PDA

View Full Version : Premier Netanyahu roept op tot “massale immigratie” naar Israël


Drukazz
15 februari 2015, 12:23
http://www.nrc.nl/wp-content/uploads/2015/02/ne-568x379.jpg
Benjamin Netanyahu, premier van Israël. Foto AP / Abir Sultan

BUITENLAND De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft opgeroepen tot “massale immigratie” van Europese joden naar Israël, schrijft persdienst AP. Dit naar aanleiding van de schietpartij in een synagoge in Kopenhagen, waarbij een 30-jarige joodse beveiliger is gedood.

Netanyahu zei dat de regering vandaag in debat gaat over een miljoenenplan om de joodse immigratie vanuit Frankrijk, België en Oekraïne aan te moedigen. Netanyahu, voorafgaand aan de kabinetsvergadering:

“Deze golf van aanslagen zal, naar verwachting, doorzetten. Joden verdienen het om in elk land veilig te zijn, maar we zeggen tegen onze broeders en zusters: Israël is uw thuis.”

Jair Melchior, de opperrabbijn van Denemarken, zei “teleurgesteld” te zijn door de oproep.

“Terreur is geen reden om naar Israël te verhuizen.”

DE WERELD REAGEERT
Minister Koenders (PvdA, Buitenlandse Zaken) over de aanslag, tegen persdienst ANP:

“[Het is] opnieuw een schokkende aanval op vrije burgers en het vrije woord.”

Ook de Deense cartoonist Kurt Westergaard, zelf als eens het doelwit van aanslagen nadat hij in 2005 karikaturen tekende van de profeet Mohammed, heeft gereageerd. Tegen het Duitse persbureau DPA zei hij:

“Dit is verschrikkelijk. Misschien konden we dit verwachten, na wat er in Parijs gebeurd, maar het is toch heel dichtbij. Mijn eerste gevoel was: ik word heel kwaad.”

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/15/netanyahu-roept-op-tot-massale-immigratie-naar-israel/

Zien jullie nog een toekomst voor Joden in Europa? Of heeft Netanyahu gelijk en zijn Joden beter af in Israël?

geertvdb
15 februari 2015, 16:03
Allemaal naar een stukje woestijn? Een land waar het echt nooit regent? En dat allemaal omdat hij vreest dat de Palestijnen meer kinderen gaan maken?

Knettergek!

Als een opperwezen een beloofd land maakt, waarom maakt hij het dan zo dor en droog?

Charlie don't Surf
15 februari 2015, 16:14
... Israel lijkt mij nu ook geen garantie op een veilig thuis ...

Israeli Fatalities (http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Terrorism/victims.html)

(Dank aan Eli voor de bron)

... zou toch eerder voor Europa kiezen ...

Nietzsche
15 februari 2015, 16:20
... Israel lijkt mij nu ook geen garantie op een veilig thuis ...

Israeli Fatalities (http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Terrorism/victims.html)

(Dank aan Eli voor de bron)

... zou toch eerder voor Europa kiezen ...

Die bron.....

:rofl:

Ahahahahahah

TheFourHorsemen
15 februari 2015, 16:24
... Israel lijkt mij nu ook geen garantie op een veilig thuis ...

Israeli Fatalities (http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Terrorism/victims.html)

(Dank aan Eli voor de bron)

... zou toch eerder voor Europa kiezen ...

Die lay-out...

geertvdb
15 februari 2015, 16:26
Netanyahu ziet er wat ziekskes uit, hé?

Thuleander
15 februari 2015, 16:29
Gaat en vermenigvuldigt u, volk van Israel! :cheer:
https://www.youtube.com/watch?v=CbedCRS4BdE

E. Migrant
15 februari 2015, 16:49
Netanyahu weet blijkbaar goed wat er te wachten staat. Maar er zullen toch weer dommeriken onder de joden zijn die achterblijven, zoals in de jaren '30.

Thuleander
15 februari 2015, 20:24
Als een opperwezen een beloofd land maakt, waarom maakt hij het dan zo dor en droog?

Om jou te treiteren.

Nietzsche
15 februari 2015, 20:52
Netanyahu wil "alle" Joden uit Europa naar Israël halen en trekt daar 40 miljoen euro voor uit. Dat is ongeveer 37 euro per Jood.

Nounou, dikke vetpot jonge !

:rofl:

geertvdb
15 februari 2015, 21:11
Om jou te treiteren.

Om mij te treiteren? Ik vind dat juist geweldig:-D

Hoe minder dat er daar valt, hoe meer in mijnen hof, en dan moet ik niet sproeien. En mijnen hof is niet 'beloofd' door 1 of ander opperwezen!

Indomitable
15 februari 2015, 21:19
Een hoofd om brandhout op te kappen.

Gipsy
15 februari 2015, 21:42
Netanyahu wil "alle" Joden uit Europa naar Israël halen en trekt daar 40 miljoen euro voor uit. Dat is ongeveer 37 euro per Jood.

Nounou, dikke vetpot jonge !

:rofl:


Ongeveer 40 cent per kilo. Dat valt nogal mee, zelfs een pak goedkoper dan varkensvlees.

Indomitable
15 februari 2015, 21:59
Ongeveer 40 cent per kilo. Dat valt nogal mee, zelfs een pak goedkoper dan varkensvlees.
Dat is poverdorie nog goedkoper dan Renmans.

Wapper
15 februari 2015, 22:00
Een hoofd om brandhout op te kappen.

Of ook: "ne smoel om matrakken op te rodeeren"

MultiMAN
16 februari 2015, 20:14
Ik dacht dat het Israelisch, racistisch apartheidsregime geen voorstander is van multicultuur? Maar blijkbaar nodigt het wildvreemde Europeanen uit die nog nooit een voet binnen Israel gezet heeft. Om een vreemdelingenlegioen battalion toe te voegen aan het Israelische terreurleger ofzo?

Wapper
16 februari 2015, 20:44
Ze hebben weer wat binnengegooid...

Drukazz
16 februari 2015, 20:46
Ik dacht dat het Israelisch, racistisch apartheidsregime geen voorstander is van multicultuur? Maar blijkbaar nodigt het wildvreemde Europeanen uit die nog nooit een voet binnen Israel gezet heeft. Om een vreemdelingenlegioen battalion toe te voegen aan het Israelische terreurleger ofzo?

Geen land ter wereld is multicultureler dan Israël.

Trouwens, heb jij al een antiracistisch apartheidsregime gezien? :lol:

MultiMAN
16 februari 2015, 20:52
Geen land ter wereld is multicultureler dan Israël.


Inderdaad, allemaal vreemdelingen uit Europa, Amerika, Rusland, Ethiopië enz.

Waarom worden de "eigen" zwartjes zo vies bekeken?

Nietzsche
16 februari 2015, 20:54
Inderdaad, allemaal vreemdelingen uit Europa, Amerika, Rusland, Ethiopië enz.

Waarom worden de "eigen" zwartjes zo vies bekeken?

Omdat de meeste zwartjes daar geen Joden zijn.

Drukazz
16 februari 2015, 20:55
Inderdaad, allemaal vreemdelingen uit Europa, Amerika, Rusland, Ethiopië enz.

Waarom worden de "eigen" zwartjes zo vies bekeken?

https://www.youtube.com/watch?v=uBFN91t2z28

Ik zou dit even bekijken mocht ik van u zijn.

Soedanese vluchtelingen hebben inderdaad wel een slecht imago in de Israëlische samenleving. Maar zij scoren dan ook bijzonder hoog in verkrachtingsstatistieken, gevangenispopulatie, criminaliteit en dergelijke meer.

cookie monster
16 februari 2015, 20:55
Geen land ter wereld is multicultureler dan Israël.

Trouwens, heb jij al een antiracistisch apartheidsregime gezien? :lol:
Jawel , de racisten worden er apart gehouden :lol:

MultiMAN
16 februari 2015, 21:08
Soedanese vluchtelingen hebben inderdaad wel een slecht imago in de Israëlische samenleving.

Russen ook. Omdat ik je "gooi wat zand in de ogen" repliek niet smaakte, ben ik zelf op zoek gegaan en heb ik het antwoord zelf gevonden.


Israel: promised land for Jews ... as long as they're not black


Ethiopian Jews who have been brought into Israel in several mass transfer operations, have found themselves relegated to an underclass.

They are not only racially discriminated against in housing, employment, education, the army and even in the practice of their religion, but have also been unwittingly used to bolster illegal settlements.

https://www.middleeastmonitor.com/resources/commentary-and-analysis/3917-israel-promised-land-for-jews-as-long-as-theyre-not-black

Charlie don't Surf
16 februari 2015, 21:47
De joodse gemeenschap in Denemarken verwerpt het aanbod van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu om naar Israël te emigreren. (http://www.knack.be/nieuws/wereld/joden-in-denemarken-het-zal-niet-terrorisme-zijn-dat-ons-naar-israel-doet-emigreren/article-normal-533905.html)

... en dat valt alleen maar toe te juichen ...

Drukazz
16 februari 2015, 22:31
De joodse gemeenschap in Denemarken verwerpt het aanbod van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu om naar Israël te emigreren. (http://www.knack.be/nieuws/wereld/joden-in-denemarken-het-zal-niet-terrorisme-zijn-dat-ons-naar-israel-doet-emigreren/article-normal-533905.html)

... en dat valt alleen maar toe te juichen ...

De Joden in Duitsland in de jaren '30 verwerpten ook het zionistische voorstel om naar hun thuisland te remigreren.

Nietzsche
16 februari 2015, 22:33
We zijn dankbaar voor de bezorgdheid van Netanyahu

:rofl:

Raap me op.

Jan van den Berghe
16 februari 2015, 23:05
De Joden in Duitsland in de jaren '30 verwerpten ook het zionistische voorstel om naar hun thuisland te remigreren.

Over welk voorstel hebt u het dan wel?

Charlie don't Surf
16 februari 2015, 23:06
De Joden in Duitsland in de jaren '30 verwerpten ook het zionistische voorstel om naar hun thuisland te remigreren.Thuisland in de jaren 30 :roll: ? ... en zoals de Deense Joden zeggen "ze voelen zich in de eerste plaats Deens" ...

Jay-P.
17 februari 2015, 01:58
Terwijl de Islamitische Staat moslims oproept om hen te vervoegen in het Midden-Oosten roept de Israelische Staat joden op om hen te vervoegen in 'Israel'.
Zelfde zootje neven en nichten om te ronselen en te vechten om door hen bezet gebied bezet te houden en uit te breiden.
Laat ze toch doen... for God's sake !.
Niet terug laten komen, wel te verstaan.

Drukazz
17 februari 2015, 02:06
Over welk voorstel hebt u het dan wel?

Zionistische leiders riepen al voor wereldoorlog 2 op tot remigratie naar Israël....

Drukazz
17 februari 2015, 02:07
Thuisland in de jaren 30 :roll: ? ... en zoals de Deense Joden zeggen "ze voelen zich in de eerste plaats Deens" ...

Ja, de Duitse Joden voelden zich in de jaren '30 ook Duits....

Drukazz
17 februari 2015, 02:07
Terwijl de Islamitische Staat moslims oproept om hen te vervoegen in het Midden-Oosten roept de Israelische Staat joden op om hen te vervoegen in 'Israel'.
Zelfde zootje neven en nichten om te ronselen en te vechten om door hen bezet gebied bezet te houden en uit te breiden.
Laat ze toch doen... for God's sake !.
Niet terug laten komen, wel te verstaan.

Ja, vergelijk anders eens een terreurorganisatie met God's land. Sterk.

MultiMAN
17 februari 2015, 02:20
God's land.

De joodse staat die de regels van God niet toepast, rebelleert maw tegen God. We weten hoe dat opnieuw zal eindigen.

Jay-P.
17 februari 2015, 02:49
Ja, vergelijk anders eens een terreurorganisatie met God's land. Sterk.Fijn dat ge het toegeeft! Terreurorganisaties (meervoud = MEERVOUD).

Sukkelaar
17 februari 2015, 15:27
Ik dacht dat het Israelisch, racistisch apartheidsregime geen voorstander is van multicultuur? Maar blijkbaar nodigt het wildvreemde Europeanen uit die nog nooit een voet binnen Israel gezet heeft. Om een vreemdelingenlegioen battalion toe te voegen aan het Israelische terreurleger ofzo?

Moest je je geschiedenis goed kennen dan zou je weten dat de Israelische regering in de vorige eeuw Joodse zwarten heeft terug gehaald uit Afrika. Zij waren afstammelingen van een van de Joodse stammen. Die mensen werden met open armen ontvangen en vonden onmiddellijk werk en woning.
En dit in tegenstelling van wat hogerop geschreven staat.

Sukkelaar
17 februari 2015, 15:29
Inderdaad, allemaal vreemdelingen uit Europa, Amerika, Rusland, Ethiopië enz.

Waarom worden de "eigen" zwartjes zo vies bekeken?

Omdat het geen zwartjes zijn.

Nietzsche
17 februari 2015, 15:44
Ja, vergelijk anders eens een terreurorganisatie met God's land. Sterk.

https://www.youtube.com/watch?v=giPl056B17M

geertvdb
17 februari 2015, 15:57
Moest je je geschiedenis goed kennen dan zou je weten dat de Israelische regering in de vorige eeuw Joodse zwarten heeft terug gehaald uit Afrika. Zij waren afstammelingen van een van de Joodse stammen. Die mensen werden met open armen ontvangen en vonden onmiddellijk werk en woning.
En dit in tegenstelling van wat hogerop geschreven staat.

Nee, ook zij waren afstammelingen van bekeerlingen. Geen spoor van Joods DNA.
Iets wat nu zeer recent de israelische regering toegeeft, wat betreft alle Israelis..

Nietzsche
17 februari 2015, 15:59
Nee, ook zij waren afstammelingen van bekeerlingen. Geen spoor van Joods DNA.
Iets wat nu zeer recent de israelische regering toegeeft, wat betreft alle Israelis..

?

Zoals islamitisch DNA, of?

Drukazz
17 februari 2015, 16:02
Nee, ook zij waren afstammelingen van bekeerlingen. Geen spoor van Joods DNA.
Iets wat nu zeer recent de israelische regering toegeeft, wat betreft alle Israelis..

Net zoals er zwarte en witte christenen/moslims bestaan, bestaan er ook zwarte en witte joden

Nietzsche
17 februari 2015, 16:04
Net zoals er zwarte en witte christenen/moslims bestaan, bestaan er ook zwarte en witte joden

Ah, dit doet mij dan weer goed, je geeft in ieder geval toe dat er niet zoiets bestaat als een Joods volk. ;-)

TheFourHorsemen
17 februari 2015, 16:07
Ah, dit doet mij dan weer doet, je geeft in ieder geval toe dat er niet zoiets bestaat als een Joods volk. ;-)

"Dit doet mij dan weer doet"... al iets te veel gepost vandaag? Begint de verwarring een beetje toe te slaan :p?

Nietzsche
17 februari 2015, 16:08
"Dit doet mij dan weer doet"... al iets te veel gepost vandaag? Begint de verwarring een beetje toe te slaan :p?

;-)

geertvdb
17 februari 2015, 16:09
Net zoals er zwarte en witte christenen/moslims bestaan, bestaan er ook zwarte en witte joden

Ja ja, kweet het wel. Maar in dit geval heeft geen enkele Israëli DNA van de mensen die het OT schreven of Jeruzalem gesticht hebben. En dat is toch wel verschrikkelijk weinig. Nochtans is het OT duidelijk over afstamming!
En dan blijft er alleen over dat ze dezelfde godsdienst hebben. >Maar geloof in een illusionair opperwezen heeft voor mij geen enkele waarde als eigendomsrecht. We leven in de 21e eeuw tenslotte.

LiberaalNL
17 februari 2015, 17:22
Ah, dit doet mij dan weer goed, je geeft in ieder geval toe dat er niet zoiets bestaat als een Joods volk. ;-)
Waarom verkondig jij telkens deze onwaarheid? Op basis van welke definitie?

Nietzsche
17 februari 2015, 17:39
Waarom verkondig jij telkens deze onwaarheid? Op basis van welke definitie?

Op basis van het feit dat er ook niet zoiets bestaat als een islamitisch-volk.

LiberaalNL
17 februari 2015, 18:01
Op basis van het feit dat er ook niet zoiets bestaat als een islamitisch-volk.
Moslims beschouwen zich niet als een volk en Joden wel. En je haalt geen wetenschappelijke definitie aan.

Nietzsche
17 februari 2015, 18:02
Moslims beschouwen zich niet als een volk en Joden wel. En je haalt geen wetenschappelijke definitie aan.

:lol:

LiberaalNL
17 februari 2015, 22:58
:lol:
Het zijn nochtans de feiten. Er zijn bijvoorbeeld geen atheïstische moslims, maar wel atheïstische Joden. En je noemt nog steeds geen wetenschappelijke definitie.

Drukazz
17 februari 2015, 23:23
Het zijn nochtans de feiten. Er zijn bijvoorbeeld geen atheïstische moslims, maar wel atheïstische Joden. En je noemt nog steeds geen wetenschappelijke definitie.

Goed punt. (niet ironisch bedoeld)

Nietzsche
17 februari 2015, 23:24
Het zijn nochtans de feiten. Er zijn bijvoorbeeld geen atheïstische moslims, maar wel atheïstische Joden. En je noemt nog steeds geen wetenschappelijke definitie.

Er zijn geen atheïstische Joden, dat kan namelijk niet.

Joden zijn mensen die het jodendom aanhangen, of in ieder geval een moeder.

geertvdb
17 februari 2015, 23:51
Er zijn geen atheïstische Joden, dat kan namelijk niet.

Joden zijn mensen die het jodendom aanhangen, of in ieder geval een moeder.

Ik dacht efkes dat liberaalNl gelijk had, maar toch een sterke counter van Nietzsche:-)

C2C
17 februari 2015, 23:53
Nethanyanu is een jerk. Een oorlogsstoker en een koloniaal die de Joodse zaak allerminst dient.

Drukazz
18 februari 2015, 00:34
Er zijn geen atheïstische Joden, dat kan namelijk niet.

Joden zijn mensen die het jodendom aanhangen, of in ieder geval een moeder.

De Joden vormen een volk of etniciteit, ook bekend als Israëlieten, het Joodse volk of volk Israël.

Het Joodse volk leefde volgens de Bijbelse overlevering gedurende ten minste drieduizend jaar in de regio Palestina, waar het een monotheïstische religie (het Jodendom) ontwikkelde en meerdere malen zelfbeschikking genoot. De Joden werden na een opstand door de Romeinen vrijwel geheel uit Palestina verbannen. Daarna begon de diaspora. De Joden hebben sindsdien een bewogen bestaan geleid waarin armoede, discriminatie, onderdrukking en uitroeiing, maar ook culturele, economische en individuele bloei voorkwamen. Door de jaren heen was de joodse religie, het jodendom, de voornaamste bindende factor tussen de Joden die verspreid over de hele wereld wonen, maar het belijden van deze religie of het volgen van de joodse tradities is geen vereiste om tot het Joodse volk te behoren.



Hopelijk heb ik jou wat bijgeleerd zo laat op de avond. :)

Drukazz
18 februari 2015, 00:35
Nethanyanu is een jerk. Een oorlogsstoker en een koloniaal die de Joodse zaak allerminst dient.

Hier se, onze man die pleit voor de etnische zuivering van de blankmens in Zuid-Afrika gaat ook eens iets zeggen. :lol: :lol:

Wat houdt de "Joodse zaak" in?

Nietzsche
18 februari 2015, 00:35
De Joden vormen een volk of etniciteit, ook bekend als Israëlieten, het Joodse volk of volk Israël.

Het Joodse volk leefde volgens de Bijbelse overlevering gedurende ten minste drieduizend jaar in de regio Palestina, waar het een monotheïstische religie (het Jodendom) ontwikkelde en meerdere malen zelfbeschikking genoot. De Joden werden na een opstand door de Romeinen vrijwel geheel uit Palestina verbannen. Daarna begon de diaspora. De Joden hebben sindsdien een bewogen bestaan geleid waarin armoede, discriminatie, onderdrukking en uitroeiing, maar ook culturele, economische en individuele bloei voorkwamen. Door de jaren heen was de joodse religie, het jodendom, de voornaamste bindende factor tussen de Joden die verspreid over de hele wereld wonen, maar het belijden van deze religie of het volgen van de joodse tradities is geen vereiste om tot het Joodse volk te behoren.



Hopelijk heb ik jou wat bijgeleerd zo laat op de avond. :)

Je hebt vooral weer aangetoond dat je een religieuze downie bent, niet meer niet minder.

Drukazz
18 februari 2015, 00:37
Je hebt vooral weer aangetoond dat je een religieuze downie bent, niet meer niet minder.

Indien je niet intellectueel eerlijk bent, valt er weinig te discussiëren helaas.. :(

Nietzsche
18 februari 2015, 00:39
Indien je niet intellectueel eerlijk bent, valt er weinig te discussiëren helaas.. :(

Ik ga niet discussiëren met iemand die zijn argumenten gaat baseren op een sprookjes boek nee.

C2C
18 februari 2015, 00:40
Hier se, onze man die pleit voor de etnische zuivering van de blankmens in Zuid-Afrika gaat ook eens iets zeggen. :lol: :lol:
Da's onderdeel van de Joodse aanpak: rechtvaardig, marxistisch, intellectueel.

Wat houdt de "Joodse zaak" in?

Het promoten van de grote Joodse moderne cultuur, van Hannah Arendt en Walter Benjamin, tot Einstein, Oppenheimer en Derrida.

Nethanyahu is een ouwbakken burgermannetje dat in een voor-oorlogse (WWII) zionistische fantasie is blijven steken. Totaal voorbijgestreefd, zelfs voor Joodse oma's.

Drukazz
18 februari 2015, 00:40
Ik ga niet discussiëren met iemand die zijn argumenten gaat baseren op een sprookjes boek nee.

Hoe zijn volgens zou Joden dan verspreid geraakt over de wereld?

Nietzsche
18 februari 2015, 00:41
Hoe zijn volgens zou Joden dan verspreid geraakt over de wereld?

Het zijn mensen, die neuken.

Vent, wat is je IQ? serieus... :lol:

LiberaalNL
18 februari 2015, 12:48
Er zijn geen atheïstische Joden, dat kan namelijk niet.

Joden zijn mensen die het jodendom aanhangen, of in ieder geval een moeder.
Dit klopt niet. Frits Barend en Hans Knoop zijn bijvoorbeeld Joden die atheïst zijn. Joods-zijn ben je bij geboorte; gelovig zijn niet.

Nietzsche
18 februari 2015, 12:51
Dit klopt niet. Frits Barend en Hans Knoop zijn bijvoorbeeld Joden die atheïst zijn. Joods-zijn ben je bij geboorte; gelovig zijn niet.

Een beetje zoals atheïstische moslims?

:lol:

Antoon
18 februari 2015, 13:00
Het zijn mensen, die neuken.

Vent, wat is je IQ? serieus... :lol:

Zwakste repliek van gans deze draad.

LiberaalNL
18 februari 2015, 13:01
Een beetje zoals atheïstische moslims?

:lol:
Nee. Moslims kunnen geen atheïst zijn en Joden wel.

Antoon
18 februari 2015, 13:01
Een beetje zoals atheïstische moslims?

:lol:

Jouw "vragen als antwoord" inclusief smilies geven aan dat je eigenlijk in een hoek bent geduwd en geen goede argumenten meer hebt.

Nietzsche
18 februari 2015, 13:04
Nee. Moslims kunnen geen atheïst zijn en Joden wel.

Nee, aangezien Joden mensen zijn die het Jodendom aanhangen of in ieder geval een moeder hebben die dat doet.

Strikt genomen kan een Jood dus atheïst zijn maar het is allemaal religieus gebonden, niet meer niet minder.

Nietzsche
18 februari 2015, 13:04
Jouw "vragen als antwoord" inclusief smilies geven aan dat je eigenlijk in een hoek bent geduwd en geen goede argumenten meer hebt.

Natuurlijk jonge.

Antoon
18 februari 2015, 13:06
Nee. Moslims kunnen geen atheïst zijn en Joden wel.

Dat moeten Moslims beslissen, niet jij. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met de Moslims, maar bij de Joden weet ik het wel.

De Joden zelf zeggen dat elk kind dat geboren is van een Joodse moeder automatisch Joods is. Bij modernere strekkingen en ook voor de Israëlische wetgeving is elk kind dat geboren is van een Joodse ouder automatisch Joods.

Last but not least : elke persoon die een Joodse voorouder heeft en zich als Joods identifieer wordt ook als dusdanig aanvaard, behalve door religieuze Joden.

Wanneer iemand deel uitmaakt van wat heet het Joodse Volk ( via een van bovenvermelde redenen ), dan kan deze persoon best atheïstisch zijn, en toch Joods zijn.

Met andere woorden : Atheïstische Joden of Joodse atheïsten bestaan wel degelijk.

Nogmaals : voor de Moslims weet ik het niet.

Antoon
18 februari 2015, 13:07
Nee, aangezien Joden mensen zijn die het Jodendom aanhangen of in ieder geval een moeder hebben die dat doet.

Strikt genomen kan een Jood dus atheïst zijn maar het is allemaal religieus gebonden, niet meer niet minder.

Dat laatste heb ik net tegengesproken, je mag het geloven of niet, ligt aan jou. Maar het is niet persé religieus gebonden.

Nietzsche
18 februari 2015, 13:08
Dat laatste heb ik net tegengesproken, je mag het geloven of niet, ligt aan jou. Maar het is niet persé religieus gebonden.

Uhh jawel.

Antoon
18 februari 2015, 13:29
Uhh jawel.

Welk deel van mijn uitleg begrijp je niet?

geertvdb
18 februari 2015, 13:30
Hoe zijn volgens zou Joden dan verspreid geraakt over de wereld?

Er is nooit een verspreiding geweest. Bepaalde volkeren zijn bekeerd tot het Jodendom. En die volkeren hebben wel eens een tochtje gemaakt door Europa. De Joden zelf zijn gebleven waar ze zaten.

dalibor
18 februari 2015, 13:34
Hoe zijn volgens zou Joden dan verspreid geraakt over de wereld?

Te voet, met de boot. Recentelijk ook met de auto, de trein, de bus en het vliegtuig.

Antoon
18 februari 2015, 15:55
Er is nooit een verspreiding geweest. Bepaalde volkeren zijn bekeerd tot het Jodendom. En die volkeren hebben wel eens een tochtje gemaakt door Europa. De Joden zelf zijn gebleven waar ze zaten.

Wie heeft jou dit wijsgemaakt, man, man.

Na de vernietiging van de eerste Tempel van Jeruzalem rond 587 v.Chr. door de Babyloniërs vertrok een deel van de bevolking van Juda naar Egypte; het grootste deel van de bevolking ging in ballingschap naar Babylon. In Babylon werden de Judeërs ondergebracht in afgesloten nederzettingen...
...
Van Babylonië en van Palestina uit verspreidde de joodse diaspora zich in de daaropvolgende eeuwen via Syrië naar Klein-Azië, naar Mesopotamië, het Arabisch schiereiland en naar Centraal-Azië. In de tijd van het Hellenisme waren de meeste joodse nederzettingen te vinden in Egypte. Daarnaast waren er nederzettingen in Cyrenaica, in havensteden in het oostelijke Middellandse Zeegebied, langs de Zwarte Zee en uiteindelijk ook in Rome.
...
Reeds vóór de verwoesting van de tweede Tempel in het jaar 70 woonden er meer joden in de diaspora dan in Palestina. De grootste verspreiding, deze keer over bijna de gehele wereld, namelijk in Noord-Afrika, Europa, Azië en, na de middeleeuwen, ook in Amerika, begon na de mislukte joodse opstand in 135 na Chr., die door Julius Severus werd neergeslagen. Maar of daarmee een verband bestaat, kan betwijfeld worden. Het kan ook een interpretatie zijn
...
Vanaf circa 1880 trokken tienduizenden Joodse migranten uit met name Oost-Europa maar ook uit Jemen naar Palestina, destijds een Ottomaanse provincie. Zij hoopten dat het herscheppen van een eigen thuisland of staat daar een einde zou maken aan het antisemitisme en aan de eeuwenlange vervolging en onderdrukking van de Joden in de diaspora
...
bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_diaspora)

LiberaalNL
19 februari 2015, 12:30
Nee, aangezien Joden mensen zijn die het Jodendom aanhangen of in ieder geval een moeder hebben die dat doet.

Strikt genomen kan een Jood dus atheïst zijn maar het is allemaal religieus gebonden, niet meer niet minder.
Dus Kroaten, Bosniakken, Serviërs en Ieren zijn ook geen volken volgens jou?

Nietzsche
19 februari 2015, 12:32
Dus Kroaten, Bosniakken, Serviërs en Ieren zijn ook geen volken volgens jou?

Zijn Serviërs mensen die het Servietiisme aanhangen of in ieder geval een moeder hebben die dat doet?

LiberaalNL
19 februari 2015, 12:47
Zijn Serviërs mensen die het Servietiisme aanhangen of in ieder geval een moeder hebben die dat doet?
Ja, het Servisch-orthodoxe christendom waarmee ze zich onderscheiden van de Rooms-katholieke Kroaten en de islamistische Bosniakken.

TheFourHorsemen
19 februari 2015, 12:54
Ja, het Servisch-orthodoxe christendom waarmee ze zich onderscheiden van de Rooms-katholieke Kroaten en de islamistische Bosniakken.

Dus een Kroaat moet Rooms-katholiek zijn om een Kroaat te zijn?

LiberaalNL
19 februari 2015, 12:59
Dus een Kroaat moet Rooms-katholiek zijn om een Kroaat te zijn?
Niet noodzakelijk, maar verschil in geloof is het natie-onderscheidende verschil tussen Kroaten, Serviërs en Bosniakken.

dalibor
19 februari 2015, 13:00
Niet noodzakelijk, maar verschil in geloof is het natie-onderscheidende verschil tussen Kroaten, Serviërs en Bosniakken.

Waar hoort een atheïstische Joego bij?

TheFourHorsemen
19 februari 2015, 13:01
Niet noodzakelijk, maar verschil in geloof is het natie-onderscheidende verschil tussen Kroaten, Serviërs en Bosniakken.

Dat klopt dan weer wel. Het leek echter even alsof je beweerde dat je Serviër bent door orthodox te zijn, kroaat door katholiek te zijn... (wat wel zo is bij joden)

LiberaalNL
19 februari 2015, 14:50
Waar hoort een atheïstische Joego bij?
Joegoslaven bestaan niet (meer). Uiteraard zijn er ook Kroaten, Serviërs en Bosniakken die atheïst zijn. Echter: de Joegoslavische natie, zo ver die al heeft bestaan, is uiteengevallen door godsdienstverschillen en de daaruit volgende oorlogen en moordpartijen.

Nietzsche
19 februari 2015, 14:54
LiberaalNL, ik wil best meegaan in je redenering, maar dan bestaat er ook zoiets als een Islamitisch-volk.

dalibor
19 februari 2015, 15:04
Joegoslaven bestaan niet (meer). Uiteraard zijn er ook Kroaten, Serviërs en Bosniakken die atheïst zijn. Echter: de Joegoslavische natie, zo ver die al heeft bestaan, is uiteengevallen door godsdienstverschillen en de daaruit volgende oorlogen en moordpartijen.

In de jaren '80 ben ik er meermaals geweest, in Slovenië, Kroatië, Servië en Bosnië-Herzegovina. Je had er een samenleving waarin de godsdienstbeleving en het bijhorende nationalisme getemperd werden door het regime. Al was het woord dictatuur voor het bewind onder Tito een te zware term. Er was een relatieve welvaart en vooruitgang.

Als je mij vraagt of het herwinnen van die nationalistische vrijheden een stap vooruitis geweest zeg ik resoluut nee. In ik ken heel wat mensen uit de regio die dat ook vinden en het niet erg zouden hebben gevonden verder te gaan als Joegoslaven. Ik stel daarbij niet de schuldvraag naar wie het heeft doen mislopen. Daar hebben ze zelf, maar zeker ook het westen een verantwoordelijkheid. De afscheuring van Slovenië was jammer maar nog te verteren. Eens Kroatië die weg opging, wist ik dat het niet zou goedkomen.

LiberaalNL
19 februari 2015, 15:07
Dat klopt dan weer wel. Het leek echter even alsof je beweerde dat je Serviër bent door orthodox te zijn, kroaat door katholiek te zijn... (wat wel zo is bij joden)
Het probleem van deze discussie is dat er op alles natuurlijk een uitzondering is. Waar het om gaat is dat Nietzsche ten onrechte steeds stelt dat er geen Joodse natie bestaat, terwijl dat wel zo is. De (culture bagage) van een godsdienst kan een natie-onderscheidend kenmerk zijn. Tegelijkertijd zijn er natuurlijk onder Joden, Kroaten, Serviërs en Bosniakken atheïsten.

Nietzsche
19 februari 2015, 15:54
Het probleem van deze discussie is dat er op alles natuurlijk een uitzondering is. Waar het om gaat is dat Nietzsche ten onrechte steeds stelt dat er geen Joodse natie bestaat, terwijl dat wel zo is. De (culture bagage) van een godsdienst kan een natie-onderscheidend kenmerk zijn. Tegelijkertijd zijn er natuurlijk onder Joden, Kroaten, Serviërs en Bosniakken atheïsten.

Welke dan?

Antoon
20 februari 2015, 01:01
.

Antoon
20 februari 2015, 01:04
Welke dan?

Bangladesh? Sri Lanka? Of was het Chili?

vuggie
20 februari 2015, 01:29
Waar hoort een atheïstische Joego bij?

Bij de Joden en Roma:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Jasenovac_-_Death_Toll.jpg/1280px-Jasenovac_-_Death_Toll.jpg

vuggie
20 februari 2015, 01:32
LiberaalNL, ik wil best meegaan in je redenering, maar dan bestaat er ook zoiets als een Islamitisch-volk.

Alleen al in Joegoslavië/Europa de Bosniakken en Albanezen.

En dan hebben we het niet over het feit dat Bulgaren atheïstische Turken zijn.

vuggie
20 februari 2015, 01:36
Welke dan?

Tito en consorten.

vuggie
20 februari 2015, 01:39
In de jaren '80 ben ik er meermaals geweest, in Slovenië, Kroatië, Servië en Bosnië-Herzegovina. Je had er een samenleving waarin de godsdienstbeleving en het bijhorende nationalisme getemperd werden door het regime. Al was het woord dictatuur voor het bewind onder Tito een te zware term. Er was een relatieve welvaart en vooruitgang.

Als je mij vraagt of het herwinnen van die nationalistische vrijheden een stap vooruitis geweest zeg ik resoluut nee. In ik ken heel wat mensen uit de regio die dat ook vinden en het niet erg zouden hebben gevonden verder te gaan als Joegoslaven. Ik stel daarbij niet de schuldvraag naar wie het heeft doen mislopen. Daar hebben ze zelf, maar zeker ook het westen een verantwoordelijkheid. De afscheuring van Slovenië was jammer maar nog te verteren. Eens Kroatië die weg opging, wist ik dat het niet zou goedkomen.
De Serviërs waren blij met hun eigen staat nadat de internationale gemeenschap Montenegro erkende.

Daardoor werd Servië na enkele eeuwen in 2006 onafhankelijk.

De VS had deze slimmigheid niet doorzien.

En Rusland helpt Kosovo te behouden.

geertvdb
20 februari 2015, 09:59
Wie heeft jou dit wijsgemaakt, man, man.

Een Jood zelf. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Invention_of_the_Jewish_People

Ik geloof dat ge het 1 en ander gemist hebt, want onlangs heeft de Israelische overheid toegegeven dat de Europese Joden afstammen van bekeerlingen.

geertvdb
20 februari 2015, 10:02
Wie heeft jou dit wijsgemaakt, man, man.

Dit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_diaspora

is een mythe, zoals Sinterklaas en het monster van Loch Ness, uitgevonden in de 19e eeuw.

Wake up! Mijn dochter van 8 gelooft niet meer in de Sint hoor.

Antoon
20 februari 2015, 10:29
Een Jood zelf. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Invention_of_the_Jewish_People

Ik geloof dat ge het 1 en ander gemist hebt, want onlangs heeft de Israelische overheid toegegeven dat de Europese Joden afstammen van bekeerlingen.

Die man stelt dat huidige Joden totaal niet afstammen van de Joden uit Bijbelse tijden, en jij stelt de Bijbel in vraag. Allemaal goed en wel en ik ben het hier uiteraard niet mee eens.

Maar dat was mijn punt niet.

Je schreef:


Er is nooit een verspreiding geweest.


Really??

Doorheen de eeuwen zijn Joden overal ter wereld vervolgd en verjaagd. Of je nu gelooft dat het begon in het Midden-Oosten of niet, ze hebben zich in alle hoeken van de wereld gevestigd en uit elk van die plekken zich verder moeten verspreiden.

Ook de Europese en Amerikaanse Joden van vandaag zijn vooral afstammelingen van mensen die de laatste twee eeuwen uit andere contreien zijn moeten vluchten. Dat is altijd zo geweest voor de Joden.

Dat er in heel die tijd geen bekeerlingen tussen zitten lees je mij niet schrijven, maar het aantal is beperkt want de Joden hebben geen missionaire religie, integendeel zelfs.

Enige uitzondering zijn de Chazaren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijk_der_Chazaren), het enige voorbeeld in de geschiedenis van een niet-joods volk dat zich tot het Jodendom bekeert. En daar wordt dan uiteraard gretig gebruik van gemaakt om te zeggen dat de Joden een uitgevonden volk zou zijn.

Maar ook de Chazaren, net als alle andere Joden, hebben zich verder in de wereld verspreid omwille van economische en politieke redenen.

Nietzsche
20 februari 2015, 11:16
Bangladesh? Sri Lanka? Of was het Chili?

Als je stiekem op Israël doelt, dat is niet van de Joden.

Antoon
20 februari 2015, 14:35
Als je stiekem op Israël doelt, dat is niet van de Joden.

Van wie dan wel?

geertvdb
20 februari 2015, 14:56
Die man stelt dat huidige Joden totaal niet afstammen van de Joden uit Bijbelse tijden, en jij stelt de Bijbel in vraag. Allemaal goed en wel en ik ben het hier uiteraard niet mee eens.

Wie stelt de bijbel niet in vraag, buiten fundamentalisten? Het is geen historisch boek. Als gij het er niet mee eens bent moet ge wel met argumenten afkomen.



Maar dat was mijn punt niet.

Toch wel.





Enige uitzondering zijn de Chazaren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijk_der_Chazaren), het enige voorbeeld in de geschiedenis van een niet-joods volk dat zich tot het Jodendom bekeert. En daar wordt dan uiteraard gretig gebruik van gemaakt om te zeggen dat de Joden een uitgevonden volk zou zijn.

Neen! Alle (ik herhaal: alle) Joden zijn afstammelingen van bekeerlingen. Ik zeg niet dat het een 'uitgevonden' volk is, ik zeg alleen dat een 'terugkeer' naar een beloofd land (wat al krankzinnig is, want opperwezens die een land beloven is dikke onzin) niet kan. De voorouders van de huidige Joden komen niet uit de Levant.


Maar ook de Chazaren, net als alle andere Joden, hebben zich verder in de wereld verspreid omwille van economische en politieke redenen.

heel interessant!

Antoon
23 februari 2015, 10:31
heel interessant!

Uiteraard interessant, maar zeker ook relevant, want het ondermijnt volledig jouw stelling :
Er is nooit een verspreiding geweest. ... De Joden zelf zijn gebleven waar ze zaten.

really?