PDA

View Full Version : Turkije en de vrouwen


Weisse Wolf
2 november 2004, 21:30
Uit een onlangs gepubliceerde peiling blijkt dat één op drie vrouwen in Turkije geen graten ziet in een pak slaag van hun echtgenoot. Ze gaan er van uit dat de vrouw het dan wel zelf zal gezocht hebben en dat de man zijn vuisten of andere doorslaggevende argumenten mag gebruiken om zijn vrouw tot de orde te roepen.

De resultaten van de peiling hebben in Turkije tot verhitte discussies geleid. En die werden nog aangewakkerd door de publieke aanklacht van een bekende buikdanseres Asena. Na vier jaar bedrog en mishandeling besloot de vrouw een punt te zetten achter haar relatie met de zanger Ibrahim Tatlises. Beiden werden in Turkije lange tijd beschouwd als een 'droomkoppel', maar dat was maar schijn. Na enige tijd doken de eerste geruchten over mishandeling op. Het slachtoffer ontkende die niet, maar zei dat Ibo haar man was en dus het recht had haar te slaan als en wanneer hij dat wou.

Asena liet zopas op een persconferentie verstaan dat ze haar vrijheid terugwil en dat ze ook voor de vrouwenrechten wil opkomen. Maar zo heeft haar man het niet begrepen. Die verklaarde op tv: 'Zij kan de relatie niet beëindigen, want ik sta dat niet toe. Ik laat me niet vernederen.'

De moderne Turkse krant Hürriyet vraagt zich af: "In wat voor land leven wij?". "Niemand steunt Asena. Waarom wordt de muziek van Ibrahim niet geboycot? Waar zijn de vrouwenorganisaties, waar is de overheid? Dit soort zaken werkt eremoord en ander geweld in de hand".

We weten het wel, huiselijk geweld tegen vrouwen komt ook in onze maatschappij voor. Met dat verschil dat overheid en gerecht er hard tegen optreden en dat het ook nooit vanuit cultuur of geloof wordt goedgepraat. Is Turkije wel rijp voor de Europese toetreding?

Het Skill Effect
2 november 2004, 21:32
link naar peiling?

JusticeLover
3 november 2004, 07:03
Uit een onlangs gepubliceerde peiling blijkt dat één op drie vrouwen in Turkije geen graten ziet in een pak slaag van hun echtgenoot. Ze gaan er van uit dat de vrouw het dan wel zelf zal gezocht hebben en dat de man zijn vuisten of andere doorslaggevende argumenten mag gebruiken om zijn vrouw tot de orde te roepen.

De resultaten van de peiling hebben in Turkije tot verhitte discussies geleid. En die werden nog aangewakkerd door de publieke aanklacht van een bekende buikdanseres Asena. Na vier jaar bedrog en mishandeling besloot de vrouw een punt te zetten achter haar relatie met de zanger Ibrahim Tatlises. Beiden werden in Turkije lange tijd beschouwd als een 'droomkoppel', maar dat was maar schijn. Na enige tijd doken de eerste geruchten over mishandeling op. Het slachtoffer ontkende die niet, maar zei dat Ibo haar man was en dus het recht had haar te slaan als en wanneer hij dat wou.

Asena liet zopas op een persconferentie verstaan dat ze haar vrijheid terugwil en dat ze ook voor de vrouwenrechten wil opkomen. Maar zo heeft haar man het niet begrepen. Die verklaarde op tv: 'Zij kan de relatie niet beëindigen, want ik sta dat niet toe. Ik laat me niet vernederen.'

De moderne Turkse krant Hürriyet vraagt zich af: "In wat voor land leven wij?". "Niemand steunt Asena. Waarom wordt de muziek van Ibrahim niet geboycot? Waar zijn de vrouwenorganisaties, waar is de overheid? Dit soort zaken werkt eremoord en ander geweld in de hand".

We weten het wel, huiselijk geweld tegen vrouwen komt ook in onze maatschappij voor. Met dat verschil dat overheid en gerecht er hard tegen optreden en dat het ook nooit vanuit cultuur of geloof wordt goedgepraat. Is Turkije wel rijp voor de Europese toetreding?
Wel wel ... steeds minder en minder feministen in Turkije. Als de peiling wel betrouwelijk is.

Droomkoppel Ibo de Kro en Asena mauauhahaha... Die kro mishandelde haar. Ibo is ook manager van Asena. Hoe meer ze uitkomt, hoe minder salarissss... Ze moet wel nederig zijn.By the way veel mensen liggen er niet wakker van zene. Wat maakt uit dat een pedofiel die meer dan tien minnaressen heeft mishandeld nog er eentje kroont tot zijn harem.

Niemand moet opkomen voor vrouwen in Turkije. Uit ervaring weet ik dat vrouwen zich niet laten doen. Ze wordt gesteund door feministen, extra-linkse zeveraars, vrouwenrecht ... blabla. Who gives a fuck about Asena tha bitch en Ibo the Bastard.

Maar ik moet wel toegeven dat Ibo goede liedjes heeft. Vooral zijn oude muziekstukjes zijn voortreffend. Om Ibo te "steunen" wil ik mijn Ibrahim Tatlises Music Files sharen op KaZaA!!

JusticeLover
3 november 2004, 07:06
Daarnet is er een strontvlieg dood gevonden op E-5 richting Etiler (Istanbul). Is Turkije wel rijp voor de Europese toetreding?

Ke Nan
3 november 2004, 09:36
Daarnet is er een strontvlieg dood gevonden op E-5 richting Etiler (Istanbul). Is Turkije wel rijp voor de Europese toetreding?
ROFL!!!! Da's een goeie, EL TURCO. :mrgreen:
Waarschijnlijk neergeschoten door de Turkse luchtmacht. Ze verdiende niet beter, die geïnfiltreerde Griekse vlieg. ;)

Joriske
3 november 2004, 09:38
Daarnet is er een strontvlieg dood gevonden op E-5 richting Etiler (Istanbul). Is Turkije wel rijp voor de Europese toetreding?
Ja, vrouwenmishandeling wordt dus duidelijk niet au sérieux genomen......

JusticeLover
3 november 2004, 09:41
Ja, vrouwenmishandeling wordt dus duidelijk niet au sérieux genomen......
Rond de pot draaien eh. Neen, vrouwenmishandeling wordt serieus genomen. Maar in Turkije zijn vrouwen meer actief dan de vrouwen hier. Hun emancipaties toch...

Kwestie ibo/asena moet niet au serieux genomen worden. Wat ik ook wil zeggen is dat Turkije niet wakker ligt van die showbizzz patroske

JusticeLover
3 november 2004, 09:44
ROFL!!!! Da's een goeie, EL TURCO. :mrgreen:
Waarschijnlijk neergeschoten door de Turkse luchtmacht. Ze verdiende niet beter, die geïnfiltreerde Griekse vlieg. ;)
Jeps, ook op het nieuws gehoord?

Geertje
3 november 2004, 09:46
Ik denk niet dat de jonge Turkse vrouwen hier ook zo over denken. In België heb je ook nog oudjes die met vastgeroeste principes zitten dat de man alles te zeggen heeft. Het verleden blijft me nu eenmaal een tijdje meedragen.

Ke Nan
3 november 2004, 11:14
Jeps, ook op het nieuws gehoord?
Ik heb geen idee wat je bedoeld. Ik dacht dat je een grapje maakte.

En om on-topic te blijven... Turkse vrouwen(de meeste vrouwen eigenlijk :mrgreen: ) zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Trouwens in de openingstekst staat niet dat een op drie vrouwen slaag krijgen van hun man. Toch een belangrijke nuance. Verder denk ik dat het percentage van mishandelde(zowel psychisch als fysisch) vrouwen niet veel verschilt van West-Europa.

Het Skill Effect
3 november 2004, 16:12
link naar peiling?
?