PDA

View Full Version : RESIST: "Allochtonen bij ons zijn geen versiering"


kris
20 februari 2003, 16:36
[code:1:d0b6e7cc6e]RESIST: "Allochtonen bij ons zijn geen versiering"
ANTWERPEN 20/02 (BELGA) = We zijn de eerste echte lijst waar allochtonen het voortouw nemen," zei Dyab Abou Jahjah donderdag op de eerste persconferentie van RESIST, de lijst waarmee de Arabisch-Europese Liga (AEL) en de PvdA naar de komende federale verkiezingen trekt. Vermoedelijk zullen de eerste drie verkozenen op zowel de Senaat- als de Kamerlijst ingenomen worden door allochtonen."Bij Agalev mogen allochtonen dan wel goede plaatsen krijgen op de lijsten, de partij wordt niet geleid door migranten. Bij RESIST zijn de migranten geen versiering," zei Abu Jahjah. "Toch zijn we geen moslimlijst, we willen pluralistisch zijn en iedereen die ons tienpunten-beginselverklaring onderschrijft, is welkom." De beginselverklaring van RESIST draait rond "de emancipatorische ontvoogdingsstrijd van nationale minderheden" en "het uitdragen van het globale verzet van het volk tegen de nieuwe wereldorde". Concreet wordt er onder meer gepleit voor afdwingbare maatregelen om minderheden tewerk te stellen, een strengere antidiscriminatiewet op het vlak van huisvesting en een eigen schoolnet voor de islamitische gemeenschap. Volgens Abou Jahjah zal de AEL de eerste twee plaatsen krijgen op zowel Kamer- en Senaatslijst. Zohra Othman van de PvdA krijgt zeker de derde plaats op de Kamerlijst. RESIST moet wel nog 5.000 handtekeningen weten te vinden voor de Kamerlijst en 500 handtekeningen voor de Senaatslijst. Tenminste, als ze geen drie parlementsleden vinden om te tekenen voor de lijsten. (LOR).[/code:1:d0b6e7cc6e]

Kris

Nom@d
20 februari 2003, 16:46
ja en....wat is jou mening hierover?
of wil je iets uitlokken?

kris
20 februari 2003, 16:51
Mijn mening ... de AEL verbieden en dan weet ge ook dat ik niet wens dat ze opkomen !!! Maar ik weet ook wel dat het stemmen voor het VB zal aanbrengen (en ik stem zelf niet op het VB) !!! Ik geef ze gelijk dat de "nieuwe" belgen op andere lijsten zoals Agalev enkel en alleen maar der opmogen staan om stemmen te ronselen in hun milieu !!! En ja ik wi leen hevige discussie uitlokken, maar dan wel over inhoud en niet vervallen in schelden en leugens !!! Dat laatste doe ik trouwens bijna nooit !!!

Kris

Makkie
20 februari 2003, 16:59
Mijn mening ... de AEL verbieden en dan weet ge ook dat ik niet wens dat ze opkomen !!! Maar ik weet ook wel dat het stemmen voor het VB zal aanbrengen (en ik stem zelf niet op het VB) !!! Ik geef ze gelijk dat de "nieuwe" belgen op andere lijsten zoals Agalev enkel en alleen maar der opmogen staan om stemmen te ronselen in hun milieu !!! En ja ik wi leen hevige discussie uitlokken, maar dan wel over inhoud en niet vervallen in schelden en leugens !!! Dat laatste doe ik trouwens bijna nooit !!!

Kris

Kris toch! Verbieden heeft nog niet vaak iets opgelost. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het AEL beter niet zou opkomen. Dat leidt enkel maar tot polarisatie. Tenzij, zoals hier en daar al gesuggereerd mensen gaan inzien dat les extrèmes se touchent en hun buik vol krijgen van beiden.
Dat migranten bij Agalev stiefmoederlijk behandeld worden, klopt volgens mij niet. Agalev is altijd voor migrantenstemrecht geweest, heeft hier voor gevochten, maar het (tot nu toe) niet gehaald. Fauzaya zal alleszins de lijst trekken voor de Kamer in Antwerpen en ook op de andere lijsten staan capabele allochtone kandidaten. Het is wel zo dat migranten die zich engageren binnen de bestaande politieke partijen door een deel van hun gemeenschap scheef worden bekeken. Vaak zijn zij exponenten van de geïntegreerde (lees verwesterde) migrant en dat ligt niet overal even goed.
Natuulijk had Fatima Bali al lang schepen moeten geweest zijn en wat met haar gebeurde, vind ik erg pijnlijk. Dit is echter maar een geval en wat er precies aan de basis lag, weet ik niet.

Luddo
20 februari 2003, 17:10
Mijn mening ... de AEL verbieden en dan weet ge ook dat ik niet wens dat ze opkomen !!! Maar ik weet ook wel dat het stemmen voor het VB zal aanbrengen (en ik stem zelf niet op het VB) !!! Ik geef ze gelijk dat de "nieuwe" belgen op andere lijsten zoals Agalev enkel en alleen maar der opmogen staan om stemmen te ronselen in hun milieu !!! En ja ik wi leen hevige discussie uitlokken, maar dan wel over inhoud en niet vervallen in schelden en leugens !!! Dat laatste doe ik trouwens bijna nooit !!!
Kris

Wat mij betreft mag iedereen die aan de voorwaarden voldoet, met een lijst opkomen, wie het ook weze. Dat schept alleen duidelijkheid!
Ik denk ook dat die lijst stemmen zal weghalen bij Agalev en bij de SP.A en kiezers naar het Vlaams Blok zal drijven. Toch denk ik niet dat ze een zetel zullen halen. 5% is toch wel heel veel en buiten Antwerpen en Mechelen is hun achterban toch maar miniem. En zelfs al halen ze wel zetels, dan lig ik er nog niet wakker van. Dat is nu eenmaal democratie!

Nom@d
20 februari 2003, 17:15
ik vraag me af waarom de AEL niet mag opkomen in een partij die het zelf kiest. waarom "moeten" ze opkomen in de bestaande partijen.
in belgie is het toch de gewoonte dat er elk jaar een partij wortel schiet en een ander weer uit elkaar valt.
dus waarom geen AEL en wel vlaams blok. of een marokaans blok.

alpina
20 februari 2003, 17:19
ik vraag me af waarom de AEL niet mag opkomen in een partij die het zelf kiest. waarom "moeten" ze opkomen in de bestaande partijen.
in belgie is het toch de gewoonte dat er elk jaar een partij wortel schiet en een ander weer uit elkaar valt.
dus waarom geen AEL en wel vlaams blok. of een marokaans blok.

De AEL mag wel een nieuwe partij oprichten maar zij hebben er voor gekozen om samen met de PVDA op te komen! Ik begrijp dat ook niet goed maar ja. :?

Nom@d
20 februari 2003, 17:21
Dat migranten bij Agalev stiefmoederlijk behandeld worden, klopt volgens mij niet. Agalev is altijd voor migrantenstemrecht geweest, heeft hier voor gevochten, maar het (tot nu toe) niet gehaald. Fauzaya zal alleszins de lijst trekken voor de Kamer in Antwerpen en ook op de andere lijsten staan capabele allochtone

de partijen die alochtonen in hun partij opnemen doen dit gewoon omdat ze weten dat er bij de alochtonen stemmen te winnen valt. eens ze verkozen zijn worden ze opzij gezet om plaats te maken voor een autochtoon... ben je Fatima Bali soms vergeten?

Makkie
20 februari 2003, 17:24
Nomad, als je nog eens een quote aanhaalt, wil je dan alles lezen. Ik verwijs zelf naar Fatima Bali.

circe
20 februari 2003, 19:19
Van mij moet het helemaal niet verboden worden, (als ze tenminste al kunnen meedoen met hun 5000 handtekeningen)

Maar ik vraag me af, moesten ze nu een zetel of zoiets behalen, zou er dan ook een cordon sanitair rond deze partij geplaatst worden?

Supe®Staaf
20 februari 2003, 19:36
Van mij moet het helemaal niet verboden worden, (als ze tenminste al kunnen meedoen met hun 5000 handtekeningen)

Maar ik vraag me af, moesten ze nu een zetel of zoiets behalen, zou er dan ook een cordon sanitair rond deze partij geplaatst worden?
Zo een cordon zou moeten geëist worden door alle vrouwen die naam waardig. De vrouwonvriendelijkheid der islamieten is al even erg als die der toenmalige katholieken.
Het is al erg genoeg dat deze laatsten een bestuurlijke rol willen spelen via CD&V. Laat ons eveneens ijveren voor splitsing godsdienst en staat wat betreft de islaam.
Religie hoort thuis in de daartoe voorbestemde gebouwen of in privé vertrekken. Niet in de bestuurlijke organen.
Ik begrijp de PVDA niet.
Normaal teken ik hun lijsten om hen de kans te geven om op te komen, maar die draai van 180° kan ik nog minder goedkeuren dan hun vroegere programma. Hoewel dat tenminste niet vrouwonvriendelijk of religieus getint was.

crimineelke
20 februari 2003, 20:19
[code:1:fb0fa47509]RESIST: "Allochtonen bij ons zijn geen versiering"
ANTWERPEN 20/02 (BELGA) = We zijn de eerste echte lijst waar allochtonen het voortouw nemen," zei Dyab Abou Jahjah donderdag op de eerste persconferentie van RESIST, de lijst waarmee de Arabisch-Europese Liga (AEL) en de PvdA naar de komende federale verkiezingen trekt. Vermoedelijk zullen de eerste drie verkozenen op zowel de Senaat- als de Kamerlijst ingenomen worden door allochtonen."Bij Agalev mogen allochtonen dan wel goede plaatsen krijgen op de lijsten, de partij wordt niet geleid door migranten. Bij RESIST zijn de migranten geen versiering," zei Abu Jahjah. "Toch zijn we geen moslimlijst, we willen pluralistisch zijn en iedereen die ons tienpunten-beginselverklaring onderschrijft, is welkom." De beginselverklaring van RESIST draait rond "de emancipatorische ontvoogdingsstrijd van nationale minderheden" en "het uitdragen van het globale verzet van het volk tegen de nieuwe wereldorde". Concreet wordt er onder meer gepleit voor afdwingbare maatregelen om minderheden tewerk te stellen, een strengere antidiscriminatiewet op het vlak van huisvesting en een eigen schoolnet voor de islamitische gemeenschap. Volgens Abou Jahjah zal de AEL de eerste twee plaatsen krijgen op zowel Kamer- en Senaatslijst. Zohra Othman van de PvdA krijgt zeker de derde plaats op de Kamerlijst. RESIST moet wel nog 5.000 handtekeningen weten te vinden voor de Kamerlijst en 500 handtekeningen voor de Senaatslijst. Tenminste, als ze geen drie parlementsleden vinden om te tekenen voor de lijsten. (LOR).[/code:1:fb0fa47509]

Kris

naar het schijnt zou het Vlaams Blok al aangeboden hebben de nodige 3 handtekeningen te leveren :D

Rogier
21 februari 2003, 15:44
ik vraag me af waarom de AEL niet mag opkomen in een partij die het zelf kiest. waarom "moeten" ze opkomen in de bestaande partijen.
in belgie is het toch de gewoonte dat er elk jaar een partij wortel schiet en een ander weer uit elkaar valt.
dus waarom geen AEL en wel vlaams blok. of een marokaans blok.

Ze wilden eerst samen met het VB opkomen omdat ze vonden dat die van het zelfde gedacht waren. Uiteindelijk bleek het beter dat ze alleen maar reklame maakten voor het VB en zelf met een andere partij opkwamen. Ieder doet zijn goesting, nietwaar. :roll:

mvg. Rogier :wink:

George
21 februari 2003, 20:10
Het gaan in elk geval leuke verkiezingsdebatten worden. VB en resist in dezelfde studio, ambiance verzekerd.

Welvaart&Veiligheid
22 februari 2003, 21:09
Resist = Taliban

akanit
22 februari 2003, 22:36
Ik ben alleen bang dat de media RESIST onbewust gaan grootmaken in hun drang om sensatie.Zoals enkelen al zeiden: zet F. Dewinter in de studio met A.JJ en het zal vuurwerk geven...

En dat de media figuren kunnen creeren in de aanloop naar verkiezingen daar zijn voorbeelden genoeg van.(Freya VdB,Pim Fortuyn,Wouter Bos en nog veel meer .... )

merel
23 februari 2003, 10:30
Laat ons eveneens ijveren voor splitsing godsdienst en staat wat betreft de islaam.


Staaf dat meen je nu toch zelf niet?
Enkel een scheiding wat betreft de Islam?
Niet voor andere godsdiensten?

George
23 februari 2003, 21:18
Resist = Taliban

Amaai dat moet daar nogal nen ambras zijn in die partij. Of zou de taliban vergeten zijn da ze zo lang tegen de communisten aan't vechten zijn geweest. Hebben de cowboys misschien amnesia-bommen gestrooid in Afghanistan?

C uit W
23 februari 2003, 22:10
Resist = gevaar voor agalev en spa :lol: