PDA

View Full Version : Helpt het?


BigF
26 september 2015, 15:12
We steken nu al sinds jaren een hoop geld in het beperken van CO2-uitstoot en allerlei andere 'milieuvriendelijke' technieken. Windmolen, zonnenpanelen, isolatie, propere wagens (!), pelletkachels, het handelen in schone-lucht-certificaten, bakfietsen, warmtepompen, autodelen,...

Soit, sinds het uitbreken van de crisis in 2008 moeten we met zijn allen onze portemonnee trekken om onze planeet koel te houden. Of het toevallig is dat deze hype net begon na het uitbreken van de crisis laat ik in het midden maar ik mijn twijfels.

Maar als ik nu naar het nieuws luister twijfel ik soms of dat allemaal wel iets uithaalt. Want ondanks de inspanningen die tot nu toe geleverd werden hoor je in het nieuws niks anders dan doemberichten. Al jaar en dag gaat het over 'twee voor twaalf' of zoveel meter zeeniveau erbij tegen 2020, 2050, 2100, droogtes, overstromingen, dood, verderf,....

Hebben de inspanningen die tot nu toe geleverd werden dan helemaal niks uitgehaald? Waarom horen we nooit iets over het effect van onze inspanningen? Wat we ook doen, het blijft blijkbaar slecht gaan.
Waarom dan nog verder doen?

fred vanhove
26 september 2015, 15:54
We steken nu al sinds jaren een hoop geld in het beperken van CO2-uitstoot en allerlei andere 'milieuvriendelijke' technieken. Windmolen, zonnenpanelen, isolatie, propere wagens (!), pelletkachels, het handelen in schone-lucht-certificaten, bakfietsen, warmtepompen, autodelen,...

Soit, sinds het uitbreken van de crisis in 2008 moeten we met zijn allen onze portemonnee trekken om onze planeet koel te houden. Of het toevallig is dat deze hype net begon na het uitbreken van de crisis laat ik in het midden maar ik mijn twijfels.

Maar als ik nu naar het nieuws luister twijfel ik soms of dat allemaal wel iets uithaalt. Want ondanks de inspanningen die tot nu toe geleverd werden hoor je in het nieuws niks anders dan doemberichten. Al jaar en dag gaat het over 'twee voor twaalf' of zoveel meter zeeniveau erbij tegen 2020, 2050, 2100, droogtes, overstromingen, dood, verderf,....

Hebben de inspanningen die tot nu toe geleverd werden dan helemaal niks uitgehaald? Waarom horen we nooit iets over het effect van onze inspanningen? Wat we ook doen, het blijft blijkbaar slecht gaan.
Waarom dan nog verder doen?

In de jaren 70 werd ons alle dagen het doembeeld getoond dat tegen het jaar 2000 de aardolie zou zijn uitgeput (herinner je de Mad Max filmsen de autoloze zondagen ).....gedaan met energie en de enige overblijvende olie zou meer waard zijn dan goud

Nu 45 jaar later is er olie te veel zelfs zo veel te veel dat ze hem nog niet meer kwijtraken zelfs niet aan dumpingprijzen.

Vandaag moeten we onze planeet koel houden en morgen is het weer andersom

Allemaal niet te veel van aantrekken....

Wapper
26 september 2015, 16:10
Nee het helpt niet..
Het kan ook niet helpen, want CO2 heeft geen fluit te maken met de temperatuurstijging van de laatste ~150 jaar.
De Aarde is nog steeds uit de laatste mini-ijstijd aan het komen.

100221
Rood = CO2
Groen = gemiddelde temperatuur aarde (HADCRUT)

Correlatie CO2-temperatuur: zero (aka noegabollen)

BigF
26 september 2015, 17:28
Nee het helpt niet..
Het kan ook niet helpen, want CO2 heeft geen fluit te maken met de temperatuurstijging van de laatste ~150 jaar.
De Aarde is nog steeds uit de laatste mini-ijstijd aan het komen.

100221
Rood = CO2
Groen = gemiddelde temperatuur aarde (HADCRUT)

Correlatie CO2-temperatuur: zero (aka noegabollen)

Ik roep al jaren dat ik daar ook zo over denk maar tot voor kort werd je daar (Jos het debiele!) ei zo na voor gelyncht.
Maar ik krijg stilaan de indruk dat meer en meer mensen zich ernstig vragen beginnen stellen en meer en meer door beginnen hebben dat het enkel en alleen om geld draait.

Wapper
26 september 2015, 18:44
Ik roep al jaren dat ik daar ook zo over denk maar tot voor kort werd je daar (Jos het debiele!) ei zo na voor gelyncht.
Maar ik krijg stilaan de indruk dat meer en meer mensen zich ernstig vragen beginnen stellen en meer en meer door beginnen hebben dat het enkel en alleen om geld draait.

Alles draait om geld.
En als het niet om geld draait, dan gebeurt er niks.

Regels van onderzoek
-In't Latijn: Cui bono?
-In't Engels: Always follow the money!

Supe®Staaf
27 september 2015, 13:31
het handelen in schone-lucht-certificaten,
Het schijnt dat die handel in lucht nog het meest van al uitdoet.
Het koelt onze portemonnee duchtig af.

C2C
27 september 2015, 21:16
We steken nu al sinds jaren een hoop geld in het beperken van CO2-uitstoot en allerlei andere 'milieuvriendelijke' technieken. Windmolen, zonnenpanelen, isolatie, propere wagens (!), pelletkachels, het handelen in schone-lucht-certificaten, bakfietsen, warmtepompen, autodelen,...

Soit, sinds het uitbreken van de crisis in 2008 moeten we met zijn allen onze portemonnee trekken om onze planeet koel te houden. Of het toevallig is dat deze hype net begon na het uitbreken van de crisis laat ik in het midden maar ik mijn twijfels.

Maar als ik nu naar het nieuws luister twijfel ik soms of dat allemaal wel iets uithaalt. Want ondanks de inspanningen die tot nu toe geleverd werden hoor je in het nieuws niks anders dan doemberichten. Al jaar en dag gaat het over 'twee voor twaalf' of zoveel meter zeeniveau erbij tegen 2020, 2050, 2100, droogtes, overstromingen, dood, verderf,....

Hebben de inspanningen die tot nu toe geleverd werden dan helemaal niks uitgehaald? Waarom horen we nooit iets over het effect van onze inspanningen? Wat we ook doen, het blijft blijkbaar slecht gaan.
Waarom dan nog verder doen?

CO2 is een enorm probleem, maar je moet het juist plaatsen.

Door allerlei hormonen in het varkensvlees is onze ademhaling steeds meer CO2 gaan uitstoten, waardoor we nu met een mondiaal probleem zitten.

Bomen kunnen dat misschien oplossen. Maar we moet het probleem bij zijn oorsprong aanpakken: onze ademhaling door varkensvlees!!!!!

Wapper
27 september 2015, 23:21
CO2 is een enorm probleem, maar je moet het juist plaatsen.

Door allerlei hormonen in het varkensvlees is onze ademhaling steeds meer CO2 gaan uitstoten, waardoor we nu met een mondiaal probleem zitten.

Bomen kunnen dat misschien oplossen. Maar we moet het probleem bij zijn oorsprong aanpakken: onze ademhaling door varkensvlees!!!!!

https://andreasmoser.files.wordpress.com/2013/04/scientists-white-coats.jpg

Anna List
28 september 2015, 07:37
We steken nu al sinds jaren een hoop geld in het beperken van CO2-uitstoot en allerlei andere 'milieuvriendelijke' technieken. Windmolen, zonnenpanelen, isolatie, propere wagens (!), pelletkachels, het handelen in schone-lucht-certificaten, bakfietsen, warmtepompen, autodelen,...

Soit, sinds het uitbreken van de crisis in 2008 moeten we met zijn allen onze portemonnee trekken om onze planeet koel te houden. Of het toevallig is dat deze hype net begon na het uitbreken van de crisis laat ik in het midden maar ik mijn twijfels.

Maar als ik nu naar het nieuws luister twijfel ik soms of dat allemaal wel iets uithaalt. Want ondanks de inspanningen die tot nu toe geleverd werden hoor je in het nieuws niks anders dan doemberichten. Al jaar en dag gaat het over 'twee voor twaalf' of zoveel meter zeeniveau erbij tegen 2020, 2050, 2100, droogtes, overstromingen, dood, verderf,....

Hebben de inspanningen die tot nu toe geleverd werden dan helemaal niks uitgehaald? Waarom horen we nooit iets over het effect van onze inspanningen? Wat we ook doen, het blijft blijkbaar slecht gaan.
Waarom dan nog verder doen?

nee.

alleen China kan de planeet redden, als ze goesting hebben.

The Paulus Experience
28 september 2015, 09:20
CO2 is een enorm probleem, maar je moet het juist plaatsen.

Door allerlei hormonen in het varkensvlees is onze ademhaling steeds meer CO2 gaan uitstoten, waardoor we nu met een mondiaal probleem zitten.

Bomen kunnen dat misschien oplossen. Maar we moet het probleem bij zijn oorsprong aanpakken: onze ademhaling door varkensvlees!!!!!

en bij deze weten we van wie Frank51 de dubbelnick is.

Marie van de koster
28 september 2015, 10:09
CO2 is een enorm probleem, maar je moet het juist plaatsen.

Door allerlei hormonen in het varkensvlees is onze ademhaling steeds meer CO2 gaan uitstoten, waardoor we nu met een mondiaal probleem zitten.

Bomen kunnen dat misschien oplossen. Maar we moet het probleem bij zijn oorsprong aanpakken: onze ademhaling door varkensvlees!!!!!

Maar varkensvlees is zo lekker :-(

Eduard Khil
28 september 2015, 10:13
en bij deze weten we van wie Frank51 de dubbelnick is.

:-D

The Paulus Experience
28 september 2015, 12:33
Eigenlijk kan het met niet schelen hoeveel centigraden de aarde opwarmt.
Het is eerder de hoeveelheden kankerverwekkende producten we uitstoten waar ik zou van wakker liggen.
Je moet eens een half uurtje achter een VW staan in een file bv.
Zou ik VW kunnen aanklagen?

Anna List
28 september 2015, 12:58
Eigenlijk kan het met niet schelen hoeveel centigraden de aarde opwarmt.
Het is eerder de hoeveelheden kankerverwekkende producten we uitstoten waar ik zou van wakker liggen.
Je moet eens een half uurtje achter een VW staan in een file bv.
Zou ik VW kunnen aanklagen?

nog steeds een pak minder erg dan achter gelijk welk brommertje staan, of in een straat wonen waar er een paar mensen af en toe een houtkachel/open haard aansteken, niet ? :-)

ik wil niks onder de mat vegen, maar de angst- en paniektrom slaat een beetje door ...

The Paulus Experience
28 september 2015, 13:28
nog steeds een pak minder erg dan achter gelijk welk brommertje staan, of in een straat wonen waar er een paar mensen af en toe een houtkachel/open haard aansteken, niet ? :-)

ik wil niks onder de mat vegen, maar de angst- en paniektrom slaat een beetje door ...

Dokter: meneer uw heeft kanker, maar prijs u gelukkig, het is van dieseluitstoot en niet van een brommer.
Patiënt: praise the lord!

Eduard Khil
28 september 2015, 13:39
Eigenlijk kan het met niet schelen hoeveel centigraden de aarde opwarmt.
Het is eerder de hoeveelheden kankerverwekkende producten we uitstoten waar ik zou van wakker liggen.


dat klopt. En dat moeten die groene ecoterroristen eens in hun warrige kop gestampt krijgen.
Alleen blijven die maar zagen en klagen, en dat is ook slecht voor het milieu en de volksgezondheid: al die bomen die door het gezaag sneuvelen en al die hoge bloeddrukken bij de mensen

Eduard Khil
28 september 2015, 13:39
Eigenlijk kan het met niet schelen hoeveel centigraden de aarde opwarmt.
Het is eerder de hoeveelheden kankerverwekkende producten we uitstoten waar ik zou van wakker liggen.


dat klopt. En dat moeten die groene ecoterroristen eens in hun warrige kop gestampt krijgen.
Alleen blijven die maar zagen en klagen, en dat is ook slecht voor het milieu en de volksgezondheid: al die bomen die door het gezaag sneuvelen en al die hoge bloeddrukken bij de mensen

Anna List
28 september 2015, 13:41
Dokter: meneer uw heeft kanker, maar prijs u gelukkig, het is van dieseluitstoot en niet van een brommer.
Patiënt: praise the lord!

de kankers zijn vooral gevolg vh fijne stof, niet ?

dit is toch wel allemaal iets te complex om er al te simplistisch met de grote borstel door te gaan.


er is een reden waarom we niet allemaal bvb Groen of PVDA stemmen ook hé Paul

maddox
28 september 2015, 14:42
Ge vraagt U af hoe stadsmensen het nog overleefd hebben in Sovjet Rusland.

The Paulus Experience
28 september 2015, 14:51
de kankers zijn vooral gevolg vh fijne stof, niet ?

dit is toch wel allemaal iets te complex om er al te simplistisch met de grote borstel door te gaan.


er is een reden waarom we niet allemaal bvb Groen of PVDA stemmen ook hé Paul

Héél complex is het niet hoor, je blaast je vuiligheid de lucht in. En die lucht heb je nodig om te leven.
Ik stel voor, om de eenvoud van de zaak te bewijzen, dat je je in je garage installeert - waar de wind je geweten niet schoonblaast - je je dieseltje start met het poortje dicht en je eens nagaat hoe lekker je je voelt na een minuutje of zo.

:thumbsup:

Anna List
29 september 2015, 11:59
Héél complex is het niet hoor, je blaast je vuiligheid de lucht in. En die lucht heb je nodig om te leven.
Ik stel voor, om de eenvoud van de zaak te bewijzen, dat je je in je garage installeert - waar de wind je geweten niet schoonblaast - je je dieseltje start met het poortje dicht en je eens nagaat hoe lekker je je voelt na een minuutje of zo.

:thumbsup:

dus je laat je probleemloos meenemen in de dieselheisa, terwijl één enkele open haard meer fijn stof produceert dan 5 dieselauto's die dezelfde tijd in je straat zouden staan draaien ?

heb jij een open haard of een houtkachel trouwens ?

ps hoeveel geitewollensokkendragers zouden zo'n hippe 'houtpelletspekkachel' hebben ? :p

The Paulus Experience
29 september 2015, 12:08
dus je laat je probleemloos meenemen in de dieselheisa, terwijl één enkele open haard meer fijn stof produceert dan 5 dieselauto's die dezelfde tijd in je straat zouden staan draaien ?

heb jij een open haard of een houtkachel trouwens ?

ps hoeveel geitewollensokkendragers zouden zo'n hippe 'houtpelletspekkachel' hebben ? :p


En heb jij het al eens geprobeerd in je garage?

ps: ik heb nog nooit in mijn leven een wagen met dieselmotor gehad; alleen al het geluid van zo'n diesel is onverdraaglijk. Ik stook op gas want mazout = diesel, heb geen houtpelletkachel, wel een open haard die ik quasi nooit gebruik omdat dat de woning afkoelt (zoek het zelf op waarom) en enkele oldtimer motoren waarvan er wel eens eentje de lucht blauw kleurt.
Al bij al niet heiliger dan de paus maar kwantitatief zal dat tov een dieselslurper niet veel voorstellen.

En ik heb al 35 jaar de pest aan diesels, niet dat ik snel mee op de trein spring hoor.
Moet begonnen zijn bij de schoolbussen en hun voze walmen

Anna List
29 september 2015, 12:16
En heb jij het al eens geprobeerd in je garage?

ps: ik heb nog nooit in mijn leven een wagen met dieselmotor gehad; alleen al het geluid van zo'n diesel is onverdraaglijk. Ik stook op gas want mazout = diesel, heb geen houtpelletkachel, wel een open haard die ik quasi nooit gebruik omdat dat de woning afkoelt (zoek het zelf op waarom) en enkele oldtimer motoren waarvan er wel eens eentje de lucht blauw kleurt.
Al bij al niet heiliger dan de paus maar kwantitatief zal dat tov een dieselslurper niet veel voorstellen.

En ik heb al 35 jaar de pest aan diesels, niet dat ik snel mee op de trein spring hoor.
Moet begonnen zijn bij de schoolbussen en hun voze walmen

ik las onlangs dat de totale fijn stof uitstoot van dieselauto's tov de totale fijn stof uitstoot van houtkachels/haarden zich in Vlaanderen verhoudt als 1:4 ... 4 zijnde de houtkachels ...
ook dat elk containerschip dat in Antwerpen aanmeert even veel fijn stof de lucht inblaast als een uur Antwerpse ring tijdens de spits produceert

overigens voor wat het waard is, man was wel Ir en deskundige, maar ook niet volledig onafhankelijk van auto-industrie vermoed ik.

mij lijkt het toch belangrijk om zo snel mogelijk alle vervuilers aan te pakken, efficiëntie gebied daarbij de grootste vervuilers eerst aan te pakken, lijkt mij ...


ps ik heb zo'n vijf jaar geleden voor mijn woonwerk verkeer de auto voor de fiets geruild.
toch goed voor een kleine 7000 km per jaar.

Eduard Khil
29 september 2015, 12:49
En heb jij het al eens geprobeerd in je garage?



ik stel voor dat jij hetzelfde doet in uw garage met uw benzinewagen, of zelfs een LPG wagen. LPG heeft in principe bij perfecte verbranding geen fijn stof uitstoot (afvalproducten zijn normaal enkel H2O en CO2) Uiteraard zit er altijd wel iets bij, maar veel minder dan bij diesel, dat klopt.

Toch ga je je ook niet goed voelen in uw garage als uw auto aan het draaien is. Maar dat heeft niets te maken met fijn stof, doch alles met CO en CO2, wat uw "propere" brandstoffen ook en masse uitstoten.

Wil je een propere uitstoot, dan kan je enkel op H2 of elektriek rijden.

Anna List
29 september 2015, 12:53
ik stel voor dat jij hetzelfde doet in uw garage met uw benzinewagen, of zelfs een LPG wagen. LPG heeft in principe bij perfecte verbranding geen fijn stof uitstoot (afvalproducten zijn normaal enkel H2O en CO2) Uiteraard zit er altijd wel iets bij, maar veel minder dan bij diesel, dat klopt.

Toch ga je je ook niet goed voelen in uw garage als uw auto aan het draaien is. Maar dat heeft niets te maken met fijn stof, doch alles met CO en CO2, wat uw "propere" brandstoffen ook en masse uitstoten.

Wil je een propere uitstoot, dan kan je enkel op H2 of elektriek rijden.

ah Eduard, vraagje, jij bent toch een techneut hé

hoe zit t met nieuwe benzinewagens genre TSI ... kunnen die zonder problemen op lpg overgeschakeld worden ? of gaat dat alleen met tamelijk simpele oude benzinemotoren ?

Anna List
29 september 2015, 13:48
Eddy ?

hoe zit t, jong ? naft/lpg ? laat uw licht eens schijnen! :-)

Eduard Khil
29 september 2015, 13:58
ah Eduard, vraagje, jij bent toch een techneut hé

hoe zit t met nieuwe benzinewagens genre TSI ... kunnen die zonder problemen op lpg overgeschakeld worden ? of gaat dat alleen met tamelijk simpele oude benzinemotoren ?

ik dacht wel dat er systemen op de markt zijn hiervoor, maar dat ze af en toe wel nog wat kinderziektes hebben. LPI van vialle is zo'n systeem

The Paulus Experience
29 september 2015, 14:20
ik stel voor dat jij hetzelfde doet in uw garage met uw benzinewagen, of zelfs een LPG wagen. LPG heeft in principe bij perfecte verbranding geen fijn stof uitstoot (afvalproducten zijn normaal enkel H2O en CO2) Uiteraard zit er altijd wel iets bij, maar veel minder dan bij diesel, dat klopt.

Toch ga je je ook niet goed voelen in uw garage als uw auto aan het draaien is. Maar dat heeft niets te maken met fijn stof, doch alles met CO en CO2, wat uw "propere" brandstoffen ook en masse uitstoten.

Wil je een propere uitstoot, dan kan je enkel op H2 of elektriek rijden.

Allé zenne hij mag zuurstoftoevoer voorzien in zijn garageke.
Natuurlijk is dat voor benzine in zeker mate ook geldig, maar dat past niet in mijn betoog dus daar wordt niet over gesproken. capiche?

Demper
29 september 2015, 15:01
het helpt inderdaad