PDA

View Full Version : Inwoners Leipzig willen DHL liever niet

4x
28 september 2004, 18:12
DHL fliegt Brüssel davon -- http://www.lvz-online.de

Antwerpen/Brüssel/Leipzig. Der europäische Knotenpunkt für die Nachtflüge des Kurierdienstes DHL kommt nach Angaben der belgischen Wirtschaftszeitung "De Tijd" (Antwerpen) voraussichtlich nach Leipzig oder zum französischen Frachtflughafen Vatry. Der Brüsseler Flughafen Zaventem scheide als zentrale Drehscheibe der DHL-Flüge aus, berichtete das Blatt am Wochenende unter Berufung auf Manager des Kurierdienstes und des Mutterkonzerns Deutsche Post AG.

"Um einen europäischen Luftverkehrsknotenpunkt oder âMain Hub' auszubauen, brauchen wir eine Kapazität von 34.000 Nachtflügen", zitiert die Zeitung den Chef der europäischen DHL-Expressdienste, Peter E. Kruse. Die belgische Regierung will DHL 22.000 nächtliche Flüge pro Jahr anbieten, doch ist dieser Vorschlag zwischen den betroffenen Regionen noch umstritten.

Postchef Klaus Zumwinkel sagte nach Angaben von "De Tijd" bei der Eröffnung eines DHL-Datenverarbeitungszentrums in Prag: "Wir bleiben gerne in Brüssel. Die belgische Regierung arbeitet hart daran, uns die zusätzliche Kapazität zu geben, die wir brauchen. Aber wenn das nicht gelingt, stehen zwei Alternativen bereit." Leipzig und Vatry hätten ihre Angebote bereits eingereicht. Bis Ende November wollen Post und DHL über die künftige Struktur entscheiden.

Denkbar ist nach Angaben des Wirtschaftsblatts auch eine Verteilung der DHL-Nachtflüge auf mehrere Unterzentren. Kruse zufolge kann DHL auch ein System von kleineren Knotenpunkten rentabel betreiben, "weil wir ein größeres Volumen haben als die anderen Expressdienste". Die belgische Regierung hat ihre Entscheidung über eine Ausweitung der Nachtflugerlaubnis am Freitag erneut verschoben. Der belgische DHL-Geschäftsführer Xavier De Buck wertete dies als "schlechtes Zeichen in Richtung Deutschland". Es werde schwer sein, der Deutschen Post die ständigen Verzögerungen zu erklären, sagte er. Bereits am Dienstag vergangener Woche war eine Einigung der belgischen Regierung mit den Verantwortlichen der Regionen Brüssel und Flandern an der Frage gescheitert, wieviel zusätzliche Nachtflüge auf welchen Strecken zugelassen werden können. Nach einem schweren Autounfall von Premierminister Guy Verhofstadt nach 24-stündigen Verhandlungen ohne größere Pause hatte DHL einer Vertagung der Entscheidung auf den Freitag zugestimmt. Die neuerlichen Beratungen Verhofstadts mit den wichtigsten Ministern im Privathaus des Regierungschefs in Gent brachten jedoch erneut keine Lösung. Regierungssprecher Didier Seeuws kündigte einen neuen Einigungsversuch für heute an.

Der Expressdienst DHL - dieAbkürzung steht für die Anfangsbuchstaben der einstigen drei Firmengründer Adrian Dalsey, Larry Hillblom und Robert Lynnt - will nach früheren Angaben rund 260 Millionen Euro in sein Luftfrachtkreuz investieren. Die EU-Kommission hatte bereits im April staatliche Beihilfen von 70,8 Millionen Euro für den möglichen Ausbau des Flughafens Leipzig/Halle genehmigt. Die DHL Airways GmbH plant 1359 Arbeitsplätze. Erwartet werden mehrere tausend neue Jobs auf und rund um den Flughafen.

Der Airport Leipzig/Halle wirbt seit Jahren mit seinem Betrieb rund um die Uhr. Er verfügt über eine 3,6 Kilometer lange Landebahn, die Interkontinentalflüge erlaubt. Die zweite Start- und Landebahn wird auf gleichfalls 3600 Meter verlängert. Allerdings stößt dies im Norden von Leipzig durchaus auch auf Protest der Anwohner, die mit einer erheblichen Lärmbelästigung rechnen. In einer Initiative für ein Nachtflugverbot weisen sie zudem darauf hin, dass ein Großteil der angekündigten Arbeitsplätze Billigjobs seien. dpa/ade

snoodaard
28 september 2004, 18:48
Die van den Belziek ook nie.

Bhairav
28 september 2004, 18:51
Ik kan geen Mofs.

Tacitus
29 september 2004, 00:08
Tja, het probleem van lawaaihinder is natuurlijk universeler dan enkel rond Zaventem. De Nederlanders plannen bv de bouw van een nieuwe luchthaven in het IJsselmeer, om Schiphol te ontlasten.
Over die mogelijkheid beschikken wij in België evenwel niet.
Het probleem in Zaventem is natuurlijk complex, de knoop vrij onontwarbaar, aangezien vele belangen spelen. Enkel oplossingen ten gronde kunnen in de toekomst soelaas brengen, aangezien de economische belangen van de luchthaven (als tweede economische pool in dit land) kennelijk onverzoenbaar zijn met de ecologische belangen van de omwonenden (hinder). Me dunkt is het echter van primordiaal belang voor economie en werkgelegenheid dat de luchthaven kan uitbreiden.
Aangezien we de luchthaven (zoals de Nederlanders) niet kunnen verplaatsen, moet men misschien denken aan de herhuisvesting van mensen die in de onmiddelijke buurt van de luchthaven wonen en last hebben van geluidshinder.
Het is vermoedelijk een controversieel voorstel, maar veel betere oplossingen zie ik niet. Het afschaffen van de nachtvluchten berokkent Zaventem onafzienbare schade; spreiding van de vluchten stelt geen van de partijen tevreden, en gaat steeds uit van een constant aantal vluchten.
Natuurlijk is daar veel geld voor nodig, en dat is er niet.
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste politici voor de werkgelegenheid opteren en dus voor de maximale uitbreiding van DHL op Zaventem. Alleen moet je dat maar gaan uitleggen aan die mensen die er de lasten van moeten dragen.

Tegendradigaard
29 september 2004, 08:55
Mensen die klagen moeten verplicht worden om te verhuizen naar een stille plaats. Zoals ze zelf zeggen : gezondheid en nachtrust is onbetaalbaar he.

Tegendradigaard
29 september 2004, 09:00
Laat mij volgend waar gebeurd verhaal vertellen van iemand die ik goed ken.
Die persoon kocht in het rustige Waasland een nieuwe woning. Die ging daar wonen met overal rondom open ruimte. Nadat die daar 5 jaar woont word de grond naast zijn huis verkocht en komt er een ... drankencentrale. Handig als ge dorst hebt maar om naast te wonen... die persoon werkt in shiften en moet dus op alle mogelijke momenten van de dag en nacht slapen. Maar slaap maar eens als men naast uw bed continu met flessen aan het rammelen is. Ook in de zomer rustig op uw terras zitten was verleden tijd. Want in de zomer hebben de mensen veel dorst en rinkelen de flesjes nog harder en nog meer dan in de winter.
Dus men kan hier wel degelijk spreken van geluidsoverlast en storen van nachtrust. Zo'n beetje het DHL probleem maar dan in het klein. Niet vergeten mijn kennis woonde er eerst he.

Hoe hebben ze dat nu opgelost ? Tja ge kunt moeilijk ne mens zijn broodwinning af pakken dus hebben ze een bordje Te Koop aangebracht, hebben hun huis verkocht en hebben een nieuwe woning gekocht op een andere plaats. Een plaats die al volgebouwd is zodat er zeker geen drankencentrale naast hem kan komen.

Zo ziet ge maar : klagen is 1 ding, er effectief iets aan doen is iets anders.

Steenbok66
29 september 2004, 09:03
Tacitus hierboven zegt:
Aangezien we de luchthaven (zoals de Nederlanders) niet kunnen verplaatsen, moet men misschien denken aan de herhuisvesting van mensen die in de onmiddelijke buurt van de luchthaven wonen en last hebben van geluidshinder.
en dan zoals in het Zuiden van de startbaan van Bierset waar reeds honderden huizen onteigend zijn en door hun oorspronkelijke bewoners verlaten, wij daar zien dat bijna alle huizen opnieuw verhuurd zijn, weliswaar heel goedkoop... maar de huidige bewoners zeggen dat het allemaal zo erg niet is met dat geluid...

maar ja... geluid is zoals de liefde... sommigen vinden die vies en andere vinden die tof....

Tegendradigaard
29 september 2004, 09:26
als ge der echt zoveel last van hebt dan verhuist ge toch gewoon. Waar ik woonde vlak naast een heeeeeeel drukke weg rond Antwerpen ben ik toch ook gaan verhuizen. Zo moeilijk is dat niet. En nu woon ik rustig naast het bos. Alhoewel rustig, ze hebben een paar weken aan een stuk het bos uitgedund en met die zaagmachines ... grrrrr

Ach gewoon uw huis verkopen en verhuizen, meer moet ge niet doen..

Knuppel
29 september 2004, 11:07
DHL beseft dus dat ze in Leipzig voor dezelfde problemen gaan komen te staan als in Vlaanderen.

Vreemd dat ze hun eisen dan nog verharden (16 van de luidruchtigste vliegtuigen per dag inplaats van vier) inplaats van in te binden.
En dat net op het ogenblik dat de politieke spelers op het terrein tot een 'oplossing' leken te gaan komen.

Het lijkt mij een veel gebruikte tactiek: veel teveel eisen om zoveel mogelijk binnen te kunnen rijven.

Distel
29 september 2004, 11:45
Het lijkt mij een veel gebruikte tactiek: veel teveel eisen om zoveel mogelijk binnen te kunnen rijven.

Alternatief is natuurlijk dat ze per se weg willen, maar dat ze er geen tweede "Renault Vilvoorde" van willen maken. Meer eisen dan haalbaar is, en dan de zwarte piet naar de regering schuiven dus.

Amrod
29 september 2004, 12:58
Het lijkt wel alsof iedereen die rond de luchthaven woont, last heeft van een enorme geluidsoverlast. Ik woon er zelf niet dus ik weet niet hoeveel geluid die vliegtuigen produceren, maar het gaat alleszins om een kleine minderheid, onlangs zag ik er een reportage over en het bleek dat de overgrote meerderheid van de omwonenden het lawaai door het gewone verkeer hinderlijker vond dan dat van de vliegtuigen. De overheid doet nu net alsof het gaat tussen de economie enerzijds (de banen) en de ecologie (geluidshinder), naar mijn bescheiden mening weegt het protest van enkele mensen niet op tegen zoveel banen en hierdoor ook meer economische zekerheid.
Het is zoals sommigen op dit forum al geopperd hebben, beter dat die minderheid aan mensen verhuist, eventueel met steun van de overheid zodat DHL rustig kan uitbreiden en zodat dit politieke spelletje eindelijk gespeeld is.