PDA

View Full Version : Turkije moet bezetting van noord Cyprus opgeven.


Peace
26 september 2004, 21:02
Turkije is helemaal niet klaar voor de EU.

Turkije is een land in oorlog en dan nog wel met een EU land (Griekenland). Een van de belangrijke eisen voordat er ook maar kan gedacht worden aan verhandelingen met Turkijë, moet de beeindiging van de bezetting van Noord Cyprus zijn.

Bovendien heerst er in Turkije ook nog steeds een burgeroorlog met de Koerden. Wat mij aan dez oorlog bijzonders opvalt is dat er nagenoeg geen enkel bericht meer over verschijnt in de pers. Op deze wijze wordt er de indruk gwekt dat die burgeroorlog niet meer bestaat. Niets is echter minder waard. Ik heb enkele maanden geleden de kans gehad om met twee gasten die ik goed ken te praten die juist terug waren van hun dienstplicht in dit gebied. Zij lieten mij heel duidelijk verstaan dat de conflicten alles behalve beeindigt waren. Misschien zelfs in tegendeel. Doordat de Koerden over de grens met IRAK heel wat meer vrijheid en armslag hebben gekregen, is de eis tot een groot Koerdisch rijk nog tastbaarder geworden en dat ook voor de Koerden in Turkijë.

Wanneer Turkije ooit bij de EU zou komen is de ramp compleet wanneer iedere Turk zich vrij kan vestigen in elke staat van de EU. Turkije telt 63.000.000 miljoen mensen. Wanneer een deel van die massa in beweging schiet en richting Europa trekt is de kolonisatie van Europa compleet. Wij zijn dan niet meer baas in eigen land en het aantal mensen dat hier verblijft zonder werk stijgt in het absurde.
Voor een enorm deel van de mensen is de welvaart en de sociale zekerheid naar de knoppen.

Europa zal weer armoede kennen.

Turkse Nederlander
26 september 2004, 22:21
Is Griekenland in oorlog met Turkije? Daarom zijn ze de grootste voorstanders van Turkse toetreding.

Er is al een stemming over het Annan plan geweest. De Turkse Cyprioten hebben voor hereniging en de Grieken tegen hereniging gestemd. Wat kan er meer gedaan worden?

Peace
26 september 2004, 22:30
Is Griekenland in oorlog met Turkije? Daarom zijn ze de grootste voorstanders van Turkse toetreding.

Er is al een stemming over het Annan plan geweest. De Turkse Cyprioten hebben voor hereniging en de Grieken tegen hereniging gestemd. Wat kan er meer gedaan worden?
Turkijë kan en moet de bezetting beeindigen.

Ke Nan
26 september 2004, 22:32
Sinds wanneer behoort Cyprus tot Griekenland?

Turkse Nederlander
26 september 2004, 22:38
Turkije is helemaal niet klaar voor de EU.

Turkije is een land in oorlog en dan nog wel met een EU land (Griekenland). Een van de belangrijke eisen voordat er ook maar kan gedacht worden aan verhandelingen met Turkijë, moet de beeindiging van de bezetting van Noord Cyprus zijn.

Bovendien heerst er in Turkije ook nog steeds een burgeroorlog met de Koerden. Wat mij aan dez oorlog bijzonders opvalt is dat er nagenoeg geen enkel bericht meer over verschijnt in de pers. Op deze wijze wordt er de indruk gwekt dat die burgeroorlog niet meer bestaat. Niets is echter minder waard. Ik heb enkele maanden geleden de kans gehad om met twee gasten die ik goed ken te praten die juist terug waren van hun dienstplicht in dit gebied. Zij lieten mij heel duidelijk verstaan dat de conflicten alles behalve beeindigt waren. Misschien zelfs in tegendeel. Doordat de Koerden over de grens met IRAK heel wat meer vrijheid en armslag hebben gekregen, is de eis tot een groot Koerdisch rijk nog tastbaarder geworden en dat ook voor de Koerden in Turkijë.

Wanneer Turkije ooit bij de EU zou komen is de ramp compleet wanneer iedere Turk zich vrij kan vestigen in elke staat van de EU. Turkije telt 63.000.000 miljoen mensen. Wanneer een deel van die massa in beweging schiet en richting Europa trekt is de kolonisatie van Europa compleet. Wij zijn dan niet meer baas in eigen land en het aantal mensen dat hier verblijft zonder werk stijgt in het absurde.
Voor een enorm deel van de mensen is de welvaart en de sociale zekerheid naar de knoppen.

Europa zal weer armoede kennen.Er wonen 450 miljoen mensen in de EU. Zelfs als alle Turken richting Europa vertrekken zullen ze daar nog steeds een minderheid vormen. Als Turkije in de EU komt ben ik er 100% van overtuigd dat de Turken in Europa terug zullen keren naar Turkije.

tomm
26 september 2004, 23:26
Er wonen 450 miljoen mensen in de EU. Zelfs als alle Turken richting Europa vertrekken zullen ze daar nog steeds een minderheid vormen. Als Turkije in de EU komt ben ik er 100% van overtuigd dat de Turken in Europa terug zullen keren naar Turkije.
Een extra argument om Turkije zo vlug mogelijk in de EU de lootsen. Wel vind ik dat de EU nog een extra voorwaarde aan Turkije moet stellen, namelijk dat het de genocide op de Armeniërs erkent.

Turkse Nederlander
26 september 2004, 23:40
Een extra argument om Turkije zo vlug mogelijk in de EU de lootsen. Wel vind ik dat de EU nog een extra voorwaarde aan Turkije moet stellen, namelijk dat het de genocide op de Armeniërs erkent.1) Erkennen van de Armeense genocide heeft niets met de huidige mensenrechten situatie en de democratie te maken
2) Waarom zou Turkije een genocide moeten erkennen die niet onomstotelijk bewezen kan worden? De waarschijnlijkheid dat de genocide niet heeft plaatsgevonden is groter dan de waarschijnelijkheid dat de genocide wel heeft plaatsgevonden. Lees maar de argumenten die ik in een van de topics over de Armeense genocide gepost heb.

Peace
27 september 2004, 16:44
Sinds wanneer behoort Cyprus tot Griekenland?
Ik heb het enigermate verkeerd vertolkt.
In juli 1974 trachtte generaal Dimitrios Ioannidis, hoofd van de Griekse militaire veiligheidsdienst, een staatsgreep op Cyprus te ensceneren die had moeten leiden tot aansluiting van Cyprus bij Griekenland. Dit plan mislukte en leidde tot de Turkse bezetting van Noord-Cyprus.
Het gevolg was een rechtstreekse confrontatie tussen het Griekse en het Turkse leger.
Bij mijn weten is deze oorlogstoestand nooit officieel beeindigd. Meer zelfs. Nog niet zo lang geleden stonden deze legers weer tegenover elkaar omwille van een kaal stuk rots dat Turkije wilde inpikken (naam van die rots ben ik vergeten)

JusticeLover
27 september 2004, 16:51
Ik heb het enigermate verkeerd vertolkt.
In juli 1974 trachtte generaal Dimitrios Ioannidis, hoofd van de Griekse militaire veiligheidsdienst, een staatsgreep op Cyprus te ensceneren die had moeten leiden tot aansluiting van Cyprus bij Griekenland. Dit plan mislukte en leidde tot de Turkse bezetting van Noord-Cyprus.
Het gevolg was een rechtstreekse confrontatie tussen het Griekse en het Turkse leger.
Bij mijn weten is deze oorlogstoestand nooit officieel beeindigd. Meer zelfs. Nog niet zo lang geleden stonden deze legers weer tegenover elkaar omwille van een kaal stuk rots dat Turkije wilde inpikken (naam van die rots ben ik vergeten)
Je bent al verslagen. :rofl:

En nog treiteren .... We kunnen is goed lachen !!!

Peace
27 september 2004, 16:52
Er wonen 450 miljoen mensen in de EU. Zelfs als alle Turken richting Europa vertrekken zullen ze daar nog steeds een minderheid vormen. Als Turkije in de EU komt ben ik er 100% van overtuigd dat de Turken in Europa terug zullen keren naar Turkije.
Waarom zouden die dan terugkeren? Denk je dat Turkije door de toetreding bij de EU ineens de welvaart gaat uitvinden. Of denk je dat de sociale uitkeringen die ze hier nu genieten gaan doorgestort worden naar Turkijë?

De tegenstellingen zullen er enkel toe leiden dat heel Europa gaat verarmen. Dit ligt bovendien niet enkel aan Turkijë. De toetreding van oostbloklanden zoals Roemenië e.d. gaan vlug genoeg voor voldoende problemen zorgen.
De arbeiders in Europa gaan enorm onder druk komen te staan en gaan er beslist niet op voorruit gaan. Arbeid gaat steeds meer verhuizen naar die landen die de laadste lonen hebben en waar de sociale zekerheid maar belabbert is. Ofwel komen talloze arbeiders uit die landen naar hier en verdringen onze eigen bevolking uit de arbeidsmarkt.

Uiteindelijk zullen al deze misstanden zo groot gaan worden dat een mogelijke burgeroorlog in heel Europa heel denkbaar wordt.

Peace
27 september 2004, 16:54
Je bent al verslagen. :rofl:

En nog treiteren .... We kunnen is goed lachen !!!
Je kent het spreekwoord toch "wie laatst lacht, best lacht". ;-)

JusticeLover
27 september 2004, 17:25
Je kent het spreekwoord toch "wie laatst lacht, best lacht". ;-)
???

Jij klapt hier over de griekse droom ENOSIS, je rechtvaardigd ook dat de Grieken begonnen met geweld en dan nog vragen dat Turkije Turks-cyprioten alleen moet laten? Ben je... :rofl:

Isegrim
27 september 2004, 17:34
Sinds wanneer behoort Cyprus tot Griekenland?
Zeg makker, niet zwanzen hé. Cyprus (Kupros) is al Grieks van in de verre Oudheid, zoals de ganse westkust van het huidige Turkije en de daarbij behorende eilanden Grieks waren (Ionië). De Seldjoeken hebben de Grieks-Europese beschaving daar verdreven met alle gevolgen vandien.
Op de eilanden, zoals Cyprus, hield de Griekse beschaving stand, tot de Turken, na het importeren van duizenden Anatolische Turken, een invasie gerechtvaardigd achtten. De gevolgen zijn niet het succes dat ervan verwacht werd : het Griekse deel van Cyprus floreert, het door de Turken bezette deel is een islamitische ruïne.

JusticeLover
27 september 2004, 17:47
Zeg makker, niet zwanzen hé. Cyprus (Kupros) is al Grieks van in de verre Oudheid, zoals de ganse westkust van het huidige Turkije en de daarbij behorende eilanden Grieks waren (Ionië). De Seldjoeken hebben de Grieks-Europese beschaving daar verdreven met alle gevolgen vandien.
Op de eilanden, zoals Cyprus, hield de Griekse beschaving stand, tot de Turken, na het importeren van duizenden Anatolische Turken, een invasie gerechtvaardigd achtten. De gevolgen zijn niet het succes dat ervan verwacht werd : het Griekse deel van Cyprus floreert, het door de Turken bezette deel is een islamitische ruïne.

Niet moeilijk na zoveel embargos. Eilanden zijn afhankelijk van handel... Niet zeveren éh vriend. We zijn jullie vuile spelletjes niet vergeten. KIBRIS IS TURKS BLIJFT TURKS

In 1571 tijdens verovering Cyrpus zijn er 75 000 Turkse soldaten martelaars geworden. Indien de griekse arrogantie niet aanhoudt zullen we nog 150 000 offeren om er een GEHEEL turkse eiland van te maken.

Isegrim
27 september 2004, 17:59
"Martelaren" : wie uitrukt om andere mensen kapot te maken en te onderwerpen kan zich moeilijk een martelaar noemen... En die heren claimen dan het lidmaatschap van de EU.

Turkse Nederlander
27 september 2004, 18:15
Zeg makker, niet zwanzen hé. Cyprus (Kupros) is al Grieks van in de verre Oudheid, zoals de ganse westkust van het huidige Turkije en de daarbij behorende eilanden Grieks waren (Ionië). De Seldjoeken hebben de Grieks-Europese beschaving daar verdreven met alle gevolgen vandien.
Op de eilanden, zoals Cyprus, hield de Griekse beschaving stand, tot de Turken, na het importeren van duizenden Anatolische Turken, een invasie gerechtvaardigd achtten. De gevolgen zijn niet het succes dat ervan verwacht werd : het Griekse deel van Cyprus floreert, het door de Turken bezette deel is een islamitische ruïne.Als Cyprus Europees is dan is Turkije ook Europees. Cyprus ligt immers oosterlijker dan de Turkse hoofdstad Ankara.

kelt
27 september 2004, 20:38
[QUOTE=Isegrim]
Niet moeilijk na zoveel embargos. Eilanden zijn afhankelijk van handel... Niet zeveren éh vriend. We zijn jullie vuile spelletjes niet vergeten. KIBRIS IS TURKS BLIJFT TURKS

In 1571 tijdens verovering Cyrpus zijn er 75 000 Turkse soldaten martelaars geworden. Indien de griekse arrogantie niet aanhoudt zullen we nog 150 000 offeren om er een GEHEEL turkse eiland van te maken.


Pffffffff......

Wat zouden de Cyprioten er eigenlijk zelf van bakken moesten ze nu eens MET RUST gelaten worden....

Isegrim
28 september 2004, 16:44
Als Cyprus Europees is dan is Turkije ook Europees. Cyprus ligt immers oosterlijker dan de Turkse hoofdstad Ankara.
De westkust van Turkije was ooit Europees,maar is wel degelijk Aziatisch geworden nadat het onder de voet gelopen werd door de Seldjoeken. Niet de geografische ligging, maar de culturele achtergrond van de bewoners bepaalt of een land Europees is of niet. Zo is bv Australië ongetwijfeld Europeser dan Turkije. Daar valt nu eenmaal niks aan te veranderen, maar ja, de wens is de vader van de gedachte.

jOOSt
28 september 2004, 16:56
In 1571 tijdens verovering Cyrpus zijn er 75 000 Turkse soldaten martelaars geworden. Indien de griekse arrogantie niet aanhoudt zullen we nog 150 000 offeren om er een GEHEEL turkse eiland van te maken.Ik zou eens willen weten hoeveel echte turkse soldaten daarbij zaten. Ik las hier op een site over Süleyman het volgende:

Het Ottomaanse leger en de burgerdienst bestonden voornamelijk uit slaven. Velen hiervan waren geronselde jonge christenen.
Bron: http://histoportal.com/biografie/suleymandegrote.htm (http://histoportal.com/biografie/suleymandegrote.htm)

Moedig jongens dus, die Turken, want het vuile werk werd opgeknapt door Europeanen.

Pat
28 september 2004, 17:05
Is Griekenland in oorlog met Turkije? Daarom zijn ze de grootste voorstanders van Turkse toetreding.

Er is al een stemming over het Annan plan geweest. De Turkse Cyprioten hebben voor hereniging en de Grieken tegen hereniging gestemd. Wat kan er meer gedaan worden?

1) Cyprus hoeft nergens bij te horen, laat ze gewoon vrij en onafhankelijk zijn.

2) De voorwaarden tot hereniging waren onrealistich: Er wordt geen rekening gehouden met Grieks-Cypriotische vluchtelingen die hun eigendommen noodgedwongen achterlieten. Het is bovendien wenselijk dat geen enkele Turks-militair achterblijft op een herenigd eiland.

Peace
28 september 2004, 19:22
???

Jij klapt hier over de griekse droom ENOSIS, je rechtvaardigd ook dat de Grieken begonnen met geweld en dan nog vragen dat Turkije Turks-cyprioten alleen moet laten? Ben je... :rofl:
Het is niet Griekenland die Cyprus bezet maar het is wel Turkije die Noord-Cyprus bezet.

Mij lijkt het daarom evident dat Turkije als bezetter het land verlaat.

Je kunt niet een land of deel van een Europees land bezetten en dan ook nog verlangen dat Europa je met open armen ontvangt.

JusticeLover
28 september 2004, 19:32
Het is niet Griekenland die Cyprus bezet maar het is wel Turkije die Noord-Cyprus bezet.

Mij lijkt het daarom evident dat Turkije als bezetter het land verlaat.

Je kunt niet een land of deel van een Europees land bezetten en dan ook nog verlangen dat Europa je met open armen ontvangt.
Wel vreemd dat je nu pas wakker bent en dus reageert :rofl: :rofl:

Het was goed lachen hoor !!!!

Peace
28 september 2004, 19:33
Zeg makker, niet zwanzen hé. Cyprus (Kupros) is al Grieks van in de verre Oudheid, zoals de ganse westkust van het huidige Turkije en de daarbij behorende eilanden Grieks waren (Ionië). De Seldjoeken hebben de Grieks-Europese beschaving daar verdreven met alle gevolgen vandien.
Op de eilanden, zoals Cyprus, hield de Griekse beschaving stand, tot de Turken, na het importeren van duizenden Anatolische Turken, een invasie gerechtvaardigd achtten. De gevolgen zijn niet het succes dat ervan verwacht werd : het Griekse deel van Cyprus floreert, het door de Turken bezette deel is een islamitische ruïne.

Niet moeilijk na zoveel embargos. Eilanden zijn afhankelijk van handel... Niet zeveren éh vriend. We zijn jullie vuile spelletjes niet vergeten. KIBRIS IS TURKS BLIJFT TURKS

In 1571 tijdens verovering Cyrpus zijn er 75 000 Turkse soldaten martelaars geworden. Indien de griekse arrogantie niet aanhoudt zullen we nog 150 000 offeren om er een GEHEEL turkse eiland van te maken.
Heeft de geschiedenis ons niet geleerd dat juist Turkije grote delen van Griekenland heeft ingepalmd. Was bijvoorbeeld constantinopel niet een Griekse stad? Eerst heette deze stad Byzantium. het is reeds een heel oude Griekse stad die in 667 v. Christus gesticht.

De Turken hebben ook deze stad ingepalmd. Als jullie eenmaal bezig zijn, geef dan ook deze stad terug aan Griekenland.
Conclusie, jullie Ottomanen hebben niets in Europa te zoeken.

Peace
28 september 2004, 19:41
Wel vreemd dat je nu pas wakker bent en dus reageert :rofl: :rofl:

Het was goed lachen hoor !!!!
Lach je van onmacht.

Ondertussen ken je in elk geval mijn standpunt.

Turkije hoort totaal niet thuis in Europa. Wat mij betreft zou Turkije zich zelfs moeten terugtrekken tot achter de Bosperus.

Wie weet zal dat het uiteindelijke resultaat worden als het experiment om Turkije bij de EU te laten, falikant gaat aflopen.

JusticeLover
28 september 2004, 20:42
Lach je van onmacht.

Ondertussen ken je in elk geval mijn standpunt.

Turkije hoort totaal niet thuis in Europa. Wat mij betreft zou Turkije zich zelfs moeten terugtrekken tot achter de Bosperus.

Wie weet zal dat het uiteindelijke resultaat worden als het experiment om Turkije bij de EU te laten, falikant gaat aflopen.
Juist, Europa hoort tot Turkse Rijk.

Vlaanderen Boven
28 september 2004, 20:55
...zei de Antwerpenaar.

Peace
28 september 2004, 20:59
Juist, Europa hoort tot Turkse Rijk.Daar sla je de nagel op zijn kop. Wanneer men jullie toelaat is het enkel nog een kwestie van tijd tot wij helemaal gekoloniseerd worden door jullie en de rest van de moslim wereld die Turkije als springbord zullen gebruiken.

Daarom is de toetreding van Turkije tot de EU de grootste fout die de EU kan maken. Een hecht samenwerkingsverband, tot daar toe. Maar absoluut geen toetreding tot de EU.

Koenraad Maesschalck
28 september 2004, 21:17
Juist, Europa hoort tot Turkse Rijk.


Om een Rijk te stichten moet je een beschaving hebben. Turken hebben die niet. ;-)

JusticeLover
28 september 2004, 21:52
Daar sla je de nagel op zijn kop. Wanneer men jullie toelaat is het enkel nog een kwestie van tijd tot wij helemaal gekoloniseerd worden door jullie en de rest van de moslim wereld die Turkije als springbord zullen gebruiken.

Daarom is de toetreding van Turkije tot de EU de grootste fout die de EU kan maken. Een hecht samenwerkingsverband, tot daar toe. Maar absoluut geen toetreding tot de EU.
We zeggen massaal neen tegen toetreding van Turkije. ;-) Ik ben al meer dan genoeg content als de beide partijen meer zullen samenwerken of een eventuele speicale economische partnerschap is voor mij meer dan genoeg. Wij Turken behoren niet tot de Christelijke Unie. Als ik dit in 2002 zei: ging Europa is geen christelijke. Wij hebben geen vooroordelingen tegen moslims,..men zeggen ja maar Turkije dit Turkije dat... ware gezicht van Europeanen is, Europa is een clubje onder imperialisten.

Huidige Turken zijn blijkbaar hun geschiedenis vergeten. Een volk die tientallen eeuwen superieur was vraagt,smeekt,... doet btw moeite om tot hun groep te laten behoren. Een volk met Atilla, Oguz Han, Ergenekon, Fatih Sultan Mehmet, Suleiman de Wetgevende, Mustafa Kemal Pacha ...Ik schaam me kapot omdat Turkije smeekt .. Maar wacht dit is tot eind december !!!!!!!!
We zullen de keuze van de kruistochters appreciëren maar zeker niet vergeten!!!

De AKP heeft geen recht om Turkse waarden en normen te niet te stellen. Ze hebben Koerdisceh ex-terroristen virijgelaten, ...Die mogen wetten dit dat invoeren maar niet zo belachelijk zijn. Ze zijn immers de gatlikkers van EU geworden. Turken zijn al in EU met 6miljoen maar liefst. Meer bevolkings als die van Vlaanderen ook nog.

Waarom zijn al die grote bazen pro-toetreding denken jullie?? Die weten dat ze over tien �* vijftien Turkije zullen moeten smeken om met hun samen te werken (politiek). Genoeg met dat zever man. Wat willen de westersen nu meer? We geven die mogelijkheid om ze met ons binnenlandse zaken te moeien, we geven die recht om met onze leger te bemoeien, geven ze afzetmarkten... kom joengeske pak dat en steekt dat ....

Turkije moet moderniseert zijn, mensenrechten moeten niet geschonden zijn, meer rechten voor de minderheden, alles is acceptabel in de goede richting...

Dit alles met de hoop dat Turkije wordt afgewezen anders...

Dit zijn mijn standpunten en meningen. Ik heb eerlijk gezegd wat ik er allemaal over nadenk. Tuurlijk zijn mijn standpunten niet representatief voor heel de Turkse bevolking maar toch!

Turkse Nederlander
28 september 2004, 22:16
Daar sla je de nagel op zijn kop. Wanneer men jullie toelaat is het enkel nog een kwestie van tijd tot wij helemaal gekoloniseerd worden door jullie en de rest van de moslim wereld die Turkije als springbord zullen gebruiken.

Daarom is de toetreding van Turkije tot de EU de grootste fout die de EU kan maken. Een hecht samenwerkingsverband, tot daar toe. Maar absoluut geen toetreding tot de EU.Jij bent duidelijk paranoide. Zelfs als alle Turken naar Europa zouden migreren zouden de Turken nog steeds een minderheid vormen. Als Turkije eenmaal in de EU is, is het land een welvarend land. Niemand zal dan naar het koude Europa willen vertrekken. Turkije is tien keer mooier dan welk Europees land dan ook.

Shizie
28 september 2004, 23:38
El turco hoeveel keer moet ik het nog zeggen ? ga terug naar uw geliefde land... verdwijn met uw nonsense, disappear..

JusticeLover
28 september 2004, 23:55
El turco hoeveel keer moet ik het nog zeggen ? ga terug naar uw geliefde land... verdwijn met uw nonsense, disappear..
muahaha jij dwingt me om vieze taal te gebruiken hé. Maar ja, ik ben zo vredevollle mens dat ik niet scheld. Eigenlijk, wil ik geen woorden vuil maken voor jou :rofl:

Respect of iets anders dat moet jij weten

Joriske
29 september 2004, 08:17
Turkije is tien keer mooier dan welk Europees land dan ook.
Italië en Griekenland zien er volgens mij toch ook niet zo slecht uit.......:-)

Koenraad Maesschalck
29 september 2004, 15:05
Jij bent duidelijk paranoide. Zelfs als alle Turken naar Europa zouden migreren zouden de Turken nog steeds een minderheid vormen. Als Turkije eenmaal in de EU is, is het land een welvarend land. Niemand zal dan naar het koude Europa willen vertrekken. Turkije is tien keer mooier dan welk Europees land dan ook.

Kan best zijn dat Turkije een mooi land, is maar.... het ligt niet in Europa. Die 4% die er wel in ligt is van generlei belang. Turkije is een land dat tot Klein-Azië behoort.
Voorts woont er een onbeschaafd volk van ruziestokers.