PDA

View Full Version : Laat Belgen betalen voor gebruik Nederlandse taal.


Derk de Tweede
18 mei 2016, 11:51
Als wraak voor de tolheffing!
http://nieuwspaal.nl/belgen-moeten-betalen-nederlandse-taal/

The Paulus Experience
18 mei 2016, 12:05
Laat Nederlanders betalen voor het gebruik van Vlaamse fora

Derk de Tweede
18 mei 2016, 12:32
Laat Nederlanders betalen voor het gebruik van Vlaamse fora

Ons ben zuunig!!

Pandareus
18 mei 2016, 12:40
Als wraak voor de tolheffing!
http://nieuwspaal.nl/belgen-moeten-betalen-nederlandse-taal/

:lol: Grappig ! Lijkt me zoiets als bij ons : de.rechtzetting.be

vuggie
18 mei 2016, 12:55
De Vlaamse minister van onderwijs: Vlaams is een versimpelde vorm van Nederlands. :-D :-D :-D

Maar goed dat Derk en ik hier ontwikkelingswerk verrichten. 8-)

vlijmscherp
18 mei 2016, 13:16
De Vlaamse minister van onderwijs: Vlaams is een versimpelde vorm van Nederlands. :-D :-D :-D

Maar goed dat Derk en ik hier ontwikkelingswerk verrichten. 8-)

ontwikkelingswerk?? hier kan je zien hoe je wel goed Nederlands schrijft ja! 8-)

Scherven A. Mok
18 mei 2016, 14:16
De Vlaamse minister van onderwijs: Vlaams is een versimpelde vorm van Nederlands. :-D :-D :-D

Maar goed dat Derk en ik hier ontwikkelingswerk verrichten. 8-)

Maar goed dat we jullie niet kunnen horen ...

DewareJakob
18 mei 2016, 15:00
De Vlaamse minister van onderwijs: Vlaams is een versimpelde vorm van Nederlands. :-D :-D :-D

Maar goed dat Derk en ik hier ontwikkelingswerk verrichten. 8-)

Klopt, daarom zeggen wij appelsap en Ollanders: zuderans van appeltjes.

TV-verslaafde
18 mei 2016, 15:09
Laat Nederlanders betalen voor altijd onder de prijs te willen gaan en zo alle concurrentie kapotmaken....

Anna List
18 mei 2016, 15:32
Laat Nederlanders betalen voor het gebruik van Vlaamse fora

als ze nu al eens een deftige prijs zouden geven voor t huren van Zeeuws Vlaanderen ! ;-)

Anna List
18 mei 2016, 15:32
al is dat nu wel t enige stukje Vlaanderen zonder verknoeide ruimtelijke ordening natuurlijk :p

Derk de Tweede
18 mei 2016, 15:49
Laat Nederlanders betalen voor altijd onder de prijs te willen gaan en zo alle concurrentie kapotmaken....

8-)

https://www.taalvoutjes.nl/app/uploads/2013/06/2_dames.jpg

TV-verslaafde
18 mei 2016, 17:15
8-)

https://www.taalvoutjes.nl/app/uploads/2013/06/2_dames.jpg

Jullie pakken t nog sportief op dat kan niet gezegd worden van onze allochtoontjes en Walen.

quercus
18 mei 2016, 17:18
De Vlaamse minister van onderwijs: Vlaams is een versimpelde vorm van Nederlands. :-D :-D :-D

Maar goed dat Derk en ik hier ontwikkelingswerk verrichten. 8-)
"Vlaams" gebruiken i.p.v. Nederlands is inderdaad iets voor de "simpelen".

DewareJakob
18 mei 2016, 17:23
Als wraak voor de tolheffing!
http://nieuwspaal.nl/belgen-moeten-betalen-nederlandse-taal/

Geen probleem in Frankrijk met de péage? Duitsland? Oostenrijk? Zwitserland, Italië; overal autoweg taks.

Derk de Tweede
18 mei 2016, 18:32
Geen probleem in Frankrijk met de péage? Duitsland? Oostenrijk? Zwitserland, Italië; overal autoweg taks.

Een verenigd Europa is nog ver weg!

cookie monster
19 mei 2016, 04:05
Dit betekent WO IV :x :x :x :x

:lol: ▂▃▄▅▆▇█▓▒░ΓOΓ░▒▓█▇▆▅▄▃▂ :lol:
:lol: ▂▃▄▅▆▇█▓▒░⅃O⅃░▒▓█▇▆▅▄▃▂ :lol:

Gamla
19 mei 2016, 04:07
Belgen moeten nu eindelijk eens Nederlands leren.

Aan het strand van Scheveningen zat een kind een boterham met confituur te eten.
Zegt ze tegen haar moeder: "Nou mams, dat hapt lekker weg hè?"

Fantastisch toch. Een Vlaams kind zegt zoiets nooit.

Universalia
19 mei 2016, 08:49
https://s14-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serveimage?url=http%3A%2F%2Fi1214.photobucket.com% 2Falbums%2Fcc490%2Fpentopaper1%2F577179_3988576501 58751_155478451163340_1146490_1284293977_n.jpg%23y our%2520a%2520spelling%2520nazi%2520540x540&sp=c85aaa0b64da7db8e81496dde0b02015

Gamla
19 mei 2016, 09:05
https://s14-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serveimage?url=http%3A%2F%2Fi1214.photobucket.com% 2Falbums%2Fcc490%2Fpentopaper1%2F577179_3988576501 58751_155478451163340_1146490_1284293977_n.jpg%23y our%2520a%2520spelling%2520nazi%2520540x540&sp=c85aaa0b64da7db8e81496dde0b02015

Heb je wat tegen Nederlanders? Ik niet. Heerlijk taaltje.

Bijvoorbeeld. Dominee Gremdaat. Beledigen.

https://www.youtube.com/watch?v=VNWmzwHCIRE

Universalia
19 mei 2016, 09:22
Heb je wat tegen Nederlanders? Ik niet. Heerlijk taaltje.

Bijvoorbeeld. Dominee Gremdaat. Beledigen.

https://www.youtube.com/watch?v=VNWmzwHCIRE

Dat stond er niet bij.

En nee, ik heb niets tegen Nederlanders.

Je zou op Laat Belgen betalen voor gebruik Nederlandse taal je de vraag nog kunnen stellen, welke Belgen?

Véél Nederlanders komen in België wonen, al was het maar om belastingen te ontduiken, heb ik mij laten vertellen.

Véél Nederlanders komen in België studeren ...

Hangt er juist weer maar vanaf of er mensen zijn die er een probleem van maken of niet?

quercus
19 mei 2016, 21:02
Belgen moeten nu eindelijk eens Nederlands leren.

Aan het strand van Scheveningen zat een kind een boterham met confituur te eten.
Zegt ze tegen haar moeder: "Nou mams, dat hapt lekker weg hè?"

Fantastisch toch. Een Vlaams kind zegt zoiets nooit.
Nederlanders slagen er in om met onze Nederlandse taal veel soepelder en vindingrijker om te gaan. Die uitroep van dat kind is inderdaad iets schattig. Het is feitelijk een stukje poëzie.

vuggie
20 mei 2016, 10:29
ontwikkelingswerk?? hier kan je zien hoe je wel goed Nederlands schrijft ja! 8-)

Daar doet die enkele Nederlander alhier inderdaad zijn/haar stinkende best voor. 8-)

vuggie
20 mei 2016, 10:31
Maar goed dat we jullie niet kunnen horen ...

In Nederland mag alleen de koning in de we vorm schrijven.

Maar hoe voelt dat nou, Vlaams zijn en Brusselse spruitjes in je oren hebben?

vuggie
20 mei 2016, 10:33
Klopt, daarom zeggen wij appelsap en Ollanders: zuderans van appeltjes.

Wie heeft je dat wijs gemaakt?

DewareJakob
20 mei 2016, 11:25
Wie heeft je dat wijs gemaakt?

Zelf gehoord.

Adam Smith
22 mei 2016, 02:04
Geen probleem in Frankrijk met de péage? Duitsland? Oostenrijk? Zwitserland, Italië; overal autoweg taks.

Nog niet in Duitsland, overigens verschillen Frankrijk & Italië van Oostenrijk en Zwitserland; in Frankrijk en Italië heb je in feite (relatief veel) tolwegen en een vrij secundair net, in vignet landen Zwitserland en Oostenrijk heb je het voor praktisch het hele netwerk nodig en dan heb soms nog tol (Maut) wegen.

Verder kan ik u vertellen, dat menig Belgisch ondernemer in grensstreek, net zoals in Duitsland, hier niet blij mee is, immers Pecunia non olet (een Nederlandse Euro is ook een Euro). In feite is dit gewoon kosten doorschuiven naar niet stemmende buitenlanders, een verkapt binnenlands cadeau.
Vallen alle Belgische wegen hieronder of alleen snelwegen? Het laatste zou verwerken zijn, je vangt daar vooral de toeristen mee, hoewel zo Zeeuws-Vlamingen slechter in Gent kunnen komen, Brabanders in Antwerpen etc. (allemaal natuurlijk achterland van die steden), alle wegen gaat Belgische ondernemers uit de grensstreek keihard treffen.

En ja een verenigd Europa is helaas ver weg, dit gaat regelrecht in tegen het vrij verkeer van personen, één van de pilaren onder de Europese gedachten; jullie hebben het vrachtverkeer-probleem al over de Brabantse en Limburgse schutting heen gekieperd, want de logistieke bedrijven zijn ook niet gek...

Svennies
22 mei 2016, 02:33
Belgen moeten nu eindelijk eens Nederlands leren.

Aan het strand van Scheveningen zat een kind een boterham met confituur te eten.
Zegt ze tegen haar moeder: "Nou mams, dat hapt lekker weg hè?"

Fantastisch toch. Een Vlaams kind zegt zoiets nooit.

Zo hoort het ook ,een Vlaams kind kent blijkbaar beter zijn wereld dan die kleine Hollandse brulboeitjesdie pindakaas ooooooh so lekker vinden en voor wie confituur blijkbaar gelijk staat met het einde van het universum qua smaak ...:roll:

Voor onze jongeren is dat dagelijkse kost die ze opsmikkelen zonder zich daarvoor in hemelse sferen te wagen...

Universalia
22 mei 2016, 08:40
Geschiedenis van het Nederlands (https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_Nederlands#Oudste_Nederlands)

Een woord van dank naar Wikipedia toe, is bij deze op zijn plaats. :-D

quercus
22 mei 2016, 08:49
Zo hoort het ook ,een Vlaams kind kent blijkbaar beter zijn wereld dan die kleine Hollandse brulboeitjesdie pindakaas ooooooh so lekker vinden en voor wie confituur blijkbaar gelijk staat met het einde van het universum qua smaak ...:roll:

Voor onze jongeren is dat dagelijkse kost die ze opsmikkelen zonder zich daarvoor in hemelse sferen te wagen...
Kom kom zeg... je moet nu ook niet zo uit de hoogte gaan neerkijken op die Nederlandse kinderen. Ik vind dat toch wel wat erg hoor die "Ollander"haat van sommigen op dit forum. Die is zodanig zielig dat ze zelfs hatelijk chagrijnig worden wanneer iemand vaststelt dat kinderen bij onze noorderburen doorgaans veel handiger omgaan met onze taal dan dat bij ons het geval is. Dat is niet alleen een vaststelling van Gamla, het is eenvoudigweg zo, of je dat nu graag leest of niet.

Tavek
22 mei 2016, 08:59
Nog niet in Duitsland, overigens verschillen Frankrijk & Italië van Oostenrijk en Zwitserland; in Frankrijk en Italië heb je in feite (relatief veel) tolwegen en een vrij secundair net, in vignet landen Zwitserland en Oostenrijk heb je het voor praktisch het hele netwerk nodig en dan heb soms nog tol (Maut) wegen.

Verder kan ik u vertellen, dat menig Belgisch ondernemer in grensstreek, net zoals in Duitsland, hier niet blij mee is, immers Pecunia non olet (een Nederlandse Euro is ook een Euro). In feite is dit gewoon kosten doorschuiven naar niet stemmende buitenlanders, een verkapt binnenlands cadeau.
Vallen alle Belgische wegen hieronder of alleen snelwegen? Het laatste zou verwerken zijn, je vangt daar vooral de toeristen mee, hoewel zo Zeeuws-Vlamingen slechter in Gent kunnen komen, Brabanders in Antwerpen etc. (allemaal natuurlijk achterland van die steden), alle wegen gaat Belgische ondernemers uit de grensstreek keihard treffen.

En ja een verenigd Europa is helaas ver weg, dit gaat regelrecht in tegen het vrij verkeer van personen, één van de pilaren onder de Europese gedachten; jullie hebben het vrachtverkeer-probleem al over de Brabantse en Limburgse schutting heen gekieperd, want de logistieke bedrijven zijn ook niet gek...

Ik woon in de grensstreek. In de spit is tot 50 % van het verkeer Nederlander die onze wegen gebruiken als sluipweg. Die kopen hier niks, maar vormen wel files en leveren wel overlast op.

Een verenigd Europa is een nachtmerrie. Een mislukking. Het laat toe dat iedere burger gaat shoppen: in welk land ben ik het goedkoopste af. Men speelt sociale en fiscale systemen tegen elkaar uit. En dus ook burgers.

Je mag er vergif op innemen dat het een eindig project is.

Kristof Piessens
22 mei 2016, 09:24
Geschiedenis van het Nederlands (https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_Nederlands#Oudste_Nederlands)

Een woord van dank naar Wikipedia toe, is bij deze op zijn plaats. :-D

Ben dat eens goed aan het lezen, tussentijds dacht ik een hele tijd aan dat andere talen het nederlands is voor die taal, ik versta die talen dan weer niet, zoals het japans en het chinees, wat toch beeldspraaktalen zijn. en niet altijd verbonden is aan de schrijftaal dat er normaal gezien zou bijhoren...

Maar vanuit het nederlands is het wel mogelijk die talen te leren omdat wij gemakkelijker gebruikmaken van gramaticale of met overeenkomende woordgrippen werken....bedoel daarmee dat het engels wel typische nederlandse woordvallen heeft wat je min of meer kan beschouwen als leenwoord naar een andere taal dan het nederlands...

Zuivere overgenomen woorden naar andere talen bestaan in principe niet, dat is althans wat ik er van denk....

quercus
22 mei 2016, 09:34
Ik woon in de grensstreek. In de spit is tot 50 % van het verkeer Nederlander die onze wegen gebruiken als sluipweg. Die kopen hier niks, maar vormen wel files en leveren wel overlast op.

Een verenigd Europa is een nachtmerrie. Een mislukking. Het laat toe dat iedere burger gaat shoppen: in welk land ben ik het goedkoopste af. Men speelt sociale en fiscale systemen tegen elkaar uit. En dus ook burgers.

Je mag er vergif op innemen dat het een eindig project is.
Je denkt toch niet dat dat, mocht er geen EU bestaan, de Nederlanders niet doorheen Vlaanderen naar Frankrijk zouden rijden?

Derk de Tweede
22 mei 2016, 09:34
Limburgs gewonnen.
Marokkaans-Nederlands miet zo best.

http://www.dekennisvannu.nl/site/special/Sprekend-Nederland/17

DewareJakob
22 mei 2016, 09:46
Nog niet in Duitsland

Wel al voor vrachtwagens, zoals hier.

DewareJakob
22 mei 2016, 09:49
Nederlanders slagen er in om met onze Nederlandse taal veel soepelder en vindingrijker om te gaan. Die uitroep van dat kind is inderdaad iets schattig. Het is feitelijk een stukje poëzie.

Vooral met gebruik van woorden uit andere talen (waar goede Nederlandse woorden voor bestaan), vooral Engels en Frans, die ze dan totaal verkeerd uitspreken en helemaal buiten de oorspronkelijke betekenis gebruiken. :roll::roll:

Derk de Tweede
22 mei 2016, 12:25
Vooral met gebruik van woorden uit andere talen (waar goede Nederlandse woorden voor bestaan), vooral Engels en Frans, die ze dan totaal verkeerd uitspreken en helemaal buiten de oorspronkelijke betekenis gebruiken. :roll::roll:

Zoals occasion dat foutief wordt uitgesproken op zijn Engels, terwijl de oorsprong Frans is.

quercus
22 mei 2016, 12:42
Zoals occasion dat foutief wordt uitgesproken op zijn Engels, terwijl de oorsprong Frans is.
occasion is reeds eeuwen lang zowel een Frans als een Engels woord, ook al is de oorsprong Frans (alhoewel...). Wij pogen dat "occasion" te vermijden door het ofwel te vernederlandsen tot "occasie" ofwel door, naargelang de betekenis waarin het woord wordt gebruikt, te vervangen door een equivalent, zoals "koopje" of (in een andere betekenis) "gelegenheid".

Universalia
22 mei 2016, 14:21
Vooral met gebruik van woorden uit andere talen (waar goede Nederlandse woorden voor bestaan), vooral Engels en Frans, die ze dan totaal verkeerd uitspreken en helemaal buiten de oorspronkelijke betekenis gebruiken. :roll::roll:

De Nederlandse taal is al doorspekt met wat men noemt 'leenwoordjes' uit andere talen. :-D

Kristof Piessens
22 mei 2016, 14:35
De Nederlandse taal is al doorspekt met wat men noemt 'leenwoordjes' uit andere talen. :-D

Mja, dan nog te spreken van "Hoe is taal eigenlijk ontstaan ?"

Naar mijn idee is taal enkel ontstaan vanuit de noodzaak om te communiceren met elkaar, en dat er begrepen werd met wat er gezegd werd om een bedoeling van het gesprokene kracht bij te zetten...

De taalverwarring lijkt mij bijbels over te komen, tenzij ik begrijp hoe de engels taal an sich weinig tongval heeft, Nederlands daarentegen..het gebruik van de tong in de taal is een bepalende factor geweest denk ik ?

Dat hoor ik duidelijk bij de R dat twee voornaamste typen heeft een platte en een duidelijke, ruw geschat vindt ik nergens de R zo goed klinken dan in het nederlands...venijnig maar toch...

vuggie
22 mei 2016, 15:44
Kom kom zeg... je moet nu ook niet zo uit de hoogte gaan neerkijken op die Nederlandse kinderen. Ik vind dat toch wel wat erg hoor die "Ollander"haat van sommigen op dit forum. Die is zodanig zielig dat ze zelfs hatelijk chagrijnig worden wanneer iemand vaststelt dat kinderen bij onze noorderburen doorgaans veel handiger omgaan met onze taal dan dat bij ons het geval is. Dat is niet alleen een vaststelling van Gamla, het is eenvoudigweg zo, of je dat nu graag leest of niet.

Zou het niet zo zijn dat Nederlanders een open kijk naar de wereld hebben en vrij adaptief zijn in hun taalgebruik daar waar de Vlamingen meer een blik naar binnen hebben en zich met hun Nederlands afzetten tegen het Frans en daarom meer geneigd zijn de taal puurder te houden?

Kristof Piessens
22 mei 2016, 15:55
Zou het niet zo zijn dat Nederlanders een open kijk naar de wereld hebben en vrij adaptief zijn in hun taalgebruik daar waar de Vlamingen meer een blik naar binnen hebben en zich met hun Nederlands afzetten tegen het Frans en daarom meer geneigd zijn de taal puurder te houden?

Die neiging heb ik doorgaans ook, wat ook meteen een indruk is in de manier waarop opgroeiende kinderen omgaan met taal en volwassenen omgaan met taal, soms begin ik te denken dat er tussen de generaties qua taalgebruik een grotere kloof is dat bijna niet te overbruggen valt...kinderen begrijpen doorgaans de taal anders dan de volwassenen ze vandaag toepassen.

quercus
22 mei 2016, 21:00
Zou het niet zo zijn dat Nederlanders een open kijk naar de wereld hebben en vrij adaptief zijn in hun taalgebruik daar waar de Vlamingen meer een blik naar binnen hebben en zich met hun Nederlands afzetten tegen het Frans en daarom meer geneigd zijn de taal puurder te houden?
Dat is een overweging die zeker een rol speelt. Bij de ene Vlaming wat meer dan bij de andere.

Gipsy
22 mei 2016, 21:29
Zou het niet zo zijn dat Nederlanders een open kijk naar de wereld hebben en vrij adaptief zijn in hun taalgebruik daar waar de Vlamingen meer een blik naar binnen hebben en zich met hun Nederlands afzetten tegen het Frans en daarom meer geneigd zijn de taal puurder te houden?

Het gebruik van Frans en Engels door Vlamingen is doorgaans al niet om naar huis te schrijven. Maar de manier waarop Hollanders Frans en Engels spreken is echt humoristisch.

Universalia
23 mei 2016, 08:01
U heeft het waarschijnlijk al opgemerkt dat de Nederla:-Dndsche taal tegenwoordig meer en meer 'Amerikaans' klinkt en dit mede door het als schapen/geiten blèrende gebruik van de A klanken.

Met alle respect voor schapen en geiten.

Ik blijf nog steeds groot fan van de 'lichaamstaal' dit even volledig terzijde zijnde punt :rofl:

Adam Smith
23 mei 2016, 14:05
Het gebruik van Frans en Engels door Vlamingen is doorgaans al niet om naar huis te schrijven. Maar de manier waarop Hollanders Frans en Engels spreken is echt humoristisch.

Wat betreft Frans heeft u een punt, maar Nederlanders behoren samen met de Scandinaviërs tot die Europeanen, die Engels als vreemde taal het best beheersen.

Gipsy
23 mei 2016, 18:35
Wat betreft Frans heeft u een punt, maar Nederlanders behoren samen met de Scandinaviërs tot die Europeanen, die Engels als vreemde taal het best beheersen.

Hun uitspraak is zo herkenbaar dat je onmiddellijk ook waar ter wereld onmiddellijk hoort dat het een Hollander is.

Eyjafjallajökull
23 mei 2016, 18:41
Hun uitspraak is zo herkenbaar dat je onmiddellijk ook waar ter wereld onmiddellijk hoort dat het een Hollander is.

Yep !

"That", "dead" en "death" spreken ze bijv. op krek dezelfde wijze uit.

Supe®Staaf
23 mei 2016, 18:59
Geen probleem in Frankrijk met de péage? Duitsland? Oostenrijk? Zwitserland, Italië; overal autoweg taks.
Hebben wij ooit gezeurd over de Nederlandse tolwegen toen zij hier totaal gratis onze autowegen kwamen verneuken?

Ter info:
NEDERLANDSE TOLWEGEN:



A9: Wijkertunnel (schaduwtol)
A15: Noordtunnel (schaduwtol)
N62: Westerscheldetunnel
N217: Kiltunnel


Toekomstige tolwegen:

A15 Ressen - Zevenaar
A24: Blankenburgtunnel
A38: Tunnel onder de Maas bij Krimpen.

Voormalige tolwegen


A4: Beneluxtunnel (tot 1980)
A29: Haringvlietbrug (tot 1975)
N256: Zeelandbrug (tot 1993)
N323: Prins Willem-Alexanderbrug (tot 1996)

Tavek
23 mei 2016, 19:22
Nederlanders zijn kort van geheugen en zijn vooral tegen alles dat hun doet betalen.

Universalia
23 mei 2016, 19:26
Hebben wij ooit gezeurd over de Nederlandse tolwegen toen zij hier totaal gratis onze autowegen kwamen verneuken?

Ter info:
NEDERLANDSE TOLWEGEN:



A9: Wijkertunnel (schaduwtol)
A15: Noordtunnel (schaduwtol)
N62: Westerscheldetunnel
N217: Kiltunnel


Toekomstige tolwegen:

A15 Ressen - Zevenaar
A24: Blankenburgtunnel
A38: Tunnel onder de Maas bij Krimpen.

Voormalige tolwegen


A4: Beneluxtunnel (tot 1980)
A29: Haringvlietbrug (tot 1975)
N256: Zeelandbrug (tot 1993)
N323: Prins Willem-Alexanderbrug (tot 1996)

In de meeste van de gevallen zijn het zoals u volledig terecht weet te schrijven, die landen die het zelf al jaar en dag weten te innen op de één of andere manier die nu het meest van hun kl*censuur* maken. :-D

Derk de Tweede
23 mei 2016, 19:52
Zo rond 1900 - 1920 barstte het van de tolwegen in Nederland.

Dit tolhuis staat op de Veluwe bij Loenen.

http://i60.tinypic.com/or5hmp.jpg

Derk de Tweede
23 mei 2016, 19:54
Hebben wij ooit gezeurd over de Nederlandse tolwegen toen zij hier totaal gratis onze autowegen kwamen verneuken?

Ter info:
NEDERLANDSE TOLWEGEN:



A9: Wijkertunnel (schaduwtol)
A15: Noordtunnel (schaduwtol)
N62: Westerscheldetunnel
N217: Kiltunnel


Toekomstige tolwegen:

A15 Ressen - Zevenaar
A24: Blankenburgtunnel
A38: Tunnel onder de Maas bij Krimpen.

Voormalige tolwegen


A4: Beneluxtunnel (tot 1980)
A29: Haringvlietbrug (tot 1975)
N256: Zeelandbrug (tot 1993)
N323: Prins Willem-Alexanderbrug (tot 1996)

Veel zeg!

https://www.wegenwiki.nl/images/Tolwegen_in_Nederland.png

Supe®Staaf
23 mei 2016, 19:57
Veel zeg!

https://www.wegenwiki.nl/images/Tolwegen_in_Nederland.png
't Principe telt.

job
24 mei 2016, 09:05
Yep !

"That", "dead" en "death" spreken ze bijv. op krek dezelfde wijze uit.
Niet alleen Nederlanders hoor.
Vele niet-Engelstaligen spreken deze drie woorden bijna op eenzelfde wijze uit. Ook vele Vlamingen...

job
24 mei 2016, 09:05
Yep !

"That", "dead" en "death" spreken ze bijv. op krek dezelfde wijze uit.
Niet alleen Nederlanders hoor.
Vele niet-Engelstaligen spreken deze drie woorden bijna op eenzelfde wijze uit. Ook vele Vlamingen...

vuggie
24 mei 2016, 10:02
Die neiging heb ik doorgaans ook, wat ook meteen een indruk is in de manier waarop opgroeiende kinderen omgaan met taal en volwassenen omgaan met taal, soms begin ik te denken dat er tussen de generaties qua taalgebruik een grotere kloof is dat bijna niet te overbruggen valt...kinderen begrijpen doorgaans de taal anders dan de volwassenen ze vandaag toepassen.

Niet alleen dat, de jeugd heeft een eigen idioom waar menig volwassene de kriebels van krijgt.

Zeker in deze tijd waarin op smartphones met afkortingen en allerlei nieuwe woorden gecommuniceerd wordt.

Zo zeggen mijn vrouw en ik bij iets lekkers mjammie maar de kinderen nomnomnom.

Gamla
24 mei 2016, 10:08
Niet alleen dat, de jeugd heeft een eigen idioom waar menig volwassene de kriebels van krijgt.

Zeker in deze tijd waarin op smartphones met afkortingen en allerlei nieuwe woorden gecommuniceerd wordt.

Zo zeggen mijn vrouw en ik bij iets lekkers mjammie maar de kinderen nomnomnom.

Ga je soms naar de mis? Iedereen heeft het over communiceren tegenwoordig.

vuggie
24 mei 2016, 10:13
Het gebruik van Frans en Engels door Vlamingen is doorgaans al niet om naar huis te schrijven. Maar de manier waarop Hollanders Frans en Engels spreken is echt humoristisch.

Toch is een Waal Nederlands horen praten het leukste. 8-)

vuggie
24 mei 2016, 10:15
U heeft het waarschijnlijk al opgemerkt dat de Nederla:-Dndsche taal tegenwoordig meer en meer 'Amerikaans' klinkt en dit mede door het als schapen/geiten blèrende gebruik van de A klanken.

Met alle respect voor schapen en geiten.

Ik blijf nog steeds groot fan van de 'lichaamstaal' dit even volledig terzijde zijnde punt :rofl:

Dat is het adaptieve.

De yanks zijn na 1945 niet meer weg gegaan dus "lenen" we ook van hen woorden en klanken.

vuggie
24 mei 2016, 10:21
Wat betreft Frans heeft u een punt, maar Nederlanders behoren samen met de Scandinaviërs tot die Europeanen, die Engels als vreemde taal het best beheersen.

Maar toch, dunglish is echt een begrip in Groot Brittannië.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunglish

vuggie
24 mei 2016, 10:25
Ga je soms naar de mis? Iedereen heeft het over communiceren tegenwoordig.

Nee, het is al aardig mis me me. 8-)