PDA

View Full Version : Verplicht studeren/stage in het buitenland


jimmyl
23 juli 2002, 09:03
Ikzelf heb een half jaar gestudeerd in het buitenland en zou dit dan ook aan iedereen aanraden. Het verrijkt de horizon, multicultureel denken. Meer internationaal denken, .... Daarom vind ik dat alle hogere studies gepaard moeten gaan met studeren of stage in het buitenland.

Godfried
23 juli 2002, 09:15
Ikzelf heb een half jaar gestudeerd in het buitenland en zou dit dan ook aan iedereen aanraden. Het verrijkt de horizon, multicultureel denken. Meer internationaal denken, .... Daarom vind ik dat alle hogere studies gepaard moeten gaan met studeren of stage in het buitenland.

Zeer juist. Ik heb ook 5 jaar in het buitenland gestudeerd en vind dat dit een verplicht onderdeel zou moeten zijn van elke opleiding. Maar ja, met dat keuterig volkje hier krijgt ge dat er toch nooit door. De linksen zullen reclameren dat dai "ondemocratisch" is wegens te duur voor marginalen, en de rechtsen dat het de "verengelsing" van het hoger onderwijs in de hand werkt.

jimmyl
23 juli 2002, 09:21
ondemocratisch voor de marginalen?
met het beurssysteem hoeft dat zeker niet onmogelijk te zijn voor de minderbedeelden onder ons. Een stage opzich kan zelfs opbrengen indien ze betaald is uiteraard.

die verengelsing is totaal geen argument. eerst en vooral hoeft het geen engelstalig land te zijn. Ten tweede moeten ze maar eens colleges komen volgen aan een unief. Probeer maar eens een goede cursusboek in het nederlands te vinden aan een democratische prijs (owv vertalen en lage oplage)
groeten,

jimmyl

Godfried
23 juli 2002, 10:00
ondemocratisch voor de marginalen?
met het beurssysteem hoeft dat zeker niet onmogelijk te zijn voor de minderbedeelden onder ons. Een stage opzich kan zelfs opbrengen indien ze betaald is uiteraard.

Jamaar, niet overdrijven met die beurzen he. Wat is tenslotte de werkelijke meerkost? Het transport. En als ge aanneemt dat ge, wanneer ge in het buitenland studeert, niet elk weekend naar huis komt, is die meerkost voor transport niets eens zo exhuberant. Wat er vooral moet gebeuren is het verplicht maken, en de practische modaliteiten vereenvoudigen. Ik weet dat buitenlandse studenten het in Leuven bv. heel moeilijk hebben om huisvesting te vinden omdat de Univ zo weinig greep heeft op de studentenwoningmarkt.

die verengelsing is totaal geen argument. eerst en vooral hoeft het geen engelstalig land te zijn. Ten tweede moeten ze maar eens colleges komen volgen aan een unief. Probeer maar eens een goede cursusboek in het nederlands te vinden aan een democratische prijs (owv vertalen en lage oplage)
groeten,

Ik vind dat Engels de lingua franca moet worden van de wetenschap, in de mate dat dat nog niet zo is. Dat is trouwens maar gewoon een terugkeer naar de aloude toestand, toen het Latijn deze rol vervulde. Wetenschap is bij uitstek iets mondiaal, waar uitwisseling van kennis enorm belangrijk is. Als iedereen zijn eigen taal blijft hanteren, komen we nergens.

Eerlijkheidshalve moet ik u voor wat betreft de prijs van cursussen toch tegenspreken. De goedkoopste cursussen in Leuven zijn de Nederlandstalige, die goedkoop uitgegeven worden door Acco. Engelstalige boeken kostten al gauw 3-4000 fr. Maar ja, zo'n boeken worden dan gewoon gekopieerd natuurlijk.

Guderian
23 juli 2002, 14:26
Ikzelf heb een half jaar gestudeerd in het buitenland en zou dit dan ook aan iedereen aanraden. Het verrijkt de horizon, multicultureel denken. Meer internationaal denken, .... Daarom vind ik dat alle hogere studies gepaard moeten gaan met studeren of stage in het buitenland.

:roll:

Voor sommigen gaat de links-liberale multikul-dictatuur nog niet ver genoeg...

Godfried
23 juli 2002, 14:33
Ikzelf heb een half jaar gestudeerd in het buitenland en zou dit dan ook aan iedereen aanraden. Het verrijkt de horizon, multicultureel denken. Meer internationaal denken, .... Daarom vind ik dat alle hogere studies gepaard moeten gaan met studeren of stage in het buitenland.
:roll:
Voor sommigen gaat de links-liberale multikul-dictatuur nog niet ver genoeg...

Dankzij mijn langdurig verblijf in het buitenland ben ik Vlaamsgezind en katholiek geworden. En met veel meer vuur en overtuiging dan ik het zou geweest zijn als ik in belgie gebleven was. Ik zou dus maar niet te rap voorbarige conclusies trekken.

Ooit al bij nagedacht dat de drang om uzelf te affirmeren in uw identiteit veel groter is naarmate je meer met vreemden in contact komt? Het is niet voor niks dat alle moslimvrouwen hier hoofddoeken dragen terwijl je in landen als Turkije of Tunesië echt moet gaan zoeken naar hoofddoeken.

Guderian
23 juli 2002, 14:39
Dankzij mijn langdurig verblijf in het buitenland ben ik Vlaamsgezind en katholiek geworden. En met veel meer vuur en overtuiging dan ik het zou geweest zijn als ik in belgie gebleven was. Ik zou dus maar niet te rap voorbarige conclusies trekken.

Ooit al bij nagedacht dat de drang om uzelf te affirmeren in uw identiteit veel groter is naarmate je meer met vreemden in contact komt? Het is niet voor niks dat alle moslimvrouwen hier hoofddoeken dragen terwijl je in landen als Turkije of Tunesië echt moet gaan zoeken naar hoofddoeken.

Ik heb echt die vreemdelingen en dat buitenland niet nodig om te weten dat het belangrijk is om voor je eigenheid en identiteit op te komen. En dat is nog steeds geen navelstaarderij of "leven op een eiland" zoals die multikul-fanatici er graag van maken...

jimmyl
23 juli 2002, 14:41
guderian,
Het is duidelijk dat je ditzelf nog nooit hebt gedaan. Een buitenlandse stage of studie. vindt dan ook dat je geen recht van spreken hebt. Als je zoiets hebt gedaan dan weet je hoe het voelt als 'vreemdeling' ergens aan te komen. Hoe het is om een andere cultuur te leren kennen. En ondervind je hoe jezelf ook 'samenklikt' met mensen van je eigen land. Kwestie van een beetje empathie te voelen voor 'vreemdelingen'.
groeten,
jimmyl

Godfried
23 juli 2002, 16:00
Guderian,

Ge mikt op de verkeerde vijand. In het buitenland studeren heeft niets te maken met de multiculturele maatschappij die onze linkse tegenstanders voorstaan. Ik ben voor contacten tussen culturen op basis van gelijkheid, geen vermenging van culturen. Dat leidt altijd tot oorlog en verderf; voorbeelden te over. Zonder een min of meer homogene cultuurgemeenschap binnen eenzelfde staat, bestaat er geen bindmiddel voor deze staat en valt die vroeg of laat uiteen. België is daar het levende bewijs van.

Precies die mensen die zichzelf zo "open" en "verdraagzaam" noemen, hebben volgens mij nog niet veel van de wereld gezien, verder dan de publicaties van Marx, Oxfam en geestesverwanten. Als ze iets van de wereld kenden, zouden ze bv. niet zo neerbuigend doen over het eigen volk. Wie zichzelf niet respecteert, kan onmogelijk een ander respecteren.

Bart S.
16 november 2004, 16:36
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn de volgende enquete in te vullen?
Dit is namelijk nodig voor school...

http://masterdisaster.e-dentify.nl/enquete/index.php

Alvast bedankt :)!

lyot
16 november 2004, 16:45
Ik heb echt die vreemdelingen en dat buitenland niet nodig om te weten dat het belangrijk is om voor je eigenheid en identiteit op te komen. .

jij doet net alsof je identiteit iets statisch is en je dat niet zelf kan kiezen/indelen

Herr Flick
16 november 2004, 16:55
Ikzelf heb een half jaar gestudeerd in het buitenland en zou dit dan ook aan iedereen aanraden. Het verrijkt de horizon, multicultureel denken. Meer internationaal denken, .... Daarom vind ik dat alle hogere studies gepaard moeten gaan met studeren of stage in het buitenland.


Aan nederlandse hogescholen is dat zelf verplicht, geloof ik ...

Het is inderdaad een must , alhoewel werken in internationale bedrijven uw horizon toch ook verruimt, Een stage periode zou zowiezo heel goed zijn voor elke student.

Herr Flick
16 november 2004, 16:56
ondemocratisch voor de marginalen?
met het beurssysteem hoeft dat zeker niet onmogelijk te zijn voor de minderbedeelden onder ons. Een stage opzich kan zelfs opbrengen indien ze betaald is uiteraard.

die verengelsing is totaal geen argument. eerst en vooral hoeft het geen engelstalig land te zijn. Ten tweede moeten ze maar eens colleges komen volgen aan een unief. Probeer maar eens een goede cursusboek in het nederlands te vinden aan een democratische prijs (owv vertalen en lage oplage)
groeten,

jimmyl


De meeste stages zijn gratis, ... ga dat maar eens vragen aan mensen die verpleging studeren, die mogen 3 jaar lang om de X weeken X weken gratis en voor niets patienten gaan verzorgen ja ook 's nachts en in 't weekend, er zijn zelf klinieke die daar deels op draaien, ...

Nynorsk
16 november 2004, 16:59
Jamaar, niet overdrijven met die beurzen he. Wat is tenslotte de werkelijke meerkost? Het transport. En als ge aanneemt dat ge, wanneer ge in het buitenland studeert, niet elk weekend naar huis komt, is die meerkost voor transport niets eens zo exhuberant. Wat er vooral moet gebeuren is het verplicht maken, en de practische modaliteiten vereenvoudigen. Ik weet dat buitenlandse studenten het in Leuven bv. heel moeilijk hebben om huisvesting te vinden omdat de Univ zo weinig greep heeft op de studentenwoningmarkt. Euhm.... het duurste lijkt me net het verblijf, en niet het transport. Hop 't vliegtuig op en je bent er, maar dan moet je daar wel ergens verblijven ook nog. Als je in België studeert, is er mogelijkheid om bij de ouders te blijven wonen. Energieverbruik, eten, drinken, huur,... allemaal veel duurder als je niet met anderen samenwoont....



Ik vind dat Engels de lingua franca moet worden van de wetenschap, in de mate dat dat nog niet zo is. Dat is trouwens maar gewoon een terugkeer naar de aloude toestand, toen het Latijn deze rol vervulde. Wetenschap is bij uitstek iets mondiaal, waar uitwisseling van kennis enorm belangrijk is. Als iedereen zijn eigen taal blijft hanteren, komen we nergens. Inderdaad. Niets zo irritant dan een artikel vinden dat je mateloos interesseert voor je eigen onderzoek, en dat dan in het Pools blijkt geschreven te zijn.

Nynorsk
16 november 2004, 17:00
De meeste stages zijn gratis, ... ga dat maar eens vragen aan mensen die verpleging studeren, die mogen 3 jaar lang om de X weeken X weken gratis en voor niets patienten gaan verzorgen ja ook 's nachts en in 't weekend, er zijn zelf klinieke die daar deels op draaien, ...
gratis? Die studenten betalen daar inschrijvingsgeld voor hoor ;-)