PDA

View Full Version : Ik vind rucola niet lekker en nu...


BigF
6 september 2016, 09:58
...weet ik niet of ik nog naar Njam mag kijken...

Graag advies.

Jay-P.
6 september 2016, 10:03
...weet ik niet of ik nog naar Njam mag kijken...
Graag advies.Eerst wassen!

DewareJakob
6 september 2016, 10:14
...weet ik niet of ik nog naar Njam mag kijken...

Graag advies.

Wordt daar alles klaargemaakt met ruk-cola?

Anna List
6 september 2016, 10:17
...weet ik niet of ik nog naar Njam mag kijken...

Graag advies.

Eerst wassen!

heb je al eens warmoes geprobeerd ?

vlijmscherp
6 september 2016, 10:24
Eerst wassen!

net niet wassen, laat de natuur maar zijn gang gaan.

Eyjafjallajökull
6 september 2016, 10:50
Waarom zou je al naar njam w�*llen kijken ?

Maar geen rucola lusten, echt ?

The Paulus Experience
6 september 2016, 10:57
Vervang het door raketsla

Skobelev
6 september 2016, 11:54
Of vervangen door postelein?

Carmagnole
6 september 2016, 11:56
Sommige mensen kicken op de geur van ongewassen konten. Zoals met bier en kaas, fermentatie van dode huidcellen met zweet, en met darmflora als startercultuur.

Xenophon
6 september 2016, 12:05
Waarom zou je al naar njam w�*llen kijken ?

Maar geen rucola lusten, echt ?

Rucola doet pijn in mijn mond.

Zo scherpe brol dat dat is.

Carmagnole
6 september 2016, 12:07
Rucola doet pijn in mijn mond.

Zo scherpe brol dat dat is.

Olijfolie moet erbij om de etherische oliën die de scherpe smaak veroorzaken te verzachten. Rucola moet dan ook enkel in kleine hoeveelheden worden gebruikt.


Maar jij bent hypersensitief herinner ik mij. Ook geen parfum voor u.

Xenophon
6 september 2016, 12:11
Olijfolie moet erbij om de etherische oliën die de scherpe smaak veroorzaken te verzachten. Rucola moet dan ook enkel in kleine hoeveelheden worden gebruikt.


Maar jij bent hypersensitief herinner ik mij. Ook geen parfum voor u.

Ja, liefst zelfs geen parfum voor mijn vrouw. Had heel wat in de voeten voor ze begreep dat als ze parfum binnenhuis aandeed ik de hele nacht van wakker lag van die smaak op mijn tong.

Eerst moest ze daar mee lachen, tot ik dan een kwartiertje begon te kokhalzen. Dan begreep ze dat ik het meende.

Eyjafjallajökull
6 september 2016, 12:12
Vervang het door raketsla

lol

Carmagnole
6 september 2016, 12:14
Ja, liefst zelfs geen parfum voor mijn vrouw. Had heel wat in de voeten voor ze begreep dat als ze parfum binnenhuis aandeed ik de hele nacht van wakker lag van die smaak op mijn tong.

Eerst moest ze daar mee lachen, tot ik dan een kwartiertje begon te kokhalzen. Dan begreep ze dat ik het meende.

En haar natuurlijke lichaamsgeuren hebben kinder impact?

Hoe overleefde je den bak? Het stinkt er vast naar tabaksrook en ongewassen mocrotuig.

Xenophon
6 september 2016, 12:23
En haar natuurlijke lichaamsgeuren hebben kinder impact?

Hoe overleefde je den bak? Het stinkt er vast naar tabaksrook en ongewassen mocrotuig.

De gevangenis stank is iets dat ik zes weken na de vrijlating nog altijd proef.

En vrouwen ja, soms kom je er tegen waar ik reukgewijs niet tegen kan.

Carmagnole
6 september 2016, 12:25
De gevangenis stank is iets dat ik zes weken na de vrijlating nog altijd proef.

En vrouwen ja, soms kom je er tegen waar ik reukgewijs niet tegen kan.

Als ik ooit in den bak beland, kan je dan een woordje voor mij doen?

Pandareus
6 september 2016, 12:31
...weet ik niet of ik nog naar Njam mag kijken...

Graag advies.

Je mag inderdaad niet meer kijken.

Herneem jezelf !

Pandareus
6 september 2016, 12:33
Sommige mensen kicken op de geur van ongewassen konten. Zoals met bier en kaas, fermentatie van dode huidcellen met zweet, en met darmflora als startercultuur.

beuââârk... Jij woont toch toevallig niet in Brakel, in het Sint Franciscus RVT ?

Anna List
6 september 2016, 12:35
rucola, aardbeien balsamicoazijn ... lekker!

Pandareus
6 september 2016, 12:54
rucola, aardbeien balsamicoazijn ... lekker!

Doe wat jonge spinazie en een mengeling van jonge scheuten bij de rucola, en probeer eens met witte balsamico.
Aardbeien ? Waarom niet. Alhoewel het niet evident is om groente en fruit samen te geven.

Xenophon
6 september 2016, 13:56
Als ik ooit in den bak beland, kan je dan een woordje voor mij doen?

Helaas, ik heb me volledig uit die wereld teruggetrokken.

Pandareus
6 september 2016, 14:01
Helaas, ik heb me volledig uit die wereld teruggetrokken.

:lol:

quercus
6 september 2016, 14:01
Nogal wat mensen vinden bij rucola het, soms vrij scherpe, mosterd-prikken in de mond niet prettig. Mijn vrouw heeft er evenzeer een hekel aan. Ik had vorig jaar in September een hoeveelheid gezaaid in mijn polytunnel. We hebben er slechts weinig van geoogst.

Eyjafjallajökull
6 september 2016, 14:06
Wil je een smaakbom ?

Maak eens pesto van rucola :-)

quercus
6 september 2016, 14:09
Wil je een smaakbom ?

Maak eens pesto van rucola :-)
Pesto met Rucola i.p.v. Basilicum? You don't mean it, do you?
Dat zal dan naar mijn smaak meer op een soort groene mosterd lijken.
Geef mij maar Basilicum!

Eyjafjallajökull
6 september 2016, 14:10
Pesto met Rucola i.p.v. Basilicum? You don't mean it, do you?
Dat zal dan naar mijn smaak meer op een soort groene mosterd lijken.
Geef mij maar Basilicum!

Zachter dan pesto van basilicum ;-)

dalibor
6 september 2016, 14:15
rucola met koriander, pijnboompitten en parmezaanschilfers

Carmagnole
6 september 2016, 15:24
rucola met koriander, pijnboompitten en parmezaanschilfers

Koriander nog niet getest.

Rahowa
6 september 2016, 19:54
Rucola doet pijn in mijn mond.

Zo scherpe brol dat dat is.

Hmm i love rucola,niks is lekkerder als een portie raketsla op je pizza.

Rahowa
6 september 2016, 19:54
Of een slaatje van peren,walnoten,bleu d' Auvergne en rucola.

Another Jack
6 september 2016, 20:42
Of een slaatje van peren,walnoten,bleu d' Auvergne en rucola.

In een veevoederfabriek in hartje West-Vlaanderen word je toch hard aangepakt als je zoiets meebrengt als lunch?

Demper
6 september 2016, 21:36
...weet ik niet of ik nog naar Njam mag kijken...

Graag advies.

Dat klopt, kinderen vinden rucola niet lekker. Te scherp, niet zoet genoeg.

Maar heb geen schrik, voor jou is er altijd K3 kippewit en samsonworst.

Voor de rest kan je nog altijd naar Johan "happe happe" Segers kijken.

Met een beetje chance mag je het smout uit zijn ballen in je smoel laten pompen.

Wapper
6 september 2016, 23:13
Dat klopt, kinderen vinden rucola niet lekker. Te scherp, niet zoet genoeg.

Maar heb geen schrik, voor jou is er altijd K3 kippewit en samsonworst.

Voor de rest kan je nog altijd naar Johan "happe happe" Segers kijken.

Met een beetje chance mag je het smout uit zijn ballen in je smoel laten pompen.

Dank voor uw steun, en culinaire wensen,

Johan.
http://www.njam.tv/thumbnail/full/10710/image-j16-johans-4.jpg

Carmagnole
7 september 2016, 02:46
In een veevoederfabriek in hartje West-Vlaanderen word je toch hard aangepakt als je zoiets meebrengt als lunch?

In mijn eerste jaar een medestudent uit West-Vlaanderen gehad. Wij hadden een groepswerk en gingen samen eten zoeken. Ons oog viel op de Panos, waarop ik zei dat ik het niet zo lekker vond. "Ik ook niet", zei hij. "Die broodjes zijn daar veel te speciaal".

Je moet snappen dat ik in drie landen gewoond heb nog voor ik 12 was. Ik word dus figuurlijk draaierig van zo'n toeren.

Gamla
7 september 2016, 03:00
Of een slaatje van peren,walnoten,bleu d' Auvergne en rucola.

Snob!

Henri1
7 september 2016, 05:28
Snob!

Saaie boel op Njam.....

Dit is veel beter :

http://4.bp.blogspot.com/-MLxHgtyqPLw/TYyjOjxvGwI/AAAAAAAAIcM/nADOrr8XSH8/s1600/pretavoyager-PCP-11.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=IcU2OHxPaaU

BigF
7 september 2016, 06:19
Dat klopt, kinderen vinden rucola niet lekker. Te scherp, niet zoet genoeg.

Maar heb geen schrik, voor jou is er altijd K3 kippewit en samsonworst.

Voor de rest kan je nog altijd naar Johan "happe happe" Segers kijken.
Zwakjes hoor, 't vlot ni meer echt de laatste tijd eh? Dipje?

Met een beetje chance mag je het smout uit zijn ballen in je smoel laten pompen.
Die is dan weer wel goed!!

BigF
7 september 2016, 06:24
Maar ge kunt het draaien of keren zoveel ge wilt: ik blijf rucola ni te vreten vinden.

Vergeet niet dat ze het in Italie ook maar in tijden van crisis zijn beginnen eten. Als afwisseling voor gras en eikels. En omdat er genoeg van was. Omdat niemand het ooit plukte. Omdat Het Niet Te Vreten Valt!!

groentje
7 september 2016, 07:32
Ieder zijn meug. Een beetje raketsla door de gemengde sla gemengd, of met wat tomaat, basilicum en balsamico op mozzarella vind ik het spul wel lekker, maar ik zou er ook geen hele zak van opeten.

Rahowa
7 september 2016, 19:05
In een veevoederfabriek in hartje West-Vlaanderen word je toch hard aangepakt als je zoiets meebrengt als lunch?

Bah nee hoor,iedereen kijkt jaloers.

Rahowa
7 september 2016, 19:11
Snob!

In plaats van bleu d'Auvergne neem ik Danish blue(goedkoper),de rucola groeit in de bazin haar hof,net als de peren en de walnoten raap ik 100 meter van mijn deur.100% biologisch en zo een pakje kaas kost nog geen 2 euro.Sommigen noemen je daarvoor eerder een gierigaard.

De schoofzak
7 september 2016, 19:27
Meneer lust gene rucola.
De negerkes in China, meneer, die hebben enen boterham voor gans de dag. Die zouden maar wat gelukkig zijn met een bladje rucola.

Ze moesten het godverdomme in je mond drammen met een beitel en een hamer.

.

Pandareus
7 september 2016, 19:34
Hmm i love rucola,niks is lekkerder als een portie raketsla op je pizza.

Zo heb ik het vroeger ook leren kennen in italië, op een doodgewone pizza. Toen kende niemand dat bij ons hier. Maar ook daar was het een 'bijna' vergeten groente, terwijl het nu echt overal verkrijgbaar is. Mooi zo.

Eyjafjallajökull
7 september 2016, 19:37
...de rucola groeit in de bazin haar hof...

Heet dat zo tegenwoordig ?

The Paulus Experience
7 september 2016, 20:39
hmm pizza met rucola en Italiaanse ham.
lekker lekker.

BigF
8 september 2016, 06:22
Meneer lust gene rucola.
Kort samengevat komt het daarop neer ja.
Ik merk in deze draad ook dat gewoon nog maar schrijven over rucola al een vieze smaak in mijn mond geeft.

De negerkes in China, meneer, die hebben enen boterham voor gans de dag. Die zouden maar wat gelukkig zijn met een bladje rucola.
Idiote Chinezen zeg.
Gewoon het budget voor de dagelijkse boterham eens een keertje spenderen aan rucola et voila, ze zijn maar wat gelukkig. Hoe simpel kan het leven (buiten China dan blijkbaar) zijn?
Maar dan nog zie ik niet in wat dat met mijn afkeer voor rucola van doen heeft...

Ze moesten het godverdomme in je mond drammen met een beitel en een hamer.
Ja, maar dat doen ze niet eh?
Stelletje lafaards, die rucolavreters.

BigF
8 september 2016, 06:33
Zo heb ik het vroeger ook leren kennen in italië, op een doodgewone pizza.
Ze pesten toeristen er al jaren mee, terwijl geen enkele Italiaan zelf ooit rucola eet.

Toen kende niemand dat bij ons hier.
Hoe zou dat komen? Niet vanwege zijn hemelse smaak vermoed ik. Of zijn complete onbereikbaarheid. Dat spul groeit overal en als je er eenmaal in uwe hof hebt staan geraakt ge er nooit meer vanaf. Nog erger (en veel smeriger van smaak overigens) dan brandnetels.

Maar ook daar was het een 'bijna' vergeten groente,
En terecht!! Dat hadden ze er beter mee gedaan ja, gewoon vergeten.
terwijl het nu echt overal verkrijgbaar is.
Laat er wat mee in het rond strooien op kookprogramma's en iedereen zit binnen de kortste keren aan de rucola. Zie ook gin. En nen thermomix.
Het smaak nog slechter dan bedorven gras maar de kassa rinkelt.

Mooi zo.
Fijn dat u mijn bijdrage vooraf al van commentaar voorziet.
Dank.

Carmagnole
8 september 2016, 06:55
BigF rookt rucola.

fox
8 september 2016, 09:38
rucola, aardbeien balsamicoazijn ... lekker!

Nooit gedaan. Ik smijt daar altijd mango, appelazijn, honing en mozarella bij.

Anna List
8 september 2016, 09:55
Nooit gedaan. Ik smijt daar altijd mango, appelazijn, honing en mozarella bij.

vind ik leuk

Anna List
8 september 2016, 09:56
het is met rucola gewoon als met witloof

jong geoogst en vers is dat zacht van smaak, hoe later geoogst en minder vers, hoe bitterder.

Skobelev
8 september 2016, 10:39
Er zit rucola in mijn lunchpakketje....met twee soorten gewone sla, postelein, drie soorten tomaten, een gekookt eitje, erwtjes, sweinepoepefleish....'t gaat nu smaken.
:cheer:

edit, nog enkele gekookte Corne de Gatte en een paar truffelaardappeltjes zitten er ook in.

Eyjafjallajökull
8 september 2016, 10:59
Er zit rucola in mijn lunchpakketje....met twee soorten gewone sla, postelein, drie soorten tomaten, een gekookt eitje, erwtjes, sweinepoepefleish....'t gaat nu smaken.
:cheer:

edit, nog enkele gekookte Corne de Gatte en een paar truffelaardappeltjes zitten er ook in.

Jawadde :-D

Smakelijk !

Anna List
8 september 2016, 11:01
Er zit rucola in mijn lunchpakketje....met twee soorten gewone sla, postelein, drie soorten tomaten, een gekookt eitje, erwtjes, sweinepoepefleish....'t gaat nu smaken.
:cheer:

edit, nog enkele gekookte Corne de Gatte en een paar truffelaardappeltjes zitten er ook in.

ze ziet u echt nog heel graag!!! :D

Skobelev
8 september 2016, 11:03
ze ziet u echt nog heel graag!!! :D

'k heb dat zelf gemaakt....:-( en het meeste nog zelf geplant en geoogst ook...:-(


en hier nu, in mijn eentje, op mijn bureau naar binnen gewerkt...:-(

Anna List
8 september 2016, 11:04
'k heb dat zelf gemaakt....:-( en het meeste nog zelf geplant en geoogst ook...:-(

oesje, sorry!
hebt ge haar ook zo'n bakje gemaakt dan toch? :p

Anna List
8 september 2016, 11:05
'k heb dat zelf gemaakt....:-( en het meeste nog zelf geplant en geoogst ook...:-(


en hier nu, in mijn eentje, op mijn bureau naar binnen gewerkt...:-(

toch al beter dan samen met de secretaresse naar binnen gewerkt!! ;-)

Skobelev
8 september 2016, 11:08
toch al beter dan samen met de secretaresse naar binnen gewerkt!! ;-)

Misschien wil die wel het dessert zijn :-P

Skobelev
8 september 2016, 11:09
oesje, sorry!
hebt ge haar ook zo'n bakje gemaakt dan toch? :p

euh....:oops:

TheFourHorsemen
8 september 2016, 11:26
Maar ge kunt het draaien of keren zoveel ge wilt: ik blijf rucola ni te vreten vinden.

Vergeet niet dat ze het in Italie ook maar in tijden van crisis zijn beginnen eten.

Tja, dat is met aardappelen eigenlijk ook het geval he... Bekend met het Kartoffelbefehl van Frederik de Grote?

Ik zou aardappelen niet meer kunnen missen ;).

Anna List
8 september 2016, 11:46
Misschien wil die wel het dessert zijn :-P

euh....:oops:

euh... inderdaad!

:p

herpak u Skobe!!! :-)

Rahowa
8 september 2016, 19:42
het is met rucola gewoon als met witloof

jong geoogst en vers is dat zacht van smaak, hoe later geoogst en minder vers, hoe bitterder.

Inderdaad,ik heb er zelf nog gezaaid en als dat te hoog opschiet wordt het nog taai ook.

Rahowa
8 september 2016, 19:44
Ik heb net een Croque gegeten,ham,kaas,kerstomaatjes,pijpajuin,basilicum en oregano.Deze grillen en dan de rucola er bij leggen.Zalige combinatie.

BigF
9 september 2016, 06:48
Inderdaad,ik heb er zelf nog gezaaid en als dat te hoog opschiet wordt het nog taai ook.

Ik zeg het: puur onkruid is het.
Kapotspuiten.

BigF
9 september 2016, 06:51
Ik heb net een Croque gegeten,ham,kaas,kerstomaatjes,pijpajuin,basilicum en oregano.Deze grillen en dan de rucola er bij leggen.Zalige combinatie.

De combinatie wordt nog veel beter als je er geen rucola bijlegt.

Overigens: als uwe croque op zich goed genoeg was had je er niks bij moeten leggen.
Dat bijlegsel op borden dient enkel om het gebrek aan smaak in de rest van het bord te camoufleren. Als iemand net een blad rucola binnen heeft smaakt voor die mens alles nadien hemels. Zorg dat ze rucola vreten en ze vreten alles.

Laat het nou gewoon. Dat is het beste voor iedereen.

BigF
9 september 2016, 07:09
het is met rucola gewoon als met witloof
Witloof vergelijken met rucola...
Hoe ver weg moet je zijn als zelfs ik uw vergelijking heel ver weg vindt?

Het edele witloof, een plant die slechts het beste van zichzelf geeft na de nodige tijd en arbeid, maar dan ook één van de lekkerste smaken in het heelal biedt, vergelijken met zo'n woest woekerend onkruid als rucola, wiens smaak zich in een smakendriehoek ergens situeert tussen "verduft" "bedorven" en "giftig"?
Echt? Witloof? Zo kleineren?
't Is dat ik u al efkens ken anders zou ik zeggen: uitwijzen! Nu hou ik het maar op 14 dagen op water en rucola.
jong geoogst en vers is dat zacht van smaak, hoe later geoogst en minder vers, hoe bitterder.

Dat klopt dan weer wel, toegegeven.
Rucola ontwikkelt een gruwelijk smakenpallet maar heeft daar wel even de tijd voor nodig. Bij heel jonge rucola is de dodekraaiensmaak dan ook nog niet aanwezig.
Jong plukken is dus (gesteld dat je het ooit nog in je hoofd zou halen rucola te ten) de boodschap. Ideaal is dat tussen het moment van het ontkiemen en 4 minuten na het ontkiemen. Vanaf de 6de minuut is de smaak al te overheersend. Tot de vierde minuut smaakt rucola nog gewoon naar niks.
En dan zou je het kunnen eten. Al vraag ik me wederom af waarom je dat zou willen doen, ma soit.

Anna List
9 september 2016, 07:12
Ik zeg het: puur onkruid is het.
Kapotspuiten.

het is pas na t kapotspuiten dat jonge rucola ook bitter smaakt, ik zou daar mee opletten als ik u was, eigenlijk mag je dat na kapotspuiten niet meer consumeren.

BigF
9 september 2016, 07:24
De Romeinen gebruikten rucola om de middagvoorstellingen in de arena wat op te vrolijken.

Slaven kregen, voor ze aan de leeuwen gevoerd werden, eerst rucola te eten. Onder dwang weliswaar want de meeste riepen al snel "Nee, genade, geen rucola, dood me hier en nu dan maar." Dus met behulp van 4 man en een trechter kreeg iedere slaaf een goei 200 gr rucola te verwerken. Voor heeel lange voorstellingen gaven ze wel eens 300 gr maar de Romeinen wisten toen al dat 400 gr in vele gevallen een dodelijke dosis was, dus die 300 gr was meestal wel het maximum.

De leeuwen, hoewel uitgehongerd als het land waar ze vandaan kwamen, moesten natuurlijk van die slaven niet meer weten en begonnen pas na lang twijfelen, proeven en kabbelen hun maal stukje bij beetje op te eten. De leeuwen die uiteindelijk een hele slaaf opkregen zonder al te veel te moeten overgeven deden zo toch al snel een uurtje over zo'n slaaf. Wat het publiek natuurlijk wel kon apprecieren. Slaven zonder rucola waren meestal binnen de 10 minuten op en dan was zo'n ticket wel best duur.

Dus ja; als rucola dan ooit al nut heeft gehad, had het dat nut nog te danken aan zijn afschuwelijke smaak ook. Ge moet niet vragen...

BigF
9 september 2016, 07:26
het is pas na t kapotspuiten dat jonge rucola ook bitter smaakt, ik zou daar mee opletten als ik u was, eigenlijk mag je dat na kapotspuiten niet meer consumeren.

Oke, ik ga het niet proberen maar om eerlijk te zijn denk ik dat kapotgepoten rucola nog altijd beter gaat smaken dan gewone rucola. Roundup ofzo, en dan vlak voor het consumeren nog eens spuiten. Het komt de smaak echt ten goede.

BigF
9 september 2016, 07:53
En eerlijk is eerlijk; zet 1 rucolaplant per honderd vierkante meter tuin en je hebt geen last van katten meer. Of van vogels. Of mollen. Of regenwormen. Of bezoek.
Je moet er dan de strontvliegen en lijkkevers wel bijnemen maar; geen katten meer!

BigF
9 september 2016, 08:01
De eerste mensen die rucola aten waren soldaten. Die aten werkelijk alles. Ze rolden wat rucolablaadjes op en staken die in hun aars. Rugzakken waren toen nog niet uitgevonden nee.
Hoe langer de rucola kon blijven zitten hoe beter hij ging smaken dus het was een ideaal voedsel voor lange veldtochten. "Hoe langer we van huis zijn, hoe beter het eten wordt.", was een populair marsliedje in die tijd. Je hoort het niet veel Italianen meer zingen tegenwoordig.

Soit, aarsrucola werd zo populair onder de soldaten dat al snel het gewone volk ook wel eens wou proeven van deze fijnkost. Die vonden het natuurlijk niet te vreten. En zo raakte rucola in de vergetelheid.

Tot enkele jaren geleden Gert Verhulst in een doos van de rommelmarkt een zakje rucolazaad aantrof en de rest is geschiedenis...

Peche
9 september 2016, 09:22
Al aant smoren ja? :D

Anna List
9 september 2016, 10:02
Al aant smoren ja? :D

rucola toepen!

The Paulus Experience
9 september 2016, 16:50
Zeker teveel aarsrucola gekauwd.
Je kwam dergelijk relaas dikwijls tegen bij soldaten met grote trek.
Het is in de vergetelheid geraakt, uit schaamte.
Indertijd heerste er wel gezworen zwijgplicht rond, de Rucola.