PDA

View Full Version : Het echte probleem van files


PORSCHE
16 november 2016, 18:11
http://nieuws.vtm.be/binnenland/214803-kan-nieuwe-asfalt-helpen-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!

reservespeler
16 november 2016, 18:14
http://nieuws.vtm.be/binnenland/214803-kan-nieuwe-asfalt-helpen-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!

:twisted: Goed plan. :twisted:

Mambo
16 november 2016, 18:43
+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.

dpg
16 november 2016, 18:51
+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.

Zet hem op de draaimolen, dan is hem tenminste zeker dat niemand hem zal inhalen.

kelt
17 november 2016, 08:02
Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

brother paul
17 november 2016, 15:43
ze hebben een nieuwe file-toerist wagen gemaakt voor u Porsche

http://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/wie-ziet-hier-nog-een-porsche-911-in/ar-AAkgnwN?ocid=spartanntp

coro
17 november 2016, 18:07
Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

Zeer juist. Waarom moeten we allemaal altijd op hetzelfde ogenblik op dezelfde plaats zijn?

Afstandswerken is hier nog niet ingeburgerd.

Ik werk al 5 jaar van thuis uit. Een luxe! Geen stress en ik verzet meer werk op 5 uur dan 11 uur (waarvan 3 uur verplaatsing/file/ergernis) op een kantoortje.
Dat kantoortje is gewoon overbodig. Meetings, presentaties, verduidelijkingen kunnen gerust met de huidige online-toepassingen.

Sommige 'bazen' willen toch nog de fysieke aanwezigheid van zijn/haar medewerkers. Een bekrompen visie!!

knip
17 november 2016, 19:57
Het grote probleem is is dat er gewoon teveel verkeer tegelijkertijd is en het wegennet verzadigd is.

brother paul
17 november 2016, 20:54
wiskundig is het probleem eenvoudig hoor

voor elke 100km file, leg je 100km wegstrook capaciteit bij...
Dus belgie heeft 400km structurele file, dus moeten we volgend jaar 400km filestrook bijbouwen

Effect: de file wordt mathemathisch van 400km op 3 wegstroken gereduceerd naar 300km op 4 wegstroken en dus 25-30% korter

Het tweede dat we moeten doen is alle bottelnecks TWEE bijkomende stroken van ongeveer 5 km geven... Dus alle files zijn te herleiden tot een bottleneck. Alle bottlenecks verruimen zorgt ook daar dat ofwel de bottleneck zich gaat verplaatsen 5km verder, ofwel dat de bottleneck definitief verdwijnt. Dus er zijn een 50tal bottlenecks van 5km wegstrook of nog 250km wegstrook te bouwen...

En daarmee maak je de file terug 20% korter...

De investeringen van onze overheid in het wegnetwerk zijn gewoon zodanig lamentabel, ze financieren liever werklozen dan snelwegenbouwers. Ze financieren liever zwarte begrotingsgaten dan rendabele dingen

Het is een feit dat met een begroting van amper 750miljoen of knal dezelfde begroting van de spoorwegen, we die 750km wegstrook capaciteit kunnen bouwen, Nog hilarischer is dat zelfs die stroken daar meestal werkloos liggen als pechstroken..

Dus het is met andere woorden gewoon gebruiken wat we hebben en het verstand eens verzetten op een andere denkwijze dan altijd maar patchwork zoals het altijd te beleven valt in belgie

reservespeler
18 november 2016, 07:54
Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

Dat klopt.

Toen er een 5 tal jaren geleden grote wegeniswerken waren in de omgeving van de Ford fabrieken in Genk, lieten de toeleveringsbedrijven hun werknemers een kwartier vroeger beginnen en stoppen. Hierdoor waren deze mensen al weg vooraleer de uitstroom van Ford begon.

Was een goede maatregel, alleen niet overal realiseerbaar.

Een andere maatregel, door het uitdoven van provinciale functies, komen er grote bureelruimtes leeg te staan. Waarom kunnen hier geen satellietkantoren voor de Vlaamse regering gerealiseerd worden? Met andere woorden, moet iedereen steeds in Brussel zijn?

PORSCHE
21 november 2016, 15:06
+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.Of weet je wat ga wat camioneurs pesten :D Zet u op het rechtse baanvak. Zorg dat er de zoveelste klojo je met zijn camion gaat voorbij steken. En duw rustig op cruisecontrol zo bij dat hij juist niet voorbij kan. Oeps en enkele kilometers verder mag hij zijn afrit missen. Altijd geslaagd! Soms wel wat toeters en bellen of een camioneur die je van de weg denkt te duwen. Maar is blufpoker en uiteindelijk zijn ze DIK gekloot :D :D :D

PS : die honderd zweepslagen is wel niet slecht. Ik speel met plezier dan wel de beul die ze moet (mag) geven ;)

Erw
26 november 2016, 05:37
Wil Staat wel files "oplossen"?
Ik merk eerder het tegendeel: alternatieven (secundaire / tertiaire wegen) is ze bezig aan het uitmoorden.
Eenrichting.
Enkel lokaal verkeer.
Verboden voor +3.5 ton (nochtans eerder decennia lang probleemloos).
Overal baanruimte afgebroken (vervangen door hindernissen, zodat ene richting moet wachten voor andere, fietsers niet meer ingehaald kunnen worden).
Meestal onder excuus "veiligheid".
Viel onlangs nog een dode louter (files zijn grote ongevalveroorzakers) door dat excuus "veiligheid": bromfietster op een "betonbol" gereden.
Nog een recent voorbeeld: Aalter, heraanleg rotonde E40 (door het kluwen dat ze heden ten dage "verkeerscomplex" noemen, de massieve files tijdens de werken konden vermeden worden (lees: korter gemaakt) door enige alternatieve secundaire / tertiaire wegen. Wat deed de Staatsbende: wegblokkade.
Eerst twee hekkens en relatief lichte witte betonblokken.
Die werden opzijgeschoven.
De Staatsterroristen plaatsten dan een pallet stenen op de baan.
2 dagen later stond die ook in de berm.
Nog 2 dagen later: 2 hekkens, 2 witte betonblokken, 3 paletten stenen om een korte S te maken. Zelfs voor een fietser is het nu sukkelen.
Gevolg voor chauffeurs is 5 km rondrijden om bij de winkels / supermarkten aan de rotonde te raken.
En de "afgesloten" weg (kruispunt weg brug E40/weg brug spoorlijn) - Oude Gentweg -> Kestelstraat) ligt er nu elke dag slechter bij.
Want, geen auto's meer, alles blijft op de weg liggen (bos). Onlangs storm. Rond de blokkade vol takken en bladeren en quasi donker (geen verlichting daar).
En de "struikhindernissen" op betondrempel-"eilanden", een favoriete bezigheids"economie" voor Staatspersoneel. Alhoewel ze intussen daar ook al minder goesting voor hebben gekregen (besteden het uit aan privefirma's). Die zijn toch blij natuurlijk, betaald voor hobby tuinieren en later op de dag een uurke in de kamionet zitten kijken om dan naar huis te toefen. Niet veel "prive" over aan firma. Agentschap wegen en verkeer is ook vaak zo te zien. Soms zie je er 1 op de top van een brug aan de zijkant staan, met zijn voeten op het stuur de gazet te lezen. Dito hun kollega's bezigheidstherapisten van waterwegen en zeekanaal, aan wat afgelegen bruggen / sluizen zitten ze dan met 3 kamionettes gezellig samen te wachten op het einde van de... "werkdag".

Wat is een "echt" probleem? Ik zie een "echt" probleem als een "primair" probleem. Waar het probleem begint. De eerste oorzaak in een keten van oorzaken en gevolgen. Als je zo even de situatie van de secundaire en tertiaire wegen vergelijkt (direct) met enkele decennia terug, dan is er maar 1 conclusie te trekken: Staat maakt files. We hadden vroeger wegen met ruimte zat. Brede bochten, ruim plaats om af te slaan, alternatieven volop. Niet meer.
Misschien willen ze het verkeer dwingen tot knooppunten, waar ze dan camera's hangen om steeds totalitairder controle te verkrijgen.
Een beetje de wegenversie van de via Google & co redirects op het internet.

Erw
26 november 2016, 06:05
De investeringen van onze overheid in het wegnetwerk zijn gewoon zodanig lamentabel, ze financieren liever werklozen dan snelwegenbouwers. Ze financieren liever zwarte begrotingsgaten dan rendabele dingen

Overheid is dan ook geen investeerder, het is een potverteerder die ermee weg wil komen door klanten en prijzen - tarieven te dwingen.

Jan van den Berghe
26 november 2016, 21:52
Nog een recent voorbeeld: Aalter, heraanleg rotonde E40 (door het kluwen dat ze heden ten dage "verkeerscomplex" noemen, de massieve files tijdens de werken konden vermeden worden (lees: korter gemaakt) door enige alternatieve secundaire / tertiaire wegen. Wat deed de Staatsbende: wegblokkade.
Eerst twee hekkens en relatief lichte witte betonblokken.
Die werden opzijgeschoven.
De Staatsterroristen plaatsten dan een pallet stenen op de baan.
2 dagen later stond die ook in de berm.
Nog 2 dagen later: 2 hekkens, 2 witte betonblokken, 3 paletten stenen om een korte S te maken.

Volkomen terecht. Anders gaat iedereen door de Oude Gentweg rijden. Het wordt trouwens ook tijd voor gelijkaardige maatregelen in de Sterrewijk.

Gipsy
26 november 2016, 22:22
Verloning hervormen en netto meer loon betalen maar stoppen met die hypocriete poespas van "bedrijfswagens" in te calculeren in het loon zou al veel meer ruimte scheppen op de wegen.

Als nu een jonge snotaap een job zoekt krijgt hij een catalogus van wagens waar hij kan in kiezen in het bedrijf waar hij postuleert. Als hij een wagen nodig heeft dat hij dan zelf beslist en koopt maar niet dit verdoken loon systeem.

Minder werk voor fiscale raadgevers maar op het einde van de rit vaart iedereen er beter bij.

Erw
27 november 2016, 05:41
Volkomen terecht. Anders gaat iedereen door de Oude Gentweg rijden. Het wordt trouwens ook tijd voor gelijkaardige maatregelen in de Sterrewijk.
Uw argument annulleert zichzelf bij uw "iedereen".

Erw
27 november 2016, 05:43
Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- zichzelf
<einde lijst>

Jan van den Berghe
27 november 2016, 19:32
Uw argument annulleert zichzelf bij uw "iedereen".

Het is een uiting van autisme als men de context niet meeneemt in het trachten te begrijpen van wat mensen schrijven.

kelt
30 november 2016, 06:32
....dat is toch wat de transportsector beweert.Zij worden betaald per pallet en kunnen dus het jaar na jaar stijgende aantal stilstandsuren niet zomaar doorrekenen aan hun klanten...

http://www.tijd.be/ondernemen/logistiek/Transporteurs_slaan_alarm_over_monsterfiles.983660 5-3087.art?ckc=1&ts=1480483679


Ironisch genoeg moet de sector nu MEER vrachtwagens inzetten,want de vertragingen en de verplichte rij- en rusttijden ontslaan hen niet van hun contractuele verplichtingen om te leveren.

Of nog,zelfs een kleine economische groei gooit ons idioot aangelegde- en ingerichte wegennet nu helemaal dicht...:-(

fox
30 november 2016, 10:07
http://nieuws.vtm.be/binnenland/214803-kan-nieuwe-asfalt-helpen-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!


Het fileprobleem oplossen door de maximumsnelheid van de vrachtwagens met nog 10km/u naar beneden te halen en daardoor het verschil in snelheden nog wat te vergroten. Priceless.

Vette Pois(s)on
30 november 2016, 10:09
teveel sossen zonder terrein in terreinvoertuigen

quercus
30 november 2016, 10:25
Oorzaken van de Vlaamse miserie:

a. de fiscale begunstiging van "bedrijfswagens";

b. het véél te laat ingevoerde urbanisatiebeleid waardoor het landschap in een groot deel van Vlaanderen verloederd werd en het aanleggen van een performant wegennet (zowel voor auto's als voor fietsers) aartsmoeilijk is;

c. het volstrekt ondermaats niveau van ons openbaar vervoer;

d. de veel te hoge concentratie van openbare diensten en administraties op één locatie, met name Brussel;

e. de bedenkelijke toestand van onze overheidsbudgetten en openbare schuld na een decennia lang véél te gul sociaal beleid waardoor er veel minder geld beschikbaar was voor broodnodige overheidsinvesteringen;

f. de overbevolking.

Vette Pois(s)on
30 november 2016, 11:14
Oorzaken van de Vlaamse miserie:

a. de fiscale begunstiging van "bedrijfswagens";

b. het véél te laat ingevoerde urbanisatiebeleid waardoor het landschap in een groot deel van Vlaanderen verloederd werd en het aanleggen van een performant wegennet (zowel voor auto's als voor fietsers) aartsmoeilijk is;

c. het volstrekt ondermaats niveau van ons openbaar vervoer;

d. de veel te hoge concentratie van openbare diensten en administraties op één locatie, met name Brussel;

e. de bedenkelijke toestand van onze overheidsbudgetten en openbare schuld na een decennia lang véél te gul sociaal beleid waardoor er veel minder geld beschikbaar was voor broodnodige overheidsinvesteringen;

f. de overbevolking.

g. sossen

JimmyB
1 december 2016, 09:05
Berusting.

Patrick M.
2 december 2016, 12:32
:twisted: Goed plan. :twisted:

Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

Micele
2 december 2016, 14:37
Te weinig vliegtuigen voor alleman. LOL

Eyjafjallajökull
2 december 2016, 14:38
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

Trololo

Micele
2 december 2016, 14:46
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

Dan nog liever elke dag in de file, op Tesla autopilot 2.0 de krant lezen en wat muziek beluisteren en-of wat anders. Hopelijk realiteit in 2019 (Tesla M3).
Files worden dan echt plezant. Zelfs stadsverkeer...
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE

Mambo
3 december 2016, 12:15
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

De tram bv....in de sint niklaasstraat te Gent hebben ze hun halte gemaakt. Pal op de lusroute van de auto's door het centrum.

Zo zie je daar 50 keer op een dag honderden meters tram stil staan en half Gent achter de trams die niet verder kunnen.

Als dat niet slim gezien was van het Gents bestuur om nadien te kunnen zeggen dat er meer files zijn dan weet ik het ook niet meer.

Onderschat de slimheid niet van de groenen en de roden.
Ze stoken zelfs kalveren in hun bio centrales.

Bobke
3 december 2016, 12:23
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.
Is te onbetrouwbaar door stakingen .

Bobke
3 december 2016, 12:29
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.
Is te onbetrouwbaar door stakingen .

Patrick M.
3 december 2016, 12:40
Trololo

Niks trololololololo....
De trein kan in 1 rit héél véél mensen vervoeren dus...neem allemaal de trein.
De trein is altijd een beetje reizen.;-)

brother paul
3 december 2016, 18:55
Oorzaken van de Vlaamse miserie:

a. de fiscale begunstiging van "bedrijfswagens";

b. het véél te laat ingevoerde urbanisatiebeleid waardoor het landschap in een groot deel van Vlaanderen verloederd werd en het aanleggen van een performant wegennet (zowel voor auto's als voor fietsers) aartsmoeilijk is;

c. het volstrekt ondermaats niveau van ons openbaar vervoer;

d. de veel te hoge concentratie van openbare diensten en administraties op één locatie, met name Brussel;

e. de bedenkelijke toestand van onze overheidsbudgetten en openbare schuld na een decennia lang véél te gul sociaal beleid waardoor er veel minder geld beschikbaar was voor broodnodige overheidsinvesteringen;

f. de overbevolking.

Oorzaak, de ambtelijke demagogie om zichzelf een gratis treinabonnement te geven en te vergeten dat er,moet geïnvesteerd worden in,openbaar wegen. De trein vervoert 10 miljard personekilometers , krijgt vijf miljard subsidies met een budget van 700miljoen onderhoud sporen. De,auto betaalt 16 miljard belastingen vervoert 100miljard personenkilometers, en in 2015 investeert de Vlaamse overheid 60 miljoen in snelwegen

Zegt dit niet genoeg ?
Je doet 10 x meer met prive, je krijgt 10x minder budget, dat is dus 100 keer minder geïnvesteerd in wegenbouw versus spoorwegen. Kannhet nog schever ? Ja zelfs in belastingen is de zaak volledig kromgeredeneerd. De spoorwegen vangen 3 miljard subsidies bovenop versus 16 miljard belastingen die de auto's betalen. Ook daar een wanverhouding

Nog de klap : de trein kost dus aan subsidies alleen zonder btw en taksen 0,5 euro per kilometer, de auto kost inclusief taksen 0.3 euro

Wanneer iedereen met de auto zou rijden wint de Belgische maatschappij 2 miljard budget.

De enige oplossing is spoor een btw heffen, subsidies op nul zetten, dezelfde taksen op energie heffen als de auto, een CO2 taks,invoeren, en iedere burger het budget van die vier miljard teruggeven of elke burger krijgt 400 euro mobiliteitsbudget
De trein moet een zelfbedruipend model maken, en als dit niet lukt, laten we de Fransen, Duitsers en Hollanders onze sporen bevolken; case closed

araneus
3 december 2016, 21:49
Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol.

Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan.

Micele
3 december 2016, 22:14
Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol.

Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan.

:thumbsup:

Patrick M.
4 december 2016, 23:00
Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol.

Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan.

Dan wens ik u veel veilige kilometers met de moto.
En van die smile begrijp ik want ik rij zelf ook met de moto.

Jan van den Berghe
4 december 2016, 23:17
Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol.

Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan.

Mechelen-Brussel (25 km), ook moeiteloos te overbruggen met een degelijke koersfiets (of ligfiets, velomobiel). En wie minder sportief is, zijn er tegenwoordig de snelle pedelecs.

Jan van den Berghe
4 december 2016, 23:20
Oorzaak, de ambtelijke demagogie om zichzelf een gratis treinabonnement te geven en te vergeten dat er,moet geïnvesteerd worden in,openbaar wegen. De trein vervoert 10 miljard personekilometers , krijgt vijf miljard subsidies met een budget van 700miljoen onderhoud sporen. De,auto betaalt 16 miljard belastingen vervoert 100miljard personenkilometers, en in 2015 investeert de Vlaamse overheid 60 miljoen in snelwegen

Zegt dit niet genoeg ?
Je doet 10 x meer met prive, je krijgt 10x minder budget, dat is dus 100 keer minder geïnvesteerd in wegenbouw versus spoorwegen. Kannhet nog schever ? Ja zelfs in belastingen is de zaak volledig kromgeredeneerd. De spoorwegen vangen 3 miljard subsidies bovenop versus 16 miljard belastingen die de auto's betalen. Ook daar een wanverhouding


U vergeet natuurlijk dat we met een gigantische fileprobleem zitten, omdat er nu eenmaal teveel auto's zijn op bepaalde spitsmomenten. Meer beton en meer asfalt zijn geen oplossing: het zorgt immers voor een nog groter aanzuigeffect.

En we hebben ook geen nood aan nog meer wegen: Vlaanderen is al dooraderd.

Hiermee heb ik de huidige NMBS niet verdedigd. Het kan allemaal veel goedkoper, efficiënter en met een veel groter aanbod. Kijk maar eens naar het Duits of Zwitsers OV. Dat is andere koek.

brother paul
5 december 2016, 00:31
U vergeet natuurlijk dat we met een gigantische fileprobleem zitten, omdat er nu eenmaal teveel auto's zijn op bepaalde spitsmomenten. Meer beton en meer asfalt zijn geen oplossing: het zorgt immers voor een nog groter aanzuigeffect.

En we hebben ook geen nood aan nog meer wegen: Vlaanderen is al dooraderd.

Hiermee heb ik de huidige NMBS niet verdedigd. Het kan allemaal veel goedkoper, efficiënter en met een veel groter aanbod. Kijk maar eens naar het Duits of Zwitsers OV. Dat is andere koek.

Dus Jan beweert als je de autostrades zou verdubbelen, dat de files daar 200km lang blijven staan.

Kijk mathematisch Jan als je 200km file hebt en je verdubbelt de rijkstroken wordt die file 100km... ZO eenvoudig kan wiskunde zijn.
Tweede effect is als je bottlenecks zoals de RING ontdubbelt voor vrachtwagens door een TWEEDE Ring te maken dan krijg je een 'ontlasting' van de ring en een vlotter verkeer. Ook dat kun je gemakkelijk bewijzen tenzij natuurlijk in het hoofd van Jan
Derde effect jan, ongeloofelijk, maar als je alle invoegstroken laat doorlopen op de ring tot de volgende afrit van de volgende snelweg, dan verdwijnt die bottleneck, ongeloofelijk effect drie als gevolg van meer beton
Vierde effect Jan, doordat de snelweg minder een bottleneck wordt, verschuift uiteraard de file naar een andere plaats tot ze terug zichtbaar wordt op de snelweg, dus inderdaad Jan, je zult dan altijd ergens anders een bottleneck moeten oplossne, maar kom zeg, wat doen ze anders met die 16miljard die ambtenaren
Vijfde effect jan: als de files kleiner worden, verbruiken de auto's minder.
Zesde effect Jan: als de mobiliteit verbetert, rijden terug meer mensen met de auto en betalen ze terug meer belastingen via hun verbruik, en groeit de economie dankzij de verbetering van de infrastructuur. Dus het BNP stijgt en we verdienen allemaal meer, ongeloofelijk geniaal hé Jan

daiwa
5 december 2016, 02:47
U vergeet natuurlijk dat we met een gigantische fileprobleem zitten, omdat er nu eenmaal teveel auto's zijn op bepaalde spitsmomenten. Meer beton en meer asfalt zijn geen oplossing: het zorgt immers voor een nog groter aanzuigeffect.

En we hebben ook geen nood aan nog meer wegen: Vlaanderen is al dooraderd.

Hiermee heb ik de huidige NMBS niet verdedigd. Het kan allemaal veel goedkoper, efficiënter en met een veel groter aanbod. Kijk maar eens naar het Duits of Zwitsers OV. Dat is andere koek.

Het openbaar vervoer kan nooit voldoen aan al de noden om op je werk te geraken .

Zo heb ik uit nieuwsgierigheid eens gekeken hoe lang mijn gebuur naar zijn werk onderwege zou zijn met het openbaar vervoer.
Google maps geeft 17 min met de auto en 1u32 met het openbaar vervoer.

Per werkdag zou hij dus met zijn auto een halfuur kwijt zijn aan verplaatsing en met het openbaar vervoer maar liefst drie uur !!

Micele
5 december 2016, 11:58
Dus Jan beweert als je de autostrades zou verdubbelen, dat de files daar 200km lang blijven staan.

Kijk mathematisch Jan als je 200km file hebt en je verdubbelt de rijkstroken wordt die file 100km... ZO eenvoudig kan wiskunde zijn.

Nederland heeft zijn filedruk (filelengte x tijd) quasi gehalveerd op 6-7 jaar.
Vlaanderen is daar te lomp voor.

Je moogt die Nederlandse filetendens 2001-2007 eens doortrekken Paul naar 2016 dan heb je zowat de Vlaamse toestand vandaag, het zal niet veel schelen (wel per rijstrook-kms ).

De Nederlanders hebben ervoor gezorgd dat de tendens omkeerde en bijna halveerde. 2015 lijkt een omkeerpunt, maar ook het aantrekken van de economie in 2015 en vooral het slechtere weer in 2015 tov 2014 heeft significante invloed. Natuurlijk gaan de pendelaars (ook de extra pendelaars) er wat van profiteren en wat later thuis vertrekken, of het positief aanzuigeffect = een betere levenskwaliteit voor de dagelijkse pendelaars.

Natuurlijk heeft Nederland ook een efficiënter OV dan BE-Vlaanderen, maar welk land heeft dat niet?

http://static.autoblog.nl/images/wp2015/filedruk-door-de-jaren-2015.jpg
http://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-dit-zijn-de-grootste-fileknelpunten-van-2015-82943

De oorzaak daarvan is een combinatie van verschillende oorzaken. Het komt deels doordat het effect van de doorgevoerde wegverbredingen is uitgewerkt, maar er zijn ook nieuwe knelpunten ontstaan. Bovendien draait de economie beter, waardoor het autoverkeer sneller groeit dan de afgelopen jaren. Ook een belangrijke oorzaak is de herverdeling van het verkeer: op sommige trajecten zijn mensen die eerder buiten de spits reden weer in de spits gaan rijden. Daardoor kwamen met name de ochtendspitsen vroeger op gang.

En dan was er nog de regen. In 2014 waren er 48 spitsen buiten de vakantieperiode waarin meer dan 0,1 millimeter neerslag viel in De Bilt. Dit jaar waren dat er 64, met name doordat het najaar (september t/m december) veel natter was dan vorig jaar: 42 regenspitsen dit jaar versus 15 in 2014.
De Top 10 grootste fileknelpunten van het jaar 2015 ziet er als volgt uit. [...]

Nederland had in 2001-2007 meer filedruk als Vlaanderen, nu is het meer dan andersom ook dankzij dat soort zandstruisvogels hier op het forum. ;-)

Vlaanderen of de Vlaamse ruit heeft nood aan vlotte wegen per km² of per inwoner, nochtans hebben ze klootwegen genoeg...
De Vlaamse Ruit heeft amper 216 rijstrookkilometers/1000 km2, Randstad heeft er 901, daar hoeft geen uitleg bij, aangezien nog eens bevestigd door het Roergebied.

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

N-Vb
10 december 2016, 16:38
http://nieuws.vtm.be/binnenland/214803-kan-nieuwe-asfalt-helpen-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!

en meer openbaar vervoer
en een trein tussen Maastricht, Hasselt en Antwerpen = minder camionfiles in Antwerpen



We staan steeds meer en steeds langer te bumperen in onze auto. De afgelopen 5 jaar steeg de filezwaarte met 35%. Waar we in 2012 nog een uur in de file verloren, verspelen we vandaag bijna anderhalf uur, blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke is niet verbaasd. "In plaats van de files op te lossen, maakt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ze alleen maar langer.”


Tussen januari en september van dit jaar noteerde De Lijn 382 miljoen reizigersritten. Dat zijn er 8 miljoen of 2,1 procent minder dan in dezelfde periode het jaar voordien. Zet die trend zich door, dan stevent de Vlaamse vervoersmaatschappij af op een recordverlies van 11 miljoen ritten. Vooral in West-Vlaanderen vervoert De Lijn fors minder reizigers. "Niet toevallig een provincie waar de minister zwaar in het aanbod heeft gesnoeid", zegt Vandenbroucke.

“Door mensen meer te laten betalen voor minder openbaar vervoer, jaag je de mensen uit de bus en de tram”, zegt Joris Vandenbroucke. “Van de klanten die De Lijn de afgelopen jaren hierdoor heeft verloren, zijn er een heel pak die vandaag gedwongen worden om met de auto in de file gaan staan. Geen wonder dat de files langer zijn dan ooit te voren. Geen wonder dat De Lijn nooit eerder zoveel klanten heeft verloren als in 2016.”

“Het afschaffen van bussen en het verhogen van de prijzen is een recept dat duidelijk niet werkt. Niemand is bereid om meer te betalen voor minder. Resultaat : meer files, meer tijdsverlies, meer economische schade, meer luchtvervuiling. Afgelopen week heeft de minister de prijs van het meest populaire ticket van De Lijn, het sms-ticket, met ruim 10% verhoogd. Ik vrees dat dit nog meer mensen zal doen afhaken. Met nog meer files tot gevolg.”

“Minister Weyts moet het anders aanpakken. Er is net nood aan meer openbaar vervoer, aan meer bussen en trams die stipt rijden. Dat is vandaag niet het geval. In landelijke gebieden is er nauwelijks nog een aanbod en in mijn eigen stad Gent laten investeringen in nieuwe tramlijnen op zich wachten. Mensen zijn bereid een faire prijs te betalen als daar een goede dienstverlening tegenover staat. Daar wordt veel te weinig in geïnvesteerd en daarom haken de mensen af”, besluit Vandenbroucke.


De vraag is : wat is het onderliggende plan, doelstelling van dit beleid?

Antwoord 1: door minder openbaar vervoer moeten meer mensen de auto nemen, dan komen er meer files in Antwerpen, daardoor ergeren zowel de automobilisten als de gebruikers van het openbaar vervoer zich en gaan ze zich inzetten voor en smeken naar de tunnel en de overkapping in Antwerpen

dan kunnen de bouwfirma's daar aan beginnen bouwen en hun winsten maken, de bouwkosten worden geschat op 20 miljard euro, die komen bij de staatsschuld, de bevolking zal die schulden moeten betalen, daarvoor zal langer moeten gewerkt worden = loonstop, 45 urenweek, 3 jaar langer werken voor het pensioen, lager pensioen, meer belastingen

kelt
16 december 2016, 20:17
Op kanaal-Z nieuws van 16 december had men het over een teruglopende werkgelegenheid in het Brussels Gewest.Bedrijfsleiders vinden geen geschikte kandidaten meer,of kunnen hun werknemers niet meer houden omdat die mensen het niet meer zien zitten om dagelijks naar Brussel te moeten forenzen(en beslist niet om daar te gaan wonen of te blijven wonen).

Over Brusselaars zelf,als werknemers,heeft men het eigenlijk zelfs niet....:oops:

Verder wordt de "oorlogsvoering met buurgewesten" (recent nog de sabotage jegens de luchthaven van Zaventem) NIET gewaardeerd in werkgeversmiddens.


Brusselse plannen om de stad terug aan de mensen te geven zijn dus aan het slagen.

Dat moeten we toegeven....:?

De verkeersproblemen in de Vlaamse Rand zijn daarmee natuurlijk niet weg....

Jan van den Berghe
16 december 2016, 21:05
Het openbaar vervoer kan nooit voldoen aan al de noden om op je werk te geraken .

Dat wordt ook nergens beweerd. Of meent u toch te kunnen uitgaan van het tegendeel?

Jan van den Berghe
16 december 2016, 21:09
Dus Jan beweert als je de autostrades zou verdubbelen, dat de files daar 200km lang blijven staan.

Wat Jan niet schrijft, moet u hem ook niet toeschrijven. Het begin van uw bericht is dus al fout, dan zwijgen we maar over de rest.

Jan van den Berghe
16 december 2016, 21:10
en meer openbaar vervoer
en een trein tussen Maastricht, Hasselt en Antwerpen = minder camionfiles in Antwerpen


Hoeveel vrachttrafiek is er dan wel tussen Antwerpen en Maastricht?

PORSCHE
17 december 2016, 07:27
Op kanaal-Z nieuws van 16 december had men het over een teruglopende werkgelegenheid in het Brussels Gewest.Bedrijfsleiders vinden geen geschikte kandidaten meer,of kunnen hun werknemers niet meer houden omdat die mensen het niet meer zien zitten om dagelijks naar Brussel te moeten forenzen(en beslist niet om daar te gaan wonen of te blijven wonen)Ze worden slim. Wie in Brussel wil werken is een simpele ziel. Ook nooit begrepen waarom bedrijven daar willen gaan zitten. Neem nu Deloitte. Die zijn blijkbaar een gebouw op de site van de luchthaven van Zaventem aan het zetten? Ze weten toch dat daar al gigantische verkeersproblemen zijn. Zeker als een verlofperiode start dan is de ENIGE toegangsweg naar de luchthaven een ramp. Gezellig voor die meer dan duizend werknemers die daar dagelijks weer moeten zijn. Waarom bouwen die daar dan? Hun werknemers wat extra gaan kloten of dikke nekkerij? Ik denk dan beiden.

dalibor
18 december 2016, 12:26
Ze worden slim. Wie in Brussel wil werken is een simpele ziel. Ook nooit begrepen waarom bedrijven daar willen gaan zitten. Neem nu Deloitte. Die zijn blijkbaar een gebouw op de site van de luchthaven van Zaventem aan het zetten? Ze weten toch dat daar al gigantische verkeersproblemen zijn. Zeker als een verlofperiode start dan is de ENIGE toegangsweg naar de luchthaven een ramp. Gezellig voor die meer dan duizend werknemers die daar dagelijks weer moeten zijn. Waarom bouwen die daar dan? Hun werknemers wat extra gaan kloten of dikke nekkerij? Ik denk dan beiden.

Zaventem is Brussel niet.

schaakspeler
3 januari 2017, 12:58
Er is maar één goede oplossing : autorijden duurder maken.
Rekeningrijden (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2943315/2016/10/27/Rekeningrijden-maakt-de-files-korter.dhtml) plus kilometerheffing (http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/article/detail/3014185/2016/11/30/Weyts-wil-algemene-kilometerheffing-na-2019.dhtml) invoeren.
Grotere verkeersvrije zones in alle steden.

PORSCHE
3 januari 2017, 14:03
Er is maar één goede oplossing : autorijden duurder maken.
Rekeningrijden (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2943315/2016/10/27/Rekeningrijden-maakt-de-files-korter.dhtml) plus kilometerheffing (http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/article/detail/3014185/2016/11/30/Weyts-wil-algemene-kilometerheffing-na-2019.dhtml) invoeren.
Grotere verkeersvrije zones in alle steden.Graag NU en de bedragen hoog genoeg zetten. Ook de LV regel afschaffen en veel meer controle op vrachtvervoer. Gisteren morgen overal sneeuw en spekglad. Het was 's morgens een ramp op de weg. Maar op de autosnelweg waren de vrachtwagens doodleuk haasje over aan het spelen. Zigzaggend elkaar voorbij steken. Flitste je even met je grootlichten omdat ze opeens voor je neus kwamen dan zouden ze je nog van de weg gaan rammen. Ik heb zeker 30 minuten beeldmateriaal van de dashcam. Richtingaanwijzers? Achteruitrijspiegels? Inhaalverbod bij slecht weer? Respect voor anderen? Neen een vrachtwagenchauffeur heeft duidelijk het IQ van een kakkerlak en gedraagt zich ook zo.

brother paul
3 januari 2017, 17:11
Er is maar één goede oplossing : autorijden duurder maken.
Rekeningrijden (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2943315/2016/10/27/Rekeningrijden-maakt-de-files-korter.dhtml) plus kilometerheffing (http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/article/detail/3014185/2016/11/30/Weyts-wil-algemene-kilometerheffing-na-2019.dhtml) invoeren.
Grotere verkeersvrije zones in alle steden.

kijk auto's rijden 100miljard personenkilometer en brengen 16miljard op
de spoorwegen vervoeren 10mijard personenkilometer en kosten 5miljard

Een manager die zijn bedrijf wil rendabel maken :

1) investeert in wat opbrengt en bouwt snelwegen zodat mensen meer met de auto rijden
2) en saneert in wat geld kost, dus saneert in OV... zodat zijn verlies kleiner wordt

de andere manier om dit dilemma aan te pakken is:
je stopt de subsidies voor OV, en behandelt de fiskaliteit tussen wagen en OV op dezelfde manier, dus dezelfde BTW op treintickes 21%, dezelfde aftrekbaarheid 50%, dezelfde energielasten op fossiele grondstoffen, dezelfde onderhoudsbudgetten per lopende kilometer, de ambtenaar laten kiezen tussen rijden met de auto of rijden met de trein naar het werk en geen onkostenota meer maar mobiliteitsbudget voor iedereen op dezelfde fiscaliteit gestoeld. Dus gewoon het bestaand loon een mobiliteitsbudget geven en eentje waar je forfaitair uw woonwerkverkeer en uw schoolverkeer van uw kinderen kunt inbrengen. Vb een aftrek van 3000euro per persoon per jaar.


Tuurlijk elke andere redenering daaromtrent komt uit de koker van mensen die niet logisch of economisch denken

schaakspeler
3 januari 2017, 18:04
kijk auto's rijden 100miljard personenkilometer en brengen 16miljard op
de spoorwegen vervoeren 10mijard personenkilometer en kosten 5miljard

Een manager die zijn bedrijf wil rendabel maken :
1) investeert in wat opbrengt en bouwt snelwegen zodat mensen meer met de auto rijden
2) en saneert in wat geld kost, dus saneert in OV... zodat zijn verlies kleiner wordt

de andere manier om dit dilemma aan te pakken is:
je stopt de subsidies voor OV, en behandelt de fiskaliteit tussen wagen en OV op dezelfde manier, dus dezelfde BTW op treintickes 21%, dezelfde aftrekbaarheid 50%, dezelfde energielasten op fossiele grondstoffen, dezelfde onderhoudsbudgetten per lopende kilometer, de ambtenaar laten kiezen tussen rijden met de auto of rijden met de trein naar het werk en geen onkostenota meer maar mobiliteitsbudget voor iedereen op dezelfde fiscaliteit gestoeld. Dus gewoon het bestaand loon een mobiliteitsbudget geven en eentje waar je forfaitair uw woonwerkverkeer en uw schoolverkeer van uw kinderen kunt inbrengen. Vb een aftrek van 3000euro per persoon per jaar.

Tuurlijk elke andere redenering daaromtrent komt uit de koker van mensen die niet logisch of economisch denken

Het gaat hier toch over de oorzaken van de files, dacht ik.
Die los je (volgens de logica in mijn koker) alleen maar op door autorijden en baanvervoer zoveel als nodig duurder te maken.
Met jouw maatregelen zou er binnen de kortste keren geen openbaar vervoer meer bestaan. Dus nog meer auto's!
Vlaanderen is nu al een asfalt- en betonlandschap. Wie roept dan nog om nieuwe (snel)wegen?
In de steden is dat trouwens zo goed als uitgesloten.

brother paul
3 januari 2017, 19:59
Het gaat hier toch over de oorzaken van de files, dacht ik.
Die los je (volgens de logica in mijn koker) alleen maar op door autorijden en baanvervoer zoveel als nodig duurder te maken.
Met jouw maatregelen zou er binnen de kortste keren geen openbaar vervoer meer bestaan. Dus nog meer auto's!
Vlaanderen is nu al een asfalt- en betonlandschap. Wie roept dan nog om nieuwe (snel)wegen?
In de steden is dat trouwens zo goed als uitgesloten.

Wel files los je op door stroken bij te bouwen en bottlenecks dubbel zoveel stroke bij te bouwen. De file Bxl Aalst wordt veroorzaakt door een flessen versmalling op de ring waar vijf stroken samen komen naar drie stroken...volgens mij een een streepje bomen mogen daar vermoedelijk niet weg , bouw daar gewoon twee vakken bij en die file verlegt hem volledig naar Zaventem.

De file van Leuven Bxl is te danken aan twee stroken van de e5 die moeten doorlopen op de snelweg tot de volgende snelweg... Zaventem is al een grote spaghetti, dus het beste is volgens mij een shortcut mag zelfs een 100km per uur expressweg zijn, tussen Leuven en Aalst om zo de e5 volledig langs een grote ring te doen lopen en zogoeg als een strook verkeer kwijt te geraken op de ring. Aangezien de ring in file staat gaan alle gps zeggen dat iedereen langs daar moet omrijden.

De file Antwerpen wordt veroorzaakt door de Kennedy tunnel, ook daar een flessenhals van twee snelwegen van vijf vakken die door drievakkentunnenl moeten. Een shortcut tussen st Niklaas met de,leifekenshoektunnel zou zowat een strook vrachtwagens die op de E313 naar Nederland rijden omleiden want dit stuk zou sneller en korter zijn... Dus op slag zou daar 20% minder verkeer kunnen passeren...

Dus ik denk dat er in belgie alle snelwegen waar nu file staat de pechstrook als filestroken moet ingepalmd worden, en alle pechstrokenmoeten gemaakt worden met verhard grasgroen... Dat zou de filedruk met 20% doen afnemen. Dan denk ik dat er meerdere snelweg shortcuts moeten gebouwd worden. Zoals E313 via stniklaas naar liefkenshoektunnel , zoals Aalst - Leuven, zoals Ieper - Veurne, zoals aalter - Kortrijk. Zoals Zele of stniklaas - Mechelen En dat zijn diegene die ik alleen al zou gebruiken, dus ik kan mij niet uitspreken voor Limburg maar denk dat ook daar nuttige shortcuts zijn. Dus moest ik minister van verkeer zijn plan ik gewoon twee superrings rond Antwerpen en Bxl

Scorpio
3 januari 2017, 21:51
Wel files los je op door stroken bij te bouwen en bottlenecks dubbel zoveel stroke bij te bouwen. De file Bxl Aalst wordt veroorzaakt door een flessen versmalling op de ring waar vijf stroken samen komen naar drie stroken...volgens mij een een streepje bomen mogen daar vermoedelijk niet weg , bouw daar gewoon twee vakken bij en die file verlegt hem volledig naar Zaventem.

De file van Leuven Bxl is te danken aan twee stroken van de e5 die moeten doorlopen op de snelweg tot de volgende snelweg... Zaventem is al een grote spaghetti, dus het beste is volgens mij een shortcut mag zelfs een 100km per uur expressweg zijn, tussen Leuven en Aalst om zo de e5 volledig langs een grote ring te doen lopen en zogoeg als een strook verkeer kwijt te geraken op de ring. Aangezien de ring in file staat gaan alle gps zeggen dat iedereen langs daar moet omrijden.

De file Antwerpen wordt veroorzaakt door de Kennedy tunnel, ook daar een flessenhals van twee snelwegen van vijf vakken die door drievakkentunnenl moeten. Een shortcut tussen st Niklaas met de,leifekenshoektunnel zou zowat een strook vrachtwagens die op de E313 naar Nederland rijden omleiden want dit stuk zou sneller en korter zijn... Dus op slag zou daar 20% minder verkeer kunnen passeren...

Dus ik denk dat er in belgie alle snelwegen waar nu file staat de pechstrook als filestroken moet ingepalmd worden, en alle pechstrokenmoeten gemaakt worden met verhard grasgroen... Dat zou de filedruk met 20% doen afnemen. Dan denk ik dat er meerdere snelweg shortcuts moeten gebouwd worden. Zoals E313 via stniklaas naar liefkenshoektunnel , zoals Aalst - Leuven, zoals Ieper - Veurne, zoals aalter - Kortrijk. Zoals Zele of stniklaas - Mechelen En dat zijn diegene die ik alleen al zou gebruiken, dus ik kan mij niet uitspreken voor Limburg maar denk dat ook daar nuttige shortcuts zijn. Dus moest ik minister van verkeer zijn plan ik gewoon twee superrings rond Antwerpen en Bxl

Kort samengevat: je wil een hoop beton bijstorten 'om de filedruk met 20% te doen dalen', en tegelijk het OV de nek omwringen, waardoor die 20% er vrijwel onmiddellijk gewoon terug staat, and then some?

Briljant plan!

brother paul
4 januari 2017, 00:19
Kort samengevat: je wil een hoop beton bijstorten 'om de filedruk met 20% te doen dalen', en tegelijk het OV de nek omwringen, waardoor die 20% er vrijwel onmiddellijk gewoon terug staat, and then some?

Briljant plan!

Ja maar aangezien je vijf miljard spaart op de begroting kun je aardig wat beton storten,met vijf miljard en heb je na twee jaar tien miljard snelwegen bouwen een jaarlijks terugkerende besparing van vijf miljard, of na toen jaar vijftig miljard. besparing en 1.6 miljard extra,inkomsten op uw begroting. Modus een verschil in begroting van 6.5 miljard

Nog last van uw denkwijze met dit antwoord ?

Scorpio
4 januari 2017, 00:48
Ja maar aangezien je vijf miljard spaart op de begroting kun je aardig wat beton storten,met vijf miljard en heb je na twee jaar tien miljard snelwegen bouwen een jaarlijks terugkerende besparing van vijf miljard, of na toen jaar vijftig miljard. besparing en 1.6 miljard extra,inkomsten op uw begroting. Modus een verschil in begroting van 6.5 miljard

Jeuj! Simplistisch redeneren voor gevorderden!

Nog last van uw denkwijze met dit antwoord ?

Yup. Je fileprobleem gaat namelijk niet opgelost zijn, het gaat juist nog een pak groter geworden zijn, vooral rond de centrumsteden tijdens de spits. Die steden worden onleefbaar met jouw voorstel.

kelt
4 januari 2017, 07:05
Ze worden slim. Wie in Brussel wil werken is een simpele ziel. Ook nooit begrepen waarom bedrijven daar willen gaan zitten. Neem nu Deloitte. Die zijn blijkbaar een gebouw op de site van de luchthaven van Zaventem aan het zetten? Ze weten toch dat daar al gigantische verkeersproblemen zijn. Zeker als een verlofperiode start dan is de ENIGE toegangsweg naar de luchthaven een ramp. Gezellig voor die meer dan duizend werknemers die daar dagelijks weer moeten zijn. Waarom bouwen die daar dan? Hun werknemers wat extra gaan kloten of dikke nekkerij? Ik denk dan beiden.

Die plannen om,samen met de uitbreiding van de Luchthavenactiviteiten zelf ook een uitbreiding van de zgn "bedrijfsactiviteiten" op terreinen van de luchthaven zelf te organiseren lijken me inderdaad de recepten voor een nieuwe verkeersramp....

Zwitser
4 januari 2017, 15:13
Een manager die zijn bedrijf wil rendabel maken :

1) investeert in wat opbrengt en bouwt snelwegen zodat mensen meer met de auto rijden


Een goede manier om autosnelwegen meer te doen opbrengen is er overaal flistpalen naast te zetten. Het Vlaamse Gewest heeft blijkbaar goede managers...

fred vanhove
4 januari 2017, 15:22
Jeuj! Simplistisch redeneren voor gevorderden!



Yup. Je fileprobleem gaat namelijk niet opgelost zijn, het gaat juist nog een pak groter geworden zijn, vooral rond de centrumsteden tijdens de spits. Die steden worden onleefbaar met jouw voorstel.

Onleefbaar wat houdt dat in ? Wat voor de ene goed meevalt is voor de andere een hel. De helft van de Chinezen of Indiërs leven in zogenaamde onleefbare steden.

Scorpio
4 januari 2017, 15:27
Onleefbaar wat houdt dat in ?

Nergens meer geraken binnen de stad, en amper in en uit de stad geraken.

Wat voor de ene goed meevalt is voor de andere een hel. De helft van de Chinezen of Indiërs leven in zogenaamde onleefbare steden.

Is dat de referentie? Chinese en Indiase steden?

kelt
18 januari 2017, 22:56
Men zou het gaan denken...

Op kanaal-Z nieuws van 18 januari had men het er over dat wel 30% van de "deelnemers" aan een file in de zgn "piek"uren daar eigenlijk niet staan omdat ze van- of voor- of naar hun werk aan het rijden zijn maar voor .......tsja.....:?

Het komt er op neer dat die mensen misschien niet altijd het meest geschikte moment uitkiezen om ook nog eens te gaan autorijden.
Het gevolg is wel dat "filetijden" steeds meer uitgesmeerd worden.

"30%" is geen te veronachtzamen cijfer meer.Op basis van dergelijk gedrag riskeren we onze politici onder druk te zetten om nog meer geld uit te geven voor capaciteitsuitbreiding....




Is dat allemaal wel zo slim???