gaan. Probleem is dat hij ze slechts op 30cm hoogte heeft afgedaan.... beter ware het geweest dat hij ze tot op de grond had afgeknipt zodat het product sneller ter plaatse was.

we zullen wel zien.

De hoogte waarop ze afgesnoeid worden maakt niet veel uit, als dat in het voorjaar gedaan wordt dan schieten die terug uit. De plant wordt er wel zwakker van, gewoon blijven wegsnoeien of beter nog, proberen uit de grond te (met handschoenen aan) trekken, net zoals je zou (blijven) doen met kattenstaart of brandnetels, vroeg of laat is de plant zo zwak dat hij kapot gaat aan ziektes.

circe
25 juni 2014, 12:30
De hoogte waarop ze afgesnoeid worden maakt niet veel uit, als dat in het voorjaar gedaan wordt dan schieten die terug uit. De plant wordt er wel zwakker van, gewoon blijven wegsnoeien of beter nog, proberen uit de grond te (met handschoenen aan) trekken, net zoals je zou (blijven) doen met kattenstaart of brandnetels, vroeg of laat is de plant zo zwak dat hij kapot gaat aan ziektes.

dat doet hij dus niet: hij laat de wortels gewoon zitten en die groeien dan verder onder mijn muur: en d�*t is mijn probleem.

Zie de foto van die mens hierboven:

http://img485.imageshack.us/img485/5242/rietdatbinnenkomtok9.jpg

ik heb er geen zin in om bamboescheutjes in de hoek van mijn living te zien ontspruiten nadat de wortelstokken zich +8meter een weg baanden in de spouwmuur.

Xenophon
25 juni 2014, 12:44
dat doet hij dus niet: hij laat de wortels gewoon zitten en die groeien dan verder onder mijn muur: en d�*t is mijn probleem.

Zie de foto van die mens hierboven:

http://img485.imageshack.us/img485/5242/rietdatbinnenkomtok9.jpg

ik heb er geen zin in om bamboescheutjes in de hoek van mijn living te zien ontspruiten nadat de wortelstokken zich +8meter een weg baanden in de spouwmuur.

Ik dacht dat er bamboe bovenkwam in uw tuin?

manta
25 juni 2014, 12:47
S.O.B.




:cheer: Save our bamboo :cheer:

circe
25 juni 2014, 12:52
Ik dacht dat er bamboe bovenkwam in uw tuin?
denkt gij nu echt dat ik hier een item open om te gaan vertellen wat er allemaal bovenkomt in mijn tuin?

Xenophon
25 juni 2014, 12:54
denkt gij nu echt dat ik hier een item open om te gaan vertellen wat er allemaal bovenkomt in mijn tuin?

Ja.

Miauw!
25 juni 2014, 13:04
ik heb er geen zin in om bamboescheutjes in de hoek van mijn living te zien ontspruiten nadat de wortelstokken zich +8meter een weg baanden in de spouwmuur.

Anderzijds lijkt het me wel origineel én decoratief. En je spaart er een pot mee uit. :)

circe
25 juni 2014, 13:07
Anderzijds lijkt het me wel origineel én decoratief. En je spaart er een pot mee uit. :)

en pas op : je kan er nog regelmatig een oosters gerecht "met bamboescheuten" van maken!

Miauw!
25 juni 2014, 13:20
en pas op : je kan er nog regelmatig een oosters gerecht "met bamboescheuten" van maken!

EN 't is ook nog eens een origineel martelwerktuig! Voor 't geval je buurman écht onuitstaanbaar wordt. :)

http://www.chinawhisper.com/wp-content/uploads/2013/01/Chinese-Bamboo-Torture.jpg

Chinese Bamboo Torture: The victim was suspended over a bamboo shoot, and since bamboo grows so fast, the shoot would grow into and out of the victims torso over several days, causing a slow and painful death. :)

circe
25 juni 2014, 13:29
Dat is aanzetten tot geweld Bembem.... maar ik krijg er wel leuke voorstellingen bij.

Miauw!
25 juni 2014, 13:46
Dat is aanzetten tot geweld Bembem.... maar ik krijg er wel leuke voorstellingen bij.

Bembem? 8O

Xenophon
25 juni 2014, 13:57
Bembem? 8O

Ja, Bembem.

Of dacht je werkelijk dat we het niet wisten?

Anna List
25 juni 2014, 14:03
Ja, Bembem.

Of dacht je werkelijk dat we het niet wisten?

spoiler ! :lol:

circe
25 juni 2014, 14:17
Bembem? 8O

haha pardon.

Miauw!
25 juni 2014, 22:40
haha pardon.

't Is niks! :lol:

manta
25 juni 2014, 22:50
Nu is Miauw weer Bembem?
Da's hier toch een lastig forum se... :?

Miauw!
25 juni 2014, 23:01
Nu is Miauw weer Bembem?
Da's hier toch een lastig forum se... :?

Dat wist ge niet, hé? Dat heb ik toch briljant gespeeld, hé?

cookie monster
25 juni 2014, 23:33
S.O.B.




:cheer: Save our bamboo :cheer:
Sabotage Organized Barbarian
https://www.youtube.com/watch?v=grr3s4zilUQ

:lol:

Miauw!
26 juni 2014, 00:06
S.O.B.




:cheer: Save our bamboo :cheer:

S.O.B.: Standard Operational Bullshit http://www.imdb.com/title/tt0083015/

jogo
27 juni 2014, 11:11
4 buurman zijn hinderlijke struik, boom of bamboe een flinke dosis vergif toedienen.Kostprijs : 20 tot 25 euro, geen gezaag, geen eeuwigdurende vete, en het plezier dat je die gast finaal toch te kakken hebt gezet plus dat je van de hinder af bent en beschadiging van je huis kunt vermijden.

Oplossing 4 zou ik bovenhalen als 1 niet werkt.

5. ontspanning nemen door eens een film te bekijken. http://www.moviemeter.nl/film/62454

Jantje
27 juni 2014, 11:40
nogmaals, en ten treure toe: bamboe is een grassoort. Zoals dat wild gras dat je amper wegkrijgt in de tuin. de enige manier is om het wortelgestel rigoureus te vernietigen, of te verwijderen (tot op het laatste minuscule stukje).

Ik houd jullie wel op de hoogte van de vorderingen: telkens een nieuwe scheut opschiet ga ik die te lijf met schaar en bamboe. Dan moet hij me maar aanklagen bij de vrederechter!

Bamboe behoort inderdaad tot de grassoorten en is enkel uit te roeien met zware middelen.
Sommige ondersoorten van deze grassoort is ook niet tegen te houden door middel van beton of steen, het groeit daar gewoon doorheen.

De enige manier om deze grassoort te stoppen, is je bodem doordrengen met een product op basis van aardolie.

Ga dus bij je garagist een beetje afgedraaide olie halen en kap die langst je garage muur. Met een liter of 10 kom je toe om een stuk van 5 meter op 1/2m onleeftbaar te maken voor bamboe.

Bamboe behoren net zoals de meeste grassoorten in de volksmond trouwens tot het onkruis, of ongewenste wildgroei van gewassen.

Klojo eerste klas
27 juni 2014, 11:42
Bamboe behoren net zoals de meeste grassoorten in de volksmond trouwens tot het onkruis, of ongewenste wildgroei van gewassen.
Wat was dat ook weer met Freud zijn versprekingen (of zo iemand) ? ;-)

Eduard Khil
27 juni 2014, 11:42
stuur er het ABVV op af. Overal waar zij opdagen krijgen ze de boel wel kapot :lol:

circe
27 juni 2014, 11:43
Bamboe behoort inderdaad tot de grassoorten en is enkel uit te roeien met zware middelen.
Sommige ondersoorten van deze grassoort is ook niet tegen te houden door middel van beton of steen, het groeit daar gewoon doorheen.

De enige manier om deze grassoort te stoppen, is je bodem doordrengen met een product op basis van aardolie.

Ga dus bij je garagist een beetje afgedraaide olie halen en kap die langst je garage muur. Met een liter of 10 kom je toe om een stuk van 5 meter op 1/2m onleeftbaar te maken voor bamboe.

Bamboe behoren net zoals de meeste grassoorten in de volksmond trouwens tot het onkruis, of ongewenste wildgroei van gewassen.

Petrol! ja Jantje! is goed om in het geniept in je eigen achtertuin in het holst van de nacht te gaan kieperen als je achterburen overwoekerende bomen en struiken hebben staan;

Deze voortuin staat aan de straatkant en ik ga geen boete wegens grondvervuiling op mijn nek halen hoor!

Maar.... je hebt weldegelijk gelijk.

Jantje
27 juni 2014, 12:01
Petrol! ja Jantje! is goed om in het geniept in je eigen achtertuin in het holst van de nacht te gaan kieperen als je achterburen overwoekerende bomen en struiken hebben staan;

Deze voortuin staat aan de straatkant en ik ga geen boete wegens grondvervuiling op mijn nek halen hoor!

Maar.... je hebt weldegelijk gelijk.

Het enige dat je dan kan doen tegen bamboe, is een laag van 10 meter beton in je voortuin kappen, dan heeft bamboe zo'n 30 jaar nodig om er door te geraken.

En ja, dat bamboe slechts 48 jaar zou leven, is een fabel.
Tussen de 40 en 50 jaar sterft de moederplant, maar je jonge wortelbollen blijven opnieuw 40 tot 50 jaar leven.

manta
27 juni 2014, 13:05
Het enige dat je dan kan doen tegen bamboe, is een laag van 10 meter beton in je voortuin kappen, dan heeft bamboe zo'n 30 jaar nodig om er door te geraken.

En ja, dat bamboe slechts 48 jaar zou leven, is een fabel.
Tussen de 40 en 50 jaar sterft de moederplant, maar je jonge wortelbollen blijven opnieuw 40 tot 50 jaar leven.

Dat zal ze graag horen... :-D

circe
27 juni 2014, 13:08
Het enige dat je dan kan doen tegen bamboe, is een laag van 10 meter beton in je voortuin kappen, dan heeft bamboe zo'n 30 jaar nodig om er door te geraken.

dan zal ik jaarlijks elk bamboestokje moet gaan afknippen en met roundup behandelen! ik denk niet dat ze me daarop gaan durven aanspreken!


En ja, dat bamboe slechts 48 jaar zou leven, is een fabel.
Tussen de 40 en 50 jaar sterft de moederplant, maar je jonge wortelbollen blijven opnieuw 40 tot 50 jaar leven.
Vermits ik iemand ken(de) die echt wel een halve tuin vol had gezet met bamboescheuten die het jaar nadien allemaal plotsklaps afstierven denk ik toch dat ik de versie van het gezamenlijk wereldwijd afsterven van moederplant+scheuten moet geloven.

circe
27 juni 2014, 13:08
Het enige dat je dan kan doen tegen bamboe, is een laag van 10 meter beton in je voortuin kappen, dan heeft bamboe zo'n 30 jaar nodig om er door te geraken.

dan zal ik jaarlijks elk bamboestokje moet gaan afknippen en met roundup behandelen! ik denk niet dat ze me daarop gaan durven aanspreken!


En ja, dat bamboe slechts 48 jaar zou leven, is een fabel.
Tussen de 40 en 50 jaar sterft de moederplant, maar je jonge wortelbollen blijven opnieuw 40 tot 50 jaar leven.
Vermits ik iemand ken(de) die echt wel een halve tuin vol had gezet met bamboescheuten die het jaar nadien allemaal plotsklaps afstierven denk ik toch dat ik de versie van het gezamenlijk wereldwijd afsterven van moederplant+scheuten moet geloven.

circe
27 juni 2014, 13:08
Het enige dat je dan kan doen tegen bamboe, is een laag van 10 meter beton in je voortuin kappen, dan heeft bamboe zo'n 30 jaar nodig om er door te geraken.

dan zal ik jaarlijks elk bamboestokje moet gaan afknippen en met roundup behandelen! ik denk niet dat ze me daarop gaan durven aanspreken!


En ja, dat bamboe slechts 48 jaar zou leven, is een fabel.
Tussen de 40 en 50 jaar sterft de moederplant, maar je jonge wortelbollen blijven opnieuw 40 tot 50 jaar leven.
Vermits ik iemand ken(de) die echt wel een halve tuin vol had gezet met bamboescheuten die het jaar nadien allemaal plotsklaps afstierven denk ik toch dat ik de versie van het gezamenlijk wereldwijd afsterven van moederplant+scheuten moet geloven.

Jantje
27 juni 2014, 16:26
dan zal ik jaarlijks elk bamboestokje moet gaan afknippen en met roundup behandelen! ik denk niet dat ze me daarop gaan durven aanspreken!



Vermits ik iemand ken(de) die echt wel een halve tuin vol had gezet met bamboescheuten die het jaar nadien allemaal plotsklaps afstierven denk ik toch dat ik de versie van het gezamenlijk wereldwijd afsterven van moederplant+scheuten moet geloven.

Bamboe zou reeds lang van de aardbol verdwenen zijn als die theorie juist zou zijn.
Maar wat veel mensen vergeten, is dat niet alle bamboe tegen vorst kan.
Daarnaast zijn er soorten die niet tegen een vochtige ondergond kunnen, terwijl andere soorten met hun wortels in water moeten staan.
Ook hebben sommige soorten een rijke bodem nodig, terwijl andere juist een arme bodem nodig hebben.
Je kan dus de wortels van sommige soorten bamboe gewoon vernielen door te veel te bemesten.
Weer andere soorten bamboe vragen veel verzorging, terwijl andere soorten juist geen verzorging nodig hebben.

Alles hangt dus af van de soort, om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is dat hun bamboe allemaal in korte tijd is afgestorven.

Het wereldwijde afsterven van bamboe is een fabel en blijft een fabel.
Moest dit echt waar zijn, dan zouden er geen Panda's meer zijn, want de leven zuiver op bamboescheuten.
Ook zou men in China enorme problemen kennen met methaan, want dat zou betekenen dat daar op korte tijd hele bamboewouden zouden afsterven en liggen rotten. Bamboewouden groter dan Belgie en Nederland samen.

Xenophon
27 juni 2014, 16:49
Bamboe zou reeds lang van de aardbol verdwenen zijn als die theorie juist zou zijn.
Maar wat veel mensen vergeten, is dat niet alle bamboe tegen vorst kan.
Daarnaast zijn er soorten die niet tegen een vochtige ondergond kunnen, terwijl andere soorten met hun wortels in water moeten staan.
Ook hebben sommige soorten een rijke bodem nodig, terwijl andere juist een arme bodem nodig hebben.
Je kan dus de wortels van sommige soorten bamboe gewoon vernielen door te veel te bemesten.
Weer andere soorten bamboe vragen veel verzorging, terwijl andere soorten juist geen verzorging nodig hebben.

Alles hangt dus af van de soort, om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is dat hun bamboe allemaal in korte tijd is afgestorven.

Het wereldwijde afsterven van bamboe is een fabel en blijft een fabel.
Moest dit echt waar zijn, dan zouden er geen Panda's meer zijn, want de leven zuiver op bamboescheuten.
Ook zou men in China enorme problemen kennen met methaan, want dat zou betekenen dat daar op korte tijd hele bamboewouden zouden afsterven en liggen rotten. Bamboewouden groter dan Belgie en Nederland samen.

Ik wil er geen polemiek over beginnen, mijn versie is dat elke plant - niet alleen bamboe, een einddatum heeft afgezien van de persoonlijke omstandigheden, zo staat er in het keizerlijk paleis van China een Pinus (in een pot) die ondertussen meer dan 800 jaar oud is, spijts de dagelijkse verzorging gaat ook die boom vroeg of laat sterven.

En over het wereldwijd afsterven van Bamboe, strikt genomen zijn het enkel de stekken van die bepaalde moederplant die wereldwijd afsterft, dus niet alle bamboe in de wereld die tegelijk afsterft.
Nu, ook dat zal stilaan verminderen, o.a. omdat vijftig jaar geleden zowat alle bamboe ingevoerd werd, ondertussen kweken ze hier ook soorten op uit zaad waardoor we dus minder afhankelijk worden/zijn van ingevoerde stekken en zal dus het gegeven van wereldwijd afsterven veel minder opvallend worden.

http://www.tuinkrant.com/artikel/bamboe-stekken-zaaien-scheuren-delen-beter-mbt-bloei-komen-bamboe

Johan Bollen
27 juni 2014, 16:59
Het wereldwijde afsterven van bamboe is een fabel en blijft een fabel.
Moest dit echt waar zijn, dan zouden er geen Panda's meer zijn, want de leven zuiver op bamboescheuten.Grapjas.

Het simultane bloeien van bamboesoorten is geen fabel. De enigste fabel is hier dat het steeds om een periode van 48 jaar zou gaan.

In fact, many bamboos only flower at intervals as long as 65 or 120 years. These taxa exhibit mass flowering (or gregarious flowering), with all plants in a particular species flowering worldwide over a several-year period. The longest mass flowering interval known is 130 years, and it is for the species Phyllostachys bambusoides (Sieb. & Zucc.). In this species, all plants of the same stock flower at the same time, regardless of differences in geographic locations or climatic conditions, and then the bamboo dies. The lack of environmental impact on the time of flowering indicates the presence of some sort of “alarm clock” in each cell of the plant which signals the diversion of all energy to flower production and the cessation of vegetative growth.[14] This mechanism, as well as the evolutionary cause behind it, is still largely a mystery.

Vandaar dat een zinvolle vraag aan een verkoper van bamboe is of het geweten is wanneer de plant bloeide. Dat is echter niet altijd geweten voor alle soorten, zelfs bij goede kwekers.

circe
27 juni 2014, 17:03
Grapjas.

Het simultane bloeien van bamboesoorten is geen fabel. De enigste fabel is hier dat het steeds om een periode van 48 jaar zou gaan.



Vandaar dat een zinvolle vraag aan een verkoper van bamboe is of het geweten is wanneer de plant bloeide. Dat is echter niet altijd geweten voor alle soorten, zelfs bij goede kwekers.

volgens wiki kwamen die eerste planten effektief allemaal van één beperkt aantal moederplanten:

De wereldwijde bloei van de Fargesia murieliae en de sterfte van alle volwassen exemplaren in de jaren negentig is goed gedocumenteerd. De eerste waarneming van een bloeiende murieliae kwam uit Denemarken in 1975. In 1998 bloeiden er planten in de Kew Gardens, in 1997 en 1998 in de rest van Europa, en in 1998 in de Arnold Arboretum in Massachusetts. Van 1996 tot 2000 was er bloei in de beboste bergen van Shennongjia in China, het natuurlijke verspreidingsgebied. De dood van de westerse planten, waarschijnlijk allemaal afstammelingen van Chinese spruiten uit 1905, heeft geleid tot vele selecties van de zaailingen.

Johan Bollen
27 juni 2014, 17:03
Ik wil er geen polemiek over beginnen, mijn versie is dat elke plant - niet alleen bamboe, een einddatum heeft afgezien van de persoonlijke omstandigheden, zo staat er in het keizerlijk paleis van China een Pinus (in een pot) die ondertussen meer dan 800 jaar oud is, spijts de dagelijkse verzorging gaat ook die boom vroeg of laat sterven.Als het om bamboe wou gaan zou die reeds verschillende malen afgestorven zijn. Als men dan enkele jaren wacht heeft men terug bamboe op dezelfde plaats uit het zaad van de afgestorven plant.

circe
27 juni 2014, 17:04
Als het om bamboe wou gaan zou die reeds verschillende malen afgestorven zijn. Als men dan enkele jaren wacht heeft men terug bamboe op dezelfde plaats uit het zaad van de afgestorven plant.

en ik maar denken dat "pinus" een pijnboom is.

Johan Bollen
27 juni 2014, 17:17
volgens wiki kwamen die eerste planten effektief allemaal van één beperkt aantal moederplanten:Die simultaan afgestorven fargesia soort komt allemaal uit hetzelfde zaad. Van het zaad dat de plant geeft op het moment van afsterven weet men dat het verschillende decennia zal duren vooraleer dat de plant zal afsterven. Maar dat zaad is niet allemaal gelijk. Daar kunnen mutaties tussen zitten die er anders uit zien. Die worden dan uitgeselecteerd en vermenigvuldigen zich door menselijk toedoen. Zo is de Phylostachis met zwarte stengels of die met zijn afwijkende knopen waar wandelstokken van gemaakt worden, ontstaan.

Zo heb ik het toch begrepen. Ik heb een aantal boeken thuis over bamboe. Maar het is al een decennium geleden dat ik ze gelezen heb.

Nu denk ik er inderdaad aan een paar soorten weg te doen in de tuin omwille van buren. Ook al zorg ik voor een paar meter gras tussen mijn planten en de omheining, dan nog zullen ze outfreaken, want de buren zullen scheuten krijgen aan hun kant. En mensen weten niet goed hoe met die plant om te gaan in België.

Johan Bollen
27 juni 2014, 17:19
en ik maar denken dat "pinus" een pijnboom is.Ik ook. Die kunnen wel een paar duizend jaar oud worden.

Jantje
27 juni 2014, 18:03
Grapjas.

Het simultane bloeien van bamboesoorten is geen fabel. De enigste fabel is hier dat het steeds om een periode van 48 jaar zou gaan.



Vandaar dat een zinvolle vraag aan een verkoper van bamboe is of het geweten is wanneer de plant bloeide. Dat is echter niet altijd geweten voor alle soorten, zelfs bij goede kwekers.

Zelfs de zaailingen van één plant bloeien niet simultaan over heel de wereld.

volgens wiki kwamen die eerste planten effektief allemaal van één beperkt aantal moederplanten:
De wereldwijde bloei van de Fargesia murieliae en de sterfte van alle volwassen exemplaren in de jaren negentig is goed gedocumenteerd. De eerste waarneming van een bloeiende murieliae kwam uit Denemarken in 1975. In 1998 bloeiden er planten in de Kew Gardens, in 1997 en 1998 in de rest van Europa, en in 1998 in de Arnold Arboretum in Massachusetts. Van 1996 tot 2000 was er bloei in de beboste bergen van Shennongjia in China, het natuurlijke verspreidingsgebied. De dood van de westerse planten, waarschijnlijk allemaal afstammelingen van Chinese spruiten uit 1905, heeft geleid tot vele selecties van de zaailingen.
Zelfs Circe levert het bewijs dat het afsterven van één ondersoort van de Fargesia's wereldwijd een periode van 4 jaar inbeslag nam. Zelfs de zaailingen van 1 plant hebben een periode van 2 jaar gebruikt om allemaal te bloeien en afsterven.


De meeste hebben het echter over de Fargesia's, een familie binnen de bamboe.
Maar er zijn zelfs bamboesoorten die jaarlijks bloeien. En andere soorten die slechts om de 150 jaar bloeien.

Trouwens ook die bloeiperiode van om de +/-48 jaar is wel van toepassing voor de reuzenbamboe.

Maar het gaat telkens om slechts één ondersoort van de bamboe, niet om alle bamboe.
Je moet dus weten om welke bamboesoort het gaat om de oorzaak van het afsterven te kunnen achterhalen.

Xenophon
27 juni 2014, 18:39
Zelfs de zaailingen van één plant bloeien niet simultaan over heel de wereld.

...

Daarom dat ik het over stekken had en niet over zaailingen. Zaailingen zijn genetisch totaal verschillende planten dan de plant die het zaad leverde, stekken zijn genetisch identiek met de moederplant.

Zo, nu stop ik ermee.

Klojo eerste klas
27 juni 2014, 18:55
...
Alles hangt dus af van de soort, om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is dat hun bamboe allemaal in korte tijd is afgestorven.
....
Misschien dat Circe eens een fotoke van 'haar specie' zou kunnen posten ?

manta
27 juni 2014, 18:58
Misschien dat Circe eens een fotoke van 'haar specie' zou kunnen posten ?

Viezerik...

Johan Bollen
27 juni 2014, 19:20
Daarom dat ik het over stekken had en niet over zaailingen. Zaailingen zijn genetisch totaal verschillende planten dan de plant die het zaad leverde, stekken zijn genetisch identiek met de moederplant.

Zo, nu stop ik ermee.2

Klojo eerste klas
27 juni 2014, 19:30
Viezerik...

Wat je zegt ben je zelf, né.

bembem
28 juni 2014, 23:35
Nu is Miauw weer Bembem?
Da's hier toch een lastig forum se... :?


LOL :lol:

nee hoor, Miauwke is geen dubbelnick van mij :lol:

bembem
28 juni 2014, 23:37
EN 't is ook nog eens een origineel martelwerktuig! Voor 't geval je buurman écht onuitstaanbaar wordt. :)

http://www.chinawhisper.com/wp-content/uploads/2013/01/Chinese-Bamboo-Torture.jpg

Chinese Bamboo Torture: The victim was suspended over a bamboo shoot, and since bamboo grows so fast, the shoot would grow into and out of the victims torso over several days, causing a slow and painful death. :)


Ha die foltertechniek kende ik nog niet, interesting :-)

skaldis
29 juni 2014, 04:40
Bamboe in circes tuin. Deze draad roept om een vuile mop.

cookie monster
29 juni 2014, 09:16
Ha die foltertechniek kende ik nog niet, interesting :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bamboo_torture

Inderdaad 8O

Klojo eerste klas
29 juni 2014, 10:55
Bamboe in circes tuin. Deze draad roept om een vuile mop.
Waar blijft Demper als je hem nodig hebt :roll:

manta
29 juni 2014, 11:05
Waar blijft Demper als je hem nodig hebt :roll:

Die is al 2 dagen via pb aan't zagen achter foto's van Circe's "specie" ... :-D
Misschien dat Circe eens een fotoke van 'haar specie' zou kunnen posten ?
;-)

circe
29 juni 2014, 15:45
Bamboe in circes tuin. Deze draad roept om een vuile mop.

hij staat in mijn buurman zijn tuin, maar de uitlopers zitten onder MIJN garagemuur.

Ke Nan
29 juni 2014, 16:15
hij staat in mijn buurman zijn tuin, maar de uitlopers zitten onder MIJN garagemuur.

Is de lul van Demper zo lang?

Demper
29 juni 2014, 16:19
Is de lul van Demper zo lang?

De lul van Demper is bijzonder lang.

cookie monster
29 juni 2014, 16:29
Lang lullen , ja :lol:

cookie monster
29 juni 2014, 16:30
Lang lullen , ja , of er over blijven fietsen :lol:

cookie monster
29 juni 2014, 16:31
Demper , pics please :oops:

cookie monster
29 juni 2014, 16:43
De lul van Demper is bijzonder lang.
Bijzonder ??

manta
29 juni 2014, 16:53
Bijna zonder ??
FIFY... ;-)

Demper
29 juni 2014, 16:53
fify => rd

manta
29 juni 2014, 16:54
fify => rd

Net gaan zien, geen melding van binnengekomen...:-P

Miauw!
29 juni 2014, 16:55
Net gaan zien, geen melding van binnengekomen...:-P

't Is zondag, hé!

Demper
29 juni 2014, 16:56
't Is zondag, hé!

zondag josdag

manta
29 juni 2014, 16:57
't Is zondag, hé!

En nu gaat 'em dat toch driehoeken om is te zien wat er zal gebeuren...:-P

Demper
29 juni 2014, 16:58
En nu gaat 'em dat toch driehoeken om is te zien wat er zal gebeuren...:-P

ge moet niet in uw broek kakken

cookie monster
29 juni 2014, 17:00
Om het bamboeprobleem ook op te lossen (zou kunnen):
https://www.google.be/search?q=cooking+bamboo&hl=nl&btnG=Goegel+zuuke&meta=&gws_rd=ssl

manta
29 juni 2014, 17:37
Om het bamboeprobleem ook op te lossen (zou kunnen):
https://www.google.be/search?q=cooking+bamboo&hl=nl&btnG=Goegel+zuuke&meta=&gws_rd=ssl

Je moet de gang van zaken een beetje volgen Cookie...



Is Circe mss de enige die last heeft van bamboe?
Ik zie nergens mensen klagen over bamboe, enkel Circe maakt een probleem van iets dat er niet is.
Is zij dan de enige die last heeft van eventuele problemen met bamboe?




;-)

Klojo eerste klas
29 juni 2014, 20:14
Je moet de gang van zaken een beetje volgen Cookie...

Is Circe mss de enige die last heeft van bamboe?
Ik zie nergens mensen klagen over bamboe, enkel Circe maakt een probleem van iets dat er niet is.
Is zij dan de enige die last heeft van eventuele problemen met bamboe?

;-)
Mijn achterbuur heeft last van de bamboe van mijn linkerbuur die via mijn tuin tot bij hem geraakt is..... :lol:

The Paulus Experience
29 juni 2014, 20:38
http://barbadosfreepress.files.wordpress.com/2008/05/merricks-barbados-fire-2008.jpg

Geen bamboe te zien hier! goe poeier hé, goe poeier!