PDA

View Full Version : japan


skaldis
2 juli 2014, 07:36
Japan gaat z'n grondwet anders interpreteren en z'n leger uitbreiden. Het mag van nu af aan ook meedoen in het geval van collectieve zelfverdediging. De US verstevigd een pion nabij Rusland en China. (En maar dat lees ik nergens dus volgens de forumlogica moet ik daarover zwijgen : het VS militair industrieel complex wil een procentje van de Japanse economische House.)
http://m.knack.be/nieuws/wereld/eind-aan-60-jaar-pacifisme-in-japan-leger-mag-internationaal-weer-meevechten/article-normal-262343.html

Antoon
3 juli 2014, 14:38
Japan gaat z'n grondwet anders interpreteren en z'n leger uitbreiden. Het mag van nu af aan ook meedoen in het geval van collectieve zelfverdediging. De US verstevigt een pion nabij Rusland en China. (En maar dat lees ik nergens dus volgens de forumlogica moet ik daarover zwijgen : het VS militair industrieel complex wil een procentje van de Japanse economische House.)
http://m.knack.be/nieuws/wereld/eind-aan-60-jaar-pacifisme-in-japan-leger-mag-internationaal-weer-meevechten/article-normal-262343.html

Kan je dit misschien even uitleggen en toelichten?

kelt
3 juli 2014, 17:03
Ik geloof niet dat de VS problemen heeft met het uitbreiden van de "Self Defence Forces" van Japan.

Die zijn overigens al zeer aanzienlijk en ultramodern.....
Dat andere naties eventueel problemen zouden kunnen hebben is dan hun.....euh...probleem.

Niettemin,er is kans dat de situatie in dat deel van de Pacific nog wat ruiger kan worden ,en Japan wil niet de grote,rijke,maar vooral LAMME hobbes van de regio zijn(hetgeen de EU wel is in de Middellandse Zee,bijvoorbeeld......:roll: )

Antoon
4 juli 2014, 10:04
Ik geloof niet dat de VS problemen heeft met het uitbreiden van de "Self Defence Forces" van Japan.

Die zijn overigens al zeer aanzienlijk en ultramodern.....
Dat andere naties eventueel problemen zouden kunnen hebben is dan hun.....euh...probleem.

Niettemin,er is kans dat de situatie in dat deel van de Pacific nog wat ruiger kan worden ,en Japan wil niet de grote,rijke,maar vooral LAMME hobbes van de regio zijn(hetgeen de EU wel is in de Middellandse Zee,bijvoorbeeld......:roll: )

Dat stukje van de wereld is op dit moment relatief rustig. Ik denk niet dat daar in de nabije toekomst verandering in zal komen.

skaldis
8 juli 2014, 21:30
Japan gaat z'n geschiedenisboeken herschrijven.
http://www.economist.com/news/asia/21606332-which-democracies-join-east-asias-history-wars-textbook-cases-chapter-10

Antoon
9 juli 2014, 16:51
Japan gaat z'n geschiedenisboeken herschrijven.
http://www.economist.com/news/asia/21606332-which-democracies-join-east-asias-history-wars-textbook-cases-chapter-10

Niet alleen Japan doet dat in de regio, als ik het goed heb gelezen.

Johan Bollen
10 juli 2014, 17:09
Japan's rapidly evolving position on its military stance coincides with the much-heralded Pacific Pivot - or strategic realignment - of the United States. The Obama administration has emphasized the importance of a shift of military and economic focus to East Asia.

But this shift is taking place at a time of fewer resources for the Pentagon, particularly in comparison to the massive increases of the George W. Bush era. In order to accomplish this pivot, then, Washington needs to rely on the resources of its key allies: South Korea, Australia, the Philippines, and Japan.

Despite its peace constitution, Japan boasts one of the largest militaries in the world. It is the eighth largest military spender in the world - ahead of all other Asian countries except China - and it's planning to increase its spending substantially over the next five years.

It already ranks in the top ten in the Global Firepower index. New fighter jets, naval destroyers, and surveillance drones will likely push it higher on the list. Japan has already made a commitment to the United States to purchase 42 F-35s, the mishap-prone fighter jet, at a total cost of around 10 billion dollars.

Without Japan, in other words, the pivot wouldn't happen because the Pentagon simply couldn't underwrite it. What has held Tokyo back in the past from stepping up its military cooperation with the United States has been its constitution. And now Abe has effectively removed that obstacle.
Verhoogde militaire uitgaven van Japan onder invloed van de VS die wil dat haar 'bondgenoten' betalen voor de overleving van het VS imperium en haar economie. De rechtse regering in Tokyo ziet de militarizatie echter perfect zitten. Niets zegt namelijk dat een militair machtig Japan eeuwig en altijd de VS zal blijven gehoorzamen. De VS heeft echter geen geld meer om haar vazalstaten te blijven militair te blijven steunen en controleren en kan dus niet anders dan deze evolutie die uiteindelijk haar eigen macht aantast toe te laten.

De laatste pilaren van de VS overheersing van de wereld zullen het militaire en het culturele blijken te zijn. En zoals het er nu uitziet zal de cultuur de last man standing zijn.