PDA

View Full Version : Christelijke spoorbond dient klacht in tegen maatregelen NMBS directie.


Patrick M.
29 december 2015, 09:46
De christelijke vakbond CSC-Transcom heeft een klacht met extreme hoogdringendheid ingediend bij de Raad van State. De spoorbond wil een opschorting van de productiveitsverhogende maatregelen die eerder deze maand door de NMBS-directie werden goedgekeurd. Dat meldt L'Echo vandaag.
Isabelle Bertrand, Marianne Lerouge en Gerard Husson van ACV-CSC Transcom. © belga.

De directie van het spoorwegbedrijf heeft twee weken geleden enkele maatregelen goedgekeurd die de productiviteit van het personeel moeten verhogen. Zo zal er één uur per week langer gewerkt moeten worden. De directie keurde de maatregelen met een gewone meerderheid goed, maar volgens CSC-Transcom was er eigenlijk een tweederdemeerderheid nodig.

"Volgens een juridische analyse van ons advocatenkantoor, zijn de maatregelen niet wettig. We hebben de NMBS tot maandag 13 uur de tijd gegeven om de procedures te respecteren, maar hebben geen reactie gezien", zegt Isabelle Bertrand, nationaal secretaris bij de christelijke spoorbond.

De ingediende procedure is voorlopig enkel nog maar een initiatief van CSC-Transcom. Als de vakbond voor het eind van het jaar in het gelijk wordt gesteld, zal de NMBS-directie de productiviteitsverhogende maatregelen niet kunnen uitvoeren.

Met dank aan HLN.

Nu moet de ACOD hetzelfde doen, bij 2 sta je sterker dan alleen.
Ben eens benieuwd naar de uitspraak?

Dadeemelee
29 december 2015, 12:13
De christelijke vakbond CSC-Transcom heeft een klacht met extreme hoogdringendheid ingediend bij de Raad van State. De spoorbond wil een opschorting van de productiveitsverhogende maatregelen die eerder deze maand door de NMBS-directie werden goedgekeurd. Dat meldt L'Echo vandaag.
Isabelle Bertrand, Marianne Lerouge en Gerard Husson van ACV-CSC Transcom. © belga.

De directie van het spoorwegbedrijf heeft twee weken geleden enkele maatregelen goedgekeurd die de productiviteit van het personeel moeten verhogen. Zo zal er één uur per week langer gewerkt moeten worden. De directie keurde de maatregelen met een gewone meerderheid goed, maar volgens CSC-Transcom was er eigenlijk een tweederdemeerderheid nodig.

"Volgens een juridische analyse van ons advocatenkantoor, zijn de maatregelen niet wettig. We hebben de NMBS tot maandag 13 uur de tijd gegeven om de procedures te respecteren, maar hebben geen reactie gezien", zegt Isabelle Bertrand, nationaal secretaris bij de christelijke spoorbond.

De ingediende procedure is voorlopig enkel nog maar een initiatief van CSC-Transcom. Als de vakbond voor het eind van het jaar in het gelijk wordt gesteld, zal de NMBS-directie de productiviteitsverhogende maatregelen niet kunnen uitvoeren.

Met dank aan HLN.

Nu moet de ACOD hetzelfde doen, bij 2 sta je sterker dan alleen.
Ben eens benieuwd naar de uitspraak?
Wel correct zijn hé, het is enkel de franstalige christelijke spoorvakbond die een klacht indient.

Patrick M.
29 december 2015, 12:18
Franstalige, Nederlandstalige en Duitstalige spoorbonden zouden gezamelijk klacht moeten neerleggen tegen de directie van de NMBS omdat ze afspraken niet nakomen.

omaplop
31 december 2015, 10:21
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151230_02043610

Eindelijk reageren de Vlamingen en laten zichniet langer commanderen door de Walen.

Patrick M.
31 december 2015, 11:01
De enige vakbond bij de NMBS met ballen aan hun lijf zijn de Franstalige vakbonden, zou ik als Vlaming mij bij die vakbond kunnen aansluiten?

Karel Martel B
31 december 2015, 11:04
De enige vakbond bij de NMBS met ballen aan hun lijf zijn de Franstalige vakbonden, zou ik als Vlaming mij bij die vakbond kunnen aansluiten?

Er is een verschil tussen ballen aan uw lijf, en U geen reet willen aantrekken van hoe verlieslatend uw bedrijf is.

Wapper
31 december 2015, 11:07
De enige vakbond bij de NMBS met ballen aan hun lijf zijn de Franstalige vakbonden, zou ik als Vlaming mij bij die vakbond kunnen aansluiten?

Ballen aan hun lijf, maar de hersenen zijn wel totaal afwezig. :rofl:

Patrick M.
31 december 2015, 11:10
Verlieslatend door de vele bazen met een dikke pree maar werkvolk te weinig.
Dat kan ik zien aan de aantal dagen die het werkvolk bij ons achter staat.
Zoals de baas bij ons een nota laat rondgaan in begin van 2015 dat we nu weken verlof mogen aanvragen voor juli en augustus maar zelf neemt hij drie weken verlof.
Vroeger van 1 groep naar drie groepen met al zijn onderbazen en bazen maar werkvolk verdeeld over die drie groepen.
Gevolg méér onderbazen en bazen, nu 2 groepen en bazen verdeeld.
Dat ze bij de bazen eens beginnen te mesten, niet bij het werkvolk.
Als mijn baas een dag niet komt werken dan rijden de treinen ook maar als het werkvolk niet komt werken dan rijden er geen treinen.

Vrijheideerst
31 december 2015, 11:25
Verlieslatend door de vele bazen met een dikke pree maar werkvolk te weinig.
Dat kan ik zien aan de aantal dagen die het werkvolk bij ons achter staat.
Zoals de baas bij ons een nota laat rondgaan in begin van 2015 dat we nu weken verlof mogen aanvragen voor juli en augustus maar zelf neemt hij drie weken verlof.
Vroeger van 1 groep naar drie groepen met al zijn onderbazen en bazen maar werkvolk verdeeld over die drie groepen.
Gevolg méér onderbazen en bazen, nu 2 groepen en bazen verdeeld.
Dat ze bij de bazen eens beginnen te mesten, niet bij het werkvolk.
Als mijn baas een dag niet komt werken dan rijden de treinen ook maar als het werkvolk niet komt werken dan rijden er geen treinen.

Machtsmisbruik is er volgens de bonden alleen maar bij "de anderen".

Patrick M.
31 december 2015, 11:48
Ik kan geen machtsmisbruik doen, ik ben een werkman bij de NMBS.
Het enige wat ik kan doen is nee zeggen tegen mijn baas als hij mij vraagt om iets te doen wat mijn job niet is.
En dat is al gebeurd.

Wapper
31 december 2015, 14:33
Ik kan geen machtsmisbruik doen, ik ben een werkman bij de NMBS.
Het enige wat ik kan doen is nee zeggen tegen mijn baas als hij mij vraagt om iets te doen wat mijn job niet is.
En dat is al gebeurd.

Proficiat! Dat is typisch gedrag bij mensen die nooit promotie maken in hun hele carriere, maar daar wel constant over zeveren.
Ik had in het middelbaar een leraar die ons voorhield: "doe in het leven altijd iets meer dan je moet, en iets minder dan je mag".
Het heeft me geen windeieren gelegd.

Patrick M.
31 december 2015, 16:20
Ik heb nochtans een jaar geleden promotie(1 jaar stage) gemaakt bij de NMBS en dat brengt mij wat eurokes meer op per maand.
Het beste is dat die eurokes in mijn loon zitten en dus krijg ik ook wat meer pensioen per maand als ik over 3 jaar met pensioen ga.
Fijn meegenomen.

Vrijheideerst
31 december 2015, 18:03
Ik heb nochtans een jaar geleden promotie(1 jaar stage) gemaakt bij de NMBS en dat brengt mij wat eurokes meer op per maand.
Het beste is dat die eurokes in mijn loon zitten en dus krijg ik ook wat meer pensioen per maand als ik over 3 jaar met pensioen ga.
Fijn meegenomen.

Ja en dat is allemaal de skuld van den reiziger.

reservespeler
31 december 2015, 18:28
De christelijke vakbond CSC-Transcom heeft een klacht met extreme hoogdringendheid ingediend bij de Raad van State. De spoorbond wil een opschorting van de productiveitsverhogende maatregelen die eerder deze maand door de NMBS-directie werden goedgekeurd. Dat meldt L'Echo vandaag.
Isabelle Bertrand, Marianne Lerouge en Gerard Husson van ACV-CSC Transcom. © belga.

De directie van het spoorwegbedrijf heeft twee weken geleden enkele maatregelen goedgekeurd die de productiviteit van het personeel moeten verhogen. Zo zal er één uur per week langer gewerkt moeten worden. De directie keurde de maatregelen met een gewone meerderheid goed, maar volgens CSC-Transcom was er eigenlijk een tweederdemeerderheid nodig.

"Volgens een juridische analyse van ons advocatenkantoor, zijn de maatregelen niet wettig. We hebben de NMBS tot maandag 13 uur de tijd gegeven om de procedures te respecteren, maar hebben geen reactie gezien", zegt Isabelle Bertrand, nationaal secretaris bij de christelijke spoorbond.

De ingediende procedure is voorlopig enkel nog maar een initiatief van CSC-Transcom. Als de vakbond voor het eind van het jaar in het gelijk wordt gesteld, zal de NMBS-directie de productiviteitsverhogende maatregelen niet kunnen uitvoeren.

Met dank aan HLN.

Nu moet de ACOD hetzelfde doen, bij 2 sta je sterker dan alleen.
Ben eens benieuwd naar de uitspraak?

Waarom?
Het wordt GVD hoog tijd dat die iets meer gaan presteren voor hun loon.

reservespeler
31 december 2015, 18:29
De enige vakbond bij de NMBS met ballen aan hun lijf zijn de Franstalige vakbonden, zou ik als Vlaming mij bij die vakbond kunnen aansluiten?

Och ook ne spoorstaker euch ech spoorarbeider.

reservespeler
31 december 2015, 18:30
Er is een verschil tussen ballen aan uw lijf, en U geen reet willen aantrekken van hoe verlieslatend uw bedrijf is.

Inderdaad, een privébedrijf was al lang, heel lang opgedoekt.

reservespeler
31 december 2015, 18:30
Ballen aan hun lijf, maar de hersenen zijn wel totaal afwezig. :rofl:

Inderdaad

reservespeler
31 december 2015, 18:31
Proficiat! Dat is typisch gedrag bij mensen die nooit promotie maken in hun hele carriere, maar daar wel constant over zeveren.
Ik had in het middelbaar een leraar die ons voorhield: "doe in het leven altijd iets meer dan je moet, en iets minder dan je mag".
Het heeft me geen windeieren gelegd.

Hier idem dito.

Patrick M.
1 januari 2016, 12:21
Skuld en vriend??
Niemands schuld, mijn eigen verdienste.

Boduo
4 januari 2016, 16:42
Er is een verschil tussen ballen aan uw lijf, en U geen reet willen aantrekken van hoe verlieslatend uw bedrijf is.

De NMBS is al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren verlieslatend.

Boduo
4 januari 2016, 16:44
Machtsmisbruik is er volgens de bonden alleen maar bij "de anderen".

Naast de kwestie

Boduo
4 januari 2016, 16:47
Proficiat! Dat is typisch gedrag bij mensen die nooit promotie maken in hun hele carriere, maar daar wel constant over zeveren.
Ik had in het middelbaar een leraar die ons voorhield: "doe in het leven altijd iets meer dan je moet, en iets minder dan je mag".
Het heeft me geen windeieren gelegd.

Jij bent goed op de hoogte van de situatie bij de NMBS ?

Boduo
4 januari 2016, 16:48
Ja en dat is allemaal de skuld van den reiziger.

Naast de kwestie.

Boduo
4 januari 2016, 16:49
Waarom?
Het wordt GVD hoog tijd dat die iets meer gaan presteren voor hun loon.

Als jij een uur per week meer zou moeten werken, dan zou je toch ook dat uur willen betaald zien ?

:roll:

Boduo
4 januari 2016, 16:51
Inderdaad, een privébedrijf was al lang, heel lang opgedoekt.

De NMBS is een OPENBARE DIENST !!!
Het is nog nooit een privé bedrijf geweest.

Zwitser
4 januari 2016, 17:18
De NMBS is een OPENBARE DIENST !!!
Het is nog nooit een privé bedrijf geweest.

Nu moet ik je toch even corrigeren hoor...

in België is inderdaad in 1835 de eerste spoorlijn aangelegd door de "Chemin de fer de l'etat". Maar er zijn ook veel spoorlijnen door privé bedrijven aangelegd. In 1926 werd de staatsspoorweg omgevormd in de "NMBS", en die was toen gewoon een naamloze venootschap, waar de staat aandelen in bezat, maar waar ook privé investeerders aandelen in hadden. Pas na WO II is de overheid begonnen met systematisch alle aandelen van de NMBS op te kopen, en alle nog overblijvende privé spoorwegen op te kopen. De laatste partikuliere maatschappij was de spoorlijn van Brussel naar Tervuren. Een soort van Metro achtige voorstadlijn, die door de staat na de nationalisatie prompt werd opgedoekt. Die was nu anders erg van pas gekomen.
Net als in vele andere landen was de privé sector dus wel degelijk erg actief in het bouwen van spoorlijnen, terwijl de staat vooral lijnen gesloten heeft...

Zwitser
4 januari 2016, 17:18
dubbel

Patrick M.
4 januari 2016, 17:25
Zwitser, De NMBS is in 1926 één groep geworden omdat er juist vele privé bedrijfjes waren en dat werkte toen niet.
Om te voorkomen dat het helemaal fout zou lopen is het één groep geworden.
En 90 jaar later wil men weer privé ondernemingen bij het spoor?
Op 90 jaar hebben ze dus niks geleerd.

Zwitser
4 januari 2016, 17:36
Zwitser, De NMBS is in 1926 één groep geworden omdat er juist vele privé bedrijfjes waren en dat werkte toen niet.
Om te voorkomen dat het helemaal fout zou lopen is het één groep geworden.
En 90 jaar later wil men weer privé ondernemingen bij het spoor?
Op 90 jaar hebben ze dus niks geleerd.

Toen men de NMBS in 1926 oprichte was het niet "een groep". Er waren toen nog steeds verschillende private bedrijven actief. De laatste tot 1958.

Het is juist de NMBS die "niet werkt". Wat de NMBS vooral gedaan heeft is lijnen sluiten. Lijnen, die waren ze onafhankelijk gebleven (zoals bijv. in Zwitserland) nu waarschijnlijk nog steeds zouden bestaan.

Patrick M.
4 januari 2016, 18:30
De afspraak en overeenkomst is dat je een 2/3 meerderheid nodig hebt om iets goed te keuren. De directie van de NMBS heeft zich niet aan die afspraak gehouden en heeft toch iets goed gekeurd maar geen 2/3 meerderheid.
Dus die nieuwe overeenkomst is niet geldig.
Als je van een 40 urenweek naar een 36 urenweek ga met loonverlies dan is het toch normaal dat als je van een 36 urenweek naar een 37 urenweek ga ze je dat uur betalen.
Maar wij hebben nog altijd een 40 urenweek en soms een 56 urenweek.

Cheminot
4 januari 2016, 19:16
De afspraak en overeenkomst is dat je een 2/3 meerderheid nodig hebt om iets goed te keuren. De directie van de NMBS heeft zich niet aan die afspraak gehouden en heeft toch iets goed gekeurd maar geen 2/3 meerderheid.
Dus die nieuwe overeenkomst is niet geldig.
Als je van een 40 urenweek naar een 36 urenweek ga met loonverlies dan is het toch normaal dat als je van een 36 urenweek naar een 37 urenweek ga ze je dat uur betalen.
Maar wij hebben nog altijd een 40 urenweek en soms een 56 urenweek.

Voor die wijzigingen was geen 2/3 meerderheid nodig. Stop gewoon met blindelings je vakbond te volgen, het zal een goed begin zijn.

Cheminot
4 januari 2016, 19:18
Zwitser, De NMBS is in 1926 één groep geworden omdat er juist vele privé bedrijfjes waren en dat werkte toen niet.
Om te voorkomen dat het helemaal fout zou lopen is het één groep geworden.
En 90 jaar later wil men weer privé ondernemingen bij het spoor?
Op 90 jaar hebben ze dus niks geleerd.

Net zoals in het VK zijn er vooral na de nationalisering van de spoorwegen lijnen en stations gesloten. In België was het niet zo drastisch als de "Beeching Axe", maar wel significant.

In landen zoals Nederland zien we dat na de liberalisering van het spoor net de lijnen die de historische operator wilde sluiten gered zijn. De stiptheid, netheid, reizigerstevredenheid,... zijn er allemaal op vooruit gegaan sinds de liberalisering. Men kan beter lessen trekken uit het heden dan uit een 90-jarige geschiedenis van sluitingen en afdankingen.

Cheminot
4 januari 2016, 19:18
Zwitser, De NMBS is in 1926 één groep geworden omdat er juist vele privé bedrijfjes waren en dat werkte toen niet.
Om te voorkomen dat het helemaal fout zou lopen is het één groep geworden.
En 90 jaar later wil men weer privé ondernemingen bij het spoor?
Op 90 jaar hebben ze dus niks geleerd.

Net zoals in het VK zijn er vooral na de nationalisering van de spoorwegen lijnen en stations gesloten. In België was het niet zo drastisch als de "Beeching Axe", maar wel significant.

In landen zoals Nederland zien we dat na de liberalisering van het spoor net de lijnen die de historische operator wilde sluiten gered zijn. De stiptheid, netheid, reizigerstevredenheid,... zijn er allemaal op vooruit gegaan sinds de liberalisering. Men kan beter lessen trekken uit het heden dan uit een 90-jarige geschiedenis van sluitingen en afdankingen.

Wapper
4 januari 2016, 19:45
Jij bent goed op de hoogte van de situatie bij de NMBS ?

Ik ben wel zeer goed op de hoogte van de werklust en de stakingsvreugde van PatrickM...

Wapper
4 januari 2016, 19:46
De NMBS is een OPENBARE DIENST !!!
Het is nog nooit een privé bedrijf geweest.

Net omdat het een openbare dienst is kan het niet failliet gaan.

Boduo
4 januari 2016, 20:09
Voor die wijzigingen was geen 2/3 meerderheid nodig. Stop gewoon met blindelings je vakbond te volgen, het zal een goed begin zijn.

De spoorvakbond van het ACV heeft hierover een klacht neergelegd bij de RVS.
Ik denk niet dat die mensen over 1 nacht ijs gaan.

Boduo
4 januari 2016, 20:12
Net zoals in het VK zijn er vooral na de nationalisering van de spoorwegen lijnen en stations gesloten. In België was het niet zo drastisch als de "Beeching Axe", maar wel significant.

In landen zoals Nederland zien we dat na de liberalisering van het spoor net de lijnen die de historische operator wilde sluiten gered zijn. De stiptheid, netheid, reizigerstevredenheid,... zijn er allemaal op vooruit gegaan sinds de liberalisering. Men kan beter lessen trekken uit het heden dan uit een 90-jarige geschiedenis van sluitingen en afdankingen.

De reizigerstevredenheid onder de Nederlanders is erop "vooruitgegaan" volgens de NS...
Die tevredenheid onder de buitenlanders is erop ACHTERUITGEGAAN.

Boduo
4 januari 2016, 20:14
Ik ben wel zeer goed op de hoogte van de werklust en de stakingsvreugde van PatrickM...

Patrick M is één werknemer v.d. NMBS.

Boduo
4 januari 2016, 20:15
Net omdat het een openbare dienst is kan het niet failliet gaan.

Vwal�* !
Wil je dat nog eens herhalen (voor bv cheminot) ?

Boduo
4 januari 2016, 20:17
Doe eindelijk eens iets nuttig en stamp die vakbonden buiten. 8O

Die (wanhoops)kreet bestaat al meer dan 100 jaar.
Het effekt is nog altijd 0².

Cheminot
4 januari 2016, 20:21
De spoorvakbond van het ACV heeft hierover een klacht neergelegd bij de RVS.
Ik denk niet dat die mensen over 1 nacht ijs gaan.

We zullen wel zien wat die klacht oplevert, maar dat de vakbonden niks hebben gedaan toen de voorstellen op tafel kwamen is al schrijnend. Als ik de verklaring van de NMBS lees terzake dan kan ik enkel vaststellen dat de vakbonden de reglementering van hun bedrijf niet kennen, laat staan hoe er gestemd wordt in de nationale paritaire commissie.

Boduo
4 januari 2016, 20:29
We zullen wel zien wat die klacht oplevert, maar dat de vakbonden niks hebben gedaan toen de voorstellen op tafel kwamen is al schrijnend. Als ik de verklaring van de NMBS lees terzake dan kan ik enkel vaststellen dat de vakbonden de reglementering van hun bedrijf niet kennen, laat staan hoe er gestemd wordt in de nationale paritaire commissie.

Het gaat NIET over wat de vakbonden (niet) gedaan hebben maar over wat het bestuur v.d. NMBS gedaan heeft.
Als ik de verklaringen v.d .vakbonden lees dan stel ik vast dat het bedrijf wil dat de mensen 1 uur per week méér werken maar zonder dat uur te betalen.

De tijd van Daens en Woeste is al lang voorbij !!!

Cheminot
4 januari 2016, 20:32
Het gaat NIET over wat de vakbonden (niet) gedaan hebben maar over wat het bestuur v.d. NMBS gedaan heeft.
Als ik de verklaringen v.d .vakbonden lees dan stel ik vast dat het bedrijf wil dat de mensen 1 uur per week méér werken maar zonder dat uur te betalen.

De tijd van Daens en Woeste is al lang voorbij !!!

Noodlijdende bedrijven waar de productiviteit omhoog moet nemen regelmatig dit soort beslissingen. Meestal in overleg met de vakbond, maar als die blind blijft voor de realiteit en een gewone meederheid volstaat dan is het maar zo. Dat pathetische verwijzen naar de tijd van Daens en Woeste bevestigt alleen maar de wereldvreemdheid... :)

Patrick M.
4 januari 2016, 21:13
Van 40 urenweek naar 36 urenweek met loonverlies, dus van 36 urenweek naar 37 urenweek met 1 uur loon erbij.
Werken gemiddeld 40 uren per week en soms 56 uren per week.

Boduo
4 januari 2016, 21:20
Noodlijdende bedrijven waar de productiviteit omhoog moet nemen regelmatig dit soort beslissingen. Meestal in overleg met de vakbond, maar als die blind blijft voor de realiteit en een gewone meederheid volstaat dan is het maar zo. Dat pathetische verwijzen naar de tijd van Daens en Woeste bevestigt alleen maar de wereldvreemdheid... :)

Ter herhaling: de NMBS is een OPENBARE DIENST.
Als de arbeiders in een bedrijf méér werken, worden ze méér betaald.
"pathetisch"...Er is hier niets pathetisch aan.
Een aantal werkgevers & politici willen de macht v.d. vakbonden breken.
D�*t is wereldvreemd. Die mensen hebben niet opgelet in de les geschiedenis...

Patrick M.
4 januari 2016, 21:28
En in de OPENBARE DIENST moeten ze dus de uren die de werknemers werken niet betalen..

Cheminot
4 januari 2016, 21:35
Ter herhaling: de NMBS is een OPENBARE DIENST.
Als de arbeiders in een bedrijf méér werken, worden ze méér betaald.
"pathetisch"...Er is hier niets pathetisch aan.
Een aantal werkgevers & politici willen de macht v.d. vakbonden breken.
D�*t is wereldvreemd. Die mensen hebben niet opgelet in de les geschiedenis...

En een openbare dienst kan dus jaarlijks miljoenen door ramen en deuren naar buiten smijten? Doe uw ogen open, de liberalisering van ons spoor is maar een kwestie van tijd. De dag dat performante operatoren opduiken in België is de NMBS reddeloos verloren. Dus mij niet gelaten, het enige wat wordt gebroken is de NMBS en zijn werknemers waar de vakbond duidelijk geen zak om geeft...

Boduo
4 januari 2016, 21:42
En een openbare dienst kan dus jaarlijks miljoenen door ramen en deuren naar buiten smijten? Doe uw ogen open, de liberalisering van ons spoor is maar een kwestie van tijd. De dag dat performante operatoren opduiken in België is de NMBS reddeloos verloren. Dus mij niet gelaten, het enige wat wordt gebroken is de NMBS en zijn werknemers waar de vakbond duidelijk geen zak om geeft...

"dus" ???
Het is hier al gezegd: het is al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren dat de NMBS "verlieslatend" is.
Nogmaals: de NMBS is een OPENBARE DIENST.
Voor de rest: jij hebt een kristallen bol ?
We hebben hier al véél profeten horen pratelen.
Ik geef daar "geen zak" om.

Cheminot
4 januari 2016, 21:48
"dus" ???
Het is hier al gezegd: het is al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren dat de NMBS "verlieslatend" is.
Nogmaals: de NMBS is een OPENBARE DIENST.
Voor de rest: jij hebt een kristallen bol ?
We hebben hier al véél profeten horen pratelen.
Ik geef daar "geen zak" om.

Nogmaals, een openbare dienst mag dus verlieslatend zijn en op enkele jaren een schuldenberg van ettelijke miljarden verzamelen?

Je hoeft er geen zak om te geven. Kijk gewoon naar Nederland waar de NS enkel nog bestaat omdat ze een monopolie hebben op de grote lijnen. Alle andere lijnen zijn overgegaan op privé operatoren die het veel beter doen dan de NS ooit heeft gedaan. Of denk je werkelijk dat een bedrijf waar het personeel 160 dagen per jaar productief is het op kan nemen tegen een bedrijf waar de werknemers meer dan 200 dagen per jaar werken? Neem alleen al het voorbeeld van de goederenpoot bij de NMBS. Die moest het ook afleggen tegen de privé operatoren en was op sterven na dood. Maar dat zijn natuurlijk maar gissingen... :)

Jan van den Berghe
4 januari 2016, 22:09
"dus" ???
Het is hier al gezegd: het is al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren dat de NMBS "verlieslatend" is.
Nogmaals: de NMBS is een OPENBARE DIENST.
Voor de rest: jij hebt een kristallen bol ?
We hebben hier al véél profeten horen pratelen.
Ik geef daar "geen zak" om.

Nu moet u mij eens uitleggen hoe u het kan verdedigen dat een overheidsbedrijf jaren en jaren lang enorme verliezen maakt en dat de belastingsbetaler daar steeds weer voor zou moeten opdraaien. Dit gaat niet langer om een gezonde verhouding tussen overheidsinbreng en privaat kapitaal, hoor.

Gipsy
4 januari 2016, 22:22
Doen zoals Reagan met de air controllers. Twaalfduizend in één klap op straat.

Wapper
4 januari 2016, 22:30
Vwal�* !
Wil je dat nog eens herhalen (voor bv cheminot) ?

Ge hebt het weer niet gesnapt.... :?
Moest de NMBS een prive onderneming zijn , dan had ze al 25 jaar geleden de boeken moeten toe doen wegens wanbeheer.

Een openbare onderneming dient het algemeen belang, niet de corporatistische belangen van Waalse spoorbonden EN ZEKER niet de politieke belangen van de PS, want dat is wat nu gebeurt. Doe de kleppen van uw ogen.

quercus
4 januari 2016, 22:34
"dus" ???
Het is hier al gezegd: het is al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren dat de NMBS "verlieslatend" is.
Nogmaals: de NMBS is een OPENBARE DIENST.
Voor de rest: jij hebt een kristallen bol ?
We hebben hier al véél profeten horen pratelen.
Ik geef daar "geen zak" om.

"Openbare dienst"????? :rofl::rofl::rofl:
Als dat openbare dienst is, dan is het treinverkeer in Syrië evenzeer "openbare dienst".

Komaan zeg! Weet je, Proximus en BPost bijvoorbeeld, dat zijn inderdaad openbare diensten geworden. Sedert de privé sector in het kapitaal participeert en sedert een performant management er aan het werk is. Laten we met het spoor net hetzelfde doen als wat destijds werd toegepast op de ouwe gefossiliseerde "tante Pos" en "nonkel ReTeTe". Laat ze verdomme van het spoor iets slank en performant maken. Gooi die zeikers van de vakbonden eruit, verhoog het kapitaal door een inbreng uit de privé sector en geef dat ding dan desnoods een notering op de beurs! Winst moet er zijn! Al de rest is zever.

Patrick M.
5 januari 2016, 12:42
Als jullie toch zo graag willen dat de NMBS in privé handen komt doe dan een bod.

Cheminot
5 januari 2016, 13:07
Als jullie toch zo graag willen dat de NMBS in privé handen komt doe dan een bod.

Dat hoeft niet eens, de dag dat het binnenlands spoorvervoer geliberaliseerd wordt zal de NMBS het onderspit delven tegen bedrijven zoals Veolia, Arriva,...

Patrick M.
5 januari 2016, 13:52
Gaat nog jaren duren, juist gelijk dat de minimum bezetting bij staking er nooit gaat komen.

Cheminot
5 januari 2016, 13:56
Gaat nog jaren duren, juist gelijk dat de minimum bezetting bij staking er nooit gaat komen.

2023 zal er sneller zijn dan je denkt. Bovendien belet niks dat België het Nederlandse voorbeeld volgt en in de nabije toekomst al lijnen openstelt voor privé ondernemingen.

Cheminot
5 januari 2016, 13:56
Gaat nog jaren duren, juist gelijk dat de minimum bezetting bij staking er nooit gaat komen.

2023 zal er sneller zijn dan je denkt. Bovendien belet niks dat België het Nederlandse voorbeeld volgt en in de nabije toekomst al lijnen openstelt voor privé ondernemingen.

Boduo
5 januari 2016, 14:06
"Openbare dienst"????? :rofl::rofl::rofl:
Als dat openbare dienst is, dan is het treinverkeer in Syrië evenzeer "openbare dienst".

Komaan zeg! Weet je, Proximus en BPost bijvoorbeeld, dat zijn inderdaad openbare diensten geworden. Sedert de privé sector in het kapitaal participeert en sedert een performant management er aan het werk is. Laten we met het spoor net hetzelfde doen als wat destijds werd toegepast op de ouwe gefossiliseerde "tante Pos" en "nonkel ReTeTe". Laat ze verdomme van het spoor iets slank en performant maken. Gooi die zeikers van de vakbonden eruit, verhoog het kapitaal door een inbreng uit de privé sector en geef dat ding dan desnoods een notering op de beurs! Winst moet er zijn! Al de rest is zever.

Proximus & Bpost: OK.
Inderdaad: het zou een goede zaak zijn privé kapitaal te laten participeren in de NMBS.
Dat zou véél beter zijn dan hetgene de regering nu klungelt.

Patrick M.
5 januari 2016, 17:00
2023, de ver van ons bed show.

Boduo
6 januari 2016, 09:01
2023, de ver van ons bed show.

2016, 0 treinen op 10 rijden in Wallonië en 6 treinen op 10 rijden in Vlaanderen.

Patrick M.
6 januari 2016, 12:13
Is volgens mij een geslaagde staking. En juist iets gelezen wat Peeters zei namelijk: de minimum dienstverlening bij het spoor bij staking gaat er nog niet dadelijk komen.
Twee keer goed nieuws.

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 13:21
Proximus & Bpost: OK.
Inderdaad: het zou een goede zaak zijn privé kapitaal te laten participeren in de NMBS.
Dat zou véél beter zijn dan hetgene de regering nu klungelt.

Kunt u dat laatste even illustreren met concrete voorbeelden als het om de NMBS gaat?

Athelas
6 januari 2016, 14:05
Is volgens mij een geslaagde staking. En juist iets gelezen wat Peeters zei namelijk: de minimum dienstverlening bij het spoor bij staking gaat er nog niet dadelijk komen.
Twee keer goed nieuws.

Ja, iedereen haat de NMBS. Zeer geslaagd. Afgaande op twitter en hln en andere zijn jullie echte helden. Als je een draagvlak wou maken om de macht van de vakbond in te perken, wel die heb je nu. Proficiat.

Boduo
6 januari 2016, 14:16
Kunt u dat laatste even illustreren met concrete voorbeelden als het om de NMBS gaat?

Ik ben geen expert terzake.
Toch één concreet voorbeeld: nevenaktiviteiten die niet rechtstreeks te maken hebben met treinverkeer afbouwen.

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 14:18
Ik ben geen expert terzake.
Toch één concreet voorbeeld: nevenaktiviteiten die niet rechtstreeks te maken hebben met treinverkeer afbouwen.

Weet u dan wat er in de strategische visie van Galant allemaal voorzien is? Hebt u daar inzage in gekregen?

Boduo
6 januari 2016, 14:27
Weet u dan wat er in de strategische visie van Galant allemaal voorzien is? Hebt u daar inzage in gekregen?

Ik probeer nooit inzicht te krijgen in de "visie" van een sexbom als Galant.

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 14:28
Ik probeer nooit inzicht te krijgen in de "visie" van een sexbom als Galant.

Dan stopt u best met het neerschrijvan van ongefundeerde beweringen.

Boduo
6 januari 2016, 14:40
Dan stopt u best met het neerschrijvan van ongefundeerde beweringen.

Goed, ik stop en ga een goeie, straffe koffie drinken bij m'n buurvrouw.
Ik moet daar geen inzicht krijgen in haar visie.

Patrick M.
6 januari 2016, 17:13
Liberalisering van het spoor gaat er niet komen en een minimum dienstverlening bij staking ook niet.
Nog meer goed nieuws.

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 17:19
Liberalisering van het spoor gaat er niet komen ...

Alles staat voorzien in de planning. Het gaat trouwens om een Europese richtlijn die daadwerkelijk moet worden omgezet. Geen tegenhouden aan. Als België dat toch zou doen, zal de EU ingrijpen of zullen buitenlandse spoormaatschappijen België voor het gerecht dagen.

Patrick M.
6 januari 2016, 17:35
En moeten we nu schrik hebben?

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 17:37
En moeten we nu schrik hebben?

Hoe bedoelt u? Wie is "we" trouwens?

Patrick M.
6 januari 2016, 17:44
En je vraagt altijd naar gefundeerde bewegingen maar je zit er wel fameus naast met je 2022.
We = de spoorarbeider.

Cheminot
6 januari 2016, 19:47
En je vraagt altijd naar gefundeerde bewegingen maar je zit er wel fameus naast met je 2022.
We = de spoorarbeider.

We=de kleine groep saboteurs.

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 19:54
En je vraagt altijd naar gefundeerde bewegingen maar je zit er wel fameus naast met je 2022.
We = de spoorarbeider.

Het EP heeft weldegelijk 2022 als normdatum goedgekeurd. Meer bepaald op 26 februari 2014.

Wapper
6 januari 2016, 19:54
En moeten we nu schrik hebben?

Neenee, vooral blijven staken, niet opgeven!
De overgrote meerderheid vd Vlaamse bevolking staat pal achter de gerechtvaardigde eisen van de Waalse vakboungden.

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 19:57
Neenee, vooral blijven staken, niet opgeven!
De overgrote meerderheid vd Vlaamse bevolking staat pal achter de gerechtvaardigde eisen van de Waalse vakboungden.

Uiteindelijk zal er dan geen NMBS meer zijn om, met het Europees liberaliseringsplan in gedachten, ook maar enig contract toe te wijzen.

Patrick M.
6 januari 2016, 21:04
Er staat nochtans 2026 en ook 2034 in.
En hopelijk tegen die tijd zijn er partijen aan de macht die neen durven te zeggen tegen Europa.

Cheminot
6 januari 2016, 21:09
Er staat nochtans 2026 en ook 2034 in.
En hopelijk tegen die tijd zijn er partijen aan de macht die neen durven te zeggen tegen Europa.

Waarom zouden er partijen zijn die nee zeggen tegen een efficiënt, performant openbaar vervoer in dienst van de reiziger?

Patrick M.
6 januari 2016, 21:11
Efficient, met besparingen en met minder volk.
Leg mij dat eens uit aub?

Cheminot
6 januari 2016, 21:19
Efficient, met besparingen en met minder volk.
Leg mij dat eens uit aub?

Een luchtballon die wilt stijgen, een duikboot die naar de oppervlakte moet, een trein die sneller wilt rijden hebben één ding gemeen: ze moeten allemaal ballast lossen.

Besparen wilt in de eerste plaats zeggen: de tering naar de nering zetten. Geen megalomane stations meer voor de mooie partijkaart. Wel zoals de NMBS nu doet investeren in nieuwe treinen, meer comfort,... Besparen zonder in te boeten op de openbare dienst. Dat is een uitdaging, maar daarvoor moet je natuurlijk sterk in je schoenen staan.

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 22:11
Efficient, met besparingen en met minder volk.
Leg mij dat eens uit aub?

Kijk eens hoe Renault werd gestructureerd en het jaar erop een enorme vooruitgang boekte. Het is een slechte heelmeester die het mes niet durft bovenhalen.

Boduo
6 januari 2016, 22:55
Een luchtballon die wilt stijgen, een duikboot die naar de oppervlakte moet, een trein die sneller wilt rijden hebben één ding gemeen: ze moeten allemaal ballast lossen.

Besparen wilt in de eerste plaats zeggen: de tering naar de nering zetten. Geen megalomane stations meer voor de mooie partijkaart. Wel zoals de NMBS nu doet investeren in nieuwe treinen, meer comfort,... Besparen zonder in te boeten op de openbare dienst. Dat is een uitdaging, maar daarvoor moet je natuurlijk sterk in je schoenen staan.

De NMBS zou waarschijnlijk sterker in haar schoenen staan met één baas !

Boduo
6 januari 2016, 22:58
Kijk eens hoe Renault werd gestructureerd en het jaar erop een enorme vooruitgang boekte. Het is een slechte heelmeester die het mes niet durft bovenhalen.

Renault ?
Dat is toch die fabriek die opgedoekt werd ?
Is dat nu om te lachen ?
Eigenaardige vorm van humor.

Cheminot
6 januari 2016, 23:00
De NMBS zou waarschijnlijk sterker in haar schoenen staan met één baas !

De NMBS heeft maar één baas, Jo Cornu.

Boduo
6 januari 2016, 23:02
De NMBS heeft maar één baas, Jo Cornu.

Ok maar met NMBS bedoel ik ook Infrabel want de een kan onmogelijk bestaan zonder de ander...

Cheminot
6 januari 2016, 23:05
Ok maar met NMBS bedoel ik ook Infrabel want de een kan onmogelijk bestaan zonder de ander...

Infrabel kan gemakkelijk zonder de NMBS. Omgekeerd is een andere zaak, tenzij de NMBS in het buitenland gaat rijden. :)

Jan van den Berghe
6 januari 2016, 23:05
Renault ?
Dat is toch die fabriek die opgedoekt werd ?
Is dat nu om te lachen ?
Eigenaardige vorm van humor.

Hoezo? In de private sector redeneert men als een goede huisvader: als de uitgaven te groot zijn naar het budget, grijp je in. Bij de NMBS kent men de mentaliteit schijnbaar niet om te zaaien naar de zak. Met alle noodlottige gevolgen van dien.

Dus neen, het is niet om te lachen. Renault toont aan dat je soms drastisch moet ingrijpen om een onderneming weer op het goede spoor te brengen. Cornu heeft het al vele maanden eerder gezegd: de NMBS moet hervormd worden als we geloven in de toekomst ervan.

Patrick M.
6 januari 2016, 23:48
Jvdb, u praat over de private sector maar de NMBS is niet privé en zal het nooit worden.
Het enige wat moet hervormd worden zijn het teveel aan bazen bij de NMBS, niets anders.
En het nieuws niet gehoord?
300.000 achterstallige recupdagen moet het personeel van de NMBS nog opnemen.
300.000 recupdagen omdat er te weinig werkvolk is bij de NMBS en nu spreekt men over 6000 personen minder.

Athelas
7 januari 2016, 03:23
Jvdb, u praat over de private sector maar de NMBS is niet privé en zal het nooit worden.
Het enige wat moet hervormd worden zijn het teveel aan bazen bij de NMBS, niets anders.
En het nieuws niet gehoord?
300.000 achterstallige recupdagen moet het personeel van de NMBS nog opnemen.
300.000 recupdagen omdat er te weinig werkvolk is bij de NMBS en nu spreekt men over 6000 personen minder.

U beseft blijkbaar niet dat dat niet het probleem is van het volk. Ons probleem is dat de treinen te vaak staken. Daardoor zijn jullie ook de steun van de bevolking kwijt. 6000 personen minder, het enige wat wij hopen is dat die 6000 uit de stakersgroep komen te beginnen met de afgevaardigden.

Cheminot
7 januari 2016, 04:16
Jvdb, u praat over de private sector maar de NMBS is niet privé en zal het nooit worden.
Het enige wat moet hervormd worden zijn het teveel aan bazen bij de NMBS, niets anders.
En het nieuws niet gehoord?
300.000 achterstallige recupdagen moet het personeel van de NMBS nog opnemen.
300.000 recupdagen omdat er te weinig werkvolk is bij de NMBS en nu spreekt men over 6000 personen minder.

Nee, de NMBS kan ongebreideld schulden blijven opstapelen. De belastingbetaler zal dat blijven betalen naast de jaarlijkse dotatie...

vlijmscherp
7 januari 2016, 08:11
Jvdb, u praat over de private sector maar de NMBS is niet privé en zal het nooit worden.
Het enige wat moet hervormd worden zijn het teveel aan bazen bij de NMBS, niets anders.
En het nieuws niet gehoord?
300.000 achterstallige recupdagen moet het personeel van de NMBS nog opnemen.
300.000 recupdagen omdat er te weinig werkvolk is bij de NMBS en nu spreekt men over 6000 personen minder.

met deze stakingen wordt de privatisering van de NMBS dichter gebracht, dat snappen de vakbonden blijkbaar niet.

Deze staking is trouwens een louter politieke staking, de Waalse vakbonden hebben dit al duidelijk laten blijken, hun doel is het doen vallen van de regering.
Totaal ongeloofwaardig, deze stakingen doen net deze regering aan elkaar klitten.

Patrick M.
7 januari 2016, 14:13
Waar komen die 300.000 recupdagen volgens jullie dan van?
Dat zijn dagen dat het personeel teveel moet komen werken omdat er werkvolk te weinig is maar wel bazen genoeg.
Als mijn baas een dag niet aanwezig is dan rijden de treinen wel, maar als er geen machinist is dan blijft de trein staan, als er geen seingever is dan blijft de trein staan, als de rangeerder de locomotief niet vastmaakt dan blijft de trein staan, enz...

Zwitser
7 januari 2016, 15:07
Waar komen die 300.000 recupdagen volgens jullie dan van?
Dat zijn dagen dat het personeel teveel moet komen werken omdat er werkvolk te weinig is maar wel bazen genoeg.


En er is werkvolk te weinig om dat mensen die in beleefd gezelschap nog over hun job willen kunnen praten niet meer kiezen om voor de NMBS te werken...

Vandaar dat we een nieuw bedrijf moeten oprichten, en de NMBS laten uitdoven.

Patrick M.
7 januari 2016, 15:50
Hoe niet meer voor de NMBS willen werken, het is daar toch goed werken volgens jullie.
Als ik hier de indianenverhalen mag geloven dan hebben de werknemers van de NMBS allemaal 3 maanden verlof per jaar(niet waar), dubbel pensioen(niet waar) en wij mogen allemaal op pensioen op 55 jaar(niet waar) en onze hele familie heeft vrijbiljetten(niet waar).

Dadeemelee
7 januari 2016, 15:55
Ok maar met NMBS bedoel ik ook Infrabel want de een kan onmogelijk bestaan zonder de ander...
Infrabel is de netwerkbeheerder, net zoals er een netwerkbeheerder is voor electriciteit, dat kan perfect gescheiden.

Het enig probleem is dat die in de praktijk nog bijna helemaal vasthangt aan de NMBS.

Cheminot
7 januari 2016, 16:07
Waar komen die 300.000 recupdagen volgens jullie dan van?
Dat zijn dagen dat het personeel teveel moet komen werken omdat er werkvolk te weinig is maar wel bazen genoeg.
Als mijn baas een dag niet aanwezig is dan rijden de treinen wel, maar als er geen machinist is dan blijft de trein staan, als er geen seingever is dan blijft de trein staan, als de rangeerder de locomotief niet vastmaakt dan blijft de trein staan, enz...

Jullie krijgen ook recuperatiedagen als ze eigenlijk niet verdiend zijn. Iemand die 4 maanden ziek thuis is en in een 40-uren stelsel werkt verzamelt toch zijn recuperatiedagen. Cijfers op zich zeggen niks.

Na wat opzoeking is er nog zo een argument van de vakbonden dat nergens op slaat. De 12 uren die een deel van het personeel in de toekomst moet werken. Blijkbaar werken andere Europese spoorwegen al jaren op die manier, zonder enig gevaar voor de veiligheid. De stapel non-argumenten plaatst de staking nog maar eens in een slechter daglicht.

Patrick M.
7 januari 2016, 17:29
Toch geen 12 uur achter elkaar, dan gaan er pas ongelukken gebeuren.

JimmyB
7 januari 2016, 17:40
met deze stakingen wordt de privatisering van de NMBS dichter gebracht, dat snappen de vakbonden blijkbaar niet.

Deze staking is trouwens een louter politieke staking, de Waalse vakbonden hebben dit al duidelijk laten blijken, hun doel is het doen vallen van de regering.
Totaal ongeloofwaardig, deze stakingen doen net deze regering aan elkaar klitten.

Voor mijn part zouden ze een paar maand mogen staken. We zouden dan zien hoe erg we ze nodig hebben.

Misschien moeten we sporen gewoon afbreken en er autowegen van maken. Gedaan met het blokkeren van de economie.

Patrick M.
7 januari 2016, 17:45
Jimmy B, sterk antwoord.
2015 was het recordjaar voor de files in België en gij gaat nog wat files bijmaken.

JimmyB
7 januari 2016, 18:27
Jimmy B, sterk antwoord.
2015 was het recordjaar voor de files in België en gij gaat nog wat files bijmaken.

Alsof de NMBS de oplossing is voor de files. Toen ik nog pendelde merkte ik dat de files na elke stakingsdag groter werden? Reden? Men vond het alternatief van in de file te staan nog niet zo slecht.

Pas op, ik vind het ook niet zo geweldig dat de mensen zich berusten in dit feit.

Maar er zijn andere wegen. Gedecentraliseerde coworking spaces bvb. Hoeveel mensen rijden er elke dag naar hun werk om gewoon hun baas te plezieren? Alsof fysische afstand een bepalende factor is voor productiviteit. Heel ouderwets allemaal. Een langdurige staking bij de NMBS zou de mensen forceren om eens goed na te denken over deze zaken.

Er zouden wel nog meer jobs verloren gaan bij de NMBS, dit is waar, maar jullie stellen zich niet erg klantvriendelijk op en dus verdienen jullie niet beter.

Cheminot
7 januari 2016, 19:31
Toch geen 12 uur achter elkaar, dan gaan er pas ongelukken gebeuren.

Natuurlijk niet achter elkaar, maar dat is wél wat de vakbonden er van maken. Non argumenten dus en een zoveelste reden om deze staking een mislukking te noemen: leugen, na leugen, na leugen...

Athelas
7 januari 2016, 19:33
Jimmy B, sterk antwoord.
2015 was het recordjaar voor de files in België en gij gaat nog wat files bijmaken.

Precies of je staat niet te springen om een maand te staken. Gij gaat zeker met de mensen of de files wat inzitten. Hypocriet.

Boduo
7 januari 2016, 20:28
Precies of je staat niet te springen om een maand te staken. Gij gaat zeker met de mensen of de files wat inzitten. Hypocriet.

Athelas, niet schelden...
Dat is onnodig & het brengt geen aarde aan de dijk.

reservespeler
7 januari 2016, 20:29
Waar komen die 300.000 recupdagen volgens jullie dan van?
Dat zijn dagen dat het personeel teveel moet komen werken omdat er werkvolk te weinig is maar wel bazen genoeg.
Als mijn baas een dag niet aanwezig is dan rijden de treinen wel, maar als er geen machinist is dan blijft de trein staan, als er geen seingever is dan blijft de trein staan, als de rangeerder de locomotief niet vastmaakt dan blijft de trein staan, enz...

Omdat ziek "vieren te weinig gecontroleerd wordt bij het spoor.
Moesten ze dezelfde sancties kunnen opleggen als in de privé ....

reservespeler
7 januari 2016, 20:32
Toch geen 12 uur achter elkaar, dan gaan er pas ongelukken gebeuren.

Vrachtwagenchauffeurs bij Ford werkten 10 uur aan één stuk.
Weinig tot geen ongevallen.

Zij reden 1,5 keer per dag naar Zee Brugge en terug.

reservespeler
7 januari 2016, 20:33
Voor mijn part zouden ze een paar maand mogen staken. We zouden dan zien hoe erg we ze nodig hebben.

Misschien moeten we sporen gewoon afbreken en er autowegen van maken. Gedaan met het blokkeren van de economie.

Grote fabrieken maken gebruik van vervoer over de weg i.p.v. met het spoor.
Ondanks de files veel stipter en veel bedrijfszekerder.

reservespeler
7 januari 2016, 20:34
Jimmy B, sterk antwoord.
2015 was het recordjaar voor de files in België en gij gaat nog wat files bijmaken.

Het spoor zorgt zeker niet voor minder files.

reservespeler
7 januari 2016, 20:34
Jimmy B, sterk antwoord.
2015 was het recordjaar voor de files in België en gij gaat nog wat files bijmaken.

Moesten ze het geld, dat het spoor jaarlijks kost, investeren in wegen, dan hadden wij in België geen enkele file!

Jan van den Berghe
7 januari 2016, 22:35
Jvdb, u praat over de private sector maar de NMBS is niet privé en zal het nooit worden.

Ik zie niet in waarom er andere wetmatigheden zouden gelden. Alleen is het natuurlijk zo dat de vakbonden dermate gefossiliseerde instellingen zijn dat ze op geen andere manier kunnen denken dan de denktrant uit de 19e eeuw.

Jan van den Berghe
7 januari 2016, 22:37
met deze stakingen wordt de privatisering van de NMBS dichter gebracht, dat snappen de vakbonden blijkbaar niet.

Deze staking is trouwens een louter politieke staking, de Waalse vakbonden hebben dit al duidelijk laten blijken, hun doel is het doen vallen van de regering.
Totaal ongeloofwaardig, deze stakingen doen net deze regering aan elkaar klitten.

En wat meer is, de bevolking neemt het aldus op voor de regering. De vakbonden drijven de mensen dus in een richting die ze juist niet willen hebben. Of hoe vakbonden totaal wereldvreemd zijn geworden.

PORSCHE
8 januari 2016, 02:08
Waar komen die 300.000 recupdagen volgens jullie dan van?
Dat zijn dagen dat het personeel teveel moet komen werken omdat er werkvolk te weinig is maar wel bazen genoeg.
Als mijn baas een dag niet aanwezig is dan rijden de treinen wel, maar als er geen machinist is dan blijft de trein staan, als er geen seingever is dan blijft de trein staan, als de rangeerder de locomotief niet vastmaakt dan blijft de trein staan, enz...Als je elke dag om 15 uur stopt en tot 19 uur in café pinten gaat pakken dan is het er toch licht over. Ik kan genoeg cafe's opnoemen die vlakbij een station liggen en waar je namiddags niet binnen geraakt. Allemaal werkvolk van de NMBS.

En waarom zouden bazen moeten wijken en geen werknemers? Jaloers op die hun loon? Misschien ook wat meer moeite gedaan ipv. op café te gaan hangen? Ik vind Jo Cornu nog te braaf. Die zesduizend luierikken hadden al lang op straat moeten staan. Te beginnen met elke staker nu zijn C4 te geven wegens werkweigering. En stoppen met de vakbond jaarlijks 11 miljoen cadeau te doen.

Athelas
8 januari 2016, 02:10
Athelas, niet schelden...
Dat is onnodig & het brengt geen aarde aan de dijk.

De waarheid vertellen en een observatie maken = schelden? Gaan we nu echt een wereld worden waar we zo PC worden dat we hiervoor al op ons achterste gaan staan en afvragen of het kan?

Als hij zich hierdoor beledigd voelt, wel zo zei het. Acties en woorden zorgen voor reacties en tegenwoord. Wanna feel offended? Well, feel offended. Dat doet geen pijn hoor. Dat doet geen kwaad. Dat is deel van het leven.

PORSCHE
8 januari 2016, 02:15
Hoe niet meer voor de NMBS willen werken, het is daar toch goed werken volgens jullie.
Als ik hier de indianenverhalen mag geloven dan hebben de werknemers van de NMBS allemaal 3 maanden verlof per jaar(niet waar), dubbel pensioen(niet waar) en wij mogen allemaal op pensioen op 55 jaar(niet waar) en onze hele familie heeft vrijbiljetten(niet waar).Werken is nu wel juist een woord dat ze bij de NMBS niet kennen. Met 9 man staan zien hoe er 1ne een vijs an het losdraaien is. Dikwijls gneoeg die gasten op een spoor bezig gezien. Een familielid werkt in Mechelen aan het spoor. Die is nog nooit moe naar huis gegaan. Zegt hij zelf. Wel veel zat. Het lastigste aan zijn job is volgens hem het tempo van pinten drinken kunnen volgen. Maar hij wordt er 100 jaar zegt hij want het werktempo is er eentje van een slak.

Toch geen 12 uur achter elkaar, dan gaan er pas ongelukken gebeuren.Wat geen 12 uur? Werken (aanwezig zijn). Wat een watjes zijn het daar :D En dan klagen dat ze ocharme 50 minuten langer aanwezig gaan moeten zijn. Maar die tellen nog in overminuten en elke minuut langer op het werk is minder pinten drinken.

Athelas
8 januari 2016, 02:22
Wat geen 12 uur? Werken (aanwezig zijn). Wat een watjes zijn het daar :D En dan klagen dat ze ocharme 50 minuten langer aanwezig gaan moeten zijn. Maar die tellen nog in overminuten en elke minuut langer op het werk is minder pinten drinken.

Neen, je begrijpt het niet. Jij ... werkt niet voor de nmbs. Jij kan onmogelijk weten hoeveel zwaarder hun beroep wel niet is dan eender welk ander beroep in eender welk ander land. Ze hebben nog 300,000 recup dagen staan. ZO zwaar is het daar, snap je? ZO ZWAAR. Ach laat maar. Je kan dat onmogelijk snappen zonder er gewerkt te hebben.

Patrick M.
8 januari 2016, 16:28
40 urenweek naar 38 urenweek naar 36 urenweek met loonverlies maar toch 40 uren werken per week en zelfs 56 uren per week.
Afspraak was daarbij 13 bijkomende kredietdagen per jaar voor de teveel gewerkte uren en volk bij aannemen.
Geen volk bij aangenomen met als gevolg die vele recupdagen.
Geen recupdagen kunnen nemen door te weinig werkvolk.
En dan nu het schandalig vinden dat er zoveel recupdagen zijn.
Maar voor die recupdagen hebben we gewerkt.
Als uwe baas vraagt om op een zondag te komen werken dan wilt ge die zondag toch ook betaald zijn en die zondag in recup terug nemen.
Of wordt die zondag in het zwart betaald?
Bij de NMBS kan dit niet.

Dadeemelee
8 januari 2016, 16:32
40 urenweek naar 38 urenweek naar 36 urenweek met loonverlies maar toch 40 uren werken per week en zelfs 56 uren per week.
Afspraak was daarbij 13 bijkomende kredietdagen per jaar voor de teveel gewerkte uren en volk bij aannemen.
Geen volk bij aangenomen met als gevolg die vele recupdagen.
Geen recupdagen kunnen nemen door te weinig werkvolk.
En dan nu het schandalig vinden dat er zoveel recupdagen zijn.
Maar voor die recupdagen hebben we gewerkt.
Als uwe baas vraagt om op een zondag te komen werken dan wilt ge die zondag toch ook betaald zijn en die zondag in recup terug nemen.
Of wordt die zondag in het zwart betaald?
Bij de NMBS kan dit niet.
Was dat niet de schuld van De Scheermaker die met cadeautjes begon te gooien (oa ook de vakbonden geld toestoppen) om zo weinig mogelijk met zijn andere meer belangrijke bezigheden gestoord te worden.

Patrick M.
8 januari 2016, 16:34
De Scheermaker, vertrokken bij de NMBS met een afscheidspremie van 800.000€.
En nu met de NVA, zegt toch genoeg.

JimmyB
11 januari 2016, 17:50
De Scheermaker, vertrokken bij de NMBS met een afscheidspremie van 800.000€.
En nu met de NVA, zegt toch genoeg.

Volgens mij zijn er zeker management fouten begaan in het verleden. Ik herinner me het ABX debacle en de sale en leaseback operaties. Dit was echter vooral in de Schouppe tijd, ik weet niet wie er toen aan de macht was maar het was duidelijk met instemming van de politiek.

Er worden wel meer dergelijke truuken van de foor gebruikt die ons (=belastingsbetaler) later zuur opbreken.

Uiteindelijk zou het wel kunnen wet je stelt let de recup ed. Maar dan zijn jullie voor een deel door jullie eigen vakbonden in het zak gezet.

Patrick M.
11 januari 2016, 19:01
Ik wacht de besprekingen van morgen af en hoop van harte dat er dan stakingsaanvragen volgen voor februari door de Vlaamse en Waalse spoorbonden.

Cheminot
11 januari 2016, 19:07
Ik wacht de besprekingen van morgen af en hoop van harte dat er dan stakingsaanvragen volgen voor februari door de Vlaamse en Waalse spoorbonden.

De bonden hebben maandenlang niks gedaan tijdens de onderhandelingen. Zo overtuigd van hun eigen gelijk...

Patrick M.
12 januari 2016, 11:29
We leven nog altijd in een democratie dus onderhandelingen van vandaag afwachten.

Cheminot
12 januari 2016, 12:21
We leven nog altijd in een democratie dus onderhandelingen van vandaag afwachten.

De aanpassingen zijn ook democratisch gestemd met een gewone meerderheid...

Patrick M.
12 januari 2016, 12:28
Maar om een geldige stemming te hebben, heb je bij de NMBS een 2/3 meerderheid nodig en die was er niet.

Cheminot
12 januari 2016, 16:35
Maar om een geldige stemming te hebben, heb je bij de NMBS een 2/3 meerderheid nodig en die was er niet.

Niet voor alle beslissingen...

Patrick M.
12 januari 2016, 18:37
Maar nu is er wel beslist dat de stakingen niet doorgaan, jammer maar het is zo.

reservespeler
2 april 2016, 13:26
Maar om een geldige stemming te hebben, heb je bij de NMBS een 2/3 meerderheid nodig en die was er niet.

Waarom is er een 2/3 meerderheid nodig?

reservespeler
2 april 2016, 13:27
Maar nu is er wel beslist dat de stakingen niet doorgaan, jammer maar het is zo.

Gelukkig maar voor jullie.

Patrick M.
2 april 2016, 17:24
Oud nieuws, waar komt gij nog mee af.
Maar niet getreurd, er zullen nog wel stakingen komen bij de NMBS.

reservespeler
10 april 2016, 16:32
Oud nieuws, waar komt gij nog mee af.
Maar niet getreurd, er zullen nog wel stakingen komen bij de NMBS.

Oud nieuws?
Graag antwoorden op mijn vragen a.u.b.

Patrick M.
10 april 2016, 17:03
Oud nieuws?
Graag antwoorden op mijn vragen a.u.b.

Nieuw nieuws, de vakbonden in België zijn furieus.
Ziet er goed uit voor stakingen die kunnen volgen.
BBQ ontstoffen en voorraadje bier halen.
Smakelijk en schol.

reservespeler
10 april 2016, 17:05
Nieuw nieuws, de vakbonden in België zijn furieus.
Ziet er goed uit voor stakingen die kunnen volgen.
BBQ ontstoffen en voorraadje bier halen.
Smakelijk en schol.

Ik denk niet dat het zover zal komen.
Vakbonden moeten in deze tijden hun verantwoordelijkheid opnemen.
Verantwoordelijkheid opnemen is niet hetzelfde als staken.

Patrick M.
10 april 2016, 17:07
Ik denk niet dat het zover zal komen.
Vakbonden moeten in deze tijden hun verantwoordelijkheid opnemen.
Verantwoordelijkheid opnemen is niet hetzelfde als staken.

We zullen afwachten maar ik heb nu wel een beetje hoop.

reservespeler
10 april 2016, 17:09
We zullen afwachten maar ik heb nu wel een beetje hoop.

Of een hoopje? :lol:

Vakbonden beseffen (dat hoop ik toch) dat het zo niet verder kan in dit land, dat de loonkost te hoog is.

Het is absurd om mensen in drukke periodes overuren uit te betalen en in minder drukke periodes dezelfde mensen op kosten van de staat thuis te laten.

Patrick M.
10 april 2016, 17:23
Of een hoopje? :lol:

Vakbonden beseffen (dat hoop ik toch) dat het zo niet verder kan in dit land, dat de loonkost te hoog is.

Het is absurd om mensen in drukke periodes overuren uit te betalen en in minder drukke periodes dezelfde mensen op kosten van de staat thuis te laten.

Laat iedereen 8 uur per dag of nacht werken.
Voor iedere werknemer hetzelfde.
5 dagen per week.
En voor wie dan zaterdag, zondag of feestdag werkt een extra centje.
En dagen terug te nemen natuurlijk.

reservespeler
10 april 2016, 17:25
Laat iedereen 8 uur per dag of nacht werken.
Voor iedere werknemer hetzelfde.
5 dagen per week.
En voor wie dan zaterdag, zondag of feestdag werkt een extra centje.
En dagen terug te nemen natuurlijk.

Dus u gaat akkoord om van de 38 urenwerkweek af te stappen.

Patrick M.
10 april 2016, 17:41
Dus u gaat akkoord om van de 38 urenwerkweek af te stappen.

40 uren werken per week en de overuren terug te nemen in dagen.
Per 4 weken 1 dag extra thuis.
Sommige weken werk ik zelfs 56 uren per week.
Gelijk volgende week, 7 dagen de vroege shift.
8 uren X 7 dagen werken = 56 uren gewerkt.
En overuren terug te geven in dagen en niet uit betalen want dat zijn extra inkomsten voor de schatkist op de kap van het werkvolk.

reservespeler
17 april 2016, 08:25
40 uren werken per week en de overuren terug te nemen in dagen.
Per 4 weken 1 dag extra thuis.
Sommige weken werk ik zelfs 56 uren per week.
Gelijk volgende week, 7 dagen de vroege shift.
8 uren X 7 dagen werken = 56 uren gewerkt.
En overuren terug te geven in dagen en niet uit betalen want dat zijn extra inkomsten voor de schatkist op de kap van het werkvolk.

Daar is toch niets op tegen.
De eerste 130 uren krijg je zelfs een belastingvermindering.

Patrick M.
17 april 2016, 17:29
Daar is toch niets op tegen.
De eerste 130 uren krijg je zelfs een belastingvermindering.

Nog belastingvermindering, en ik heb al belastingen terug gekregen.
2 weken naar New-York.

reservespeler
24 april 2016, 11:16
Nog belastingvermindering, en ik heb al belastingen terug gekregen.
2 weken naar New-York.

mèt den traing?

Patrick M.
24 april 2016, 13:00
mèt den traing?

Heeft u hetzelfde woordenboek als schoofke?
Eerst met de trein van... naar Brussel luchthaven(station is terug open) en dan met het vliegtuig tot New-York.

reservespeler
24 april 2016, 14:12
Heeft u hetzelfde woordenboek als schoofke?
Eerst met de trein van... naar Brussel luchthaven(station is terug open) en dan met het vliegtuig tot New-York.

Ik heb enkel een ABN woordenboek, dat van Schoof ken ik niet.

Patrick M.
24 april 2016, 22:05
mèt den traing?

Dit staat nochtans niet in een woordenboek.

Jan van den Berghe
24 april 2016, 22:09
Franstalige, Nederlandstalige en Duitstalige spoorbonden zouden gezamelijk klacht moeten neerleggen tegen de directie van de NMBS omdat ze afspraken niet nakomen.

Als de afspraken flagrant niet nagekomen worden, waarom reageren die andere spoorbonden dan niet?

Patrick M.
24 april 2016, 22:21
Als de afspraken flagrant niet nagekomen worden, waarom reageren die andere spoorbonden dan niet?

Omdat de groen en blauw te laf zijn om te reageren en omdat ze geen ballen aan hun lijf hebben.
Of omdat ze denken dat de rooi het maar moeten oplossen.
Of misschien omdat ze hun leden geen stakingsgeld willen uit betalen.

Jan van den Berghe
24 april 2016, 23:07
Omdat de groen en blauw te laf zijn om te reageren en omdat ze geen ballen aan hun lijf hebben.

Daar geloof ik hoegenaamd niets van. Als de directie dermate in de fout gaat, staat iedere vakbond op. Een goal maken voor een open doel laat niemand liggen.

Jan van den Berghe
24 april 2016, 23:08
Of misschien omdat ze hun leden geen stakingsgeld willen uit betalen.

Indien het gaat om contractueel vastgelegde afspraken kan de werkgever voor de rechtbank gedaagd worden en kunnen de werknemers schadevergoedingen krijgen.

reservespeler
25 april 2016, 06:43
Indien het gaat om contractueel vastgelegde afspraken kan de werkgever voor de rechtbank gedaagd worden en kunnen de werknemers schadevergoedingen krijgen.

Niet te moeilijk doen het moet begrijpbaar blijven voor onze vriend.

Patrick M.
25 april 2016, 09:40
Niet te moeilijk doen het moet begrijpbaar blijven voor onze vriend.

Ik begrijp het maar al te goed maar in uw denkwereld van altijd gelijk te hebben en de enige juiste mening te hebben gelooft u dat ik het niet kan begrijpen.
Maar dat is uw goed recht.

reservespeler
25 april 2016, 17:05
Ik begrijp het maar al te goed maar in uw denkwereld van altijd gelijk te hebben en de enige juiste mening te hebben gelooft u dat ik het niet kan begrijpen.
Maar dat is uw goed recht.

Het is inderdaad mijn goed recht uit te gaan van mijn eigen groot gelijk.
Anders heeft een discussie ook geen enkele zin.

Patrick M.
25 april 2016, 17:07
Het is inderdaad mijn goed recht uit te gaan van mijn eigen groot gelijk.
Anders heeft een discussie ook geen enkele zin.

Nu is het al uw eigen groot gelijk.
Erg koud en eenzaam daarboven.

reservespeler
25 april 2016, 17:08
Nu is het al uw eigen groot gelijk.
Erg koud en eenzaam daarboven.

Begrijpt u dat echt niet of bent u een supertrol zonder voorgaande?

Patrick M.
25 april 2016, 17:10
Begrijpt u dat echt niet of bent u een supertrol zonder voorgaande?

Maar u heeft zelf geschreven...mijn eigen groot gelijk.

reservespeler
25 april 2016, 17:11
Maar u heeft zelf geschreven...mijn eigen groot gelijk.

En de rest niet gelezen? Of niet begrepen?

Patrick M.
25 april 2016, 17:19
En de rest niet gelezen? Of niet begrepen?

Al de rest gelezen en begrepen.
Maar u heeft niet alles gelezen omdat u een beetje lui bent,
en dat zijn uw eigen woorden.

Wapper
1 augustus 2016, 00:08
En toen viel het stil..

reservespeler
1 augustus 2016, 07:16
En toen viel het stil..

Inderdaad.

Patrick M.
1 augustus 2016, 11:00
Inderdaad.

Het is inderdaad stil aan de overkant.
Ik was aan het wachten op een tegenbericht, het heeft een tijdje geduurd.
Het zal met het verlof te maken hebben.

reservespeler
1 augustus 2016, 11:02
Het is inderdaad stil aan de overkant.
Ik was aan het wachten op een tegenbericht, het heeft een tijdje geduurd.
Het zal met het verlof te maken hebben.

Wachten doen we al genoeg in het leven.
Veel mensen wachten op den trein.
Vandaag een mooi artikel in HBVL.

Patrick M.
1 augustus 2016, 11:06
Wachten doen we al genoeg in het leven.
Veel mensen wachten op den trein.
Vandaag een mooi artikel in HBVL.

Link naar HBVL?

reservespeler
1 augustus 2016, 11:09
Link naar HBVL?

Te lui om zelf te zoeken met de zoekmachine?
Waarschijnlijk is het artikel zelf betalend.

Vrijheideerst
1 augustus 2016, 11:09
Te lui om zelf te zoeken met de zoekmachine?
Waarschijnlijk is het artikel zelf betalend.

Bij een vakbond zijn moedigt luiheid aan.

Patrick M.
1 augustus 2016, 11:10
Te lui om zelf te zoeken met de zoekmachine?
Waarschijnlijk is het artikel zelf betalend.

U heeft mij ook al gevraagd om een link te posten.
U heeft mij zelf al verweten dat ik niet wist hoe je een link moest posten.(tegendeel is bewezen)
Doe het nu dan ook en post die link.

reservespeler
4 augustus 2016, 19:12
U heeft mij ook al gevraagd om een link te posten.
U heeft mij zelf al verweten dat ik niet wist hoe je een link moest posten.(tegendeel is bewezen)
Doe het nu dan ook en post die link.

In een andere draad is de link.

Patrick M.
5 augustus 2016, 12:03
In een andere draad is de link.

Is gemakkelijk geschreven.
Post die link toch gewoon of is dat te moeilijk?

Wapper
5 augustus 2016, 20:37
Is gemakkelijk geschreven.
Post die link toch gewoon of is dat te moeilijk?

Dat is wel een vreemde vraag voor iemand die er zelf nog nooit in geslaagd is hier een link te plaatsen naar een nieuwsbron. :rofl:

Patrick M.
6 augustus 2016, 16:28
Dat is wel een vreemde vraag voor iemand die er zelf nog nooit in geslaagd is hier een link te plaatsen naar een nieuwsbron. :rofl:

Maar ik ben het aan het leren en het is mij al gelukt.
Dus...

Wapper
6 augustus 2016, 19:10
Maar ik ben het aan het leren en het is mij al gelukt.
Dus...

Dus wat?...

reservespeler
6 augustus 2016, 20:10
Maar ik ben het aan het leren en het is mij al gelukt.
Dus...

Dus moet je gewoon op die andere draad kijken.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=8182038&postcount=1

Patrick M.
6 augustus 2016, 20:37
Dus moet je gewoon op die andere draad kijken.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=8182038&postcount=1

Dit is een andere link maar niet de link die ik bedoelde.
Of kon u dat niet uit mijn vraag afleiden?
Wat was dat ook alweer wat u schreef over begrijpend lezen?
Pot...ketel...

reservespeler
6 augustus 2016, 21:03
Dit is een andere link maar niet de link die ik bedoelde.
Of kon u dat niet uit mijn vraag afleiden?
Wat was dat ook alweer wat u schreef over begrijpend lezen?
Pot...ketel...

Je hebt volkomen gelijk, het moest de link zijn naar die studente.
Ik zal mijn best doen, speciaal voor u mijn beste.

Liefst zonder d(r)ank!

http://forum.politics.be/showthread.php?t=233849

Patrick M.
6 augustus 2016, 21:42
Je hebt volkomen gelijk, het moest de link zijn naar die studente.
Ik zal mijn best doen, speciaal voor u mijn beste.

Liefst zonder d(r)ank!

http://forum.politics.be/showthread.php?t=233849

Met d(r)ank.

reservespeler
7 augustus 2016, 15:00
Met d(r)ank.

Graag gedaan, dank was echt niet nodig.

Patrick M.
7 augustus 2016, 17:25
Graag gedaan, dank was echt niet nodig.

Was wel nodig.
Want anders schrijft u dat ik onbeleefd ben.
Bij deze is dus het tegendeel bewezen.

reservespeler
7 augustus 2016, 18:56
Was wel nodig.
Want anders schrijft u dat ik onbeleefd ben.
Bij deze is dus het tegendeel bewezen.

Eén zwaluw maakt de lente niet.

Patrick M.
8 augustus 2016, 08:48
Eén zwaluw maakt de lente niet.

Misschien wel, wie zal het zeggen.