PDA

View Full Version : België, een land van ongeletterde boerkes?


C2C
4 februari 2015, 22:31
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

TheFourHorsemen
4 februari 2015, 22:35
Of we staan meer open voor boeken uit andere landen, wat zorgt dat lokale schrijvers meer concurrentie ondervinden?

Ik beweer niet dat dat de reden is hoor, maar ik denk dat het wel zou kunnen meespelen.

Nietzsche
4 februari 2015, 22:36
Islam he, islam.

De schoofzak
4 februari 2015, 22:37
Oeps ... de hoogstaande Franstalige non-landgenoten krikken ons b. gemiddelde onvoldoende omhoog om op Europees vlak nog maar tot in de middenmoot te geraken.

.

Garry
4 februari 2015, 22:39
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?Nederlands taalgebied is veel groter dan dat de meest simpele hier weten en beseffen. De vraag is of eigenlijk publiceren nog wel financieel interessant is in een ontwikkeld land waarvan de burgers intellectueel genoeg zijn om weet te hebben van het bestaan van een E-reader.

Ik neem aan dat er heel wat achterlijke landen zijn waar ze het bestaan daarvan nog niet ontdekt hebben en dat daar het papieren boek het enige is wat ze kennen en gangbaar is. Waarschijnlijk zijn dat dan zeer vruchtbare gebieden voor schrijvers van 't zevende knoopsgat om het zoveelste Hollisterachtig snertverhaal uit te brengen.

DucDEnghien
4 februari 2015, 22:42
Oeps ... de hoogstaande Franstalige non-landgenoten krikken ons b. gemiddelde onvoldoende omhoog om op Europees vlak nog maar tot in de middenmoot te geraken.

.

Yep, de Vlaamse literaire cultuur bestaat uit kookboeken en kiekeboe-strips. Echt de Vlaamse boerkes waardig.

Jan van den Berghe
4 februari 2015, 22:44
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.


De opstellers van dat kaartje hebben ongetwijfeld iets vergeten, nl. de mede-uitgaven van heel wat boeken in ons taalgebied. Een niet onaardig boeken worden in gedeeld beheer uitgegeven door zowel een Nederlandse als een Vlaamse uitgeverij.

Jan van den Berghe
4 februari 2015, 22:46
Yep, de Vlaamse literaire cultuur bestaat uit kookboeken en kiekeboe-strips. Echt de Vlaamse boerkes waardig.

't Lijkt erop dat u eerder in die laatste categorie hoort, zeker als u schijnbaar niet op de hoogte bent van bijvoorbeeld het letterkundig fonds van Manteau.

hamac
4 februari 2015, 22:47
Nederlands taalgebied is veel groter dan dat de meest simpele hier weten en beseffen. De vraag is of eigenlijk publiceren nog wel financieel interessant is in een ontwikkeld land waarvan de burgers intellectueel genoeg zijn om om weet te hebben van het bestaan van een E-reader.

Ook E-boeken vallen onder publicaties hoor. :-)

Het is gewoonweg een kwestie van vraag en aanbod.
Het groot aantal beschikbare boeken in het Frans en Engels drukt op de vraag. De afzetmarkt wordt hiermee nog kleiner wat dan weer weegt op de kosten versus de baten en dus uiteindelijk het aanbod.

Jan van den Berghe
4 februari 2015, 22:48
Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

En de tweede fout die het kaartje maakt, is het voorstellen alsof we in België een ondeelbare boekenmarkt hebben.

Indien u zich echt wil informeren, lees onderstaand artikel in plaats van te zwaaien met een kaartje dat op slechts twijfelachtige informatie werd opgemaakt.

Hier:
http://www.knack.be/nieuws/boeken/britten-publiceren-meeste-boeken-per-inwoner-vlaanderen-nummer-2/article-normal-476553.html

Garry
4 februari 2015, 22:53
Ook E-boeken vallen onder publicaties hoor. :-)

Het is gewoonweg een kwestie van vraag en aanbod.
Het groot aantal beschikbare boeken in het Frans en Engels drukt op de vraag. De afzetmarkt wordt hiermee nog kleiner wat dan weer weegt op de kosten versus de baten en dus uiteindelijk het aanbod.Dat ontken ik niet maar als u kunt lezen zult u begrijpen wat ik geschreven heb, dat ik betwijfel of het nog wel interessant is om een boek uit te brengen. Wie koopt dat nog? In een mum van tijd heb je zonder één boek gekocht te hebben meer dan 7000 boeken op uw E-reader staan.

C2C
4 februari 2015, 23:02
Nederlands taalgebied is veel groter dan dat de meest simpele hier weten en beseffen. De vraag is of eigenlijk publiceren nog wel financieel interessant is in een ontwikkeld land waarvan de burgers intellectueel genoeg zijn om weet te hebben van het bestaan van een E-reader.

Ik neem aan dat er heel wat achterlijke landen zijn waar ze het bestaan daarvan nog niet ontdekt hebben en dat daar het papieren boek het enige is wat ze kennen en gangbaar is. Waarschijnlijk zijn dat dan zeer vruchtbare gebieden voor schrijvers van 't zevende knoopsgat om het zoveelste Hollisterachtig snertverhaal uit te brengen.

Nochtans publiceren de rijkste en meest ontwikkelde landen ter wereld (Noorwegen, Finland, Denemarken -- met hun idiosyncratische micro-taaltjes), trouwens ondermeer ook de uitvinders van de moderne GSM en van de meest gebruikte netwerksoftware waarzonder e-readers niet zouden functioneren (Linux), -- bijhoorlijk wat meer boeken dan het mild onderontwikkelde België.


Maar het zou ook kunnen dat De Schoofzak gelijk heeft: Walen en franstalige Brusselaars publiceren heel weinig, want die lezen al wat uit Frankrijk komt. Scherp gezien van De Schoofzak, - anders toch niet bekend als de meest belezen man op deze cybervuilhoop.

DucDEnghien
4 februari 2015, 23:17
't Lijkt erop dat u eerder in die laatste categorie hoort, zeker als u schijnbaar niet op de hoogte bent van bijvoorbeeld het letterkundig fonds van Manteau.

Ik analyseer gewoon de cijfers van de boekenverkoop in Vlaanderen.

hamac
4 februari 2015, 23:19
Ik analyseer gewoon de cijfers van de boekenverkoop in Vlaanderen.

Welke cijfers?
Welke analyse?

DucDEnghien
4 februari 2015, 23:28
Welke cijfers?
Welke analyse?

Die van de boekenvereniging in Vlaanderen die zich daar mee bezig houdt. Kent u die niet?

Stormram
4 februari 2015, 23:31
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Idiote logica ... Kwaliteit en kwantiteit, zegt je dat iets? Misschien zijn uitgevers hier zeer kritisch en slechts in beperkte mate bereid om risico's te nemen. Hetgeen uiteraard terecht is. Elke lapzwans vindt zichzelf dezer dage zo über-interessant dat hij het al overwoog om een boek te schrijven. Boeken waar niemand op zit te wachten dus ...

Wit-Rusland ... 1033 Boeken. Vertel mij eens hoe interessant of vernieuwend de literatuur in de laatste dictatuur van Europa zou kunnen zijn? De enige kritische krant daar wordt zoals bij de Geschwister Scholl in Nazi-Duitsland als vlugschrift verspreid, gedrukt door vrijwilligers in illegale panden met kopieermachines.

Je raaskalt en je bent een masochistische volksverrader. Al wat je hier komt afreageren, zijn je frustraties m.b.t. tot dat huisnegertje. Je had je misschien beter een Bulgaarse besteld.

hamac
4 februari 2015, 23:33
Die van de boekenvereniging in Vlaanderen die zich daar mee bezig houdt. Kent u die niet?

Het ging hier over het aantal publicaties, niet over de top-10.
Plotwendingen zijn leuk in boeken.

DucDEnghien
4 februari 2015, 23:39
Het ging hier over het aantal publicaties, niet over de top-10.
Plotwendingen zijn leuk in boeken.

Top 20 2014 in Vlaanderen :

5 keukenboeken, 8 strips voor debielen (kiekeboe en FC de Kampioenen).

Tavek
4 februari 2015, 23:56
Meten ze ISBN nummers ? Of echte romans ?

Want als ze ISBN nummers nemen dan klopt dat voor geen meter.

maddox
5 februari 2015, 00:19
Als ge ziet wie de nieuwe boekenkopers moeten zijn in Blegië, dan is de Koran een bestseller.

fox
5 februari 2015, 08:25
Top 20 2014 in Vlaanderen :

5 keukenboeken, 8 strips voor debielen (kiekeboe en FC de Kampioenen).

Dat is nog steeds niet de volledige publicatielijst van "boekenvereniging Vlaanderen" waarop u zich zogezegd baseert. Blijkbaar is het moeilijk om een linkje te produceren. Ik begrijp dat wel, aangezien u boekenvereniging Vlaanderen uit uw duim zuigt.

Universalia
5 februari 2015, 09:01
http://3.bp.blogspot.com/-awa2oSzIIEU/UEW5jrtUPfI/AAAAAAAAfrc/WCla4HSqFWw/s400/Hans-de-chagrijnige-bergtrol.jpg

Getekendereep
5 februari 2015, 09:06
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Ik weet niet hoe ze die kaart hebben samengesteld maar het is totale quatsch, er verschijnen in België al meer strips dan dit. Blijkbaar zijn de gegevens op basis van de IPA gegevens en die rekenen NL en BE niet mee.

Volgens Boek.be staat Vlaanderen alleen al op de 2e plaats met 1886 titels per miljoen Vlamingen

http://www.knack.be/nieuws/boeken/britten-publiceren-meeste-boeken-per-inwoner-vlaanderen-nummer-2/article-normal-476553.html

Een ruwe berekening op basis van de Vlaamse publicaties leert trouwens dat mocht Vlaanderen in de lijst met uitgegeven titels per hoofd van de I.P.A. hebben gestaan, het meteen goed was voor de tweede plek. In 2013 verschenen 12.259 Vlaamse boeken, 1886 per miljoen Vlamingen.

IanVD
5 februari 2015, 09:22
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Er zullen wel meerdere factoren meespelen, maar 2 belangrijke zijn volgens mij toch:
1) België bestaat voornamelijk uit Nederlands- en Franstaligen. Beide talen worden in onze (veel) grotere buurlanden gesproken en auteursrechten zijn meestal taalgebonden ipv gebiedsgebonden.
2) Uw kaartje heeft geen gegevens van zo'n 40% van het voorgestelde gebied. Om hieruit te besluiten dat Belgen de ongeletterde boerkes van Europa zijn is wat te voorbarig.

cato
5 februari 2015, 10:28
Of we staan meer open voor boeken uit andere landen, wat zorgt dat lokale schrijvers meer concurrentie ondervinden?

Ik beweer niet dat dat de reden is hoor, maar ik denk dat het wel zou kunnen meespelen.

Het is me opgevallen dat er in Vlaanderen weinig boekwinkels zijn ,
als je dit vergelijk met Nederland.
Kennelijk wordt er niet veel gelezen.

maddox
5 februari 2015, 10:47
Het is me opgevallen dat er in Vlaanderen weinig boekwinkels zijn ,
als je dit vergelijk met Nederland.
Kennelijk wordt er niet veel gelezen.

U bent een beetje 20ste eeuws.
De meeste lokale boekhandels gaan falliet omdat de verkoop via het net iets te vlot gaat.

DucDEnghien
5 februari 2015, 11:05
Dat is nog steeds niet de volledige publicatielijst van "boekenvereniging Vlaanderen" waarop u zich zogezegd baseert. Blijkbaar is het moeilijk om een linkje te produceren. Ik begrijp dat wel, aangezien u boekenvereniging Vlaanderen uit uw duim zuigt.

Hier sukkeltje, slide 9 :

http://www.boekenvak.be/sites/default/files/GfK_Jaarcijfers%20_Boek%20be_2014_190115.pdf

Wapper
5 februari 2015, 11:06
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Nadenken is niet uw sterkste kant precies.
Hoe meer inwoners een land heeft, hoe meer potentieele schrijvers er zullen zijn, hoe meer uitgeverijen, hoe meer potentieele lezers,enz.

Als ik de cijfers van uw grafiekje uitzet tegen het aantal inwoners van elk land (bron Wiki, afgerond), en het aantal boeken per inwoner bereken, dan ziet het plaatje er helemaal anders uit.

LAND | BOEKEN | INWONERS| BOEKEN/INWONER (x 10E-5)
BE 490 10.574.000 4,6
NL 690 16.518.000 4,2
FR 1040 65.165.000 1,6
UK 2870 61.600.000 4,6
ES 1620 46.000.000 3,5
TU 570 80.694.000 0,7
BU 820 7.621.000 10,7

Belgie komt op gelijke hoogte met UK, dat notabene publiceert in een wereldtaal.

Next please! :rofl:

cato
5 februari 2015, 11:10
U bent een beetje 20ste eeuws.
De meeste lokale boekhandels gaan falliet omdat de verkoop via het net iets te vlot gaat.

Dan blijft er in Belgie weinig over, want er waren al weinig boekhandels.
Gelukkig doet Nederland het veel beter op dit gebied

hamac
5 februari 2015, 11:11
Hier sukkeltje, slide 9 :

http://www.boekenvak.be/sites/default/files/GfK_Jaarcijfers%20_Boek%20be_2014_190115.pdf

Slechts 20 boeken?
Of snap je het verschil niet tussen het aantal uitgebrachte boeken en een Top-20?

IanVD
5 februari 2015, 11:11
Nadenken is niet uw sterkste kant precies.
Hoe meer inwoners een land heeft, hoe meer potentieele schrijvers er zullen zijn, hoe meer uitgeverijen, hoe meer potentieele lezers,enz.

Als ik de cijfers van uw grafiekje uitzet tegen het aantal inwoners van elk land (bron Wiki, afgerond), en het aantal boeken per inwoner bereken, dan ziet het plaatje er helemaal anders uit.

LAND | BOEKEN | INWONERS| BOEKEN/INWONER (x 10E-5)
BE 490 10.574.000 4,6
NL 690 16.518.000 4,2
FR 1040 65.165.000 1,6
UK 2870 61.600.000 4,6
ES 1620 46.000.000 3,5
TU 570 80.694.000 0,7
BU 820 7.621.000 10,7

Belgie komt op gelijke hoogte met UK, dat notabene publiceert in een wereldtaal.

Next please! :rofl:

Sorry Wapper, maar de cijfers op het prentje zijn al het aantal boeken per 1 miljoen inwoners.

hamac
5 februari 2015, 11:13
Nadenken is niet uw sterkste kant precies.
Hoe meer inwoners een land heeft, hoe meer potentieele schrijvers er zullen zijn, hoe meer uitgeverijen, hoe meer potentieele lezers,enz.

Als ik de cijfers van uw grafiekje uitzet tegen het aantal inwoners van elk land (bron Wiki, afgerond), en het aantal boeken per inwoner bereken, dan ziet het plaatje er helemaal anders uit.


Heu, de gegeven cijfers waren al relatieve cijfers. ;-)

Wapper
5 februari 2015, 11:39
Sorry Wapper, maar de cijfers op het prentje zijn al het aantal boeken per 1 miljoen inwoners.

Miljaar, ik ga hier af als een gieter...:oops:

https://onderdeappelboom.files.wordpress.com/2011/12/dsc_0792.jpg

De schoofzak
5 februari 2015, 12:11
En onze pvda-uitgeverijen ?
Zijn die wel actief genoeg ?

.

Sukkelaar
5 februari 2015, 12:14
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Die cijfers gelden voor gans België; is het bekend hoeveel voor Vlaanderen, Wallonië en het Duitstalig gebied?

Sukkelaar
5 februari 2015, 12:17
Nederlands taalgebied is veel groter dan dat de meest simpele hier weten en beseffen. De vraag is of eigenlijk publiceren nog wel financieel interessant is in een ontwikkeld land waarvan de burgers intellectueel genoeg zijn om weet te hebben van het bestaan van een E-reader.

Ik neem aan dat er heel wat achterlijke landen zijn waar ze het bestaan daarvan nog niet ontdekt hebben en dat daar het papieren boek het enige is wat ze kennen en gangbaar is. Waarschijnlijk zijn dat dan zeer vruchtbare gebieden voor schrijvers van 't zevende knoopsgat om het zoveelste Hollisterachtig snertverhaal uit te brengen.

Ik koop voornamelijk stripverhalen en verkies toch deze in boekvorm te hebben.

Sukkelaar
5 februari 2015, 12:18
Yep, de Vlaamse literaire cultuur bestaat uit kookboeken en kiekeboe-strips. Echt de Vlaamse boerkes waardig.

Hieruit blijkt dat je de uitgebreide collectie aan stripverhalen die Vlaanderen rijk is niet kent.

fox
5 februari 2015, 13:15
Hier sukkeltje, slide 9 :

http://www.boekenvak.be/sites/default/files/GfK_Jaarcijfers%20_Boek%20be_2014_190115.pdf

U lijkt hier eens te meer het sukkeltje zijn.

Slide 9 is geen exhaustieve lijst van alle publicaties van dit jaar, het gaat hier enkel over de best verkopende boeken. Die zijn zelfs niet noodzakelijk geschreven in het jaar 2014. Verder is deze publicatie ook niet van de hand van de door u in het leven geroepen Boekenvereniging Vlaanderen. Het komt van boek.be

Maar goed, ook hier is het niet verwonderlijk dat jij het allemaal niet zo erg goed begrijpt.

lamenielachen
5 februari 2015, 13:21
Of we staan meer open voor boeken uit andere landen, wat zorgt dat lokale schrijvers meer concurrentie ondervinden?

Ik beweer niet dat dat de reden is hoor, maar ik denk dat het wel zou kunnen meespelen.

Indien je het stemgedrag van de Belgen bekijkt zou je nog denken dat ze gelijk hebben ook. In "dag allemaal" kom je nu niet bepaald economische of politieke debatten tegen.

DewareJakob
5 februari 2015, 14:19
U lijkt hier eens te meer het sukkeltje zijn.

Slide 9 is geen exhaustieve lijst van alle publicaties van dit jaar, het gaat hier enkel over de best verkopende boeken. Die zijn zelfs niet noodzakelijk geschreven in het jaar 2014. Verder is deze publicatie ook niet van de hand van de door u in het leven geroepen Boekenvereniging Vlaanderen. Het komt van boek.be

Maar goed, ook hier is het niet verwonderlijk dat jij het allemaal niet zo erg goed begrijpt.

Hij probeert gewoon:

Uit het forumreglement:
forumgangers die zich beperken tot one-liners, smileypostings, provocatie om de provocatie, copy-pastes, spam, eindeloos getrol, etc.

DewareJakob
5 februari 2015, 14:21
U lijkt hier eens te meer het sukkeltje zijn.

Slide 9 is geen exhaustieve lijst van alle publicaties van dit jaar, het gaat hier enkel over de best verkopende boeken. Die zijn zelfs niet noodzakelijk geschreven in het jaar 2014. Verder is deze publicatie ook niet van de hand van de door u in het leven geroepen Boekenvereniging Vlaanderen. Het komt van boek.be

Maar goed, ook hier is het niet verwonderlijk dat jij het allemaal niet zo erg goed begrijpt.

Hij probeert gewoon:

Uit het forumreglement:
forumgangers die zich beperken tot one-liners, smileypostings, provocatie om de provocatie, copy-pastes, spam, eindeloos getrol, etc.

subocaj
5 februari 2015, 17:51
En onze pvda-uitgeverijen ?
Zijn die wel actief genoeg ?

.

Even actief als de N-VA uitgeverijen, maar zonder hun subsidie budget.

maddox
5 februari 2015, 20:59
Even actief als de N-VA uitgeverijen, maar zonder hun subsidie budget.

Moet wel pikken, zo zonder KGB subsidies.

C2C
6 februari 2015, 19:59
Nadenken is niet uw sterkste kant precies.
Hoe meer inwoners een land heeft, hoe meer potentieele schrijvers er zullen zijn, hoe meer uitgeverijen, hoe meer potentieele lezers,enz.

Als ik de cijfers van uw grafiekje uitzet tegen het aantal inwoners van elk land (bron Wiki, afgerond), en het aantal boeken per inwoner bereken, dan ziet het plaatje er helemaal anders uit.

LAND | BOEKEN | INWONERS| BOEKEN/INWONER (x 10E-5)
BE 490 10.574.000 4,6
NL 690 16.518.000 4,2
FR 1040 65.165.000 1,6
UK 2870 61.600.000 4,6
ES 1620 46.000.000 3,5
TU 570 80.694.000 0,7
BU 820 7.621.000 10,7

Belgie komt op gelijke hoogte met UK, dat notabene publiceert in een wereldtaal.

Next please! :rofl:

Bent u een beetje debiel? Probeer de titel van de kaart eens te lezen en ook te begrijpen.

Wapper
6 februari 2015, 22:21
Bent u een beetje debiel? Probeer de titel van de kaart eens te lezen en ook te begrijpen.

Wie leest er nu in godsnaam titels van kaarten? :rofl:

The Paulus Experience
7 februari 2015, 00:11
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Vlamingen hebben een niche cultuur, maar kunnen terugvallen op de publicaties uit buurland Nederland, Franstaligen hangen aan de wagon van buurland Frankrijk.
Al bij al kan je zeggen dat de gemiddelde Belg van een groter aanbod kan genieten dan de gemiddelde Fransman of Duitser.
Enneuh al die boeken in de UK, daar tellen ze de tabloids bij zeker?

Trouwens, verduidelijk publicaties.

de vuile muilekoek
7 februari 2015, 13:37
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Ja ik bekijk de oppervlakte van de landen en de hoeveel aan inwoners ? dan scoort ons kut landje toch nog echt uitstekend...:roll:

TheFourHorsemen
7 februari 2015, 14:02
Ja ik bekijk de oppervlakte van de landen en de hoeveel aan inwoners ? dan scoort ons kut landje toch nog echt uitstekend...:roll:

Je bent niet serieus hoop ik?

HOUZEE !
7 februari 2015, 14:18
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Ik denk dat het door de W

HOUZEE !
7 februari 2015, 14:18
Van alle Europese landen publiceert België het minst aantal boeken. Zelfs minder dan een islamietennest als Turkije, of een zigeunerstal als Bulgarije.

http://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/01/books-published-per-capita.jpg?3

Zijn wij de ongeletterde keuterboerkes van Europa, wanneer het op intellect en cultuur aankomt?

Of komt het omdat wij zo'n kleine taalgebiedjes hebben?

Ik denk dat het door de Walen komt, die schrijven geen boeken.

Demper
7 februari 2015, 17:34
Walen zijn nog dommer dan de kloten van een varken.