PDA

View Full Version : Reizen


lombas
12 december 2014, 10:37
Reizen doe ik graag in thema. Ofwel per land ("het Oude Egypte"), ofwel transnationaal (bv. "de Baltische staten", "Romeinse grenzen", "Badsteden", ...).

Voor de komende reis was ik aan het denken aan enkele Hanzesteden. Een tour door Duitsland, Zweden, Polen en eindigen in Kaliningrad (of Kaunas en Litouwen erbij doen).

Staan dus min of meer af te vinken: Münster, Bremen, Hamburg, Lübeck, Rostock, Malmö/Skanör/Falsterbo, Visby, Danzig, Kaliningrad(, Kaunas). Dat is de west-oost volgorde, maar die mag natuurlijk wijzigen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Routegewijs? Transport?

koe de poing
12 december 2014, 12:58
Reizen doe ik graag in thema. Ofwel per land ("het Oude Egypte"), ofwel transnationaal (bv. "de Baltische staten", "Romeinse grenzen", "Badsteden", ...).

Voor de komende reis was ik aan het denken aan enkele Hanzesteden. Een tour door Duitsland, Zweden, Polen en eindigen in Kaliningrad (of Kaunas en Litouwen erbij doen).

Staan dus min of meer af te vinken: Münster, Bremen, Hamburg, Lübeck, Rostock, Malmö/Skanör/Falsterbo, Visby, Danzig, Kaliningrad(, Kaunas). Dat is de west-oost volgorde, maar die mag natuurlijk wijzigen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Routegewijs? Transport?

waarom noem je Gdansk Danzig, en Kalinigrad niet Köningsberg ?
En hoe goed kan je roeien ?

Supe®Staaf
12 december 2014, 13:05
Reizen doe ik graag in thema. Ofwel per land ("het Oude Egypte"), ofwel transnationaal (bv. "de Baltische staten", "Romeinse grenzen", "Badsteden", ...).

Voor de komende reis was ik aan het denken aan enkele Hanzesteden. Een tour door Duitsland, Zweden, Polen en eindigen in Kaliningrad (of Kaunas en Litouwen erbij doen).

Staan dus min of meer af te vinken: Münster, Bremen, Hamburg, Lübeck, Rostock, Malmö/Skanör/Falsterbo, Visby, Danzig, Kaliningrad(, Kaunas). Dat is de west-oost volgorde, maar die mag natuurlijk wijzigen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Routegewijs? Transport?
Ik reis het liefst naar de sterren.
Neen, niet naar outer space.
Naar de sterren van Michelin.

lombas
12 december 2014, 16:18
waarom noem je Gdansk Danzig, en Kalinigrad niet Köningsberg ?
En hoe goed kan je roeien ?

Duits is een officiële minderheidstaal in Polen. Duits is geen officiële minderheidstaal in Rusland.

groentje
18 december 2014, 04:50
Duits is een minderheidstaal in Polen, maar niet in Gdansk. Al gebruik ik ook Danzig, hoor, en Warshau in plaats van Warszawa.
De Hanzesteden beginnen al in Brugge, en ook in Nederland vind je er een paar. Ik heb een paar aangame overnachtingen gehad in Noord-Duitsland, zeker ook in de kleine stadjes. De trein is echt wel handig, stopt meestal vlak naast het centrum, en met weinig overstappen te bereiken. Bijvoorbeeld Stralsund: 1x overstappen in Keulen, er is 1x daags een rechtstreekse trein over Keulen naar de Oostzeekust. Er zijn heel wat kleine plaatsjes die schitterend opgeknapt zijn (en bijna allemaal opgekocht door Wessies, natuurlijk...) zoals in Lübeck, Wismar of Stralsund of Greifswald. Andere Oostzeebadplaatsen hebben ook heel wat charme, al is het dan eerder door de fin-de-siècle-architectuur. Een stad die me aangenaam verrast heeft, was Stettin, een vrij grote stad, zeker niet altijd even afgelikt, maar wel met een paar interessante bars, goed bier, interessante gebouwen en stadsdelen, een tram (tja, ik ben een beetje een OV-freak), en betaalbare accomodatie. In Gdansk ben ik nooit geraakt, net zomin als in Torun, maar over beide steden hoorde ik al heel wat goeds.
Kaunas is het nog niet zo afgelikte kleinere broertje van Vilnius, met toch wel wat interessante gebouwen en een jonge sfeer in de stad, en prachtig gelegen aan de rivier. De Baltische hoofdsteden zijn stuk voor stuk prachtig, maar zeker tijdens het weekend platgelopen door (dronken) toeristen, is mij verteld. Ik ben er nog niet geweest, en moet het voorlopig hebben van een paar schitterende fotoreportages die ik zag.
Geen idee voor Kaliningrad.

Duvelke
18 december 2014, 13:32
geen strandvakantie? :(

Supe®Staaf
18 december 2014, 14:14
geen strandvakantie? :(
Nee.
Strandvakanties da's voor proletariërs en janetten.

groentje
18 december 2014, 15:43
Bwah, de Oostzeekust heeft wel wat leuke badplaatsjes, hoor, op Rügen, bijvoorbeeld, op Usedom... En de kust is daar nog niet helemaal om zeep geholpen door projectontwikkelaars en hun lelijke appartementsblokken.

lombas
18 december 2014, 18:05
Duits is een minderheidstaal in Polen, maar niet in Gdansk. Al gebruik ik ook Danzig, hoor, en Warshau in plaats van Warszawa.
De Hanzesteden beginnen al in Brugge, en ook in Nederland vind je er een paar. Ik heb een paar aangame overnachtingen gehad in Noord-Duitsland, zeker ook in de kleine stadjes. De trein is echt wel handig, stopt meestal vlak naast het centrum, en met weinig overstappen te bereiken. Bijvoorbeeld Stralsund: 1x overstappen in Keulen, er is 1x daags een rechtstreekse trein over Keulen naar de Oostzeekust. Er zijn heel wat kleine plaatsjes die schitterend opgeknapt zijn (en bijna allemaal opgekocht door Wessies, natuurlijk...) zoals in Lübeck, Wismar of Stralsund of Greifswald. Andere Oostzeebadplaatsen hebben ook heel wat charme, al is het dan eerder door de fin-de-siècle-architectuur. Een stad die me aangenaam verrast heeft, was Stettin, een vrij grote stad, zeker niet altijd even afgelikt, maar wel met een paar interessante bars, goed bier, interessante gebouwen en stadsdelen, een tram (tja, ik ben een beetje een OV-freak), en betaalbare accomodatie. In Gdansk ben ik nooit geraakt, net zomin als in Torun, maar over beide steden hoorde ik al heel wat goeds.
Kaunas is het nog niet zo afgelikte kleinere broertje van Vilnius, met toch wel wat interessante gebouwen en een jonge sfeer in de stad, en prachtig gelegen aan de rivier. De Baltische hoofdsteden zijn stuk voor stuk prachtig, maar zeker tijdens het weekend platgelopen door (dronken) toeristen, is mij verteld. Ik ben er nog niet geweest, en moet het voorlopig hebben van een paar schitterende fotoreportages die ik zag.
Geen idee voor Kaliningrad.

Bedankt!

En vaneigens ben ik ook een zeer dankbare OV-gebruiker.

;-)

Duvelke
19 december 2014, 15:16
Nee.
Strandvakanties da's voor proletariërs en janetten.
ik ben geen janet :(

Jedd
19 december 2014, 15:46
dat van die dronken toeristen in de Baltische hoofdsteden valt wel mee

groentje
19 december 2014, 18:18
Ik heb het maar van horen zeggen, maar het lijkt me niet onlogisch. Vooral Tallinn zou daar toch wel wat last van hebben. Logisch, ook, ook als de meesten niet eens van de boot komen, er is een druk alcoholtoerisme vanuit Finland, waar drank heel erg duur is, met de ferry is het een overtochtje van niets. En zeker 's weekends zouden die steden blijkbaar in de smaak vallen van tientallen stag parties door de goedkope tickets vanaf vooral Engelse luchthavens. Het neemt niet weg dat die steden erg de moeite zijn om te bezoeken, zeker als je die weekends kan vermijden.

Supe®Staaf
19 december 2014, 21:49
ik ben geen janet :(
Ok.
Ga dan op het strand tussen de proletariërs liggen.

:twisted::twisted::twisted:

Boduo
20 december 2014, 13:32
Reizen doe ik graag in thema. Ofwel per land ("het Oude Egypte"), ofwel transnationaal (bv. "de Baltische staten", "Romeinse grenzen", "Badsteden", ...).

Voor de komende reis was ik aan het denken aan enkele Hanzesteden. Een tour door Duitsland, Zweden, Polen en eindigen in Kaliningrad (of Kaunas en Litouwen erbij doen).

Staan dus min of meer af te vinken: Münster, Bremen, Hamburg, Lübeck, Rostock, Malmö/Skanör/Falsterbo, Visby, Danzig, Kaliningrad(, Kaunas). Dat is de west-oost volgorde, maar die mag natuurlijk wijzigen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Routegewijs? Transport?

Hamburg: er lopen daar nogal wat dikkenekken rond (vgl A'pen)
Malmö: niet veel te beleven.

Boduo
20 december 2014, 13:40
Reizen doe ik graag in thema. Ofwel per land ("het Oude Egypte"), ofwel transnationaal (bv. "de Baltische staten", "Romeinse grenzen", "Badsteden", ...).

Voor de komende reis was ik aan het denken aan enkele Hanzesteden. Een tour door Duitsland, Zweden, Polen en eindigen in Kaliningrad (of Kaunas en Litouwen erbij doen).

Staan dus min of meer af te vinken: Münster, Bremen, Hamburg, Lübeck, Rostock, Malmö/Skanör/Falsterbo, Visby, Danzig, Kaliningrad(, Kaunas). Dat is de west-oost volgorde, maar die mag natuurlijk wijzigen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Routegewijs? Transport?

Hamburg: daar lopen nogal wat dikkenekken rond (vgl A'pen)
Malmö: weinig te beleven: koele Zweden.

Demper
20 december 2014, 16:07
Nee.
Strandvakanties da's voor proletariërs en janetten.

De bejaarden eten daar een vispanneke.
Vers uit de diepvries van de kleine west-vlaamse zelfstandige.

Another Jack
20 december 2014, 18:13
Nee.
Strandvakanties da's voor proletariërs en janetten.

Moest ik niet kunnen zwemmen, ik zou dat misschien ook denken...;-)