PDA

View Full Version : De nederlandse Spoorwegen hebben een lange traditie qua Faal-Fyra's


Derk de Tweede
30 oktober 2015, 18:07
E-loc serie 1000.
Ontworpen naar een Zwitserse loc voor sneltreinen met 160 km/uur.
Eindigde in de goederendienst, waar ze totaal niet geschikt voor waren.

Euvels: spaakbreuk door heftig doorslippende wielen bij het optrekken.
Diverse mechanische problemen door de starre asindeling.
Moesten nog met de hand gesmeerd worden.

Mochten niet boven de rivieren komen ivm met de zeer hoge asdruk.

http://www.eloc1000.nl/1004_1104_26-07-78.jpg

Derk de Tweede
30 oktober 2015, 18:09
De serie 1100. Berucht om het slingeren en het lage vermogen.
Kreeg een botsneus omdat bij aanrijdingen de machinist erg kwetsbaar leek.
http://download.treinpunt.nl/Afbeeldingen/RW_1099_1100v1.jpeg

Derk de Tweede
30 oktober 2015, 18:14
NS 6300 uit 1931.

Te lage stoomdruk en een beruchte kolenvreter. Was nauwelijks te stoken.
Ontworpen als universele goederentrein- en personentreinloc, maar als personentreinloc totaal ongeschikt door de geringe max. snelheid.

https://c2.staticflickr.com/6/5260/5455010823_c4083d9a84_b.jpg

Derk de Tweede
30 oktober 2015, 18:24
Dieselloc NS 2400.
Ouderwets Frans ontwerp, veel te laag vermogen van 800 pk (Duitse locs haalde de 2000 pk).
Reed met zijn vieren zware goederentreinen en maakte daarbij vreselijke herrie.
http://www.rolandrail.net/special/vam_25262507_bsz_260673.jpg

DewareJakob
30 oktober 2015, 21:48
De "Beelen' nog vergeten...
De hondekoppen die Benelux-treinen reden waren ook een ramp. Slechte remming, storinggevoelig, ...

Derk de Tweede
31 oktober 2015, 11:29
De "Beelen' nog vergeten...
De hondekoppen die Benelux-treinen reden waren ook een ramp. Slechte remming, storinggevoelig, ...

Idd: de grootste mislukking ooit.
Kwam doordat men een langzaam lopende twee-tact dieselmotor gebruikte.
Geschikt voor schepen maar niet voor locomotieven.
http://www.nicospilt.com/scans/19550810_2606.JPG

TV-verslaafde
31 oktober 2015, 11:35
Is daar 1 van Engelse makelij bij? De locomotief is daar tenslotte uitgevonden....

Derk de Tweede
31 oktober 2015, 15:45
Is daar 1 van Engelse makelij bij? De locomotief is daar tenslotte uitgevonden....

Nederland bestelt vaak in Frankrijk en Duitsland, soms zoals met de Fyra in Italië.
Alleen in het stoomtijdperk werden er locs in GB of in Nederland zelf besteld.

vuggie
1 november 2015, 18:27
Uit eigen ervaring als oud NS'er kan ik vertellen dat de loc van de Brusselaar, de NMBS1190, een complete ramp was.

De NS1200 bracht je daarentegen overal.

Derk de Tweede
1 november 2015, 19:11
Uit eigen ervaring als oud NS'er kan ik vertellen dat de loc van de Brusselaar, de NMBS1190, een complete ramp was.

De NS1200 bracht je daarentegen overal.

Gelukkig rijden er nog een paar in de diverse kleuren.

http://farm7.static.flickr.com/6093/6338299478_f9f945786a_b.jpg

Derk de Tweede
1 november 2015, 19:13
https://c1.staticflickr.com/3/2677/4407915233_2627ee9734.jpg

DewareJakob
1 november 2015, 19:56
Uit eigen ervaring als oud NS'er kan ik vertellen dat de loc van de Brusselaar, de NMBS1190, een complete ramp was.

De NS1200 bracht je daarentegen overal.

Vooral als er een Hollandse machinist mee reed. Trouwens het is 1180...

DewareJakob
1 november 2015, 19:59
Is daar 1 van Engelse makelij bij? De locomotief is daar tenslotte uitgevonden....

Inderdaad, NS heeft een kleine reeks E-loc's van de Engelsen overgenomen, maar ik ken de reeksnummer niet. Intussen opgezocht: reeks 1500.

vuggie
1 november 2015, 20:14
Vooral als er een Hollandse machinist mee reed. Trouwen het is 1180...

:oops: U heeft gelijk.

Het was wederzijds, ook de Belgische machinisten hadden veel problemen in Nederland.

Het leek leuk, een loc voor twee systemen, maar de grootste problemen waren tussen Roosendaal en Essen tijdens de omschakeling.

DewareJakob
1 november 2015, 20:16
:oops: U heeft gelijk.

Het was wederzijds, ook de Belgische machinisten hadden veel problemen in Nederland.

Het leek leuk, een loc voor twee systemen, maar de grootste problemen waren tussen Roosendaal en Essen tijdens de omschakeling.

Nooit (onoplosbare) problemen gehad daar.

Derk de Tweede
2 november 2015, 18:07
Nooit (onoplosbare) problemen gehad daar.

Duitse machinisten konden niet omgaan met Franse stoomlocs met dubbele expansie en met twee regulateurs.
André Chapelon was een meester in het opvoeren van bestaande locs en het ontwerpen van zeer krachtige nieuwbouwlocs.
In het moderne tijdperk blijkt echter dat Duitse en Canadese ontwerpen het veel beter doen.
Twee stuks Baureihe 189 trekken moeiteloos 6000 ton zware ertstreinen van Rotterdam naar het Ruhrgebied.
In Nederland moest de serie 1600 4000 ton zware treinen trekken en werd bij het optrekken geholpen door twee diesels.

http://www.hornbyinternational.com/3692/steam-locomotive-241p-with-front-foot-bridge-sncf-period-iii-hj2240-hj2241.jpg

http://sargasso.nl/wp-content/uploads/2015/09/Frans-Berkelaar-Dubbeltractie-BR-189-037-5-en-189-041-7-DB-AG-Betuwelijn-Ertstrein-op-weg-naar-Dillingen-1443425130.jpg

vuggie
2 november 2015, 19:06
Nooit (onoplosbare) problemen gehad daar.

:-)

Uiteindelijk kwamen we altijd wel weer in Antwerpen aan, ja.

Adam Smith
8 november 2015, 03:23
:oops: U heeft gelijk.

Het was wederzijds, ook de Belgische machinisten hadden veel problemen in Nederland.

Het leek leuk, een loc voor twee systemen, maar de grootste problemen waren tussen Roosendaal en Essen tijdens de omschakeling.

Het aparte aan Roosendaal is dat de treinen uit Antwerpen tot het station nog links rijden, terwijl alle Nederlandse treinen rechts rijden.

Nederland heeft overigens wel degelijk eigen treinbouwers gehad, maar nadat we niet meer bij hen kochten omdat ze te duur zouden zijn, gingen die uiteindelijk failliet én werd concurrentie óók duurder.