PDA

View Full Version : Kent er iemand iet van elentriek?


C2C
11 december 2014, 02:14
Kijk, ik wil een Chinese inductiekookplaat kopen die op 12volt batterijen werkt. De plaat trekt zogezegd makkelijk 2000 watt, wat voldoende moet zijn om een paardenbiefstek te bakken.

Maar hoe moet ik dat nu berekenen? Ik wil op z'n minst 2 uur kunnen koken. En ik wil de batterijen opladen met zonne-energie.

-hoeveel en welk soort 12v batterijen heb ik nodig?
-en wat voor capaciteit aan zonnepanelen heb ik nodig, gegeven gemiddelde sterke zonneschijn in Kinshasa, van zo'n 5 uur per dag.

Bedankt voor jullie vele reacties, en ik zal eens aan jullie denken met Kerstmis.

maddox
11 december 2014, 02:21
Dat kookplaatje klopt langs geen meter.

2000W op 12V is 170A. Daar heb je koperkabel van een vinger dik voor nodig.

Maar om de rest even op orde te stellen. Je hebt dus een accu nodig van 12V 400Ah.

Om die te laden op 5 uur per dag met zonnepanelen, heb je dus 1000Wpiek aan paneel nodig.
Om en nabij de 4m² van de betere panelen.

bembem
11 december 2014, 03:36
is Chinees voor mij :-(

Allesstroomt
11 december 2014, 04:17
Leg uw biefstuk in de zon, die bakt zo wel op het warmst van de dag. Zeker op een blikken golfplaat.

maddox
11 december 2014, 07:16
is Chinees voor mij :-(

Daarom dat er electriciens bestaan.

Skobelev
11 december 2014, 07:23
Dat kookplaatje klopt langs geen meter.

2000W op 12V is 170A. Daar heb je koperkabel van een vinger dik voor nodig.

Maar om de rest even op orde te stellen. Je hebt dus een accu nodig van 12V 400Ah.

Om die te laden op 5 uur per dag met zonnepanelen, heb je dus 1000Wpiek aan paneel nodig.
Om en nabij de 4m² van de betere panelen.

Per fase.....;-)

Universalia
11 december 2014, 09:51
Stel ik mij dan weer de vraag, met al die heisa rond de elektriciteitsvoorziening of die dure inductie/elektriciteit platen wel handig zijn.

Ik hou het op mijn gasvuur, kookt handiger ook dan die elektronische energieslurpende vuren. (Van bovenstaande berekening, geen idee van 8O)

Energiebespaartip: kook op gas


gaskookplaat6Koken op gas is goedkoper dan koken op elektriciteit. Gemiddeld verbruikt een gaskookplaat jaarlijks 37 m3 gas. Een elektrische kookplaat verbruikt ongeveer 200 kWh stroom. Op jaarbasis kost koken op gas gemiddeld €20 per huishouden en op een elektrische kookplaat ruim €35 tot €50, afhankelijk van het gebruikte systeem.

Koken op gas in plaats van elektriciteit kan dus geld besparen. Als je een gasplaat en een gasoven gebruikt in plaats van een elektrische kookplaat en een oven, bespaar je jaarlijks ongeveer €20 op je energierekening, aldus Milieu Centraal.

Ook voor het milieu is een gaskookplaat de beste optie. Het milieuvriendelijkst is koken op gas onder glas. Daarbij ligt een glasplaat over de gaspitten heen en kan er geen warmte om de pan heen wegstromen. Let bij aanschaf van een gaskookplaat op de richting van de vlam: met een horizontale vlam en veel ruimte tussen pan en vlam gaat er meer warmte verloren dan wanneer de vlammen verticaler lopen en er minder ruimte tussen zit.

Koken op gas biedt bovendien het grote voordeel dat de temperatuur goed afgesteld kan worden, zodat weinig energie verloren gaat.

Elektrisch koken onzuinig
Het minst energiezuinig is koken op elektriciteit. Het opwekken van elektriciteit is namelijk niet efficiënt: daarbij gaat veel energie verloren. Van de elektrische kookplaten is een inductiekookplaat het minst belastend voor het milieu, want 20% energiezuiniger dan een gietijzeren, een keramische of een halogeenuitvoering.

Zuiniger elektrisch koken is wel mogelijk. Voordat een gerecht kookt, kun je de kookplaat al lager zetten. Het duurt namelijk even voordat de plaat weer afkoelt.

BRON (http://www.consumentenbond.nl/energie/extra/energie-besparen-koken/)

fox
11 december 2014, 10:51
Stel ik mij dan weer de vraag, met al die heisa rond de elektriciteitsvoorziening of die dure inductie/elektriciteit platen wel handig zijn.

Ik hou het op mijn gasvuur, kookt handiger ook dan die elektronische energieslurpende vuren. (Van bovenstaande berekening, geen idee van 8O)



BRON (http://www.consumentenbond.nl/energie/extra/energie-besparen-koken/)

http://www.livios.be/nl/afwerking/keuken/huishoudtoestellen/inductiekookplaat-sneller-en-energiezuiniger/

parcifal
11 december 2014, 11:22
400 Ah, dat is een flinke stapel batterijen, daar kan je een flinke zeilboot mee bekrachtigen voor geruime tijd.

http://m.youtube.com/watch?v=oJ8AfJsOhsM

plus zonnepanelen en electonica zit je snel aan 2500 euro kosten,
terwijl je met een barbecue van 80 euro plus een paar zakken houtskool hetzelfde resultaat bereikt. en dan mag het ook al eens een dag of 2 bewolkt zijn...

C2C
11 december 2014, 12:30
Dat kookplaatje klopt langs geen meter.

2000W op 12V is 170A. Daar heb je koperkabel van een vinger dik voor nodig.

Maar om de rest even op orde te stellen. Je hebt dus een accu nodig van 12V 400Ah.

Om die te laden op 5 uur per dag met zonnepanelen, heb je dus 1000Wpiek aan paneel nodig.
Om en nabij de 4m² van de betere panelen.

Vier vierkante meter om ne paardenbiefsteak te bakken? Jawadde.

Zo'n accu is peperduur en die panelen nog duurder. Het kookplaatje kost slechts $12 op Alibaba. Onzin dus.

Antoon
11 december 2014, 12:39
Vier vierkante meter om ne paardenbiefsteak te bakken? Jawadde.

Voordeel : je kan er meteen een heel paard op bakken. ;-)

C2C
11 december 2014, 12:41
400 Ah, dat is een flinke stapel batterijen, daar kan je een flinke zeilboot mee bekrachtigen voor geruime tijd.

http://m.youtube.com/watch?v=oJ8AfJsOhsM

plus zonnepanelen en electonica zit je snel aan 2500 euro kosten,
terwijl je met een barbecue van 80 euro plus een paar zakken houtskool hetzelfde resultaat bereikt. en dan mag het ook al eens een dag of 2 bewolkt zijn...

Het was nu net een berekening om het houtskoolverbruik in Kinshasa tegen te gaan.

Een gemiddeld gezin besteedt $21 per maand aan houtskool (zo'n 10 �* 20% van z'n inkomen). Da's ongeveer 1kg per dag. En het houtskoolverbruik is een van de grootste drivers van ontbossing.

Met een alternatief dat $3000 kost kan een gezin in principe 143 maand verder, ofte 12 jaar.

Zelfs als je daar koolstofkredieten zou bijrekenen klopt het plaatje niet. 4.2 ton houtskool op 12 jaar wat ongeveer 30 ton hout betekent (houtskoolproductie aan 15% efficiëntie). Die massa hout vertegenwoordigt omgezet zo'n 55 ton aan CO2eq. Neem je een lage CO2-prijs van $10, dan zit je nog maar aan $550 koolstofcompensatie.

Bijlange niet genoeg dus om die onnozele kookplaat met zonnepanelen en batterijen te willen kopen.

De CO2-prijs zou al $60 moeten zijn om break-even te raken. Wat nooit het geval zal zijn. En na 12 jaar is die batterij wellicht al lang naar de knoppen ook.

Zonne-energie in ontwikkelingslanden blijft onzin.

Tjolder
11 december 2014, 13:30
Vermogen (Watt) = de spanning (Volt) x stroom (Ampere)

2000W / 12V = 166 A

2000W/230V = 8,7 A

Waarom denk je dat er hoogspanningsleidingen zijn van 150 000 V ?


Beter hier je biefstuk op koken:

http://www.zonnepanelen-info.nl/images/112.jpg

Of de mest van de koeien gebruiken (methaangas)


http://www.cmo.nl/vnarena/mens-a-samenleving/basisopdrachten/koken-op-een-kacheltje/lees-dit-biogas

parcifal
11 december 2014, 14:01
Het was nu net een berekening om het houtskoolverbruik in Kinshasa tegen te gaan.
...

Zonne-energie in ontwikkelingslanden blijft onzin.

ik dacht wel dat de wind uit die hoek kwam. ;-)

zonne-energie op individuele basis, met batterijen dus is inderdaad onzin, tenzij voor speciale off-grid locaties waar het wat mag kosten.

maar het is geen onzin in een grid met meerdere productie-factoren : hydro, solar, wind, bio, getijden eventueel.

maar de grootste oplossing : birth control en resource management, Cradle 2 Cradle inderdaad, c2c.

koe de poing
11 december 2014, 17:14
Het was nu net een berekening om het houtskoolverbruik in Kinshasa tegen te gaan.

Een gemiddeld gezin besteedt $21 per maand aan houtskool (zo'n 10 �* 20% van z'n inkomen). Da's ongeveer 1kg per dag. En het houtskoolverbruik is een van de grootste drivers van ontbossing.

Met een alternatief dat $3000 kost kan een gezin in principe 143 maand verder, ofte 12 jaar.

Zelfs als je daar koolstofkredieten zou bijrekenen klopt het plaatje niet. 4.2 ton houtskool op 12 jaar wat ongeveer 30 ton hout betekent (houtskoolproductie aan 15% efficiëntie). Die massa hout vertegenwoordigt omgezet zo'n 55 ton aan CO2eq. Neem je een lage CO2-prijs van $10, dan zit je nog maar aan $550 koolstofcompensatie.

Bijlange niet genoeg dus om die onnozele kookplaat met zonnepanelen en batterijen te willen kopen.

De CO2-prijs zou al $60 moeten zijn om break-even te raken. Wat nooit het geval zal zijn. En na 12 jaar is die batterij wellicht al lang naar de knoppen ook.

Zonne-energie in ontwikkelingslanden blijft onzin.

je hebt radio's met opwinddynamo

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMlFS3Sz84UxdQhH2R6cVd5H4SApxcP XNWB2ztNYfmAHWyYaoR

misschien opwindkookplaat ?

los daarvan geloof ik nooit dat er veel paarden rondlopen in Kinshasa.

Marie van de koster
11 december 2014, 17:20
Ik ken niks van ellentriek, ik kan geen raad geven.
Maar voor wat het waard is, made in China ... niet te betrouwen :lol:

Steben
11 december 2014, 19:50
Zonne-energie in ontwikkelingslanden blijft onzin.

Zonne-energie (zeker elektriciteit) is ook hier voor rijken en subsidietrekkenden.

The Paulus Experience
11 december 2014, 20:59
Zet eens 3 negers op een fiets verbonden met alternator.
Moet je makkelijk 2000 watt mee kunnen genereren.
Bovendien kan je die 's avonds ook inzetten en werken ze in het zwart (hahaha)

Tavek
11 december 2014, 21:24
Zit daar geen uranium in de grond ?

Kwestie van correct opwerken ;)

Mambo
11 december 2014, 21:30
Je kan die kookplaat ook aansluiten op een klein stroom groepje gelijk een normale mens zou doen.
En dan heb je op 5 minuten uw steak.

C2C
11 december 2014, 21:49
maar de grootste oplossing : birth control en resource management, Cradle 2 Cradle inderdaad, c2c.

Ja, ben trouwens voor een groot fonds een controversiële conceptnota aan't opstellen rond "family planning" en "voluntary assisted migration" van rurale naar stedelijke gebieden (steden als "population sinks"). Het gaat om veel geld, en als de donor het niet pikt schaadt dat wel een beetje aan mijn carrière. Maar krijg ik de financiering wél te pakken - ha, dan zien jullie mij binnenkort op de BBC/CNN/FoxNews en andere wereldzenders voor eenzame rukkers.

Zal daar eens een draadje over openen in het subforum rond "milieu". Voor de geïnteresseerden: see you there? We kunnen samen wat rond dit nog steeds in de taboesfeer gelegen onderwerp uitwijden.

(Akkoord met mix van hernieuwbare bronnen op grid-schaal.)

C2C
11 december 2014, 21:53
Je kan die kookplaat ook aansluiten op een klein stroom groepje gelijk een normale mens zou doen.
En dan heb je op 5 minuten uw steak.

Goed, maar ik moet het idee verkopen aan een donor. Dat moet allemaal heel sexy zijn. Stroomgeneratoren zijn te ouwbakken. Niet modieus.

Zal maar al beginnen opzoeken rond "short rotation coppice" voor de biomassa, gekoppeld aan verbeterde cooking stoves. Maar ook dat is al zo passé.

Er moet echt iets gedaan worden aan dat probleem rond energie voor het koken in Kinshasa.

Wie een realistisch voorstel heeft, krijgt van mijn twee kerstballen.

C2C
11 december 2014, 21:58
Zit daar geen uranium in de grond ?

Kwestie van correct opwerken ;)

Ja, de kleine kernreactoren die door meer en meer bedrijven worden ontworpen (bijna als nucleaire batterijen, maar dan beter), zijn zeker interessant, maar ze werken eerder op plutonium en strontium dan op uranium. Americum is ook ok, maar niet power dense genoeg.

Eigenlijk is het echte probleem in Kinshasa de aanwas van de bevolking. Congo heeft meer dan genoeg hydropower, maar elke dag groeit Kin aan met duizenden mensen, die allemaal elentriek pikken. En de leidingen kunnen dat niet aan. Waardoor voortdurend blackouts, waardoor houtskool. Ambetant.

Demper
11 december 2014, 22:15
er zijn negerinnen die geilen op kleine stroomstoten op hun kut

maddox
11 december 2014, 22:50
Vier vierkante meter om ne paardenbiefsteak te bakken? Jawadde.
Neen, daar is zoveel niet voor nodig.
Maar U vroeg 2000Watt gedurende 2 uur.


Zo'n accu is peperduur en die panelen nog duurder. Het kookplaatje kost slechts $12 op Alibaba. Onzin dus.
Kan U me de link naar dat wonderdingetje eens doorsturen?

Kwestie van koken met zonne-energie. Zoals in deze draad gegeven, waarom extra -dure- omzettingen doen als het rechtstreeks kan.

Het moet zelfs niet met een dure, kwetsbare paraboolspiegel, het kan ook prima met goedkopere kunststof fresnell lenzen.
https://www.youtube.com/watch?v=XFw7U7V1Hok

Je kan dan alleen koken bij zonnig weer, maar het is wel meegenomen.

maddox
11 december 2014, 22:51
er zijn negerinnen die geilen op kleine stroomstoten op hun kut

Beft wel moeilijk met zo'n taser tussen de kiezen.

Mambo
12 december 2014, 00:08
Goed, maar ik moet het idee verkopen aan een donor. Dat moet allemaal heel sexy zijn. Stroomgeneratoren zijn te ouwbakken. Niet modieus.

Zal maar al beginnen opzoeken rond "short rotation coppice" voor de biomassa, gekoppeld aan verbeterde cooking stoves. Maar ook dat is al zo passé.

Er moet echt iets gedaan worden aan dat probleem rond energie voor het koken in Kinshasa.

Wie een realistisch voorstel heeft, krijgt van mijn twee kerstballen.

Je hebt dus 2 vragen.
1) een verbeterde cooking stove
2) wat gebruik ik als energie

Op 1) ken ik iemand die al jaren afreist naar landen waar ze met dat probleem zitten.
Hij heeft een soort cooking stove ontwikkeld die ze daar met hun bescheiden middelen kunnen maken.
Op 2) weet ik niet wat hij daarover denkt of doet.

Maar ik kan morgen eens zijn email opvragen en dan kan je misschien eens met hem van gedachten wisselen.

Thuleander
12 december 2014, 00:14
Met één cartouche kunt ge ongeveer vijf uur koken.

http://www.kameleonoutdoor.be/wp-content/uploads/Twister%C2%AE-Plus.jpg


Prettige dag verder.

Mambo
12 december 2014, 00:39
er zijn negerinnen die geilen op kleine stroomstoten op hun kut

Een stroomstoot op je hersenen...zou je helpen.

Mambo
12 december 2014, 00:41
Met één cartouche kunt ge ongeveer vijf uur koken.

http://www.kameleonoutdoor.be/wp-content/uploads/Twister%C2%AE-Plus.jpg


Prettige dag verder.

Rest de vraag, waarom een cartouche kopen als takken gratis zijn?

Thuleander
12 december 2014, 00:55
Rest de vraag, waarom een cartouche kopen als takken gratis zijn?

Properder, sneller, praktischer, efficiënter, geurloos en rookloos.
Got to be STEALTH when SHTF.

Stoute Jos
12 december 2014, 01:47
Hier, zeer efficiënt: Solar cooking

https://www.youtube.com/watch?v=Z_j4Izj4Kd0

C2C
12 december 2014, 10:06
Properder, sneller, praktischer, efficiënter, geurloos en rookloos.
Got to be STEALTH when SHTF.

Veel te duur. Remember, de gemiddelde familie in Kinshasa heeft zo'n 100 �* 200$ per maand beschikbaar. 10 �* 20% daarvan gaat naar huishoudenergie. Het gemiddelde is 21$ per maand.

Er wordt zo'n 3 �* 4 uur intensief gekookt, elke dag. Het butaan/propaan mengsel dat je hier voorstelt, het flesje van 190g (5 uur koken), kost $10. Extreem véél te duur dus.

C2C
12 december 2014, 10:08
Hier, zeer efficiënt: Solar cooking

https://www.youtube.com/watch?v=Z_j4Izj4Kd0

Onmogelijk 's avonds en 's ochtends te koken -- net wanneer mensen koken. Ze koken niet overdag hé. Daarom dat solar cookers in Afrika niet van de grond komen. Jammer.

Zonne-energie moet op één of andere manier opgeslagen worden voor later gebruik - ofwel in gesmolten zouten, in biomassa, ofwel in een ander soort batterijen. Biomassa is en blijft met héél grote voorsprong de eenvoudigste manier.

jogo
12 december 2014, 10:20
. Biomassa is en blijft met héél grote voorsprong de eenvoudigste manier.

Verzameld hout wordt meestal verbrand op een te lage temperatuur(gele vlam,rook,slecht rendement) kan verbeterd worden door geforceerde luchttoevoer , de Woodstove, een compact kooktoestel van Philips, bestemd voor gebruik in de derde wereld. ... is de uitstoot minimaal en levert het kacheltje enorm veel rendement. ... Zo'n onderdeel is dan ongevoelig voor corrosie of hoge temperaturen

Mambo
12 december 2014, 13:43
Wie het vind om gratis te koken mag het ons ook eens laten weten.
Een kookplaat verbruikt ongeveer tussen de 6000 en 7000 wat per uur.
En dan staat de oven nog niet aan.

maddox
12 december 2014, 14:47
Onmogelijk 's avonds en 's ochtends te koken -- net wanneer mensen koken. Ze koken niet overdag hé. Daarom dat solar cookers in Afrika niet van de grond komen. Jammer.
Tja, dan hebben ze zonne-energie bij de vleet.

Zonne-energie moet op één of andere manier opgeslagen worden voor later gebruik
Er zijn trukken voor, alleen zijn ze of groot, of duur, of inefficient, of een combinatie van die drie.
De Grand Inga zou een methode zijn om massaal zonne-energie op te slaan, want uiteindelijk, da's regenwater dat de Kongo-stroom afkomt, en die regen is door de zon verdampt water.

ofwel in gesmolten zouten, Kan het echt niet goedkoper? De bruikbare zouten zijn of chemisch gevaarlijk (fluorbasis bijvoorbeeld), of achterlijk duur. Of beiden tegelijk.

In biomassaMoeder natuurs truk om zonne-energie op te slaan. Redelijk inefficient, maar er kan tijd over gaan. Zoals onze fossiele brandstof demonstreerd.
ofwel in een ander soort batterijen.
Tot nader order is de vloeibaar zuur-loodaccu de goedkoopste bruikbare accu. Oftewel, de oude vertrouwde auto-accu met hervuldopjes.

Biomassa is en blijft met héél grote voorsprong de eenvoudigste manier.
En daar wil je net van af.

C2C
12 december 2014, 15:28
Tja, dan hebben ze zonne-energie bij de vleet.


Er zijn trukken voor, alleen zijn ze of groot, of duur, of inefficient, of een combinatie van die drie.
De Grand Inga zou een methode zijn om massaal zonne-energie op te slaan, want uiteindelijk, da's regenwater dat de Kongo-stroom afkomt, en die regen is door de zon verdampt water.

, Kan het echt niet goedkoper? De bruikbare zouten zijn of chemisch gevaarlijk (fluorbasis bijvoorbeeld), of achterlijk duur. Of beiden tegelijk.

Moeder natuurs truk om zonne-energie op te slaan. Redelijk inefficient, maar er kan tijd over gaan. Zoals onze fossiele brandstof demonstreerd.

Tot nader order is de vloeibaar zuur-loodaccu de goedkoopste bruikbare accu. Oftewel, de oude vertrouwde auto-accu met hervuldopjes.


En daar wil je net van af.

Inderdaad!

Wat nu?

Kleine kernreactoren die in de grond verzinkt worden?

De Grand Inga lijkt me geweldig, maar de weerstand van ecologisten daartegen is enorm. Blijft wel het probleem van de transmissie. Congo verkoopt nu al Inga-stroom aan Brazzaville, en verwaarloost zijn eigen stedelijke bevolking. Bizar. Met de Grand Inga kan dat veranderen.
Maar wie wil 10 miljard dollar investeren in een land dat toch bekend staat voor zijn falende projecten en corruptie?

Moeilijk vraagstuk. Maar iedereen die in hernieuwbare energie geïnteresseerd is zou een case study moeten maken rond een heel arm ontwikkelingsland, want daar kan je goed nagaan hoe moeilijk deze hernieuwbare bronnen echt te introduceren zijn, gegeven de extreme armoede. Hier in Europa kunnen we met allerlei incentives, wetjes, budgetjes en subsidies ons idealisme half realiseren. Maar doe dat eens in een land als Congo. Onbegonnen werk?

Demper
13 december 2014, 15:50
Een stroomstoot op je hersenen...zou je helpen.

Is dit een bedreiging jongetje?

maddox
13 december 2014, 16:30
Is dit een bedreiging jongetje?

Eerder een goeie raad.

Stoute Jos
13 december 2014, 23:11
Is dit een bedreiging jongetje?

Jij bent een vervuiler van dit forum.

Demper
14 december 2014, 14:58
Jij bent een vervuiler van dit forum.

Negeer mij dan.

Wapper
14 december 2014, 16:09
Wie het vind om gratis te koken mag het ons ook eens laten weten.
Een kookplaat verbruikt ongeveer tussen de 6000 en 7000 wat per uur.
En dan staat de oven nog niet aan.

Je bedoelt hier natuurlijk alle 4 of 5 kookplaten tezamen, en op maximum ingesteld, dat kan.

reservespeler
14 december 2014, 16:10
is Chinees voor mij :-(

Werken ook blijkbaar.

reservespeler
14 december 2014, 16:11
Per fase.....;-)

Een batterij heeft maar één fase.

reservespeler
14 december 2014, 16:12
Stel ik mij dan weer de vraag, met al die heisa rond de elektriciteitsvoorziening of die dure inductie/elektriciteit platen wel handig zijn.

Ik hou het op mijn gasvuur, kookt handiger ook dan die elektronische energieslurpende vuren. (Van bovenstaande berekening, geen idee van 8O)



BRON (http://www.consumentenbond.nl/energie/extra/energie-besparen-koken/)

Ik heb mij enkele jaren geleden een gasfornuis aangeschaft.
Wij koken hier iedere dag op en ik kom gemakkelijk toe met één grote fles propaangas.