PDA

View Full Version : Droeve dagen voor supermarkten met een Belgitude


Pagina's : [1] 2

Witte Kaproen
13 mei 2015, 11:48
Nadat het Belgicistische GB enige jaren gelden opgeslorpt werd door het Franse Carrefour,

lijkt het nu erg waarschijnlijk dat Delhaize ,
die ander Belgicistische supermarktketen,
zal worden opgekocht door het Nederlandse AHOLD
(Albert Heijn)


http://www.lalibre.be/economie/actualite/pourquoi-delhaize-est-pret-a-sacrifier-sa-belgitude-5552c85835704bb01c430899

Waar zal onze Koninklijke Familie nu haar Belgische inkopen moeten gaan doen?

Toch niet bij die Flaminganten van de Colruyt zeker ;-)

Another Jack
13 mei 2015, 11:49
Belgicistische winkels...
Waar blijft hij het halen...

Den Duisteren Duikboot
13 mei 2015, 11:58
Belgicistische winkels...
Waar blijft hij het halen...

:-)

Gelukkig kunnen de Vlaamse supermarktketens het goed met elkaar vinden. 'n Beetje duw- en trekwerk, meer niet: http://www.agripress.be/start/artikel/541433/nl

Witte Kaproen
13 mei 2015, 11:59
Belgicistische winkels...
Waar blijft hij het halen...

Inderdaad ,daar waar je in Brussel en zelfs in sommige gemeenten van de

Vlaamse Rand met een vergrootglas moet zoeken

naar een Nederlandstalige verkoopster in een Delhaize of in een Carrefour,

vindt je in elke Colruyt-winkel steeds Nederlandstalig personeel.

Another Jack
13 mei 2015, 13:15
Inderdaad ,daar waar je in Brussel en zelfs in sommige gemeenten van de

Vlaamse Rand met een vergrootglas moet zoeken

naar een Nederlandstalige verkoopster in een Delhaize of in een Carrefour,

vindt je in elke Colruyt-winkel steeds Nederlandstalig personeel.

Is de Carrefour geen Fransistische winkelketen dan?

Another Jack
13 mei 2015, 13:17
Inderdaad ,daar waar je in Brussel en zelfs in sommige gemeenten van de

Vlaamse Rand met een vergrootglas moet zoeken

naar een Nederlandstalige verkoopster in een Delhaize of in een Carrefour,

vindt je in elke Colruyt-winkel steeds Nederlandstalig personeel.

Ga je dikwijls van Niel zo eventjes naar de Rand om te gaan winkelen?

Witte Kaproen
13 mei 2015, 13:26
Ga je dikwijls van Niel zo eventjes naar de Rand om te gaan winkelen?

Omdat ik ik Niel geboren ben,
wil dit niet zeggen dat ik nu nog steeds in Niel woon :roll:

Boduo
13 mei 2015, 13:33
Nadat het Belgicistische GB enige jaren gelden opgeslorpt werd door het Franse Carrefour,

lijkt het nu erg waarschijnlijk dat Delhaize ,
die ander Belgicistische supermarktketen,
zal worden opgekocht door het Nederlandse AHOLD
(Albert Heijn)


http://www.lalibre.be/economie/actualite/pourquoi-delhaize-est-pret-a-sacrifier-sa-belgitude-5552c85835704bb01c430899

Waar zal onze Koninklijke Familie nu haar Belgische inkopen moeten gaan doen?

Toch niet bij die Flaminganten van de Colruyt zeker ;-)

Hopelijk houdt de Colruyt stand !!!

Another Jack
13 mei 2015, 13:38
Omdat ik ik Niel geboren ben,
wil dit niet zeggen dat ik nu nog steeds in Niel woon :roll:

Vertel.

Another Jack
13 mei 2015, 13:39
Hopelijk houdt de Colruyt stand !!!

Dat is een Vlaamsistische winkel?

Another Jack
13 mei 2015, 13:39
Hopelijk houdt de Colruyt stand !!!

2x

Another Jack
13 mei 2015, 14:47
Is dat ook geen goed nieuws voor de Duitsistische mensen van LIDL en Aldi?

Lof der Zotheid
13 mei 2015, 14:56
Dat is een Vlaamsistische winkel?

Nee, een flamingantistische winkel.

Another Jack
13 mei 2015, 15:00
Nee, een flamingantistische winkel.

Interessant allemaal.

Marie van de koster
13 mei 2015, 15:50
Is de Carrefour geen Fransistische winkelketen dan?

Dat heet een Franskiljonse !

Marie van de koster
13 mei 2015, 15:51
Dat is een Vlaamsistische winkel?

Dat is dan weer een Flamingantische !

Marie van de koster
13 mei 2015, 15:52
Is dat ook geen goed nieuws voor de Duitsistische mensen van LIDL en Aldi?

Nu ben ik uitgeklapt :|

Witte Kaproen
13 mei 2015, 16:26
Is dat ook geen goed nieuws voor de Duitsistische mensen van LIDL en Aldi?

Lach maar ,maar dan wel als een "Belgicistische landbouwer met kiespijn". ;-)
Want ondertussen zijn op de tijd van één generatie bijna alle francofone Belgische grootwarenhuisketens verdwenen of in buitenlandse handen overgegaan.

Vroeger werd de Belgische markt gedomineerd door warenhuisketens die voornamelijk eigendom waren van francofone Belgische groepen zoals

GB
Priba
Nopri
Sarma
Delhaize

Wat zien we nu;

Colruyt en Spar ( nog Belgisch maar eerder Vlaamsgezind)
Carrefour(Frans)
Delhaize(nog Belgisch en Franstalig ,maar staat op het punt van overgenomen te worden door het Nederlandse Albert Heijn)
Lidl (Duits)
Aldi( Duits)

Dus van die Francofone -Belgische dominantie van weleer schiet bijna niets meer over in de Vlaamse winkelstraten ;-)

Derk de Tweede
13 mei 2015, 16:28
Aholddaize wordt de nieuwe Groot-Nederlandse naam.

Zeus
13 mei 2015, 16:30
Dat is een Vlaamsistische winkel?

Een orangistische, met al dat oranje.

Witte Kaproen
13 mei 2015, 16:31
Aholddaize wordt de nieuwe Groot-Nederlandse naam.

Veelbelovend als merknaam voor een nieuw soort mayonaise ;-)

Zeus
13 mei 2015, 16:35
Wat moet ik denken van Alvo?

Boduo
13 mei 2015, 17:47
Aholddaize wordt de nieuwe Groot-Nederlandse naam.

Albert Heijn: AH ----> Adolf Hitler

Supe®Staaf
13 mei 2015, 18:07
Is dat ook geen goed nieuws voor de Duitsistische mensen van LIDL en Aldi?Nu ben ik uitgeklapt :|LIDL en ALDI zijn toch gewoon Mofrikaanse ketens?

Supe®Staaf
13 mei 2015, 18:10
Toch niet bij die Flaminganten van de Colruyt zeker ;-)Ik zou u graag eens aan een blinde test onderwerpen.
Ik haal uit alle winkels een blikje Jupiler.
Jij mag ze proeven, en dan zeggen of de shop waar ze gekocht werden Vlaams, Belgisch of (Groot-)Nederlands is.
Veel succes.

Henri1
13 mei 2015, 18:58
Belgicistische winkels...
Waar blijft hij het halen...

Sjonge jonge jonge......

Henri1
13 mei 2015, 18:59
Dat is een Vlaamsistische winkel?

Van en door vlaamsnationalisten.

Henri1
13 mei 2015, 19:00
Er is zich hier ene weer zwaar in eigen voet aan het schieten.
Neen correctie, zwaar in eigen voet aan het knallen.

Het Oosten
13 mei 2015, 19:10
Is de Carrefour geen Fransistische winkelketen dan?

Het zou wel eens een 'franskiljonse' winkelketen kunnen zijn. Het schijnt zelfs dat er in het bureau van de algemene directeur van Carrefour een levengroot portret van Napoleon hangt.

Sluiten die winkels! Nu !!

Supe®Staaf
13 mei 2015, 19:20
Het zou wel eens een 'franskiljonse' winkelketen kunnen zijn. Het schijnt zelfs dar er in het bureau van de algemene directeur van Carrefour een levengroot portret van Napoleon hangt.

Sluiten die winkels! Nu !!
Denk maar niet dat enkel Carrefour en Delhaize fransdolle, anti-Vlaemsche nestbevuilers en landverraders zijn!
Ook Colruyt probeert heimelijk om onze gewesten te verfransen, en meer in het bijzonder: onze wijnkelders!!
Uit Frankrijk importeren ze maar liefst 1114 verschillende wijnen.
Ver daar achteraan komt Italië met slechts 122 vermeldingen.

De rest van de wijnwereld wordt nog meer stiefmoederlijk behandeld:

Spanje (64)
Portugal (48)
Chili (35)
Zuid-Afrika (23)
Argentinië (18)
Australië (17)

Ik stel voor dat we massaal die Franse smeerlapperijen aankopen en opzuipen zodat die eindelijk uit de rekken verdwijnen, en niet langer ons Vlaemsche land bezoedelen.
Ik begin alvast met een Morey-Saint-Denis 1er Cru 'Clos Sorbé' 2012.
Die rotzak zal het daglicht niet meer aanschouwen!

Edward De Vere
13 mei 2015, 19:27
Denk maar niet dat enkel Carrefour en Delhaize fransdolle, anti-Vlaemsche nestbevuilers en landverraders zijn!
Ook Colruyt probeert heimelijk om onze gewesten te verfransen, en meer in het bijzonder: onze wijnkelders!!
Uit Frankrijk importeren ze maar liefst 1114 verschillende wijnen.
Ver daar achteraan komt Italië met slechts 122 vermeldingen.

De rest van de wijnwereld wordt nog meer stiefmoederlijk behandeld:

Spanje (64)
Portugal (48)
Chili (35)
Zuid-Afrika (23)
Argentinië (18)
Australië (17)

Ik stel voor dat we massaal die Franse smeerlapperijen aankopen en opzuipen zodat die eindelijk uit de rekken verdwijnen, en niet langer ons Vlaemsche land bezoedelen.
Ik begin alvast met een Morey-Saint-Denis 1er Cru 'Clos Sorbé' 2012.
Die rotzak zal het daglicht niet meer aanschouwen!

Welke Franse wijnhuizen heb jij in je bezit Staaf?

Supe®Staaf
13 mei 2015, 19:37
Welke Franse wijnhuizen heb jij in je bezit Staaf?Ik heb geen wijnhuizen in mijn bezit, maar ik heb wel al meerdere huizen opgezopen aan wijn.

Eduard Khil
13 mei 2015, 20:00
Is dat ook geen goed nieuws voor de Duitsistische mensen van LIDL en Aldi?

'Trololololo:

kelt
13 mei 2015, 20:23
Wat moet ik denken van Alvo?


.....euh.....zware kwaliteit smeervet?

Witte Kaproen
14 mei 2015, 08:51
Ik zou u graag eens aan een blinde test onderwerpen.
Ik haal uit alle winkels een blikje Jupiler.
Jij mag ze proeven, en dan zeggen of de shop waar ze gekocht werden Vlaams, Belgisch of (Groot-)Nederlands is.
Veel succes.

Het blikje Jupiler zal overal hetzelfde zijn .
Maar daar gaat het niet over ,
wel over het feit dat de Belgische grootdistributie 40 jaar geleden nog volledig in handen was van een groep Franstalige Belgicistische families.

Daar zal binnenkort zo goed als niets meer van overblijven .

Enkel het Vlaamsgezinde Colruyt zal dan nog overblijven in Belgische handen.

De greep van de Francofone Belgen op onze Vlaamse samenleving
zal weeral verminderd zijn
en zo komt de Vlaamse onafhankelijkheid stap voor stap dichterbij ;-)

Supe®Staaf
14 mei 2015, 09:01
Het blikje Jupiler zal overal hetzelfde zijn .
Dankjewel.
Maar daar gaat het niet over ,

Over meer hoeft het niet te gaan.
Tenzij de price-setting, maar daar heb je het evenmin over.

wel over het feit dat de Belgische grootdistributie 40 jaar geleden nog volledig in handen was van een groep Franstalige Belgicistische families.

Big deal.
Vlamingen hadden ook aandelen kunnen kopen.
Misschien vonden ze het niet echt belangrijk genoeg welke taal de distributeurs spraken?

Daar zal binnenkort zo goed als niets meer van overblijven
Net zoals van jouw andere Hoera!-verhaaltjes?

Enkel het Vlaamsgezinde Colruyt zal dan nog overblijven in Belgische handen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Colruyt
Zoek op bovenstaande link eens één citaat dat wijst op de Vlaamsgezindheid die jij aan FRANZ COLRUYT (typisch Vlaamse naam) en zijn opvolgers toedicht.

De greep van de Francofone Belgen op onze Vlaamse samenleving zal weeral verminderd zijn
en zo komt de Vlaamse onafhankelijkheid stap voor stap dichterbij ;-)

http://www.freemages.co.uk/album/paris/disneyland_paris_castle_2.jpg

Wapper
14 mei 2015, 09:05
De greep van de Francofone Belgen op onze Vlaamse samenleving zal weeral verminderd zijn
en zo komt de Vlaamse onafhankelijkheid stap voor stap dichterbij ;-)

Juicht!

http://community.dewereldmorgen.be/images/cache/xl/2010/06/11/hilde-la-cicciolina-de-breuckere-werft-voor-het-vlaams-belang.-01.jpg

Derk de Tweede
14 mei 2015, 15:47
Overigens kopen wij nooit bij Appie, maar bij de Jumbo en de Aldi.
Gewoon te duur.

vuggie
14 mei 2015, 16:21
Aholddaize wordt de nieuwe Groot-Nederlandse naam.

Of Delhold met overal Del Heijn winkels.

bembem
14 mei 2015, 17:48
Overigens kopen wij nooit bij Appie, maar bij de Jumbo en de Aldi.
Gewoon te duur.

klopt, in Nederland is de Albert Heijn een van de duurdere supermarkten ...

Lance
14 mei 2015, 19:12
Juicht!

http://community.dewereldmorgen.be/images/cache/xl/2010/06/11/hilde-la-cicciolina-de-breuckere-werft-voor-het-vlaams-belang.-01.jpg

Waarom de censuur? Je kan toch duidelijk zien dat ze een slipje aanheeft?
(Kunt ge mij privé de originele foto eens doorsturen zodat ik het kan bestuderen?)

Wapper
14 mei 2015, 19:16
Waarom de censuur? Je kan toch duidelijk zien dat ze een slipje aanheeft?
(Kunt ge mij privé de originele foto eens doorsturen zodat ik het kan bestuderen?)

Mag niet van Tijl.

Zipper
14 mei 2015, 19:17
Waarom de censuur? Je kan toch duidelijk zien dat ze een slipje aanheeft?
(Kunt ge mij privé de originele foto eens doorsturen zodat ik het kan bestuderen?)

vies vettig ventje

Lance
14 mei 2015, 19:20
vies vettig ventje

Mijn heilig boek is de Poran.

Witte Kaproen
14 mei 2015, 20:37
klopt, in Nederland is de Albert Heijn een van de duurdere supermarkten ...

En in ons land is Delhaize ook een van de duurdere supermarkten.

Soort zoekt soort blijkbaar.

Witte Kaproen
14 mei 2015, 20:43
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Colruyt
Zoek op bovenstaande link eens één citaat dat wijst op de Vlaamsgezindheid die jij aan FRANZ COLRUYT (typisch Vlaamse naam) en zijn opvolgers toedicht.



De Vlaamsgezindheid van Colruyt blijkt al uit het feit
dat er enkel in de Colruyt vestigingen in Brussel
overal Nederlandstalig personeel te vinden is .
Dit in tegenstelling tot de Carrefour en Delhaize vestigingen in Brussel,
waar je dikwijls met Nederlands onkundig personeel te maken hebt.

quercus
14 mei 2015, 20:54
Wel, door sommigen wordt hier met alle macht gepoogd dit bericht van onze Witte Kaproen in het belachelijke te trekken. Maar helemaal ongelijk heeft hij niet. In bepaalde Brusselse deelgemeenten (onder meer Elsene) zitten er aan de kassa's van Delhaize regelmatig dames die het vertikken ook maar één woord Nederlands te gebruiken wanneer ze door een klant in die taal worden aangesproken. Mijn zoon is met die toestand reeds geconfronteerd geweest. Wanneer hij daarna, in vloeiend Frans, de aandacht er op vestigde dat a) Brussel tweetalig gebied is; b) de artikelen zowel in het Nederlands als het Frans geëtiketteerd zijn en c) dat het bijgevolg maar evident is dat óók aan de kassa die twee talen gebruikt worden, dan begon pas de miserie. De kassadame werd hysterisch en mijn zoon vroeg ijskoud om de directie te spreken. Die kwam dan met veel excuses aandraven en met de loze belofte dat ze er "iets zouden aan doen".

Ik heb persoonlijk niets tegen Delhaize. Wel integendeel, hun aandeel heeft mij de laatste twee jaren geen windeieren gelegd. Maar de francofoon-Brusselse mentaliteit is er zeer sterk aanwezig.

Witte Kaproen
14 mei 2015, 21:03
Wel, door sommigen wordt hier met alle macht gepoogd dit bericht van onze Witte Kaproen in het belachelijke te trekken. Maar helemaal ongelijk heeft hij niet. In bepaalde Brusselse deelgemeenten (onder meer Elsene) zitten er aan de kassa's van Delhaize regelmatig dames die het vertikken ook maar één woord Nederlands te gebruiken wanneer ze door een klant in die taal worden aangesproken. Mijn zoon is met die toestand reeds geconfronteerd geweest. Wanneer hij daarna, in vloeiend Frans, de aandacht er op vestigde dat a) Brussel tweetalig gebied is; b) de artikelen zowel in het Nederlands als het Frans geëtiketteerd zijn en c) dat het bijgevolg maar evident is dat óók aan de kassa die twee talen gebruikt worden, dan begon pas de miserie. De kassadame werd hysterisch en mijn zoon vroeg ijskoud om de directie te spreken. Die kwam dan met veel excuses aandraven en met de loze belofte dat ze er "iets zouden aan doen".

Ik heb persoonlijk niets tegen Delhaize. Wel integendeel, hun aandeel heeft mij de laatste twee jaren geen windeieren gelegd. Maar de francofoon-Brusselse mentaliteit is er zeer sterk aanwezig.

Dikke 2

De waarheid mag ook eens gezegd worden ;-)

Boduo
15 mei 2015, 08:58
Wel, door sommigen wordt hier met alle macht gepoogd dit bericht van onze Witte Kaproen in het belachelijke te trekken. Maar helemaal ongelijk heeft hij niet. In bepaalde Brusselse deelgemeenten (onder meer Elsene) zitten er aan de kassa's van Delhaize regelmatig dames die het vertikken ook maar één woord Nederlands te gebruiken wanneer ze door een klant in die taal worden aangesproken. Mijn zoon is met die toestand reeds geconfronteerd geweest. Wanneer hij daarna, in vloeiend Frans, de aandacht er op vestigde dat a) Brussel tweetalig gebied is; b) de artikelen zowel in het Nederlands als het Frans geëtiketteerd zijn en c) dat het bijgevolg maar evident is dat óók aan de kassa die twee talen gebruikt worden, dan begon pas de miserie. De kassadame werd hysterisch en mijn zoon vroeg ijskoud om de directie te spreken. Die kwam dan met veel excuses aandraven en met de loze belofte dat ze er "iets zouden aan doen".

Ik heb persoonlijk niets tegen Delhaize. Wel integendeel, hun aandeel heeft mij de laatste twee jaren geen windeieren gelegd. Maar de francofoon-Brusselse mentaliteit is er zeer sterk aanwezig.

Uw zoon heeft dat op de beste manier aangepakt !
Dat verdient navolging.

Henri1
15 mei 2015, 10:03
Wel, door sommigen wordt hier met alle macht gepoogd dit bericht van onze Witte Kaproen in het belachelijke te trekken. Maar helemaal ongelijk heeft hij niet. In bepaalde Brusselse deelgemeenten (onder meer Elsene) zitten er aan de kassa's van Delhaize regelmatig dames die het vertikken ook maar één woord Nederlands te gebruiken wanneer ze door een klant in die taal worden aangesproken. Mijn zoon is met die toestand reeds geconfronteerd geweest. Wanneer hij daarna, in vloeiend Frans, de aandacht er op vestigde dat a) Brussel tweetalig gebied is; b) de artikelen zowel in het Nederlands als het Frans geëtiketteerd zijn en c) dat het bijgevolg maar evident is dat óók aan de kassa die twee talen gebruikt worden, dan begon pas de miserie. De kassadame werd hysterisch en mijn zoon vroeg ijskoud om de directie te spreken. Die kwam dan met veel excuses aandraven en met de loze belofte dat ze er "iets zouden aan doen".

Ik heb persoonlijk niets tegen Delhaize. Wel integendeel, hun aandeel heeft mij de laatste twee jaren geen windeieren gelegd. Maar de francofoon-Brusselse mentaliteit is er zeer sterk aanwezig.

Niemand heeft altijd 100% gelijk of ongelijk.
Sommigen wat meer, anderen wat minder.

Snapt u ?

Henri1
15 mei 2015, 10:04
Dikke 2

De waarheid mag ook eens gezegd worden ;-)

Ieder zijn/haar waarheid.
De vraag is: wie zijn waarheid ?

Supe®Staaf
15 mei 2015, 22:06
Wel, door sommigen wordt hier met alle macht gepoogd dit bericht van onze Witte Kaproen in het belachelijke te trekken. Maar helemaal ongelijk heeft hij niet.
Geloof me: Kaproens berichten in het belachelijke trekken, is geen raketwetenschap.
Een kind kan de was doen.

In bepaalde Brusselse deelgemeenten (onder meer Elsene) zitten er aan de kassa's van Delhaize regelmatig dames die het vertikken ook maar één woord Nederlands te gebruiken wanneer ze door een klant in die taal worden aangesproken.
Een kaakslag, is het, zeg ik u!
Een kaakslag!!!

Mijn zoon is met die toestand reeds geconfronteerd geweest. Wanneer hij daarna, in vloeiend Frans, de aandacht er op vestigde dat a) Brussel tweetalig gebied is; b) de artikelen zowel in het Nederlands als het Frans geëtiketteerd zijn en c) dat het bijgevolg maar evident is dat óók aan de kassa die twee talen gebruikt worden, dan begon pas de miserie.
Een bloedopdrang?
Een 'ongelukje' waarna aan uw zoon door het personeel fris ondergoed werd aangeboden?
Of een hik-aanval?

De kassadame werd hysterisch en mijn zoon vroeg ijskoud om de directie te spreken.
Is me dat een dappere knul!
Als je het wenst leg ik het voor aan de commissie die medailles voor moed en zelfopoffering uitreiken.

Die kwam dan met veel excuses aandraven en met de loze belofte dat ze er "iets zouden aan doen".

Dat zou ik zéker in het rapport vermelden!
Een beetje aandikken van de realiteit kan nooit kwaad.
Gelauwerd worden als held, valt niet iedereen elke dag te beurt!

Ik heb persoonlijk niets tegen Delhaize.
Dat geloof ik nogal!
Hun vers-afdeling is prachtig, en Elsie aan kassa vier.... tsjongetsjonge,..... een levende reclame voor de honingmeloenen!

Wel integendeel, hun aandeel heeft mij de laatste twee jaren geen windeieren gelegd. Maar de francofoon-Brusselse mentaliteit is er zeer sterk aanwezig.

Omwille van het smeer...
Geld kent geen vaderland.
Pecunia non olet.
:lol::lol::lol:

groentje
15 mei 2015, 22:55
Colruyt heeft een bewuste tweetaligheidspolitiek in Brussel, wat ik alleen maar kan toejuichen. Delhaize heeft dat niet. Het aantal rabiate anti-Vlamingen is heel beperkt, maar daarom is er nog niet veel enthousiasme om Nederlands te leren, en ook vanuit de directie worden er geen richtlijnen gegeven over hoe om te gaan met die minderheid van tussen de 5 en 15% bewoners, en nog eens dubbel zoveel bezoekers van het Brussels Gewest die Nederlands spreken. Een beetje spijtig, toch, vooral, ook, omdat ze in een aantal winkels hun imago van versspecialist niet echt kunnen waarmaken, maar er wel de premiumprijzen voor blijven vragen. Bon, ik boycot de Delhaize niet, maar het is voor mij toch een van de redenen om andere winkels te verkiezen.

bembem
15 mei 2015, 23:36
Wel, door sommigen wordt hier met alle macht gepoogd dit bericht van onze Witte Kaproen in het belachelijke te trekken. Maar helemaal ongelijk heeft hij niet. In bepaalde Brusselse deelgemeenten (onder meer Elsene) zitten er aan de kassa's van Delhaize regelmatig dames die het vertikken ook maar één woord Nederlands te gebruiken wanneer ze door een klant in die taal worden aangesproken. Mijn zoon is met die toestand reeds geconfronteerd geweest. Wanneer hij daarna, in vloeiend Frans, de aandacht er op vestigde dat a) Brussel tweetalig gebied is; b) de artikelen zowel in het Nederlands als het Frans geëtiketteerd zijn en c) dat het bijgevolg maar evident is dat óók aan de kassa die twee talen gebruikt worden, dan begon pas de miserie. De kassadame werd hysterisch en mijn zoon vroeg ijskoud om de directie te spreken. Die kwam dan met veel excuses aandraven en met de loze belofte dat ze er "iets zouden aan doen".

Ik heb persoonlijk niets tegen Delhaize. Wel integendeel, hun aandeel heeft mij de laatste twee jaren geen windeieren gelegd. Maar de francofoon-Brusselse mentaliteit is er zeer sterk aanwezig.

de klant is koning inderdaad, maar zoals je zoon heeft zitten doen komt het over alsof ie moedwillig ruzie stond te zoeken want dat het om andere redenen ging dan een louter taalmankement is wel duidelijk - immers kon ie vloeiend Frans, er was dus geen probleem op zich - .... ergens kan ik die kassierster begrijpen, het moet niet evident zijn om een onvergelijkte zure Vlaming te moeten trotseren ....

groentje
16 mei 2015, 00:05
Ik ben geen moeilijke mens, ik schakel zonder veel problemen over op Frans als ik merk dat het wat moeizaam gaat in het Nederlands of als me dat enigszins vriendelijk gevraagd wordt. Maar als ik de indruk krijg dat ik vijandiger bejegend wordt omwille van dat Nederlands, dan doe ik ook geen moeite meer. Nog niet vaak voorgehad, ook niet bij Delhaize, maar in al mijn jaren in Brussel ben ik er toch al een keer of 2-3 mee geconfronteerd. En telkens voelt het als een nederlaag. Het zijn gelukkig uitzonderingen.

bembem
16 mei 2015, 00:23
Ik ben geen moeilijke mens, ik schakel zonder veel problemen over op Frans als ik merk dat het wat moeizaam gaat in het Nederlands of als me dat enigszins vriendelijk gevraagd wordt. Maar als ik de indruk krijg dat ik vijandiger bejegend wordt omwille van dat Nederlands, dan doe ik ook geen moeite meer. Nog niet vaak voorgehad, ook niet bij Delhaize, maar in al mijn jaren in Brussel ben ik er toch al een keer of 2-3 mee geconfronteerd. En telkens voelt het als een nederlaag. Het zijn gelukkig uitzonderingen.

ja ja maar omgekeerd gebeurt ook hé

vlijmscherp
16 mei 2015, 00:36
ja ja maar omgekeerd gebeurt ook hé

En dat is een excuus?

groentje
16 mei 2015, 00:43
Oh, ik heb ook al Frans gesproken in Vlaanderen om een of andere would-be taalnazi te plagen. Maar ik voel niet de nood om mij te verontschuldigen voor mijn taal en cultuur, en ik aanvaard niet dat dat blijkbaar wel verwacht wordt.

bembem
16 mei 2015, 00:52
En dat is een excuus?

zeg ik dat? :-o

bembem
16 mei 2015, 01:00
Oh, ik heb ook al Frans gesproken in Vlaanderen om een of andere would-be taalnazi te plagen. Maar ik voel niet de nood om mij te verontschuldigen voor mijn taal en cultuur, en ik aanvaard niet dat dat blijkbaar wel verwacht wordt.

klopt, als het echt vijandig is dan is een opmerking wel terecht, maar ik heb met dat vb van quercus de indruk dat de vijandigheid eerder van die zoon kwam en niet van die kassierster .... beeld je maar eens in: je bent klanten aan het bedienen in het Frans omdat je Franstalige bent, komt daar ineens een Vlaming die in het Nederlands begint, en je vervolgens in vloeiend Frans de les komt spellen dat je ook maar vlot Nederlands hoort te spreken omdat Brussel nu eenmaal tweetalig is en bla bla bla, en eist ie nog eens de directie erbij .. :roll:

groentje
16 mei 2015, 01:11
Zo lees ik het verhaal van quercus niet, maar goed, ik was er natuurlijk niet bij. Ik kan me echter wel wat voorstellen bij het totaal gebrek aan interesse vanwege de kassierster, waarbij je vriendelijk goededag zegt, en waarbij je slechts een dwaze blik terugkrijgt. Ik verwacht van iemand die betaald wordt om klanten te bedienen toch een beetje meer interactie en vriendelijkheid. Als dat niet het geval is, dan situeer ik de oorzaak niet alleen bij het individu, maar ook bij een gebrek aan training bij Delhaize, en daar doen ze het werkelijk een pak slechter dan Colruyt. Carrefour is zelden beter, btw.

bembem
16 mei 2015, 01:41
Zo lees ik het verhaal van quercus niet, maar goed, ik was er natuurlijk niet bij. Ik kan me echter wel wat voorstellen bij het totaal gebrek aan interesse vanwege de kassierster, waarbij je vriendelijk goededag zegt, en waarbij je slechts een dwaze blik terugkrijgt. Ik verwacht van iemand die betaald wordt om klanten te bedienen toch een beetje meer interactie en vriendelijkheid. Als dat niet het geval is, dan situeer ik de oorzaak niet alleen bij het individu, maar ook bij een gebrek aan training bij Delhaize, en daar doen ze het werkelijk een pak slechter dan Colruyt. Carrefour is zelden beter, btw.

mja klopt, we waren er inderdaad niet bij, maar als iemand vloeiend Frans spreekt zoals die zoon dus, dan vraag ik me toch wel af waarom ie er dan zo'n scène van heeft zitten maken, 't is nu niet dat ie totaal niet wist hoe zich te behelpen in die winkel hé, ik bedoel: moest ik telkens tramelant zitten maken wanneer ik me onheus behandeld voel vanwege xenofobische reacties van Vlamingen (racisme dus) dan zou ik er veel directies bij gehaald kunnen hebben ..

ik heb hier trouwens eens zo'n voorval gepost, het werd door de meeste forummers gewoon ontkend en als comedie bestempeld, want tja, ik moet mijn klep houden als geïmporteerd allochtoontje want de hardwerkende Vlaming betaalt mijn maandelijkse aalmoes/hangmat :x:x ... maar wanneer een Vlaming zich onheus behandeld voelt in Brussel, dan is het natuurlijk wél terecht en niet ingebeeld, overdreven en/of uit zijn context geplaatst, nee dan is het de schuld van de gemene Franstalige Brusselaar :evil: .. :roll::roll:

maar goed dit terzijde, als Vlamingen willen dat men in Brussel meer rekening met hen houdt op taalkundig vlak, dat ze er ook massaal hun domiclie van maken zoals franstaligen nu hé, want waar een meerderheid van mensen wonen die eenzelfde taal spreken, wordt die taal ook die van de meerderheid ... en niet andersom :roll:

groentje
16 mei 2015, 02:59
Maar waarom moet het steeds van 1 kant komen? Ook dat is samenleven, geven en nemen, gespreide inspanningen. En dat de ander al de taal spreekt is geen excuus, hoe kan je anders verwachten ooit een taal te spreken, als je nooit gevraagd wordt om die taal te oefenen? Vooral ook omdat alle Brusselaars verondersteld worden om vanaf hun 8e lessen in de tweede landstaal te hebben gekregen. Een beetje moeite mag dan toch wel gevraagd worden. Ik heb veel begrip als het wat moeizaam gaat, een taal leer je niet op een-twee-drie. Ook voor de ontvanger is het niet altijd eenvoudig, vaak is het zelfs minder moeite om gewoon over te schakelen, dan om te proberen begrijpen wat iemand wil zeggen die de taal niet echt machtig is, maar het is tenminste wederzijds. Bon, als iemand geen Nederlands kan spreken, dan ga ik hem of haar niet dwingen, maar normaal zal ik pas op uitdrukkelijke vraag naar het Frans overschakelen. Of het Engels. Zolang ze het zelfs niet vragen, ga ik ervan uit dat ze het wel begrijpen.

En jouw verhaal ken ik niet, net zo min als ik aanwezig was toen quercus' zoon het aan de stok kreeg met die kassierster, heb ik jou al onheus (of niet) behandeld zien worden. Ik geloof je dat er lomperiken zijn, daarvoor moet je maar gewoon over straat lopen om dat te kunnen zien. Maar ik ben er niet bij geweest.

En de Vlamingen moeten niet in de meerderheid zijn om aanspraak te kunnen maken op wat wederzijds respect. Algemeen wordt aangenomen dat tussen 5 en 15% van de Brusselaars Nederlandstalig is. Dat is een stad ter grootte van Leuven of Mechelen. Vlamingen zijn bovendien Belgen, je kan niet zwaaien met de Belgische driekleur, maar een deel van de Belgische bevolking minachten in haar eigen hoofdstad. Brussel is van iedereen, ook van de Vlamingen.

bembem
16 mei 2015, 06:12
Maar waarom moet het steeds van 1 kant komen? Ook dat is samenleven, geven en nemen, gespreide inspanningen. En dat de ander al de taal spreekt is geen excuus, hoe kan je anders verwachten ooit een taal te spreken, als je nooit gevraagd wordt om die taal te oefenen? Vooral ook omdat alle Brusselaars verondersteld worden om vanaf hun 8e lessen in de tweede landstaal te hebben gekregen. Een beetje moeite mag dan toch wel gevraagd worden. Ik heb veel begrip als het wat moeizaam gaat, een taal leer je niet op een-twee-drie. Ook voor de ontvanger is het niet altijd eenvoudig, vaak is het zelfs minder moeite om gewoon over te schakelen, dan om te proberen begrijpen wat iemand wil zeggen die de taal niet echt machtig is, maar het is tenminste wederzijds. Bon, als iemand geen Nederlands kan spreken, dan ga ik hem of haar niet dwingen, maar normaal zal ik pas op uitdrukkelijke vraag naar het Frans overschakelen. Of het Engels. Zolang ze het zelfs niet vragen, ga ik ervan uit dat ze het wel begrijpen.

En jouw verhaal ken ik niet, net zo min als ik aanwezig was toen quercus' zoon het aan de stok kreeg met die kassierster, heb ik jou al onheus (of niet) behandeld zien worden. Ik geloof je dat er lomperiken zijn, daarvoor moet je maar gewoon over straat lopen om dat te kunnen zien. Maar ik ben er niet bij geweest.

En de Vlamingen moeten niet in de meerderheid zijn om aanspraak te kunnen maken op wat wederzijds respect. Algemeen wordt aangenomen dat tussen 5 en 15% van de Brusselaars Nederlandstalig is. Dat is een stad ter grootte van Leuven of Mechelen. Vlamingen zijn bovendien Belgen, je kan niet zwaaien met de Belgische driekleur, maar een deel van de Belgische bevolking minachten in haar eigen hoofdstad. Brussel is van iedereen, ook van de Vlamingen.

Het moet inderdaad van 2 kanten komen, en er zijn inderdaad Franstalige Brusselaars die neerbuigend doen tov Nederlandstalige. Anderzijds zijn er dan van zo'n super Vlaamsgezinden die per sé hun Vlaamsheid wensen door te drukken. In het Nederlands vervelend zitten doen tegen een kassierster en dan vervolgens ijskoud in vloeiend Frans staan eisen dat de directie erbij gehaald wordt. Sorry maar zoiets noem ik provoceren en zich aanstellen.

Ok die vrouw had ook wat moeite mogen doen, maar bon gedane zaken nemen geen keer. Ik blijf erbij: moest Brussel voor 85% bewoond zijn door Vlamingen, dan zou men oa niet van zo'n toestanden meemaken in de Delhaize in Elsene.

Karel Martel B
16 mei 2015, 06:19
ja ja maar omgekeerd gebeurt ook hé

Iemand niet in het Frans willen antwoorden in eentalig Vlaanderen is helemaal niet hetzelfde als iemand niet in het Nederlands willen antwoorden in tweetalig Brussel.

Karel Martel B
16 mei 2015, 06:21
mja klopt, we waren er inderdaad niet bij, maar als iemand vloeiend Frans spreekt zoals die zoon dus, dan vraag ik me toch wel af waarom ie er dan zo'n scène van heeft zitten maken

Omdat als iedereen zou toegeven, de taalgrens nu al boven Gent zou liggen?

bembem
16 mei 2015, 06:28
Iemand niet in het Frans willen antwoorden in eentalig Vlaanderen is helemaal niet hetzelfde als iemand niet in het Nederlands willen antwoorden in tweetalig Brussel.

rholala gaan we beginnen? :roll:

bembem
16 mei 2015, 06:31
Omdat als iedereen zou toegeven, de taalgrens nu al boven Gent zou liggen?

Wat belet 'iedereen' eigenlijk om ook in Brussel en de rand errond te gaan wonen? Juist ja, een bepaalde kerktorenmentaliteit .... dubbel :roll:

Witte Kaproen
16 mei 2015, 21:25
... want waar een meerderheid van mensen wonen die eenzelfde taal spreken, wordt die taal ook die van de meerderheid ... en niet andersom :roll:

Dus in België is het Nederlands de taal van de meerderheid
en wordt iedereen in het Nederlands aan de kassa bediend.

Of geldt dit volgens de Belgicisten alleen als er in een bepaald gebied het Frans de taal van de meerderheid is :roll:

Witte Kaproen
16 mei 2015, 21:32
Geloof me: Kaproens berichten in het belachelijke trekken, is geen raketwetenschap.
Een kind kan de was doen

Ha ha dan ga jij nu natuurlijk eens bewijzen dat het geen droeve dagen zijn voor supermarkten met een Belgitude.

Maar denk er aan ;

GB is reeds opgekocht door Carrefour.
Priba,Sarma,Unic en Nopri zijn reeds lang dood en begraven
en Delhaize wordt zo goed als zeker opgekocht door Ahold.



Start Uw wasje maar ;-)

Witte Kaproen
16 mei 2015, 21:39
Wat belet 'iedereen' eigenlijk om ook in Brussel en de rand errond te gaan wonen? Juist ja, een bepaalde kerktorenmentaliteit .... dubbel :roll:



Het probleem is dat vele Vlamingen ,maar ook vele Walen ,gewoon gaan lopen zijn uit Brussel en sommige gemeenten van de Vlaamse Rand wegens de stijgende criminaliteit en de verloedering .
De overblijvende bewoners van Brussel zijn meestal mensen die uit landen komen waar de criminaliteit nog veel erger is.In hun ogen valt die verloedering nog mee :roll:

bembem
16 mei 2015, 21:57
Het probleem is dat vele Vlamingen ,maar ook vele Walen ,gewoon gaan lopen zijn uit Brussel en sommige gemeenten van de Vlaamse Rand wegens de stijgende criminaliteit en de verloedering .
De overblijvende bewoners van Brussel zijn meestal mensen die uit landen komen waar de criminaliteit nog veel erger is.In hun ogen valt die verloedering nog mee :roll:

verloedering :roll: criminaliteit :roll:

nee ze willen gewoon een goedkope fermette naast de mama en de papa
zoals ik al zei: kerktorenmentaliteit :evil:

bembem
16 mei 2015, 22:00
Ha ha dan ga jij nu natuurlijk eens bewijzen dat het geen droeve dagen zijn voor supermarkten met een Belgitude.

Maar denk er aan ;

GB is reeds opgekocht door Carrefour.
Priba,Sarma,Unic en Nopri zijn reeds lang dood en begraven
en Delhaize wordt zo goed als zeker opgekocht door Ahold.



Start Uw wasje maar ;-)

Zeg maar gewoon dat op vlak van zaken doen en handel drijven de Belgen geen kaas hebben gegeten ...

Lance
16 mei 2015, 22:18
Zeg maar gewoon dat op vlak van zaken doen en handel drijven de Belgen geen kaas hebben gegeten ...

Je spreekt alsof je zelf geen Belg bent... :roll:

griezel
17 mei 2015, 01:30
Zeg maar gewoon dat op vlak van zaken doen en handel drijven de Belgen geen kaas hebben gegeten ...

Ja inderdaad, we zullen in de leer gaan bij Kim uit Noord Korea akkoord ?

griezel
17 mei 2015, 01:31
verloedering :roll: criminaliteit :roll:

nee ze willen gewoon een goedkope fermette naast de mama en de papa
zoals ik al zei: kerktorenmentaliteit :evil:

Een fermette die jij je niet kunt betalen, d�*�*r wringt het schoentje hé ? Of is het de sok ?

Supe®Staaf
17 mei 2015, 08:14
Ha ha dan ga jij nu natuurlijk eens bewijzen dat het geen droeve dagen zijn voor supermarkten met een Belgitude.Alleen al uw terminologie is om te gieren.
Supermarkten vegen hun reet aan belgitude of vlaamsnationalisme.
Ze willen omzet maken.
Geld kent geen vaderland hoor.

GB is reeds opgekocht door Carrefour.
Priba,Sarma,Unic en Nopri zijn reeds lang dood en begraven
en Delhaize wordt zo goed als zeker opgekocht door Ahold.
So what?
Who cares?
Denk je echt dat dergelijke transacties plaatsvinden met in het achterhoofd het vervlaamsen of het Belgisch houden van een keten?

Start Uw wasje maar ;-)
Ik denk dat het beter is dat mevrouw Kaproen een kookwasje opstart, want je weet maar nooit waar de frustratie over het verdampen van alle hoop op een zelfstandig Vlaanderen toe leidt...

Supe®Staaf
17 mei 2015, 08:19
Maar waarom moet het steeds van 1 kant komen?
Dat moet kunnen om fundamentele vrijheid te garanderen.
Het moet mogelijk zijn voor handelaars om hun business in te richten naar hun eigen wens.
Het moet anderzijds mogelijk zijn voor klanten om winkels links te laten liggen die NIET worden ingericht naar hun keuze.
Dit om er u aan te herinneren dat je kan buitenblijven uit winkels waar (de taal van) het personeel u niet bevalt.
Ik zelf ga b.v. nooit naar winkels uitgebaat door moslims.
Maar ik ga er anderzijds ook niet de lapzwans gaan uithangen, en ze in hun bruine reet trappen als ze er mee omhoog naar Mekka zitten.

quercus
17 mei 2015, 08:30
Geloof me: Kaproens berichten in het belachelijke trekken, is geen raketwetenschap.
Een kind kan de was doen.


Een kaakslag, is het, zeg ik u!
Een kaakslag!!!


Een bloedopdrang?
Een 'ongelukje' waarna aan uw zoon door het personeel fris ondergoed werd aangeboden?
Of een hik-aanval?


Is me dat een dappere knul!
Als je het wenst leg ik het voor aan de commissie die medailles voor moed en zelfopoffering uitreiken.


Dat zou ik zéker in het rapport vermelden!
Een beetje aandikken van de realiteit kan nooit kwaad.
Gelauwerd worden als held, valt niet iedereen elke dag te beurt!


Dat geloof ik nogal!
Hun vers-afdeling is prachtig, en Elsie aan kassa vier.... tsjongetsjonge,..... een levende reclame voor de honingmeloenen!


Omwille van het smeer...
Geld kent geen vaderland.
Pecunia non olet.
:lol::lol::lol:

Goed, dat was dus jouw spontane reactie vol Belgicistisch inhoudsloos proza. Van pipo's zoals jij hoeven we geen reactie te verwachten waar iets zinvols uit te rapen valt. Jij vindt het veeleer onbehoorlijk wanneer "Bruxelles" Vlamingen hun bek niet houden.

groentje
17 mei 2015, 08:39
Dat moet kunnen om fundamentele vrijheid te garanderen.
Het moet mogelijk zijn voor handelaars om hun business in te richten naar hun eigen wens.
Het moet anderzijds mogelijk zijn voor klanten om winkels links te laten liggen die NIET worden ingericht naar hun keuze.
Dit om er u aan te herinneren dat je kan buitenblijven uit winkels waar (de taal van) het personeel u niet bevalt.
Ik zelf ga b.v. nooit naar winkels uitgebaat door moslims.
Maar ik ga er anderzijds ook niet de lapzwans gaan uithangen, en ze in hun bruine reet trappen als ze er mee omhoog naar Mekka zitten.

Kortom, hun vrijheid om mij te discrimineren, mijn vrijheid om hen links te laten liggen, en overal te verkondigen waarom? Tja, zoals gezegd, het gaat om een niet-onaanzienlijke minderheid, die tegenwoordig steeds vaker bij de betere verdieners horen. Dat lijkt me nog altijd het publiek dat Delhaize probeert aan te trekken. Zeker als ik er van op aan zou kunnen dat ik er in mijn moedertaal terecht zou kunnen, zou ik er vaker langsgaan. Die vrijheid hebben ze, maar het is ook mijn vrijheid om dat een behoorlijk stomme marketing te vinden voor wat uiteindelijk niet zo'n moeite zou moeten zijn.

quercus
17 mei 2015, 08:40
de klant is koning inderdaad, maar zoals je zoon heeft zitten doen komt het over alsof ie moedwillig ruzie stond te zoeken want dat het om andere redenen ging dan een louter taalmankement is wel duidelijk - immers kon ie vloeiend Frans, er was dus geen probleem op zich - .... ergens kan ik die kassierster begrijpen, het moet niet evident zijn om een onvergelijkte zure Vlaming te moeten trotseren ....

Om de kassierster in "la Capitale" met enkele woorden Nederlands aan te spreken hoef je helemaal niet "een onvergelijkte zure Vlaming" te zijn. Integendeel, in een land waarvan de meest gesproken taal het Nederlands is, waarbij de Nederlandstaligen bovendien verantwoordelijk zij voor het overgrote percentage van de aankopen in de Belgische Delhaize-vestigingen, kun je moeilijk spreken van "verzuring". Bovendien, voor wat het Delhaize-aandeel betreft: het overgroot gedeelte van de beursorders komt uit Vlaanderen.

Karel Martel B
17 mei 2015, 08:44
Dat moet kunnen om fundamentele vrijheid te garanderen.
Het moet mogelijk zijn voor handelaars om hun business in te richten naar hun eigen wens.

Als Delhaize U een Nederlandstalige of tweetalige folder stuurt, dan mag je van de delhaize kassiersters verwachten dat ze Nederlands praten tegen U, in plaats van U vies te bekijken.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 08:52
Zeg maar gewoon dat op vlak van zaken doen en handel drijven de Belgen geen kaas hebben gegeten ...

De Belgen met een Belgitude zeker,
want de Vlaamse supermarkt Colruyt doet wel goede zaken dit in tegenstelling tot de supermarkten met een Belgitude.

Henri1
17 mei 2015, 08:59
De Belgen met een Belgitude zeker,
want de Vlaamse supermarkt Colruyt doet wel goede zaken dit in tegenstelling tot de supermarkten met een Belgitude.

Wat is dat toch met U.

Colruyt is naar eigen zeggen Belgisch: http://nl.wikipedia.org/wiki/Colruyt

Witte Kaproen
17 mei 2015, 09:00
Alleen al uw terminologie is om te gieren.
Supermarkten vegen hun reet aan belgitude of vlaamsnationalisme.
Ze willen omzet maken.
Geld kent geen vaderland hoor.


Je ziet nu waar ze geraakt zijn bij Delhaize door de Nederlandstalige klant in Brussel taalkundig stiefmoederlijk te behandelen .

Een franskinjols imago ,dat zijn weerslag heeft op hun omzet,
daar de Vlaamsgezinden deze francofiele keten meer en meer laten links liggen .

Nu zijn ze een vogel voor de kat ,
overal waar een Albert Heijn zich vestigt,
en moeten ze braaf gaan aankloppen bij Ahold om nog te kunnen overleven.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 09:01
Wat is dat toch met U.

Colruyt is naar eigen zeggen Belgisch: http://nl.wikipedia.org/wiki/Colruyt

U kent duidelijk de familie Colruyt niet ;-)

Henri1
17 mei 2015, 09:02
U kent duidelijk de familie Colruyt niet ;-)

Daar gaat het toch niet om.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 09:03
Daar gaat het toch niet om.

Daar gaat het juist wel om ,anders zou U weten dat Colruyt,
in tegenstelling tot Delhaize zeker geen Belgitude heeft,
maar Vlaamsgezind is.

Henri1
17 mei 2015, 09:05
Daar gaat het juist wel om ,anders zou U weten dat Colruyt,
in tegenstelling tot Delhaize zeker geen Belgitude heeft,
maar Vlaamsgezind is.

Ik vind niks terug van die vermeende vlaamsgezindheid.

Ze hebben ook winkels in Wallonië en zijn ook actief in La Douce France.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 09:12
Goed, dat was dus jouw spontane reactie vol Belgicistisch inhoudsloos proza.Als jij iets niet begrijpt wil dat niet noodzakelijk zeggen dat het inhoudsloos is.

Van pipo's zoals jij hoeven we geen reactie te verwachten waar iets zinvols uit te rapen valt.
Geniet jij hier het voorrecht om te mogen schelden, of doe je het enkel om je gebrek aan inhoudelijke argumenten te etaleren?

Jij vindt het veeleer onbehoorlijk wanneer "Bruxelles" Vlamingen hun bek niet houden.

Als je mijn teksten niet begrijpt, stel ik voor dat je er geen dwaze conclusies uit trekt.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 09:14
Daar gaat het juist wel om ,anders zou U weten dat Colruyt,
in tegenstelling tot Delhaize zeker geen Belgitude heeft,
maar Vlaamsgezind is.
Van al uw vlaamsgezinde verzinsels is helemaal niks te merken in de info die ik over Colruyt op het www terugvind.
Maar je mag altijd illustreren waar de directie van Colruyt met leeuwevlaggen stond te zwaaien, deelnam aan een mars op Brussel, of mee stond te brullen op het zangfeest of de Yserwaecke....

Supe®Staaf
17 mei 2015, 09:16
Als Delhaize U een Nederlandstalige of tweetalige folder stuurt, dan mag je van de delhaize kassiersters verwachten dat ze Nederlands praten tegen U, in plaats van U vies te bekijken.Ik verwacht van kassiersters dat ze mijn rekening correct maken, vriendelijk zijn, en zich kunnen verstaanbaar maken.
Hoe ze dat doen zal me worst wezen.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 09:17
De Belgen met een Belgitude zeker,
want de Vlaamse supermarkt Colruyt doet wel goede zaken dit in tegenstelling tot de supermarkten met een Belgitude.Post eens een statistiekje van hun balansen over de afgelopen vijf jaar in plaats van in het wilde weg bullshit te zitten afbrieven.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 09:19
Om de kassierster in "la Capitale" met enkele woorden Nederlands aan te spreken hoef je helemaal niet "een onvergelijkte zure Vlaming" te zijn.
Neen dat klopt.
Een idiote boelzoeker zijn, volstaat.
:roll::roll::roll:

Integendeel, in een land waarvan de meest gesproken taal het Nederlands is, waarbij de Nederlandstaligen bovendien verantwoordelijk zij voor het overgrote percentage van de aankopen in de Belgische Delhaize-vestigingen, kun je moeilijk spreken van "verzuring". Bovendien, voor wat het Delhaize-aandeel betreft: het overgroot gedeelte van de beursorders komt uit Vlaanderen.

Nochtans volgens uw kameraad de Witte Kaproen draait het bij Delhaize voor geen fluit ondanks de overweldigende Vlaemsche inbreng....

Henri1
17 mei 2015, 09:20
Van al uw vlaamsgezinde verzinsels is helemaal niks te merken in de info die ik over Colruyt op het www terugvind.
Maar je mag altijd illustreren waar de directie van Colruyt met leeuwevlaggen stond te zwaaien, deelnam aan een mars op Brussel, of mee stond te brullen op het zangfeest of de Yserwaecke....

Misschien belt u voor alle zekerheid beste eerst naar het gemeentehuis van Voeren. Vraag naar Luc broers. Die zal het wel weten.

Pandareus
17 mei 2015, 09:40
Misschien belt u voor alle zekerheid beste eerst naar het gemeentehuis van Voeren. Vraag naar Luc broers. Die zal het wel weten.

:lol::lol::lol:

Witte Kaproen
17 mei 2015, 09:50
Ik vind niks terug van die vermeende vlaamsgezindheid.

Ze hebben ook winkels in Wallonië en zijn ook actief in La Douce France.

Veel Vlaamsgezinde bedrijven hebben bijhuizen of winkels

in Wallonië of Frankrijk.:roll:

Het ene sluit het andere niet uit.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 09:56
Van al uw vlaamsgezinde verzinsels is helemaal niks te merken in de info die ik over Colruyt op het www terugvind.
Maar je mag altijd illustreren waar de directie van Colruyt met leeuwevlaggen stond te zwaaien, deelnam aan een mars op Brussel, of mee stond te brullen op het zangfeest of de Yserwaecke....

En het feit dat er in elke Colruyt winkel in Brussel overal Nederlandstalig personeel is.
Doet dat geen belletje rinkelen.

Terwijl er in de winkels van Carrefour en Delhaize in Brussel daarentegen zeer dikwijls geen Nederlandstalig personeel is "omdat het toch zo moeilijk te vinden zou zijn in Brussel." volgens Carrefour en Delhaize.

Voor Colruyt blijkt het dan plots weer niet zo moeilijk om Nederlandstalig personeel te vinden in Brussel.
Zij staan echter op hun Vlaamse Strepen .
Als je geen Nederlands spreekt ,
dan volg je Nederlandse les en als je dat niet wil ,
dan werk je niet voor ons.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 09:58
Post eens een statistiekje van hun balansen over de afgelopen vijf jaar in plaats van in het wilde weg bullshit te zitten afbrieven.

Hoeveel Delhaizes moeten er sluiten of zijn reeds gesloten :roll:

en hoeveel Colruyts zijn moeten er sluiten ;-)

Witte Kaproen
17 mei 2015, 10:00
Nochtans volgens uw kameraad de Witte Kaproen draait het bij Delhaize voor geen fluit ondanks de overweldigende Vlaemsche inbreng....

Overal waar er een Albert Heijn komt krijgt Delhaize klappen omdat de Vlaamsgezinden deze Fraskiljonse keten de rug toekeren ;-)
De Vlaamse inbreng bij Delhaize daalt spectaculair.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 10:01
Misschien belt u voor alle zekerheid beste eerst naar het gemeentehuis van Voeren. Vraag naar Luc broers. Die zal het wel weten.

Het is Huub Broers die U al de gevraagde info zal geven,niet Luc:roll:

quercus
17 mei 2015, 10:05
Neen dat klopt.
Een idiote boelzoeker zijn, volstaat.
:roll::roll::roll:


Nochtans volgens uw kameraad de Witte Kaproen draait het bij Delhaize voor geen fluit ondanks de overweldigende Vlaemsche inbreng....

O nee?

Ga eens neuzen in de jaarrekening en het jaarverslag van Delhaize. Als je tenminste daartoe de nodige intelligentie hebt. En verder: in la Belgique is het in 2014 minder goed geweest voor Delhaize. Je weet toch wel waardoor dat komt, of niet soms? Maar buiten la Belgique (70 % van hun omzet) was het voor Delhaize schitterend.

Is mijnheer soms "Bruxellois"? In de tweetalige stad van een land waar het Nederlands de meest gesproken en bijgevolg de belangrijkste taal is zou je als Nederlandstalige mogen verwachten dat er niet balorig gereageerd wordt wanneer je een werknemer van een publieke instelling in die taal aanspreekt. Maar voor iemand zoals jij is dat blijkbaar "orde verstorend". Je zult er moeten aan wennen dat de Vlamingen zich wat minder op hun kop laten kakken. Jouw "voor Vorst, Vrijheid en Recht" zal daar geen jota aan veranderen. "Vive le Roi" zeker?

Witte Kaproen
17 mei 2015, 10:07
nog zo een stoere jongen, en trots dat hij was tegen zijn papa" ik heb het eens goed gezegd daar in dat Frans nest. triestige mentaliteit.

Integendeel ,juist een dappere mentaliteit.
Moesten alle Vlamingen in Brussel die mentaliteit hebben ,
dan was Brussel nu niet verfranst.

vlijmscherp
17 mei 2015, 10:09
Neen dat klopt.
Een idiote boelzoeker zijn, volstaat.
:roll::roll::roll:


Nochtans volgens uw kameraad de Witte Kaproen draait het bij Delhaize voor geen fluit ondanks de overweldigende Vlaemsche inbreng....

Dus in je moedertaal spreken in je hoofdstad, is ondertussen al boelzoeken?

Zipper
17 mei 2015, 10:09
Integendeel ,juist een dappere mentaliteit.
Moesten alle Vlamingen in Brussel die mentaliteit hebben ,
dan was Brussel nu niet verfranst.

Brussel is verfranst, omdat vele Vlamingen uit Brussel wegtrokken om "op den buiten" een fermetteke te bouwen.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 10:13
Brussel is verfranst, omdat vele Vlamingen uit Brussel wegtrokken om "op den buiten" een fermetteke te bouwen.

En de Walen trokken uit niet weg uit Brussel om een fermetteke te bouwen zeker. :roll:
Waals Brabant staat er vol van.
Zelfs Laurette Mitrailette woont in zulk een fermetteke .

quercus
17 mei 2015, 10:13
Dus in je moedertaal spreken in je hoofdstad, is ondertussen al boelzoeken?

Is zeer irriterend voor les francophones... :roll:

Rahowa
17 mei 2015, 10:33
Is dat ook geen goed nieuws voor de Duitsistische mensen van LIDL en Aldi?

ALDI is joods!

Witte Kaproen
17 mei 2015, 11:22
ALDI is joods!

Dat is mogelijk ,maar Aldi is ook Duits en heeft zeker geen Belgitude.
Dus die keten kent heden geen droeve dagen .

dalibor
17 mei 2015, 11:26
Dat is mogelijk ,maar Aldi is ook Duits en heeft zeker geen Belgitude.
Dus die keten kent heden geen droeve dagen .

Een duits-joodse winkelketen geeft voornamelijk blijk van een bewonderenswaardige overlevingsdrang.

griezel
17 mei 2015, 11:35
Overal waar er een Albert Heijn komt krijgt Delhaize klappen omdat de Vlaamsgezinden deze Fraskiljonse keten de rug toekeren ;-)
De Vlaamse inbreng bij Delhaize daalt spectaculair.

Mij is het worst welke supermarkt er in mijn buurt is. Als het maar een supermarkt is die niet te duur is, en waar het eten en drinken niet te slecht is.
Zou het wel spijtig vinden als Amerikaanse supermarkt- ketens hier winkels opendoen, want die gaan bocht verkopen.
Maar of het nu Vlaamse, Franse of Nederlandse zijn, kan mij echt niet schelen.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 11:53
Hoeveel Delhaizes moeten er sluiten of zijn reeds gesloten :roll:

en hoeveel Colruyts zijn moeten er sluiten ;-)Uwe maat quercus investeert nochtans succesvol in dat o zo kwakkelende, belgicistische Delhaize....
Knoop dat maar aaneen....

Supe®Staaf
17 mei 2015, 11:56
Dat is mogelijk ,maar Aldi is ook Duits en heeft zeker geen Belgitude.
Dus die keten kent heden geen droeve dagen .Hun pralines zijn vooralsnog niet Vlaams, maar weldegelijk BELGISCH, zoals onderstaand prentje bewijst:
http://src.discounto.de/pics/Angebote/2012-11/374462/399240_Belgische-Pralinen_xxl.jpg

Supe®Staaf
17 mei 2015, 11:59
Dus in je moedertaal spreken in je hoofdstad, is ondertussen al boelzoeken?GEwoon uw moedertaal spreken is niet boelzoeken.
De janmijnkloten uithangen als personeel uw moedertaal niet begrijpt of niet spreekt, en dan toch beginnen kafferen in de taal van het personeel, is wel boel zoeken.

dalibor
17 mei 2015, 12:01
Als Delhaize en Ahold fuseren, in welk van uw kinderlijke vakjes moeten we die winkels dan catalogeren?

Witte Kaproen
17 mei 2015, 12:03
Uwe maat quercus investeert nochtans succesvol in dat o zo kwakkelende, belgicistische Delhaize....
Knoop dat maar aaneen....

Dat was slim gezien van Quercus. ,
de kwakkelende aandelen van Delhaize hebben nu een flinke boost gekregen,
juist door de nakende overname door Ahold.;-)

Moest deze deal niet doorgaan ,
dan zal je de aandelen van Delhaize nogal een tuimeling zien doen,
wees daar maar zeker van.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 12:06
Als Delhaize en Ahold fuseren, in welk van uw kinderlijke vakjes moeten we die winkels dan catalogeren?

Dan is dat een nieuwe Nederlandse keten.
Zo simpel is dat.

Hier spreken ze van een "fusie" om de gemoederen wat te kalmeren ,
maar het is in werkelijkheid een overname door Ahold .

Ahold zal in de nieuwe maatschappij dubbel zoveel aandelen hebben als Delhaize.

Rahowa
17 mei 2015, 12:06
Dat is mogelijk ,maar Aldi is ook Duits en heeft zeker geen Belgitude.
Dus die keten kent heden geen droeve dagen .

Weet ik,mijn vrouw werkt in een verdeelcentrum van ALDI en ze vinden gewoon geen werkvolk genoeg om mee te kunnen met de groeiende verkoop.

Rahowa
17 mei 2015, 12:08
Mij is het worst welke supermarkt er in mijn buurt is. Als het maar een supermarkt is die niet te duur is, en waar het eten en drinken niet te slecht is.
Zou het wel spijtig vinden als Amerikaanse supermarkt- ketens hier winkels opendoen, want die gaan bocht verkopen.
Maar of het nu Vlaamse, Franse of Nederlandse zijn, kan mij echt niet schelen.

Wat een vooroordelen,in Amerikaanse supermarkten kun je ook hoogwaardige producten kopen.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 12:09
GEwoon uw moedertaal spreken is niet boelzoeken.
De janmijnkloten uithangen als personeel uw moedertaal niet begrijpt of niet spreekt, en dan toch beginnen kafferen in de taal van het personeel, is wel boel zoeken.

En Franstaligen,

die zoals zogezegd bijna alle Franstaligen nu naar een immersie school geweest zijn,

,die aan de Vlaamse Kust in het Frans hun bestelling plaatsen,
is dat dan ook boel zoeken?

dalibor
17 mei 2015, 12:10
Dan is dat een nieuwe Nederlands keten.
Zo simpel is dat.

Hier spreken ze van een "fusie" om de gemoederen te kalmeren ,
maar het is in werkelijkheid een overname door Ahold .

Ahold zal in de nieuwe maatschappij dubbel zoveel aandelen hebben als Delhaize.

Gaan ze dan in de Delhaize van Elsene ineens vloeiend Nederlands praten?

Supe®Staaf
17 mei 2015, 12:10
In de tweetalige stad van een land waar het Nederlands de meest gesproken en bijgevolg de belangrijkste taal is zou je als Nederlandstalige mogen verwachten dat er niet balorig gereageerd wordt wanneer je een werknemer van een publieke instelling in die taal aanspreekt.De zaken niet omkeren.
In uw ripping yarn is het de zoon die verbolgen reageert omdat iemand hem niet direct begrijpt, waarna hij het personeel van de winkel alsnog in het Frans uitschijt.
Fraaie opvoeding heeft die knul genoten.

Maar voor iemand zoals jij is dat blijkbaar "orde verstorend".
Van uw eigen kind zult ge dat minder snel in izen, ik begrijp dat.
Maar voor een buitenstander is zijn actie simpelweg dégoutant, mensonterend, denigrerend en nodeloos provocatief.

Je zult er moeten aan wennen dat de Vlamingen zich wat minder op hun kop laten kakken. Jouw "voor Vorst, Vrijheid en Recht" zal daar geen jota aan veranderen. "Vive le Roi" zeker?
Inderdaad zal opvoeding niet echt veel veranderen: een Vlaamse kleiboer blijft altijd een Vlaamse kleiboer, ook als hij zijn arrogantie in het Frans tentoonspreidt.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 12:11
Gaan ze dan in de Delhaize van Elsene ineens vloeiend Nederlands praten?
In de Colruyt wel volgens Kaproen.
Daar nemen ze u alleen aan als ge bij de 1e tien zijt op het Groot Dictee Der Nederlandsche Taal.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 12:12
En Franstaligen,

die zoals zogezegd bijna alle Franstaligen nu naar een immersie school geweest zijn,

,die aan de Vlaamse Kust in het Frans hun bestelling plaatsen,
is dat dan ook boel zoeken?
Als ze daarna het frans-onkundige personeel uitschijten, zou ik zeggen van wel.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 12:15
Gaan ze dan in de Delhaize van Elsene ineens vloeiend Nederlands praten?

Ze zullen wel Nederlandse les moeten volgen ,of ze zullen buiten vliegen.

Dat weten ze daar ook,
daarom dat ze al beginnen te dreigen met stakingen.


Denk je dat je de Franstalige ex -werknemers van de BBL
nu bij ING nog grote promoties gaan krijgen als ze nog altijd geen Nederlands spreken:roll:

Witte Kaproen
17 mei 2015, 12:17
Als ze daarna het frans-onkundige personeel uitschijten, zou ik zeggen van wel.

De zoon van Quercus heeft niemand "uitgescheten".
Dat is wel een verschil.:roll:


Wie in een tweetalige stad in een winkel gaat werken,
is verondersteld tweetalig te zijn.

Als Delhaize Nederlandsonkundig personeel laat werken in zijn Brusselse winkels
dan vind ik dat dit feit eerder boel zoeken en provocerend is tov de Vlamingen .

En dat ze dan niet meer afkomen met hun pseudo-argument
dat ze geen Nederlandstalig personeel vinden in Brussel
,want Colruyt bewijst dat dit fabeltje niet klopt

Witte Kaproen
17 mei 2015, 12:20
In de Colruyt wel volgens Kaproen.
Daar nemen ze u alleen aan als ge bij de 1e tien zijt op het Groot Dictee Der Nederlandsche Taal.

Kronkel ,kronkel
om maar niet te moeten toegeven dat ze bij Colruyt wel Nederlandstalig personeel vinden voor hun Brusselse winkels
en dat dit bij Delhaize en Carrefour al jaren onmogelijk zou zijn .

Henri1
17 mei 2015, 12:46
Het is Huub Broers die U al de gevraagde info zal geven,niet Luc:roll:

Het gaat over Huub frakkendraaier.
Maar dat wist je al.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 12:55
Het gaat over Huub frakkendraaier.
Maar dat wist je al.

Het is dankzij Huub Broers dat Voeren nu nog altijd een Vlaamse gemeente is.

Dat moet steken bij de Francofiele Luikenaars,
dat begrijp ik wel ,
maar die man daarom beginnen uitschelden
voor "frakkendraaier"
getuigt van weinig sportiviteit.

Henri1
17 mei 2015, 12:56
Het is dankzij Huub Broers dat Voeren nu nog altijd een Vlaamse gemeente is.

Dat moet steken bij de Frocofiele Luikenaars,
dat begrijp ik wel ,
maar die man daarom beginnen uitschelden
voor "frakkendraaier"
getuigt van weinig sportiviteit.

Welke naam bedenkt u voor iemand die sneller van partij verandert dan van onderbroek ?

Misschien "vlaamse held" ?

Witte Kaproen
17 mei 2015, 13:00
Welke naam bedenkt u voor iemand die sneller van partij verandert dan van onderbroek ?

Misschien "vlaamse held" ?

Huub Broers zou ik een "Vlaamse Held"noemen ,ja.
Wegens zijn verdienste in Voeren.

En hoeveel politici zij nog nooit van partij veranderd ?
Door welke wet is dat verboden?

Henri1
17 mei 2015, 13:01
Huub Broers zou ik een "Vlaamse Held"noemen ,ja.
Wegens zijn verdienste in Voeren.

En hoeveel politici zij nog nooit van partij veranderd ?
Door welke wet is dat verboden?

Genoteerd.
PS: Kronkelen is nergens voor nodig want zonder frakkendraaiers bestond N-VA niet.

dalibor
17 mei 2015, 13:02
Het is dankzij Huub Broers dat Voeren nu nog altijd een Vlaamse gemeente is.

Dat moet steken bij de Francofiele Luikenaars,
dat begrijp ik wel ,
maar die man daarom beginnen uitschelden
voor "frakkendraaier"
getuigt van weinig sportiviteit.

Het is dankzij Nederlandse belastingontwijkers dat Voeren nog een Nederlandstalige (maar niet zo Vlaamse) gemeente is.

Henri1
17 mei 2015, 13:03
Het is dankzij Nederlandse belastingontwijkers dat Voeren nog een Nederlandstalige (maar niet zo Vlaamse) gemeente is.

en net die groep gaat de N-VA regering nu hard aanpakken......

Witte Kaproen
17 mei 2015, 13:46
Genoteerd.
PS: Kronkelen is nergens voor nodig want zonder frakkendraaiers bestond N-VA niet.

Ja dat gaat ook moeilijk anders als je na alle andere partijen gesticht bent.

Of je zou alleen maar politici bij de N-Va willen die na de stichting van de N-VA in de politiek gegaan zijn .:roll:

Witte Kaproen
17 mei 2015, 13:50
Het is dankzij Nederlandse belastingontwijkers dat Voeren nog een Nederlandstalige (maar niet zo Vlaamse) gemeente is.

U komt weer af met de Belgicistisch fabeltje alsof de Nederlandse stemmen nodig waren om een Vlaamse meerderheid te behalen.
Quod Non

Ook bij de OCMW verkiezingen waar de Nederlanders niet mogen meestemmen is er een Vlaamse meerderheid.

Vooraleer U reageert,ter Uwer informatie;
in de faciliteitengemeenten ,zoals Voeren,
wordt het OCMW bestuur ook rechtstreeks gekozen en hebben de buitenlanders geen stemrecht.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 14:48
Ja dat gaat ook moeilijk anders als je na alle andere partijen gesticht bent.

Of je zou alleen maar politici bij de N-Va willen die na de stichting van de N-VA in de politiek gegaan zijn .:roll:

Jij schijnt te vergeten dat de N-Va een afsplitsing is van de VU (=zowat het enige dat vlaamsnationalistische separatisten ooit konden splitsen)
Begin dus niet de N-Va voor te stellen als een maagdelijk onbeschreven blad.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 14:52
De zoon van Quercus heeft niemand "uitgescheten".
Dat is wel een verschil.:roll:Wanneer hij daarna, in vloeiend Frans, de aandacht er op vestigde dat a) Brussel tweetalig gebied is; b) de artikelen zowel in het Nederlands als het Frans geëtiketteerd zijn en c) dat het bijgevolg maar evident is dat óók aan de kassa die twee talen gebruikt worden, dan begon pas de miserie.
Hoever staat dergelijk gezeik af van uitschijten en verwijten?
Die kassajuffrouw is niet verantwoordelijk voor het Delhaize-beleid.
Haar in die situatie beginnen beleren is gewoon van een onbeschrijfelijke zieligheid, vooral als je bovendien haar taal machtig bent.
Beeld u even objectief de situatie in!
Zo een hoop stennis voor niks, louter geïnspireerd op wilde overbodige taaleisen.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 14:56
Kronkel ,kronkel
om maar niet te moeten toegeven dat ze bij Colruyt wel Nederlandstalig personeel vinden voor hun Brusselse winkels
en dat dit bij Delhaize en Carrefour al jaren onmogelijk zou zijn .Leg me geen woorden in de mond, aub.
Als een winkel jou om wat voor reden niet aanstaat, dan blijf je er gewoon buiten, in plaats van het personeel en de directie te schofferen.
En wees dan ook niet hypokriet: koop er dan zeker geen aandelen van.
Of kom er tenminste niet mee pronken.
Je vertelt hier zo al meer dan genoeg bullshit.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 15:27
Jij schijnt te vergeten dat de N-Va een afsplitsing is van de VU (=zowat het enige dat vlaamsnationalistische separatisten ooit konden splitsen)
Begin dus niet de N-Va voor te stellen als een maagdelijk onbeschreven blad.

De N-VA is gesticht door Geert Bourgeois in 2001.

De VU werd opgeheven toen de N-VA en Spirit gesticht werden.

N-VA is dus geen afsplitsing van de VU
,want de VU bestond niet meer toen de N-VA gesticht werd.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 15:31
Leg me geen woorden in de mond, aub.
Als een winkel jou om wat voor reden niet aanstaat, dan blijf je er gewoon buiten, in plaats van het personeel en de directie te schofferen.
En wees dan ook niet hypokriet: koop er dan zeker geen aandelen van.
Of kom er tenminste niet mee pronken.
Je vertelt hier zo al meer dan genoeg bullshit.

Hoe kan je nu op voorhand al weten dat er een Nederlands onkundige verkoopster aan de kassa zal zitten in onze alom geprezen tweetalige hoofdstad? :roll:

Winst maken op de rug van de vijand,
dat is pas kapitalisme van het zuiverste soort ;-)

Witte Kaproen
17 mei 2015, 15:37
Hoever staat dergelijk gezeik af van uitschijten en verwijten?
Die kassajuffrouw is niet verantwoordelijk voor het Delhaize-beleid.
Haar in die situatie beginnen beleren is gewoon van een onbeschrijfelijke zieligheid, vooral als je bovendien haar taal machtig bent.
Beeld u even objectief de situatie in!
Zo een hoop stennis voor niks, louter geïnspireerd op wilde overbodige taaleisen.

Het is niet omdat U nog steeds met de hakken tegen elkaar
" in het gareel springt" bij het minste Franstalig gewouwel
dat iedereen dat nog doet :roll:

Ik weet het ,en ik vergeef het U,
U hebt waarschijnlijk nog bij den ABL gediend ,
enkele generaties geleden,
toen elke Vlaamse piot nog de daver op het lijf kreeg
als een overste hem iets in het Frans toeriep
en dan schuchter stamelde
"Oui mon commandant ,
a vos ordres mon commandant " ;-)

groentje
17 mei 2015, 16:04
Je hebt op 1 punt gelijk, SuperStaaf, het is niet zozeer de verantwoordelijkheid van die kassierster dat ze niet op haar plaats zit omwille van een gebrek aan klantgerichtheid, maar van de directie die daar niet mee inzit. In staat zijn met mij te communiceren in m'n moedertaal, op een plaats waar je kan verwachten dat dat toch geen al te vreemde vraag is, is evidente klantenservice. Ik vraag geen doctors in de neerlandistiek, een Franstalige die moeite doet apprecieer ik meer dan een Vlaming, maar als zelfs een basisvocabularium ontbreekt én gepaard gaat met arrogantie, dan zullen ze aan mij geen geld meer verdienen, integendeel.
Overigens, Nederlandse ketens doen het in en rond Brussel vaak nog slechter, met eentalige reclame van pakweg de Zeeman in Tervuren, of de Ukkelse Hema, laat staan dat hun personeel altijd Nederlandskundig is. En nee, en Hollands communiceren helpt niet.

Derk de Tweede
17 mei 2015, 16:18
https://static.nrc.nl/spoetnik/files/2015/05/terugblik-2-1024x683.jpg

dalibor
17 mei 2015, 16:23
Aan die bucht in de oostblokmagazijnen van Colruyt heb ik echt geen boodschap. Carrefour heeft eerder middelmatige versproducten. Ik ga naar de Delhaize aan de Plantin Moretuslei en ben een tevreden klant.

groentje
17 mei 2015, 16:49
De Colruyt blinkt niet uit in sfeer, maar de verse producten zijn ook vers. Bij mijn lokale Delhaize toch al een paar keer dingen laten liggen, of zelfs moeten weggooien. Presentatie is belangrijk, kwaliteit nog meer.

Henri1
17 mei 2015, 18:19
Hoe kan je nu op voorhand al weten dat er een Nederlands onkundige verkoopster aan de kassa zal zitten in onze alom geprezen tweetalige hoofdstad? :roll:

Winst maken op de rug van de vijand,
dat is pas kapitalisme van het zuiverste soort ;-)

Indien de cassière nederlands onkundig is zal ik mijn ei wel in het Frans kwijtraken.

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:20
Indien de cassière nederlands onkundig is zal ik mijn ei wel in het Frans kwijtraken.

En waarom zou jij je moeten aanpassen en niet omgekeerd?

Supe®Staaf
17 mei 2015, 18:20
De N-VA is gesticht door Geert Bourgeois in 2001.

De VU werd opgeheven toen de N-VA en Spirit gesticht werden.

N-VA is dus geen afsplitsing van de VU
,want de VU bestond niet meer toen de N-VA gesticht werd.Geschiedenis van de Vlaamse Beweging, Witte Kaproen: zero points with the joker.
Geen tweede zit.
Kom volgend jaar eens terug.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 18:24
Hoe kan je nu op voorhand al weten dat er een Nederlands onkundige verkoopster aan de kassa zal zitten in onze alom geprezen tweetalige hoofdstad? :roll:Ge gaat het waarschijnlijk niet geloven, maar er zijn zo van die zeveraars die het gaan zoeken om eens de stoere Vlaam uit te hangen tegenover een kassierster die ook maar haar job doet.
Als de service van een winkel u niet zint, blijf er dan buiten.
En als ge er oprecht iets wil aan doen, klaag dan bij de directie(s)

Winst maken op de rug van de vijand,
dat is pas kapitalisme van het zuiverste soort ;-)

Niks mis mee, maar hang dan niet de schijnheilige onnozelaar uit.
Een 'Vlaamsgezinde pacifist' met aandelen in FN-Herstal, verzwijgt beter een een ander als hij iets van credibiliteit wil genieten....

Henri1
17 mei 2015, 18:25
En waarom zou jij je moeten aanpassen en niet omgekeerd?

Omdat ik er geen probleem mee heb.

Wat kan het iemand verdommen welke taal er gehanteerd wordt, zolang je maar krijgt wat je wenst.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 18:25
Indien de cassière nederlands onkundig is zal ik mijn ei wel in het Frans kwijtraken.En wie dat niet kan, moet maar onder zijn Vlaamschen kerktoren shoppen.

Henri1
17 mei 2015, 18:26
Geschiedenis van de Vlaamse Beweging, Witte Kaproen: zero points with the joker.
Geen tweede zit.
Kom volgend jaar eens terug.

En dan geen woord over H. Broers en Voerbelangen.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 18:27
En waarom zou jij je moeten aanpassen en niet omgekeerd?
Moet niet.
Klant is koning.
En waar men je niet als een koning behandelt, blijf je weg, maar zonder mensen te schofferen die er niks kunnen aan doen.

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:27
En wie dat niet kan, moet maar onder zijn Vlaamschen kerktoren shoppen.

Ah ok, in je eigen hoofdstad mag je dus niet verwachten in je eigen taal bediend te worden?

Maar er is echt geen probleem met dit land?

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:28
Omdat ik er geen probleem mee heb.

Wat kan het iemand verdommen welke taal er gehanteerd wordt, zolang je maar krijgt wat je wenst.

Ok, jij hebt geen probleem om onderdanig te zijn, maar waarom dwing je ook anderen zo te zijn?

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:29
Moet niet.
Klant is koning.
En waar men je niet als een koning behandelt, blijf je weg, maar zonder mensen te schofferen die er niks kunnen aan doen.

Dus jij vindt dat een Nederlandstalige in feite niets te vinden heeft in Brusselse winkels? Gewoon weg blijven is de boodschap.

Henri1
17 mei 2015, 18:29
Ok, jij hebt geen probleem om onderdanig te zijn, maar waarom dwing je ook anderen zo te zijn?

Integendeel. Naadloos in "hun" taal overschakelen is eerder dominant dan onderdanig.

Snapt u dat ?

Supe®Staaf
17 mei 2015, 18:31
T.a.v. Witte Kaproen: een Colruytfilmke.
't Is in... het Frans (met haar op)
Moeten de franstaligen geschoffeerd zijn?
Of is het Frans genoeg om u tegen de haren in te strijken?

https://www.youtube.com/watch?v=vPuk-eJ1OXM

Supe®Staaf
17 mei 2015, 18:33
Dus jij vindt dat een Nederlandstalige in feite niets te vinden heeft in Brusselse winkels?
Als je problemen hebt met het taalgebruik, dan heb je daar niks verloren.

Gewoon weg blijven is de boodschap.
Dat is één optie...

Henri1
17 mei 2015, 18:34
T.a.v. Witte Kaproen: een Colruytfilmke.
't Is in... het Frans (met haar op)
Moeten de franstaligen geschoffeerd zijn?
Of is het Frans genoeg om u tegen de haren in te strijken?

https://www.youtube.com/watch?v=vPuk-eJ1OXM

Nochtans beweert de draadstarter dat Colruyt een echte vlaamse keten is.

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:39
Als je problemen hebt met het taalgebruik, dan heb je daar niks verloren.

Dat is één optie...

Nogmaals, jij vindt het totaal geen probleem dat de grootste taalgemeenschap in dit land niet in zijn taal kan bediend worden in de hoofdstad van het land?

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:40
Integendeel. Naadloos in "hun" taal overschakelen is eerder dominant dan onderdanig.

Snapt u dat ?

Neen, jij moet je aanpassen, sowieso je in een minderwaardige situatie zetten. Dat is dom, volgens mij.

Henri1
17 mei 2015, 18:41
Nogmaals, jij vindt het totaal geen probleem dat de grootste taalgemeenschap in dit land niet in zijn taal kan bediend worden in de hoofdstad van het land?

U kunt beter naar Liège komen dan naar BXL te gaan.
In de meeste zaken zal er zeker een nederlands-kundig personeelslid zijn om u in het vlaams te woord te staan.

Henri1
17 mei 2015, 18:41
Neen, jij moet je aanpassen, sowieso je in een minderwaardige situatie zetten. Dat is dom, volgens mij.

U wilt het gewoon niet snappen ?
Is het dat ?

Another Jack
17 mei 2015, 18:42
Nogmaals, jij vindt het totaal geen probleem dat de grootste taalgemeenschap in dit land niet in zijn taal kan bediend worden in de hoofdstad van het land?

Ik vind dat spijtig maar normaal.
Normaal omdat de grootste taalgemeenschap er niet gewoon meer woont.

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:45
Ik vind dat spijtig maar normaal.
Normaal omdat de grootste taalgemeenschap er niet gewoon meer woont.

Maar er wel nog werkt en winkelt, geld besteedt. En het blijft een officieel tweetalig gewest, op papier dan toch.

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:46
U wilt het gewoon niet snappen ?
Is het dat ?

Waarom jij het Nederlands als minderwaardige taal vindt? Neen snap ik niet.

Henri1
17 mei 2015, 18:46
Maar er wel nog werkt en winkelt, geld besteedt. En het blijft een officieel tweetalig gewest, op papier dan toch.

Een Gewest zegt u ?

En net was Brussel nog een deel van vlaanderen ?

vlijmscherp
17 mei 2015, 18:48
Een Gewest zegt u ?

En net was Brussel nog een deel van vlaanderen ?

Dat is ook zo, deel van de Vlaamse gemeenschap.

Another Jack
17 mei 2015, 18:55
Maar er wel nog werkt en winkelt, geld besteedt. En het blijft een officieel tweetalig gewest, op papier dan toch.

Er zijn evenveel Engelstaligen, Duitstaligen en weet welke -taligen die ook winkelen, werken en geld besteden in Brussel
Gaan we van winkeljuffrouwen die €1000 maandelijks verdienen 4-taligheid eisen?

Witte Kaproen
17 mei 2015, 19:07
Aan die bucht in de oostblokmagazijnen van Colruyt heb ik echt geen boodschap. Carrefour heeft eerder middelmatige versproducten. Ik ga naar de Delhaize aan de Plantin Moretuslei en ben een tevreden klant.
Een tevreden klant die echter niet genoeg spendeert,
want het gaat bergaf met Delhaize.

In het vervolg wat meer kopen ,Dalibor ;-)

Witte Kaproen
17 mei 2015, 19:08
Indien de cassière nederlands onkundig is zal ik mijn ei wel in het Frans kwijtraken.

Natuurlijk een Henri uit Luik ,spreekt waarschijnlijk wel Frans :roll:

Maar niet iedereen in dit land komt uit Luik,integendeel.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 19:13
Ge gaat het waarschijnlijk niet geloven, maar er zijn zo van die zeveraars die het gaan zoeken om eens de stoere Vlaam uit te hangen tegenover een kassierster die ook maar haar job doet.
Als de service van een winkel u niet zint, blijf er dan buiten.
En als ge er oprecht iets wil aan doen, klaag dan bij de directie(s)

Niks mis mee, maar hang dan niet de schijnheilige onnozelaar uit.
Een 'Vlaamsgezinde pacifist' met aandelen in FN-Herstal, verzwijgt beter een een ander als hij iets van credibiliteit wil genieten....

1 )Dat is wat de zoon van Quercus deed dan ook deed .
Uw raad opvolgen en,gaan klagen bij de directie. ;-)

2)Als aandeelhouder van FN kan ik meer invloed uitoefenen op de koers van het bedrijf dan als" geitenwollensokken" betoger met een bord in mijn hand.

groentje
17 mei 2015, 19:16
Er zijn evenveel Engelstaligen, Duitstaligen en weet welke -taligen die ook winkelen, werken en geld besteden in Brussel
Gaan we van winkeljuffrouwen die €1000 maandelijks verdienen 4-taligheid eisen?

Niemand eist dat een winkeljuffrouw zich perfect kan uitdrukken in een andere taal dan haar moedertaal en/of het Frans. Maar alle leerlingen in Brussel krijgen lessen in de andere landstaal vanaf hun 8e, 2 jaar vroeger dan elders, je zou dan toch kunnen verwachten dat er een basiskennis aanwezig is, die af en toe eens geoefend moet worden. En ik verwacht dat de werkgever daar mee voor zorgt, door taallessen en coaching te organiseren. De mogelijkheden bestaan, de Vlaamse Gemeenschap ondersteunt het, het is slechts een kwestie van willen.
En geen Vlamingen meer in Brussel? Nog steeds is tussen 5 en 15% van de Brusselaars Nederlandstalig, afhankelijk van de schattingen. Dat is een middelgrote stad. Overdag wordt dat aandeel nog eens verdubbeld, door de vele pendelaars uit Vlaanderen. Ook als een deel niet meer ziet van Brussel dan de trein- en metrorit naar het werk, velen eten, doen hun boodschappen of drinken nog een pint vooraleer huiswaarts te gaan. Zelfs als een deel van je potentiële klanten afbekken je goede recht is, commercieel is het gewoonweg dom.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 19:17
Moet niet.
Klant is koning.
En waar men je niet als een koning behandelt, blijf je weg, maar zonder mensen te schofferen die er niks kunnen aan doen.

Zoals die Luikse inwijkelinge in Mechelen die haar ei niet in het Frans
kwijt kon bij de plaatselijke politie en die Mechelse agenten dan maar begon te schofferen in La Meuse zeker :roll:

Toen heb ik U echter niet Uw theorie horen afsteken ter verdediging van de Mechelse Politie,eigenaardig toch?

Witte Kaproen
17 mei 2015, 19:22
T.a.v. Witte Kaproen: een Colruytfilmke.
't Is in... het Frans (met haar op)
Moeten de franstaligen geschoffeerd zijn?
Of is het Frans genoeg om u tegen de haren in te strijken?

https://www.youtube.com/watch?v=vPuk-eJ1OXM
Kronkel ,kronkel
Dit is geen filmpje ivm de verkoop,maar eerder een filmpje voor intern gebruik.
Daar gaat het in deze draad dus niet over.

Wel over het feit dat Colruyt Nederlandstalige verkopers heeft in zijn Brusselse winkels ,terwijl de supermarkten met een Belgitude dikwijls geen Nederlandstaligen in hun Brussels winkels tewerkstellen.

Henri1
17 mei 2015, 19:51
Dat is ook zo, deel van de Vlaamse gemeenschap.

Maar ook een deel van de Waalse gemeenschap ?

Henri1
17 mei 2015, 19:51
Natuurlijk een Henri uit Luik ,spreekt waarschijnlijk wel Frans :roll:

Maar niet iedereen in dit land komt uit Luik,integendeel.

Uit Liège kom je niet. Je kan er geboren worden als je geluk hebt.

groentje
17 mei 2015, 19:53
Maar ook een deel van de Waalse gemeenschap ?

Nee, de Franse Gemeenschap. Twee gemeenschappen in hetzelfde gewest, best boeiend, hoor.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 19:56
...Je vertelt hier zo al meer dan genoeg bullshit.

Het schelden begint weer :roll:

Gelukkig wordt mijn Vlaamsgezinde "bullshit"
perfect in evenwicht gehouden
door Uw Belgicistische "horsecrap" .

Toekomstige politieke vorsers
die dit forum gaan bestuderen
de volgende eeuw om te achterhalen
hoe dit land tot zijn einde kwam,
gaan nog al kunnen lachen ;-)

Witte Kaproen
17 mei 2015, 19:57
Nochtans beweert de draadstarter dat Colruyt een echte vlaamse keten is.

En dat is de waarheid,tot spijt van wie het benijdt.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 19:59
U kunt beter naar Liège komen dan naar BXL te gaan.
In de meeste zaken zal er zeker een nederlands-kundig personeelslid zijn om u in het vlaams te woord te staan.

Luik is dan ook eeuwenlang de hoofdstad geweest van een Prinsbisdom met een groot Nederlandstalig gebiedsdeel.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 20:01
Ik vind dat spijtig maar normaal.
Normaal omdat de grootste taalgemeenschap er niet gewoon meer woont.

Waarom zou Brussel dan nog onze hoofdstad moeten zijn ?

Leve de Vlaamse onafhankelijkheid
en dat ze in Brussel dan doen wat ze graag doen ;-)

Henri1
17 mei 2015, 20:01
Luik is dan ook eeuwenlang de hoofdstad geweest van een Prinsbisdom met een groot Nederlandstalig gebiedsdeel.

Dat heeft er niets mee te maken.

Liège is niet voor niets La Cité Ardente.

http://www.province-de-liege.info/province/armoiries/cite-ardente.htm

Henri1
17 mei 2015, 20:01
Waarom zou Brussel dan nog onze hoofdstad moeten zijn ?

Leve de Vlaamse onafhankelijkheid
en dat ze in Brussel dan doen wat ze graag doen ;-)

Aantwaarpe is wellicht véél beter ?

Witte Kaproen
17 mei 2015, 20:04
Dat heeft er niets mee te maken.

Liège is niet voor niets La Cité Ardente.

http://www.province-de-liege.info/province/armoiries/cite-ardente.htm

Liège capitale des usines fermées. :roll:

Witte Kaproen
17 mei 2015, 20:05
Aantwaarpe is wellicht véél beter ?

De Metropool overtroeft Brussel op zeer veel gebieden ,inderdaad ;-)

Another Jack
17 mei 2015, 20:08
Waarom zou Brussel dan nog onze hoofdstad moeten zijn ?

Leve de Vlaamse onafhankelijkheid
en dat ze in Brussel dan doen wat ze graag doen ;-)

Van mij mag Neerlinter de hoofdstad worden van om het even wat.
De vraag is alleen of daar op politiek vlak echt iemand wakker van ligt...

Henri1
17 mei 2015, 20:18
Liège capitale des usines fermées. :roll:

Antwerpen ... Opel
Vilvoorde : Renault
Genk : Ford

Ik denk niet dat Liège of Wallonië hier slechter doet dan vlaanderen.

Witte Kaproen
17 mei 2015, 20:37
Antwerpen ... Opel
Vilvoorde : Renault
Genk : Ford

Ik denk niet dat Liège of Wallonië hier slechter doet dan vlaanderen.

Dan moet je het %werklozen van Luik maar eens vergelijken met het % werklozen in Vlaanderen ,
dan zal je wel zien dat Luik het veel slechter doet dan Antwerpen ,Genk of Vilvoorde.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 21:29
Nogmaals, jij vindt het totaal geen probleem dat de grootste taalgemeenschap in dit land niet in zijn taal kan bediend worden in de hoofdstad van het land?
Het ligt niet in mijn aard om bagatellen op te blazen en er grote problemen van te maken als dat niet nodig is.
Waar ik niet bediend wordt zoals ik het wens, ga ik niet.
Ik raad iedereen aan hetzelfde te doen, om het even wat de reden is.
Dat is ware vrijheid: geen verantwoording hoeven af te leggen bij het al dan niet aangaan van vrije overeenkomsten.

Supe®Staaf
17 mei 2015, 21:35
Het schelden begint weer :roll:
Leer eens het verschil tussen kappen op wat iemand vertelt of schelden op zijn persoon.

Gelukkig wordt mijn Vlaamsgezinde "bullshit"
perfect in evenwicht gehouden
door Uw Belgicistische "horsecrap" .

Nog maar een torentje bijbouwen aan je illusoire luchtkasteel...


Toekomstige politieke vorsers
die dit forum gaan bestuderen
de volgende eeuw om te achterhalen
hoe dit land tot zijn einde kwam,
gaan nog al kunnen lachen ;-)
Eind volgende eeuw is nog bijna twee eeuwen vanaf nu te tellen.
Maar ik denk ook dat België de tand des tijds zal doorstaan.
Ikzelf zal al blij zijn als ik nog een goede kwarteeuw van mijn Belgische Vaderland mag genieten....
Daarna trekt ge er uw plan mee.
Après moi, le déluge.
Maar bezint voor ge begint.....

dalibor
18 mei 2015, 08:48
Waarom zou Brussel dan nog onze hoofdstad moeten zijn ?

Leve de Vlaamse onafhankelijkheid
en dat ze in Brussel dan doen wat ze graag doen ;-)

De Vlaamse Brusselaars doen er in uw toekomstige republiek niet toe?

Witte Kaproen
18 mei 2015, 11:58
Het ligt niet in mijn aard om bagatellen op te blazen en er grote problemen van te maken als dat niet nodig is.
Waar ik niet bediend wordt zoals ik het wens, ga ik niet.
Ik raad iedereen aan hetzelfde te doen, om het even wat de reden is.
Dat is ware vrijheid: geen verantwoording hoeven af te leggen bij het al dan niet aangaan van vrije overeenkomsten.

Wij volgen Uw raad.

Als Vlamingen voelen wij ons hier behandeld
als tweede rang burgers in onze eigen hoofdstad
en daarom zullen wij dit land verlaten.

Dat is inderdaad de ware vrijheid waar U zo een voorstander van bent.

Xenophon
18 mei 2015, 12:02
Waarom zou Brussel dan nog onze hoofdstad moeten zijn ?

Leve de Vlaamse onafhankelijkheid
en dat ze in Brussel dan doen wat ze graag doen ;-)

Neen.

Brussel is een deel van Vlaanderen.

Witte Kaproen
18 mei 2015, 12:02
De Vlaamse Brusselaars doen er in uw toekomstige republiek niet toe?

De Vlaamse Brusselaars mogen kiezen samen met de rest van de Brusselaars wat ze willen .

Ofwel komt Brussel naar Vlaanderen ,
maar dan wel met een evenwaardige plaats voor het Nederlands
en niet met een zogezegd tweetalige karakter zoals het nu is .

En als de Brusselaars dit niet willen ,dan blijven ze maar op hun eigen .

dalibor
18 mei 2015, 12:02
De Vlaamse Brusselaars mogen kiezen samen met de rest van de Brusselaars wat ze willen .

Ofwel komt Brussel naar Vlaanderen ,
maar dan wel met een evenwaardige plaats voor het Nederlands
en niet met een zogezegd tweetalige karakter zoals het nu is .

En als de Brusselaars dit niet willen ,dan blijven ze maar op hun eigen .

Dus je laat ze vallen.

Witte Kaproen
18 mei 2015, 12:03
Dus je laat ze vallen.

Dat zullen ze zelf beslissen .

Xenophon
18 mei 2015, 12:05
De Vlaamse Brusselaars mogen kiezen samen met de rest van de Brusselaars wat ze willen .

Ofwel komt Brussel naar Vlaanderen ,
maar dan wel met een evenwaardige plaats voor het Nederlands
en niet met een zogezegd tweetalige karakter zoals het nu is .

En als de Brusselaars dit niet willen ,dan blijven ze maar op hun eigen .

Neen, steden kiezen niet over onafhankelijkheid, volkeren doen dat.

Brusselaars zijn Vlamingen en Brussel ligt als Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen en gaat nergens heen.

Xenophon
18 mei 2015, 12:05
Dat zullen ze zelf beslissen .

Neen, ze hebben niets te beslissen.

groentje
18 mei 2015, 12:12
Brussel is deel van de Vlaamse én de Franse gemeenschap, Xenophon. Vlaanderen kan dus aanspraak maken op Brussel, maar is niet alleen. Wil je dus Brussel behouden, dan zal je België moeten behouden. Buiten dat kader zie ik alleen maar een Andorrese oplossing, maar daar ben ik helemaal geen voorstander van.

Xenophon
18 mei 2015, 12:19
Brussel is deel van de Vlaamse én de Franse gemeenschap, Xenophon. Vlaanderen kan dus aanspraak maken op Brussel, maar is niet alleen. Wil je dus Brussel behouden, dan zal je België moeten behouden. Buiten dat kader zie ik alleen maar een Andorrese oplossing, maar daar ben ik helemaal geen voorstander van.

Stop!


Als het Vlaamse volk onafhankelijkheid uitroept, dan gaan uw abstracte begrippen zoals gemeenschappen samen met de Belgische grondwet de vuilbak in.

De toestand op het terrein is dan de volgende, Brussel ligt als Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen en gaat nergens heen.

Uw 'post-Belgisch Europa zal gevormd worden aan de hand van de afgeschafte Belgische grondwet' is naïef en doet wat denken aan Hitler die de avond van zijn dood nog even in zijn politiek testament ging beslissen wie er na hem aan de macht kwam en welke politiek men moest volgen.

Dat was ronduit standup comedy.

Henri1
18 mei 2015, 16:47
Dan moet je het %werklozen van Luik maar eens vergelijken met het % werklozen in Vlaanderen ,
dan zal je wel zien dat Luik het veel slechter doet dan Antwerpen ,Genk of Vilvoorde.

Niet zeveren nu hé:

Werkloosheid stijgt in Vlaanderen, daalt in Wallonië
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2167656

Witte Kaproen
18 mei 2015, 19:42
Niet zeveren nu hé:

Werkloosheid stijgt in Vlaanderen, daalt in Wallonië
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2167656

Uw aangehaald artikel wel zelf eerst eens lezen hé ,Henri

Zowat halverwege het artikel kan je immers dit alles zeggende zinnetje lezen

"De werkloosheidsgraad blijft met 16 procent wel meer dan dubbel zo hoog als in Vlaanderen (7,76 procent)."

Dus 16 %werklozen in Wallonië en 7% in Vlaanderen.

Maar volgens Henri doet Wallonië het beter dan Vlaanderen :roll:

Supe®Staaf
18 mei 2015, 19:47
Als het Vlaamse volk onafhankelijkheid uitroept, dan......
is datronduit standup comedy.

groentje
18 mei 2015, 19:50
Stop!


Als het Vlaamse volk onafhankelijkheid uitroept, dan gaan uw abstracte begrippen zoals gemeenschappen samen met de Belgische grondwet de vuilbak in.

De toestand op het terrein is dan de volgende, Brussel ligt als Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen en gaat nergens heen.

Uw 'post-Belgisch Europa zal gevormd worden aan de hand van de afgeschafte Belgische grondwet' is naïef en doet wat denken aan Hitler die de avond van zijn dood nog even in zijn politiek testament ging beslissen wie er na hem aan de macht kwam en welke politiek men moest volgen.

Dat was ronduit standup comedy.

In 1815 werd Napoleon definitief verslagen. Toch werkt ongeveer het hele Europese vasteland met een wetgeving gebaseerd op de Code Napoléon. Zowat elke afscheiding die heeft plaatsgevonden, volgt netjes de (interne) grenzen van voordien, ook als daar weinig animo voor is (denk aan Kosovo). Ook een eventuele nieuwe Vlaamse Grondwet zal schatplichtig blijven aan de Belgische, zeker in het begin. In Indonesië zijn geloof ik zelfs nog altijd niet alle wetten uit de koloniale tijd vertaald, reden waarom er nog altijd Nederlands wordt gegeven aan de Indonesische faculteiten Recht.
Zoals België onafhankelijk werd in 1830 met goedkeuring (en schoorvoetende steun) van de toenmalige grootmachten, zal je ook nu moeilijk voorbij kunnen aan wat de rest van de wereld denkt. En die zien Brussel als een apart gewest, met duidelijk omlijnde grenzen. Ja, de Vlaamse Gemeenschap heeft er zeggenschap, maar de Franse ook. Wil je Brussel er per se bij, zal dat op zijn minst met een Brusselse volksraadpleging moeten worden goedgekeurd.
Nog los daarvan, de Vlaamse politiek vervreemdt zelfs de Vlaamse Brusselaars steeds meer van de rest van Vlaanderen. Er zal een stevig charmeoffensief nodig zijn om Brussel voor een gemeenschappelijke toekomst te laten kiezen. En ik ben niet eens zeker dat daar de animo zo groot voor is bij de Vlamingen zelf...

Supe®Staaf
18 mei 2015, 19:50
Neen, steden kiezen niet over onafhankelijkheid, volkeren doen dat.
Zo is dat.
Brusselaars, Vlamingen, Walen,... dat zijn eigenlijk geen volkeren.
De Belgen, dat is een volk, maar het Belgische volk is reeds onafhankelijk.

Brusselaars zijn Vlamingen en Brussel ligt als Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen en gaat nergens heen.

Durven doordenken: we zijn allemaal Belgen, en gaan nergens heen.

groentje
18 mei 2015, 19:50
Maar, euh, zijn we niet veel te serieus bezig in K&K?

Supe®Staaf
18 mei 2015, 19:53
Maar, euh, zijn we niet veel te serieus bezig in K&K?
Idd.
Dat topic hoort hier helemaal niet thuis.
Waar zit die Kaproen met zijn droeve gedachten?
Hoewel... zijn flamingantische fantasieën, horen niet echt in een serieuze omgeving thuis.
Hij had het beter bij Sport geplaatst en er een animated gif van een vendelzwaaier bij gepost.
;-)

Xenophon
18 mei 2015, 19:55
is dat

We zullen zien.

Dat de USSR uit elkaar ging vallen daar werd in de jaren tachtig nog flink mee gelachen. De muur ging net zoals Belgie, eeuwig blijven bestaan.

Tsjecho-Slowakije, ging nooit uit elkaar vallen, in geen duizend jaar. Weet je nog toen de Joegoslavische wetgeving de onafhankelijkheid van Croatie verbood?

Daar hebben ze eens goed mee gelachen.

Zo dus, Staabchen, lach gerust, en zo hard en zo lang je kan.

Xenophon
18 mei 2015, 19:56
Zo is dat.
Brusselaars, Vlamingen, Walen,... dat zijn eigenlijk geen volkeren.
De Belgen, dat is een volk, maar het Belgische volk is reeds onafhankelijk.


Durven doordenken: we zijn allemaal Belgen, en gaan nergens heen.

:trololol:

Xenophon
18 mei 2015, 19:58
In 1815 werd Napoleon definitief verslagen. Toch werkt ongeveer het hele Europese vasteland met een wetgeving gebaseerd op de Code Napoléon. Zowat elke afscheiding die heeft plaatsgevonden, volgt netjes de (interne) grenzen van voordien, ook als daar weinig animo voor is (denk aan Kosovo). Ook een eventuele nieuwe Vlaamse Grondwet zal schatplichtig blijven aan de Belgische, zeker in het begin. In Indonesië zijn geloof ik zelfs nog altijd niet alle wetten uit de koloniale tijd vertaald, reden waarom er nog altijd Nederlands wordt gegeven aan de Indonesische faculteiten Recht.
Zoals België onafhankelijk werd in 1830 met goedkeuring (en schoorvoetende steun) van de toenmalige grootmachten, zal je ook nu moeilijk voorbij kunnen aan wat de rest van de wereld denkt. En die zien Brussel als een apart gewest, met duidelijk omlijnde grenzen. Ja, de Vlaamse Gemeenschap heeft er zeggenschap, maar de Franse ook. Wil je Brussel er per se bij, zal dat op zijn minst met een Brusselse volksraadpleging moeten worden goedgekeurd.
Nog los daarvan, de Vlaamse politiek vervreemdt zelfs de Vlaamse Brusselaars steeds meer van de rest van Vlaanderen. Er zal een stevig charmeoffensief nodig zijn om Brussel voor een gemeenschappelijke toekomst te laten kiezen. En ik ben niet eens zeker dat daar de animo zo groot voor is bij de Vlamingen zelf...

Ah ok ja, ik vergis me, ik ging uit van 'het zelfbeschikkingsrecht der volkeren,' dat was fout, het is goed dat je me eraan doet denken, het is natuurlijk, 'het zelfbeschikkingsrecht der volkeren en het Hoofdstedelijke gewest Brussel.' :lol:

Witte Kaproen
18 mei 2015, 20:09
Idd.
Dat topic hoort hier helemaal niet thuis.
Waar zit die Kaproen met zijn droeve gedachten?
Hoewel... zijn flamingantische fantasieën, horen niet echt in een serieuze omgeving thuis.
Hij had het beter bij Sport geplaatst en er een animated gif van een vendelzwaaier bij gepost.
;-)

Van de teloorgang van al die Franskiljonse supermarktketens zoals Delhaize

die het niet nodig oordelen

dat hun kassiersters in Brussel,Nederlands kennen,

daar ik nu eens helemaal vrolijk van worden :-)

Supe®Staaf
18 mei 2015, 20:15
Van de teloorgang van al die Franskiljonse supermarktketens zoals Delhaize

die het niet nodig oordelen

dat hun kassiersters in Brussel,Nederlands kennen,

daar ik nu eens helemaal vrolijk van worden :-)
Knock Yourself Out
http://img.cache.vevo.com/Content/VevoImages/video/BADBD97930A731DAF0600B9E2495FC89.jpg

Witte Kaproen
18 mei 2015, 20:29
Knock Yourself Out
http://img.cache.vevo.com/Content/VevoImages/video/BADBD97930A731DAF0600B9E2495FC89.jpg


Het is eerder Delhaize dat zichzelf "Knock Out "geklopt heeft
door hun Nederlandstalige klanten als tweederangsburgers
te behandelen in hun Brusselse winkels
en zodoende een imago van "Franskiljonse keten " opgeplakt te krijgen.

Nu zitten ze daar met de gebakken peren
(zo pas nog te zien op Kanaal Z )
en zullen ze naar de pijpen van Albert Heijn moeten dansen
of anders bij Colruyt gaan werken.

Maar daar zullen ze Nederlands moeten spreken aan de kassa.;-)

Another Jack
18 mei 2015, 20:32
Het is eerder Delhaize dat zichzelf "Knock Out "geklopt heeft
door hun Nederlandstalige klanten als tweederangsburgers
te behandelen in hun Brusselse winkels
en zodoende een imago van "Franskiljonse keten " opgeplakt te krijgen.

Nu zitten ze daar met de gebakken peren
(zo pas nog te zien op Kanaal Z )
en zullen ze naar de pijpen van Albert Heijn moeten dansen
of anders bij Colruyt gaan werken.

Maar daar zullen ze Nederlands moeten spreken aan de kassa.;-)

Net als ze Nederlands spreken bij de Lénebacoeur in Waver... ;-)

Henri1
18 mei 2015, 20:55
Uw aangehaald artikel wel zelf eerst eens lezen hé ,Henri

Zowat halverwege het artikel kan je immers dit alles zeggende zinnetje lezen

"De werkloosheidsgraad blijft met 16 procent wel meer dan dubbel zo hoog als in Vlaanderen (7,76 procent)."

Dus 16 %werklozen in Wallonië en 7% in Vlaanderen.

Maar volgens Henri doet Wallonië het beter dan Vlaanderen :roll:

Als deze tendens zich verderzet is het binnen de kortste keren andersom.

Witte Kaproen
18 mei 2015, 20:56
Net als ze Nederlands spreken bij de Lénebacoeur in Waver... ;-)

In Waver moeten ze geen Nederlands spreken aan de kassa ,

maar in Brussel ,onze tweetalige hoofdstad, wel.

Witte Kaproen
18 mei 2015, 20:58
Als deze tendens zich verderzet is het binnen de kortste keren andersom.

Als ze in Wallonië moesten beginnen met schalie-gas te ontginnen zeker ?:roll:

bembem
18 mei 2015, 21:07
Wij volgen Uw raad.

Als Vlamingen voelen wij ons hier behandeld
als tweede rang burgers in onze eigen hoofdstad
en daarom zullen wij dit land verlaten.

Dat is inderdaad de ware vrijheid waar U zo een voorstander van bent.

"tweederangsburgers" .. laat me niet lachen ... weet je wel wat een tweederangsburger is? dat is oa van bijna nooit werk te vinden omdat men tot een bepaalde bevolkingsgroep behoort .. dat is verticaal geklasseerd worden omdat je toevallig het ongeluk hebt van "Mustapha" te heten! dat is moeten huren bij een huisjesmelker die het grootste deel van je schamele uitkering zonder blikken of blozen opstrijkt .. dat is moeten aanhoren dat je zogezegd "profiteert" terwijl je op het einde vd maand nauwelijks kunt rondkomen .. dat is ergens niet toegelaten worden omwille van je afkomst, en dat is zeker niet wat die zoon van Quercus is tegengekomen want hij mocht daar in die winkel zijn boodschapjes doen, en de directie is zich op het einde van dat voorval zelfs komen excuseren!! => kortom "gediscrimineerd worden" is zeker niet het geval voor de vele Vlamingen die iedere werkdag naar Brussel pendelen om er hun - meestal door piston bekomen - jobke uit te oefenen ...

Je wilt van Brussel een Nederlandstalige stad maken, awel ga er dan wonen en trommel je Vlaamse vrienden in het proces mee op ipv uit uw fermette tamtam te zitten maken ... !!! !!!!

Non mais o!

Henri1
18 mei 2015, 21:08
"tweederangsburgers" .. laat me niet lachen ... weet je wel wat een tweederangsburger is? dat is oa van bijna nooit werk te vinden omdat men tot een bepaalde bevolkingsgroep behoort .. dat is verticaal geklasseerd worden omdat je toevallig het ongeluk hebt van "Mustapha" te heten! dat is moeten huren bij een huisjesmelker die het grootste deel van je schamele uitkering zonder blikken of blozen opstrijkt .. dat is moeten aanhoren dat je zogezegd "profiteert" terwijl je op het einde vd maand nauwelijks kunt rondkomen .. dat is ergens niet toegelaten worden omwille van je afkomst, en dat is zeker niet wat die zoon van Quercus is tegengekomen want hij mocht daar in die winkel zijn boodschapjes doen, en de directie is zich op het einde van dat voorval zelfs komen excuseren!! => kortom "gediscrimineerd worden" is zeker niet het geval voor de vele Vlamingen die iedere werkdag naar Brussel pendelen om er hun - meestal door piston bekomen - jobke uit te oefenen ...

Je wilt van Brussel een Nederlandstalige stad maken, awel ga er dan wonen en trommel je Vlaamse vrienden in het proces mee op ipv uit uw fermette tamtal te zitten maken ... !!! !!!!

Ga hem ne kus geven, maar ik denk niet dat hij daarvan zal genieten. ;-)

bembem
18 mei 2015, 21:09
Ga hem ne kus geven, maar ik denk niet dat hij daarvan zal genieten. ;-)

:lol: LOL :lol:

vlijmscherp
18 mei 2015, 21:11
"tweederangsburgers" .. laat me niet lachen ... weet je wel wat een tweederangsburger is? dat is oa van bijna nooit werk te vinden omdat men tot een bepaalde bevolkingsgroep behoort .. dat is verticaal geklasseerd worden omdat je toevallig het ongeluk hebt van "Mustapha" te heten! dat is moeten huren bij een huisjesmelker die het grootste deel van je schamele uitkering zonder blikken of blozen opstrijkt .. dat is moeten aanhoren dat je zogezegd "profiteert" terwijl je op het einde vd maand nauwelijks kunt rondkomen .. dat is ergens niet toegelaten worden omwille van je afkomst, en dat is zeker niet wat die zoon van Quercus is tegengekomen want hij mocht daar in die winkel zijn boodschapjes doen, en de directie is zich op het einde van dat voorval zelfs komen excuseren!! => kortom "gediscrimineerd worden" is zeker niet het geval voor de vele Vlamingen die iedere werkdag naar Brussel pendelen om er hun - meestal door piston bekomen - jobke uit te oefenen ...

Je wilt van Brussel een Nederlandstalige stad maken, awel ga er dan wonen en trommel je Vlaamse vrienden in het proces mee op ipv uit uw fermette tamtam te zitten maken ... !!! !!!!

Non mais o!

Het vragen van elementaire beleefdheid is volgens jou een poging tot vernederlandsen van Brussel?

Veel gekker kan het hier niet worden....

Henri1
18 mei 2015, 21:11
:lol: LOL :lol:

S*T*R*I*K*E ;-)

bembem
18 mei 2015, 21:15
Het is eerder Delhaize dat zichzelf "Knock Out "geklopt heeft
door hun Nederlandstalige klanten als tweederangsburgers
te behandelen in hun Brusselse winkels
en zodoende een imago van "Franskiljonse keten " opgeplakt te krijgen.

Nu zitten ze daar met de gebakken peren
(zo pas nog te zien op Kanaal Z )
en zullen ze naar de pijpen van Albert Heijn moeten dansen
of anders bij Colruyt gaan werken.

Maar daar zullen ze Nederlands moeten spreken aan de kassa.;-)

Waarom veralgemeen jij dat voorval van Quercus' zoon? :roll::roll:

bembem
18 mei 2015, 21:17
Het vragen van elementaire beleefdheid is volgens jou een poging tot vernederlandsen van Brussel?

Veel gekker kan het hier niet worden....

Je was er om te beginnen al niet bij, en zoals Quercus het heeft beschreven komt die zoon over als een ruziezoeker die pissed was omdat ie in het Frans werd bediend ....

vlijmscherp
18 mei 2015, 21:23
Je was er om te beginnen al niet bij, en zoals Quercus het heeft beschreven komt die zoon over als een ruziezoeker die pissed was omdat ie in het Frans werd bediend ....

Iedereen reageert anders op denigrerend gedrag.

bembem
18 mei 2015, 21:25
De Metropool overtroeft Brussel op zeer veel gebieden ,inderdaad ;-)

In xenofobie en chauvinisme overtreft ze Brussel inderdaad .. het is dan ook niet voor niets de zetel van het Vlaams Belang ...
dat die pipo's met hun dikke nek maar een provinciestad blijven , ze zijn de titel als hoodstad niet waardig

Un grand coup de pied au cul oui!!! :evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Witte Kaproen
18 mei 2015, 21:27
"tweederangsburgers" .. laat me niet lachen ... weet je wel wat een tweederangsburger is? dat is oa van bijna nooit werk te vinden omdat men tot een bepaalde bevolkingsgroep behoort .. dat is verticaal geklasseerd worden omdat je toevallig het ongeluk hebt van "Mustapha" te heten! dat is moeten huren bij een huisjesmelker die het grootste deel van je schamele uitkering zonder blikken of blozen opstrijkt .. dat is moeten aanhoren dat je zogezegd "profiteert" terwijl je op het einde vd maand nauwelijks kunt rondkomen .. dat is ergens niet toegelaten worden omwille van je afkomst, en dat is zeker niet wat die zoon van Quercus is tegengekomen want hij mocht daar in die winkel zijn boodschapjes doen, en de directie is zich op het einde van dat voorval zelfs komen excuseren!! => kortom "gediscrimineerd worden" is zeker niet het geval voor de vele Vlamingen die iedere werkdag naar Brussel pendelen om er hun - meestal door piston bekomen - jobke uit te oefenen ...

Je wilt van Brussel een Nederlandstalige stad maken, awel ga er dan wonen en trommel je Vlaamse vrienden in het proces mee op ipv uit uw fermette tamtam te zitten maken ... !!! !!!!

Non mais o!
Als Brussel niet Nederlandstalig wil worden ,
waarom wil Brussel dan wel nog de hoofdstad blijven
van een voornamelijk Nederlandstalig land :roll:


Ken jij één hoofdstad in de wereld
waar de taal van de meerderheid van dat land
niet de ook de voornaamste taal is van die hoofdstad?

Zwitserland heeft een Duitstalige meerderheid
In Bern is het Duits de voornaamste taal.

Canada heeft een Engelstalige meerderheid
In Ottawa is het Engels de voornaamste taal.

België heeft een Nederlandstalige meerderheid
maar in Brussel is het Frans de voornaamste taal.
Deze aberratie vind je in geen enkel ander land ter wereld.

Dus is het hoogste tijd dat we een Nederlandstalige hoofdstad
kiezen voor een onafhankelijk Vlaanderen.;-)

Witte Kaproen
18 mei 2015, 21:32
Waarom veralgemeen jij dat voorval van Quercus' zoon? :roll::roll:

Wat de zoon van Quercus mocht ervaren in een Brusselse Delhaize
is geen alleenstaand geval ,
maar dagelijkse kost voor vele Vlamingen in de Brusselse Delhaize winkels.

Ze doen maar bij Delhaize .
Laat hun kassiersters maar rustig enkel Frans spreken tegen hun Nederlandstalige klanten .
Nu zien ze hoe ver ze er mee geraakt zijn ;-)

Witte Kaproen
18 mei 2015, 21:35
In xenofobie en chauvinisme overtreft ze Brussel inderdaad .. het is dan ook niet voor niets de zetel van het Vlaams Belang ...
dat die pipo's met hun dikke nek maar een provinciestad blijven , ze zijn de titel als hoodstad niet waardig

Un grand coup de pied au cul oui!!! :evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Antwerpen is ook de wereld hoofdstad van de diamant

en na Houston, de tweede grootste hub ter wereld van de petrochemie.

Karel Martel B
18 mei 2015, 21:38
De Vlaamse kranten verzwijgen ook dat het een BELGICISTISCHE supermarkt is waar een peuter in een stuk kaas gestikt is:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2321394/2015/05/14/Peuter-overleden-die-stikte-in-stuk-kaas.dhtml

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150514_01681620

bembem
18 mei 2015, 21:51
Wat de zoon van Quercus mocht ervaren in een Brusselse Delhaize
is geen alleenstaand geval ,
maar dagelijkse kost voor vele Vlamingen in de Brusselse Delhaize winkels.

Ze doen maar bij Delhaize .
Laat hun kassiersters maar rustig enkel Frans spreken tegen hun Nederlandstalige klanten .
Nu zien ze hoe ver ze er mee geraakt zijn ;-)

mis. ik kom ook in Brusselse Delhaizes en heb daar nooit van zo'n nare ervaringen mee mogen maken :roll:

er zijn zelfs een heleboel winkels in Brussel waar ze wel moeite doen om Nederlands te praten, en niet enkel de Colruyt, lol

bembem
18 mei 2015, 21:53
Antwerpen is ook de wereld hoofdstad van de diamant

en na Houston, de tweede grootste hub ter wereld van de petrochemie.

Ja, en?

groentje
18 mei 2015, 21:58
mis. ik kom ook in Brusselse Delhaizes en heb daar nooit van zo'n nare ervaringen mee mogen maken :roll:

er zijn zelfs een heleboel winkels in Brussel waar ze wel moeite doen om Nederlands te praten, en niet enkel de Colruyt, lol

Tja, misschien heb jij dan wel geluk? Ik geeft het niet graag toe, maar Witte Kaproen heeft niet helemaal ongelijk, het is veelvoorkomend dat je even raar wordt bekeken als je Nederlands spreekt, dan wanneer je Chinees zou spreken. In de Colruyt overkomt het me misschien eens in de 2 jaar dat ik er niet in het Nederlands terecht kan bij de persoon waar ik toevallig sta aan te schuiven. In een Delhaize of een Carrefour hangt het er een beetje vanaf, maar in de winkels in mijn buurt is het ongeveer 1 op 2, en ik ben nog mild. In het centrum lukt het me iets vaker, maar ook daar loopt het vaak mis. Ik ben het niet eens met zijn conclusies, en zal ook niet zeggen dat het manifeste onwil is, maar het is me wel duidelijk dat Delhaize en Carrefour hier duidelijk geen punt van maken.

Supe®Staaf
18 mei 2015, 22:00
Wat de zoon van Quercus mocht ervaren in een Brusselse Delhaize
is geen alleenstaand geval ,
maar dagelijkse kost voor vele Vlamingen in de Brusselse Delhaize winkels.
Er zijn inderdaad meerdere zoontjes van eikels die menen dat ze een kaakslag krijgen als ze niet in het Nederlands worden toegesproken.
:roll::roll::roll:


Ze doen maar bij Delhaize .
Laat hun kassiersters maar rustig enkel Frans spreken tegen hun Nederlandstalige klanten .
Nu zien ze hoe ver ze er mee geraakt zijn ;-)Ver genoeg opdat zelfs rabiate flaminganten toch Delhaize-aandelen kopen.

Supe®Staaf
18 mei 2015, 22:01
De Vlaamse kranten verzwijgen ook dat het een BELGICISTISCHE supermarkt is waar een peuter in een stuk kaas gestikt is
Was het Franse kaas?

bembem
18 mei 2015, 22:04
Als Brussel niet Nederlandstalig wil worden ,
waarom wil Brussel dan wel nog de hoofdstad blijven
van een voornamelijk Nederlandstalig land :roll:


Ken jij één hoofdstad in de wereld
waar de taal van de meerderheid van dat land
niet de ook de voornaamste taal is van die hoofdstad?

Zwitserland heeft een Duitstalige meerderheid
In Bern is het Duits de voornaamste taal.

Canada heeft een Engelstalige meerderheid
In Ottawa is het Engels de voornaamste taal.

België heeft een Nederlandstalige meerderheid
maar in Brussel is het Frans de voornaamste taal.
Deze aberratie vind je in geen enkel ander land ter wereld.

Dus is het hoogste tijd dat we een Nederlandstalige hoofdstad
kiezen voor een onafhankelijk Vlaanderen.;-)

Nogmaals, zoals groentje reeds aangehaald heeft: er wonen ruim 85% Franstaligen in Brussel .... wat verwacht je dan? dat die allemaal courant Nederlands gaan zitten praten omdat een of andere pipo zich onheus behandeld voelt in de Delhaize? :lol::lol:

daarbij wat ook meespeelt, maar wat je wellicht is ontgaan is dat bewoners van een hoofdstad - of ze nu x of y taal spreken - altijd wel eens een beetje neerkijken/uit de hoogte doen tegen inwoners van de rest van het land, of wat dacht je dat een provinciaaltje in Parijs niet zo nu en dan zoiets in die aard mee zou maken? Likewise kijkt men in New York ook wel eens neer op Amerikanen uit de rest van Amerika, zeker als ze van het diepe Zuiden komen, lol, je maaktvan dit voorval een Vlamingen vs. Franstalige Brusselaars en Walen gedoe van, dan ben je wel heel naïef ....

groentje
18 mei 2015, 22:40
How, bembem, ik heb nergens gezegd dat er 85% Franstaligen waren in Brussel. Het is niet omdat het geen Nederlandstaligen zijn, dat het daarom Franstaligen zijn, toch? Ik ken er toch wel een paar die Frans noch Nederlands spreken, en niet alleen de typische allochtonen, maar ook heel wat eurocraten en andere expats, al word je daar in een supermarkt niet zo gauw mee geconfronteerd.
Hoofdstedelingen zijn soms wat arrogant, maar het is geen excuus.

bembem
18 mei 2015, 22:56
How, bembem, ik heb nergens gezegd dat er 85% Franstaligen waren in Brussel. Het is niet omdat het geen Nederlandstaligen zijn, dat het daarom Franstaligen zijn, toch? Ik ken er toch wel een paar die Frans noch Nederlands spreken, en niet alleen de typische allochtonen, maar ook heel wat eurocraten en andere expats, al word je daar in een supermarkt niet zo gauw mee geconfronteerd.
Hoofdstedelingen zijn soms wat arrogant, maar het is geen excuus.

oeps, is omdat ik 5 �* 15% Nederlandstaligen las ... :oops::oops:

Witte Kaproen
19 mei 2015, 13:09
Nogmaals, zoals groentje reeds aangehaald heeft: er wonen ruim 85% Franstaligen in Brussel .... wat verwacht je dan? dat die allemaal courant Nederlands gaan zitten praten omdat een of andere pipo zich onheus behandeld voelt in de Delhaize? :lol::lol:

daarbij wat ook meespeelt, maar wat je wellicht is ontgaan is dat bewoners van een hoofdstad - of ze nu x of y taal spreken - altijd wel eens een beetje neerkijken/uit de hoogte doen tegen inwoners van de rest van het land, of wat dacht je dat een provinciaaltje in Parijs niet zo nu en dan zoiets in die aard mee zou maken? Likewise kijkt men in New York ook wel eens neer op Amerikanen uit de rest van Amerika, zeker als ze van het diepe Zuiden komen, lol, je maaktvan dit voorval een Vlamingen vs. Franstalige Brusselaars en Walen gedoe van, dan ben je wel heel naïef ....

Hoe lang nog kan een stad met 85% Nederlandsonkundigen
pretenderen te hoofdstad te zijn van een land met 63% Nederlandstaligen? :roll:

Dat wordt toch nergens ter wereld aanvaard.

Stel je voor dat Montréal de hoofdstad van Canada zou willen zijn
of dat Genève de hoofdstad van Zwitserland zou willen spelen .

De Engelstalige Canadezen en de Duitstalige Zwitsers
zouden direct in opstand komen .

Maar hier in dit francofiel landje moeten de Vlamingen maar verdragen dat zij geregeerd worden vanuit een hoofdstad waar 85% der inwoners hun taal niet begrijpt.

Dus het is meer dan tijd
voor een zelfstandig Vlaanderen
met een Nederlandstalige hoofdstad ;-)

quercus
19 mei 2015, 14:01
De zaken niet omkeren.
In uw ripping yarn is het de zoon die verbolgen reageert omdat iemand hem niet direct begrijpt, waarna hij het personeel van de winkel alsnog in het Frans uitschijt.
Fraaie opvoeding heeft die knul genoten.


Van uw eigen kind zult ge dat minder snel in izen, ik begrijp dat.
Maar voor een buitenstander is zijn actie simpelweg dégoutant, mensonterend, denigrerend en nodeloos provocatief.

Inderdaad zal opvoeding niet echt veel veranderen: een Vlaamse kleiboer blijft altijd een Vlaamse kleiboer, ook als hij zijn arrogantie in het Frans tentoonspreidt.

Je hebt op mijn vraag niet geantwoord. Ben je "Bruxellois" of niet? Of heb je soms de guts niet om er openlijk voor uit te komen?

Nog iets: wat is dat "in izen"? Eigen "marols"?

quercus
19 mei 2015, 14:05
]Jij schijnt te vergeten dat de N-Va een afsplitsing is van de VU[/COLOR] (=zowat het enige dat vlaamsnationalistische separatisten ooit konden splitsen)
Begin dus niet de N-Va voor te stellen als een maagdelijk onbeschreven blad.

U reageert alsof N-VA door de VU "besmet" werd? Verklaar u nader.

quercus
19 mei 2015, 14:06
]Jij schijnt te vergeten dat de N-Va een afsplitsing is van de VU[/COLOR] (=zowat het enige dat vlaamsnationalistische separatisten ooit konden splitsen)[/COLOR]
Begin dus niet de N-Va voor te stellen als een maagdelijk onbeschreven blad.

U reageert alsof N-VA door de VU "besmet" werd? Verklaar u nader.

quercus
19 mei 2015, 14:07
Jij schijnt te vergeten dat de N-Va een afsplitsing is van de VU (=zowat het enige dat vlaamsnationalistische separatisten ooit konden splitsen)
Begin dus niet de N-Va voor te stellen als een maagdelijk onbeschreven blad.

U reageert alsof N-VA door de VU "besmet" werd? Verklaar u nader.

quercus
19 mei 2015, 14:14
Ge gaat het waarschijnlijk niet geloven, maar er zijn zo van die zeveraars die het gaan zoeken om eens de stoere Vlaam uit te hangen tegenover een kassierster die ook maar haar job doet.
Als de service van een winkel u niet zint, blijf er dan buiten.
En als ge er oprecht iets wil aan doen, klaag dan bij de directie(s)

Niks mis mee, maar hang dan niet de schijnheilige onnozelaar uit.
Een 'Vlaamsgezinde pacifist' met aandelen in FN-Herstal, verzwijgt beter een een ander als hij iets van credibiliteit wil genieten....

O ja? Er zijn nochtans ook rabiaat Vlamingen hatende francofone beleggers (surtout des "Bruxellois") die in aandelen van Vlaamse ondernemingen hebben belegd.

Supe®Staaf
19 mei 2015, 21:33
U reageert alsof N-VA door de VU "besmet" werd? Verklaar u nader.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Vlaamse_Alliantie

Supe®Staaf
19 mei 2015, 21:34
U reageert alsof N-VA door de VU "besmet" werd? Verklaar u nader.
U reageert alsof N-VA door de VU "besmet" werd? Verklaar u nader.
U reageert alsof N-VA door de VU "besmet" werd? Verklaar u nader.
Een keer antwoorden op deze vragen volstaat toch, mag ik hopen?

Supe®Staaf
19 mei 2015, 21:37
Je hebt op mijn vraag niet geantwoord. Ben je "Bruxellois"Dat gaat jou geen donder aan, en heeft geen hol te maken met de discussie.
Of heb je soms de guts niet om er openlijk voor uit te komen?
Ben jij een eik, quercus?
Heb je enkel een houten kop?
Of gewoon een plank voor je raap?

Nog iets: wat is dat "in izen"? Eigen "marols"?
'izen' is een schrijffout van 'zien' ('z' en 'n' werden verwisseld van plaats)
Als je je daar moet opwerpen, dan is het duidelijk: je zit argumentatief op je tandvlees.