PDA

View Full Version : Zuid-Amerika op eigen benen dankzij Lula?


Jorge
6 maart 2003, 15:12
BRAZILIË: Lula wil Colombia losweken uit invloedssfeer VS

RIO DE JANEIRO, 6 maart (IPS) - Brazilië moet zich als leider opwerpen van een hecht Zuid-Amerikaans samenwerkingsverband, buiten de invloed van de Verenigde Staten om. Dat vindt de nieuwe Braziliaanse president, Luiz Inácio Lula da Silva. Eerste stap: vrede stichten bij de noordwestelijke buur Colombia. Vrijdag ontmoet de linkse president Lula de rechtse president van Colombia, Alvaro Uribe.

In breder perspectief wil Lula de leidersrol in Zuid-Amerika van de VS overnemen. Hij wil landen als Colombia losweken uit de Amerikaanse invloedssfeer. Zowel militair-strategisch – ondanks druk vanuit Bogotá en Washington weigert hij de linkse rebellengroepen in Colombia, Farc en ELN, “terroristische organisaties” te noemen – als economisch – hij wil een front opwerpen tegen de VS bij de volgende besprekingen van de Pan-Amerikaanse vrijhandelszone en de banden aanhalen met de landen van de Mercosur, het handelsblok in het zuiden van Latijns-Amerika.

Http://ipsnews.be

Ik vind dat Europa Zuid-Amerika volluit moet steunen.

Jorge
6 maart 2003, 15:13
Sorry, jongens per ongeluk twee keer dezelfden topic gestart, mijn excuses. Weet niet goed hoe ik één van beiden kan verwijderen,...Admins :?:

Antoon
6 maart 2003, 16:27
Is mij ook eens overkomen. Ik had dezelfde discussie gepost in Binnenlands en Internationaal.

Niets aantrekken.

Antoon
6 maart 2003, 16:29
Om terug te komen tot de inhoud van je posting:

Als dat gebeurt, dan zal de Zuid-Amerikaanse Unie even futiel en steriel worden als de Europese Unie.

Mijn boodschap aan die landen : vooral niet doen!

TomB
6 maart 2003, 16:35
BRAZILIË: Lula wil Colombia losweken uit invloedssfeer VS

RIO DE JANEIRO, 6 maart (IPS) - Brazilië moet zich als leider opwerpen van een hecht Zuid-Amerikaans samenwerkingsverband, buiten de invloed van de Verenigde Staten om. Dat vindt de nieuwe Braziliaanse president, Luiz Inácio Lula da Silva. Eerste stap: vrede stichten bij de noordwestelijke buur Colombia. Vrijdag ontmoet de linkse president Lula de rechtse president van Colombia, Alvaro Uribe.

In breder perspectief wil Lula de leidersrol in Zuid-Amerika van de VS overnemen. Hij wil landen als Colombia losweken uit de Amerikaanse invloedssfeer. Zowel militair-strategisch – ondanks druk vanuit Bogotá en Washington weigert hij de linkse rebellengroepen in Colombia, Farc en ELN, “terroristische organisaties” te noemen – als economisch – hij wil een front opwerpen tegen de VS bij de volgende besprekingen van de Pan-Amerikaanse vrijhandelszone en de banden aanhalen met de landen van de Mercosur, het handelsblok in het zuiden van Latijns-Amerika.

Http://ipsnews.be

Ik vind dat Europa Zuid-Amerika volluit moet steunen.

Vrede stichten in Colombia, wat een nobel eerste doel. Ik ben benieuwd naar hoe dat gaat gebeuren.

Lieven Corneillie
6 maart 2003, 22:25
De plannen van Lula zijn zeker toe te juichen. Hopelijk slaagt men in Latijns-Amerika in dit opzet. Dit zal volgens mij ook leiden tot een sterkere positie van Europa, wanneer de VS niet meer op de Latijns-Amerika kan rekenen.
P.S. Weet er iemand hoe de verhoudingen zijn tussen Lula, Chavez en Castro?

Jorge
8 maart 2003, 14:34
:roll: Antwoord op uw vraag Lieven. :wink:

BOGOTA, 7 maart (IPS) - De rechtse Colombiaanse president Alvaro Uribe ontmoet vandaag zijn linkse Braziliaanse collega Luiz Inácio Lula da Silva in Brasilia. Beide tegenpolen zijn pragmatisch genoeg om hun gemeenschappelijke belangen te onderkennen.

Het eerste officiële bezoek van Uribe aan Brazilië is lang niet vanzelfsprekend. De voormalige vakbondsleider Lula en de neoconservatieve Uribe staan politiek en ideologisch lijnrecht tegenover elkaar. Lula wil af van het strikt neoliberale model; hij pleit voor Latijns-Amerikaanse integratie met een verkozen parlement en culturele en technologische uitwisseling. Uribe daarentegen zit op de lijn van de VS en ijvert voor neoliberale vrijhandelsakkoorden. Volgens politiek analist Marco Romero uit de kloof zich ook in beider houding tegenover het Amerikaanse unilateralisme: "terwijl Brazilië met een sterk regionaal blok de negatieve gevolgen van de globalisering wil beperken, tracht de Colombiaanse regering de hele regio achter het VS-beleid van internationale confrontatie te krijgen". De Braziliaanse invloed en uitstraling in de regio is evenwel veel groter dan de Colombiaanse.

Toch is Uribe met duidelijke doelstellingen naar Brasilia vertrokken. Hij hoopt akkoorden te sluiten voor landbouwsamenwerking, en wil ook praten over handel, milieu en nationale veiligheid. Verder moet ook de drugsproblematiek in het Amazonegebied aan bod komen: Colombia zou de strijd tegen de drugshandel in de grenszone graag samen met Brazilië voeren. De twee landen delen een lange grens in het noordwesten van het Amazonewoud.

Aan het bezoek van Uribe zijn wat diplomatieke spanningen rond de Colombiaanse rebellenbewegingen voorafgegaan. Bij aanvang van zijn ambtstermijn in augustus 2002 toonde Uribe zich tegenover de opstandelingen nog erg pragmatisch: hij vroeg Cuba verder te bemiddelen tussen de Colombiaanse regering en het ELN (Nationaal Bevrijdingsleger), de tweede Colombiaanse guerrillabeweging na de FARC (Revolutionaire Gewapende Strijdkrachten van Colombia). Na een reeks dodelijke aanvallen en bomaanslagen is Uribe in februari echter een diplomatieke campagne begonnen om de Colombiaanse opstandelingen tot 'terroristische organisaties' te laten bestempelen. De Centraal-Amerikaanse presidenten steunden het initiatief op een top in Panama, maar de reactie in de Zuid-Amerikaanse landen was bijzonder lauw. Uribe moest genoegen nemen met een vage verklaring van de OAS (Organisatie van Amerikaanse Staten) waarin het terrorisme unaniem veroordeeld wordt.

bron: http://ipsnews.be

Sorry voor de lange tekst maar url is niet mogelijk omdat de teksten slechts 1 dag online blijven.

Pelgrim
8 maart 2003, 18:43
Op eigen benen gaan staan is de eerste stap in het oplossen van de problemen in die regio. Europa moet daarbij helpen, de vraag is alleen welk Europa: dat van de Europese bevolking of dat van de Europese multinationals? Want dat tweede is gewoon van de regen in de drup vallen.