PDA

View Full Version : Poetin zet streep door South Stream, Gazprom deal pijpleiding naar Turkije


zonbron
2 december 2014, 01:18
RT - Putin: Russia forced to withdraw from S. Stream project due to EU stance (http://rt.com/business/210483-putin-russia-gas-turkey/)
1 december 2014



Lees ook: RT - Gazprom to build new 63 bcm Black Sea pipeline to Turkey instead of S. Stream (http://rt.com/news/210511-russia-turkey-gas-pipeline/)

Europa loopt heel wat goedkoop gas mis. :clapping: Europa!

zonbron
2 december 2014, 03:20
Poetin in Turkije:

Video - Putin: If Europe doesn't want our gas, we will redirect resources, build new pipeline (https://www.youtube.com/watch?v=nIhtXSA0arI)

Johan Bollen
2 december 2014, 05:06
Poetin in Turkije:

Video - Putin: If Europe doesn't want our gas, we will redirect resources, build new pipeline (https://www.youtube.com/watch?v=nIhtXSA0arI)

Aangekondigd wordt ook de constructie van een nucleaire centrale door Rusland in Turkije, die in eigendom van Rusland zal blijven.

Een paar jaren geleden hebben de VS gelobbyt zodat Europa zich zou terugtrekken uit haar investeringen met Iran zodat het continent daar geen gas uit kan betrekken. Daarna heeft men gepoogd north stream te boycotten, wat niet gelukt is, en nu kan de VS succesvol south stream tegen houden door (EU) druk op Bulgarije.

Ik schat dat het wel duidelijk is dat de Europese belangen hiermee geschaad worden. De EU gedraagt zich als een anti Europese entiteit die gehoorzaamt aan VS strategische belangen.

Ik vraag me af of 'het westen' deze zet van Putin en Erdogan verwacht hadden. De propagandabehandeling die Turkije krijgt in de westerse pers doet vermoeden dat het serieus is.

Ondertussen blijft NATO verder naar het Oosten opschuiven. De VS kondigde aan meer militair materieel in Europa te stationeren. Van een bufferzone met Rusland is er amper nog sprake. Als we niet oppassen drijven de VS ons tot een grote oorlog. Het is aan Europa het heft terug in eigen handen te nemen, deze idioterieën te stoppen, en voor een eigen defensiesysteem te gaan. Het is overduidelijk dat de Europese en VS belangen hier parallel lopen. Vrienden ja. Meesters nee.

De grootste zorg zou wel eens kunnen zijn de radicalisatie van het regime in Kiev en vooral of dat nog wel te controleren valt zelfs door Washington. Vanuit de EU, VS en Rusland en zelfs van de Oost Oekraïense separatisten, hoor je redelijke taal alles bijeen, maar Kiev zelf zou wel eens zelfstandig kunnen proberen beslissen een grote oorlog uit te lokken. De figuren die daar nu de macht aan het overnemen zijn lijken me levensgevaarlijk. Ze dromen openlijk van een nucleaire capaciteit bijvoorbeeld.

zonbron
2 december 2014, 05:38
Aangekondigd wordt ook de constructie van een nucleaire centrale door Rusland in Turkije, die in eigendom van Rusland zal blijven.

Een paar jaren geleden hebben de VS gelobbyt zodat Europa zich zou terugtrekken uit haar investeringen met Iran zodat het continent daar geen gas uit kan betrekken. Daarna heeft men gepoogd north stream te boycotten, wat niet gelukt is, en nu kan de VS succesvol south stream tegen houden door (EU) druk op Bulgarije.

Ik schat dat het wel duidelijk is dat de Europese belangen hiermee geschaad worden. De EU gedraagt zich als een anti Europese entiteit die gehoorzaamt aan VS strategische belangen.

Ik vraag me af of 'het westen' deze zet van Putin en Erdogan verwacht hadden. De propagandabehandeling die Turkije krijgt in de westerse pers doet vermoeden dat het serieus is.

Ondertussen blijft NATO verder naar het Oosten opschuiven. De VS kondigde aan meer militair materieel in Europa te stationeren. Van een bufferzone met Rusland is er amper nog sprake. Als we niet oppassen drijven de VS ons tot een grote oorlog. Het is aan Europa het heft terug in eigen handen te nemen, deze idioterieën te stoppen, en voor een eigen defensiesysteem te gaan. Het is overduidelijk dat de Europese en VS belangen hier parallel lopen. Vrienden ja. Meesters nee.

De grootste zorg zou wel eens kunnen zijn de radicalisatie van het regime in Kiev en vooral of dat nog wel te controleren valt zelfs door Washington. Vanuit de EU, VS en Rusland en zelfs van de Oost Oekraïense separatisten, hoor je redelijke taal alles bijeen, maar Kiev zelf zou wel eens zelfstandig kunnen proberen beslissen een grote oorlog uit te lokken. De figuren die daar nu de macht aan het overnemen zijn lijken me levensgevaarlijk. Ze dromen openlijk van een nucleaire capaciteit bijvoorbeeld.


Kijk, Kerry is boos op Belgie...


http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2137959/2014/12/02/John-Kerry-tikt-Belgie-op-de-vingers.dhtml


De regering-Michel mag vandaag op de NAVO-top in Brussel een standje verwachten van de Verenigde Staten na het inslikken van de belofte om de *militaire budgetten op peil te houden. Dat blijkt uit diplo*matiek briefverkeer dat deze krant kon *inkijken.

"Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken John Kerry zal een interventie houden. Er *zullen geen *namen genoemd worden, maar het zal voor iedereen duidelijk zijn dat België geviseerd wordt", luidt het. In regerings*kringen gaat men ervan uit dat de inzet van onze F-16's in Irak moet volstaan om de VS te vriend te houden. Binnen het *leger bestaan daar evenwel *twijfels over.

kelt
2 december 2014, 06:10
Uit alles is gebleken dat een te grote afhankelijkheid van Russisch gas ook geen goede zaak is voor de EU.(het gedrag van zowel Rusland als Oekraine bij verschillende gelegenheden de laatste jaren ,met de doorvoer van gas naar de EU als pokermiddel,was uiterst verontrustend)

Een te grote afhankelijkheid van een bron (gepaard gaande met mee investeren in de toevoer en behandeling op EU-grondgebied)riskeert te betekenen dat de prijzen geen "wereldprijzen" zijn maar Moskou-prijzen....

Wat het bewegen van Amerikaanse troepen in NATO-gebied betreft,ze mogen gaan en staan waar de NATO-lidstaat in kwestie ze graag wil zien gaan en staan.

Oakraine is geen lid van de NATO en dus zullen daar geen Amerikaanse troepen verschijnen.Jammer genoeg zijn er WEL Russische troepen op Oekrains grondgebied....

Om heel eerlijk te zijn,ik zie een grote gaspijpleiding doorheen het Midden-Oosten niet meer als een "asset" in het licht van de monumentale gebeurtenissen die daar nog zullen plaatsgrijpen en waaraan Turkije,valt te vrezen,niet zal ontsnappen....

Ik had het persoonlijk anders gevreesd maar het ziet ernaar uit dat de gas-bevoorrading van de EU,zelfs bij strenge winter, al verzekerd is.Blijkbaar is hard gewerkt het afgelopen jaar om dat voor mekaar te krijgen.

Wat de Belgische defensiebegroting betreft,de belofte is 2% van de staatsbegroting en het is al vele jaren onder de 1%.Het is normaal dat er vragen gesteld worden door de grootste betaler aan de NATO.

Frankenstein
2 december 2014, 11:18
Uit alles is gebleken dat een te grote afhankelijkheid van Russisch gas ook geen goede zaak is voor de EU.(het gedrag van zowel Rusland als Oekraine bij verschillende gelegenheden de laatste jaren ,met de doorvoer van gas naar de EU als pokermiddel,was uiterst verontrustend)

Een te grote afhankelijkheid van een bron (gepaard gaande met mee investeren in de toevoer en behandeling op EU-grondgebied)riskeert te betekenen dat de prijzen geen "wereldprijzen" zijn maar Moskou-prijzen....
(..)

2

Erdogan en Putin zijn te lang aan de macht; nu ben ik noch een psycholoog of antropoloog, wel is mij duidelijk dat staatsmensen die te lang aan de macht zijn de 'weg kwijtaken', uitgezonderd bij -erfelijke- monarchen.

De Europeaan
2 december 2014, 11:25
Ik moet Kelt volledig bijtreden. De EU is al te veel afhankelijk van Rusland als gasbron. Nog meer afhankelijkheid is het laatste wat we nodig hebben. Deze zet is dus een meevaller en een opluchting.

Dat ze meer gaan samenwerken met Turkije zie ik ook niet als negatief aangezien dat Turkije verder weg brengt van de EU. Zodoende kan het eindelijk eens duidelijk worden dat die toetredingsonderhandelingen ten einde moeten komen. Hoognodig want het kost ons veel te veel geld in tijden van crisis.

Antoon
2 december 2014, 14:49
Geen zorgen voor de landen van de EU, vanaf 2017 stoomt hier meer dan genoeg natuurlijk gas vanuit de Leviathan gas field (http://en.wikipedia.org/wiki/Leviathan_gas_field).

Steben
2 december 2014, 14:55
Nu er Putaingeld richting FN, VB en PVV gaat, stel ik mij de vraag of men bereid is de gezamelijke strekking met Putain en Erdogan te erkennen? :lol:

Gipsy
2 december 2014, 22:05
Geen zorgen voor de landen van de EU, vanaf 2017 stoomt hier meer dan genoeg natuurlijk gas vanuit de Leviathan gas field (http://en.wikipedia.org/wiki/Leviathan_gas_field).


Bovendien importeren de Duitsers op grote schaal US steenkool om in hun centrales op te stoken. Wat een "ecologische" grap.

Jan van den Berghe
2 december 2014, 23:00
Uit alles is gebleken dat een te grote afhankelijkheid van Russisch gas ook geen goede zaak is voor de EU.(het gedrag van zowel Rusland als Oekraine bij verschillende gelegenheden de laatste jaren ,met de doorvoer van gas naar de EU als pokermiddel,was uiterst verontrustend)


Inderdaad, vooral als je dan nog eens gas krijgt van een land met een imperialistische agenda en die energie desnoods als machtsmiddel wil inzetten. Dan is het aan onze politici om vanuit strategische belangen niet alleen naar diversificatie te streven maar ook naar een waaier aan alternatieven.

zonbron
2 december 2014, 23:42
Inderdaad, vooral als je dan nog eens gas krijgt van een land met een imperialistische agenda en die energie desnoods als machtsmiddel wil inzetten. Dan is het aan onze politici om vanuit strategische belangen niet alleen naar diversificatie te streven maar ook naar een waaier aan alternatieven.

Mij dunkt dat sommige katholieken wel erg graag eens lekker gepakt worden door de Nazi-Amerikanen & Co...

Rusland heeft uiteraard geen imperialistische agenda. Losse samenwerking tussen de BRICS-landen verspreid over deze ganse aardkloot is een nieuw concept welke de oorlogszuchtige westerse nazi's uiteraard niet apprecieren kunnen. Maar daar zal spoedig wel verandering in komen. Face it @JvdB, het rijk van Uw nazi-yanks is ten einde gekomen, Uw favoriete alleenrecht kan nu opgeborgen worden. Vrees niet, het went wel na een tijdje. ;-)

Jan van den Berghe
2 december 2014, 23:48
Mij dunkt dat sommige katholieken wel erg graag eens lekker gepakt worden door de Nazi-Amerikanen & Co...

Pleiten voor energiediversificatie is dan al wat u omschrijft...?

Jan van den Berghe
2 december 2014, 23:51
Face it @JvdB, het rijk van Uw nazi-yanks is ten einde gekomen, Uw favoriete alleenrecht kan nu opgeborgen worden. Vrees niet, het went wel na een tijdje. ;-)

Grappig eigenlijk hoe jullie laatste strohalm er schijnbaar steeds erin bestaat mensen te beschuldigen van het tegendeel. Als ik het imperialisme van Rusland aankaart, betekent dat immers niet dat ik imperialisme van de VS goedkeur. Die nuance schijnt de Poetingetrouwen te ontgaan.

Net alsof iemand die twijfels heeft bij de kwaliteit van het roomijs van de Lidl daarmee aangeeft dat dat van de Aldi uitstekend zou zijn.

zonbron
2 december 2014, 23:59
Pleiten voor energiediversificatie is dan al wat u omschrijft...?

Uiteraard zou South Stream bij in het divers Europese energiepakket moeten, het zou heus niet schaden.

Het zou Europa tevens de wilde grillen van de Nazionisten en de Amerikaanse hegemonie beschermen. Lage prijzen afdwingen etc... maar zoals we weten staat de EU in de praktijk niet voor een vrije marktwerking, mag niet van de voorvernoemden.

zonbron
3 december 2014, 00:01
Grappig eigenlijk hoe jullie laatste strohalm er schijnbaar steeds erin bestaat mensen te beschuldigen van het tegendeel. Als ik het imperialisme van Rusland aankaart, betekent dat immers niet dat ik imperialisme van de VS goedkeur. Die nuance schijnt de Poetingetrouwen te ontgaan.

Net alsof iemand die twijfels heeft bij de kwaliteit van het roomijs van de Lidl daarmee aangeeft dat dat van de Aldi uitstekend zou zijn.

Read my lips, Rusland heeft helemaal geen imperialistische agenda, dat verhaaltje is een verzinsel van de leugenachtige Nazionisten.

zonbron
3 december 2014, 00:05
Er komt geen nieuwe hegemonie JvdB, indien U dat vreest. Wat we observeren is de creatie van een multipolaire wereld waarin de Nazionisten wat aan slagkracht inboeten. Heus geen ramp noch het einde van de wereld. Hij zag het en vond het goed...

zonbron
3 december 2014, 00:09
Wat sommigen hier blijkbaar ontgaat of straal negeren is het feit dat Rusland op de grens met Griekenland een centrale zal bouwen van waaruit ze hun brandstof in Zuid-Europa kunnen pompen.

zonbron
3 december 2014, 00:38
De Wever waarschuwt reeds:

http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/2138967/2014/12/02/De-Wever-Vraag-niet-naar-oplossing-energieprijzen-want-het-is-te-laat.dhtml


Vraag niet wat er nog te doen is aan de stijging van de energieprijzen, want het is te laat. Dat heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever gezegd in de marge van een toespraak voor de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (BVS). De voorzitter verwijt de vorige regeringen een gebrek aan vooruitziendheid.

"De stijging van de energieprijzen is niet meer te vermijden. En dat het veel zal zijn, staat vast", aldus De Wever. "Men heeft destijds gekozen om te stoppen met kernenergie. Daar valt iets voor te zeggen als er alternatieven voorhanden waren, maar die zijn er niet."

"Eerst werd er zonne-energie voorgesteld, met als resultaat dat we nu per inwoner meer zonnepanelen hebben dan Australië. Maar daar schijnt de zon", recapituleerde de N-VA'er. "Daarna werd er ingezet op wind. Dat is al iets beter, maar we hebben te weinig gunstige windposities."


En de Ruslandhaters maar zanikken en liegen over de ruime waaier van energieaanbod op de Europese markt. De gewone man zal het voelen, ook de bedrijven die naar China of elders zullen verhuizen. Puik werk EU en Amerikaslaafjes!

zonbron
3 december 2014, 00:51
Bulgarije hoopt nog steeds op oplossing:

The president stressed that there will be no objections to the gas project if Russia agrees to comply with EU legislation.

"I oppose the idea that a kind of confrontation is happening,” he said. “When laws and regulations are observed, all large and small projects work out. I believe that no one in the EU will say ‘no’ to South Stream if Russia complies with the requirements of European legislation," Plevneliev concluded.

Earlier on Tuesday Bulgaria’s Economy Minister Bozidar Lukarsky said the country will consider South Stream an operating project until it receives an official announcement from Russia.

"For me, the South Stream project isn’t closed yet; we haven’t received any official announcement from Russia. When it comes, then we will comment on this topic," said Lukarsky.

Deputy Prime Minister Meglena Kuneva also declined to comment, but stressed that "Bulgaria supports the idea of having a cost-effective project and at the same time comply with European legislation."

Italian construction company Saipem is involved in South Stream construction and has said it continues to work on the project, since it hasn’t received official notification about a halt to South Stream.

zonbron
3 december 2014, 00:54
De toekomst van Europa:

http://rt.com/usa/210839-detroit-power-grid-down/

Nr.10
3 december 2014, 01:02
Read my lips, Rusland heeft helemaal geen imperialistische agenda, dat verhaaltje is een verzinsel van de leugenachtige Nazionisten.
² Deze beschuldigingen hebben geen enkele zin.

Johan Bollen
3 december 2014, 03:08
Correctie post #3 "Het is overduidelijk dat de Europese en VS belangen hier niet parallel lopen."

Na Nabucco nu South stream afgelast. "En nu?" vroeg Bulgarije aan de EU. Die zei dat Bulgarije een onafhankelijk land is en zijn eigen beslissingen neemt. Er komen dus geen EU compensaties voor de 400 miljoen dollar die Bulgarije per jaar verliest aan transittaxen. Wel erg cynisch van de EU. Eerst allerlei problemen maken zodat South stream niet kan doorgaan. Landen onder druk zetten. En nu reageren met "Het is hun eigen beslissing?". Bulgarije wil nu plots dringend met Rusland spreken. Tja.

zonbron
3 december 2014, 07:34
Kijk, Kerry is boos op Belgie...


http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2137959/2014/12/02/John-Kerry-tikt-Belgie-op-de-vingers.dhtml


De regering-Michel mag vandaag op de NAVO-top in Brussel een standje verwachten van de Verenigde Staten na het inslikken van de belofte om de *militaire budgetten op peil te houden. Dat blijkt uit diplo*matiek briefverkeer dat deze krant kon *inkijken.

"Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken John Kerry zal een interventie houden. Er *zullen geen *namen genoemd worden, maar het zal voor iedereen duidelijk zijn dat België geviseerd wordt", luidt het. In regerings*kringen gaat men ervan uit dat de inzet van onze F-16's in Irak moet volstaan om de VS te vriend te houden. Binnen het *leger bestaan daar evenwel *twijfels over.

De onbeschoftheid van de Amerikaanse 'vrienden' haalt nogmaals de voorpagina:

http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/2139766/2014/12/03/VS-dreigen-kernreactor-Mol-plat-te-leggen.dhtml

Antoon
3 december 2014, 12:48
De onbeschoftheid van de Amerikaanse 'vrienden' ...

:lol::lol::lol:

Antoon
3 december 2014, 12:48
De toekomst van Europa:

http://rt.com/usa/210839-detroit-power-grid-down/

:rofl:

zonbron
3 december 2014, 13:22
:lol::lol::lol:

Als Vlaming en Europeaan sta ik achter eigen land en volk mijn beste Amerikaanse vlag wapperaar. Uw keuze is reeds lang bekend hoor:


http://forum.politics.be/showthread.php?t=172552

Benny werd vorig jaar nog opgepakt in Brazilie... :lol:

Kallikles
3 december 2014, 15:29
De grootste zorg zou wel eens kunnen zijn de radicalisatie van het regime in Kiev en vooral of dat nog wel te controleren valt zelfs door Washington. Vanuit de EU, VS en Rusland en zelfs van de Oost Oekraïense separatisten, hoor je redelijke taal alles bijeen, maar Kiev zelf zou wel eens zelfstandig kunnen proberen beslissen een grote oorlog uit te lokken. De figuren die daar nu de macht aan het overnemen zijn lijken me levensgevaarlijk. Ze dromen openlijk van een nucleaire capaciteit bijvoorbeeld.

Ja, maar ze hebben geen geld. Oekraïne is vandaag de zieke man van Europa, een economisch rampgebied. Als we daar allemaal samen (Europeanen en Russen) niets gaan aandoen, dan creëren we een haard van instabiliteit voor de toekomst.

Steben
3 december 2014, 15:51
Ja, maar ze hebben geen geld. Oekraïne is vandaag de zieke man van Europa, een economisch rampgebied. Als we daar allemaal samen (Europeanen en Russen) niets gaan aandoen, dan creëren we een haard van instabiliteit voor de toekomst.

Wat? creëren .... juist ja ....

Kallikles
4 december 2014, 11:57
Wat? creëren .... juist ja ....

Ok, "vererergeren" dan i.p.v. "creëren"... Maar de conclusie blijft dezelfde, hé.

Johan Bollen
9 december 2014, 13:31
Talking Turkey (http://www.counterpunch.org/2014/12/05/talking-turkey/)
Putin Gobsmacks Obama and Euro-Leaders with Surprise Gas Deal

But why the silence? Why hasn’t the White House issued a statement about the big Russian-Turkey gas deal that everyone’s talking about?

I’ll tell you why. It’s because they don’t know what the hell just hit them, that’s why.
The countries that South Stream would have served, do not have a back-up supplier to meet their growing gas needs. So by following Washington’s lead, they’ve basically shot themselves in the foot. Analysts figure that any replacement for Russian gas will probably be 30 percent more expensive then they would have paid Gazprom.

The US has been determined to sabotage South Stream from the very beginning, mainly because Washington wants its corporations and banks to control the flow of gas to the EU market through privately-owned pipelines in Ukraine. That way they can rake in bigger profits for their moneybags shareholders.

Weeral...niet zogezegd Russisch imperialisme, maar VS controle over Europa waardoor het continent verliest. Vanaf het begin was het niet Europa, of Rusland die south stream wouden boycotten, maar de Verenigde staten die zich weeraleens gedragen als de meester over Europa en weeral eens duidelijk ten koste van Europa.

Idiots in Brussel.

“…two months before the Ukraine government was overthrown the prime minister of Bulgaria, Plamen Oresharski, ordered a halt to work on the South Stream on the recommendation of the EU. The decision was announced after his talks with US senators.

“At this time there is a request from the European Commission, after which we’ve suspended the current works, I ordered it,” Oresharski told journalists after meeting with John McCain, Chris Murphy and Ron Johnson during their visit to Bulgaria on Sunday. “Further proceedings will be decided after additional consultations with Brussels.”

At the time McCain, commenting on the situation, said that “Bulgaria should solve the South Stream problems in collaboration with European colleagues,” adding that in the current situation they would want “less Russian involvement” in the project.

“America has decided that it wants to put itself in a position where it excludes anybody it doesn’t like from countries where it thinks it might have an interest, and there is no economic rationality in this at all,” (said)Ben Aris, editor of Business New Europe told RT.” (“Europe Gives Bulgaria A Bank System Lifeline As Battle Over “South Stream” Pipeline Heats Up”, Zero Hedge)

................
Let me get this straight: Madman McCain strolls into town and immediately starts ordering people around telling them he wants “less Russian involvement”, and that’s enough to bring South Stream to a screeching halt? Is that what you’re telling me?

Yep. Sure sounds like it.

Johan Bollen
9 december 2014, 13:50
“We all know what happens to those puppets when they end up in a rift with the CIA. Don’t we? The rift always brings expiration. Once a puppet is considered expired, then lo and behold, all of a sudden, the reversal branding and marketing begins: All old skeletons are dug out of the deep closets and leaked to the media. His previously overlooked human rights violations are looked at and scrutinized under a microscope. The terrorist card is brought into the equation. And the list goes on…

… All Empire-installed puppets and regimes must commit to the Empire’s commandments….Thou shall not violate the Imperial commandments. Because if you do, thou shall be disgraced, exposed, uninstalled, and may even be given death. All you have to do is look at the past century’s history. See what happens when an installed puppet gets too confident and inflicted with hubris, and ignores one or more commandments. This is when they are reborn as dictators, despots, torturers, and yes, terrorists. This is when their backyards get dug up to find a few grams of weapons of mass destruction.”…

No matter how we look at it Erdogan’s days are numbered … Anyone who ever dares to be this reckless will be punished and made an example for all other installed-puppets…” (“Turkish PM Erdogan: The Speedy Transformation of an Imperial Puppet”, BFP)
Wie weet. Hoe staat het met de anti Erdogan propaganda?

Persoonlijk denk ik dat de VS eerst zullen proberen de EU landen onder druk te zetten om Turkije alsnog op te nemen in de EU. De VS telegeleide EU 'puppets' weten echter dat ze dat nooit verkocht krijgen aan de bevolking. Die horde is misschien zelfs voor de VS te groot. De vernedering voor Europa zou voor heel de wereld duidelijk zijn.

Johan Bollen
9 december 2014, 14:13
Reuters 9 december:

The visit by Mogherini and the EU enlargement and humanitarian aid commissioners was aimed at revitalizing ties with Turkey. They urged closer cooperation against Islamic State and pressed Ankara not to undermine EU sanctions imposed on Russia over Moscow's role in the Ukraine crisis.

Johan Bollen
20 januari 2015, 19:05
...Significantly, Putin gave a new twist to the recent mega gas deal with China, flatly denying any ‘pivot’ to China in Russia’s energy export strategy as a result of the chill in relations with Europe. This is what Putin said:

“As for energy, the demand for resources is racing in leaps and bounds in China, India, as well as in Japan and South Korea. Everything is developing faster there than in other places. So should we turn down our chance? The projects we are working on were planned long ago, even before the most recent problems occurred in the global or Russian economy. We are simply implementing our long-time plans.”

Now, the western commentators have given the spin that Russia has made ‘concessions’ to China from a position of weakness. But Putin said something entirely different:

“About the Chinese contract – it is not a loss-making project. It enjoys privileges on both sides – on both sides, I must stress… China offered some benefits as well – these benefits aren’t extraordinary or anything; the Chinese government simply decided to provide some support to the project participants. We, in turn, agreed to do the same. So the project definitely became profitable. Definitely.

“Moreover, we have agreed on a pricing formula, which is not much different – if at all – from the one applied to our European contracts, except for the specific regional market coefficients. This is regular practice.

“In addition, it will help Russia, which will receive and accumulate gigantic resources at the project’s initial stage, to begin connecting our Far Eastern regions to the gas distribution grids, not just to export gas through the pipeline. This will allow us to make the next – a very important – step. We will be able to link together the western and eastern gas pipeline systems and promptly re-channel resources back and forth when needed, depending on the international market. This is very important. Without it, we would never be able to connect Eastern Siberia and the Far East to the gas distribution system.

“So this project holds many potential benefits. Not to mention that it is a huge construction site that will create jobs and generate tax income at every level, and revive Russia’s Far East and the entire region.”

What stood out was that Putin underscored that mutual benefit and commercial considerations alone determined the Russia-China energy cooperation. And, in a subtle way he also flagged that Moscow is by no means diluting its energy ties with Europe but is actually creating a link-up between its western and eastern gas pipeline systems whereby it can “re-channel resources back and forth.”

Nr.10
3 december 2015, 14:35
Poetin in Turkije:

Video - Putin: If Europe doesn't want our gas, we will redirect resources, build new pipeline (https://www.youtube.com/watch?v=nIhtXSA0arI)
Het feest gaat niet door:
Russia halts Turkish Stream project over downed jet (https://www.rt.com/business/324230-gazprom-turkish-stream-cancellation/)
2 dec 2015

zonbron
3 december 2015, 17:16
Het feest gaat niet door:
Russia halts Turkish Stream project over downed jet (https://www.rt.com/business/324230-gazprom-turkish-stream-cancellation/)
2 dec 2015

Spoedig meer. Het blijft hier niet bij.

Boduo
4 december 2015, 13:29
RT - Putin: Russia forced to withdraw from S. Stream project due to EU stance (http://rt.com/business/210483-putin-russia-gas-turkey/)
1 december 2014



Lees ook: RT - Gazprom to build new 63 bcm Black Sea pipeline to Turkey instead of S. Stream (http://rt.com/news/210511-russia-turkey-gas-pipeline/)

Europa loopt heel wat goedkoop gas mis. :clapping: Europa!

Er zijn nog "100" landen waar Europa kan gas kopen.

Gipsy
4 december 2015, 21:24
Er zijn nog "100" landen waar Europa kan gas kopen.


Natuurlijk, bovendien schiet Putin in eigen voet door zichzelf te bevestigen als onbetrouwbare leverancier. Wat Europese landen er toe aanzet om zich nog meer te diversifiëren. Ik ga het niet terug opzoeken maar een tijd terug bedroeg de aanvoer van gas uit Rusland voor bv Frankrijk en België amper 15 procent van hun totale gas invoer. Gemakkelijk om overnight te vervangen.

Nr.10
4 december 2015, 21:33
Natuurlijk, bovendien schiet Putin in eigen voet door zichzelf te bevestigen als onbetrouwbare leverancier. Wat Europese landen er toe aanzet om zich nog meer te diversifiëren. Ik ga het niet terug opzoeken maar een tijd terug bedroeg de aanvoer van gas uit Rusland voor bv Frankrijk en België amper 15 procent van hun totale gas invoer. Gemakkelijk om overnight te vervangen.
Zo werkt dat niet.

Nr.10
4 december 2015, 21:34
Er zijn nog "100" landen waar Europa kan gas kopen.
Ja, dewelke zoal? Qatar misschien.
Vandaar waarschijnlijk dat ze miljarden euro's "investeren" in die beesten in Syrië.

Gipsy
4 december 2015, 21:53
Zo werkt dat niet.

Hoe werkt het dan wel? Reden te meer om geen Russisch gas meer te kopen. Dat klein percentage zal trouwens alleen maar een miniem probleem zijn in geval van harde winters.

Jullie leggen hier werkelijk gebrek aan economische kennis bloot. Als een leverancier onbetrouwbaar is wijk je uit naar meer betrouwbare leveranciers. Dat zal zelfs een West Vlaamse boer beamen. En als zijn aandeel in het totaal zo miniem is dan stuur je hem simpelweg aar de kloten.

Adrian M
4 december 2015, 23:32
Als Vlaming en Europeaan sta ik achter eigen land en volk mijn beste Amerikaanse vlag wapperaar. Uw keuze is reeds lang bekend hoor:


http://forum.politics.be/showthread.php?t=172552

Benny werd vorig jaar nog opgepakt in Brazilie... :lol:
Realiseert u zich dat u op voorhand vrijwel altijd onmiddellijk partij trekt voor Rusland, dan wel Poetin?
Op de US valt genoeg op aan te merken, een eveneens kritische noot ten aanzien van Rusland wordt daarentegen bij u gemist.
Daar u aangeeft "Als Vlaming en Europeaan sta ik achter eigen land en volk" lijkt me ook een kritische noot aangaande Rusland evenzeer aan te raden.

Staat u als Vlaming ook achter eigen land en volk als Vlaanderen in een conflict met Rusland c.q. Poetin zou geraken?

Adrian M
4 december 2015, 23:41
Hoe werkt het dan wel? Reden te meer om geen Russisch gas meer te kopen. Dat klein percentage zal trouwens alleen maar een miniem probleem zijn in geval van harde winters.

Jullie leggen hier werkelijk gebrek aan economische kennis bloot. Als een leverancier onbetrouwbaar is wijk je uit naar meer betrouwbare leveranciers. Dat zal zelfs een West Vlaamse boer beamen. En als zijn aandeel in het totaal zo miniem is dan stuur je hem simpelweg aar de kloten.
Vrees dat er geen andere mogelijkheid is dan onafhankelijker raken van Russisch gas. Europa is chantabel geraakt en zal daar hoe dan ook vanaf moeten geraken.

Adrian M
4 december 2015, 23:50
De onbeschoftheid van de Amerikaanse 'vrienden' haalt nogmaals de voorpagina:
Hmm, dus als de Amerikanen dit aangeven is het onbeschoft. Wat als Europese landen dit aangeven?

Nederland zat decennia geleden in een diepe crisis. Er werd gesnoeid in het Defensie budget. Van wie denkt u dat er ernstige kritiek kwam? Van België.
Overigens, de hoogste baas van het NL Leger werd afgelopen jaar uitgenodigd in de Belgische senaat. Deze waarschuwde dat de samenwerking met de Belgische Krijgsmacht in gevaar zou kunnen komen gezien de bezuinigen.
Voordat er sprake was van Kerry, als wel de brief van de Amerikaanse ambassadeur ;-)

Gipsy
5 december 2015, 06:03
Vrees dat er geen andere mogelijkheid is dan onafhankelijker raken van Russisch gas. Europa is chantabel geraakt en zal daar hoe dan ook vanaf moeten geraken.

Bijgevoegd grafiek van import gas van Frankrijk die Russische import relativeert.http://www.connaissancedesenergies.org/sites/default/files/origine-oimportations-francaises-gaz-naturel-2010_zoom_0.png

zonbron
5 december 2015, 06:18
Bijgevoegd grafiek van import gas van Frankrijk die Russische import relativeert.http://www.connaissancedesenergies.org/sites/default/files/origine-oimportations-francaises-gaz-naturel-2010_zoom_0.png

Dat mag zo wel zijn.

Maar geopolitiek gezien is Rusland heden de beste partner van de Europeaan. Niet van de zakkenvullende volksverrader, dat is reeds overduidelijk.

Gipsy
5 december 2015, 07:38
Dat mag zo wel zijn.

Maar geopolitiek gezien is Rusland heden de beste partner van de Europeaan. Niet van de zakkenvullende volksverrader, dat is reeds overduidelijk.

Wie kan die zakkenvullende volksverrader dan wel zijn?

Johan Bollen
5 december 2015, 12:10
Rusland snijd hier mee in eigen vlees maar handelt wel consequent. Iets wat de Europeanen niet lijken te kunnen ivm Saoudi Arabië. Zie maar naar de Salafistische investering in Antwerpen. En het zwijgen van de politici aan de macht aldaar. Ze durven niet eens hardop SA bekritiseren ivm de mensenrechten. De bron van extremistische Islam ideologie nochtans dat land. De zaak bij de wortel aanpakken zit er niet in.

Homegrown salafisten uit Molenbeek plegen een sympathie aanslag met IS en direct gaat men Syrië wat bombarderen en amper bestaande 'gematigden' bewapenen, nog steeds met in het achterhoofd te pogen jihadisten te steunen tegen het seculiere Assad regime (een van de laatste die de Christenen beschermd in het Midden oosten trouwens). Ja kijk. Als men niet WIL bijleren. Als men wil BLIND blijven...dan vraagt men om meer aanslagen. Hypocriete Europeanen die blijven het vuile geostrategische werk van de VS opknappen.

Johan Bollen
5 december 2015, 12:15
Bijgevoegd grafiek van import gas van Frankrijk die Russische import relativeert.http://www.connaissancedesenergies.org/sites/default/files/origine-oimportations-francaises-gaz-naturel-2010_zoom_0.pngIVM met Oekraïne heeft men die 'afhankelijkheid' van Rusland sterk overdreven om economsiche sancties en defensie-investeringen te pogen goedpraten. Rusland is blijkbaar afhankelijk van hoe het toevallig goed uitkomt een grote dreiging of onwichtig. Ondertussen weigeren velen naar de veel grotere afhankelijkheid van Europa van de VS te kijken. Sommigen zijn tevreden deel uit te maken van een soort van 'slavencontinent'.

Adrian M
5 december 2015, 12:57
IVM met Oekraïne heeft men die 'afhankelijkheid' van Rusland sterk overdreven om economsiche sancties en defensie-investeringen te pogen goedpraten. Rusland is blijkbaar afhankelijk van hoe het toevallig goed uitkomt een grote dreiging of onwichtig. Ondertussen weigeren velen naar de veel grotere afhankelijkheid van Europa van de VS te kijken. Sommigen zijn tevreden deel uit te maken van een soort van 'slavencontinent'.
Tja, functioneren als vazal van een land met een fluteconomie grotendeels gebaseerd op gas en olie en grootmacht aspiraties lijkt me
evenmin een aanrader ;-)

parcifal
5 december 2015, 14:02
Rusland is blijkbaar afhankelijk van hoe het toevallig goed uitkomt een grote dreiging of onwichtig. Ondertussen weigeren velen naar de veel grotere afhankelijkheid van Europa van de VS te kijken. Sommigen zijn tevreden deel uit te maken van een soort van 'slavencontinent'.

Je kan toch echt een maffieuze, arrogante petrostaat als rusland niet vergelijken met een supermacht als de VS, he Johan, dat moet je toch ook wel ergens beseffen?

DE VS heeft ook zijn problemen en een hoop dingen gaan daar niet zoals ze horen, maar ze spelen wel in eerste klasse en je kan ermee praten. Die potdove, pretentieuze russen die in 2de proviciale spelen en duidelijk continu vals spelen zijn echt geen partij.
Wie daarvoor supportert heeft duidelijk 'verborgen' motieven.