PDA

View Full Version : Bijenhotel


The Syndrome
19 februari 2015, 12:38
Wie heeft al een bijenhotel gekocht alsmede bijvriendelijke bloemen gezaaid .
Ik dus , de bijtjes verdwijnen en als de bij uitsterft sterft de mens uit .
Mijn bijenhotel zit vol kleine buisjes en denappels .
Ook nog een hoop takken dicht op elkaar gesmeten , het schijnt dat dat ook dienst kan doen als hotel .

Skobelev
19 februari 2015, 12:47
10 jaar geleden al eentje gehangen, een kleintje dat meer voor wetenschappelijk onderoek diende.

Fuck man, die folder zit nog steeds in mijn tas... 8O

97236

Zeus
19 februari 2015, 14:05
Hoe minder van die vliegende rotbeesten in mijn tuin, hoe liever.

Bovenbuur
19 februari 2015, 14:17
als de bij uitsterft sterft de mens uit

Aldus een lukrake opmerking van Albert Einstein, groot bijenkenner.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de bijensterfte geen groot probleem is, het kan veel economische schade veroorzaken en in de minder rijke delen van de wereld hongersnood. Maar uitsterven? Zo fragiel geloof ik dan ook weer niet dat wij als planeet zijn.

Sta me toe een verhaaltje te vertellen: Biosphere 2 is een grote kas ergens in Amerika, het was een poging om een stabiel ecosysteem te creëren dat compleet onafhankelijk was van de rest van de planeet (op filtering van zonlicht door de atmosfeer na, bij gebrek aan een bouwlocatie in de ruimte EDIT: o, en een stukje warmte, en ahh je snapt het idee). Toen de kas helemaal vol zat met mensen, dieren en planten gingen de deuren dicht, en vrijwel direct voltrok zich een ramp. De ene na de andere soort stierf uit. Ook de bevruchtende insecten. Maar hun rol werd wel gelijk overgenomen. Niet door mensen met stokken, zoals je in China nog weleens ziet, maar door mieren. Die beesten waren een plaag, zo succesvol dat er bijna geen oppervlaktes in de hele kas waren die niet krioelden van de beesten, maar ze zagen dus wel kansen liggen: bloemen produceren nectar, dus is er vast wel een beest bereid om het op te komen halen.

Ik denk niet dat mieren dezelfde rol in het groot zouden gaan spelen, al is het maar omdat we er toch net niet evenveel (naar verhouding) hebben rondlopen. Maar ik denk wel dat er zelfs bij een complete verdwijning van de Europese honingbij wel weer vervangers opstaan. Misschien zijn vlinders moeilijker te houden dan bijen, en produceren ze minder honing als bijproduct, maar ze bevruchten wel.

Skobelev
19 februari 2015, 14:24
Ze waren de miereneter vergeten.....;-)

vlijmscherp
19 februari 2015, 14:24
Hoe minder van die vliegende rotbeesten in mijn tuin, hoe liever.

jij hebt het op wespen.

Edina
19 februari 2015, 14:43
jij hebt het op wespen.

Of hij bedoelt honingbijen, die idd niet agressief zijn zoals wespen en dus veel minder vaak steken. Maar die bijenhotels zijn er natuurlijk ook niet voor honingbijen, wel voor solitaire wilde bijen. En deze bijen steken zelden of nooit aangezien hun angel doorgaans niet sterk genoeg is om door onze huid te geraken.

vlijmscherp
19 februari 2015, 14:47
Of hij bedoelt honingbijen, die idd niet agressief zijn zoals wespen en dus veel minder vaak steken. Maar die bijenhotels zijn er natuurlijk ook niet voor honingbijen, wel voor solitaire wilde bijen. En deze bijen steken zelden of nooit aangezien hun angel doorgaans niet sterk genoeg is om door onze huid te geraken.

in principe steken honingbijen ook niet. enkel als ze geprovoceerd worden. Ik heb nog rondgewandeld tussen duizenden bijen zonder dat ze me steken.

Zeus
19 februari 2015, 15:13
jij hebt het op wespen.

Ik heb het op alles wat rond mijn kop zoemt als ik zit te genieten van een drankje op mijn terras

Klojo eerste klas
19 februari 2015, 15:48
in principe steken honingbijen ook niet. enkel als ze geprovoceerd worden. Ik heb nog rondgewandeld tussen duizenden bijen zonder dat ze me steken.

Niet moeilijk dat ze je niet staken.....VLIJMSCHERP ;-)

Klojo eerste klas
19 februari 2015, 15:58
Onzen hof staat vol bloemen en struiken en mijn vrouw klaagt dat ze te verwilderd is, dus ik draag zo al mijn bloemetje bij....

Klojo eerste klas
19 februari 2015, 16:01
Ik heb het op alles wat rond mijn kop zoemt als ik zit te genieten van een drankje op mijn terras

http://forum.politics.be/attachment.php?attachmentid=97237&stc=1&d=1424358048

Marie van de koster
19 februari 2015, 16:46
Wie heeft al een bijenhotel gekocht alsmede bijvriendelijke bloemen gezaaid .
Ik dus , de bijtjes verdwijnen en als de bij uitsterft sterft de mens uit .
Mijn bijenhotel zit vol kleine buisjes en denappels .
Ook nog een hoop takken dicht op elkaar gesmeten , het schijnt dat dat ook dienst kan doen als hotel .

Dat vind ik fantastisch sympathiek van u :lol: Bij gebrek aan een tuin kan ik uw goede voorbeeld spijtig genoeg niet volgen.

Marie van de koster
19 februari 2015, 16:46
Hoe minder van die vliegende rotbeesten in mijn tuin, hoe liever.

U eet ook geen honing, zeker?

Bovenbuur
19 februari 2015, 16:52
Ik gebruik stroom, hoef ik nog geen windmolen in mijn achtertuin...

Klojo eerste klas
19 februari 2015, 17:14
Dat vind ik fantastisch sympathiek van u :lol: Bij gebrek aan een tuin kan ik uw goede voorbeeld spijtig genoeg niet volgen.
Geen balkon ?
(voor de geperverteerden alhier : ik bedoel dit :
http://forum.politics.be/attachment.php?attachmentid=97240&stc=1&d=1424362416
niet dit : http://forum.politics.be/showthread.php?t=68404 )

Bovenbuur
19 februari 2015, 17:42
Geen balkon ?

Dat wel, maar niet heel veel bloemetjes in de buurt. En wel veel buren waarvan ik niet weet of ze allergisch zijn voor bijensteken. ;)

quercus
19 februari 2015, 18:52
Hoe minder van die vliegende rotbeesten in mijn tuin, hoe liever.

Je reageert zoals een (reeds lang overleden) tante van mij reageerde. Ze had achter haar woning een klein tuintje. Er stonden ook enkele struikjes cotoneaster, een struik die tijdens de maanden mei-juni bloeit met kleine witte zeer nectarrijke bloemetjes. Mijn tante geraakte in paniek en vond niet beter dan de struikjes cotoneaster met een insecticide te bespuiten.

Ik heb zowat veertig jaar lang bijen gehad. Samen met een andere collega-imker kweekte ik ook jonge koninginnen. De laatste decennia is de bijenteelt in veel regio's problematisch geworden. De oorzaken zijn divers maar zijn allemaal terug te brengen tot de gevolgen van de menselijke activiteit.

Klojo eerste klas
19 februari 2015, 19:01
Dat wel, maar niet heel veel bloemetjes in de buurt. En wel veel buren waarvan ik niet weet of ze allergisch zijn voor bijensteken. ;)

Er bestaan zakjes 'gemengde bloemen'-zaad die uitstekend gedijen (de plantjes) in bloempotten al of niet op een balkon.
Allergische ? Eigen bijen eerst. Voil�*. :twisted:

Zeus
19 februari 2015, 19:03
U eet ook geen honing, zeker?

Geen fan van, nee. Gewone suiker doet zijn zoetwerk prima.

Zeus
19 februari 2015, 19:09
Je reageert zoals een (reeds lang overleden) tante van mij reageerde. Ze had achter haar woning een klein tuintje. Er stonden ook enkele struikjes cotoneaster, een struik die tijdens de maanden mei-juni bloeit met kleine witte zeer nectarrijke bloemetjes. Mijn tante geraakte in paniek en vond niet beter dan de struikjes cotoneaster met een insecticide te bespuiten.

Ik heb zowat veertig jaar lang bijen gehad. Samen met een andere collega-imker kweekte ik ook jonge koninginnen. De laatste decennia is de bijenteelt in veel regio's problematisch geworden. De oorzaken zijn divers maar zijn allemaal terug te brengen tot de gevolgen van de menselijke activiteit.

Rond mijn terras heb ik enkel (witte) rozenstruikjes en die hebben geen nectar. Ze mogen zich naar hartelust amuseren met mijn hortensia's aan de andere kant van de tuin.

Derk de Tweede
19 februari 2015, 19:12
Bijen zijn mierenneukers! 8-)

Marie van de koster
20 februari 2015, 09:50
Geen balkon ?
(voor de geperverteerden alhier : ik bedoel dit :
http://forum.politics.be/attachment.php?attachmentid=97240&stc=1&d=1424362416
niet dit : http://forum.politics.be/showthread.php?t=68404 )

Zelfs geen balkon :-(

The Syndrome
20 februari 2015, 12:25
Zelfs geen balkon :-(
Toch een vensterbank , bloembak opzetten , naar de gemeente achter bijvriendelijke bloemenzaden en de eerste steek is in aantocht .
Het bijenhotel kan ingeboord worden in de muur ernaast .

The Syndrome
20 februari 2015, 12:28
Bijen zijn mierenneukers! 8-)
Of mieren nuttige vervangers zijn van bijen valt te betwijfelen , ze melken bladluizen , als ze daarmee stoppen en beginnen te bevruchten hebben bladluizen vrij spel , dan valt de schade aan onze oogsten niet te overzien .

Mambo
20 februari 2015, 12:35
Er zijn veel velden en wegen en kleine bosjes waar zulke zaken makkelijk zouden kunnen gedaan worden, mochten die boeren niet altijd alles en overal de boel geregeld kapot spuiten.

circe
20 februari 2015, 13:15
Of hij bedoelt honingbijen, die idd niet agressief zijn zoals wespen en dus veel minder vaak steken. Maar die bijenhotels zijn er natuurlijk ook niet voor honingbijen, wel voor solitaire wilde bijen. En deze bijen steken zelden of nooit aangezien hun angel doorgaans niet sterk genoeg is om door onze huid te geraken.

Ik heb een hommelnest in de tuin. Die steken ook niet.

quercus
20 februari 2015, 13:18
Ik heb een hommelnest in de tuin. Die steken ook niet.

Jawel hoor! Wanneer er in de zomer volle broedactiviteit is in een hommelnest, dan is het bepaald niet aan te raden om er heel dicht bij te gaan zitten of liggen. Ze kunnen wel degelijk flink prikken.

vlijmscherp
20 februari 2015, 13:26
Je reageert zoals een (reeds lang overleden) tante van mij reageerde. Ze had achter haar woning een klein tuintje. Er stonden ook enkele struikjes cotoneaster, een struik die tijdens de maanden mei-juni bloeit met kleine witte zeer nectarrijke bloemetjes. Mijn tante geraakte in paniek en vond niet beter dan de struikjes cotoneaster met een insecticide te bespuiten.

Ik heb zowat veertig jaar lang bijen gehad. Samen met een andere collega-imker kweekte ik ook jonge koninginnen. De laatste decennia is de bijenteelt in veel regio's problematisch geworden. De oorzaken zijn divers maar zijn allemaal terug te brengen tot de gevolgen van de menselijke activiteit.

De Varoamijt is er ook niet goed voor natuurlijk.

quercus
20 februari 2015, 13:47
De Varoamijt is er ook niet goed voor natuurlijk.

Inderdaad, dat is één van de elementen die een zware tol heeft geëist. Maar, mits zorgzaam te werk te gaan, kan de varroa redelijk onder controle worden gehouden. Maar ze is bij de Europese bij er nooit helemaal weg te krijgen. Bij de aziatische bij overigens ook niet, maar die heeft, in de loop van de vele duizenden jaren evolutie, een ander soort "poetsgedrag" aangeleerd en valt zelf de varroa-mijt aan. De Europese bij heeft die reflex nog niet.

Een andere fundamentele oorzaak is het teloorgaan van de spontane flora. Sedert de 19e eeuw gebruikt de Europese landbouw kunstmest en in de loop van de 20e eeuw heeft de chemische onkruidbestrijding zijn intrede gedaan. Het resultaat is een sterke verschraling van de spontane natuurlijke begroeiing met stuifmeel- en nectar gevende wilde bloemen. Een bijenvolk dat de winter moet ingaan met een tekort aan stuifmeel heeft het moeilijk om op het einde van de winter de broedaanzet terug op te starten. De kweek van broed gebeurt dan ten koste van het organisme van de jonge werksters, met als gevolg dikwijls het uitbreken van een andere bijenkwaal, de nosema.

Marie van de koster
20 februari 2015, 16:55
Toch een vensterbank , bloembak opzetten , naar de gemeente achter bijvriendelijke bloemenzaden en de eerste steek is in aantocht .
Het bijenhotel kan ingeboord worden in de muur ernaast .

't Is hopeloos ... Ik woon op een gelijkvloers maar dat is zo'n 6 treden boven de begane grond. Om aan mijn vensterbanken te kunnen moet ik op een laddertje klimmen en ik heb hoogtevrees :-(

Marie van de koster
20 februari 2015, 16:57
Er zijn veel velden en wegen en kleine bosjes waar zulke zaken makkelijk zouden kunnen gedaan worden, mochten die boeren niet altijd alles en overal de boel geregeld kapot spuiten.

Er zijn gemeenten die insectenhotels installeren op de kerkhoven. Ik vind dat een super idee!

Supe®Staaf
20 februari 2015, 17:16
't Is hopeloos ... Ik woon op een gelijkvloers maar dat is zo'n 6 treden boven de begane grond. Om aan mijn vensterbanken te kunnen moet ik op een laddertje klimmen en ik heb hoogtevrees :-(
Oei.
Nu weet ik u wonen: dat huizeke waar de ruiten altijd zo vuil zijn!
:oops::oops::oops:

Marie van de koster
20 februari 2015, 21:53
Oei.
Nu weet ik u wonen: dat huizeke waar de ruiten altijd zo vuil zijn!
:oops::oops::oops:

Ruitenwasser!!!
Maar dat is ook een reden om geen bloembakken op de vensterbanken te zetten. Die gasten hebben grote voeten :roll:

circe
21 februari 2015, 09:03
Jawel hoor! Wanneer er in de zomer volle broedactiviteit is in een hommelnest, dan is het bepaald niet aan te raden om er heel dicht bij te gaan zitten of liggen. Ze kunnen wel degelijk flink prikken.

oei! en ik was er altijd zo gerust in. Dat zijn grote beesten hoor, zou er niet graag door gestoken worden.

http://imkersdenhaag.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/07/wesp_hommel_bij.jpg

Skobelev
21 februari 2015, 12:12
oei! en ik was er altijd zo gerust in. Dat zijn grote beesten hoor, zou er niet graag door gestoken worden.

http://imkersdenhaag.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/07/wesp_hommel_bij.jpg

in mijn serre zat er eens een hoornaar, vermoedelijk een koningin want +/- 4cm lijf....toen was ik snel buiten....

Bovenbuur
21 februari 2015, 12:30
Ik ben ook eens ergens wezen kamperen, daar zaten drie soorten wespen (ook in de wespenvanger). Wij dachten eerst dat we werkers, soldaten en een koningin te pakken hadden ofzo, maar waarschijnlijk waren het toch gewoon echt verschillende soorten. Naast de gewone wespen hadden we grotere met rode poten, en een hele dikke van nog twee keer zo lang als die, maar dan wel weer met zwarte pootjes.

Edina
21 februari 2015, 13:27
Of mieren nuttige vervangers zijn van bijen valt te betwijfelen , ze melken bladluizen , als ze daarmee stoppen en beginnen te bevruchten hebben bladluizen vrij spel , dan valt de schade aan onze oogsten niet te overzien .

Dat klopt niet, dat is gewoon een voorbeeld van mutualisme. Van dat melken hebben die bladluizen immers weinig last. Het teveel aan suikers in de plantensappen die de bladluizen opzuigen zouden ze sowieso toch vroeg of laat toch moeten uitscheiden. En in ruil voor die honingdauw worden ze door de mieren beschermd tegen hun predatoren zoals lieveheersbeestjes. Zonder die bescherming zouden de bladluizen dus ongetwijfeld slechter af zijn.

Bovenbuur
21 februari 2015, 16:13
Bovendien zou meer voedsel vooral meer mieren betekenen, in plaats van meer voedsel overgebleven (uitzondering zijn gebieden met veel territoriale soorten die bij een hogere voedseldichtheid geen kleiner gebied gaan claimen en nu al redelijk op elkaar gepakt zitten).

Toch denk ik dat we in de echte wereld eerder moeten denken aan vlinders, wespen (o nee toch?), vliegen, libellen, kolibries, vleermuisjes etc, die nu al wat meer in die richting zitten. Het mierenverhaal is meer een voorbeeld van in wat voor extreme mate soorten zich soms kunnen aanpassen om een leeggevallen plek in te nemen. Als er een niche (rol) beschikbaar is zal vaak de meest geschikte soort deze ook daadwerkelijk gaan vervullen, ook als deze dieren veel inefficiënter te werk gaan dan dieren met dezelfde rol elders. Als ze niet in dezelfde omgeving aanwezig zijn, kunnen ze ook niet concurreren.