PDA

View Full Version : Een chemisch aspectje van de doodstraf in Amerika


De schoofzak
29 juni 2015, 18:02
Ze zitten daar in de us of a al een eindje te klooien.

Want Europa verkoopt hen geen geschikt vergif meer.
En 't vergif dat ze zelf hebben, is misschien onmenselijk pijnlijk.


Kijk, dat snap ik nu niet. Elke Vlaamse dierenarts legt er zo een mooi aantal per week volledig pijnloos neer, in het bijzijn van de bleitende afscheidsnemer. (zelf al drie keer moeten ondergaan).
Is die werkwijze, onafgezien van de discussie over de doodstraf, dan niet geschikt ?

vandaag nog in de gazet:
Omstreden injectie bij executies is legaal, zegt Amerikaans Hooggerechtshof
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150629_01753989



Het Supreme Court, de hoogste rechterlijke instantie van de Verenigde Staten, heeft maandag beslist om het gebruik van het kalmeermiddel Midazolam te handhaven bij executies van terdoodveroordeelden.

Drie gedetineerden uit Oklahoma hebben een klacht ingediend tegen het gebruik van Midazolam bij hun executie (die is uitgesteld tot na de uitspraak van het hooggerechtshof). Het middel zou volgens de klagers helemaal niet kalmerend werken.

Het medicijn werd vorig jaar bij twee executies in Oklahoma en Arizona gebruikt. De twee veroordeelden stierven aan een pijnlijke verstikkingsdood.

De Amerikaanse grondwet staat de doodstraf toe, maar die mag niet op gruwelijke of ongewone manier uitgevoerd worden. En dus wilden de rechters nagaan of Midazolam niet verboden moet worden. Maar volgens de rechters (vijf stemmen tegen vier) gaat het gebruik van het middel niet in tegen de grondwet. Ze argumenteren onder meer dat niet bewezen is dat Midazolam tot meer pijn leidt.

De Amerikaanse overheden kunnen niet meer beschikken over de 'betere' chemicaliën die vroeger werden gebruikt. Dat gif komt uit Europa, en de producenten daar weigeren het goedje te leveren voor executies. Daarom is een rist deelstaten overgeschakeld op nieuwe chemische mengelingen.

In de VS staat de doodstraf in 32 staten in de wet geschreven.

Klojo eerste klas
29 juni 2015, 19:13
Ze zitten daar in de us of a al een eindje te klooien.

Want Europa verkoopt hen geen geschikt vergif meer.
En 't vergif dat ze zelf hebben, is misschien onmenselijk pijnlijk.


Kijk, dat snap ik nu niet. Elke Vlaamse dierenarts legt er zo een mooi aantal per week volledig pijnloos neer, in het bijzijn van de bleitende afscheidsnemer. (zelf al drie keer moeten ondergaan).
Is die werkwijze, onafgezien van de discussie over de doodstraf, dan niet geschikt ?

vandaag nog in de gazet: ....

""""Ze argumenteren onder meer dat niet bewezen is dat Midazolam tot meer pijn leidt.""" Dat ze 't zelf eens proberen, hé. :roll:

quercus
29 juni 2015, 19:18
Ze zitten daar in de us of a al een eindje te klooien.

Want Europa verkoopt hen geen geschikt vergif meer.
En 't vergif dat ze zelf hebben, is misschien onmenselijk pijnlijk.


Kijk, dat snap ik nu niet. Elke Vlaamse dierenarts legt er zo een mooi aantal per week volledig pijnloos neer, in het bijzijn van de bleitende afscheidsnemer. (zelf al drie keer moeten ondergaan).
Is die werkwijze, onafgezien van de discussie over de doodstraf, dan niet geschikt ?

vandaag nog in de gazet:
Omstreden injectie bij executies is legaal, zegt Amerikaans Hooggerechtshof
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150629_01753989

De Amerikanen kunnen toch wel knoeien hoor. Willen ze de doodstraf behouden en ook uitvoeren? Mij niet gelaten, maar dan moeten ze niet met chemische producten zitten klooien. Dat ze doodeenvoudig de goeie ouwe methode toepassen die bij de Britten tot in de jaren vijftig in voege was: death by hanging. Wat niet hetzelfde is als "lynchen"; Bij de Britse methode zorgen ze ervoor dat je eerst ettelijke meters naar beneden valt waardoor de strop je nek breekt. Wordt overigens nog steeds toegepast in enkele ex-Britse kolonies zoals Maleisië.

droge humor kassa404
29 juni 2015, 21:38
de Britten hadden betere (https://en.wikipedia.org/wiki/Halifax_Gibbet) methodes ook

Wiley E Coyote
30 juni 2015, 18:02
In sommige staten (bijv. KY) worden producten gebruikt voor die executies, die in dezelfde staat verboden zijn om dieren mee the euthanaseren.

Zie http://latimesblogs.latimes.com/unleashed/2008/04/lethal-executio.html

Wiley E Coyote
30 juni 2015, 18:08
De Amerikanen kunnen toch wel knoeien hoor. Willen ze de doodstraf behouden en ook uitvoeren? Mij niet gelaten, maar dan moeten ze niet met chemische producten zitten klooien. Dat ze doodeenvoudig de goeie ouwe methode toepassen die bij de Britten tot in de jaren vijftig in voege was: death by hanging. Wat niet hetzelfde is als "lynchen"; Bij de Britse methode zorgen ze ervoor dat je eerst ettelijke meters naar beneden valt waardoor de strop je nek breekt. Wordt overigens nog steeds toegepast in enkele ex-Britse kolonies zoals Maleisië.

Yup. De befaamde "long drop". Was zelfs een wetenschap want de Britten hadden een handboek met tabellen die stelde op basis van geslacht, lengte, gewicht hoe lang het touw moest zijn voor de "drop". De correcte lengte was van belang want:
- te kort, dan brak de nek niet en werd men geworgd, wat tot een kwartier of meer kon duren
- te lang, dan werkte het touw als een mes en werd men onthoofd.

Dat laatste is trouwens geen fabeltje, maar is in 2007 Barzai Al-Tikrtiti (Saddam zijn halfbroer) overkomen. Ik heb toen op YouTube zelfs de beelden gezien... :-o Zie http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6261965.stm

Bad Attila
1 juli 2015, 07:14
Ik begrijp nog steeds niet hoe wij mensen blijkbaar pijnloos kunnen euthanasieren, terwijl de VS er maar niet in slagen mensen op een pijnloze wijze kunnen terechtstellen...

De schoofzak
1 juli 2015, 07:48
Ik begrijp nog steeds niet hoe wij mensen blijkbaar pijnloos kunnen euthanasieren, terwijl de VS er maar niet in slagen mensen op een pijnloze wijze kunnen terechtstellen...

Ik begon opzettelijk de draad met een verwijzing naar dieren.
Verdergaand in jouw richting: zouden ze in de VS er in lukken om mensen pijnloos in slaap te brengen voor een operatie ?
Want eens in slaap, kan je toch eenderwelk middel inbrengen dat op andere ogenblikken wel pijnlijk zou zijn.


Maar ondertussen weet ik nog altijd de reden niet waarom ze zo moeilijk doen.

.

Bad Attila
1 juli 2015, 08:08
Ik begrijp nog steeds niet hoe wij mensen blijkbaar pijnloos kunnen euthanasieren, terwijl de VS er maar niet in slagen mensen op een pijnloze wijze kunnen terechtstellen...

Oulah, einde van mijne zin trekt op niks... 8O

Bad Attila
1 juli 2015, 08:22
Ik begon opzettelijk de draad met een verwijzing naar dieren.
Verdergaand in jouw richting: zouden ze in de VS er in lukken om mensen pijnloos in slaap te brengen voor een operatie ?
Want eens in slaap, kan je toch eenderwelk middel inbrengen dat op andere ogenblikken wel pijnlijk zou zijn.


Maar ondertussen weet ik nog altijd de reden niet waarom ze zo moeilijk doen.

.

Ik stel mij echt de vraag of zij pijnloze terechtstellingen wel willen ...

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jan/31/death-penalty-pain-sadism

Indomitable
1 juli 2015, 19:37
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/10501715_671198373025427_3453505475319956382_n.jpg ?oh=7c930738722c6762e66ef86cbe329201&oe=561AB50D

Paddenstoel
21 juli 2015, 11:18
Wat een nonsens is me dat en wat een angsthaazen zijn die criminelen, die duidelijk van elke medische achtergrond zijn verstoken.
Midazolam wordt standaard toegediend bij een heel aantal diagnostische en therapeutische handelingen in tal van ziekenhuizen.
Ikzelf heb het goedje al zo'n drie keer mogen ontvangen (meestal, pre- tijdens of post-operatief). Hoe een benzodiazepine pijn kan doen is me een raadsel??
Ik denk niet dat slaap- en kalmeermiddelen zo massaal geslikt zouden worden mocht dat het geval zijn.

Integendeel, je gaat ervan hallucineren dus als je er iets van kan zeggen is dat het prettig is. Al vermoed ik dat de dosis wat hoger zal zijn zodat ze er niet lang van kunnen genieten. :-S Dat je het misschien even in je arm voelt prikken daar ga je niet van sterven. Wat een kleuters zijn me dat.

Savatage
21 juli 2015, 11:54
Verhang die gasten toch gewoon op een plein. Gedaan met dat gezever.

circe
21 juli 2015, 12:50
wat is er moeilijk aan eerst een anesthesie en dan whatever .... dat doodt.

Eduard Khil
21 juli 2015, 13:00
spuit gewoon lucht in de slagaders. Alom tegenwoordig en gratis :lol:

SDX
21 juli 2015, 13:00
wat is er moeilijk aan eerst een anesthesie en dan whatever .... dat doodt.

De doodstraf dient uitgevoerd te worden op 'n gezond individu bij volle bewustzijn.

Dat is de bedoeling, dat dat individu zich er van bewust is.

Misschien hebben ze in de US of A (nog) niet de kennis over welke middelen pijnloos doden, of misschien willen ze 't niet zoals iemand eerder opmerkte.

Indomitable
21 juli 2015, 13:29
Voordat ze een dodelijke injectie geven gaan ze eerst de arm van de gevangene ontsmetten, ik zie daar het nut niet van in. Is de beul soms bang dat de gevangene een infectie zou oplopen?

griezel
21 juli 2015, 13:34
Ik begrijp nog steeds niet hoe wij mensen blijkbaar pijnloos kunnen euthanasieren, terwijl de VS er maar niet in slagen mensen op een pijnloze wijze kunnen terechtstellen...

Ik vind dat ook straf.
Vorig jaar heb ik een kat moeten laten pikken bij de dierenarts omdat ze te oud en te ziek was. Eén spuitje voor te kalmeren, en een tweedde voor ze dood te doen. In géén tijd was ze weg, en duidelijk zonder de minste pijn...
En toen ik zelf geopereerd werd, en ze in mijn been aan het kappen en snijdden waren heb ik ook niets gevoelt. Omdat ik in slaap gedaan was.
Eens in slaap kan men u toch pijnloos doden ?
En in de USA kunnen die dat niet ? Precies of niemand word daar geopereerd...

circe
21 juli 2015, 13:50
De doodstraf dient uitgevoerd te worden op 'n gezond individu bij volle bewustzijn.

Dat is de bedoeling, dat dat individu zich er van bewust is.

Misschien hebben ze in de US of A (nog) niet de kennis over welke middelen pijnloos doden, of misschien willen ze 't niet zoals iemand eerder opmerkte.
Als ze de veroordeelden dan eerst in slaap doen, weet deze toch ook dat hij nooit meer wakker zal worden?
Wat is het verschil tussen het bewustzijn verliezen door anesthesie of door het dodelijke spuitje?

SDX
21 juli 2015, 14:00
Als ze de veroordeelden dan eerst in slaap doen, weet deze toch ook dat hij nooit meer wakker zal worden?
Wat is het verschil tussen het bewustzijn verliezen door anesthesie of door het dodelijke spuitje?

Dat weet ik niet, dat zijn hun wetten eh. Ik heb daar geen zeggenschap over gehad.

griezel
21 juli 2015, 23:51
spuit gewoon lucht in de slagaders. Alom tegenwoordig en gratis :lol:

Kun jij dat niet even voordoen ? Dat we zien hoe het moet ?:-)