PDA

View Full Version : Nieuwe minister mobiliteit schrapt poortjes in de stations.


Patrick M.
13 mei 2016, 17:06
Bellot, de nieuwe minister van mobiliteit laat het plan varen om toegangspoortjes in de stations te installeren ter waarde van 58,5 miljoen euro.
Dat was nochtans een plan van zijn partijgenoot minister Galant.
Maar nu gaan de toegangspoortje of veiligheidspoortjes er niet komen.
Daaraan zie je dat de regering kiest voor het geld ipv de veiligheid van de burgers in dit land.
Waarschijnlijk hebben ze die 58,5 miljoen euro voor iets anders nodig.

DewareJakob
13 mei 2016, 17:07
Bellot, de nieuwe minister van mobiliteit laat het plan varen om toegangspoortjes in de stations te installeren ter waarde van 58,5 miljoen euro.
Dat was nochtans een plan van zijn partijgenoot minister Galant.
Maar nu gaan de toegangspoortje of veiligheidspoortjes er niet komen.
Daaraan zie je dat de regering kiest voor het geld ipv de veiligheid van de burgers in dit land.
Waarschijnlijk hebben ze die 58,5 miljoen euro voor iets anders nodig.

De stakingen kosten het land te veel.

Jan van den Berghe
13 mei 2016, 17:22
Bellot, de nieuwe minister van mobiliteit laat het plan varen om toegangspoortjes in de stations te installeren ter waarde van 58,5 miljoen euro.
Dat was nochtans een plan van zijn partijgenoot minister Galant.
Maar nu gaan de toegangspoortje of veiligheidspoortjes er niet komen.
Daaraan zie je dat de regering kiest voor het geld ipv de veiligheid van de burgers in dit land.
Waarschijnlijk hebben ze die 58,5 miljoen euro voor iets anders nodig.

Bij mijn weten waren de vakbonden tegen die poortjes.

Patrick M.
13 mei 2016, 18:11
Bij mijn weten waren de vakbonden tegen die poortjes.

Veiligheid komt voor mij op de eerste plaats maar er is nu een duidelijk bewijs dat de Belgische regering kiest voor de centen ipv de veiligheid van de mensen en de reizigers.

Jan van den Berghe
13 mei 2016, 18:13
Veiligheid komt voor mij op de eerste plaats maar er is nu een duidelijk bewijs dat de Belgische regering kiest voor de centen ipv de veiligheid van de mensen en de reizigers.

De vakbonden stelden dat die poortjes niet bedoeld waren om de veiligheid van de reiziger te garanderen, maar om het mogelijk te maken een aantal kaartjesknippers nutteloos te maken.

Hoeveel ongelukken gebeuren er wel jaarlijks door het ontbreken van poortjes? D�*t zou ik wel eens willen weten.

Wapper
13 mei 2016, 19:20
Veiligheid komt voor mij op de eerste plaats maar er is nu een duidelijk bewijs dat de Belgische regering kiest voor de centen ipv de veiligheid van de mensen en de reizigers.

Ik kom al eens in Antwerpen-Centraal en Brussel-Centraal en het valt me telkens op dat er in de inkomhal veel meer mensen op een hoop staan dan op de perrons.
Als plofterrorist zou ik weten waar ik best toesla.
Het enige wat die poortjes kunnen tegenhouden is ongewenst volk dat helemaal niet van plan is de trein te nemen.
Bovendien zorgen die poortjes voor wachttijden op de piekuren.
Mooie besparing dus.

De schoofzak
13 mei 2016, 19:52
Als je in Koksijde de trein opstapt, om tot in een van de Brusselse grote stations uit te stappen, dan zie ik weinig nut in poortjes.

Ge kunt daar een treinkaartje kopen. Aan een automaat. That's it. De cafetaria is in handen van een privé uitbaaster.

http://www.beachhouse.be/sites/default/files/station_koksijde_bus_800x500.jpg

Patrick M.
14 mei 2016, 13:21
Maar het bewijs is weeral eens geleverd dat de Belgische regering kiest voor de centen ipv de veiligheid der Belgen.

Zeus
14 mei 2016, 19:55
Poortjes zijn niks dan miserie. Defecten, wachtrijen, evacuatieproblemen,...
En hoe maakt dat stations veiliger? Schrikt de kostprijs van een ticket terroristen af, misschien?

Daarbij komt ook nog eens dat stationstunnels (die vaak openbare straten zijn en dus simpelweg niet mogen afgesloten worden) de snelste verbindingsweg zijn tussen 2 stadsdelen voor voetgangers (vb. Leuven en Kessel-Lo)

Ten slotte straf je ook nog eens de handelszaken in stations door een belangrijk deel van hun cliënteel, de niet-reiziger, toegang te ontzeggen.

De schoofzak
14 mei 2016, 20:39
Maar het bewijs is weeral eens geleverd dat de Belgische regering kiest voor de centen ipv de veiligheid der Belgen.

Ik vind een veilige grote markt even belangrijk dan een veilig station.

Moeten we dan op elke hoek van elke straat een poortje zetten ?

.

Bobke
14 mei 2016, 21:44
Bellot, de nieuwe minister van mobiliteit laat het plan varen om toegangspoortjes in de stations te installeren ter waarde van 58,5 miljoen euro.
Dat was nochtans een plan van zijn partijgenoot minister Galant.
Maar nu gaan de toegangspoortje of veiligheidspoortjes er niet komen.
Daaraan zie je dat de regering kiest voor het geld ipv de veiligheid van de burgers in dit land.
Waarschijnlijk hebben ze die 58,5 miljoen euro voor iets anders nodig.

Om aan de eisen van de stakers tegemoet te komen?

Patrick M.
15 mei 2016, 10:07
Om aan de eisen van de stakers tegemoet te komen?

Dan moet u mij nu eens uitleggen wat die poortjes met de eisen van de stakers te maken hebben?

Bobke
15 mei 2016, 10:50
Dan moet u mij nu eens uitleggen wat die poortjes met de eisen van de stakers te maken hebben?
Niets, maar de besparingen die ze daar mee realiseren wel.
Ge snapt toch dar een € maar een keer kan uirgegeven worden?

Jan van den Berghe
15 mei 2016, 17:29
Maar het bewijs is weeral eens geleverd dat de Belgische regering kiest voor de centen ipv de veiligheid der Belgen.

Dan stelt u nu dat de vakbonden tegen de veiligheid waren. De vakbonden waren immers tegen dat plan.

Jan van den Berghe
15 mei 2016, 17:30
Poortjes zijn niks dan miserie. Defecten, wachtrijen, evacuatieproblemen,...
En hoe maakt dat stations veiliger? Schrikt de kostprijs van een ticket terroristen af, misschien?

Hebt u dan ergens rampzalige berichten gelezen over het functioneren van de Londense metro?

Jan van den Berghe
15 mei 2016, 17:34
Ten slotte straf je ook nog eens de handelszaken in stations door een belangrijk deel van hun cliënteel, de niet-reiziger, toegang te ontzeggen.

In de treinstations van Londen staan er ook poortjes. Alleen staan die aan de toegang tot de perrons. De rest van de stations blijven vrij toegankelijk.

Zeus
15 mei 2016, 19:17
Hebt u dan ergens rampzalige berichten gelezen over het functioneren van de Londense metro?

Hebt u rampzalige berichten gehoord over het poortjesvrij Antwerpen-Centraal, Liège-Guillemins, ....?

Er zijn wel degelijk problemen:
onveilige toestanden:
http://www.standard.co.uk/news/transport/london-bridge-commuters-leap-barriers-to-escape-overcrowding-amid-rush-hour-chaos-10083409.html
technische defecten:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/road-and-rail-transport/12077955/Londons-Oyster-card-system-crashes-giving-thousands-free-travel.html

Metro's zijn bovendien andere koek dan treinstations. Op spitsuren zijn er in de metro vaak wachtrijen aan de tickets barriers, maar dat is niet zo erg want er passeert om de 5 minuten wel een toestel. Ik ben benieuwd hoe het Jan en Mieke zal vergaan als ze om 5 uur 's avonds tussen de andere Brusselse deskjockeys naar de trein richting Landen (1 om't uur) spurten om kleine Jonathan om 6.30 naar de voetbaltraining te kunnen voeren en ze 200 man voor de poortjes zien aanschuiven.

Mijn gok: Jan en Mieke krijgen het net als die 200 andere Jannen en Miekes danig op hun heupen met het occasionele relletje als gevolg en Jonathan mag strafrondjes lopen.

En o ja, wat betreft die veiligheid; moest u het vergeten zijn, in 2005 bliezen 3 belhamels 3 londense metro's in de lucht. Hadden die kapoenen toch wel uitgevogeld hoe ze een ticketje konden kopen zeker :roll:

Jan van den Berghe
15 mei 2016, 19:32
Hebt u rampzalige berichten gehoord over het poortjesvrij Antwerpen-Centraal, Liège-Guillemins, ....?

Waar beweer ik dat poortjesvrije stations een probleem vormen?

Jan van den Berghe
15 mei 2016, 19:35
Er zijn wel degelijk problemen:
onveilige toestanden:
http://www.standard.co.uk/news/transport/london-bridge-commuters-leap-barriers-to-escape-overcrowding-amid-rush-hour-chaos-10083409.html
technische defecten:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/road-and-rail-transport/12077955/Londons-Oyster-card-system-crashes-giving-thousands-free-travel.html

Met techniek kan het altijd eens fout lopen. De vraag is evenwel in welke mate zich dat voordoet.

Ook bij de NMBS zijn er al probleem geweest met de kaartautomaten, net zoals er ook al een uitval was van de ticketmachines van de loketbediendes. Zou u dan gelijkaardig ook pleiten voor een terugkeer naar de oude, voorgedrukte treinkaartjes?

Jan van den Berghe
15 mei 2016, 19:36
Metro's zijn bovendien andere koek dan treinstations. Op spitsuren zijn er in de metro vaak wachtrijen aan de tickets barriers, maar dat is niet zo erg want er passeert om de 5 minuten wel een toestel. Ik ben benieuwd hoe het Jan en Mieke zal vergaan als ze om 5 uur 's avonds tussen de andere Brusselse deskjockeys naar de trein richting Landen (1 om't uur) spurten om kleine Jonathan om 6.30 naar de voetbaltraining te kunnen voeren en ze 200 man voor de poortjes zien aanschuiven.


Ook in de Londense treinstations staan er toegangspoortjes. Ik heb al aangegeven waar die staan, waardoor de situatie die u schetst onbestaande is.

Jan van den Berghe
15 mei 2016, 19:38
En o ja, wat betreft die veiligheid; moest u het vergeten zijn, in 2005 bliezen 3 belhamels 3 londense metro's in de lucht. Hadden die kapoenen toch wel uitgevogeld hoe ze een ticketje konden kopen zeker :roll:

Ik heb dan ook nergens toegangspoortjes aangehaald als een middel om de veiligheid te verhogen. Wel is het een middel om de personeelslast te verlagen. Als je de toegang voorbehoudt voor de reizigers, kan je op een aantal verbindingen besparen op een conducteur.

Zeus
15 mei 2016, 19:40
.

Zeus
15 mei 2016, 19:46
Ook in de Londense treinstations staan er toegangspoortjes. Ik heb al aangegeven waar die staan, waardoor de situatie die u schetst onbestaande is.

U bent schoolmeester, dus ik neem aan dat u niet op weekdagen pendelt via Brussel-Centraal.

Neem de proef eens op de som en ga op een weekdag eens kijken hoeveel volk er nog maar staat aan te schuiven op de trappen om naar de perrons af te dalen van zodra er wat vertraging is.

Jan van den Berghe
15 mei 2016, 19:47
U bent schoolmeester, dus ik neem aan dat u niet op weekdagen pendelt via Brussel-Centraal.

Neem de proef eens op de som en ga op een weekdag eens kijken hoeveel volk er nog maar staat aan te schuiven op de trappen om naar de perrons af te dalen van zodra er wat vertraging is.

In Londen zijn er geen spituren tijdens de werkweek? En toch staan er in meerdere stations poortjes...

Zwitser
15 mei 2016, 19:50
Bellot, de nieuwe minister van mobiliteit laat het plan varen om toegangspoortjes in de stations te installeren ter waarde van 58,5 miljoen euro.
Dat was nochtans een plan van zijn partijgenoot minister Galant.
Maar nu gaan de toegangspoortje of veiligheidspoortjes er niet komen.
Daaraan zie je dat de regering kiest voor het geld ipv de veiligheid van de burgers in dit land.
Waarschijnlijk hebben ze die 58,5 miljoen euro voor iets anders nodig.

Die 58 miljoen kan misschien uitgegeven worden aan iets dat wel goed is voor de veiligheid.
Meer treinen doen rijden bijvoorbeeld.

Want je mag dan nog doen alsof poortjes goed zijn voor de veiligheid, in werkelijkheid dragen die aan veiligheid niks bij.

Zwitser
15 mei 2016, 19:56
In de treinstations van Londen staan er ook poortjes. Alleen staan die aan de toegang tot de perrons. De rest van de stations blijven vrij toegankelijk.

En er staat ook altijd personeel. Let maar eens op. Op onbemande stations zijn geen poortjes.

brother paul
17 mei 2016, 23:25
http://newsmonkey.be/article/67110
heb nog eens mijn mening geschreven over het spoor... op basis van een europese vergelijkende statistiek...

De schoofzak
18 mei 2016, 09:12
Dan moet u mij nu eens uitleggen wat die poortjes met de eisen van de stakers te maken hebben?

De stakende flikken van de luchthaven willen poortjes aan de buitenkant van het luchthavengebouw.
Zodat de file van wachtenden daar in de regen mag aanschuiven.

Een bom die daar ontploft zou mogelijks minder pijn doen dan in de inkomhal die zo ruim is dat er wel een heel groot verschil is met een bom in een rijdende metro ...

.

Micele
18 mei 2016, 09:31
http://newsmonkey.be/article/67110
heb nog eens mijn mening geschreven over het spoor... op basis van een europese vergelijkende statistiek...
Goed gedaan Paul.

bvb het land dat hét vb zou moeten zijn:

Nederland doet ~50 % meer personenkilometers met ~ 35 % minder personeel of quasi -35 % minder personeelskosten. En wslk rijden NL-treinen geschatte 100 % stipter en vallen navenant xx % minder uit door storingen/stakingen.

En hieronder nog meer weetjes waarom de NMBS faalt in een Europees vergelijk:
http://pvmagazine.nl/nmbs-ondermeer-vergeleken-met-ns-sbb-en-sncf/
NMBS ondermeer vergeleken met NS, SBB en SNCF
mei 30, 2015

De schoofzak
18 mei 2016, 09:44
Goed gedaan Paul.

bvb het land dat hét vb zou moeten zijn:

Nederland doet ~50 % meer personenkilometers met ~ 35 % minder personeel of quasi -35 % minder personeelskosten. En wslk rijden NL-treinen geschatte 100 % stipter en vallen navenant xx % minder uit door storingen/stakingen.

En hieronder nog meer weetjes waarom de NMBS faalt in een Europees vergelijk:

Die Hollandse spoorwegenmaatschappij, hun vakbonden inbegrepen, doen natuurlijk geen enkele bijdrage aan het evolueren van de maatschappij naar een PS-model met volgens hun artikel 1 "op het terrein de klassestrijd organiseren, met als doel de macht te veroveren om de emancipatie van de werknemers te realiseren".

.

brother paul
18 mei 2016, 10:18
Die Hollandse spoorwegenmaatschappij, hun vakbonden inbegrepen, doen natuurlijk geen enkele bijdrage aan het evolueren van de maatschappij naar een PS-model met volgens hun artikel 1 "op het terrein de klassestrijd organiseren, met als doel de macht te veroveren om de emancipatie van de werknemers te realiseren".

.

ik dacht dat het doel van een maatschappij zoals de spoorwegen, de mensen vervoeren van punt a naar punt b op een zo democratisch en efficient mogelijke manier ? Maar bon waarschijnlijk gaat zo'n doelstelling ten dienste van de klant voorbij aan de doelstelling van een machtgeile vakbond

Patrick M.
19 mei 2016, 09:48
Dank u Paul L.