View Full Version : Rusland op weg naar staatsbankroet door steeds dalende olieprijs ?
Micele
28 november 2014, 14:46
Respectievelijk roebelkoers en hun beurs.
Nu dat de Opec-landen hun oliekraan niet minder willen toedraaien staat Rusland steeds meer onder druk. Een dalende olieprijs ...
http://www.welt.de/finanzen/article134813176/Russland-schlittert-dem-Staatsbankrott-entgegen.html
http://img.welt.de/img/finanzen/crop134813172/3309734659-ci3x2l-w540/DWO-FI-Russland-Pleite-as-Aufm-Kopie-2.jpg
http://img.welt.de/img/finanzen/crop134813173/8840193073-ci3x2l-w780/DWO-FI-Russland-Pleite-as-Aufm.jpg
Zelfs een grafiek bankroetrisico staat in de link, gestegen tot 19 % of de hoogste stand ooit... ook de deviesenreserve is op het laagste punt ooit:
Devisenreserven schwinden
Und auch die Devisenreserven schmelzen dahin. Der Staatsschatz inklusive Gold ist auf 420 Milliarden Dollar gefallen, den niedrigsten Stand seit Oktober 2009.
Allerdings dürfte die tatsächliche Situation dramatischer sein. Da viele russische Konzerne keine Devisen mehr für ihre Kredite bekommen, haben sie den Kreml und damit die Devisenreserven angepumpt, so dass einige Beobachter den wahren Stand der verfügbaren Reserven auf nur noch gut 200 Milliarden Dollar beziffern.
Die Kreditmärkte schlagen Alarm. Die Händler taxieren das Risiko eines Staatsbankrotts in den kommenden fünf Jahren auf fast 19 Prozent.
zonbron
28 november 2014, 20:51
Economische (olie)oorlog tegen Rusland, wanneer Brent-olie daalt, loopt de Roebel verliezen op. Als men grafieken daarvan vergelijkt, valt het op dat deze zelfs een identiek verloop kennen.
Na Europa mogen ook Huize Saoed en hun collegae in eigen voet schieten wat de VS betreft. Bandar wrijft in zijn vatsige handjes, werd hem zojuist Syrie geserveerd?
zonbron
28 november 2014, 21:03
Het waanzinnig gezanik van Erdogan, olieprijzen drukken om Rusland te nekken... we zijn nu in een nieuwe fase beland. Thermonucleair geweld steeds dichterbij. Hartelijk dank VS en geestige vazalletjes!
Frankenstein
29 november 2014, 06:18
Ik was tussen 2005 en 2006 een overtuigd peakoilist en er destijds rotsvast van overtuigd dat de dollar binnen 4 jaar zou sneuvelen. Willem Middelkoop de sensatie journalist die aan de lopende band doomscenario's uitratelde was toendertijd mijn held.
Zie waar wij nu staan, Amerikaans schalieolie in overvloed en kan door de huidige technieken steeds goedkoper en effectiever gefracked worden.
Bijkomend dat het kodak moment voor de fossiele auto's over 5 jaar wellicht een feit is en daarna de verkoop van electrische auto's de norm gaan worden. De slimste koppen ter wereld als Elon Musk emigreren naar Amerika, laatsgenoemde genie is de mozes van de 21ste eeuw die welgestelde pioniers naar Mars gaat leiden, enkele reis wel te verstaan.
Geen val van de dollar derhalve en geen olie tegen astronomische bedragen anno december 2014.
Daarentegen wel binnenkort rellen in Nigeria, 'Caracazo', nog wat olielanden die op te grote voet leven en niet te vergeten een imploderende staat Rusland in wording, met of zonder Poetin is het scenario in 2015.
Ohohoh wat zat ik er naast 8 tot 9 jaar geleden...
C2C
29 november 2014, 08:17
Ik was tussen 2005 en 2006 een overtuigd peakoilist en er destijds rotsvast van overtuigd dat de dollar binnen 4 jaar zou sneuvelen. Willem Middelkoop de sensatie journalist die aan de lopende band doomscenario's uitratelde was toendertijd mijn held.
Zie waar wij nu staan, Amerikaans schalieolie in overvloed en kan door de huidige technieken steeds goedkoper en effectiever gefracked worden.
Bijkomend dat het kodak moment voor de fossiele auto's over 5 jaar wellicht een feit is en daarna de verkoop van electrische auto's de norm gaan worden. De slimste koppen ter wereld als Elon Musk emigreren naar Amerika, laatsgenoemde genie is de mozes van de 21ste eeuw die welgestelde pioniers naar Mars gaat leiden, enkele reis wel te verstaan.
Geen val van de dollar derhalve en geen olie tegen astronomische bedragen anno december 2014.
Daarentegen wel binnenkort rellen in Nigeria, 'Caracazo', nog wat olielanden die op te grote voet leven en niet te vergeten een imploderende staat Rusland in wording, met of zonder Poetin is het scenario in 2015.
Idem, ik was ook totaal begaan met Peak Oil in die periode. Ontmoette meermaals de CEO (lol) van Stichting Peak Oil Nederland (http://www.peakoil.nl/), wat blijkbaar nog altijd blijkt te bestaan.
Wat ik na al die jaren paniek vooral heb onthouden is (1) dat eens de olieprijs hoog is, er volop wordt geinvesteerd in exploratie en nieuwe ontginning, waardoor meer olie online komt en Peak Oil verder weg gaat (want nieuwe velden ontdekt), (2) wat daarna de prijs drukt, waardoor de consumptie stijgt, (3) de prijs weer stijgt, en Peakoilers denken dat het dan het moment is van de waarheid, (4) waarna door die hogere inkomsten weer meer aan exploratie wordt gedaan en weer nieuwe velden worden ontdekt of wordt gediversifieerd (schalie, fracking).
En zo blijft die cyclus rustig doordraaien. We zullen wellicht nooit van fossiele brandstof afraken. Tenzij er radicale maatregelen tegen koolstofuitstoot worden genomen. Maar dat gebeurt gewoon niet - die wil ontbreekt.
Productie in individuele landen kan wel peaken, maar dat heeft weinig effect op de economie van die landen. In de ontwikkelingswereld ligt dat wel anders.
Wat Rusland betreft: met een GDP van $2 biljoen is het verlies door de dalende olieprijs in slechts enkele procentjes te vatten. Niks vreselijks.
morte-vivante
29 november 2014, 09:48
Grappig, ik las net op een Amerikaans forum net het omgekeerde. Een aanval van OPEC en Rusland op schalie-olie winning in de vs. Bedoeling de olieprijs zo te laten zakken dat de schalie-oliewinning in de vs niet meer rendabel wordt
kelt
29 november 2014, 10:34
Grappig, ik las net op een Amerikaans forum net het omgekeerde. Een aanval van OPEC en Rusland op schalie-olie winning in de vs. Bedoeling de olieprijs zo te laten zakken dat de schalie-oliewinning in de vs niet meer rendabel wordt
Als de olieprijs voor langere tijd onder de 80 dollar blijft worden de "recente" oliewinningsmethoden inderdaad economisch on-interessant en zullen ze stilgelegd worden.
Alleen.....de technologie ervan heeft zich ondertussen al afdoende bewezen,en de reserves van de meeste OPEC-leden zijn niet zo immens meer.Het is hen dus van harte gegund om voor korte termijn-redenen hun voornaamste bron van inkomsten uit te drogen........Die schalie-projecten kunnen,excuseer,ZULLEN dan later weer opstarten want ze bevinden zich veelal in naties die dat oliegeld best interessant vinden maar evengoed voor een tijdje kunnen missen.
Kan iemand zich voorstellen dat de naties van het Arabische schiereiland zonder oliegeld ook maar iets zouden voorstellen????
Met andere woorden,de schalie-voorrraden en de technologische oplossingen voor de winning ervan geven de VS en Canada een geopolitiek wapen in handen ter waarde van komplete legers!Ze kunnen op alweer een punt niet meer "gechanteerd" worden.
Ze hebben de OPEC bij hun kl*ten en OPEC weet het,Die kunnen momenteel enkel maar proberen marktaandeel te behouden... :-D
Ondertussen,wat Rusland betreft....Het ganse klimaat van verminderende inkomsten uit het buitenland en daarbij nog de sancties riskeert de natie te dwingen om op zichzelf terug te plooien.Dat kan natuurlijk gezien de immense omvang van de natie,de verscheidenheid van de hulpbronnen en vooral,de relatief geringe bevolking..
Maar dat betekent ook een steeds minder relevant Rusland,en,zoals de geschiedenis leert,een tamelijk arme bevolking.......
quercus
29 november 2014, 11:30
Ik denk dat de beslissing van Amerika enkele jaren geleden om serieus van start te gaan met de exploratie van schalie-olie en schalie-gas voor OPEC zowel als voor Rusland een zeer zware klap betekent. Het quasi-monopolie waarover Opec beschikte is definitief dood. Ze zijn in een vicieuze cirkel terecht gekomen en ettelijke OPEC-landen zullen een daling van de welvaart moeten doorslikken. Meer produceren zit er gewoon niet meer in want dat zal de prijs nog veel sneller kelderen.
In Europa slaagt de groene beweging er tot op heden nog in om de exploratie van schaliegas tegen te houden. Maar dat zal evenmin blijven duren. Ik heb gelezen dat voor deze nieuwe bonanza Polen in de meest gunstige positie zit.
Johan Bollen
29 november 2014, 11:47
Grappig, ik las net op een Amerikaans forum net het omgekeerde. Een aanval van OPEC en Rusland op schalie-olie winning in de vs. Bedoeling de olieprijs zo te laten zakken dat de schalie-oliewinning in de vs niet meer rendabel wordtNee. Het is een afspraak tussen Saoedi Arabië en de VS om Rusland te kloten. Sancties deel 2. Lekker cumulatief. De kleinere landen verlieten allesbehalve goedgezind de OPEC meeting. Enkel SA wil deze lage olieprijzen. De vraag is inderdaad wat ze in ruil kregen van de VS. Afspraken over nog een oorlogje erbij? Steun voor het wahabisme verder te laten oprukken in Europa?
Maar de prijs kan niet eeuwig laag blijven. Dan is Schalie niet meer rendabel. En eigenlijk zou dat maar goed zijn ook, want een ecologische ravage en enkel korte termijn. Uiteindelijk zullen we toch naar hernieuwbare energieën moeten om de aarde en onszelf wat respectvoller en gezonder te behandelen.
Laten we onthouden dat Europa en de VS geen probleem hebben een economische oorlog te ontketenen (deden ze ook al tegen Iran en Venezuela bv.). Niemand ligt daar van wakker in het westen. Het is blijkbaar de normaalste zaak van de wereld als 'wij' dat doen. Illegaal maar daar trekken we ons niets van aan. Ben benieuwd hoe we zouden reageren moeten anderen eens beslissen hetzelfde met ons te doen.
zonbron
29 november 2014, 13:59
Als de olieprijs voor langere tijd onder de 80 dollar blijft worden de "recente" oliewinningsmethoden inderdaad economisch on-interessant en zullen ze stilgelegd worden.
Alleen.....de technologie ervan heeft zich ondertussen al afdoende bewezen,en de reserves van de meeste OPEC-leden zijn niet zo immens meer.Het is hen dus van harte gegund om voor korte termijn-redenen hun voornaamste bron van inkomsten uit te drogen........Die schalie-projecten kunnen,excuseer,ZULLEN dan later weer opstarten want ze bevinden zich veelal in naties die dat oliegeld best interessant vinden maar evengoed voor een tijdje kunnen missen.
Kan iemand zich voorstellen dat de naties van het Arabische schiereiland zonder oliegeld ook maar iets zouden voorstellen????
Met andere woorden,de schalie-voorrraden en de technologische oplossingen voor de winning ervan geven de VS en Canada een geopolitiek wapen in handen ter waarde van komplete legers!Ze kunnen op alweer een punt niet meer "gechanteerd" worden.
Ze hebben de OPEC bij hun kl*ten en OPEC weet het,Die kunnen momenteel enkel maar proberen marktaandeel te behouden... :-D
Ondertussen,wat Rusland betreft....Het ganse klimaat van verminderende inkomsten uit het buitenland en daarbij nog de sancties riskeert de natie te dwingen om op zichzelf terug te plooien.Dat kan natuurlijk gezien de immense omvang van de natie,de verscheidenheid van de hulpbronnen en vooral,de relatief geringe bevolking..
Maar dat betekent ook een steeds minder relevant Rusland,en,zoals de geschiedenis leert,een tamelijk arme bevolking.......
Sorry hoor, die vieze olie zit op z'n gat, dat is reeds voorbij... ondertussen blijven de schadeclaims i.v.m. de totale verwoesting van eigendom en jawel milieu in de winningszones en omstreken hoogtepunten bereiken. Wat U betreft kunnen Joe six pack en andere plaatsgebonden personen dus de pot op. Zolang 'Uw' US of A maar schijnt... Schudt U Uw hoofd er maar eens woodstockstyle op los, in het beste geval...
Edit: ik weet niet in welke omgeving U zich bevindt, maar Uw schalieverhaal loopt nu wel de spuigaten uit, gewoonweg knetter. Sorry hoor, ik ben het daar helemaal niet eens mee en het belangt me geen bal noch schaliefloesje.
Frankenstein
29 november 2014, 15:19
Idem, ik was ook totaal begaan met Peak Oil in die periode. Ontmoette meermaals de CEO (lol) van Stichting Peak Oil Nederland (http://www.peakoil.nl/), wat blijkbaar nog altijd blijkt te bestaan.
(..)
CEO; Je doelt op Rembrandt Koppelaar. Grappig dan moeten wij elkaar destijds (ook meermaals) ontmoet hebben, ik was meestal aanwezig op de peakoil meetings, resp. eerst Amsterdam later Utrecht.
vlijmscherp
29 november 2014, 15:46
Putin heeft het sowieso niet meer makkelijk, nu komen zelfs de dokters tegen zijn besparingen op straat. Met tegenvallende olieprijzen komt hij nog meer onder druk.
Frankenstein
30 november 2014, 10:12
http://www.bloomberg.com/news/2014-10-28/crude-at-80-a-barrel-no-sweat-say-oil-producer-ceos.html
schalie olie wordt steeds goedkoper om te produceren, momenteel ca. 65 USD de barrel ontginningskosteren, en dan te bedenken dat er slechts 5% naar boven gaat, ergo 95% blijft nochtans in de gesteenten over.
Innoverende techniek kan gelang tijd en prijs doen 'herboren' en een deel van die resterende 95% weer naar boven halen
zonbron
30 november 2014, 10:22
Putin heeft het sowieso niet meer makkelijk, nu komen zelfs de dokters tegen zijn besparingen op straat. Met tegenvallende olieprijzen komt hij nog meer onder druk.
Oei oei, de dokters op straat in Rusland... Obamacare!
zonbron
30 november 2014, 10:30
http://www.bloomberg.com/news/2014-10-28/crude-at-80-a-barrel-no-sweat-say-oil-producer-ceos.html
schalie olie wordt steeds goedkoper om te produceren, momenteel ca. 65 USD de barrel ontginningskosteren, en dan te bedenken dat er slechts 5% naar boven gaat, ergo 95% blijft nochtans in de gesteenten over.
Innoverende techniek kan gelang tijd en prijs doen 'herboren' en een deel van die resterende 95% weer naar boven halen
Indrukwekkend...
U.S. energy companies are shrugging off a 24 percent plunge in oil prices, confident they can adapt and still make money..
...
Het gif GMO en schalieolie zijn 100% negatief voor de bevolking. Moge deze louche praktijken spoedig ophouden. Fracken is een regelrechte milieuramp,op grootse schaal, net zoals het meerendeel van het GMO-gewas. Uw klachten over insectjes in de rimboo zullen me niet overtuigen, been there, seen it, they don't need it. Meer zeg ik niet.
Frankenstein
30 november 2014, 12:35
Indrukwekkend...
U.S. energy companies are shrugging off a 24 percent plunge in oil prices, confident they can adapt and still make money..
...
Het gif GMO en schalieolie zijn 100% negatief voor de bevolking. Moge deze louche praktijken spoedig ophouden. Fracken is een regelrechte milieuramp,op grootse schaal, net zoals het meerendeel van het GMO-gewas. Uw klachten over insectjes in de rimboo zullen me niet overtuigen, been there, seen it, they don't need it. Meer zeg ik niet.
Dat gaswells mieuvervuilend zijn omdat er het nodige CH4 'lekt' is een feit, echter hoe de verhouding zich laat zien van wells die zowel olie als gas -tegelijk- produceren is mij niet duidelijk, alsook de wells die enkel olie produceren.
Informatie betreft verhouding van deze 3 soortige wells is mij welkom. Overigens zie ik geen aanleiding voor atmosfeerschade -behalve gevolglijk CO2- voor wells die enkel olie produceren.
Ik begrijp dat jij nu ook GMO erbijhaalt;
'ZB dit heeft totaal niets van doen met onderwerp; GMO heeft voor jou de zelfde belading als een medicijn ter remidie tegen 'goud- en zilver gespoten naakte homofielen met een wortel in hun kont, ergo hilarisch en op onbezonnen vrees gebaseerd'.
Savatage
30 november 2014, 13:12
Ik was tussen 2005 en 2006 een overtuigd peakoilist en er destijds rotsvast van overtuigd dat de dollar binnen 4 jaar zou sneuvelen.
En kijk nu eens, de dollar is fors in waarde toegenomen tegen elke andere currency en hun economie is zich in sneltempo terug aan het ontwikkelen. Hier in Europa krijgen ze de motor maar niet opgestart, ondanks al de verwoede pogingen van Draghi.
Short gaan op de USA heeft in het verleden nog maar zelden iemand rijk gemaakt, enkel verliezen opgebracht.
Savatage
30 november 2014, 13:14
Lijkt me wat ver gezocht dat de OPEC en Rusland hun eigen economie gaan vernielen om schalie-olie ontginning af te remmen. Lijkt me meer op een simpele hoax.
zonbron
30 november 2014, 13:25
En kijk nu eens, de dollar is fors in waarde toegenomen tegen elke andere currency en hun economie is zich in sneltempo terug aan het ontwikkelen. Hier in Europa krijgen ze de motor maar niet opgestart, ondanks al de verwoede pogingen van Draghi.
Short gaan op de USA heeft in het verleden nog maar zelden iemand rijk gemaakt, enkel verliezen opgebracht.
Met die argumenten overtuigt U enkel een domme forummer, een klant alvast niet zoals U weet. Of bent U oneervol?
BTW: Draghi is Golman Sachs, ECB, US-club. Plunderen tot er niets rest dus. Welkom!
zonbron
30 november 2014, 13:28
Lijkt me wat ver gezocht dat de OPEC en Rusland hun eigen economie gaan vernielen om schalie-olie ontginning af te remmen. Lijkt me meer op een simpele hoax.
Uw desinformatie is een complete hoax.
Thomas-
30 november 2014, 13:49
Langs de andere kant is zelfs $65 aan ontginningskosten een stuk meer dan de olieprijs van tien jaar geleden. Op dat vlak klopt peak oil nog steeds, er is nog veel olie maar de productiekost ervan is veel hoger dan de oude, makkelijk te winnen bronnen. Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.
Ik denk dat we nu zien hoe men de volgende opwaartse cyclus in olie aan het zaaien is. Ik begin al wat geld opzij te houden om de komende weken/maanden oil majors in te slagen.
zonbron
30 november 2014, 14:25
Langs de andere kant is zelfs $65 aan ontginningskosten een stuk meer dan de olieprijs van tien jaar geleden. Op dat vlak klopt peak oil nog steeds, er is nog veel olie maar de productiekost ervan is veel hoger dan de oude, makkelijk te winnen bronnen. Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.
Ik denk dat we nu zien hoe men de volgende opwaartse cyclus in olie aan het zaaien is. Ik begin al wat geld opzij te houden om de komende weken/maanden oil majors in te slagen.
Duidelijk iemand welke de perfecte sleutel tot succes gevonden heeft, hamster olie...
Tip: olie is vooralsnog geen voeding
Thomas-
30 november 2014, 14:51
Duidelijk iemand welke de perfecte sleutel tot succes gevonden heeft, hamster olie...
Tip: olie is vooralsnog geen voeding
Spaarcentjes, vastgoed, goud, staatsbons, etc kan je ook niet eten. En ik leg niet alles in één mandje hoor.
Trouwens, in ons huidige landbouwmodel is voedsel in zekere zin olie:
Het vraagt 10 calorieën fossiele brandstoffen om 1 calorie voedsel te produceren. Een mens voeden in de ontwikkelde wereld vergt 1.500 liter olie per jaar.
http://www.vilt.be/Waarom_we_niet_klaar_zijn_om_9_miljard_mensen_te_v oeden
Frankenstein
30 november 2014, 16:37
Ik denk dat we nu zien hoe men de volgende opwaartse cyclus in olie aan het zaaien is. Ik begin al wat geld opzij te houden om de komende weken/maanden oil majors in te slagen .
Waar veel geld wordt uitgegeven, wordt aan de andere kant weer veel verdient. De duurder de olie in Amerika de meer toeleveranciers van materialen, boormeesters, lassers, grondverzetbedrijven/infrastructuele werken, etc, etc er 'goed' hun brood ermee verdienen. Wel zo meegenomen in de huidige tijd waar banen weg worden gerobotiseerd.
Desalniettemin $65 exploitatiekosten de barrel behoort overigens nog steeds in de categorie kraanwaterprijzen thuis. Zeker als een barrel olie wordt omgerekend naar het aantal kg haver dat een paard moet eten om tot een vergelijkbaar aantal KW's te komen; vergeten wij even gemakshalve de hoefsmid, de stalknecht, veearts en het onderhoud van de stal..
Naarmate exploitatiekosten van olie stijgt nemen meer dan evenredig de voorraden toe. Schiet de marktprijs van olie boven de ca. 140 $ dan implodeert de economie en worden grondstoffen weer spotgoedkoop -2008-. Houdt het zaakje in evenwicht.
Betreft geld opzij houden; kan nooit kwaad; al in de tijd van farao's wordt melding gemaakt van 7 magere en 7 vette jaren. Zo is het altijd geweest en zal altijd zo blijven.. staat los van onderwerp
Frankenstein
1 december 2014, 01:41
Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.
.
Veel frackers werken met vaste afnameprijzen, derhalve gaat de ene keer het dubbeltje de kant op naar afnemer, de andere keer naar producent.
Die mobiele boortrucks en bijbehorende rigs -waar ik overigens zelf een jaar als boormeester mee heb gewerkt- roesten niet weg bij een productie stop, deze kunnen flexibel opertioneel ingezet worden maar ook stil worden gelegd.
Betreft die paar jaar waar je op doelt; zeer vervelend voor de OPEC landen waarbij hun inwoners bijkomend de olie letterlijk in toenemend aandeel aan het kannibaliseren zijn. Ergo vooral het M.O. zijn de opkomende gebruikers van olie, niet de BRIC landen, -uitgezonderd China-.
Ik zie daarentegen ook de olieprijs niet langdurige onder de 75 USD$ blijven. Namelijk teveel maatschappelijk onrust zou dat teweegbrengen in veel olieproducerende landen met mogelijkerwijs - afhankelijk van het olieproducerende land- een langdurige depletie in productie tot gevolg. Bijvoorbeeld zoals hedentendage in Libie en Irak zich afspeelt.
Ook zie ik geen olie-multinational biljoenen investeringen doen in bv Rusland of Venezuela om onconventionele of arctische olie velden op te schalen. Veels te link gezien de revolutie(s) die deze landen in het verleden hebben laten zien.
Shale olie is zoals eerder vermeld in dit topic, een zeer groot en machtig leger die landen kan breken, zeker als vaste prijsafname in deze sector (nog) meer doorgang vindt.
Frankenstein
1 december 2014, 02:38
Mocht olieprijs landurig in 60$ range hangen, dan heft Amerika gewoon een tarief op buitenlandse olie, uitgezonderd Canada en Mexico.
Amerikanen doen alleen aan free trade als het/hun recht van de sterkste geldt; president Eisenhower heeft het kunstje wat betreft tarief heffing op buitenlandse olie reeds eerder geflikt.
Zucht verslavend dat olie..
Eliyahu
1 december 2014, 05:57
Bs'd
In Israel zijn de kosten om de olie uit de grond te halen niet meer dan $35 per vat.
En de USA heeft meer dan genoeg olie om zichzelf de eerste 400 jaar te voorzien, dus peak oil is voorlopig uit zicht verdwenen.
En als de olieprijs zo laag wordt dat het voor de USA niet meer rendabel is om schalie olie te produceren, dan betekent het alleen maar dat ze nog langer met hun voorraad zullen doen.
Eliyahu
1 december 2014, 06:04
Bs'd
En het idee komt niet bij je op dat je er nu wel weer eens verschrikkelijk naast zou kunnen zitten?
Eliyahu
1 december 2014, 06:06
Bs'd
Dan stoppen ze gewoon met het winnen van schalie-olie, en gaan ze goedkope olie kopen, en zodra de prijs stijgt gaan ze weer schalie-olie winnen.
Het is allemaal zo eenvoudig...
Frankenstein
1 december 2014, 06:27
Bs'd
En het idee komt niet bij je op dat je er nu wel weer eens verschrikkelijk naast zou kunnen zitten?
בסיעתא דשמיא,
Uw god mag in mijn bed kruipen, deze zal ik noch verwennen, noch uit zijn slaap houden en zeker niet voor Peakoil of anders voor verschikkelijke voorspellingen inzake olieprijs en productie..
Frankenstein
1 december 2014, 06:39
Bs'd
En als de olieprijs zo laag wordt dat het voor de USA niet meer rendabel is om schalie olie te produceren, dan betekent het alleen maar dat ze nog langer met hun voorraad zullen doen.
Again president Eisenhower heeft in de jaren '50 destijds een tarief verhoging ingesteld ter bevordering eigen productie olie. Dat gaat nu weer gebeuren mocht het de frackers het te lang tegenzitten, tenminste wil een president in Amerika gekozen of herkozen worden.
Amerikanen zijn veel voordeliger uit door te fracken en bijgevolg hun leger thuis te laten, ipv deze in Irak en nabijgelegen landen hun kruit laten te verschieten.. Scheelt veel geld op de handelsbalans alsook in de staatsuitgaven.
Daarbij 50% van de schalie kosten zijn operationele kosten, resteerd 50% infrastructuur en concessiekosten, derhalve ca. 33 $ de barrel werkelijke kosten. Peakoilisten en de Saudies zijn beduidend niet goed in cijfers, svp zoek het 1 en ander na op internet ipv je tijd te verdoen met dit forum vol te plakken met Besiyata Dishmaya.
In tegenstelling tot de Tenach veranderd de techniek wel -alsook voorspoedig- , dientengevolge door menselijk vernuft zal meer en meer dan de huidige 5-10% schalie olie uit de gesteenten worden gefracked, tegen een (nog) lagere prijs te verstaan.
Frankenstein
1 december 2014, 07:12
Amerikanen zijn erg patriot ingesteld, dat een tariefsverhoging voor buitenlandse olie er gaat komen is dan ook zeer aannemelijk, ongeacht prijs.
We krijgen een deja-vu natuurlijk.....
Schaalolie heeft een prijs van 40 a 50 dollar per vat nodig (bemerk,amper 10 jaar geleden was het tussen de 50 a 60 dollar per vat) om kostengunstig gewonnen te kunnen worden.
Dankzij de schaaloliewinning (die uiteindelijk maar enkele procenten van de oliestroom genereren) hebben de VS/Canada een krachtige hefboom gekregen om op de oliemarkt te spelen.
Want de OPEC en Rusland kunnen zich,in de praktijk,slechts produktievolumedalingen van slechts enkele procenten veroorloven,zoo afhankelijk zijn ze van hun olie-export.De schaalolieproduktie kan dat compenseren zo het Witte Huis de prijs rond een gegeven bedrag wil houden...
Door de recente ruzie tussen Rusland en de OPEC (zeg maar Saudi Arabie) "overstroomt" dit laatste nu de markt met olie,met als bedoeling de Russen te laten meemarcheren met de OPEC en tevens die Amerikaanse schaaloliebusiness op de knieen te brengen....(en tevens de diepzee-olieboorfirma's,een doorn in het oog van Riaad natuurlijk,uit te roeien)
Alleen is dat maneuvertje,dankzij de corona-crisis (met immens dalende vraag) een beetje te goed gelukt.De olieprijs tikt momenteel tegen de 20 dollar per vat aan met het risisco dat het er onder schiet want er is VEEL TE VEEL olie op de markt.
Blijkbaar heeft President Trump hieromtrent al contact gezocht met Mr Putin....
Ach...
Als die schaaloliebedrijven failliet gaan,dan,op zijn Amerikaans,komen er later wel weer nieuwe.De technologie is er,de olie loopt niet weg,en de voorraad is bijna "galactisch" te noemen.Diepzee-olieboren kan een probleem gaan worden,de kosten lopen daar te snel,te hoog op,temeer daar;wegens milieuredenen,de exploitatieomstandigheden alleen maar verder zullen verstrengen.
Voor de Russische economie moet de huidge situatie erg veel pijn doen,maar ik kan me voorstellen dat Mr Putin zich niet zal laten doen.Er hangt hier veel van af voor het Russische prestige....anders wazren ze al lang deel van OPEC geworden nietwaar?
En tenslotte,als oPEC zijn voorraden snel en goedkoop op de markt wil gooien en zijn bronnen uiteindelijk sneller leegtrekt;wie zijn wij om ze tegen te houden nietwaar? ;-)
kojak
30 maart 2020, 22:03
Lol, nu dat we nog amper met ons wagen mogen bollen staat de super-95 aan 1 euro waar hij enkele weken geleden nog 1,4 euro stond.
Frankenstein
30 maart 2020, 22:04
Saudie Arabië kan failliet gaan met dergelijke prijzen. Idem Iran, Venezuela. Misschien ook veel schaaliebedrijven om vervolgens opgekocht te worden door de sterkste om weer rap in productie te gaan als olie boven 35-30 usd de vat doet. (Helaas voor milieu)
Tavek
30 maart 2020, 22:18
Ze verwachten nog een daling naar de 10's de komende dagen.
Er wordt veel aangeboden maar niemand koopt.Men weet letterlijk niet waar men de olie moet steken.
ViveLaBelgique
31 maart 2020, 08:06
Wat is de invloed hiervan op de petrochemie in Antwerpen ?
Wel;het is nog steeds wat vroeg maar "voorspellen" is niet zo moeilijk:
1) Dat deel dat brandstoffen produceert zal moeten dimmen wegens de afnemende vraag en de grote stocks.
2) Dat deel dat aardoliederivaten maakt en verwerkt (ongeveer alles wat U aanraakt in het dagelijkse leven,behalve voedsel en levende wezens is ofwel bedekt met een aardoliederivaat of is er zelfs uit gemaakt) zal ook vertragen wegens......afnemende vraag en grote stocks...
Wanneer de herstart zal komen hangt af van de sterkte van de economische relance,momenteel ,naar schatting,reeds verschoven naar het laatste kwartaal dit jaar....:-(
Boduo
31 maart 2020, 10:54
Respectievelijk roebelkoers en hun beurs.
Nu dat de Opec-landen hun oliekraan niet minder willen toedraaien staat Rusland steeds meer onder druk. Een dalende olieprijs ...
http://www.welt.de/finanzen/article134813176/Russland-schlittert-dem-Staatsbankrott-entgegen.html
http://img.welt.de/img/finanzen/crop134813172/3309734659-ci3x2l-w540/DWO-FI-Russland-Pleite-as-Aufm-Kopie-2.jpg
http://img.welt.de/img/finanzen/crop134813173/8840193073-ci3x2l-w780/DWO-FI-Russland-Pleite-as-Aufm.jpg
Zelfs een grafiek bankroetrisico staat in de link, gestegen tot 19 % of de hoogste stand ooit... ook de deviesenreserve is op het laagste punt ooit:
19 % ?
Je moet de Russen niet onderschatten
De generatie van Stalingrad leeft nog in de nakomelingen...
Boduo
31 maart 2020, 10:56
De invloed van Rusland ?
Bijna nihil.
Het waanzinnig gezanik van Erdogan, olieprijzen drukken om Rusland te nekken... we zijn nu in een nieuwe fase beland. Thermonucleair geweld steeds dichterbij. Hartelijk dank VS en geestige vazalletjes!
Rusland heeft veel te weinig gedaan om zijn economie te versterken door diversiteit.
De olie was daar gemakzucht en nu zitten ze met de brokken.
Boduo
31 maart 2020, 11:10
Rusland heeft veel te weinig gedaan om zijn economie te versterken door diversiteit.
De olie was daar gemakzucht en nu zitten ze met de brokken.
De ganse wereld zit met brokken.
Dank u wel, globalisering !!!
Hypochonder
31 maart 2020, 11:28
Het ziet ernaar uit dat de olieproducerende landen zichzelf de das hebben omgedaan. Door geen akkoord te sluiten en elkaar te beconcurreren in combinatie met het wereldwijde coronavirus lijkt er geen einde te komen aan de val van de olieprijzen. Het schijnt dat ze nu nauwelijks nog genoeg krijgen voor een vat olie om hun running costs te dekken...
Lage olieprijzen zijn goed voor de economie zegt men dan, welke economie?
Boduo
31 maart 2020, 16:06
Het ziet ernaar uit dat de olieproducerende landen zichzelf de das hebben omgedaan. Door geen akkoord te sluiten en elkaar te beconcurreren in combinatie met het wereldwijde coronavirus lijkt er geen einde te komen aan de val van de olieprijzen. Het schijnt dat ze nu nauwelijks nog genoeg krijgen voor een vat olie om hun running costs te dekken...
Lage olieprijzen zijn goed voor de economie zegt men dan, welke economie?
Paul D'Hoore verklaart in HLN dat de stookolieprijzen nog weeeeken kunnen laag blijven.
Dus je tank nu niet vullen.
Hypochonder
31 maart 2020, 16:16
Paul D'Hoore verklaart in HLN dat de stookolieprijzen nog weeeeken kunnen laag blijven.
Dus je tank nu niet vullen.
Laat dat nu precies zijn wat velen de laatste tijd gedaan hebben. Ze dachten dat de prijzen slechts tijdelijk laag zouden blijven maar ik denk dat ze zich vergissen en dat later op het jaar zal blijken dat ze veel te duur hebben ingekocht.
Laat dat nu precies zijn wat velen de laatste tijd gedaan hebben. Ze dachten dat de prijzen slechts tijdelijk laag zouden blijven maar ik denk dat ze zich vergissen en dat later op het jaar zal blijken dat ze veel te duur hebben ingekocht.
Binnen niet al te lange tijd heeft "de staat",in GANS EUROPA,geld nodig,VEEL GELD,en de algemene vraag naar olieprodukten zal wel weer herstarten....
snap je? ;-)
Het zal interessant zijn te zien hoe de heer Putin er blijvend zal in slagen om de oligarchie,die hij al een paar decennia "in zijn zakken" heeft,te blijven "smeren"...
Want DAT is hoe regimes tenslotte ten val komen.Niet zozeer door betogende volksmassa's.Gewoonlijk beginnen de problemen al maanden eerder wanneer de "heerser" ontdekt dat zijn aantal "vrienden" vermindert,verre "gouverneurs" precies hun eigen gedacht doen ,het leger en de politie meer en meer "laten begaan",en hij ontdekt dat hij precies geen "bekwame" managers meer in dienst heeft,enkel corrupte vetgemeste idioten waarvan hij komstant de stommiteiten moet gaan micro-managen....
olie- en gasinkomsten spelen een zeer belangrijke rol als "smeermiddel"....
"het Volk"......ach.....zoals overal op Aarde is er daarvan ongeveer 70% te veel....wat moet je daar mee....:roll:
parcifal
31 maart 2020, 18:09
"het Volk"......ach.....zoals overal op Aarde is er daarvan ongeveer 70% te veel....wat moet je daar mee....:roll:
Revoluties komen vanuit het volk, van de Franse Revolutie, de Russische revolutie tot en met de kleurenrevoluties en de Revolutie van waardigheid op Maidan.
Louis XVI kan er van meespreken...
https://www.mtholyoke.edu/courses/rschwart/hist255/kat_anna/louisd.jpg
Revoluties komen vanuit het volk, van de Franse Revolutie, de Russische revolutie tot en met de kleurenrevoluties en de Revolutie van waardigheid op Maidan.
Louis XVI kan er van meespreken...
https://www.mtholyoke.edu/courses/rschwart/hist255/kat_anna/louisd.jpg
Louike verloor uiteindelijk zijn koppeke omdat reeds maanden,mogelijk zelfs jaren ervoor het "systeem" al gebroken was en de beschermende ring tussen "Zijne Majesteit" en diens onderdanen niet meer bestond...Het duurt altijd wat voordat het plebs dat door heeft....Genadeloze manipulators ,(de kandidaat nieuwe machthebbers),organiseren dan onder het mom van "volkswoede" ff een opkuis van het Ancien Regime en,zoals gedurende de Franse "Revolutie" bleek,ook onder elkaar
Die Guillotine was een nuttig Staatkundig gereedschap bleek wel :roll:
Nr.10
1 april 2020, 00:30
Schaalolie heeft een prijs van 40 a 50 dollar per vat nodig (bemerk,amper 10 jaar geleden was het tussen de 50 a 60 dollar per vat) om kostengunstig gewonnen te kunnen worden. Dankzij de schaaloliewinning (die uiteindelijk maar enkele procenten van de oliestroom genereren) hebben de VS/Canada een krachtige hefboom gekregen om op de oliemarkt te spelen. Want de OPEC en Rusland kunnen zich,in de praktijk, slechts produktievolumedalingen van slechts enkele procenten veroorloven, zo afhankelijk zijn ze van hun olie-export. De schaalolieproduktie kan dat compenseren zo het Witte Huis de prijs rond een gegeven bedrag wil houden ... Door de recente ruzie tussen Rusland en de OPEC (zeg maar Saudi Arabie) "overstroomt" dit laatste nu de markt met olie, met als bedoeling de Russen te laten meemarcheren met de OPEC en tevens die Amerikaanse schaaloliebusiness op de knieen te brengen ... (en tevens de diepzee-olieboorfirma's,een doorn in het oog van Riaad natuurlijk, uit te roeien). Alleen is dat maneuvertje, dankzij de corona-crisis (met immens dalende vraag) een beetje te goed gelukt. De olieprijs tikt momenteel tegen de 20 dollar per vat aan met het risisco dat het er onder schiet want er is VEEL TE VEEL olie op de markt. Blijkbaar heeft President Trump hieromtrent al contact gezocht met Mr Putin.... Ach... Als die schaaloliebedrijven failliet gaan, dan, op zijn Amerikaans, komen er later wel weer nieuwe. De technologie is er, de olie loopt niet weg, en de voorraad is bijna "galactisch" te noemen. Diepzee-olieboren kan een probleem gaan worden, de kosten lopen daar te snel, te hoog op, temeer daar; wegens milieuredenen, de exploitatieomstandigheden alleen maar verder zullen verstrengen. Voor de Russische economie moet de huidige situatie erg veel pijn doen, maar ik kan me voorstellen dat Mr Putin zich niet zal laten doen. Er hangt hier veel van af voor het Russische prestige ... anders waren ze al lang deel van OPEC geworden nietwaar? En tenslotte, als OPEC zijn voorraden snel en goedkoop op de markt wil gooien en zijn bronnen uiteindelijk sneller leegtrekt; wie zijn wij om ze tegen te houden nietwaar? ;-)
De situatie doet vooral pijn voor de VS.
Die hele industrie van schalie-olie dreigt te verdwijnen.
Er volgt nu een interventie in de markt (vrije markt hahaha)
Meneer Trump legt importheffingen op op alle ingevoerde olie.
Vijftig dollar is de ondergrens.
Rusland niet onderschatten keltje.
Nr.10
1 april 2020, 00:34
De ganse wereld zit met brokken.
Dank u wel, globalisering !!!
De kaarten van de globalisering worden grondig herschud op dit ogenblik. Professor Criekemans gebruikte daarjuist de term "herglobalisering".
Het is nu ruimschoots gebleken dat er geen sprake was van "globalisering" maar van "Chinesering".....
Dat is NIET hetzelfde.(!)
Ik durf beweren dat de wereld meer "geglobaliseerd" was in de jaren negentig vorige eeuw....
De situatie doet vooral pijn voor de VS.
Die hele industrie van schalie-olie dreigt te verdwijnen.
Er volgt nu een interventie in de markt (vrije markt hahaha)
Meneer Trump legt importheffingen op op alle ingevoerde olie.
Vijftig dollar is de ondergrens.
Rusland niet onderschatten keltje.
Ondergetekendezal "Rusland"nooit onderschatten..
Regimes echter,komen en gaan...Mr Putin is "Rusland" niet...;-)
Bemerk,onderschat ook de VS-regering niet,zelfs niet met de huidige "briljante" leider....
Ten gronde gaat het helemaal niet over faillissemnten in de schaalolie-industrie(dat is tijdelijke facade,faillisementen HOREN bij het Amerikaans model))...het gaat wel over de macht van de OPEC.Net als in de seventies kan Washington (nu met misschien een objectief bondgenootschap van Moskou) eens op zoek naar een methode die weer wat te kortwieken....
Het verschil met toendertijd is dat de Arabieren momenteel uitsluitend nog met prijs kunnen vechten,niet meer met aanbod...Een GROOT voordeel vergeleken met een halve eeuw geleden!
Belangrijk is dat ,in deze,Washington en Moskou mekaar niet in de weg lopen...want ze zitten BEIDEN in het vizier van Riaad...
Een aantal opmerkingen omtrent dit onderwerp.
Het is op initiatief van rusland dat er geen overeenkomst meer is met de Opec; Rusland heeft zijn moment gekozen om uit het overleg met opec omtrent productiebeperkingen te stappen.
De redenen hiervoor waren velerlei, men was van mening dat verminderen van productie terwijl er een grote producent , de VS, buiten het kartel bleef produceren , vooral deze ten goede zou komen. Er was toen nog geen sprake van de corona crisis.
Rusland was van mening dat een prijzenoorlog de lage productiekosten producerende landen op de lange duur ten goede zou komen.
Rusland wou de VS de rekening presenteren van de inmenging in nord stream 2
Rusland is van mening dat het in zijn huidige economische situatie , met een economie die veel meer gediversifeerd is dan in 2008, en met de reserves waarover het beschikt, een prijzenoorlog veel langer kan uithouden da saoudi arabie, Rusland kan lang een prijs van 20 dollar verdragen, SA heeft 80 dollar per vat nodig om zijn budget in evenwicht te houden. Er gaat flink gekapt mogen worden in de uitkeringen.
De wisselkoers van de roebel is van weinig belang voor de doorsnee rus, die koopt zelden dollars of euro en gaat nu zeker, niet gauw nog naar het buitenland.
Poetin ziet een lage oeliekoers als een opportuniteit om investeringen naar andere sectoren dan de olie te doen vloeien. De laatste decenia is er in rusland, vooral dankzij de sancties ; tal van activiteit onstaan in vele sectoren van de industie en landbouw. Een lage olieprijs helpt om deze sectoren aantrekkelijk te maken voor investeringen.
Er is zeker rekening gehouden met de gevolgen van een lagere olieprijs, dit was geen impulsieve beslissing van het kremlin.
Dat gezegd zijnde , ik zag daarstraks dat er op sommige plaatsen een vat olie verkocht word aan 7 ( zeven ) dollar.
Boduo
2 april 2020, 16:54
Staatsbankroet ?
Dat hebben ze nu & dan in Argentinie.
In Rusland ???
Het ziet er niet naar uit dat de OPEC en Rusland een serieus vergelijk gaan vinden om de olieproductie wat te beperken.Het is eigenlijk de vraag wat Saudi-Arabie denkt te winnen,want nu zit de wereldwijde opslagcapaciteit inclusief de tankervloot tsjokvol met (te) goedkope crude,terwijl de opslagkosten daarvan ongetwijfeld ook zullen aantikken...Kosten hebben de neiging om op een of andere manier toch weer te "kruipen" naar diegene die ze veroorzaakt heeft.Dat kan evengoed op wat langere termijn zijn...
Het ziet er ook naar uit dat de VS en Canada elkaar aan het vinden zijn om dan maar een invoertaks op "niet-Amerikaanse" olie te gaan heffen.
Dat de ruziemakers elkaar afkatten is voor "Noord-Amerika" tot daar aan toe,maar het zal nu gaan om het beperken van de gevolgen van (te) lage olieprijzen voor de eigen industrie....
Noot: Ook Mexico is een olieproducent en die lage prijzen doen evengoed pijn.Ik zie de Mexicanen ook nog toetreden tot deze maatregelen waardoor het ganse Noord-Amerikaanse continent als het ware "afgeschermd" zal zijn voor de "ruziemakertjes"...
Rusland zit nu gevangen ....hun "grote vriend",de Chinese Volksrepubliek zal ongetwijfeld geen olie afnemen dan tegen de "marktprijs" momenteel...:roll:
Het is weinig waarschijnlijk dat de VS zijn markt zal afschermen, zelfs van binnen de VS is daar weinig animo voor te vinden De consumenten staan niet te springen bij het idee dat ze wat olie miljardairs geld gaan moeten toestoppen telkens ze gaan tanken. Ook de olie multinationals staan er eerder negatief tegenover, ze produceren en verwerken over zowat heel de wereld, niet enkel in de VS. Het merendeel van de import in de VS komt uit de buurlanden Canada en Mexico, de rest uit SA, Rusland komt amper aan een 8 a 10 procent, Een boycot van olie uit SA zou in je eigen voet schieten zijn, gezien die in dollars betaald worden.
Een bijkomend probleem is dat Trump, die draait gelijk een windhaan ( eerst moet de prijs omlaag, dan weer omhoog ) geen vat heeft op de amerikaanse producenten, wat hem geen enkele macht geeft bij onderhandelingen over productiebeperkingen met de opec + . Ben benieuwd hoe ze hier een mouw gaan aan passen, ondertussen lijken prijzen onder de 10 dollar per vat niet meer zo onmogelijk .
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.