henk44
21 oktober 2004, 15:24
Turkije in zes vragen en antwoorden -->http://www.nos.nl/gfx/nieuws/artikel/lijn_rb.gifhttp://www.nos.nl/gfx/global/spacer.gifhttp://www.nos.nl/gfx/global/spacer.gifhttp://www.nos.nl/gfx/global/spacer.gifhttp://www.nos.nl/gfx/global/spacer.gifhttp://www.nos.nl/gfx/global/spacer.gifhttp://www.nos.nl/gfx/global/spacer.gifhttp://www.nos.nl/gfx/global/spacer.gifWat is Turkije voor land, waarom zou het tot de Europese Unie moeten toetreden, wat zijn de bezwaren en wat gebeurt er als het land wordt afgewezen? Het antwoord op deze en meer vragen vindt u hier.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifWat is Turkije voor land? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#A)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifHoe staat de Turkse economie ervoor? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#B)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifWat wint de EU bij de toetreding van Turkije? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#C)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifWat zijn de bezwaren tegen een Turks EU-lidmaatschap? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#D)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifAan welke eisen moet Turkije voldoen? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#E)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifWat gebeurt er als de EU Turkije afwijst? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#F)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Wat is Turkije voor land? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
De Republiek Turkije werd in 1923 na een onafhankelijkheidsoorlog door het leger onder leiding van Mustafa Kemal Atatürk gesticht als westers georiënteerde staat met een islamitisch erfgoed. Staat en religie zijn strikt gescheiden.
Het grootste gedeelte van Turkije, Anatolië, ligt in Azië (755.688 km2). Het kleine Europese gedeelte (23.764 km2) is Thracië. De beide delen zijn door drie bruggen over de Bosporus met elkaar verbonden.
Op dit moment telt Turkije ongeveer 70 miljoen inwoners. Tachtig procent van hen zijn Turken, de overige twintig procent bestaat voornamelijk Koerden. Vrijwel alle inwoners zijn moslim.
Turkije heeft een vrijemarkteconomie. Van de beroepsbevolking werkt 45 procent in de landbouw, visserij en bosbouw; 33,7 procent werkt bij de overheid en in de dienstensector; 30,5 procent werkt in de industrie.
Sinds de parlementsverkiezingen op 3 november 2002 heeft de AKP (de Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling) een absolute meerderheid in het parlement, maar komt net enkele zetels tekort voor een tweederde meerderheid die nodig is voor grondwetswijzigingen.
De gematigd islamitische AKP noemt zichzelf conservatief-democratisch en presenteert zich als een moderne, pro-EU partij. Vanwege de islamitische achtergrond wordt de partij angstvallig in de gaten gehouden door het Turkse establishment, waaronder het leger.
De rol van het leger is traditioneel erg groot in Turkije. Het ziet zichzelf als hoeder van de seculiere grondslag van de staat. Sinds 1960 heeft het drie keer ingegrepen door de regering af te zetten en tijdelijk het bestuur van het land over te nemen.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Hoe staat de Turkse economie ervoor? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
Turkije heeft een flinke economische achterstand op de Europese lidstaten. Het Turkse bnp bedraagt 30 procent van het EU-gemiddelde. Het Turkse inkomen bedroeg in 2003 per hoofd 62 procent van dat van Polen en ten opzichte van de 15 oude EU-lidstaten bedroeg het Turkse inkomen per hoofd van de bevolking zelfs maar 12 procent.
Wel doet Turkije het economisch beter dat twee andere kandidaten voor de EU die in 2007 zullen toetreden, Bulgarije en Roemenië. Zo was het Turkse inkomen per hoofd van de bevolking 29 procent hoger dan in Roemenië en 32 procent hoger dan in Bulgarije.
De Turkse economische prestaties waren tot aan het einde van de jaren tachtig redelijk goed. Daarna heeft het land per saldo geen voortgang geboekt en het bruto binnenlands product per hoofd ligt nu op hetzelfde niveau als eind jaren tachtig, terwijl dat in andere Europese landen wel hoger werd. Mede door de economische crises in Rusland en de aardbevingen kreeg de Turkse economie de nodige klappen.
Volgens het IMF is er na de crisis van 2000 sprake van een opmerkelijk herstel, namelijk een groei van 6 procent in 2003 en dit jaar komt de groei uit op ongeveer 5 procent. De overheidsschuld als percentage van het bbp daalde van meer dan 90 procent in 2001 naar ongeveer 70 procent vorig jaar.
Desondanks ziet het IMF risico's. De consumptie stijgt snel en daardoor is er kans op een snelle stijging van het tekort op de lopende rekening. En de publieke schuld is kort gefinancierd en luidt vooral in buitenlandse valuta. Dat maakt het land kwetsbaar voor valutawisselingen en schokken in renteniveaus. De noodzaak voor het onder controle houden van overheidsuitgaven blijft dan ook groot.
Toch oordeelt het IMF positief, vooral omdat er sprake is van een politiek stabiele situatie, met een regering die steunt op een ruime meerderheid in het parlement en nationale verkiezingen die nog drie jaar op zich laten wachten.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Wat wint de EU bij de toetreding van Turkije? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
Met Turkije krijgt de Europese Unie er niet alleen een snel groeiende markt met 70 miljoen inwoners bij. Het snel vergrijzende Europa krijgt nog iets interessants, de jonge Turkse bevolking. Turkije kan helpen het Europese tekort aan arbeidskrachten op te lossen.
Turkije ligt buitengewoon strategisch op het kruispunt van Europa, Centraal-Azië en het Midden-Oosten. Dat maakt het een belangrijk doorvoerland voor energiebronnen als olie. De EU kan hierdoor energiebronnen en –doorvoer beter onder controle krijgen.
Turkije grenst aan de Balkan, de zuidelijke Kaukasus, Centraal-Azië en het Midden-Oosten, allemaal roerige regio’s die een bedreiging zouden kunnen vormen voor de veiligheid van Europa.
Turkije is volgens de Europese Commissie 'een strategisch belangrijk land' dat van nut kan zijn voor stabilisering van deze regio's. Daarnaast kan het grote en moderne Turkse leger in een tijd waarin de EU een gemeenschappelijk defensiebeleid uitwerkt heel nuttig zijn.
Via Turkije kan de EU een brug naar de islamitische wereld leggen. Het Turkse EU-lidmaatschap zou aantonen dat de belangrijkste verworvenheden van de EU, vrede en welvaart, ook voor een moslimstaat bereikbaar zijn. Toetreding effent de weg voor toenadering tot andere moslimlanden en bevordert de dialoog. Dat gaat fanatisme en daarmee ook terrorisme tegen.
Volgens de Europese Commissie heeft de toetreding van Turkije tot de Europese Unie voor beide partijen positieve economische en politieke gevolgen. De lidstaten van de EU zullen profiteren van de toetreding van Turkije, hoewel dat niet snel zal gaan', stelt het in een rapport. Turkije zal er 'aanzienlijk' op vooruitgaan.
Aansluiting van Turkije is ook gunstig voor de Nederlandse economie. Het Centraal Planbureau voorziet een groei van de export naar Turkije met twintig procent, waarbij de Turkse gemeenschap in Nederland een grote rol zal spelen.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Wat zijn de bezwaren tegen een Turks EU-lidmaatschap? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
De omvang, de economische achterstand, het islamitische erfgoed, schendingen van mensenrechten, de invloed van het Turkse leger, het feit dat de EU institutioneel onvoldoende is voorbereid en de precedentwerking zijn enkele van de belangrijkste bezwaren tegen een Turks lidmaatschap.
Zo zou Turkije na Duitsland het grootste EU-land worden en daardoor een zeer sterk stempel gaan drukken op de Europese besluitvorming. Daar komt bij dat Turkije de enige lidstaat zou zijn met een groeiende bevolking. Het land telt nu ongeveer zeventig miljoen inwoners en aan het einde van de 21ste eeuw waarschijnlijk honderd miljoen. Binnen enkele tientallen jaren zou de lidstaat de omvangrijkste bevolking van de EU hebben.
Ook het gegeven dat Turkije een islamitisch land is, baart vele critici zorgen. Europa bestaat voornamelijk uit christelijk georiënteerde landen. Wie vindt dat het de joods-christelijke traditie is die Europa bind, ziet hierin een reden om Turkije uit te sluiten.
Op het gebied van mensenrechten en democratie loopt Turkije nog altijd flink achter op de EU. Zo meldt de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch in een recent rapport honderden gevallen van marteling in Turkse gevangenissen en politiecellen. En volgens Amnesty International is de medische zorg van gevangenen bedroevend. Het is de vraag of gedane verbeteringen beklijven wanneer Turkije eenmaal lid van de EU is, en er geen middel meer is om verbeteringen af te dwingen.
Om in alle opzichten een echte democratie te worden, is het noodzakelijk dat de invloed van het Turkse leger afneemt. De vraag is of het leger, nu het gaat om toetreding tot de EU, bereid is afstand te doen van zijn bevoorrechte positie. Het wegvallen van de sterke invloed van het leger op de politiek vergroot echter wel de kansen van allerlei anti-democratische religieuze partijen.
Door de tien EU-toetredingen dit jaar steeg het inwonertal van de EU met 20 procent, maar het gezamenlijke nationale inkomen slechts met 5 procent. En de tien nieuwe lidstaten produceren gemiddeld per inwoner maar net de helft van de vijftien oude lidstaten. Daarom wensen veel EU-burgers een langdurige pas op de plaats, voor er sprake kan zijn van nieuwe toetredingen. Eerst moeten de bestaande institutionele, economische en politieke tekortkomingen worden weggewerkt.
Het stelsel van landbouwsubsidies bijvoorbeeld, waaraan een groot deel van de Europese begroting opgaat, moet grondig herzien worden voor van een Turkse toetreding sprake kan zijn. Immers, bij toetreding van een staat waarvan 45 procent van de beroepsbevolking in de landbouwsector werkzaam is, zouden de kosten van het Europese landbouwbeleid volledig uit de hand lopen.
De onderhandelingen met het grotendeels buiten Europa liggende Turkije doen de vraag rijzen waar de grens van de Europese Unie ligt. Landen als Wit-Rusland en Oekraïne zouden bijvoorbeeld ook graag lid worden en zelfs landen als Israël, Marokko en de Palestijnse staat worden als opties genoemd.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Aan welke eisen moet Turkije voldoen? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
Voor met toetredingsonderhandelingen begonnen mag worden, moet een kandidaat-lidstaat voldoen aan de zogeheten Kopenhagen-criteria. Dit zijn de minimumnormen op het terrein van democratie, rechtstaat, economie en bestuur. Deze dateren uit 1993.
Turkije moest een volwaardige markteconomie creëren, de rechtstaat en de democratie versterken, de rol van het leger terugdringen en het justitieel apparaat effectiever maken. Er moesten 90.000 pagina’s EU-wetgeving worden ingevoerd.
Turkije heeft de afgelopen jaren in snelle tijd indrukwekkende hervormingen doorgevoerd om aan de Europese eisen te voldoen. In de laatste twee jaar zijn volgens een rapport van de Europese Commissie meer hervormingen doorgevoerd dan in het hele voorafgaande decennium.
Zo heeft Turkije de economie gedereguleerd, de belastingwetten vereenvoudigd en de overheidsfinanciën op orde gebracht, met als resultaat dit jaar een economische groei van 8,2 procent en een productiviteitsstijging van 10 procent.
Het land heeft de invloed van het leger op de politiek verminderd, veel gedaan op het gebied van de mensenrechten, ruimte geschapen voor afwijkende politieke opvattingen en religieus pluralisme, strenge wetten tegen martelen aangenomen, de doodsstraf afgeschaft en meer rechten toegekend aan de Koerdische minderheid.
Ook de strafwet is herzien en de juridische positie van de vrouw is sterk verbeterd. Ook moet vermeld worden dat Turkije bijvoorbeeld koploper in de wereld is met meer dan 30 procent vrouwelijke hoogleraren op de universiteiten.
De doodstraf wordt afgeschaft en de media krijgen meer vrijheid.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Wat gebeurt er als de EU Turkije afwijst? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
Als Turkije niet tot de onderhandelingen wordt toegelaten, zal de bevolking zich waarschijnlijk bedrogen en gediscrimineerd voelen. Het ligt voor de hand dat Turkije zich dan afwendt van de unie en zich heroriënteert op andere islamitische landen.
Dankzij Turkijes strategische ligging kan het land met verschillende landen of blokken voordelige allianties sluiten. De EU is mogelijk beter af met een in haar rijen opgenomen, geseculariseerde en gematigde moslimstaat, dan met een afgewezen buurland dat radicaliseert.
Daarbij komt dat de grote groepen Turken en islamieten die al in de Europese Unie wonen afwijzing van Turkije als afwijzing van henzelf zouden kunnen opvatten. De EU telt 12,5 miljoen moslims binnen haar grenzen. Radicalisering van deze minderheden wordt hierdoor in de hand gewerkt.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifWat is Turkije voor land? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#A)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifHoe staat de Turkse economie ervoor? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#B)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifWat wint de EU bij de toetreding van Turkije? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#C)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifWat zijn de bezwaren tegen een Turks EU-lidmaatschap? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#D)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifAan welke eisen moet Turkije voldoen? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#E)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_down.gifWat gebeurt er als de EU Turkije afwijst? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#F)
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Wat is Turkije voor land? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
De Republiek Turkije werd in 1923 na een onafhankelijkheidsoorlog door het leger onder leiding van Mustafa Kemal Atatürk gesticht als westers georiënteerde staat met een islamitisch erfgoed. Staat en religie zijn strikt gescheiden.
Het grootste gedeelte van Turkije, Anatolië, ligt in Azië (755.688 km2). Het kleine Europese gedeelte (23.764 km2) is Thracië. De beide delen zijn door drie bruggen over de Bosporus met elkaar verbonden.
Op dit moment telt Turkije ongeveer 70 miljoen inwoners. Tachtig procent van hen zijn Turken, de overige twintig procent bestaat voornamelijk Koerden. Vrijwel alle inwoners zijn moslim.
Turkije heeft een vrijemarkteconomie. Van de beroepsbevolking werkt 45 procent in de landbouw, visserij en bosbouw; 33,7 procent werkt bij de overheid en in de dienstensector; 30,5 procent werkt in de industrie.
Sinds de parlementsverkiezingen op 3 november 2002 heeft de AKP (de Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling) een absolute meerderheid in het parlement, maar komt net enkele zetels tekort voor een tweederde meerderheid die nodig is voor grondwetswijzigingen.
De gematigd islamitische AKP noemt zichzelf conservatief-democratisch en presenteert zich als een moderne, pro-EU partij. Vanwege de islamitische achtergrond wordt de partij angstvallig in de gaten gehouden door het Turkse establishment, waaronder het leger.
De rol van het leger is traditioneel erg groot in Turkije. Het ziet zichzelf als hoeder van de seculiere grondslag van de staat. Sinds 1960 heeft het drie keer ingegrepen door de regering af te zetten en tijdelijk het bestuur van het land over te nemen.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Hoe staat de Turkse economie ervoor? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
Turkije heeft een flinke economische achterstand op de Europese lidstaten. Het Turkse bnp bedraagt 30 procent van het EU-gemiddelde. Het Turkse inkomen bedroeg in 2003 per hoofd 62 procent van dat van Polen en ten opzichte van de 15 oude EU-lidstaten bedroeg het Turkse inkomen per hoofd van de bevolking zelfs maar 12 procent.
Wel doet Turkije het economisch beter dat twee andere kandidaten voor de EU die in 2007 zullen toetreden, Bulgarije en Roemenië. Zo was het Turkse inkomen per hoofd van de bevolking 29 procent hoger dan in Roemenië en 32 procent hoger dan in Bulgarije.
De Turkse economische prestaties waren tot aan het einde van de jaren tachtig redelijk goed. Daarna heeft het land per saldo geen voortgang geboekt en het bruto binnenlands product per hoofd ligt nu op hetzelfde niveau als eind jaren tachtig, terwijl dat in andere Europese landen wel hoger werd. Mede door de economische crises in Rusland en de aardbevingen kreeg de Turkse economie de nodige klappen.
Volgens het IMF is er na de crisis van 2000 sprake van een opmerkelijk herstel, namelijk een groei van 6 procent in 2003 en dit jaar komt de groei uit op ongeveer 5 procent. De overheidsschuld als percentage van het bbp daalde van meer dan 90 procent in 2001 naar ongeveer 70 procent vorig jaar.
Desondanks ziet het IMF risico's. De consumptie stijgt snel en daardoor is er kans op een snelle stijging van het tekort op de lopende rekening. En de publieke schuld is kort gefinancierd en luidt vooral in buitenlandse valuta. Dat maakt het land kwetsbaar voor valutawisselingen en schokken in renteniveaus. De noodzaak voor het onder controle houden van overheidsuitgaven blijft dan ook groot.
Toch oordeelt het IMF positief, vooral omdat er sprake is van een politiek stabiele situatie, met een regering die steunt op een ruime meerderheid in het parlement en nationale verkiezingen die nog drie jaar op zich laten wachten.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Wat wint de EU bij de toetreding van Turkije? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
Met Turkije krijgt de Europese Unie er niet alleen een snel groeiende markt met 70 miljoen inwoners bij. Het snel vergrijzende Europa krijgt nog iets interessants, de jonge Turkse bevolking. Turkije kan helpen het Europese tekort aan arbeidskrachten op te lossen.
Turkije ligt buitengewoon strategisch op het kruispunt van Europa, Centraal-Azië en het Midden-Oosten. Dat maakt het een belangrijk doorvoerland voor energiebronnen als olie. De EU kan hierdoor energiebronnen en –doorvoer beter onder controle krijgen.
Turkije grenst aan de Balkan, de zuidelijke Kaukasus, Centraal-Azië en het Midden-Oosten, allemaal roerige regio’s die een bedreiging zouden kunnen vormen voor de veiligheid van Europa.
Turkije is volgens de Europese Commissie 'een strategisch belangrijk land' dat van nut kan zijn voor stabilisering van deze regio's. Daarnaast kan het grote en moderne Turkse leger in een tijd waarin de EU een gemeenschappelijk defensiebeleid uitwerkt heel nuttig zijn.
Via Turkije kan de EU een brug naar de islamitische wereld leggen. Het Turkse EU-lidmaatschap zou aantonen dat de belangrijkste verworvenheden van de EU, vrede en welvaart, ook voor een moslimstaat bereikbaar zijn. Toetreding effent de weg voor toenadering tot andere moslimlanden en bevordert de dialoog. Dat gaat fanatisme en daarmee ook terrorisme tegen.
Volgens de Europese Commissie heeft de toetreding van Turkije tot de Europese Unie voor beide partijen positieve economische en politieke gevolgen. De lidstaten van de EU zullen profiteren van de toetreding van Turkije, hoewel dat niet snel zal gaan', stelt het in een rapport. Turkije zal er 'aanzienlijk' op vooruitgaan.
Aansluiting van Turkije is ook gunstig voor de Nederlandse economie. Het Centraal Planbureau voorziet een groei van de export naar Turkije met twintig procent, waarbij de Turkse gemeenschap in Nederland een grote rol zal spelen.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Wat zijn de bezwaren tegen een Turks EU-lidmaatschap? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
De omvang, de economische achterstand, het islamitische erfgoed, schendingen van mensenrechten, de invloed van het Turkse leger, het feit dat de EU institutioneel onvoldoende is voorbereid en de precedentwerking zijn enkele van de belangrijkste bezwaren tegen een Turks lidmaatschap.
Zo zou Turkije na Duitsland het grootste EU-land worden en daardoor een zeer sterk stempel gaan drukken op de Europese besluitvorming. Daar komt bij dat Turkije de enige lidstaat zou zijn met een groeiende bevolking. Het land telt nu ongeveer zeventig miljoen inwoners en aan het einde van de 21ste eeuw waarschijnlijk honderd miljoen. Binnen enkele tientallen jaren zou de lidstaat de omvangrijkste bevolking van de EU hebben.
Ook het gegeven dat Turkije een islamitisch land is, baart vele critici zorgen. Europa bestaat voornamelijk uit christelijk georiënteerde landen. Wie vindt dat het de joods-christelijke traditie is die Europa bind, ziet hierin een reden om Turkije uit te sluiten.
Op het gebied van mensenrechten en democratie loopt Turkije nog altijd flink achter op de EU. Zo meldt de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch in een recent rapport honderden gevallen van marteling in Turkse gevangenissen en politiecellen. En volgens Amnesty International is de medische zorg van gevangenen bedroevend. Het is de vraag of gedane verbeteringen beklijven wanneer Turkije eenmaal lid van de EU is, en er geen middel meer is om verbeteringen af te dwingen.
Om in alle opzichten een echte democratie te worden, is het noodzakelijk dat de invloed van het Turkse leger afneemt. De vraag is of het leger, nu het gaat om toetreding tot de EU, bereid is afstand te doen van zijn bevoorrechte positie. Het wegvallen van de sterke invloed van het leger op de politiek vergroot echter wel de kansen van allerlei anti-democratische religieuze partijen.
Door de tien EU-toetredingen dit jaar steeg het inwonertal van de EU met 20 procent, maar het gezamenlijke nationale inkomen slechts met 5 procent. En de tien nieuwe lidstaten produceren gemiddeld per inwoner maar net de helft van de vijftien oude lidstaten. Daarom wensen veel EU-burgers een langdurige pas op de plaats, voor er sprake kan zijn van nieuwe toetredingen. Eerst moeten de bestaande institutionele, economische en politieke tekortkomingen worden weggewerkt.
Het stelsel van landbouwsubsidies bijvoorbeeld, waaraan een groot deel van de Europese begroting opgaat, moet grondig herzien worden voor van een Turkse toetreding sprake kan zijn. Immers, bij toetreding van een staat waarvan 45 procent van de beroepsbevolking in de landbouwsector werkzaam is, zouden de kosten van het Europese landbouwbeleid volledig uit de hand lopen.
De onderhandelingen met het grotendeels buiten Europa liggende Turkije doen de vraag rijzen waar de grens van de Europese Unie ligt. Landen als Wit-Rusland en Oekraïne zouden bijvoorbeeld ook graag lid worden en zelfs landen als Israël, Marokko en de Palestijnse staat worden als opties genoemd.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Aan welke eisen moet Turkije voldoen? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
Voor met toetredingsonderhandelingen begonnen mag worden, moet een kandidaat-lidstaat voldoen aan de zogeheten Kopenhagen-criteria. Dit zijn de minimumnormen op het terrein van democratie, rechtstaat, economie en bestuur. Deze dateren uit 1993.
Turkije moest een volwaardige markteconomie creëren, de rechtstaat en de democratie versterken, de rol van het leger terugdringen en het justitieel apparaat effectiever maken. Er moesten 90.000 pagina’s EU-wetgeving worden ingevoerd.
Turkije heeft de afgelopen jaren in snelle tijd indrukwekkende hervormingen doorgevoerd om aan de Europese eisen te voldoen. In de laatste twee jaar zijn volgens een rapport van de Europese Commissie meer hervormingen doorgevoerd dan in het hele voorafgaande decennium.
Zo heeft Turkije de economie gedereguleerd, de belastingwetten vereenvoudigd en de overheidsfinanciën op orde gebracht, met als resultaat dit jaar een economische groei van 8,2 procent en een productiviteitsstijging van 10 procent.
Het land heeft de invloed van het leger op de politiek verminderd, veel gedaan op het gebied van de mensenrechten, ruimte geschapen voor afwijkende politieke opvattingen en religieus pluralisme, strenge wetten tegen martelen aangenomen, de doodsstraf afgeschaft en meer rechten toegekend aan de Koerdische minderheid.
Ook de strafwet is herzien en de juridische positie van de vrouw is sterk verbeterd. Ook moet vermeld worden dat Turkije bijvoorbeeld koploper in de wereld is met meer dan 30 procent vrouwelijke hoogleraren op de universiteiten.
De doodstraf wordt afgeschaft en de media krijgen meer vrijheid.
http://www.nos.nl/gfx/global/pijl_up.gif Wat gebeurt er als de EU Turkije afwijst? (http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/europeseunie/toetreding.html#faqtop)
Als Turkije niet tot de onderhandelingen wordt toegelaten, zal de bevolking zich waarschijnlijk bedrogen en gediscrimineerd voelen. Het ligt voor de hand dat Turkije zich dan afwendt van de unie en zich heroriënteert op andere islamitische landen.
Dankzij Turkijes strategische ligging kan het land met verschillende landen of blokken voordelige allianties sluiten. De EU is mogelijk beter af met een in haar rijen opgenomen, geseculariseerde en gematigde moslimstaat, dan met een afgewezen buurland dat radicaliseert.
Daarbij komt dat de grote groepen Turken en islamieten die al in de Europese Unie wonen afwijzing van Turkije als afwijzing van henzelf zouden kunnen opvatten. De EU telt 12,5 miljoen moslims binnen haar grenzen. Radicalisering van deze minderheden wordt hierdoor in de hand gewerkt.