Rechtsliberaal
29 september 2004, 14:10
Imams: 'Vrouwenmishandeling komt in 't westen vaker voor'
Auteur: Eefje Oomen
Bron: Rotterdams Dagblad, 29 september 2004
Rotterdam - De imams die hebben meegedaan aan de eerste besloten Rotterdamse debatten over de islam (eerder dit jaar, met vertegenwoordigers van de gemeente) stellen dat vrouwenmishandeling in westerse landen vaker voorkomt dan in islamitische. Ze vragen aandacht voor de moslimmannen die hun echtgenotes mishandeld zouden hebben. Die mannen worden volgens de imams door de Nederlandse samenleving gedupeerd, omdat die moslimvrouwen 'stimuleert' weg te lopen.
In het verslag van de bijeenkomsten, dat recent werd verspreid, verwoorden de imams het zo: ,,In de westerse samenlevingen worden meer vrouwen geslagen dan in de islamitische samenlevingen. De westerlingen noemen al deze bijzaken om ons in een kwaad daglicht te stellen en ons hierdoor een slechte naam te geven.'' En: ,,Het weglopen van moslimvrouwen uit hun huizen is de schuld van de samenleving. Deze stimuleert de vrouwen om weg te lopen, onder het motto van vrijheid en democratie. Veel van onze mannen lijden ook hieronder, maar niemand praat hierover.'' Vervolgens: ,,De Nederlandse samenleving is niet democratisch.''
Tijdens de bijeenkomsten spraken de Marokkaanse imams zich ook uit over de hoge criminaliteitscijfers onder Marokkaanse jongeren. Die raken op het slechte pad, onder meer omdat ze minder kans op de arbeidsmarkt hebben, oordelen ze. De jongeren worden 'stapelgek' van de discriminatie door werkgevers, 'en dat maakt een stap naar criminaliteit logischer'.
Aan de bijeenkomsten namen zowel Turkse, Marokkaanse en Nederlandstalige imams in aparte sessies deel. Vooraf werd afgesproken dat ze in het verslag niet bij naam zouden worden genoemd. Het is dan ook niet duidelijk wie wat heeft gezegd.
De imams zelf zijn ook onderwerp van gesprek geweest tijdens de bijeenkomsten die de gemeente met moslima's organiseerde. De vrouwen vertellen daar dat imams prediken dat mannen te allen tijde met hun echtgenotes naar bed moeten kunnen gaan. ,,Vrouwen krijgen altijd te horen dat zij een zonde begaan als zij hun man niet zijn zin geven als hij seks wil. Ook imams geven hierover lezingen in de moskee. . . Het is gewoon barbaars dat vrouwen binnen hun huwelijk onder de dekmantel van de islam verkracht kunnen worden,'' vinden ze.
De moslims die de gemeente aan tafel nodigde, spuien veel kritiek op de media en politiek die vooroordelen in stand zouden houden. Het verbaast moslims dat problemen onder bijvoorbeeld Turken en Marokkanen toegeschreven worden aan hun religie. ,,De Antillianen hebben vergelijkbare problemen, maar die worden niet aan hun (christelijke) religie toegeschreven.'' De genodigde islamieten geven echter ook aan dat het vaak voor het eerst is dat in hun kringen over integratie gesproken wordt. Daarvoor hoorden ze altijd dat ze 'in het land van de vijand leven'.
In het verslag, dat de titel 'Sociale integratie. . . zo denken ze erover' draagt, doen andere partijen ook opmerkelijke uitspraken. Zo stellen wijkagenten voor niet langer in discussie te gaan met allochtone hangjeugd. De agenten: ,,Allochtonen willen gewoon niet, ze minachten onze cultuur. We kunnen maar beter stoppen en harde sancties treffen. Het is toch te gek dat je op een koopzondag kunt volstaan met vier agenten en dat er op vrijdagavond, door Marokkaanse jongeren die iedereen beledigen en gewelddadig zijn, twintig extra agenten in dienst moeten zijn?'' Hun ervaring: ,,Bij Marokkaanse jongeren is respect voor de politie of het gezag nul komma nul.''
Een van de docenten rept over de anti-joodse houding van moslimjongeren. Volgens hem kan hij geen joods feest noemen of er volgt 'gejoel en gesis' in de klas. ,,Je mag gerust in negatieve zin over katholieken spreken, maar zodra je dat over de islam doet, krijg je de wind van voren.''
De bijeenkomsten, waar ook wetenschappers, politici, migrantenorganisaties, opbouwwerkers, leerlingen en media aan meededen, hadden plaats van februari tot en met april. De uitkomst van de bijeenkomsten vormt de basis voor de organisatie van de rest van de openbare debatten over de islam. Komende maand zijn er eerst debatten voor moslims onderling, in het Turks, Arabisch en Somalisch. Daarna volgen debatten in het Nederlands. Volgend jaar moet er een grote internationale conferentie komen.
Het islamdebat vindt plaats op initiatief van het Rotterdamse college. Die vindt een officieel stadsdebat nodig, nu de islam de afgelopen jaren herhaaldelijk onderwerp van gesprek is geweest. Met name Leefbaar Rotterdam heeft het item op de politieke agenda gezet.
Auteur: Eefje Oomen
Bron: Rotterdams Dagblad, 29 september 2004
Rotterdam - De imams die hebben meegedaan aan de eerste besloten Rotterdamse debatten over de islam (eerder dit jaar, met vertegenwoordigers van de gemeente) stellen dat vrouwenmishandeling in westerse landen vaker voorkomt dan in islamitische. Ze vragen aandacht voor de moslimmannen die hun echtgenotes mishandeld zouden hebben. Die mannen worden volgens de imams door de Nederlandse samenleving gedupeerd, omdat die moslimvrouwen 'stimuleert' weg te lopen.
In het verslag van de bijeenkomsten, dat recent werd verspreid, verwoorden de imams het zo: ,,In de westerse samenlevingen worden meer vrouwen geslagen dan in de islamitische samenlevingen. De westerlingen noemen al deze bijzaken om ons in een kwaad daglicht te stellen en ons hierdoor een slechte naam te geven.'' En: ,,Het weglopen van moslimvrouwen uit hun huizen is de schuld van de samenleving. Deze stimuleert de vrouwen om weg te lopen, onder het motto van vrijheid en democratie. Veel van onze mannen lijden ook hieronder, maar niemand praat hierover.'' Vervolgens: ,,De Nederlandse samenleving is niet democratisch.''
Tijdens de bijeenkomsten spraken de Marokkaanse imams zich ook uit over de hoge criminaliteitscijfers onder Marokkaanse jongeren. Die raken op het slechte pad, onder meer omdat ze minder kans op de arbeidsmarkt hebben, oordelen ze. De jongeren worden 'stapelgek' van de discriminatie door werkgevers, 'en dat maakt een stap naar criminaliteit logischer'.
Aan de bijeenkomsten namen zowel Turkse, Marokkaanse en Nederlandstalige imams in aparte sessies deel. Vooraf werd afgesproken dat ze in het verslag niet bij naam zouden worden genoemd. Het is dan ook niet duidelijk wie wat heeft gezegd.
De imams zelf zijn ook onderwerp van gesprek geweest tijdens de bijeenkomsten die de gemeente met moslima's organiseerde. De vrouwen vertellen daar dat imams prediken dat mannen te allen tijde met hun echtgenotes naar bed moeten kunnen gaan. ,,Vrouwen krijgen altijd te horen dat zij een zonde begaan als zij hun man niet zijn zin geven als hij seks wil. Ook imams geven hierover lezingen in de moskee. . . Het is gewoon barbaars dat vrouwen binnen hun huwelijk onder de dekmantel van de islam verkracht kunnen worden,'' vinden ze.
De moslims die de gemeente aan tafel nodigde, spuien veel kritiek op de media en politiek die vooroordelen in stand zouden houden. Het verbaast moslims dat problemen onder bijvoorbeeld Turken en Marokkanen toegeschreven worden aan hun religie. ,,De Antillianen hebben vergelijkbare problemen, maar die worden niet aan hun (christelijke) religie toegeschreven.'' De genodigde islamieten geven echter ook aan dat het vaak voor het eerst is dat in hun kringen over integratie gesproken wordt. Daarvoor hoorden ze altijd dat ze 'in het land van de vijand leven'.
In het verslag, dat de titel 'Sociale integratie. . . zo denken ze erover' draagt, doen andere partijen ook opmerkelijke uitspraken. Zo stellen wijkagenten voor niet langer in discussie te gaan met allochtone hangjeugd. De agenten: ,,Allochtonen willen gewoon niet, ze minachten onze cultuur. We kunnen maar beter stoppen en harde sancties treffen. Het is toch te gek dat je op een koopzondag kunt volstaan met vier agenten en dat er op vrijdagavond, door Marokkaanse jongeren die iedereen beledigen en gewelddadig zijn, twintig extra agenten in dienst moeten zijn?'' Hun ervaring: ,,Bij Marokkaanse jongeren is respect voor de politie of het gezag nul komma nul.''
Een van de docenten rept over de anti-joodse houding van moslimjongeren. Volgens hem kan hij geen joods feest noemen of er volgt 'gejoel en gesis' in de klas. ,,Je mag gerust in negatieve zin over katholieken spreken, maar zodra je dat over de islam doet, krijg je de wind van voren.''
De bijeenkomsten, waar ook wetenschappers, politici, migrantenorganisaties, opbouwwerkers, leerlingen en media aan meededen, hadden plaats van februari tot en met april. De uitkomst van de bijeenkomsten vormt de basis voor de organisatie van de rest van de openbare debatten over de islam. Komende maand zijn er eerst debatten voor moslims onderling, in het Turks, Arabisch en Somalisch. Daarna volgen debatten in het Nederlands. Volgend jaar moet er een grote internationale conferentie komen.
Het islamdebat vindt plaats op initiatief van het Rotterdamse college. Die vindt een officieel stadsdebat nodig, nu de islam de afgelopen jaren herhaaldelijk onderwerp van gesprek is geweest. Met name Leefbaar Rotterdam heeft het item op de politieke agenda gezet.