PDA

View Full Version : FPÖ jodelt alsnog victorie


Den Duisteren Duikboot
28 februari 2003, 18:09
Ofschoon extreem-rechts, alleszinsin België, altijd beweerde dat de winnaars aan de macht moeten en de verliezers in de oppositie, is in Oostenrijk flink gezondigd tegen dit principe, en nog wel door... de FPÖ, het rapalje dat vorig jaar onder het gewicht van ex-führer Jörg Haider bezweek en na amper één regeringsdeelname haar stemmental zag terugvallen van 27% naar een schamele 10%. Desondanks bedankte de FPÖ niet voor de eer toen ze gevraagd werd opnieuw in een coalitie te stappen met de christen-democraten, daarmee de wil van de kiezer straal negerend. De FPÖ houdt nog zes ministers/staatssecretarissen over (op 18, één onafhankelijke ex-FPÖ'er niet meegerekend).

Nu Haiders politieke ambities niet meer door zijn partij gesteund worden, lijkt de FPÖ nog maar een flets blauwdrukje van wat ooit geweest was. Bovendien is ze als kleine coalitiepartner gedoemd om ook bij de volgende verkiezingen verder te verliezen: de politieke strijd zal vooral tussen christen-democraten en oppositie worden gevoerd. Derhalve hoeven we ons niet te verwachten aan een door Louis Michel uitgevaardigd skiverbod. Blijft de vraag hoe het met de FPÖ verder moet: is ze thans een aanvaardbaar-rechtse partij geworden of kan ze elk moment nog in haar oude staat worden hersteld? In elk geval heeft ze ook dan een strategische blunder begaan door in de regering te stappen.

Supe®Staaf
28 februari 2003, 23:10
Opgeruimd staat netjes, zou ik zo zeggen;
Ik zou wel voorzichtig zijn om naar een parallelle werkwijze te streven met het vlaams blok in België.
De FPÖ blijkt een eenmanspartij te zijn.
Het blok is heel wat wijder vertakt, en kan meerdere pionnen op strategische plaatsen droppen.
Krijg hun kont maar eens van het fluweel eens ze erop geraken na hun eeuwige oppositiekuur.......... :?

TomB
1 maart 2003, 00:21
Opgeruimd staat netjes, zou ik zo zeggen;
Ik zou wel voorzichtig zijn om naar een parallelle werkwijze te streven met het vlaams blok in België.
De FPÖ blijkt een eenmanspartij te zijn.
Het blok is heel wat wijder vertakt, en kan meerdere pionnen op strategische plaatsen droppen.
Krijg hun kont maar eens van het fluweel eens ze erop geraken na hun eeuwige oppositiekuur.......... :?

Het valt maar te bezien. Wil je ze nu op het fluweel zetten of wachten tot ze een absolute meerderheid van proteststemmen tegen het Cordon Sanitaire hebben?

C uit W
1 maart 2003, 12:35
Krijg hun kont maar eens van het fluweel eens ze erop geraken na hun eeuwige oppositiekuur
Hehe, wat doet de huidige meerderheid?

Forza Europa
1 maart 2003, 12:38
Primo, FPÖ met het VLaams Blok vergelijken is vrij moeilijk, en intellectueel oneerlijk.

Secundo; Haider, toch nog steeds de machtigste FPÖer, doet een stommiteit met terug in een regering te stappen. Hij had beter zijn programma herschikt en verduidelijkt in de oppositie