PDA

View Full Version : Examenvragen UNIF Leuven?


Universalia
23 augustus 2016, 07:26
Het middagnieuws de dato 22/08/2016 leerde dat er een nieuwe test was voor studenten namelijk: 'de gisproef' = raden om betere beoordeling van de student te krijgen. 8O

voorbeeld:

Meerkeuzevraag: Welke is de hoofdstad van België?


a) Parijs
b) Londen
c) Brussel
d) Madrid

De student schrapt Parijs, Londen en laat Brussel en Madrid bv open.

Hij/zij twijfelt over zijn/haar antwoord en daarop wordt hij/zij beoordeeld en worden zijn/haar kansen op slagen berekend?!?!?!?

Descartes (filosoof, wiskundige, natuurkundige 17e eeuw) heeft eens gezegd: "Je pense donc je suis" vrij vertaald klinkt dat als: "Ik denk dus ik ben"

Met de nieuwe methode wordt dat: "Je doute donc je suis" = "Ik twijfel dus ik ben"

En ... het is omgekeerd ook perfect mogelijk "Je suis donc je peux douter" = "Ik ben dus ik mag twijfelen" het werkwoord "douter" betekent immers én kunnen én mogen!!!

Reactie van vele studenten op de bewuste gisproef moet de volgende geweest zijn denk ik.

http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-3199189.gif

Carmagnole
23 augustus 2016, 07:27
Heb jij wel een hoger diploma?

Universalia
23 augustus 2016, 07:29
Heb jij wel een hoger diploma?

Nee, alleen ééntje van de eerste kleuterklas maar wel ééntje met grote onderschijting.

Ik ben 'nooit' naar school geweest, valt dat op? 8O

Skobelev
23 augustus 2016, 07:43
Het middagnieuws de dato 22/08/2016 leerde dat er een nieuwe test was voor studenten namelijk: 'de gisproef' = raden om betere beoordeling van de student te krijgen. 8O

voorbeeld:

Meerkeuzevraag: Welke is de hoofdstad van België?


a) Parijs
b) Londen
c) Brussel
d) Madrid

De student schrapt Parijs, Londen en laat Brussel en Madrid bv open.

Hij/zij twijfelt over zijn/haar antwoord en daarop wordt hij/zij beoordeeld en worden zijn/haar kansen op slagen berekend?!?!?!?



Ze hebben de vragen op het niveau van de invasie gebracht. Kwestie dat een arts uit pakweg Afghanistan ook hier aan de slag kan.

Universalia
23 augustus 2016, 07:48
Ze hebben de vragen op het niveau van de invasie gebracht. Kwestie dat een arts uit pakweg Afghanistan ook hier aan de slag kan.

Zou best kunnen dat men daar even rekening met gehouden heeft, zo had ik dat nog niet bekeken. :rofl:

p.s. Dat waren toch allemaal hoogbegaafden?

Skobelev
23 augustus 2016, 07:58
Zou best kunnen dat men daar even rekening met gehouden heeft, zo had ik dat nog niet bekeken. :rofl:

p.s. Dat waren toch allemaal hoogbegaafden?

Ook hoogbegaafden hoeven niet noodzakelijk de hoofdstad van België te weten.

Jay-P.
23 augustus 2016, 08:01
Het middagnieuws de dato 22/08/2016 leerde ../...
En ... het is omgekeerd ook perfect mogelijk "Je suis donc je peux douter" = "Ik ben dus ik mag twijfelen" het werkwoord "douter" betekent immers én kunnen én mogen!!!


Mag ik nu:
http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-3199189.gif

Universalia
23 augustus 2016, 08:23
Mag ik nu:
http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-3199189.gif

U mag http://www.sherv.net/cm/emoticons/smile/shy-smile-smiley-emoticon.gif

Jay-P.
23 augustus 2016, 08:36
U mag http://www.sherv.net/cm/emoticons/smile/shy-smile-smiley-emoticon.gifHet spijt me, he. Zet het op rekening van mijn slecht karakter.

Tavek
23 augustus 2016, 08:50
Ik wacht op de eerste mens die de term giscorrectie begrijpt.

Marie van de koster
23 augustus 2016, 09:17
Het middagnieuws de dato 22/08/2016 leerde dat er een nieuwe test was voor studenten namelijk: 'de gisproef' = raden om betere beoordeling van de student te krijgen. 8O

voorbeeld:

Meerkeuzevraag: Welke is de hoofdstad van België?


a) Parijs
b) Londen
c) Brussel
d) Madrid

De student schrapt Parijs, Londen en laat Brussel en Madrid bv open.

Hij/zij twijfelt over zijn/haar antwoord en daarop wordt hij/zij beoordeeld en worden zijn/haar kansen op slagen berekend?!?!?!?

Descartes (filosoof, wiskundige, natuurkundige 17e eeuw) heeft eens gezegd: "Je pense donc je suis" vrij vertaald klinkt dat als: "Ik denk dus ik ben"

Met de nieuwe methode wordt dat: "Je doute donc je suis" = "Ik twijfel dus ik ben"

En ... het is omgekeerd ook perfect mogelijk "Je suis donc je peux douter" = "Ik ben dus ik mag twijfelen" het werkwoord "douter" betekent immers én kunnen én mogen!!!

Reactie van vele studenten op de bewuste gisproef moet de volgende geweest zijn denk ik.

http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-3199189.gif

"Pouvoir" betekent kunnen en mogen.
Douter is twijfelen zonder meer.

Jay-P.
23 augustus 2016, 10:04
"Pouvoir" betekent kunnen en mogen.
Douter is twijfelen zonder meer.Gij zijt blijkbaar een van de weinigen die nog munten heeft om te vallen. Bij de anderen zijn het briefjes! :lol:

Thuleander
23 augustus 2016, 10:45
Ze hebben de vragen op het niveau van de invasie gebracht.

Tuurlijk.
Dan kunnen ze straks uitpakken met een 'stijging van het aantal hoogopgeleide allochtonen'.
Jammer voor degenen die dachten dat het onderwijs om wetenschap en kennis ging.
Het onderwijs is een politiek instrument en niets anders.

Dadeemelee
23 augustus 2016, 10:55
Tuurlijk.
Dan kunnen ze straks uitpakken met een 'stijging van het aantal hoogopgeleide allochtonen'.
Jammer voor degenen die dachten dat het onderwijs om wetenschap en kennis ging.
Het onderwijs is een politiek instrument en niets anders.
Die meerkeuzevragen zijn er omwille van:
- het is gemakkelijk te verbeteren
- er zijn geen betwistingen mogelijk (tenminste indien de vragen goed opgesteld zijn). Met 'open' vragen hadden de studenten de jongste jaren meer en meer de neiging om die te gaan betwisten.

Libro
23 augustus 2016, 10:56
Het middagnieuws de dato 22/08/2016 leerde dat er een nieuwe test was voor studenten namelijk: 'de gisproef' = raden om betere beoordeling van de student te krijgen. 8O

voorbeeld:

Meerkeuzevraag: Welke is de hoofdstad van België?


a) Parijs
b) Londen
c) Brussel
d) Madrid

De student schrapt Parijs, Londen en laat Brussel en Madrid bv open.

Hij/zij twijfelt over zijn/haar antwoord en daarop wordt hij/zij beoordeeld en worden zijn/haar kansen op slagen berekend?!?!?!?

Descartes (filosoof, wiskundige, natuurkundige 17e eeuw) heeft eens gezegd: "Je pense donc je suis" vrij vertaald klinkt dat als: "Ik denk dus ik ben"

Met de nieuwe methode wordt dat: "Je doute donc je suis" = "Ik twijfel dus ik ben"

En ... het is omgekeerd ook perfect mogelijk "Je suis donc je peux douter" = "Ik ben dus ik mag twijfelen" het werkwoord "douter" betekent immers én kunnen én mogen!!!

Reactie van vele studenten op de bewuste gisproef moet de volgende geweest zijn denk ik.

http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-3199189.gif

De redenering van Descartes was "je doute donc je pense donc je suis", dus wat hierboven staat is zo dom nog niet.

De schoofzak
23 augustus 2016, 13:39
"Pouvoir" betekent kunnen en mogen.
Douter is twijfelen zonder meer.

Je m'en doute.

.

De schoofzak
23 augustus 2016, 13:45
Ik wacht op de eerste mens die de term giscorrectie begrijpt.

En die het oude systeem kan vergelijken met het huidige, in al zijn (en het zijn er dan nog niet veel) details.

.

Universalia
23 augustus 2016, 14:01
I do love K&K!

De mensen die nog stammen uit een ver verleden zullen weten dat je vroeger geen kans kreeg om je te 'vergissen' en je uw leerstof moest kennen of je daar nu zin in had of niet om uren en uren te zitten studeren en daags nadien uren te zitten jammerklachten omdat je toch nog een hoop buizen binnenhaalde.

De richting Industriële pijpleidingen was dan de beste optie. :rofl:

Maar dan verschenen er tal van 'hulpmiddeltjes' zoals multiple choice, meerkeuzevragen dewelke je best met de gisproef kan vergelijken of zie ik dat als ongeletterde/ongeschoolde weer verkeerd? 8O

Wapper
23 augustus 2016, 15:01
I do love K&K!

De mensen die nog stammen uit een ver verleden zullen weten dat je vroeger geen kans kreeg om je te 'vergissen' en je uw leerstof moest kennen of je daar nu zin in had of niet om uren en uren te zitten studeren en daags nadien uren te zitten jammerklachten omdat je toch nog een hoop buizen binnenhaalde.

De richting Industriële pijpleidingen was dan de beste optie. :rofl:

Maar dan verschenen er tal van 'hulpmiddeltjes' zoals multiple choice, meerkeuzevragen dewelke je best met de gisproef kan vergelijken of zie ik dat als ongeletterde/ongeschoolde weer verkeerd? 8O

Het is giscorrectie

Boeiend artikel hier: https://taptoe.wordpress.com/2013/10/16/giscorrectie-uitgelegd/

De schoofzak
23 augustus 2016, 15:45
I do love K&K!

De mensen die nog stammen uit een ver verleden zullen weten dat je vroeger geen kans kreeg om je te 'vergissen' en je uw leerstof moest kennen of je daar nu zin in had of niet om uren en uren te zitten studeren en daags nadien uren te zitten jammerklachten omdat je toch nog een hoop buizen binnenhaalde.

De richting Industriële pijpleidingen was dan de beste optie. :rofl:

Maar dan verschenen er tal van 'hulpmiddeltjes' zoals multiple choice, meerkeuzevragen dewelke je best met de gisproef kan vergelijken of zie ik dat als ongeletterde/ongeschoolde weer verkeerd? 8O

Wel, als je geen ruimere ervaring hebt met examens die afgenomen worden met degelijk opgestelde mult. choice vragen, dan kan ik je vraagtekens begrijpen.
Bedenk evenwel niet dat het simpel is.
De grootste buisvakken deden in de eerste kan massa's studenten sneuvelen. En die hadden daar achteraf niet teveel over te leuteren, want de antwoorden waren juist of fout, en ze hadden het maar aan te stippen.
En ze werden tientallen keren verwittigd: een foute aanstipping levert negatieve punten op. Gokken is dus aartsgevaarlijk. Edoch, menig student kwam buiten met ... een negatief resultaat. Dus minder dan nul op twintig.

.

IJsboer
23 augustus 2016, 19:34
Zou best kunnen dat men daar even rekening met gehouden heeft, zo had ik dat nog niet bekeken. :rofl:

p.s. Dat waren toch allemaal hoogbegaafden?

Inderdaad! (http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-muslim-cleric-claims-the-earth-is-stationary-and-the-sun-rotates-around-it-10053516.html)

IanVD
23 augustus 2016, 21:24
Mijn voorkeur gaat toch de meerkeuzevraag met motivatie. Zo kan je nuance toevoegen aan toch wel zeer zwart-witte antwoorden of vage formuleringen. Inzicht en kennis is belangrijk. Dat bevraagt men vaak onvoldoende bij meerkeuzevragen.

Tavek
23 augustus 2016, 21:35
Meerkeuzevragen is gewoon een vorm van proffesorale luiheid.

Carmagnole
23 augustus 2016, 21:37
Meerkeuzevragen is gewoon een vorm van proffesorale luiheid.

Dit.

Another Jack
23 augustus 2016, 21:38
Meerkeuzevragen is gewoon een vorm van proffesorale luiheid.

Om in te kaderen...

Tavek
23 augustus 2016, 21:45
Inderdaad! (http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-muslim-cleric-claims-the-earth-is-stationary-and-the-sun-rotates-around-it-10053516.html)

Hangt er vanaf waar ge uw coordinatenstelsel (uw nul) zet :p

Skobelev
24 augustus 2016, 06:12
Inderdaad! (http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-muslim-cleric-claims-the-earth-is-stationary-and-the-sun-rotates-around-it-10053516.html)

Dan stellen er nog dat onze beschaving van ginder achter komt....:?

De schoofzak
24 augustus 2016, 06:34
Mijn voorkeur gaat toch de meerkeuzevraag met motivatie. Zo kan je nuance toevoegen aan toch wel zeer zwart-witte antwoorden of vage formuleringen. Inzicht en kennis is belangrijk. Dat bevraagt men vaak onvoldoende bij meerkeuzevragen.

Dat is goed voor het middelbaarke, of voor vakken waar slechts max 100 studenten hetzelfde examen moeten afleggen.

De introductiedag voor rechten alleen, die in september georganiseerd zal worden, is voorzien voor 404 studenten.

.

Pericles
24 augustus 2016, 06:54
Wel, als je geen ruimere ervaring hebt met examens die afgenomen worden met degelijk opgestelde mult. choice vragen, dan kan ik je vraagtekens begrijpen.
Bedenk evenwel niet dat het simpel is.
De grootste buisvakken deden in de eerste kan massa's studenten sneuvelen. En die hadden daar achteraf niet teveel over te leuteren, want de antwoorden waren juist of fout, en ze hadden het maar aan te stippen.
En ze werden tientallen keren verwittigd: een foute aanstipping levert negatieve punten op. Gokken is dus aartsgevaarlijk. Edoch, menig student kwam buiten met ... een negatief resultaat. Dus minder dan nul op twintig.

.

Een goed multiple choise examen opstellen is niet zo eenvoudig.
Ik heb het ooit eens meegemaakt aan de KUL, nu ondertussen 30 jaar geleden, dat de examencommissie heeft moeten besluiten de resultaten van één vak totaal uit de beoordeling te schrappen en er werd zelfs achteraf geen herexamen meer over ingericht, het werd beschouwd als niet gegeven.
De vraagstelling was dermate absurd.

Universalia
24 augustus 2016, 09:57
Een goed multiple choise examen opstellen is niet zo eenvoudig.
Ik heb het ooit eens meegemaakt aan de KUL, nu ondertussen 30 jaar geleden, dat de examencommissie heeft moeten besluiten de resultaten van één vak totaal uit de beoordeling te schrappen en er werd zelfs achteraf geen herexamen meer over ingericht, het werd beschouwd als niet gegeven.
De vraagstelling was dermate absurd.

Simpel anders hoor ( :-D )

Een meerkeuze-examen opstellen (https://www.kuleuven.be/onderwijs/evalueren/mke/opstellen)

Tip 40: Hoe rekening houden met gokken van studenten bij meerkeuzetoetsen? (https://www.uantwerpen.be/nl/faculteiten/antwerp-school-of-education/deelentiteiten/expertisecentrum-hoger-onderwijs/didactische-tips/onderwijstips/archief-onderwijstips/tip-40--gokkans-mult/)

:cheer: :cheer:

Libro
24 augustus 2016, 10:51
Meerkeuzevragen is gewoon een vorm van proffesorale luiheid.

Een prof draag één frak en twee schoenen ;).

IanVD
24 augustus 2016, 17:19
Dat is goed voor het middelbaarke, of voor vakken waar slechts max 100 studenten hetzelfde examen moeten afleggen.

De introductiedag voor rechten alleen, die in september georganiseerd zal worden, is voorzien voor 404 studenten.

.

Bent u dan voostander van kwantiteit boven kwaliteit?
Mijn uitgangspunt is: werd het juiste antwoord aangeduid, geef de student zijn punt. Is het verkeerde antwoord aangeduid--> kijk naar zijn redenering en beoordeel dan.

Sommige vragen zijn gewoonweg vaag en dubbelzinnig geformuleerd, waardoor het antwoord zowel juist als fout kan zijn, afhankelijk van de extra informatie die de student neerschrijft.

voorbeeldje:
theorie zegt:X heeft kenmerken A,B,C en D.
vraag: om X te krijgen moet je voldoen aan A,B en C.
meerkeuzemogelijkheden: correct/incorrect
juiste antwoord: ja,maar...'

ps: in mijn eerste jaar hoger onderwijs heb ik eens een meerkeuzevraag gehad met 3 grammaticale negaties. Dan test je geen kennis meer, dan probeer je gewoon je reputatie van buisvak te behouden. (Niet dat ik het erg vond, ik was erdoor en heb nog wat verdiend aan bijles geven :-) )

Zucht
24 augustus 2016, 17:33
ps: in mijn eerste jaar hoger onderwijs heb ik eens een meerkeuzevraag gehad met 3 grammaticale negaties. Dan test je geen kennis meer, dan probeer je gewoon je reputatie van buisvak te behouden. (Niet dat ik het erg vond, ik was erdoor en heb nog wat verdiend aan bijles geven :-) )

Dat heb ik ook regelmatig gehad in certificatietesten tijdens mijn loopbaan. Of je kreeg 3 quasi-identieke zinnen met een subtiel semantisch verschil. Dat was dus geen technische toets van kennis meer, maar een taalkundige.

Tavek
24 augustus 2016, 19:06
Een prof draag één frak en twee schoenen ;).

Ik weet het. Scuzi.

Libro
24 augustus 2016, 21:34
Ik weet het. Scuzi.

Nu zie ik pas mijn eigen grandioze typefout: het moet uiteraard "draagt" zijn.

Universalia
24 augustus 2016, 22:38
Nu zie ik pas mijn eigen grandioze typefout: het moet uiteraard "draagt" zijn.

Niet erg want de 'logica' leerde dat als er geen fouten waren er ook geen oplossingen zouden geweest zijn.

Of zie ik dat weer maar eens totaal verkeerd? :-D