PDA

View Full Version : Ze hebben mij goed liggen gehad....


Steenbok66
27 september 2004, 10:03
Zaterdag moest ik mijn vertrouwd Limburg en Liège verlaten voor een trouw in de Vlaanders....
eerst in Torhout in de kerk om 15 uur...
nadien in Diksmuide het avondfeest....
daar het moeilijk is om 's avonds laat nog naar huis te komen vanuit Centrum Diksmuide had ik een hotel laten reserveren... St-Jan Zuidkaai zegde mij niets op voorhand en dus na de kerkdienst naar Diksmuide en mijn GPS leidde mij naar het Hotel Sint-Jan...
aan de brug over de Ijzer moest ik links en daar lag het hotel...
overal gele vlaggen met dat lelijk zwart beest op....
en aan de overkant een bouwvallige poort met PAX op en daarachter de Ijzertoren...
ik vond het een opportuniteit om dat allemaal 's anderdaags eens rustig te gaan bekijken...
onbekend is onbemind, zo zeg ik altijd en vermits ik dat hele Ijzertorengedoe slechts van horen en zeggen kende dacht ik...
morgen ga ik dan eens kijken...
maar het moest dan in de voormiddag gebeuren, want ik moet 's namiddags weer in Genk zijn....

dus nam ik er al die vlaggen met dat lelijk zwart beest op, maar bij, met in gedachte, morgen ken ik er meer van...

het avondfeest was heel fijn en er waren interessante Vlaamse mensen waar ik interessante gesprekken mee kon voeren... weliswaar sprak niemand over Vlaanderen,etc...
en de traiteur kent er wat van... goed... fijn... en heerlijk volgden mekaar op...
de DJ was wat te luidruchtig voor een ouwe knar als ik... met wat slechter wordende oren...

's morgens ik dus vroeg op en met een trui aan het wandelen geslagen in de omgeving van de Ijzer en rond 9:30 u. wou ik eens gaan kijken bij de monumenten en wat ernaast ligt ...
was me dat een ontgoocheling zeg...
gesloten tot de middag...
het is nochtans nog altijd september... en dan moet het spel daar open zijn...
er kwamen wel heel wat wielertoeristen samen om van daar uit hun ronde te beginnen...

dus geen nader begrip uit eerste hand voor alles wat die Vlaamse kwestie betreft...
wel had ik vanop afstand een moment stilte voor alle slachtoffers van de waanzin van 1914-1918....
want die verdienen dat niet... ik dacht terug aan dat kruisje op ons kerkhof waar een moeder weende op een foto voor haar zoon Karel, gevallen aan de Ijzer...
daar wordt men automatisch stil van...

Mitgard
27 september 2004, 10:25
de leemburgse vlag heit toch auch zu e biest mer dan int roeed?

http://www.ping.be/~tthijs/besturing/wapenschild.jpg

VlaamseBelg
27 september 2004, 14:24
de DJ was wat te luidruchtig voor een ouwe knar als ik... met wat slechter wordende oren...
De DJ laat weten dat hij de muziek luider zette omwille van uw slechte oren. :-)

Geertje
27 september 2004, 14:35
Om je kennis over dieren een beetje bij te spijkeren : dat zwarte beest is een poesje.

doornroosje
28 september 2004, 01:09
Zaterdag moest ik mijn vertrouwd Limburg en Liège verlaten voor een trouw in de Vlaanders....
eerst in Torhout in de kerk om 15 uur...
nadien in Diksmuide het avondfeest....
daar het moeilijk is om 's avonds laat nog naar huis te komen vanuit Centrum Diksmuide had ik een hotel laten reserveren... St-Jan Zuidkaai zegde mij niets op voorhand en dus na de kerkdienst naar Diksmuide en mijn GPS leidde mij naar het Hotel Sint-Jan...
aan de brug over de Ijzer moest ik links en daar lag het hotel...
overal gele vlaggen met dat lelijk zwart beest op....
en aan de overkant een bouwvallige poort met PAX op en daarachter de Ijzertoren...
ik vond het een opportuniteit om dat allemaal 's anderdaags eens rustig te gaan bekijken...
onbekend is onbemind, zo zeg ik altijd en vermits ik dat hele Ijzertorengedoe slechts van horen en zeggen kende dacht ik...
morgen ga ik dan eens kijken...
maar het moest dan in de voormiddag gebeuren, want ik moet 's namiddags weer in Genk zijn....

dus nam ik er al die vlaggen met dat lelijk zwart beest op, maar bij, met in gedachte, morgen ken ik er meer van...

het avondfeest was heel fijn en er waren interessante Vlaamse mensen waar ik interessante gesprekken mee kon voeren... weliswaar sprak niemand over Vlaanderen,etc...
en de traiteur kent er wat van... goed... fijn... en heerlijk volgden mekaar op...
de DJ was wat te luidruchtig voor een ouwe knar als ik... met wat slechter wordende oren...

's morgens ik dus vroeg op en met een trui aan het wandelen geslagen in de omgeving van de Ijzer en rond 9:30 u. wou ik eens gaan kijken bij de monumenten en wat ernaast ligt ...
was me dat een ontgoocheling zeg...
gesloten tot de middag...
het is nochtans nog altijd september... en dan moet het spel daar open zijn...
er kwamen wel heel wat wielertoeristen samen om van daar uit hun ronde te beginnen...

dus geen nader begrip uit eerste hand voor alles wat die Vlaamse kwestie betreft...
wel had ik vanop afstand een moment stilte voor alle slachtoffers van de waanzin van 1914-1918....
want die verdienen dat niet... ik dacht terug aan dat kruisje op ons kerkhof waar een moeder weende op een foto voor haar zoon Karel, gevallen aan de Ijzer...
daar wordt men automatisch stil van...

schoon van u.
ik word er zelf stil van.

Steenbok66
28 september 2004, 09:46
Om je kennis over dieren een beetje bij te spijkeren : dat zwarte beest is een poesje.
ah neen, een poesje is een lief diertje en de leeuwen vraatzuchtige menseneters....;-)

VlaamseBelg
28 september 2004, 09:54
ah neen, een poesje is een lief diertje en de leeuwen vraatzuchtige menseneters....;-)
Die katten van mij kunnen nochtans serieus krabben en bijten als het moet hoor, dat kan de vlaamse leeuw tegenwoordig niet meer, hij wordt oud denk ik. ;-)

Tegendradigaard
28 september 2004, 12:59
waarom is ne rode leeuw wel schoon en ne zwarte leeuw plots een lelijk dier ? Kleurenracist ?

Steenbok66
28 september 2004, 14:41
waarom is ne rode leeuw wel schoon en ne zwarte leeuw plots een lelijk dier ? Kleurenracist ?
omdat die niet zo aggressief aanvallend is... tegen brave Belgen...
Limburgers zijn zachtmoedige mensen...
ze doen geen vlieg kwaad...

volstaat dat????

ossaert
28 september 2004, 15:07
Ik vraag me eerlijk gezegd af of je ook zo gezeurd zou hebben als het om pakweg het museum van de dynaste ging... Steenbok?

Steenbok66
29 september 2004, 08:15
Ik vraag me eerlijk gezegd af of je ook zo gezeurd zou hebben als het om pakweg het museum van de dynaste ging... Steenbok?
naar dat museum zou ik nooit gaan kijken omdat de familie Saxen-Coburg-Gotha mij geen snars interesseert....
ter herinnering, ik ben geen belgicist ,maar enkel iemand die hat wangedrocht België niet wenst vervangen te zien door een even groot wangedrocht Vlaanderen of welke naam dan ook voor het NL-talige gebeid van B.
Ik heb mij er alleen aan gestoord en dat ook gezegd dat ik nu de gelegenheid wou benutten om de site van de Ijzertoren te bezoeken en een aspect van wat ik hier regelmatig lees te zien...
trouwens... ik ben 100% voor de herdenking of het gedenken van de slachtoffers van die waanzinnige oorlog, al dan niet gematerialiseerd in een monument...
enkel het misbruik van die slachtoffers voor een zinloze taalkwestie ligt me dwars...
wat niet wegneemt dat ik ook daarover eventueeel meer zou geweten hebben...
maar... al was er veel geloop van mensen daar ter plekke... was de boel afgesloten niettegenstaande het "seizoen" nog niet voorbij is...
en dan die vlaggen.... kwestie van smaak uiteraard... maar er hingen er wat te veel naar mijn goesting...
een aspect van het misbruik van het oorlogsdrame voor een extremistische doelstelling...
trouwens, ik herinner me heel goed oudstrijders uit de deelgemeenten van Heers en Limburgs Haspengouw en hun verhalen destijds toen er nog op een bank in de straat gebuurt werd... in die verhalen was er nooit sprake van Vlaamse slachtoffers van Franstalige officieren... alle sukkelaars in de loopgraven werden door nietsnutten met officierskepi "verneukt"... herinner je de films van wat er in Frankrijk gebeurde waar soldaten moesten in schijnprocessen veroordeeld worden voor de onbekwaamheid van hun officieren die 's avonds in het een of ander kasteel in groot ornaat aan het feesten waren terwijl de arme soldaten lagen te verkommeren in de loopgraaf of zich moesten laten doodschieten in nutteloze bestormingen...
maar ja, hier werd het triestige lot van dergelijkesukkelaars misbruikt voor een even zinloze taalkweddel....

Ke Nan
29 september 2004, 08:51
Ik dacht dat de Leeuw vele én vele duizenden jaren geleden uitgestorven was in deze contreien. ;-)