PDA

View Full Version : lucide dromen


poekieJ
20 september 2015, 11:19
De situatie:

Je ligt in je bed (of ergens anders waar je al eens een uiltje knapt) en je droomt. Dat wil al wel eens gebeuren natuurlijk.

Op een bepaald moment in je niet zo realistische droom (ook dat is weer typisch natuurlijk) besef je dat wat je droomt niet kan. Je beseft: Sapperloot, dit kan niet, ik ben aan het dromen!

Zodra je dit beseft en verder droomt doe je aan lucide dromen.

Wie heeft dit al eens meegemaakt of past dit zelfs bewust toe? Er zijn blijkbaar mensen die hier een hobby van maken. Zodra je beseft dat je droomt kun je deze immers bewust sturen en kun je omzeggens alles doen.

Libro
20 september 2015, 11:59
Bijna al mijn dromen zijn lucide dromen. Ik heb één keer wel een heel realistische droom gehad en daar ben ik dagen overstuur van geweest.

BigF
20 september 2015, 13:05
:cheer: sapperloot :cheer:

Xenophon
20 september 2015, 13:59
De situatie:

Je ligt in je bed (of ergens anders waar je al eens een uiltje knapt) en je droomt. Dat wil al wel eens gebeuren natuurlijk.

Op een bepaald moment in je niet zo realistische droom (ook dat is weer typisch natuurlijk) besef je dat wat je droomt niet kan. Je beseft: Sapperloot, dit kan niet, ik ben aan het dromen!

Zodra je dit beseft en verder droomt doe je aan lucide dromen.

Wie heeft dit al eens meegemaakt of past dit zelfs bewust toe? Er zijn blijkbaar mensen die hier een hobby van maken. Zodra je beseft dat je droomt kun je deze immers bewust sturen en kun je omzeggens alles doen.

ik heb lucide droomtechnieken gebruikt om een nachtmerrie die ik al dertig jaar alle dagen had op te sluiten.
Ze kwam terug in een andere vorm, een drietal keren alvorens ik ook die vorm onder controle had.

Het dromen zelf vond ik zeer prettig, tot ik op vijf minuten vijf maal een 'false awakening' kreeg, dat maakte me zo overstuur dat ik er mee gestopt ben.

Het gemakkelijkste om in lucide dromen te geraken was om een alarm te zetten een uur voor ik moest opstaan. Ik werd wakker zette het alarm voor een uur later, deed mijn ogen dicht en binnen enkele minuten was ik bewust in mijn dromen.

Wapper
20 september 2015, 16:28
Het dromen zelf vond ik zeer prettig, tot ik op vijf minuten vijf maal een 'false awakening' kreeg, dat maakte me zo overstuur dat ik er mee gestopt ben.



Wat ik al een paar keer voorgehad heb is dat ik in een onaangename droom wakker wordt, in mijn droom opgelucht ben dat het maar een droom is, en daarna echt wakker wordt. Heel bizar, want ik was onzeker of ik nu wel echt wakker was, of straks nog eens wakker zou worden.

Xenophon
20 september 2015, 16:52
Wat ik al een paar keer voorgehad heb is dat ik in een onaangename droom wakker wordt, in mijn droom opgelucht ben dat het maar een droom is, en daarna echt wakker wordt. Heel bizar, want ik was onzeker of ik nu wel echt wakker was, of straks nog eens wakker zou worden.

Bij mij ging het zo, ik lig in bed te slapen op mijn rug, en ik schiet plots wakker rechtop zittend in mijn bed. Het gaf me een verbaasd gevoel, want ik schiet nooit rechtop terwijl ik wakker wordt.
Terwijl ik recht zit in bed gebeurt er hetzelfde, ik schiet rechtop wakker voor de tweede keer, ik kon helemaal niet meer volgen, want ik dacht dat ik al wakker was, niet dus, ook de tweede keer niet.
Want het gebeurde nog driemaal achter elkaar alvorens ik echt wakker was.
Ik was er helemaal van onderste boven en ik heb nooit meer lucide gedroomd.

Demper
20 september 2015, 16:55
Bij mij ging het zo, ik lig in bed te slapen op mijn rug, en ik schiet plots wakker rechtop zittend in mijn bed. Het gaf me een verbaasd gevoel, want ik schiet nooit rechtop terwijl ik wakker wordt.
Terwijl ik recht zit in bed gebeurt er hetzelfde, ik schiet rechtop wakker voor de tweede keer, ik kon helemaal niet meer volgen, want ik dacht dat ik al wakker was, niet dus, ook de tweede keer niet.
Want het gebeurde nog driemaal achter elkaar alvorens ik echt wakker was.
Ik was er helemaal van onderste boven en ik heb nooit meer lucide gedroomd.

-trolololololololololo-

Xenophon
20 september 2015, 16:58
-trolololololololololo-

Nochtans een verhaal dat me echt overkomen is.


Zeg dan gewoon dat je het begrip 'lucide dromen' niet kent he jongen.

From_Vlaanderen
20 september 2015, 17:25
Meestal ben na tien jaar wel van lucide dromen vanaf.
PTSD heeft tijd nodig.

En met een stuk in je voeten heb je die dromen niet en slaap je door... What to do.

Xenophon
20 september 2015, 17:29
Meestal ben na tien jaar wel van lucide dromen vanaf.
PTSD heeft tijd nodig.

En met een stuk in je voeten heb je die dromen niet en slaap je door... What to do.

Mijn eerste keer gebeurde toen ik in een droom een wekker zag, en ik de wekker van dichtbij bekeek, daar stond natuurlijk geen uur op te lezen, wat me plots deed beseffen dat ik aan het dromen was.

Van daaruit ging het steeds vlotter en vlotter, zoals ik zei was op het laatste het genoeg van de wekker te zetten een uur voor ik moest opstaan.

Indomitable
20 september 2015, 17:37
Ik droom ook weleens zo. Weet nog dat ik een nachtmerrie had en dat ik achterna gezeten werd. Ik stond op een gegeven moment op een megahoog gebouw en ineens realiseerde ik me dat ik droomde. En ik dacht, als ik droom, kan ik dus ook van dit hoge gebouw afduiken zonder dat ik doodga. Meteen geprobeerd, was super.

Xenophon
20 september 2015, 17:42
Ik droom ook weleens zo. Weet nog dat ik een nachtmerrie had en dat ik achterna gezeten werd. Ik stond op een gegeven moment op een megahoog gebouw en ineens realiseerde ik me dat ik droomde. En ik dacht, als ik droom, kan ik dus ook van dit hoge gebouw afduiken zonder dat ik doodga. Meteen geprobeerd, was super.

Dat is inderdaad de bedoeling, ik ging regelmatig wat rondvliegen. Soms rustig drijvend door de lucht, soms met enorme snelheden tot buiten de dampkring.

De enige limiet die je tegenkomt is de eigen fantasie.

Touch me Baby
20 september 2015, 18:13
Ik ga makkelijk van waken recht in rem slaap. Lucide dromen erg frekwent.
Ik probeer ze soms een erotische richting uit te sturen, maar ze spatten altijd als zeepbellen uit elkaar nog lang voor het supreem moment.

Vals ontwaken ook vrij frekwent.

Beseffen dat je wakker bent, maar volledig verlamd, vind ik wel beklemmend, dat gebeurt gelukkig minder vaak.

poekieJ
20 september 2015, 20:31
Mijn eerste keer gebeurde toen ik in een droom een wekker zag, en ik de wekker van dichtbij bekeek, daar stond natuurlijk geen uur op te lezen, wat me plots deed beseffen dat ik aan het dromen was.

Van daaruit ging het steeds vlotter en vlotter, zoals ik zei was op het laatste het genoeg van de wekker te zetten een uur voor ik moest opstaan.

Hoe besloot je dan opeens niet meer lucide te dromen. Als je je immers er vrij gemakkelijk van bewust bent dat je droomt, wat doe je dan als je niet de regie wilt overnemen, om het zo te zeggen?

Ik ga makkelijk van waken recht in rem slaap. Lucide dromen erg frekwent.
Ik probeer ze soms een erotische richting uit te sturen, maar ze spatten altijd als zeepbellen uit elkaar nog lang voor het supreem moment.

Vals ontwaken ook vrij frekwent.

Beseffen dat je wakker bent, maar volledig verlamd, vind ik wel beklemmend, dat gebeurt gelukkig minder vaak.

Misschien komt het omdat je gemakkelijk en snel van wakker zijn in je rem slaap komt, dat dat andersom ook zo is maar je lichaam nog niet zo snel mee is als je geest. Kun je je ogen ook niet opendoen dan?

Eduard Khil
20 september 2015, 20:35
Als ik lucide droom, dan ben ik Anders Breivik die wat sossen aan het afknallen is :lol:

Demper
20 september 2015, 20:37
wie te paard zijn rapen plukt, is al vaak gedriehoekt trololo

Xenophon
20 september 2015, 20:53
Hoe besloot je dan opeens niet meer lucide te dromen. Als je je immers er vrij gemakkelijk van bewust bent dat je droomt, wat doe je dan als je niet de regie wilt overnemen, om het zo te zeggen?



...

Na die false awakenings stopte ik met de 'triggers' die het lucide dromen in gang zetten. Zoals geen alarm meer zetten een uur voor ik moest opstaan.
En ik was serieus verschoten van die awakenings, het liep toen echt zoals ik eerder zei, dat rechtschieten in bed, vijf maal achtereen.

Inno
20 september 2015, 21:01
Wanneer ik in een droom besef dat ik aan het dromen ben, dan begint iedereen te verdwijnen en weet ik dat ik snel wakker zal worden. Ik probeer meestal nog ergens naartoe te lopen om zoveel mogelijk te zien.

Demper
20 september 2015, 21:06
in mijn laatste lucide droom, droomde ik dat ik syrië bezocht en in een museum rondliep

opeens zag ik achter het glas een IS terrorist en een moslima die er tentoon gesteld werden

levend

ik nam mijn smartphone, en selecteerde een foto van een varken

ik hield de smartphone voor het raam en die IS terrorist begon te flippen en sloeg de moslima in elkaar

Hoomer
20 september 2015, 21:27
Mijn eerste keer gebeurde toen ik in een droom een wekker zag, en ik de wekker van dichtbij bekeek, daar stond natuurlijk geen uur op te lezen, wat me plots deed beseffen dat ik aan het dromen was.

Van daaruit ging het steeds vlotter en vlotter, zoals ik zei was op het laatste het genoeg van de wekker te zetten een uur voor ik moest opstaan.

Wel ik had ongelooflijk maffe dromen de eerste maanden dat ik gestopt was met roken, half wakker half slapende, echt maffe dingen maar ik vond die ongelooflijk tof een soort Haary Potter toestanden. Mijne maar die ook een poging tot stoppen ondernam vond die dromen van hem verschrikkelijk en is maar terug beginnen roken ;-).
Ikzelf leidde die dromen tot geweldige avonturen en wist goed dat ik droomde.
als dat ophield had en heb ik er nog steeds spijt van, ik genoot van die situaties.
Maffe toestanden waren dat, zeker en vast.

Touch me Baby
30 september 2015, 13:34
Early research suggests that taking vitamin B6 may be able to make dreams more vivid, colourful, emotional and bizarre, and other B vitamins may also help people to remember their dreams or have lucid dreams

The Paulus Experience
30 september 2015, 13:38
Oh dan heb ik veel vitamines B in mijn lijf, ik heb altijd geweldige dromen :-D

Touch me Baby
30 september 2015, 13:45
Oh dan heb ik veel vitamines B in mijn lijf, ik heb altijd geweldige dromen :-D

Nu gewoon even wachten tot een religie op het idee komt om een taboe in te stellen op vitamine B ...

Of op een overheid. 33% BTW op Vitamine B6 ?

Of op een wereldregering die het monopolie verwerft. Dromen ? Eerst buigen !

The Paulus Experience
30 september 2015, 16:01
Nu gewoon even wachten tot een religie op het idee komt om een taboe in te stellen op vitamine B ...

Of op een overheid. 33% BTW op Vitamine B6 ?

Of op een wereldregering die het monopolie verwerft. Dromen ? Eerst buigen !

dan zullen ze zelf eerst veel vitamine B6 moeten nemen

Peche
8 oktober 2015, 04:21
Ik wist als kind altijd dat ik droomde wanneer ik onder water kon ademen.
Dat is mijn cue om te weten, ik droom.

BigF
8 oktober 2015, 06:12
De eerste keren dat ik lucide droomde bevond ik mij altijd binnenshuis in die droom.
Ik besefte dan dat ik droomde, wou naar buiten lopen om te gaan vliegen ofzo en telkens weer werd de uitgang versperd door een massa brandweermannen die binnen kwamen gestormd zodat ik niet buiten kon en daarna ook wakker werd.

Altijd brandweermannen. Geen idee waarom.

Het heeft jaren geduurd vooraleer ik geen tegen de stroom in lopende brandweermannen meer tegenkwam in mijn lucide dromen.

Onder water ademen overkomt mij ook regelmatig. Maar het besef van lucide dromen komt altijd pas nadat ik inademde onder water. Ik moet er dus wel eerst voor 'verzuipen' in die droom. Niet echt leuk dus.

Een goei hulpmiddeltje om lucide dromen op te wekken (het werkte bij mij althans) is de gewoonte aan te kweken om je regelmatig af te vragen of je niet droomt. Gewoon, overdag, als je wakker bent en je komt een 'rare' situatie tegen even denken "Droom ik?"
Als je dat vaak genoeg doet ga je dat in je dromen ook doen waarna de mogelijkheden eindeloos zijn.

BigF
8 oktober 2015, 06:13
Ik las ook ooit ergens dat je in een droom geen dingen kan lezen.
Weet iemand of dat klopt?

Peche
8 oktober 2015, 06:20
In dromen kan alles BigF, the mind is the great abys en puzzel. Niemand kan daar met zekerheid wat over vertellen.
Het buigt zich naar alle kanten.

Misschien als je vannacht een brandweerman tegenkomt, dat ge weet "t is weer van dat, ik droom."

Het is ook een kunst dat verder te evolueren he. Beseffen dat ge droomt is 1, maar het op regelmatige basis voorhebben, ik ken er geen. Laat staan het besturen.
Moet wel cool zijn als het zou kunnen zoals in die film van inception, 8h slapen maar weken in je dromen beleven.