PDA

View Full Version : Verlicht despotisme: Singapore.


Jay-P.
23 maart 2015, 02:50
Het stadstaatje is in de rouw.
Lee Kuan Yew is vanmorgen 23 maart overleden.
Volgens Europese politiek correcte normen een landje met slechts een halve democratie. Echt?
Na een bittere afscheiding op het Malayan schiereiland van Maleisie heeft hij in slechts een kwarteeuw van de stadstaat een eerste wereld oase opgebouwd, temidden van de derde wereld situatie van de regio in 1965.
Onze regio en het schiercontinent Europa zou zulke half democratische politici beter in eigen rangen hebben gehad i.p.v. de huidigen. U weet wel: die die ook nog vandaag pretenderen een ware democratie te zijn en te verdedigen. De ironie.

Het kleine Singapore maakte zich in 1965 los van Maleisië. In minder dan een halve eeuw ontwikkelde het zich tot een ultramoderne stadsstaat die ons in Europa op het stuk van economische ontwikkeling het nakijken geeft. Het bruto nationaal product komt er op 62.400 US dollar per inwoner, waar dat voor België 37.800 is (bron: CIA-Factbook, cijfers van 2013). Het landje heeft een moderne infrastructuur opgebouwd die in de wereld haar gelijke niet heeft, met ongeveer de grootste zeehaven ter wereld. Het werkt dankzij zijn politieke stabiliteit en de lage belastingen als een magneet op buitenlandse investeerders. En we willen allemaal natuurlijk graag met Singapore Airlines vliegen. Hoe dan ook, de Singaporezen zijn apetrots op hun land en hebben daar alle reden toe. Zo kan het ook ...en beter! (http://www.doorbraak.be/nieuws/beste-leerling-van-de-klas)

Lee Kuan Yew was wel een echte despoot: Hij verbood kauwgom! Erg he!

Jay-P.
23 maart 2015, 03:25
Toemaatje voor de democratie, west europese stijl:
Zie bedenkingen uit de tempore-non-suspecto tijden van de jaren 70...

http://www.theonlinecitizen.com/wp-content/uploads/2013/07/leekuanyew.jpg

Krates
27 maart 2015, 20:47
Een kapitalisme met 'Aziatische waarden', zoals we die ook in China terug vinden.
Singapore's autoritair kapitalisme is vele dynamischer en productiever dan ons westers democratisch-liberaal model, een markteconomie die geen democratie meer nodig heeft om te kunnen functioneren. De grote denkfout is uiteraard om te denken dat dit niet exporteerbaar zou kunnen zijn naar Europa. Integendeel onder het mom van neoliberale besparingspolitiek sluimert het onze landen binnen. Het zou me niet verbazen moest men binnen enkele tientallen jaren overal standbeelden oprichten voor deze Lee Kuan Yew.

Krates
27 maart 2015, 21:12
Het is ook om die reden dat een alliantie tussen radicaal-links en progressieve liberalen meer dan ooit nodig is. De waarden van de Verlichting komen in gevaar door zulke tendensen.

Weyland
11 juni 2015, 14:56
Ik heb veel bewondering voor deze man. Hij was meer dan capabel en legde vaak de vinger op de zere wonden voor het Westen die vaak naïef universalistisch ingesteld is.
Dat zagen we vooral bij de dekolonisatie. Dat zagen we ook in het Midden Oosten. Dat zien we in Zuid-Afrika. Je kan geen democratie verwezenlijken met een bevolking die er niet klaar voor is. Onderwijs is nodig alsook cuturele aanleg.

Enkel moet men oppassen geen personaliteitscultus naar zijn persoon te maken en hij komt in de lijst te staan van beste leiders uit de 20ste eeuw naar mijn normen.

Singapore mag trouwens een autoritaire staat zijn, de inwoners genieten niettemin nog steeds een hoge mate aan vrijheid. Zelfs vrijheid van meningsuiting bestaat er, als men maar respectabel genoeg is. Recht op oppositie is er wel beperkt.

Jay-P.
12 juni 2015, 09:13
Enkel moet men oppassen geen personaliteitscultus naar zijn persoon te maken en hij komt in de lijst te staan van beste leiders uit de 20ste eeuw naar mijn normen.Daar lijkt gelukkig geen enkele aanleiding voor te zijn. Ik heb het ontstaan, de situatie, groei en historie van Singapore en Malaysia door de tijden heen wat gevolgd gezien mijn familiale banden ginder. Het is een niet perfecte maar erg suksesvolle story en inderdaad grotendeels te danken aan LKY.
De Singaporezen van heden beseffen het en proberen het hun offspring ook diets te maken. Evenwel zonder te vervallen in die cultus toestanden.
Naar Z-O Aziatische normen is Singaporean behaviour min of meer gekwalificeerd als "more Western cloned than the West itzelf".
Ergens is dat gedeeltelijk waar. Beter nog: ik krijg tot heden zelfs de indruk dat ze er grotendeels in slagen om de min-kanten van onze zogenaamde Westerse beschaving te omzeilen.

De toekomst zal het uitwijzen maar ik ben positief onder de indruk van hun realisaties en pragmatisme. Dit zonder hen beter te willen laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
Veel te leren nog in Da West.

Vlad
27 oktober 2018, 11:05
Naar het schijnt worden er alsmaar meer doodstraffen uitgevoerd in Singapore. Klopt dat ?

Gipsy
27 oktober 2018, 17:35
Naar het schijnt worden er alsmaar meer doodstraffen uitgevoerd in Singapore. Klopt dat ?

Amper een zestal dit jaar, valt nogal mee. Waaronder 2 drugdealers. Het staat gedrukt oa op de boarding pas dat drug trafiek de death penalty is maar toch zijn er nog altijd die zich dat riskeren. Singapore trekt zich niet aan van welke nationaliteit die zijn. Voor de rest is Singapore proper en veilig. Zit in de top 2 ranking steden voor veiligheid van de ganse wereld.

kelt
28 oktober 2018, 07:51
Bemerken we ook dat Singapore een bevolking heeft die erg verscheiden is,zowel etnisch als cultureel.We moeten niet speculeren,we WETEN wat "democratie" ,zijnde de dictatauur van de meerderheid, kan aanrichten in dergelijke gevallen.

Ja,een "harde vuist in een fluwelen handschoen" is daar misschien passend.Voor zover vanaf hier,achter een computertje in West-Vlaanderen aan de andere kant van de aardbol kan ingeschat worden staat het de bewoners van Singapore vrij hun leven te leiden en doen wat zij best kunnen,van gewone burger tot leider en met de redelijke zekerheid dat "ambetanterikken" verwijderd zullen worden....Echter,zeggen en schrijven wat je wil is misschien een minder goed idee?

..

Dadeemelee
28 oktober 2018, 09:52
Brrr, ik zou daar toch niet graag wonen. Dat is Big Brother in het kwadraat :(

Vlad
28 oktober 2018, 17:17
Brrr, ik zou daar toch niet graag wonen. Dat is Big Brother in het kwadraat :(

Lol. U bent toch voorstander van een multicultuur niet ? Hoe denk je er anders in te slagen al die verschillende etnische belangen samen te brengen ? Dit staat ons ook te wachten. Ga uw vingerafdrukken al maar gaan geven.

fcal
29 oktober 2018, 02:27
Brrr, ik zou daar toch niet graag wonen. Dat is Big Brother in het kwadraat :(Dit zijn onbenullige tegen-praatjes. Een multi-culturele wereld vereist gewoon een ijzeren aanpak onder de spreekwoordelijke fluwelen handschoen anders wordt het een chaos.

Weyland
29 oktober 2018, 02:40
Dit zijn onbenullige tegen-praatjes. Een multi-culturele wereld vereist gewoon een ijzeren aanpak onder de spreekwoordelijke fluwelen handschoen anders wordt het een chaos.

Inderdaad. Taiwan is monocultureel en kent dan weer wel een vrij ontspannen democratie. Singapore heeft die optie niet. Persoonlijk had ik ook liever een gesloten-grenzen/wij-trekken-onze-plan-beleid gehad voor ons. Of toch alleszins een strenger migratiebeleid vanaf dag één. Onze vrijheden zullen waarschijnlijk tanen onder een steeds multicultureler wordende samenleving en dat is jammer. Het hangt trouwens ook sterk af welke culturen je mengt.

fcal
29 oktober 2018, 03:24
Inderdaad. Taiwan is monocultureel en kent dan weer wel een vrij ontspannen democratie. Singapore heeft die optie niet. Persoonlijk had ik ook liever een gesloten-grenzen/wij-trekken-onze-plan-beleid gehad voor ons. Of toch alleszins een strenger migratiebeleid vanaf dag één. Onze vrijheden zullen waarschijnlijk tanen onder een steeds multicultureler wordende samenleving en dat is jammer. Het hangt trouwens ook sterk af welke culturen je mengt.Dat hangt van ons zelf af en van wat we mee geconfronteerd worden. Iets is klip en klaar, geen enkele 'moslim' samenleving is multicultureel en enkel dictatoriale bewinden kunnen er enige menselijkheid in stand houden. De sjaria laat dit niet toe en beoogt een totalitair geïnspireerd godsdienstig regime met duidelijke grenzen en discriminaties tussen de eigen gelovigen en de anderen. Omdat dit niet functioneert zijn er in de meeste moslimlanden autoritaire regimes, die deels in dit stramien verder dienen te gaan en tevens een kunstmatige uitlaatklep benutten, die ook anderen ten goede komen. Democratie is onmogelijk in dergelijke samenlevingen.