PDA

View Full Version : Actie 'Gij zult niet doden'


Jos Verhulst
5 november 2004, 19:14
Dit berichtje kreeg ik van een Nederlandse vriend (naam uiteraard geskipt):

"Hoi Jos,
Zoals ik dacht, het word relletje…

Op de TV werd net gemeld dat er een actie begonnen is waarbij iedereen wordt opgeroepen naast z’n voordeur me krijtje de tekst “gij zult niet doden” te schrijven…

Ga ik doen…"

Het gaat uiteraard om het opschrift 'Gij zult niet doden!", door de Rotterdamse kunstenaar Chris Ripkens na de moord op Van Gogh aangebracht op een muur vlakbij zijn woning. In De Volkskrant (nochtans een volbloed PC-gazet) verscheen vandaag een artikel "'Gij zult niet doden' ligt anno 2004 te gevoelig". Hierin staat dat het opschrift op last van de Rotterdamse burgemeester werd vernietigd, na klacht uitgaande van de naburige moskee (het opschrift is inderdaad strijdig met de koran). Volgens de voorzitter van die moskee zouden sommigen de tekst 'verkeerd kunnen opvatten'.
http://www.degezonderoker.nl/krijtje.jpg
Enkele links (er blijken er ondertussen al veel te circuleren op het www):

http://www.degezonderoker.nl/indexc.html
http://www.thebirdman.org/Index/Others/Others-HateSpeechInHolland-ThouShaltNotKill-BrianS.html
http://www.noord.kw.nl/video/wim/wim.ram

Katun
5 november 2004, 19:16
had de tekst net hier gepost :

http://forum.politics.be/showthread.php?t=23592

piazzolla
5 november 2004, 19:18
“gij zult niet doden”
Volgens de voorzitter van die moskee zouden sommigen de tekst 'verkeerd kunnen opvatten'.
Hoezo? is de "niet" onduidelijk geschreven, slecht leesbaar?8O

Turkje
5 november 2004, 19:22
De omgekeerde wereld...

<<trekt zich terug en gaat in een hoekje treuren om zoveel dwaasheid>>

Jos Verhulst
5 november 2004, 19:26
http://www.home.zonnet.nl/menmvandongen/nietdood.jpg

piazzolla
5 november 2004, 19:31
Na het horen van de moord op Van Goch door een extreme islamist, deed ik volgende:
<<trekt zich terug en gaat in een hoekje treuren om zoveel dwaasheid>>
Daarna werd ik kwaad, woedend, ziedend.

Noteer, Turk, ik zeg duidelijk extreme islamist! (ge moet u niet geviseerd voelen, tenzij jij extremistische visies hebt, maar ik dacht van niet)

Dies
5 november 2004, 19:36
Na het horen van de moord op Van Goch door een extreme islamist, deed ik volgende:
<<trekt zich terug en gaat in een hoekje treuren om zoveel dwaasheid>>
Daarna werd ik kwaad, woedend, ziedend.

Noteer, Turk, ik zeg duidelijk extreme islamist! (ge moet u niet geviseerd voelen, tenzij jij extremistische visies hebt, maar ik dacht van niet):rofl:

P.S. Turkje is geeneens een islamiet.

piazzolla
5 november 2004, 19:49
P.S. Turkje is geeneens een islamiet.
Was uit voorzorg, had de indruk dat Turkje turkse roots heeft, wat meestal moslim betekent, en wou Turkje niet provoceren (heb best wel wat respect voor een 'allochtoon' om hier te komen discussieren).

Is hij/zij dan geen moslim of zelfs geen allochtoon, geen probleem, zenne.

En, Dies wie of wa zijde gij, wat is de maat van uw schoenen?

piazzolla
5 november 2004, 19:50
Ah, kziet nu, ge zijt den tofsten van de bende hier :-D

Stratcat
5 november 2004, 19:51
:rofl:

P.S. Turkje is geeneens een islamiet. Ik snap niet wat hier zo lollig aan is.
Piazolla denkt blijkbaar dat Turkjes nick naar zijn afkomst verwijst, maar Piazolla zit dan ook nog niet lang op dit forum.
Maar om daarom nu zo over de vloer te gaan rollen?! :?

Pat
5 november 2004, 19:53
Ik heb een ander voorstel, laat ons de vrijdenkers en ex-moslims vanuit het midden oosten naar hier importeren, in ruil sturen wij dan de politiek correcten naar de Arabische wereld alwaar ze zich gelukkig kunnen wanen in hun droomwereldje. :-D

Stratcat
5 november 2004, 19:55
Ik heb een ander voorstel, laat ons de vrijdenkers en ex-moslims vanuit het midden oosten naar hier importeren, in ruil sturen wij dan de politiek correcten naar de Arabische wereld alwaar ze zich gelukkig kunnen wanen in hun droomwereldje. :-D
Yep, goed voorstel :-D

Katun
5 november 2004, 19:58
De omgekeerde wereld...

<<trekt zich terug en gaat in een hoekje treuren om zoveel dwaasheid>>Wat is er hier nu weer dwaas aan (?!) en waarom trekken moslims zich altijd terug en kunnen ze niets zinnig vertellen telkens wanneer het om waargebeurde feiten gaat.

edit: Ik had niet gezien dat Turkje geen Turk is en ook geen islamiet. Sorry voor deze ongelooflijk bizarre vergissing.

Distel
5 november 2004, 20:00
De omgekeerde wereld...

<<trekt zich terug en gaat in een hoekje treuren om zoveel dwaasheid>>

Ja, "gij zult niet doden", wat een dwaasheid toch... 8O

Turkje
5 november 2004, 20:00
Wat is er hier nu weer dwaas aan (?!) en waarom trekken moslims zich altijd terug en kunnen ze niets zinnig vertellen telkens wanneer het om waargebeurde feiten gaat.

edit: Ik had niet gezien dat Turkje geen Turk is en ook geen islamiet. Sorry voor deze ongelooflijk bizarre vergissing.
No sweat. De dwaasheid in kwestie is natuurlijk de actie van de Rotterdamse burgemeester en de beweegreden voor die actie. Voor de slechte verstaander ;-)

Distel
5 november 2004, 20:03
No sweat. De dwaasheid in kwestie is natuurlijk de actie van de Rotterdamse burgemeester en de beweegreden voor die actie. Voor de slechte verstaander ;-)

Cool. :-D

Katun
5 november 2004, 20:03
Was dat nou sex ?

Stratcat
5 november 2004, 20:04
Was dat nou sex ?
:lol:

Mitgard
5 november 2004, 20:06
Ik snap niet wat hier zo lollig aan is.
Piazolla denkt blijkbaar dat Turkjes nick naar zijn afkomst verwijst, maar Piazolla zit dan ook nog niet lang op dit forum.
Maar om daarom nu zo over de vloer te gaan rollen?! :?
een kinderhand is rap gevuld.

Turkje
5 november 2004, 20:11
Was dat nou sex ?
Yep. Spannend hé ;-)

Was it as good for you as it was for me? :lol:

Mitgard
5 november 2004, 20:11
:rofl:

P.S. Turkje is geeneens een islamiet.
neen, hij is een rasechte vlaeminck.

wel zo eentje die de overtuiging is toegedaan dat het intellectueel overkomt als je je eigen cultuur stom en belachelijk vindt.

maar desondanks blijft hij een rasechte vlaemschen boerenzoon.

hooi & stro, turkje.

Het Skill Effect
5 november 2004, 20:23
Oproep!

Neem een krijtje en schrijf:
'Gij zult niet zagen'





zou beter zijn! :twisted:

Distel
5 november 2004, 20:25
Oproep!

Neem een krijtje en schrijf:
'Gij zult niet zagen'





zou beter zijn! :twisted:







Is dat zelfspot? ;)

C uit W
5 november 2004, 20:29
verscheen vandaag een artikel "'Gij zult niet doden' ligt anno 2004 te gevoelig". Hierin staat dat het opschrift op last van de Rotterdamse burgemeester werd vernietigd, na klacht uitgaande van de naburige moskee (het opschrift is inderdaad strijdig met de koran). Volgens de voorzitter van die moskee zouden sommigen de tekst 'verkeerd kunnen opvatten'.

Excuseer?

Katun
5 november 2004, 20:36
Yep. Spannend hé ;-)

Was it as good for you as it was for me? :lol:Wat ben jij zielig. Vanwaar de nick Turkje trouwens? Sorry ik ben nieuw hier, en hou het kort.

TomB
5 november 2004, 20:52
Wat ben jij zielig. Vanwaar de nick Turkje trouwens? Sorry ik ben nieuw hier, en hou het kort.


Omdat hij zo weinig smoort.

Turkje
5 november 2004, 20:54
neen, hij is een rasechte vlaeminck.

wel zo eentje die de overtuiging is toegedaan dat het intellectueel overkomt als je je eigen cultuur stom en belachelijk vindt.

Je zou eens moeten weten... :roll:


maar desondanks blijft hij een rasechte vlaemschen boerenzoon.

hooi & stro, turkje.
Vlaamse klei, Mitgard.

Turkje
5 november 2004, 20:55
Omdat hij zo weinig smoort.
:lol: Hoe weet gij dat nu?

Turkje
5 november 2004, 20:55
Wat ben jij zielig.
Hold your breath baby ! Ik kan er ook niet aan doen dat jij zo vroeg kwam ;-)

Stefanie
5 november 2004, 22:37
En ze hebben nu net 'n nieuwe bijbelvertaling in hedendaags Nederlands. Die nieuwe vertaling is nog maar net uit, of ze komen al af met verouderd Nederlands. Nu ja, hier in Vlaanderen spreken wij nog zo.

Knuppel
5 november 2004, 22:46
Ik snap niet wat hier zo lollig aan is.
Piazolla denkt blijkbaar dat Turkjes nick naar zijn afkomst verwijst, maar Piazolla zit dan ook nog niet lang op dit forum.
Maar om daarom nu zo over de vloer te gaan rollen?! :?
Dat dacht ik ook al.
En niet alleen dat.
Turkje gedraagt zich in deze wel heel erg ambigue waardoor zijn naam alleen maar versterkt wat zijn woorden zeggen.

Dies, je valt me voor het eerst wreed tegen.:?

Stratcat
5 november 2004, 22:51
Turkje gedraagt zich in deze wel heel erg ambigue
Daar ben ik het niet mee eens.

Knuppel
5 november 2004, 22:51
Oproep!

Neem een krijtje en schrijf:
'Gij zult niet zagen'





zou beter zijn! :twisted:






Is dat de maximum lettergrootte die hier mogelijk is?
Kan je er geen geluid bijzetten, Kille?
We zijn nu eenmaal een beetje verblind door jouw schitterende intellect.

Knuppel
5 november 2004, 22:57
http://www.home.zonnet.nl/menmvandongen/nietdood.jpg
Morgen haal ik krijt en ik doe mee.

En neen, Seba.
Niet omdat ik een bijbelvreter ben (ik ben allang officieel uit de kerk gestapt) maar om de moslims hun plaats te wijzen én onze politiek correcte 'elite' wakker te schudden.

driewerf
5 november 2004, 23:29
Morgen haal ik krijt en ik doe mee.

En neen, Seba.
Niet omdat ik een bijbelvreter ben (ik ben allang officieel uit de kerk gestapt) maar om de moslims hun plaats te wijzen én onze politiek correcte 'elite' wakker te schudden. zou er iemand dit ook een sop de gevel van het Witte Huis aanbrengen. Kwestie van de bewoners ervan op ideeën te brengen.

Knuppel
5 november 2004, 23:58
Jij mag gerust ander volk eerst gaan wakker schudden.

Iets op tegen dat ik dat liever in eigen land eerst doe?

Dies
6 november 2004, 00:09
Dies, je valt me voor het eerst wreed tegen.:?Helpt het als ik zeg dat ik niet over de grond lach te rollen omwille van het feit dat er veronderstelt werd dat Turkje een moslim zou zijn!?

Stratcat
6 november 2004, 00:18
Helpt het als ik zeg dat ik niet over de grond lach te rollen omwille van het feit dat er veronderstelt werd dat Turkje een moslim zou zijn!?
Mij niet...
Omwille waarvan dan wel?

Stefanie
10 november 2004, 22:39
Vandaag stond er op teletekst dat de nieuwe vertaling van de bijbel in hedendaags Nederlands een groot succes is. Nochtans is deze actie nog in verouderd Nederlands.

Pat
10 november 2004, 22:51
Vandaag stond er op teletekst dat de nieuwe vertaling van de bijbel in hedendaags Nederlands een groot succes is. Nochtans is deze actie nog in verouderd Nederlands.

Omwille van de herkenbaarheid tsssssj.

Kribbe is in de nieuwe bijbel vervangen door voederbak, gaat u volgend kerstmis spreken over een voederbak?

sinan123
11 november 2004, 18:18
13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!(leviticus 20:13)

De bijbel spreekt zichzelf wel behoorlijk tegen

Pat
11 november 2004, 19:03
Gij zult niet doden is veeleer een universele spreuk.

Stefanie
11 november 2004, 19:05
Omwille van de herkenbaarheid tsssssj.

Kribbe is in de nieuwe bijbel vervangen door voederbak, gaat u volgend kerstmis spreken over een voederbak?
Ik stel maar vast. Meer niet.

Flippend Rund
11 november 2004, 19:08
Gij zult niet doden is veeleer een universele spreuk.
Ik heb eens gelezen dat de 'Gij zult niet doden' veeleer moet vertaald worden als 'Gij zult geen doodslag plegen'. Het is dus geen verbod op doodstraf of doden in oorlog.

____________________________
Denkt u dat de zin van het leven in een zin zou passen?
-- De Openbaringen van Flippend Rund, 700

Pat
11 november 2004, 19:24
Ik heb eens gelezen dat de 'Gij zult niet doden' veeleer moet vertaald worden als 'Gij zult geen doodslag plegen'. Het is dus geen verbod op doodstraf of doden in oorlog.

Zou best kunnen, alhoewel het een beetje vergezocht is. Kunt u mij meer vertellen?

Vergeet niet dat die geschriften eeuwenoud en simplistisch zijn (de aarde is plat, de hele wereld is geschapen in enkele dagen, de vrouw is uit een rib van de man gemaakt) Tegenwoordig liggen ze die dingen volop te interpreteren in de figuurlijke zin om ze toch maar compatibel te maken met onze zeden en gewoonten. De makers van die geschriften waren misschien wel dommer dan de gemiddelde tiener nu. Dus nee, ik neem die dingen liever letterlijk.