PDA

View Full Version : leven zonder computer.


Mambo
24 maart 2015, 12:53
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.

hamac
24 maart 2015, 13:22
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.

Zoals iedereen toen er nog geen sprake was van computers en internet?

Anna List
24 maart 2015, 13:30
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.

heel traag, en toch met heel veel tijd over :-)

Mambo
24 maart 2015, 13:33
Zoals iedereen toen er nog geen sprake was van computers en internet?

Niks van computers of zaken die ermee te maken heeft.
Hoe zouden mensen/ jongeren de dag van vandaag studie en werk kiezen en hun sociale bezigheid invullen?

Xenophon
24 maart 2015, 13:42
Mijn zoon als hij een jaar of negen was, zegt hij, papa, waar is uwe gameboy van vroeger, want dat zal wel een oud spelletje zijn, maar misschien vind ik dat goed om nog te spelen.
Ik: ik had geen gameboy jongen, dat bestond niet.
Zoon: allee papa, zeg nu waar uw oude gameboy is!

Anna List
24 maart 2015, 13:52
Mijn zoon als hij een jaar of negen was, zegt hij, papa, waar is uwe gameboy van vroeger, want dat zal wel een oud spelletje zijn, maar misschien vind ik dat goed om nog te spelen.
Ik: ik had geen gameboy jongen, dat bestond niet.
Zoon: allee papa, zeg nu waar uw oude gameboy is!

lol

ze weten die idd nog exact liggen, ook al ligt die daar al jaren onaangeroerd.

Mambo
24 maart 2015, 13:57
heel traag, en toch met heel veel tijd over :-)

Uw studie keuze en naderhand uw werk graag.
En uw sociale invulling.

Derk de Tweede
24 maart 2015, 14:04
In de kroeg zitten!

Mambo
24 maart 2015, 14:09
In de kroeg zitten!

Dat is een goede sociale invulling alvast.
Maar welk werk om al dat kroeg zitten van te betalen?

Mambo
24 maart 2015, 14:13
Mijn zoon als hij een jaar of negen was, zegt hij, papa, waar is uwe gameboy van vroeger, want dat zal wel een oud spelletje zijn, maar misschien vind ik dat goed om nog te spelen.
Ik: ik had geen gameboy jongen, dat bestond niet.
Zoon: allee papa, zeg nu waar uw oude gameboy is!

Je had moeten zeggen, die dildo is al lang kapot jongen.

Anna List
24 maart 2015, 14:17
Uw studie keuze en naderhand uw werk graag.
En uw sociale invulling.

gij kunt al veel willen, placht ons moeder dan te zeggen, als ik zo wat begon te mekkeren vroeger.

Mambo
24 maart 2015, 14:19
gij kunt al veel willen, placht ons moeder dan te zeggen, als ik zo wat begon te mekkeren vroeger.

Ja maar u moet nog altijd een keuze maken.
Schoolplicht.

Anna List
24 maart 2015, 14:25
Ja maar u moet nog altijd een keuze maken.
Schoolplicht.

is die ook al opgetrokken tot 67 mss ?

Mambo
24 maart 2015, 14:29
[QUOAnna List;7586831]is die ook al opgetrokken tot 67 mss ?

Als je geen beroepskeuze van opleiding kiest dan moet je alle werk aanvaarden die ze u geven.
Vroeger en nog steeds is dat een wettelijk kader.

Dus kiezen....of arbeider zonder opleiding.
Je moet het zelf weten.

Bobke
24 maart 2015, 14:49
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.
Mijn leven herbeginnen dus.
Dus terug langer werken, minder verlof en minder tijd om sociaal in te vullen.
Gezellig samen op de stoep en volksspelletjes spelen.

hamac
24 maart 2015, 15:31
Mijn zoon als hij een jaar of negen was, zegt hij, papa, waar is uwe gameboy van vroeger, want dat zal wel een oud spelletje zijn, maar misschien vind ik dat goed om nog te spelen.
Ik: ik had geen gameboy jongen, dat bestond niet.
Zoon: allee papa, zeg nu waar uw oude gameboy is!

Mijn zoon noemde enkele jaren terug een video een 'dikke DVD'. :-)

Toen mijn vrouw een tijdje terug een foto liet zien van een muziekcassette en een potlood met de vraag 'wat is de link' begrepen wij dat direct.
De kinderen: "huh"?

Xenophon
24 maart 2015, 16:15
Je had moeten zeggen, die dildo is al lang kapot jongen.

Nee, hij speelde o.a. GTA, zijn favoriete bezigheid daarin was flikken afkloppen met een grote paarse dildo.

non-conformist
24 maart 2015, 17:34
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.

voetballen, riddertje spelen, cowboy en indianen spelen, ravotten, vuurke stoken, kampen van de tegenpartij afbreken, knokpartijen, de tegenstanders met de handen omhoog aan een schommel vastbinden, met sintemaarten brievenbussen opblazen met bommekes, fietsen, op het dak van de school kruipen, een verlaten stal verven met een ton waarin iets zat dat leek op gesmolten stront en er ook naar rook, de boswachter ambeteren, gaan vissen, een duivenkot gepikt en later gebruikt als kamp....

Nu je het zegt : het was vroeger veel plezanter.

IanVD
24 maart 2015, 17:41
Dan zat ik nu TV te kijken.

Eduard Khil
24 maart 2015, 17:42
toen ik studeerde begonnen de gsm's nog maar pas op te komen. Dat waren toen van die gigantisch grote bakken die nog veel te duur waren en enkel voor bedrijfsleiders etc waren.

Als mijn maten mij dus nodig hadden en ze wilden bellen, hadden ze drie mogelijkheden om te bellen: naar mijn huis, naar school of naar mijn stamcafé :lol:

toen konden we nog stipt afspreken. Was je er niet op het moment van de afspraak: dikke pech want mogelijk zag je de groep niet meer terug die avond.

The Paulus Experience
24 maart 2015, 18:00
Was je er niet op het moment van de afspraak: dikke pech want mogelijk zag je de groep niet meer terug die avond.

Ik zat in een linkse vriendenkring.
Afspraken werden gemaakt om op te dagen en wij wachtten op mekaar.

Ik begin u nu beter te begrijpen.
Het moet je veel pijn gedaan hebben, te zien dat echte vriendschap wél bestaat

Eduard Khil
24 maart 2015, 18:10
Ik zat in een linkse vriendenkring.
Afspraken werden gemaakt om op te dagen en wij wachtten op mekaar.

Ik begin u nu beter te begrijpen.
Het moet je veel pijn gedaan hebben, te zien dat echte vriendschap wél bestaat

wtf? Stop met lijm snuiven jongen :lol:


Afspraken maak je om je er aan te houden. Links of rechts heeft daar geen zak mee te maken.

Eduard Khil
24 maart 2015, 18:14
Nee, hij speelde o.a. GTA, zijn favoriete bezigheid daarin was flikken afkloppen met een grote paarse dildo.

:rofl:

Anna List
24 maart 2015, 18:17
toen ik studeerde begonnen de gsm's nog maar pas op te komen. Dat waren toen van die gigantisch grote bakken die nog veel te duur waren en enkel voor bedrijfsleiders etc waren.

Als mijn maten mij dus nodig hadden en ze wilden bellen, hadden ze drie mogelijkheden om te bellen: naar mijn huis, naar school of naar mijn stamcafé :lol:

toen konden we nog stipt afspreken. Was je er niet op het moment van de afspraak: dikke pech want mogelijk zag je de groep niet meer terug die avond.

het gebeurde zelfs dat je zo'n kroegbaas hoorde antwoorden : "nee, hij is hier niet, heb je thuis al eens geprobeerd ?"

Anna List
24 maart 2015, 18:18
Ik zat in een linkse vriendenkring.
Afspraken werden gemaakt om op te dagen en wij wachtten op mekaar.

Ik begin u nu beter te begrijpen.
Het moet je veel pijn gedaan hebben, te zien dat echte vriendschap wél bestaat

links én zich houden aan afspraken ?


het k�*n natuurlijk altijd hé, maar toch ;-)

The Paulus Experience
24 maart 2015, 18:19
wtf? Stop met lijm snuiven jongen :lol:


Afspraken maak je om je er aan te houden. Links of rechts heeft daar geen zak mee te maken.

Oei heb ik een pijnpunt aangekaart?

Ah, zie mij hier nu, 30 jaar later, proberen de concepten pijn, vriendschap en sarcasme uit te leggen aan iemand die in zijn jeugd al zo rechts was als de pest.
Het zit er nog in.

The Paulus Experience
24 maart 2015, 18:19
links én zich houden aan afspraken ?


het k�*n natuurlijk altijd hé, maar toch ;-)

afspreken om op te dagen hé, da's al één en ander hoor. ;-)

Eduard Khil
24 maart 2015, 18:21
afspreken om op te dagen hé, da's al één en ander hoor. ;-)

voor doppers is dat idd al een hele prestatie :rofl:

Eduard Khil
24 maart 2015, 18:21
Oei heb ik een pijnpunt aangekaart?

.

het enige pijnpunt dat je aangehaald hebt is dat lijmsnuiven een duidelijke invloed heeft op uw verstandelijk vermogen, voor zover je dat ooit al gehad hebt natuurlijker :-D

Eduard Khil
24 maart 2015, 18:22
het gebeurde zelfs dat je zo'n kroegbaas hoorde antwoorden : "nee, hij is hier niet, heb je thuis al eens geprobeerd ?"

klopt als een bus :lol:

Mambo
24 maart 2015, 18:29
Er is nog steeds geen studie/ beroep gekozen.
Hoe vreemd?
Of eigenlijk...hoe normaal tegenwoordig.

'T ligt dus echt aan de jeugd dat niks doen.

Anna List
24 maart 2015, 18:30
Er is nog steeds geen studie/ beroep gekozen.
Hoe vreemd?
Of eigenlijk...hoe normaal tegenwoordig.

Mambo wat zit jij nu steeds te neuzelen ?

zegt liever wat ge drinkt van ons, en smijt ook eens wat geld op den toog.

Eduard Khil
24 maart 2015, 18:33
Mambo wat zit jij nu steeds te neuzelen ?

zegt liever wat ge drinkt van ons, en smijt ook eens wat geld op den toog.

hier, geld voor drank

http://dustinstockton.com/wp-content/uploads/2012/09/obama-throwing-our-money-around.jpg

Mambo
24 maart 2015, 18:40
Mambo wat zit jij nu steeds te neuzelen ?

zegt liever wat ge drinkt van ons, en smijt ook eens wat geld op den toog.

Ik maak me zorgen om jullie.
Mag dat nog?
Zonder computer weten jullie niet wat gedaan.
Hier zie 500€ op de toog.

The Paulus Experience
24 maart 2015, 18:49
het enige pijnpunt dat je aangehaald hebt is dat lijmsnuiven een duidelijke invloed heeft op uw verstandelijk vermogen, voor zover je dat ooit al gehad hebt natuurlijker :-D


http://z3.ifrm.com/253/91/0/e657262/e657262.gif trek het je niet aan, elke school had wel een paar van zo'n kindjes waar je 'stipte afspraken' mee maakte.

The Paulus Experience
24 maart 2015, 18:55
Pintje asjeblieft!

Eduard trakteert, als ik maar tegen hem blijf praten :-D

Eduard Khil
24 maart 2015, 18:56
Pintje asjeblieft!

Eduard trakteert, als ik maar tegen hem blijf praten :-D

jij zit toch al in mijn zakken, als dopper. Wat meer of wat minder van mijn geld afpakken, who cares :silly:

The Paulus Experience
24 maart 2015, 18:57
zie je!?

non-conformist
24 maart 2015, 20:54
Ik maak me zorgen om jullie.
Mag dat nog?
Zonder computer weten jullie niet wat gedaan.
Hier zie 500€ op de toog.

Jawel aan mijne auto sleutelen. Vroeger was dat aan mijne brommer.

Eduard Khil
24 maart 2015, 20:59
Jawel aan mijne auto sleutelen. Vroeger was dat aan mijne brommer.

de vloten eruit halen en gaten boren in den uitlaat!

non-conformist
24 maart 2015, 21:27
de vloten eruit halen en gaten boren in den uitlaat!

Eerder openslijpen en de schotten eruit halen.

cookie monster
24 maart 2015, 22:55
Ik maak me zorgen om jullie.
Mag dat nog?
Zonder computer weten jullie niet wat gedaan.
Hier zie 500€ op de toog.
Mijn eerste computerspelleke Telescore SEB 750 (https://www.google.be/search?q=Telescore+SEB+750&hl=nl&biw=681&bih=306&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ftERVbivC9jwaLXYgegI&ved=0CAYQ_AUoATgK) :oops:
Gekregen voor sinterklaas in 1978 :)
Spelen met speelgoedautootjes , lego , playmobil , was leuk :)
Bwa , de jaren 70 & 80 zonder internet waren zeker niet saai :)
Radiopiraat spelen , eerst met een antennebreedbandversterker ,
http://www.radioparts.com.au/images/ProductImages/00760602.jpg
Reikwijdte den 1ste keer , 100m :oops: , nadien toch 2km :-o
Storingen op TV & Radio ???? 😳😲😳
Was wel een geknoei , om telkens de FM-frequentie TE behouden ,
telkens na het uitzetten !! Storingen ???? 😲

Crossfietsen , kampen bouwen & mekaars' kamp veroveren :)
's Woensdags , TIP TOP op den BRT of soms ook Ned 1 of 2 :)
Af & toe een robbertje vechten met maten onderling
Mijn huisdieren verzorgen , en er mee spelen :)
En ja , toen ook al soms een gitaar naar de kloten helpen :mrgreen:

bembem
25 maart 2015, 00:59
yep indeed, ik amuseerde mij ook zonder internet hoor :-)
lezen, tv of film kijken, gezelschapsspelletjes, wandelingetje maken ..

in feite zijn buiten de gezelschapsspelletjes dit nog steeds m'n favoriete hobbies naast internet :-)

bembem
25 maart 2015, 01:02
ach en ik vergeet: de gameboy, daar kon ik echt uren mee bezig zijn :-):-)

en vuurtjes stoken in de tuin met m'n vader op zondag, was superleuk :d

edward222
25 maart 2015, 08:42
Ik geef de voorkeur aan basketbal te spelen dan het spelen van computer ...

Marie van de koster
25 maart 2015, 11:23
Ik ben opgegroeid zonder telefoon, zelfs zonder auto en ik was 15 of 16 jaar voor er een TV in huis kwam.
Ik kan me niet herinneren dat ik me vroeger verveelde. Wij waren altijd bezig.
Maar nu, nu hoor ik dagelijks klagen over verveling, kinderen zowel als volwassenen. En tot mijn verbazing verveel ik me ook af en toe.
Al die nieuwe dingen hebben voordelen maar zijn ook afstompend. De mensen beelden zich in dat ze niet zonder kunnen en vervelen zich dus als ze 5 minuten zonder moeten.

BigF
25 maart 2015, 15:44
Ik ken de tijden van geen computer, geen internet, ja zelfs geen telefoon ook nog.

En al waren die tijden (vanuit het heden bekeken) misschien wel geweldig en worden we er met zijn allen serieus nostalgisch van, toch wordt daar nogal snel mee overdreven vind ik.

Men denkt ook altijd enkel terug aan de leuke kanten van dat 'prehistorisch' bestaan en de nadelen worden al snel vergeten.

Geen telefoon. Heel plezant was dat ja. Rust in huis, niemand viel je lastig tenzij je hem zelf binnenliet. Geen gsm die je heel de dag dicteert wat te doen. Heerlijk was dat.
Maar dan vergeten we wel de keren dat we door de zeikende regen naar het telefoonkot moesten omdat er gebeld moest worden. En dat we van daar nog 2 km verder moesten omdat er weer eens iemand tutterfrut in de gleuf had gestoken. Dát gevloek vergeten we al rap.

Geen internet. Was dat beter? Raar dat dat iemand op internet zet. Niemand is verplicht internet te hebben. Degenen die de tijden zonder internet leuker vonden kunnen daar iets aan doen.
Maar vraag me niet waarom dat zoveel leuker was. Gemakkelijker was het zeker niet. Ik zou nu bv een veel betere gitarist zijn als ik ten tijde dat ik begon te spelen internet gehad zou hebben. En hoe nostalgisch dat zelf uitzoeken van nummers ook mag lijken, ik heb er ooit meer op gevloekt dan dat ik er plezier aan heb gebeleefd.
Reizen, nog zoiets. Gaat er echt iemand beweren dat het plannen en het maken van een reis gemakkelijker en leuker was toen we het nog zonder internet moesten doen?

Nee, er waren leuke momenten ten tijde van de prehistorie maar al honing en ambrozijn was het nu ook weer niet.

mjers
25 maart 2015, 15:45
Ik ken de tijden van geen computer, geen internet, ja zelfs geen telefoon ook nog.

En al waren die tijden (vanuit het heden bekeken) misschien wel geweldig en worden we er met zijn allen serieus nostalgisch van, toch wordt daar nogal snel mee overdreven vind ik.

Men denkt ook altijd enkel terug aan de leuke kanten van dat 'prehistorisch' bestaan en de nadelen worden al snel vergeten.

Geen telefoon. Heel plezant was dat ja. Rust in huis, niemand viel je lastig tenzij je hem zelf binnenliet. Geen gsm die je heel de dag dicteert wat te doen. Heerlijk was dat.
Maar dan vergeten we wel de keren dat we door de zeikende regen naar het telefoonkot moesten omdat er gebeld moest worden. En dat we van daar nog 2 km verder moesten omdat er weer eens iemand tutterfrut in de gleuf had gestoken. Dát gevloek vergeten we al rap.

Geen internet. Raar vind ik dat. Niemand is verplicht internet te hebben. Degenen die de tijden zonder internet leuker vonden kunnen daar iets aan doen.
Maar vraag me niet waarom dat zoveel leuker was. Gemakkelijker was het zeker niet. Ik zou nu bv een veel betere gitarist zijn als ik ten tijde dat ik begon te spelen internet gehad zou hebben. En hoe nostalgisch dat zelf uitzoeken van nummers ook mag lijken, ik heb er ooit meer op gevloekt dan dat ik er plezier van heb gehad.
Reizen, nog zoiets. Gaat er echt iemand beweren dat het plannen en het maken van een reis gemakkelijker en leuker was toen we het nog zonder internet moesten doen?

Nee, er waren leuke momenten ten tijde van de prehistorie maar al honing en ambrozijn was het nu ook weer niet.

Het verstandigste wat ik vandaag al gelezen heb

BigF
25 maart 2015, 15:57
Het verstandigste wat ik vandaag al gelezen heb
En toen had ik het nog niet eens ge-edit!!

Marie van de koster
25 maart 2015, 17:15
Ik ken de tijden van geen computer, geen internet, ja zelfs geen telefoon ook nog.

En al waren die tijden (vanuit het heden bekeken) misschien wel geweldig en worden we er met zijn allen serieus nostalgisch van, toch wordt daar nogal snel mee overdreven vind ik.

Men denkt ook altijd enkel terug aan de leuke kanten van dat 'prehistorisch' bestaan en de nadelen worden al snel vergeten.

Geen telefoon. Heel plezant was dat ja. Rust in huis, niemand viel je lastig tenzij je hem zelf binnenliet. Geen gsm die je heel de dag dicteert wat te doen. Heerlijk was dat.
Maar dan vergeten we wel de keren dat we door de zeikende regen naar het telefoonkot moesten omdat er gebeld moest worden. En dat we van daar nog 2 km verder moesten omdat er weer eens iemand tutterfrut in de gleuf had gestoken. Dát gevloek vergeten we al rap.

Geen internet. Was dat beter? Raar dat dat iemand op internet zet. Niemand is verplicht internet te hebben. Degenen die de tijden zonder internet leuker vonden kunnen daar iets aan doen.
Maar vraag me niet waarom dat zoveel leuker was. Gemakkelijker was het zeker niet. Ik zou nu bv een veel betere gitarist zijn als ik ten tijde dat ik begon te spelen internet gehad zou hebben. En hoe nostalgisch dat zelf uitzoeken van nummers ook mag lijken, ik heb er ooit meer op gevloekt dan dat ik er plezier aan heb gebeleefd.
Reizen, nog zoiets. Gaat er echt iemand beweren dat het plannen en het maken van een reis gemakkelijker en leuker was toen we het nog zonder internet moesten doen?

Nee, er waren leuke momenten ten tijde van de prehistorie maar al honing en ambrozijn was het nu ook weer niet.

Bij ons was er geen telefoonkotje in de buurt. Dat kwam er pas in de jaren '70 ! Als wij wilden bellen, gingen we naar de winkel. Was er in uw buurt geen winkel met telefoon ? Ik geloof dat het 5 frank kostte maar zeker weet ik dat niet meer, dat was wel buiten de zone, het grootste deel van onze familie woonde buiten de zone. De winkel was op eerder korte afstand van bij ons, dus geen probleem. En tuttefrut in de gleuf kon dus niet :lol:
Ik had pas zelf een telefoon in '78. Maar daarvoor deed ik al interims. Dat bureau maakte er geen probleem van om mij te bereiken. Ze stuurden gewoon een telegram : gelieve te bellen, kans op interim. Zoiets ongeveer. Dan rende ik naar mijn ouders die telefoon hadden vanaf '72. Ik denk dat er weinige mensen hier op het forum zijn die zoveel telegrams in hun leven gekregen hebben als ik :lol: Als ik nu nog een telegram zou krijgen, zou ik me een ongeluk verschieten!
Worden er eigenlijk nog telegrams verstuurd? :?

Guinevere
25 maart 2015, 18:40
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.
Etzelfste vnl.
Maar niet ideaal op gebied van werk. Ik zie mezelf echt niet uren brieven typen, in enveloppen steken, naar de post doen, de post ophalen (ipv emails), een papieren agenda of erger boekhouding moeten bijhouden, elke dag naar de bank voor betalingen... alez, ik zou dan in de schoonmaak gaan.
Waarschijnlijk zou ik zonder computer zelfs niet studeren en huismoeder worden.

bembem
25 maart 2015, 19:56
Etzelfste vnl.
Maar niet ideaal op gebied van werk. Ik zie mezelf echt niet uren brieven typen, in enveloppen steken, naar de post doen, de post ophalen (ipv emails), een papieren agenda of erger boekhouding moeten bijhouden, elke dag naar de bank voor betalingen... alez, ik zou dan in de schoonmaak gaan.
Waarschijnlijk zou ik zonder computer zelfs niet studeren en huismoeder worden.

- lol -

Zeus
25 maart 2015, 20:03
Worden er eigenlijk nog telegrams verstuurd? :?

Ja! Belgacom biedt die dienst nog aan. Naar het schijnt nog goed voor zo'n 50 000 telegrammen per jaar.

Zeus
25 maart 2015, 20:04
Pfff, ik zie mij al een thesis schrijven zonder online databanken. We leven in mooie tijden.

Mambo
25 maart 2015, 20:30
Pff ik zie mij al een thesis schrijven zonder online databanken. We leven in mooie tijden.

Het is pas als je het zonder kunt dat je geslaagd bent.
Zoals kunnen rekenen zonder calculator inclusief de regel van drie en de negenproef.
Enz...

Men zou er dus iq gewijs met sprongen terug op vooruitgaan.

From_Vlaanderen
25 maart 2015, 20:58
Reizen, nog zoiets. Gaat er echt iemand beweren dat het plannen en het maken van een reis gemakkelijker en leuker was toen we het nog zonder internet moesten doen?

Waar is de tijd dat met de auto op reis gaan gelijk stond met een halve garage meenemen. Bougies, olie, riemkes, delco, vijzen (want er trilden er wel eens wat los).

Mambo
25 maart 2015, 21:14
De oorspronkelijke vraag was en is nog steeds: welke opleiding en beroep zou men kiezen als er geen computers waren.

Om een of andere manier zit men weer in de tijd van toen.
Nee de tijd van nu. Zonder computer.
Hoe ziet men dat?

Of was dat te ingewikkeld?

bembem
25 maart 2015, 21:17
Het is pas als je het zonder kunt dat je geslaagd bent.
Zoals kunnen rekenen zonder calculator inclusief de regel van drie en de negenproef.
Enz...

Men zou er dus iq gewijs met sprongen terug op vooruitgaan.

;-)

bembem
25 maart 2015, 21:19
De oorspronkelijke vraag was en is nog steeds: welke opleiding en beroep zou men kiezen als er geen computers waren.

Om een of andere manier zit men weer in de tijd van toen.
Nee de tijd van nu. Zonder computer.
Hoe ziet men dat?

Of was dat te ingewikkeld?

kok :-)

Boduo
25 maart 2015, 21:30
De oorspronkelijke vraag was en is nog steeds: welke opleiding en beroep zou men kiezen als er geen computers waren.

Om een of andere manier zit men weer in de tijd van toen.
Nee de tijd van nu. Zonder computer.
Hoe ziet men dat?

Of was dat te ingewikkeld?

Piloot

Boduo
25 maart 2015, 21:32
Het is pas als je het zonder kunt dat je geslaagd bent.
Zoals kunnen rekenen zonder calculator inclusief de regel van drie en de negenproef.
Enz...

Men zou er dus iq gewijs met sprongen terug op vooruitgaan.

Hoofdrekenen !
Héél nuttig, ook nu nog !

Libro
25 maart 2015, 21:38
Studie: ik denk dat ik toch voor architectuur zou kiezen
Vrije tijd en sociaal leven: kon ik maar één keer terug eens barman annex DJ in een jeugdclub spelen.

The Paulus Experience
25 maart 2015, 21:49
De oorspronkelijke vraag was en is nog steeds: welke opleiding en beroep zou men kiezen als er geen computers waren.

Om een of andere manier zit men weer in de tijd van toen.
Nee de tijd van nu. Zonder computer.
Hoe ziet men dat?

Of was dat te ingewikkeld?

Burgerlijk ingenieur - architect.

Eduard Khil
25 maart 2015, 21:51
De oorspronkelijke vraag was en is nog steeds: welke opleiding en beroep zou men kiezen als er geen computers waren.

Om een of andere manier zit men weer in de tijd van toen.
Nee de tijd van nu. Zonder computer.
Hoe ziet men dat?



identiek hetzelfde als wat ik gedaan heb: ingenieur elektromechanica

Wapper
25 maart 2015, 22:11
De oorspronkelijke vraag was en is nog steeds: welke opleiding en beroep zou men kiezen als er geen computers waren.

Om een of andere manier zit men weer in de tijd van toen.
Nee de tijd van nu. Zonder computer.
Hoe ziet men dat?

Of was dat te ingewikkeld?

50 jaar geleden werden dezelfde bespiegelingen gemaakt over "wat zou men doen wanneer de TV niet zou uitgevonden zijn?", en "vroeger zonder TV was het toch gezelliger s'avonds?".

Ik heb mijn jeugdtijd nog zonder TV meegemaakt, maar ik heb me geen seconde verveeld, want ik had hobbies: knoeien met radio's, kortegolf-ontvangst, chemie, boeken verslinden, modelvliegtuigen bouwen, enz. Was dat tof en gezellig? Zeker weten.

Ik heb electronica gestudeerd in de jaren '60, toen een opkomende richting, en ben zo in de computers gerold, ik zou het dus terug doen :lol:

Of je een computer nu echt nodig hebt, is een vraag die ieder voor zich moet invullen. Ik voor mezelf durf te zeggen van wel.

Idem: Een smartphone of iPad, is dat echt nodig?
Het is er allemaal, er tegen zijn zet geen zoden aan de dijk

Mambo
25 maart 2015, 22:54
50 jaar geleden werden dezelfde bespiegelingen gemaakt over "wat zou men doen wanneer de TV niet zou uitgevonden zijn?", en "vroeger zonder TV was het toch gezelliger s'avonds?".

Ik heb mijn jeugdtijd nog zonder TV meegemaakt, maar ik heb me geen seconde verveeld, want ik had hobbies: knoeien met radio's, kortegolf-ontvangst, chemie, boeken verslinden, modelvliegtuigen bouwen, enz. Was dat tof en gezellig? Zeker weten.

Ik heb electronica gestudeerd in de jaren '60, toen een opkomende richting, en ben zo in de computers gerold, ik zou het dus terug doen :lol:

Of je een computer nu echt nodig hebt, is een vraag die ieder voor zich moet invullen. Ik voor mezelf durf te zeggen van wel.

Idem: Een smartphone of iPad, is dat echt nodig?
Het is er allemaal, er tegen zijn zet geen zoden aan de dijk

Het is geen vraag of het nodig is.
Het is gewoon eens peilen welke opleidingen en beroepen men zou kiezen indien zonder computer.
De meeste beroepen en opleidingen zijn immers ook zonder computer mogelijk op hetzelfde niveau, maar vraagt hogere inspanningen.
Ik merk dat bv bembem zonder computer voor kok zou leren terwijl ze nu back orrifice of zoiets gedaan heeft.
Haar leven zou er dus anders uitgezien hebben.

Mambo
25 maart 2015, 22:57
In elk geval waren kinderen destijds al spelend vaak zich al aan het voorbereiden op latere studies.
Nu is dat minder, ze spelen niet meer maar laten zich bespelen.
En dat uit zich in uitzichtloze beroepskeuzen en nutteloos gestudeerd.

Zucht
25 maart 2015, 23:14
"Zonder computers" betekent dat we in de 19de of begin 20ste eeuw zitten, maar ik heb de indruk dat je zonder "persoonlijke computers" bedoelt. In de jaren 1950,60 en 70 waren er al wel degelijk computers in bedrijven en onderzoekscentra of universiteiten. Ik heb scheikunde gestudeerd in de jaren '70, zonder computer, en ben toch voor het eerst in contact gekomen met computers voor mijn thesis, waar ik ook moest leren programmeren. Is dit nu met of zonder computers ?

Mambo
25 maart 2015, 23:26
"Zonder computers" betekent dat we in de 19de of begin 20ste eeuw zitten, maar ik heb de indruk dat je zonder "persoonlijke computers" bedoelt. In de jaren 1950,60 en 70 waren er al wel degelijk computers in bedrijven en onderzoekscentra of universiteiten. Ik heb scheikunde gestudeerd in de jaren '70, zonder computer, en ben toch voor het eerst in contact gekomen met computers voor mijn thesis, waar ik ook moest leren programmeren. Is dit nu met of zonder computers ?

En wat vind je nu zelf over scheikunde studeren en doen zonder computer of met computer?
Met gaat sneller natuurlijk...maar wat zegt dat over de scheikundige zelf?

Zucht
25 maart 2015, 23:39
Met computer, en nieuwe technologieën zal het allemaal veel sneller en accurater vooruitgaan natuurlijk.
In de jaren 1930 zat een klas vol univ studenten dezelfde integraal uit te rekenen, één van de zovele, om zo langzaam maar zeker en routineus oplossingen voor quantummechanische vergelijkingen te vinden. Onderzoekers zaten in donkere kamers lichtflitsen te tellen... Voor de wetenschap is de snelle ontwikkeling van technologie een groot voordeel. De communicatie met internet ook natuurlijk. Labo's over heel de wereld kunnen veel gemakkelijker samenwerken aan dezelfde experimenten.
Ik heb een dikke veertig jaar geleden voor scheikunde gekozen zonde comps, en zou nu wel hetzelfde of iets gelijkaardigs kiezen.

Mambo
26 maart 2015, 00:09
Met computer, en nieuwe technologieën zal het allemaal veel sneller en accurater vooruitgaan natuurlijk.
In de jaren 1930 zat een klas vol univ studenten dezelfde integraal uit te rekenen, één van de zovele, om zo langzaam maar zeker en routineus oplossingen voor quantummechanische vergelijkingen te vinden. Onderzoekers zaten in donkere kamers lichtflitsen te tellen... Voor de wetenschap is de snelle ontwikkeling van technologie een groot voordeel. De communicatie met internet ook natuurlijk. Labo's over heel de wereld kunnen veel gemakkelijker samenwerken aan dezelfde experimenten.
Ik heb een dikke veertig jaar geleden voor scheikunde gekozen zonde comps, en zou nu wel hetzelfde of iets gelijkaardigs kiezen.

De computer zuiver als tool gezien, zou een hedendaags afgestudeerde hetzelfde kunnen als jij als hem die tool wegneemt?

Wapper
26 maart 2015, 00:10
De meeste beroepen en opleidingen zijn immers ook zonder computer mogelijk op hetzelfde niveau, maar vraagt hogere inspanningen.
[..]


De meeste opleidingen zijn ook mogelijk met cursussen geschreven op ezelsvellen. Stel dat wij dezelfde intellectuele vermogens hebben, en dat ik een PC heb en jij niet, en dat wij dezelfde opleiding volgen, wie heeft de meeste kans op slagen?

koe de poing
26 maart 2015, 00:17
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.

Maarrrrr, ik was jong in een tijd dat niemand een computer en een gsm had.
En toch overleefd hé

Mambo
26 maart 2015, 00:17
De meeste opleidingen zijn ook mogelijk met cursussen geschreven op ezelsvellen. Stel dat wij dezelfde intellectuele vermogens hebben, en dat ik een PC heb en jij niet, en dat wij dezelfde opleiding volgen, wie heeft de meeste kans op slagen?

Misschien jij statistisch gezien.
Maar langs de andere kant weet je nog altijd niet hoe ze piramides bouwden met hun ezelsvel.

microwezen
26 maart 2015, 01:43
https://31.media.tumblr.com/88df86f3fd6859119b9dbab3828240ac/tumblr_n04uwi0FdO1qb425vo1_500.jpg
Vroeger gebruikten ze gewoon cursors van brons om dingen te selecteren.

cookie monster
26 maart 2015, 02:00
Bij ons was er geen telefoonkotje in de buurt. Dat kwam er pas in de jaren '70 ! Als wij wilden bellen, gingen we naar de winkel.
Mijn beide grootvaders hadden eind jaren 20 al telefoon ,
dit wegens hun zaak , mijn pa ook sinds de jaren 50 :)

btw , ivm de toenmalige telefoonkoten:
Overdag tot 19h00 was 3 minuten 5Bfr
's Avonds na 18h00 was 6 minuten 5Bfr
Haakte je in binnen de gegeven tijd , ....


Worden er eigenlijk nog telegrams verstuurd? :?
https://telegram.org
http://nl.wikipedia.org/wiki/Telegram_(telegrafie)#Tegenwoordig
http://www.proximus.be/nl/id_cr_payingos/particulieren/onze-producten/vaste-lijn/opties-en-diensten/betalende-opties.html#
http://support.nl.proximus.be/euf/assets/pdf/smart-services.pdf

https://admit.belgacom.be/eshop/private/gallery/content/products/documents/manuals/en/telegram_en.pdf
http://www.1207.be/files/1207.be/belgacom/Documents/Filip_NL.PDF

cookie monster
26 maart 2015, 02:00
Waarschijnlijk zou ik zonder computer zelfs niet studeren en huismoeder worden.
Zeg maar 30 jaar geleden ging dat toch wel :)

cookie monster
26 maart 2015, 02:00
en vuurtjes stoken in de tuin met m'n vader op zondag, was superleuk :d
Ik stak destijds wel eens oude TV's & Radio's in de fik ,
die condensatoren stegen na een tijdje op als een raket :lol:
:mrgreen: ppppffffjjjjiiiieeeeuuuuwwww :p

microwezen
26 maart 2015, 03:14
http://asset-4.soup.io/asset/3571/6585_4476.jpeg
"The Pirate Bay" had iets heel anders geweest ;)

Boduo
26 maart 2015, 09:23
Ik stak destijds wel eens oude TV's & Radio's in de fik ,
die condensatoren stegen na een tijdje op als een raket :lol:
:mrgreen: ppppffffjjjjiiiieeeeuuuuwwww :p

Nu worden die gerecycleerd: men haalt er o.a. kleine gouden & platina onderdeeltjes uit.
Iets voor jou, cookie ?

Marie van de koster
26 maart 2015, 11:29
Etzelfste vnl.
Maar niet ideaal op gebied van werk. Ik zie mezelf echt niet uren brieven typen, in enveloppen steken, naar de post doen, de post ophalen (ipv emails), een papieren agenda of erger boekhouding moeten bijhouden, elke dag naar de bank voor betalingen... alez, ik zou dan in de schoonmaak gaan.
Waarschijnlijk zou ik zonder computer zelfs niet studeren en huismoeder worden.

Heb ik toch moeten doen, hoor! En ja, praktisch was het niet. Vooral die brieven, zeker toen de meeste kantoren nog geen kopieermachine hadden. Een brief werd met een drietal pelurekes getypt, dus als er een typfout was, zaten we direct met een groot probleem. En ik heb de tijd nog gekend voor de flesjes typ-ex, zelfs voor de papiertjes typ-ex.
Maar die agenda bijhouden is eigenlijk niet zo'n probleem. Op een bepaald bureau gebruikten wij signataires voor een maand. Op de eerste dag van de maand kwam dan bv de brief waarop die dag een vervolg moest gestuurd worden. Op de tweede dag een herinneringetje aan het feit dat onze baas de derde dag ergens naartoe moest en bepaalde zaken nodig had. Enfin, het lijkt wat omslachtig als ik het zo uitleg maar ik vond het een heel handig systeem!

Marie van de koster
26 maart 2015, 11:32
Het is pas als je het zonder kunt dat je geslaagd bent.
Zoals kunnen rekenen zonder calculator inclusief de regel van drie en de negenproef.
Enz...

Men zou er dus iq gewijs met sprongen terug op vooruitgaan.

Zo'n ouderwetse telmachine met een hendeltje aan! :lol: En zeker bij een lange optelling deden we dat twee keer om zeker te zijn dat het juist was.
En 5 op 10 keer was er in de tweede optelling dan een verschil van 9. Dus twee cijfers omgedraaid! Dan maar zoeken welke twee cijfers dat waren, welke optelling nu juist was :lol:

Marie van de koster
26 maart 2015, 11:33
De oorspronkelijke vraag was en is nog steeds: welke opleiding en beroep zou men kiezen als er geen computers waren.

Om een of andere manier zit men weer in de tijd van toen.
Nee de tijd van nu. Zonder computer.
Hoe ziet men dat?

Of was dat te ingewikkeld?

Ik dezelfde. Immers als men nooit een computer gekend heeft, staat men er toch niet bij stil dat het ook anders kan ?

Marie van de koster
26 maart 2015, 11:34
kok :-)

Zonder microgolfoven dan ook hé! :-)

Marie van de koster
26 maart 2015, 11:40
Mijn beide grootvaders hadden eind jaren 20 al telefoon ,
dit wegens hun zaak , mijn pa ook sinds de jaren 50 :)

btw , ivm de toenmalige telefoonkoten:
Overdag tot 19h00 was 3 minuten 5Bfr
's Avonds na 18h00 was 6 minuten 5Bfr
Haakte je in binnen de gegeven tijd , ....




Mensen met telefoon - zeker in de jaren 20 ! - waren rijke mensen! Uitzondering voor winkeliers en andere handelaren zoals uw grootvaders dus, hoewel die ook nog niet allemaal telefoon hadden in de jaren 20.

Mambo
26 maart 2015, 14:05
Nu worden die gerecycleerd: men haalt er o.a. kleine gouden & platina onderdeeltjes uit.
Iets voor jou, cookie ?

Zit dat goud ook nog in moderne computers?
Ik weet soms ganse containers vol met afgedankte staan.
Zou me er nog kunnen aan bezig houden.

Mambo
26 maart 2015, 14:06
Zonder microgolfoven dan ook hé! :-)

Ik dacht dat de microgolf voor de computer kwam.
Indien juist, dan mag het.

Wapper
26 maart 2015, 17:19
Zit dat goud ook nog in moderne computers?


Zeker weten, o.a. Umicore heeft een afdeling in Hoboken die edele metalen recupereert uit PC's, GSM's, etc...

http://www.umicore.be/nl/UmicoreInBelgie/Hoboken/inActie/eSchroot.htm

Mambo
26 maart 2015, 18:21
Zeker weten, o.a. Umicore heeft een afdeling in Hoboken die edele metalen recupereert uit PC's, GSM's, etc...

http://www.umicore.be/nl/UmicoreInBelgie/Hoboken/inActie/eSchroot.htm

Willen we dat ook doen?

Derk de Tweede
26 maart 2015, 19:09
http://www.cubra.nl/leedknutselen/telefoontekening.jpg

http://previews.123rf.com/images/anyka/anyka1103/anyka110300040/9081745-Two-little-brothers-talking-on-the-phone-using-two-cans-and-a-piece-of-rope-Stock-Photo.jpg

Wapper
26 maart 2015, 20:05
Willen we dat ook doen?

Tomorrow 9 AM, my place :lol:

Eduard Khil
26 maart 2015, 20:08
http://www.cs.kuleuven.be/museum/prehist/2x3.gif

Wapper
26 maart 2015, 22:16
:lol:

http://www.genci.fr/sites/default/files/boulier.jpg

Eduard Khil
26 maart 2015, 22:32
http://alexsheremet.com/wp-content/uploads/2014/08/Police-Brutality.jpg

leuke hobby om te doen als er geen computers meer zouden zijn: de linkse hippies water geven

Boduo
26 maart 2015, 23:50
http://www.cs.kuleuven.be/museum/prehist/2x3.gif

D�*t was en is nog altijd een prachtig staaltje wiskunde-techniek !
En zonder batterijtjes !

Mambo
27 maart 2015, 00:13
Is een draaier freezer nog steeds een draaier-freezer of is het een cadcam operator?
Kan een cadcam operator freezen?

Eduard Khil
27 maart 2015, 00:18
Is een draaier freezer nog steeds een draaier-freezer of is het een cadcam operator?
Kan een cadcam operator freezen?

kan beide, kan enkel een van beide.
Ik ken mensen die conventioneel kunnen draaien/frezen maar niet werken met een cnc-machine. En omgekeerd

cookie monster
27 maart 2015, 03:00
Nu worden die gerecycleerd: men haalt er o.a. kleine gouden & platina onderdeeltjes uit.
Iets voor jou, cookie ?
mmmm , awel:

Marie van de koster
27 maart 2015, 09:36
Ik dacht dat de microgolf voor de computer kwam.
Indien juist, dan mag het.

Daar had ik niet over nagedacht voor ik dat typte :oops:
Dus efkes Wikipedia geraadpleegd : in 1947 werd er een microgolfoven gemaakt, wel wegens grootte en gewicht niet echt geschikt voor mijn keukentje!
In 1938 bouwde de Duitse fysicus Konrad Zuse de eerste computer, de Z1. Dus eerst de computer, dan de microgolfoven :-)

Bovenbuur
27 maart 2015, 11:11
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.

Ach je weet wel: steekspellen, draken verslaan, hier en daar een zoektocht naar de heilige graal. Het gebruikelijke...

http://www.cs.kuleuven.be/museum/prehist/2x3.gif

Wat ik stiekem ook wel heel vet vind zijn mechanisme rekenmachines, dus waarbij je de invoer doet maar verder niks hoeft te weten van de werking van het mechanisme, zoals bijvoorbeeld bij een telraam, dat gaat allemaal vanzelf. Die bestaan al zeker sinds 1623 (http://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_calculator). Ter vergelijking: de bajonet bestond toen nog niet. Men gebruikt al rekenmachines sinds voor men bedacht hoe je iemand kan neersteken met een vuurwapen. Maar de meest sexy variant is nog tijdens de tweede wereldoorlog (door)ontwikkeld, in een concentratiekamp. De Curta (http://en.wikipedia.org/wiki/Curta) werd geproduceerd van 1948 tot 1972, en als je er vandaag nog eentje hebt loopt die niet alleen waarschijnlijk nog net zo soepel als toen je hem kocht, maar rekent hij nog sneller dan een elektrisch apparaat ook, als je er echt goed mee hebt leren werken. Dat is nou nerd-cool.

Ik bedoel, tegenwoordig kan iedere halfbakken rekenmachine van een tientje dingen als lineaire regressie (en nog veel meer), elektronische apparaten zijn duidelijk handig. Maar iets dat mechanisch werkt, dat je kan horen tikken, dat blijft een aantrekkingskracht houden.



Het grappige is: ik denk dat ik ergens in de laatste paar eeuwen nog best een kans gehad zou hebben om in bijna hetzelfde vakgebied te belanden als nu, gegeven dat ik van rijk genoege afkomst was om een opleiding in te komen etc. Biologie, chemie en farmacie zijn wel heel sterk veranderd, maar de interesses en vaardigheden waarmee je er binnenkomt zijn redelijk gelijk gebleven.

Wapper
27 maart 2015, 16:33
Daar had ik niet over nagedacht voor ik dat typte :oops:
Dus efkes Wikipedia geraadpleegd : in 1947 werd er een microgolfoven gemaakt, wel wegens grootte en gewicht niet echt geschikt voor mijn keukentje!
In 1938 bouwde de Duitse fysicus Konrad Zuse de eerste computer, de Z1. Dus eerst de computer, dan de microgolfoven :-)

Ah nee, dat was Charles Babbage in 1822, met zijn Difference Engine, en 10 jaar later zijn Analytical Engine.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Charles_Babbage_-_1860.jpg

S-K
27 maart 2015, 22:22
Stel dat je jong bent in een tijd waarin van computers geen sprake is.
Hoe zou jij je tijd, keuze opleiding, werk, sociale invulling...zien?
Dus ook geen GSM.

Dat was letterlijk zo, in mijn jeugd bestonden die dingen niet. een fijne tijd was dat.

Marie van de koster
28 maart 2015, 10:21
Ah nee, dat was Charles Babbage in 1822, met zijn Difference Engine, en 10 jaar later zijn Analytical Engine.



Ja, over die Babbage las ik ook maar een "engine" doet mij meer denken aan een stoomtrein ... ;-) dus heb ik het maar gehouden bij iets wat me wat bekender voorkomt.

Henri1
28 maart 2015, 11:10
Demper zit zonder computer.

Wapper
28 maart 2015, 21:06
Ja, over die Babbage las ik ook maar een "engine" doet mij meer denken aan een stoomtrein ... ;-) dus heb ik het maar gehouden bij iets wat me wat bekender voorkomt.

Het heeft wel iets van een locomotief met trappers :lol:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Babbage_Difference_Engine_(the_power-supply_end).jpg

From_Vlaanderen
28 maart 2015, 21:29
De oorspronkelijke vraag was en is nog steeds: welke opleiding en beroep zou men kiezen als er geen computers waren.

Om een of andere manier zit men weer in de tijd van toen.
Nee de tijd van nu. Zonder computer.
Hoe ziet men dat?

Of was dat te ingewikkeld?

Iets in de scheepvaart. Iets anders kan/kon ik toch niet.

Marie van de koster
29 maart 2015, 08:21
Iets in de scheepvaart. Iets anders kan/kon ik toch niet.

Op een ouderwetse stoomboot? Of gewoon het kantoorwerk, manifestjes en zo zonder computer :-(