View Full Version : Dag/Nachttarief
BigF
5 december 2015, 17:19
Wie heeft hier een dubbele meter voor elektriciteit en hoe is bij u de verhouding dag-/nachtverbruik?
Wij verbruiken net 2x zoveel 's nachts als overdag.
Per jaar geeft dat hier +/- 4000KWh waarvan 2700 nacht en 1350 dag.
Wat jullie?
Demper
5 december 2015, 17:21
Dat hebben wij hier niet.
BigF
5 december 2015, 17:22
Dat hebben wij hier niet.
Wat niet?
Dag/nachttarief of stroom?
Demper
5 december 2015, 17:27
Een dubbele meter.
BigF
5 december 2015, 17:28
Een dubbele meter.
Jammer...
Demper
5 december 2015, 17:29
Jammer...
Maar ik heb wel een gebakken visje van Segers Johan.
Another Jack
5 december 2015, 17:31
Wie heeft hier een dubbele meter voor elektriciteit en hoe is bij u de verhouding dag-/nachtverbruik?
Wat jullie?
Een enkele meter.
Een dubbele is waardeloos wanneer je zonnepanelen hebt.
koe de poing
5 december 2015, 17:34
Wat jullie?
ook 's nachts het dubbel.
En erg laag verbruik sinds de diepvries werd weggedaan
BigF
6 december 2015, 13:35
Een enkele meter.
Ik heb geen zonnepanelen, dus...
Maar waarom is een dubbele meter waardeloos als je zonnepanelen hebt?
Ik zou denken dat ik, mocht ik nu bv zonnepanelen leggen, overdag nog minder ga gebruiken en de verhouding dag/nacht nog meer naar het nachttarief gaat overhellen.
Wat klopt er dan niet? Is de winst die je dan maakt met je nachttarief niet voldoende om je zonnepanelen te financieren ofzo?
Ik vraag het me maar af omdat mijn buurman samen met zijn zonnepanelen een dubbele meter liet installeren. Dat was (volgens hem althans) het voordeligste...
Is-ie dan gepluimd?
reservespeler
6 december 2015, 16:06
Een enkele meter.
Een dubbele is zeker niet waardeloos als je zonnepanelen hebt.
1. De meter draait terug tijdens de piekstroom (dagtarief).
2. Indien je meer stroom verbruikt dan dat je er produceert, en dan ook nog vooral 's nachts, dan heb je er nog steeds een groot voordeel mee.
3. Mijn warmtepomp maakt 's nachts mijn warm water en verwarmt het buffervat op een hogere temperatuur dan ik eigenlijk nodig heb (in de nacht). Overdag wordt het water van het buffervat bij verwarmd, echter op een lagere temperatuur.
4. Mijn wasmachine heeft een programma waardoor je:
- Uitgesteld kunt wassen
- Warm water van de warmtepomp kan gebruiken. Ik weet niet of ze nu hier al verkrijgbaar zijn, het onze moest ik destijds in Duitsland aankopen.
5. Strijken, soep koken, stoofvlees maken (voor in de week op te eten), spaghettisaus maken,.... doen we hier meestal op zaterdag, lekker goedkoop tarief.
reservespeler
6 december 2015, 16:08
ook 's nachts het dubbel.
En erg laag verbruik sinds de diepvries werd weggedaan
Mijn diepvries werkt enkel en alleen 's nachts (zelf een timerke in geplaatst, zo blijft het lampke werken). Het is een diepvriezer die zijn temperatuur 48 uur in stand houdt
reservespeler
6 december 2015, 16:10
Ik heb geen zonnepanelen, dus...
Maar waarom is een dubbele meter waardeloos als je zonnepanelen hebt?
Ik zou denken dat ik, mocht ik nu bv zonnepanelen leggen, overdag nog minder ga gebruiken en de verhouding dag/nacht nog meer naar het nachttarief gaat overhellen.
Wat klopt er dan niet? Is de winst die je dan maakt met je nachttarief niet voldoende om je zonnepanelen te financieren ofzo?
Ik vraag het me maar af omdat mijn buurman samen met zijn zonnepanelen een dubbele meter liet installeren. Dat was (volgens hem althans) het voordeligste...
Is-ie dan gepluimd?
Hij is zeker niet gepluimd.
De schoofzak
6 december 2015, 16:31
Een enkele meter.
Bedoel je dan voor de zaterdag en de zondag ?
Want nachttarief is een verkeerde benaming sedert toch wel 10 jaar ongeveer.
.
Eduard Khil
6 december 2015, 20:24
Wat jullie?
hier +- hetzelfde
Another Jack
6 december 2015, 20:30
Een dubbele is zeker niet waardeloos als je zonnepanelen hebt.
1. De meter draait terug tijdens de piekstroom (dagtarief).
2. Indien je meer stroom verbruikt dan dat je er produceert, en dan ook nog vooral 's nachts, dan heb je er nog steeds een groot voordeel mee.
3. Mijn warmtepomp maakt 's nachts mijn warm water en verwarmt het buffervat op een hogere temperatuur dan ik eigenlijk nodig heb (in de nacht). Overdag wordt het water van het buffervat bij verwarmd, echter op een lagere temperatuur.
4. Mijn wasmachine heeft een programma waardoor je:
- Uitgesteld kunt wassen
- Warm water van de warmtepomp kan gebruiken. Ik weet niet of ze nu hier al verkrijgbaar zijn, het onze moest ik destijds in Duitsland aankopen.
5. Strijken, soep koken, stoofvlees maken (voor in de week op te eten), spaghettisaus maken,.... doen we hier meestal op zaterdag, lekker goedkoop tarief.
Eet je tijdens de week dan alles koud?
Eduard Khil
22 december 2015, 21:55
Eet je tijdens de week dan alles koud?
ik vermoed dat ze dan bvb de soep opwarmen met de microgolf? Gewoon opwarmen neemt weer minder energie op dan het feitelijke klaarmaken
The Paulus Experience
22 december 2015, 22:00
soep koken, stoofvlees maken etc.. doen wij op een gasvuur.
Daarmee kunnen we dat in de week ook eten, zelfde tarief.
Skobelev
22 december 2015, 22:02
Er vertelde me laatst iemand dat de andere kosten bij nachttarief hoger liggen maar 'k moet dat eens op mijn afrekening bekijken...
Eduard Khil
22 december 2015, 22:07
soep koken, stoofvlees maken etc.. doen wij op een gasvuur.
Daarmee kunnen we dat in de week ook eten, zelfde tarief.
ik ben mijn keuken aan het herdoen en ik zou ook graag een gasvuur zetten. Dat lijkt me ferm gemakkelijk en niet alleen voor de reden die je aanhaalt. Alleen, er ligt nu wel een gasleiding tot in de keuken (staat een gasradiator) maar ik vermoed dat ik een extra keuring voor dat stomme T-stukje dat erbijkomt op de gasleiding zou moeten laten doen :-(
http://www.vandenborre.be/WEB/images/products/superzoom/delonghi_vdb-965-anta_8702772_1.jpg
The Paulus Experience
22 december 2015, 22:16
ik ben mijn keuken aan het herdoen en ik zou ook graag een gasvuur zetten. Dat lijkt me ferm gemakkelijk en niet alleen voor de reden die je aanhaalt. Alleen, er ligt nu wel een gasleiding tot in de keuken (staat een gasradiator) maar ik vermoed dat ik een extra keuring voor dat stomme T-stukje dat erbijkomt op de gasleiding zou moeten laten doen :-(
http://www.vandenborre.be/WEB/images/products/superzoom/delonghi_vdb-965-anta_8702772_1.jpg
Zou wel eens kunnen ja.
Opgelet: gasvuren zijn :evil: in onderhoud.
Dus bezint eer ge begint.
Eduard Khil
22 december 2015, 22:22
tzal gas of inductie zijn in elk geval
Eyjafjallajökull
22 december 2015, 23:06
Zalig koken op een gasvuur !
Kan je het ten zeerste aanbevelen.
Leica
23 december 2015, 06:13
Inductie is minstens al even zalig! Ik heb met beide systemen reeds gewerkt en gebruik nu enkel nog inductie. Inductie gaat razendsnel en is veel onderhoudsvriendelijker.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.