PDA

View Full Version : Zwitsers stemmen voor inburgering


Brugge Veilig en Leefbaar
26 september 2004, 13:52
Nos teletekst zo 26 sep
***************************************
Zwitsers stemmen over inburgering

***************************************
BERN In Zwitserland wordt vandaag bij referendum gestemd over versoepeling van de zeer strenge wetgeving voor het verkrijgen van een Zwitsers paspoort.

Vooral uit rechtse hoek is veel verzet tegen het voorstel.In een campagne
wordt gewaarschuwd voor 'een dreigende overheersing door moslims. Een kamerlid van de rechtse Zwitserse Volkspartij,de grootste partij van het land,noemt het voorstel "gevaarlijk voor Zwitserland".

Buitenlanders moeten nu zeker 12 jaar wachten op naturalisatie.In Zwitserland
geboren kinderen en zelfs kleinkinderen van immigranten komen niet
automatisch voor het Zwitserschap in aanmerking.

Voer voor discussie ? 8)

Tijl Uilenspiegel
26 september 2004, 18:03
VRT Teletext zondag 27/09/2004ZWITSERS TEGEN SOEPELER NATURALISATIE

De Zwitsers hebben in een referendum
een versoepeling van de naturalisatie-
wetgeving afgewezen. In de Duitstalige
kantons, waar 65% van de bevolking
woont, zei een meerderheid nee.

Zwitser worden is nu een lange, dure en
complexe procedure. Zelfs wie er gebo-
ren is of er al zijn hele leven woont,
heeft niet automatisch de Zwitserse
nationaliteit en blijft een
vreemdeling.

De extreem-rechtse partij had hevig
campagne gevoerd tegen een versoepeling
van de nationaliteitswetgeving met
schokkerende affiches. Democratische
partijen en werkgevers hebben daar
hevig tegen geprotesteerdDaar schijnt de wil van de meerderheid gerespecteerd te worden.

maddox
26 september 2004, 23:54
Oftewel, de titel van deze posting kan beter veranderd worden in

"Zwitsers stemmen tegen snelle inburgering"

Tantist
27 september 2004, 00:09
In Zwitserland k�*n men daar over stemmen, elders niet...

Bobke
27 september 2004, 00:44
Normale gang van zaken.
Zo moest het overal zo zijn.

Brugge Veilig en Leefbaar
27 september 2004, 07:27
Op te merken valt dat deze beslissing wordt gedragen door meer kiezers dan de Volkspartij groot is. Men hoeft dus niet extreem-rechts te zijn om het beleid in Zwitserland (waar ook extreem-rechts aan deelneemt) op de vingers te tikken ! D�*t is democratie op zijn best. Ik wil Zwitser worden, maar 12 jaar wachten is er net iets teveel aan...:Angry2:

pope
27 september 2004, 07:51
Op te merken valt dat deze beslissing wordt gedragen door meer kiezers dan de Volkspartij groot is. Men hoeft dus niet extreem-rechts te zijn om het beleid in Zwitserland (waar ook extreem-rechts aan deelneemt) op de vingers te tikken ! D�*t is democratie op zijn best. Ik wil Zwitser worden, maar 12 jaar wachten is er net iets teveel aan...:Angry2:
Ja Lucien, wij zouden ook niks liever willen dat jij Zwitser wordt en Vlaanderen verlaat. Ik vind dat ze voor jou een uitzondering zouden moeten maken.

On Tpopic:
Zou de Zwitserse bevolking iets geleerd hebben van de lakse, verwerpelijke houding inzake van de overige Westeuropese landen?

Brugge Veilig en Leefbaar
27 september 2004, 08:20
Ja Lucien, wij zouden ook niks liever willen dat jij Zwitser wordt en Vlaanderen verlaat. Ik vind dat ze voor jou een uitzondering zouden moeten maken.

Kan ik best begrijpen, in een minder vrije samenleving zou ik wel kennis maken met de "lange messen" van uw sekte, nietwaar ??? 8)

On Tpopic:
Zou de Zwitserse bevolking iets geleerd hebben van de lakse, verwerpelijke houding inzake van de overige Westeuropese landen?

De Zwitsers hebben zich nog nooit iets aangetrokken van de rest van Europa, en gelijk hebben ze...