PDA

View Full Version : AEL wil sharia via democratie invoeren


circe
8 maart 2003, 20:34
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1047019666694.html

AEL wil sharia via democratie invoeren
Jahjah: Als er honger heerst en iemand steelt een brood, hak je hem niet de hand af

DEN HAAG, TILBURG - Is de Arabisch-Europese Liga nu vóór of tegen de sharia, de wetgeving ontleend aan de Koran? Vóór, zegt leider Dyab Abou Jahjah. De liga wil islamitische wetten invoeren in Nederland en de rest van Europa, maar wel via de democratie. Hij hield dit zijn gehoor voor tijdens een lezingenreeks in Nederland.

Jahjah voltooit vandaag in Amsterdam zijn toernee van een week. De Libanese Belg kwam de lancering van de Nederlandse tak aan de Arabisch-Europese Liga (AEL) opluisteren. In het concept-programma van AEL Nederland staat dat die tegen de 'blinde toepassing' van de sharia is. ,,Sommige media hebben hieruit geconcludeerd dat de AEL tegen de sharia is. Ten onrechte'', aldus Jahjah.

,,Wij wijzen de sharia niet af. Een moslim kan niet tegen de sharia zijn, want het is zijn plicht om hiernaar te streven. Alleen vinden wij dat je de sharia niet aan anderen moet opleggen. Je moet proberen haar langs democratische weg te verwerkelijken.''

Jahjah zegt dat de sharia niet alleen uit straffen bestaat, maar een totaalpakket van rechten en plichten is. De sharia voorziet bijvoorbeeld in maatregelen tegen armoede. ,,Als er in een land honger heerst en iemand steelt een brood, hak je hem niet de hand af. Als alle voorzieningen er zijn en hij steelt, dan mag je hakken.''

Hiernaar gevraagd, veroordeelt Jahjah de dreigende steniging van overspelige vrouwen in Nigeria. ,,Want daar genieten burgers nog niet alle islamitische rechten.'' Hij wijst er verder op dat een ontrouwe vrouw volgens islamitisch recht niet zómaar mag worden gestenigd. ,,Vier getuigen moeten de daad met eigen ogen hebben gezien. Dat soort waarborgen wordt vaak vergeten. Het beeld van islamitische wetten is gebaseerd op de excessen.''

Geïnspireerd op de sharia wil de AEL onder meer de verkoop van alcohol door supermarkten verbieden en de huwbare leeftijd voor meisjes verlagen naar zestien. ,,Volgens de islamitische waarden en normen is een meisje volwassen met veertien, dus een meisje van zestien is dat zeker.''

Moslims die in Nederland op eigen houtje islamitische straffen willen uitdelen, vindt Jahjah extremistisch. ,,Maar ik vind de mensen ook extremistisch die zeggen: islam is alleen mijn persoonlijke spiritualiteit, zonder politieke connotatie. Dat is een marginaal groepje.''

Jahjah vindt dat moslims hun streven naar de sharia niet moeten verhullen. ,,Je moet niet liegen over de islam. Zelfs de meeste autochtonen hebben dat door.''

door Kustaw Bessems en Hélène Butijn
2003-03-08

-----------------

Sprot
8 maart 2003, 21:14
Ik heb dit bericht ook op een ander forum gelezen en heb het op het forum van de PVDA gezet met de vraag wat zij daar nu van vinden ....
Momenteel is het nog altijd niet verschenen?! :x

circe
9 maart 2003, 10:26
Ik vraag me gewoon af of de moslims die sharia ook ingevoerd willen zien. Uiteindelijk zijn het hùn pollekes en voetjes die worden afgehakt, niet die van de niet-moslims, want die mogen hun eigen wetten behouden volgens de 'islamitische rechten van de mens'.

Maar het schept wel perspectieven:

GSM gestolen? één duim eraf
Tweede GSM gestolen? tweede duim eraf

Probeer dan nog maar eens een sms berichtje te sturen!
En zeggen dat ze daar dan zelf om gevraagd hebben!

subvert
10 maart 2003, 14:56
GSM gestolen? één duim eraf
Tweede GSM gestolen? tweede duim eraf

Probeer dan nog maar eens een sms berichtje te sturen!
En zeggen dat ze daar dan zelf om gevraagd hebben!



:bday:

TomB
10 maart 2003, 23:11
Ik heb dit bericht ook op een ander forum gelezen en heb het op het forum van de PVDA gezet met de vraag wat zij daar nu van vinden ....
Momenteel is het nog altijd niet verschenen?! :x

Het is al lang door verwijderd door de kameraden.

subvert
10 maart 2003, 23:38
Ik heb dit bericht ook op een ander forum gelezen en heb het op het forum van de PVDA gezet met de vraag wat zij daar nu van vinden ....
Momenteel is het nog altijd niet verschenen?! :x

Het is al lang door verwijderd door de kameraden.

Spijtig dat er zo'n ondemocratische mensen zijn...

jan hyoens
11 maart 2003, 15:21
Ik vraag me gewoon af of de moslims die sharia ook ingevoerd willen zien. Uiteindelijk zijn het hùn pollekes en voetjes die worden afgehakt, niet die van de niet-moslims, want die mogen hun eigen wetten behouden volgens de 'islamitische rechten van de mens'.

Maar het schept wel perspectieven:

GSM gestolen? één duim eraf
Tweede GSM gestolen? tweede duim eraf

Probeer dan nog maar eens een sms berichtje te sturen!
En zeggen dat ze daar dan zelf om gevraagd hebben!

Ge vergeet dat niet-moslims (dhimmi's) 2derangsburgers zijn i, moslimstaten die ge ongestraft kunnen bestelen, afranselen, enz.

Dan verstaat ge dat de moslims hier staan te springen om de sharia in te voeren!?

Kuifje
18 maart 2003, 10:14
De linkse schijnheiligaards - die met een vergrootglas het programma van het Vlaams Blok uitvlooien en bij gebrek aan resultaten dan maar idiote leugens verspreiden over dez partij - is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. Zolang men allochtoon is mag men gerust de meest ondemocratische, vrouwonvriendelijke, onverdraagzame en reactionaire praat verkopen. Bang dat hun koppen het eerst onder de guillotine zullen belanden eens de islam hier baas is?

Kotsmos
18 maart 2003, 10:20
Het is triest om te zien hoe sarcasme en ironie ten prooi vallen aan de onkundigen...

jan hyoens
18 maart 2003, 12:29
Het is triest om te zien hoe sarcasme en ironie ten prooi vallen aan de onkundigen...

Wat is er dab sarcastisch of ironisch aan de islam? verlicht ons, onwetenden, met uw kennis! 8)

goodfellow
1 mei 2003, 09:11
:) AEL is dus geen politieke "partij"maar een doodgewone
slippendrager van de islam,een woordvoerder van de muslims.

Darwin
1 mei 2003, 19:54
:) AEL is dus geen politieke "partij"maar een doodgewone
slippendrager van de islam,een woordvoerder van de muslims.

AEL is wèl een politieke partij. De islam is wel degelijk een politieke ideologie. En wel de meest verwerpelijke die er ooit geweest is.

Enkel omdat de Arabieren op een zandbak vol met olie zitten mag dat van de "democraten" zo niet gezegd worden.

Ebbe
1 mei 2003, 21:11
Ik ben benieuwd of dat AEL op 18 mei stemmen gaat trekken...
Ga ik na 18 mei nog kunnen dromen of enkel leven in een nachtmerrie???

pibo®
2 mei 2003, 08:48
Ik vraag me gewoon af of de moslims die sharia ook ingevoerd willen zien. Uiteindelijk zijn het hùn pollekes en voetjes die worden afgehakt, niet die van de niet-moslims, want die mogen hun eigen wetten behouden volgens de 'islamitische rechten van de mens'.

Maar het schept wel perspectieven:

GSM gestolen? één duim eraf
Tweede GSM gestolen? tweede duim eraf

Probeer dan nog maar eens een sms berichtje te sturen!
En zeggen dat ze daar dan zelf om gevraagd hebben!

Ge vergeet dat niet-moslims (dhimmi's) 2derangsburgers zijn i, moslimstaten die ge ongestraft kunnen bestelen, afranselen, enz.

Dan verstaat ge dat de moslims hier staan te springen om de sharia in te voeren!?








da's toch andersom , ne islamiet is ne 2erangsburger :idea:

hincapie
9 mei 2003, 12:02
Ge moet de PVDA niet verwarren met de echte progressieven in de samenleving (sommige VLD'ers zijn progressiever, in de positieve zin van het woord uiteraard).
Dat de AEL is fundamentalistisch, is al lang geen nieuws meer hoor. Ze vormen inderdaad een even grote bedreiging voor de democratie als het Vlaams Blok.

boer_bavo
13 mei 2003, 15:03
Nog niet zo'n slecht idee die sharia. Misschien kunnen we hem zo invoeren: iedereen houdt zich aan de Belgische en Vlaamse wetten, en diegenen die willen mogen zich ook aan de sharia houden.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen dat dan zullen doen ...

TomB
13 mei 2003, 15:46
Nog niet zo'n slecht idee die sharia. Misschien kunnen we hem zo invoeren: iedereen houdt zich aan de Belgische en Vlaamse wetten, en diegenen die willen mogen zich ook aan de sharia houden.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen dat dan zullen doen ...

En waarom moeten de Belgische en Vlaamse wetten primeren? Racisme? Ik hoor ze al afkomen.

Het Skill Effect
16 mei 2003, 14:29
Ik weet niet of iemand weet waar 'jah' voor staat?
In ieder geval maakt hij door zijn waanideeeën deze heilige naam vuil.

Jah is almighty,
abu is een koe.