PDA

View Full Version : Reactie in DS


Yann
5 oktober 2004, 13:44
DHL en andere onzin

Dit weekend teruggekomen van een reis van 1 maand in de Verenigde Staten. We volgden er het nieuws via plaatselijke kranten en via het internet. Voor het nieuws in België lazen we vooral de websites van de VRT en De Standaard. Bijna elke dag ging de eerste titel over de problemen rond DHL. We deden er steeds wat lacherig over; “dit kan nu toch echt geen serieus probleem zijn” en bekeken het bijhorende artikel zelden in detail. Na verloop van tijd begon het toch te dagen dat deze discussie niet helemaal onbelangrijk was. Ik werd zelf in het bijzonder getroffen door de scherpe, gedurfde maar rake analyse van Peter Vandermeersch halverwege vorige week.
De discussie gaat zogezegd over nachtvluchten en de lawaaihinder die die veroorzaken. Er kunnen hier onmiddellijk al bedenkingen bij worden gemaakt. Wisten de mensen die bij Zaventem gingen wonen niet dat er daar en luchthaven was? Zijn die enkele overvliegende vliegtuigen nu echt het einde van de wereld? Als je kijkt naar steden Quito of zeker Guayaquil in Ecuador zie je dat de luchthavens daar bij wijze van spreken in het centrum van de stad zelf liggen. De mensen die daar wonen hebben echter wel andere zaken om zich zorgen over te maken of om over te klagen. Dit kadert gewoon in het feit dat de Belg (bij uitbreiding de westerling uiteraard) rotverwend is en toch altijd iets vindt om over te klagen. Schaf de nachtvluchten af en de auto’s die ’s nachts door de straat rijden, worden plots veel beter hoorbaar. Misschien ook verbieden?
Maar veel erger is het naar mijn mening dat een dergelijke futiele discussie ervoor zorgt dat het landsbestuur zo ongeveer stil ligt. De opmaak van de begroting lijkt me net iets belangrijker maar die dreigt te worden bemoeilijkt door dat andere symbooldossier: Brussel-Halle-Vilvoorde. In feite vooral een symbool voor het grootste probleem van de Belgische politiek en politici: het zich eerder inlaten met communautair spierballenvertoon dan de echte problemen aan te pakken. Met de vergrijzing, de verrechtsing en de sociale problematiek staat er nochtans heel wat klaar. Mijns inziens is de federalisering gewoon veel te ver gegaan. Men is na elke verkiezing bevoegdheden blijven overhevelen naar de regionale niveaus zonder ook maar enigszins rekening te houden met functionaliteit en efficiëntie. Het zoveel genoemde subsidiariteitsbeginsel wordt vrijwel nooit toegepast. De oplossing ligt echter hierin vervat: problemen aanpakken op het niveau waarop men dit het best kan doen, zonder dat daar emotionele, irrationele invloeden op spelen. Op beleidsterreinen waarbij de bevoegdheden zichzelf overlappen moeten we misschien wel denken aan een Duits systeem waarbij de federale overheid boven de regionale staat. Anders wordt het gewoon onmogelijk om uit een impasse te geraken, zoals nu al wordt bewezen. Het is niet alleen de regering-Verhofstadt die hier op het spel staat, het is de Belgische staat. België ontstond na een toneelopvoering, een op zijn zachtst gezegd beetje vreemde aanleiding. Het einde na een discussie over nachtvluchten zou ook wel origineel zijn.
De Vlaamse ontvoogdingsstrijd had zijn belang in het verleden maar is nu echt wel gestreden. Vendelgezwaai is voorbijgestreefd. In een verenigd Europa dat steeds belangrijker wordt en uitbreidt is het absurd en schandalig dat twee regio’s binnen één land niet op een constructieve manier kunnen samenwerken. De Belgische politiek zou een voorbeeldfunctie voor de Unie in deze kunnen opnemen maar in plaats hiervan slagen we erin om steeds meer verdeeld te geraken en ons keer op keer zo aan de EU en de wereld te tonen. Dit moet ophouden. Als men binnen één land al niet kan samen werken, hoe zou dat dan moeten op internationaal niveau. Om John Kerry te parafraseren: Voor een sterker België, gerespecteerd in de wereld.


Philip Maelfait

Fieseler
5 oktober 2004, 14:26
DHL en andere onzin

Vendelgezwaai is voorbijgestreefd.

Philip Maelfait
Wilt ge dat eens aan de Rwa gaan vertellen pipo?

Als de Rwa of zijn zoon, de homofiele flipper, een stad komt bezoeken worden er een paar dagen voorheen duizende aartslelijke tricolores uitgedeeld aan alle omliggende scholen en aan onschuldige kinderen die dan in weer en wind de paar verlorengelopen nostalgische vendelzwaaiers (vooral oudstrijders die na de oorlog zijn geboren) moeten komen vervoegen.

Groot gelijk jong!
... en doe zo voort...

Bruno232
5 oktober 2004, 14:36
Wilt ge dat eens aan de Rwa gaan vertellen pipo?

Als de Rwa of zijn zoon, de homofiele flipper, een stad komt bezoeken worden er een paar dagen voorheen duizende aartslelijke tricolores uitgedeeld aan alle omliggende scholen en aan onschuldige kinderen die dan in weer en wind de paar verlorengelopen nostalgische vendelzwaaiers (vooral oudstrijders die na de oorlog zijn geboren) moeten komen vervoegen.

Groot gelijk jong!
... en doe zo voort...
een echte schan menièr. En de Vloominge mor betoole vei den Belgique �* papa HEE. En peisde gaw da doo Woole weirreke? Oep ons kap leive joo!!:roll: :roll: :roll:

Fieseler
5 oktober 2004, 14:46
een echte schan menièr. En de Vloominge mor betoole vei den Belgique �* papa HEE. En peisde gaw da doo Woole weirreke? Oep ons kap leive joo!!:roll: :roll: :roll:Ik begrijp geen jota van wat jij nu schrijft maar als je het gewone ABN zelfs niet bij benadering meester bent, aarzel dan niet om uw moedertaal Frans te gebruiken.
Het zijn toch vooral de Blubbertjes die uw posts lezen en daar het ook hun moedertaal is kan je dit gegeven ook als statement gebruiken om aan te toenen waar je met jouw Belgique naartoe wilt.:lol:

Zo scoor je weer eens bij uwe Rwa en zijn familie (zowel de echten als de bastaards)...

Ouwaer of Nie ouwaer?

Rr00ttt
5 oktober 2004, 15:07
De mensen die bij DHL hun job dreigen te verliezen beschouwt u dus als 'onzin'?

Patriot!
5 oktober 2004, 15:29
Nee, het federalisme dat de jobs van die mensen op de helling zet!

Distel
5 oktober 2004, 16:49
Nee, het federalisme dat de jobs van die mensen op de helling zet!

We hadden na het falen van het unitarisme destijds België inderdaad beter volledig gesplitst.

luc broes
5 oktober 2004, 17:26
Om Yann te troosten: Tchecho-slowakije was niet meer bestuurbaar.
Tchechië en Slowakije zijn in alle rust en vrede gesplitst en nu zelfstandig en tevreden. De betrekkingen zijn beter dan voorheen.
Dus helemaal niet schandalig, wel integendeel: een voorbeeld om na te volgen.

Yann
5 oktober 2004, 17:51
Om Yann te troosten: Tchecho-slowakije was niet meer bestuurbaar.
Tchechië en Slowakije zijn in alle rust en vrede gesplitst en nu zelfstandig en tevreden. De betrekkingen zijn beter dan voorheen.
Dus helemaal niet schandalig, wel integendeel: een voorbeeld om na te volgen.
België dreigt onbestuurbaar te worden door nationalisten die hun eigen territorium opeisen. Het Vlaams Blok, de partij waartoe jij behoort, doet niets liever dan een stok in het hoenderhok smijten, om dan buiten het paniekerige gekakel aan te horen. De Belgen blijven dit kinderachtig getouwtrek niet langer slikken, geloof me vrij. Een unitair beleid is de oplossing voor de meeste communautaire twisten, niet het federalisme, niet het confederalisme, niet het separatisme.

Ook voor het Blok is er een plafond. Eens dat bereikt is zal je met je kin op de grond smakken. Om je te troosten: zo is het gegaan in Nederland, in Duitsland, in Oostenrijk, in Frankrijk...............

rik47
5 oktober 2004, 18:05
Ook voor het Blok is er een plafond. Eens dat bereikt is zal je met je kin op de grond smakken. Om je te troosten: zo is het gegaan in Nederland, in Duitsland, in Oostenrijk, in Frankrijk...............Wel nadat vele programpunten zijn overgenomen en uitgevoerd door de tradionele partijen, maar hier zijn ze nog hardhorig.

Yann
5 oktober 2004, 18:08
Wel nadat vele programpunten zijn overgenomen en uitgevoerd door de tradionele partijen, maar hier zijn ze nog hardhorig.
In oersofte versie wel te verstaan. Of denkt u dat het VB een patent heeft op elk programmapunt dat met vreemdelingenbeleid te maken heeft???

rik47
5 oktober 2004, 18:16
In oersofte versie wel te verstaan. Of denkt u dat het VB een patent heeft op elk programmapunt dat met vreemdelingenbeleid te maken heeft???Voor jou misschien soft, maar voor veel kiezers waarschijnlijk voldoende.
Het bewijst wel het nut van een zweeppartij, helaas voor de andere partijen voelt het blok wel de polsslag van steeds meer mensen. Hoe groot moet het blok eigenlijk worden voor de traditionele partijen?

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 18:19
Ook voor het Blok is er een plafond. Eens dat bereikt is zal je met je kin op de grond smakken. Om je te troosten: zo is het gegaan in Nederland, in Duitsland, in Oostenrijk, in Frankrijk...............
In Nederland kon men maar moeilijk spreken van een echte partij. Heel de zaak werd gedragen door een enkele persoon, nl. Pim Fortuyn. Alles kwam plotseling in een stroomversnelling, en hij moest personeel bij elkaar harken. Het resultaat was er ook naar.

Duitsland heeft geen echte geloofwaardige radicaal rechtse partij gehad. De NPD is een karikatuur. Bij mijn weten ging de NPD echter fors vooruit bij de laatste verkiezingen.

In Oostenrijk is de rechtse partij weer haar verloren terrein aan het inhalen.


U vergeet natuurlijk te vermelden: Zwitserland, waar de radicaal rechtse partij met goed gevolg in de bondsregering zetelt. U vermeldt ook niet Denemarken waar de rechtse Volkspartij jaar op jaar is vooruitgegaan en nu zwaar weegt op het regeringsbeleid. U vermeldt ook niet Noorwegen waar de radicaal rechtse partij stijgt.

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 18:21
Met de vergrijzing, de verrechtsing en de sociale problematiek staat er nochtans heel wat klaar.
Uit dit zinnetje blijkt al vanuit welk standpunt de man schrijft. Blijkbaar is de "verrechtsing" van onze maatschappij voor die briefschrijver al even erg als de vergrijzing. Blijkbaar kan die linkse rakker het maar niet verteren dat mensen anders denken dan hij. Daarom beschouwt hij de stem van het volk nu als een probleem.

Yann
5 oktober 2004, 18:24
In Nederland kon men maar moeilijk spreken van een echte partij. Heel de zaak werd gedragen door een enkele persoon, nl. Pim Fortuyn. Alles kwam plotseling in een stroomversnelling, en hij moest personeel bij elkaar harken. Het resultaat was er ook naar.
In Vlaanderen wordt het Blok door maximum drie personen gedragen: Van Hecke, Annemans en Dewinter.

Duitsland heeft geen echte geloofwaardige radicaal rechtse partij gehad. De NPD is een karikatuur. Bij mijn weten ging de NPD echter fors vooruit bij de laatste verkiezingen.
Duitsland heeft een zéér geloofwaardige radicaal rechtse partij gehad.

In Oostenrijk is de rechtse partij weer haar verloren terrein aan het inhalen.
:lol: Hoezo?


U vergeet natuurlijk te vermelden: Zwitserland, waar de radicaal rechtse partij met goed gevolg in de bondsregering zetelt. U vermeldt ook niet Denemarken waar de rechtse Volkspartij jaar op jaar is vooruitgegaan en nu zwaar weegt op het regeringsbeleid. U vermeldt ook niet Noorwegen waar de radicaal rechtse partij stijgt.
Ik heb ook nooit vermeld dat extreem-rechtse partij geen opgang kunnen kennen. Ik stel alleen vast dat ze allemaal vroeg of laat hetzelfde leven beschoren zijn.

Yann
5 oktober 2004, 18:26
Uit dit zinnetje blijkt al vanuit welk standpunt de man schrijft. Blijkbaar is de "verrechtsing" van onze maatschappij voor die briefschrijver al even erg als de vergrijzing. Blijkbaar kan die linkse rakker het maar niet verteren dat mensen anders denken dan hij. Daarom beschouwt hij de stem van het volk nu als een probleem.
Iemand die tegen extreemrechts is, is niet persé een "linkse rakker". Zo ben ik bv. allesbehalve links.

Patriot!
5 oktober 2004, 18:30
Kom kom ;)

Distel
5 oktober 2004, 18:32
Iemand die tegen extreemrechts is, is niet persé een "linkse rakker". Zo ben ik bv. allesbehalve links.

Maar Yann toch. U bent zèlf in dat hokje gekropen! 8) :lol: :lol: :lol:

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 18:55
Iemand die tegen extreemrechts is, is niet persé een "linkse rakker". Zo ben ik bv. allesbehalve links.
Daarom is u waarschijnlijk ook tegen de verrechtsing van onze samenleving :-D :-D :-D

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 18:56
In Vlaanderen wordt het Blok door maximum drie personen gedragen: Van Hecke, Annemans en Dewinter.
Dat beweert u. Wij van het Vlaams Blok weten echter beter.

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 18:57
Duitsland heeft een zéér geloofwaardige radicaal rechtse partij gehad.
Ja? Welke mag dat dan wel wezen in het naoorlogse Duitsland?

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 19:00
:lol: Hoezo?
Bij de laatste regionale verkiezingen (maart 2004). Toen wist Haiders FPÖ zomaar eventjes 42,5% van de stemmen binnen te halen in Karintië. De ÖVP verloor toen zomaar eventjes de helft van de stemmen...

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 19:01
Ik heb ook nooit vermeld dat extreem-rechtse partij geen opgang kunnen kennen. Ik stel alleen vast dat ze allemaal vroeg of laat hetzelfde leven beschoren zijn.
Dat geldt voor alle partijen: er is altijd een op- en neergang.

Yann
5 oktober 2004, 19:26
Daarom is u waarschijnlijk ook tegen de verrechtsing van onze samenleving :-D :-D :-D
Nee, wel tegen de verextreemrechtsing van de samenleving.

Yann
5 oktober 2004, 19:28
Dat beweert u. Wij van het Vlaams Blok weten echter beter.
Ja tuurlijk! Morel, Verstrepen, Verreyken, Overmeire, De Man... d�*t is de basis van het VB. Daarmee dat ze nu ook continu in de media komen. Nog meer zelfs dan voor de verkiezingen van 13 juni!

Yann
5 oktober 2004, 19:28
Ja? Welke mag dat dan wel wezen in het naoorlogse Duitsland?
Wie heeft het over naoologs?

Yann
5 oktober 2004, 19:31
Dat geldt voor alle partijen: er is altijd een op- en neergang.
Hoe groter de opgang van het VB, des te groter de neergang. Dat is niet alleen logisch, dat is ook vergelijkbaar met de situatie van extreemrechts in onze buurlanden. Binnen tien jaar flirt VB met de kiesdrempel, binnen vijftien jaar zijn het one %-ers. Bij ons gebeurt dat in diezelfde tijdsspanne dus in omgekeerde volgorde. :wink:

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 20:46
Hoe groter de opgang van het VB, des te groter de neergang. Dat is niet alleen logisch, dat is ook vergelijkbaar met de situatie van extreemrechts in onze buurlanden. Binnen tien jaar flirt VB met de kiesdrempel, binnen vijftien jaar zijn het one %-ers. Bij ons gebeurt dat in diezelfde tijdsspanne dus in omgekeerde volgorde. :wink:
Hahaha. Eerlijk gezegd heb ik het FN in Frankrijk nog niet naar het nul-niveau zien afdalen...

En in Duitsland bleef de NPD al altijd rond het nul-niveau (met uitzondering van de laatste verkiezingen).

De Deense Volkspartij is ook nog steeds niet achteruitgegaan.

De Noorse rechtsen ook niet.

In Zwitserland ook niet.

En de LPF. Die partij lijkt niet echt rechts (Pim Fortuyn heeft dat trouwens altijd bestreden).

Jan van den Berghe
5 oktober 2004, 20:47
Wie heeft het over naoologs?
U en ik, dacht ik zo. Dit gaat immers over de huidige politiek. Niet over oude koeien...

Yann
5 oktober 2004, 20:52
U en ik, dacht ik zo. Dit gaat immers over de huidige politiek. Niet over oude koeien...
Oude koeien? Ik hoop dat jij nog geen zestig jaar bent?

Jazeker
5 oktober 2004, 22:20
België dreigt onbestuurbaar te worden door nationalisten die hun eigen territorium opeisen.
Inderdaad. De franstaligen herhalen elke dag dat ze de Vlaamse gemeenten bij Brussel willen annexeren.

Yann
6 oktober 2004, 08:34
Inderdaad. De franstaligen herhalen elke dag dat ze de Vlaamse gemeenten bij Brussel willen annexeren.
Waar ik radicaal tegen ben! Het moet van twee kanten komen...

luc broes
6 oktober 2004, 10:37
Waar ik radicaal tegen ben! Het moet van twee kanten komen...En het komt ook van twee kanten:
De Franstaligen dringen ons het vreemdelingenstemrecht op.
En de Vlamingen schenken hen de randgemeenten.
Compromis �* la belge!

Yann
7 oktober 2004, 17:00
En het komt ook van twee kanten:
De Franstaligen dringen ons het vreemdelingenstemrecht op.
En de Vlamingen schenken hen de randgemeenten.
Compromis �* la belge!
Ik zeg niet dat men langs twee kanten moet beginnen pesten. Dat is zo'n kinderachtige mentaliteit van in de kleuterschool: "jamaar meester, HIJ is begonnen!".

Nello
23 november 2004, 13:53
Dat beweert u. Wij van het Vlaams Blok weten echter beter.
Juist. Er is ook nog Marie Rose Morel :twisted: