PDA

View Full Version : Swingende staten


Vlaanderen_onafhankelijk
30 oktober 2004, 14:15
Volgens de website www.amerikakiest.nl (http://www.amerikakiest.nl) heeft Bush 190 kiesmannen zo goed als achter zich, Kerry heeft 168 en er zijn nog 183 kiesmannen te 'winnen'.

Over de swing states is al het één en ander gezegd. Als je op het interactieve kaartje http://www.nos.nl/amerikakiest/de_50_staten/index.html kijkt, kun je de verwachtingen zien. Zo zie je de staten waar Kerry zo goed als zeker wint in het blauw, de staten waar Bush zo goed als zeker wint in het rood. De swing states staan diagonaal gearceerd in de kleur van de winnende partij in 2000.

Wat zijn nu jullie verwachtingen? Welke staten gaan naar de Democraten en welke naar de Republikeinen?

Pennsylvania

21 kiesmannen

Eén van de staten met een groot contrast. Het platteland stemt Republiekeins, in de grootstad Philadelphia won Gore in 2000 overweldigend van Bush. De staat verkeerd(e) in recessie en dat kan Bush stemmen kosten. Is eveneens de thuisstaat van Tereza Kerry.

Ik denk dat Kerry hier de overwinning op zak gaat hebben. In Philadelphia gaat hij sowieso weer de stemmen binnenhalen en ook op het platteland liggen er nu meer mogelijkheden dan voor Gore in 2000, mede door de recessie waardoor de staat getroffen is.


Ohio

20 kiesmannen

Een conservatieve staat, maar toch. Bush won in 2000 met het kleinste verschil in een toch al vrij conservatieve staat, en de afgelopen 4 jaren gingen er een hele hoop banen verloren, die Bush zeker voor een deel aangerekend gaan worden.

Ook deze staat gaat volgens mij naar Kerry. Bush had al veel moeite om de staat binnen te rijven, ondanks haar conservatieve karakter, en ook deze staat gaat gebukt onder een serieuse economische malaise.


Florida

27 kiesmannen

Vier jaar gelenden natuurlijk hét speerpunt van de verkiezingen en de staat waar Bush uiteindelijk het presidentschap won. Ook nu dreigen de verkiezingen er serieus in de war gestuurd te worden.

Dubbeltje op zijn kant. Enerzijds maakt Kerry een kans bij de grote latino- en zwarte gemeenschap, als die al willen gaan stemmen. De vele Cubanen in Florida stemden vroeger Republikeins, maar nu Bush hen opgelegd heeft minder grote sommen naar hun thuisland te sturen, zouden zij hun steven misschien kunnen wenden.
Bush heeft in deze staat grote twee voordelen over Kerry. Enerzijds is er natuurlijk de aanwezigheid van broer Jeb, als gouverneur, anderzijds heb je ook een vrij grote gepensioneere gemeenschap. Hier scoorde Bush door de MediCare-wet aan te passen die de medicamenten voor ouderen goedkoper moet maken.


Arizona

10 kiesmannen.

Een van nature uit nogal conservatieve staat, die steeds democratischer wordt door grote groepen latijnse immigranten. Ging in 2000 naar Bush met 6% verschil, maar nu maakt ook Kerry er een grote kans.

Het zou mij niet verbazen moest deze staat naar Kerry gaan met de groter wordende latijnse gemeenschap en in analogie met grote buur Californië.


Nevada

6 kiesmannen.

Stemde traditioneel republikeins, maar in 2000 won Bush nog maar nipt met 4% verschil. Hij heeft zich niet bijster populair gemaakt omdat hij nucleair afval in de staat wil dumpen en bovendien heeft ook deze staat, net zoals Arizona, veel inwijkelingen vanuit Californië, waar traditioneel democratisch gestemd wordt.

Gaat, denk ik, naar Kerry.


Washington

11 kiesmannen.

Deze staat stemde in 2000 op Gore. Het gaat hen economisch voor de wind dankzij reuzen zoals Microsoft of Boeïng die in Washington hun thuisbasis hebben.
Kerry zal moeten zorgen dat hij veel linkse kiezers voor zich kan winnen die ook voor Nader kunnen kiezen.

Ik denk dat Kerry wel zal winnen. Ook hier het traditionele beeld. De mensne in de grootstad en aan de kust stemmen Democratisch, zij op het platteland republikeins. Als Kerry de linkse kiezers kan winnen is deze staat binnen.


Oregon

11 kiesmannen.

Van oorsprong conservatieve staat wordt alsmaar progressiever. Clinton won er in '92 en '96, maar in 2000 haalde Gore het nipt met minder dan een half procent. Is doorheen de jaren '90 een nogal linkse staat geworden en is altijd een succes voor Nader.

Als Kerry ook hier kan afrekenen met Nader, is ook deze staat binnen voor de democraten.


New Mexio

5 kiesmannen.

Staat met twee gezichten. Het aan Texas grenzende Zuid-Oosten stemt republikeins, zowat de rest democratisch. In New Mexico bevinden zich veel militairen die normaliter op de president stemmen.

Ik zie deze staat naar Bush gaan. Het grenst tenslotte aan een enorm republiekens bastion en ook veel militairen zullen op de zittende president stemmen.


Arkansas

6 kiesmannen.

Ging in '92 en '96 naar Clinton die er een thuismatch speelde, maar in 2000 naar Bush.

Deze staat is voor Kerry. Gore verloor in 2000 wel, maar Kerry roept nu de hulp in van Bill Clinton (nog steeds enorm populair in de VS), wat Gore niet deed.


Missouri

11 kiesmannen.

Traditionele swingstate. Ging in 2000 naar Bush. Het noorden is progressief, het zuiden conservatief.

Deze staat gaat volgens mij weer nipt naar Bush.


Minnesota

10 kiesmannen.

Een staat waar onafhankelijken het goed doen. Nader won in 2000 5% in Minnesote en zodoende bleef Gore Bush nog maar net voor.

Ook hier het traditionele liedje. Scoort Nader goed, dan is Bush binnen. Scoort Nader zwak, dan is Kerry binnen. Dit is al de derde staat waar Nader stoorzender is. Gaat volgens mij desalnietemin naar Kerry.


Iowa

7 kiesmannen.

Traditioneel een democratische staat, maar in 2000 won Gore met het allerkleinste verschil.

Gaat ook naar Kerry, net zoals de overgrote meerderheid van het noord-oosten van de VS, waar Iowa toch nog steeds dicht aanleunt.


Wisconsin

10 kiesmannen.

Overwegend democratische staat waar ook weer ene Nader de kop opsteekt. Bij de Open Primary, waar ook republikeinen en onafhankelijken mochten meespelen, won Kerry, in tegenstelling tot de meeste andere staten, niet. Hij verloor van... John Edwards.

Deze staat is binnen voor Kerry. Bij de open primary verloor hij van zijn eigen running mate, die het goed deed bij de gematigde blanke man. Samen staan ze sterk in deze staat.


Michigan

17 kiesmannen.

Was tot de jaren '80 democratisch tot de arbeiders in deze staat, door de recessie, de democraten moe werden en stemden voor de republikeinen. De staat ging vanaf Clinton weer terug naar de democraten.

Ook nu gaat Kerry winnen. Michigan, bekend van Detroit, zat weer in een recessie en dat gaat Bush stemmen kosten. Is met 17 kiesmannen lang niet onbelangrijk.


West-Virginia

5 kiesmannen.

Historisch democratische staat die in 2000 eerder verassend op Bush stemden. Bush voerde de importheffingen in om zich van 'staalstaat' W-Virginia te verzekeren, maar moest dat onder druk van de WTO weer afschaffen wat hem duur te staan kan komen.

Ook moeilijk te bepalen. Kerry maakt kans, ook al moet hij oppassen. De versoepeling van de wapenwetten speelt in het voordeel van Bush, deze wetten kostten in 2000 Gores kop, toen hij ijverde voor een verstrenging.


New Hampshire

4 kiesmannen.

Traditioneel republikeins. Al maakt Kerry, door de inwijking van vele New Yorkers en door de buurstaat Massachusets, een grote kans op de overwinning. Gaat volgens mij naar Kerry.


Massachusets

4 kiesmannen.

Zal naar Kerry gaan. Speelt er een thuismatch en scoort goed met zijn milieuplannen.


Conclusie
Als ik mijn verwachtingen optel, haalt Kerry al 274 kiesmannen en is hij dus de nieuwe president.

De EU zou wel eens de boosdoener kunnen zijn voor Bush. De importheffingen op staal moesten afgeschaft worden door de WTO en dat kwam meestal voort uit een klacht van de EU. Mede hierdoor belanden de staten Ohio en Pennsylvania in Kerry's mandje en in mindere mate Michigan waar Detroit een grote rol zal spelen en die door de auto-industrie ook nogal afhankelijk is van de staalindustrie.

Als Kerry kan afrekenen met Nader is hij zeker van het Witte Huis. Dan mogen sommige staten alsnog naar Bush gaan, dan wint Kerry nog in de staten waar nogal wat linksen wonen.

Als Kerry Nader niet kan afhouden en één van de recessiestaten Ohio, Pennsylvania en Michigan, door het condervatieve platteland, toch naar Bush gaat speelt Florida plots een vooraanstaande rol, en ik denk dat Bush daar ook dit jaar weer gaat winnen.

Veel hangt dit jaar dus af van Nader. Verliest Bush het Witte Huis, dan heeft hij dat voor een niet gering aandeel aan de EU te danken. Verliest Kerry de verkiezingen, mat Nader zich aan een boeketje vanuit Texas verwachten.

Eigenlijk toch frappant dat een Nader, die weet dat hij kansloos is, toch in het voordeel van Bush werkt door mee te willen spelen met de grote jongens. Hierdoor handhaafd hij een conservatieve president in plaats een progressievere president het Witte Huis in te helpen.

Tantist
30 oktober 2004, 14:33
Hmmm... Ik had een deja vu toen ik dat kaartje zag

Ik had het al bijna opgegeven, tot ik besefte dat sommige van die afbakeningen merkwaardig goed overeenkomen met de Nine Nations of America van Joel Garreau (http://www.harpercollege.edu/mhealy/g101ilec/namer/nac/nacnine/na9intro/nacninfr.htm)

http://www.harpercollege.edu/mhealy/geogres/maps/nagif/na9nat2.gif