PDA

View Full Version : Wie is 'eigenaar' van je fb-profiel na je overlijden ?


De schoofzak
11 mei 2015, 08:09
Fb zou het in ieder geval iets duidelijker mogen stellen.

In het raam van ethisch en sociaal verantwoord ondernemen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar het instellen van een nieuw item in je profiel, waar je kan weergeven wie je vertrouwenspersoon is die gecontacteerd kan worden als een derde partij vraagt om wegens overlijden het account te sluiten.

(doet me nog denken aan die Vlaamse moeder van een overleden zoon, die regelmatig belde naar het gsm-nummer van die zoon, omdat ze troost vond in het aanhoren van de voicemail-boodschap. Helaas was het gsm-abonnement een prepaid, dat automatisch afgesloten werd na x maanden inactiviteit; en was het fysiek onmogelijk voor de operator om die voicemail-boodschap te traceren in de 'vuilbak')

titel: Vriendin van overleden man woedend op Facebook: ‘Zet zijn profiel weer online’
link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150510_01673239?_section=4393677&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb&M_BT=2158280038&adh_i=52ed9e5e9ebf5bbbddc6f4ccefb6c051



De kinderen en vriendin van een overleden man uit het Australische Brisbane zijn er niet over te spreken dat de Facebook-account van de man afgesloten is. De beheerders van de sociale netwerksite weigeren het profiel opnieuw online te halen.

De 34-jarige Daniel Cook, een 34-jarige vader van zes kinderen, kwam op 14 maart om het leven toen hij met zijn motor tegen een lantaarnpaal reed op weg naar huis. Een enorme klap voor iedereen die hem graag zag.

Zijn vriendin en de twee kinderen die ze samen hadden, Abby (17) en Curtis (14), schrokken er enkele weken na zijn overlijden van dat zijn account op de sociale netwerksite Facebook al afgesloten was. Een schande, vindt Fiona Wrigley, met wie hij een relatie had toen hij verongelukte.

‘Ik heb hen al meerdere verzoeken gedaan om zijn profiel weer online te zetten’, vertelt Wrigley aan news.com.au. ‘Maar blijkbaar is het niet voldoende dat zijn kinderen en de vrouw met wie hij al tien jaar een relatie heeft zoiets vragen. Ze weigeren.’

De vrouw vindt het belangrijk dat de kinderen nog naar het profiel van hun papa kunnen kijken. ‘Het is een soort van dagboek’, zegt ze. ‘Het zou zo fijn zijn als ze binnen enkele jaren nog kunnen lezen wat hij deed en welke lieve dingen hij over hen schreef.’

Een online petitie van Wrigley leverde voorlopig nog niets op. Facebook weigert op haar vraag in te gaan. Wrigley kreeg te horen dat een familielid van Cook gevraagd heeft om het profiel te sluiten. Wie? ‘Geen idee’, zegt de vrouw.

Maar de vele pogingen van Wrigley zullen niets opleveren, zegt een woordvoerster van Facebook. ‘We proberen zo respectvol en meelevend te zijn als mogelijk bij elk overlijden’, klinkt het. ‘We laten een profiel altijd online staan, behalve als we van een familielid de vraag krijgen om het account te sluiten. En dat is hier gebeurd.’

dalibor
11 mei 2015, 09:19
Vreemd verhaal. Ik zou het net pijnlijk vinden dat een profiel blijft staan nadat betrokkene is overleden.

Marie van de koster
11 mei 2015, 10:36
Ik heb al verschillende overleden FB-vrienden. Hun profielen blijven bestaan. In het begin verschenen ze vreemd genoeg nog wel eens als iemand die een pagina leuk vond. Sommige mensen vinden het ook kunnen om op die overledenen hun verjaardag, een herinneringstekstje aan die persoon te schrijven, het mankeert er nog aan dat ze echt gelukkige verjaardag wensen!

Guinevere
11 mei 2015, 11:10
Vreemd verhaal. Ik zou het net pijnlijk vinden dat een profiel blijft staan nadat betrokkene is overleden.

2.

Die van mij zou moeten worden afgesloten. Hoewel ik er serieus over denk om ze zelf al op te zeggen maar ik wil dierbare naasten geen shock bezorgen, dus zet ik er amper iets op en ben ik zo goed als non-actief.

Want the evil eye on social media - mufti menk (http://www.dailymotion.com/video/x2iqiqj)
Facebook lijkt me ook het tegenovergestelde van bescheidenheid, nl. losbolligheid, te promoten.

Eyjafjallajökull
12 mei 2015, 10:07
Want the evil eye on social media - mufti menk (http://www.dailymotion.com/video/x2iqiqj)
.

Andermaal een mooi sprookje van die moefti :-D

Xenophon
12 mei 2015, 10:15
2.

Die van mij zou moeten worden afgesloten. Hoewel ik er serieus over denk om ze zelf al op te zeggen maar ik wil dierbare naasten geen shock bezorgen, dus zet ik er amper iets op en ben ik zo goed als non-actief.

Want the evil eye on social media - mufti menk (http://www.dailymotion.com/video/x2iqiqj)
Facebook lijkt me ook het tegenovergestelde van bescheidenheid, nl. losbolligheid, te promoten.

- lol -